Smula sa for siden:
Nei, det er MED. Fem tsk som anbefalt.
Smula sa for siden:
Nei, det er MED. Fem tsk som anbefalt.
Smula sa for siden:
Det gikk likevel! :)
Smulas vaffeljern går nemlig ikke med på noe mindre enn 7 teskjeer med Johannes. kaster et blikk på Johannes Så da kommer jo DET glasset til å gå fort... men hursomhelst, nå er de med og alle er glade.
Og gode på smak er de også.
Takk!
Smula sa for siden:
Det var grøtkonsistens på den, så... men det later til at det muligens var litt lite Johannes.
Gerd sa for siden:
Stek de på svakere varme litt lenger... Det kan hjelpe :)
Smula sa for siden:
Det årna sæ til slutt. :)
Men jeg fikk ikke 10 plater, altså. Med de som ble ødelagte kom det vel på ca 7 stykker.
Skal man ikke ha oppi mer væske?
Photobscura sa for siden:
Jeg fikk også seks sju vafler. Men jeg lover at det er mer enn nok :D
Hyper sa for siden:
oioi..Åssen har jeg klart å unngå å se denn posten tro??..Så den nå, så nå blir det vafler i helga tenker jeg..
Men har jeg vaffeljern da tro??.........
Leiter etterpå;);)
Disse med Heistad syltetøy må jo være kooonge!!?
Distrea sa for siden:
oi... fikk 12 vafler jeg... tynne, men veldig gode:p
Smula sa for siden:
Aha... jeg tok halvparten smør oppi og så litt vann, jeg.
Neste gang lurer jeg på om jeg skal bruke litt fløte?
Kan jo også ha noe med størrelsen på vaffeljernet å gjøre:)
tech sa for siden:
Kan man jukse her og bruke vanlig mel (evt. soyamel) istedetfor johannesbrødkjernemel? Blir vel ikke så veldig mye karber ut av det.
Jeg fikk lyst på vafler i dag og den lokale helsekostbutikken hadde ikke dette.
tech sa for siden:
Prøvde nok det, stemmer det, røren ble relativt tynn, vaflene ble tynne og sprø, ikke helt som man forventer av vafler, men godt ble det da.
Og dette var med lettrømme, huff. :)
Får se om jeg får kjøpt johanneskjernemel og creme fraiche i morgen og prøve igjen! :)
Smula sa for siden:
Så det ER størrelsen det kommer an på! :eek:
Seriøst, da - er det ikke standardstørrelse på sånne vaffeljern? Tror ikke mitt er spesielt digert, altså.
Smula sa for siden:
Er det gunstig med tungt lokk?
Da kan jeg isåfall bare sette meg på det... :D
Dolphin sa for siden:
er dette johannesbrødkjernemelet noe brukanes? hva glykemisk index har det?
Noe annet man kan bruke istedet for rømme/ fløte? matyoughurt kanskje?
I fare for å høres frelst ut: Johannbrødkjernemel er fantastisk! Jeg antar at den glykemiske indeksen er null, karbeinnholdet er i alle fall null.
Det har helt nøytral smak, og man trenger bare litt for å få tykkelse på sauser, supper, kakebunner, og vafler da.
Den er laget av kjernen av frukten som vokser på Johannesbrødtreet. (Også kjent som carob-pulver, forresten).
Ser ut som mel, oppfører seg nesten som mel (men gir langt tykkere konsistens med langt mindre mengde) men er alstå ikke mel! (I ordets rette forstand). Dette kan man trygt bruke.
Og det har redda mang en lavkarber i opp til flere situasjoner!
Smula sa for siden:
Vil meddele at jeg i dag har laget pannekaker ut av herligheten!
Byttet ut halvparten av rømma med fløte, da, og så en liten klype salt oppi, for det husker jeg mormor sa en måtte ha i pannekakerøre.
Og så... litt rømme og Heistads bringebærsyltetøy på toppen....!? :sikle:
Dyrisk godt!
Måtte smake på en men må gjemme resten ellers blir det ikke noe trening på meg idag, da kommer jeg til å sitte pal og gnafse pannekaker som en liten sofagris.
Skjønt, liten og liten, da...
Hurra!
Jeg vipper mellom ingen søtstoffer what so ever, og en dag i uka...
Men man kan kanskje droppe splendaen her??
Eilan sa for siden:
ENDELIG var Johannesbrødkjernemelet i hus, og vaffeloppskriften utprøvd! Nå som svele! :heia::heia::heia:
Dette var staselige greier Moinx!
Smula sa for siden:
Jeg tror sikkert en kan droppe søtstoffet her, ja. Det er jo vanligvis ikke det i vanlige pannekaker, så jeg vurderte selv om jeg skulle la være, men endte opp med å slenge oppi en spiseskje Natreen likevel.
Spiste det en del på Roskilde, litt salte pannekaker med noe vegetar-risotto i, og det var kjempegodt! Nå blir det ikke risotto da, men noe annet snadder!
Er på min siste melkeproduktfrie dag (bortsett fra smøret) har vært to uker uten, så jeg lurer på om jeg skal teste denne i morra:D (pannekake-piknik med litt rødvin, sounds good, 'ey?)
nomma sa for siden:
Da er røra laget.. venter spent på at den skal tykne....
vente på at jernet skal bli varmt.. steke... steke.. steke..
mmmmmm.... virkelig gode... tenker dette blir en favoritt fremover..
disse kan jo godt brukes som dessert.. med den nye lett isen fra diplom-is snadder..
Superstar sa for siden:
Oj, disse vaflene må jeg prøve:D
Pannekaker funka ikke noe særlig... Gikk fra hverandre i småbiter, og ble sååå feite at til og med JEG ble kvalm:o, he...
Kan jo godt hende jeg gjorde noe feil da men...
Eilan sa for siden:
Jeg lagde noen slags lapper, eller sveler som de ble seende ut som. De falt ikke fra hverandre, men ble ganske fete ja...
sma sa for siden:
Da kan man jo teste å bytte ut smøret med 1 dl vann som hun opprinnelig sa. :)
Noen som har gjort det?
nøtta sa for siden:
ja men da smørte jeg jernet så det holdt !!! men det ble veldig godt :)
Jeg hadde i røra:
4 egg
ca 100 g smør
1 dl vann
1 boks creme fraiche
3 ts joh.mel
Så sto røra ca en time i kjøkeskapet
Hmm, noen forslag om forbedreinger, for dette ble nesten kvalmt, assa...
Superstar sa for siden:
:p Er det bare jeg som syntes at d smakte veldig mye kardemomme?
Eller synes jeg det var bra:D
Men tror kardemommen forsvinner neste gang
nøtta sa for siden:
ja de smaker veldig kardemomme, men jeg synes det er godt da ;)
Nå har jeg laget ei røre som står og tykner snart blir det vafler og eksamenslesing ute i skyggen/sola :D
nomma sa for siden:
jeg synes de er helt fantastisk gode jeg da.. Jeg har laget min egen vri.. jeg har 1 1/2 dl rømme og 1 1/2 dl fløte, så bruker jeg bare 50 gr smør og har i en dl vann istedet. jeg slipper å smøre jernet..
Sambo mente at disse var de beste lavkarbo-vafflene han har smakt.. Bruker vanligvis ikke kardemomme, men synes det var kjempe godt..
TAKK igjen Monix..
Bee sa for siden:
Jeg bruker ikke kardemomme i røra.
Og så har jeg bare 50 gram smør i. De blir liokevel veldig fete, så jeg kan ikke forestille meg 100 gram smør i. Fysj...:p
Superstar sa for siden:
Tror ikke jeg heller blir å ha kardemomme i røra neste gang:p
Det minner meg om boller.
Superstar sa for siden:
Var ikke for å klage på oppskirften din.
Kardemomme er ikke min favoritt smak:p
Smula sa for siden:
Jau, bytt ut alt eller delvis av créme fraiche´n med fløyte.
tech sa for siden:
Prøvde dette i dag. Stekte den på ganske svak varme, men alikevel hang de ikke sammen i det hele tatt :o
Kan ikke si ta dette smakte vanlig pannekaker, noen andre som har prøvd? :o
Smula sa for siden:
Hadde samme problemet selv. Jeg måtte ha mer Johannes opp i røra.
Og så lurer jeg på om kanskje sterkere varme er tingen?
Har også stekt dem som pannekaker (små pannekaker vel å merke), men de faller ganske lett fra hverandre da også.
...det er litt merkelig det der, for det er jo vanlig røre minus mel! Og det er da visserlig ikke melet i sånn røre som binder den sammen, det er da eggene? Og det er det jo plenty av.... så ikke skjønner jeg hvorfor de faller fra hverandre så lett.
Smula sa for siden:
Er de lette å steke da?
Hyper sa for siden:
OMG!!!!
De her var syyykt gode!!!
Jeg har ikke vaffeljern da, så stekte de som små lapper i stekepanne..
Sa***n så gode da gitt!!
En liten ert Heistad syltetøy på...Oh la laaaa...
Smula sa for siden:
Snus holder jeg meg laaangt unna, men Johannes kan jeg da slenge med.
Da skal disse prøves, ja!
Viclin sa for siden:
Lagde disse i dag med 1% kesam i stedet for rømme siden jeg går på SB, og så tok jeg 50 g smør og en halv desiliter vann. Ble kjempegodt!
Hyper sa for siden:
Jeg lagde også disse...
Håper det er tilfeldig, og det er det sikkert...
Men jeg er skamdårlig nå...
Flyr på do i ETT Sett, og blir helt elendig i formen før jeg løper på do...
Jeg fulgte oppskriften helt da......
Georgine sa for siden:
Det er mest sannsynlig for mye fett på en gang for deg.. Det samme skjer her etter vaffelinntak i går kveld :lol:
Er så langt unna forstoppelse som det mulig å komme :o
Hyper sa for siden:
Oh yes...
Men da vet jeg det..
Spiste kanskje for mange av de...var jo så gode:o:o:o
Men da er jeg klar over det..og kan begrense meg neste gang!:)
NYDELIGE vafler da, det skal være sagt!
LilleMill sa for siden:
Prøvde vaflene igjen i dag men bytta ut 3 dl rømme med 1,5 dl CF og 1,5 dl fløte, tok 50 g smør og 1 dl vann men ble akkurat som sist.
Neste gang tar jeg nok uten smør :) Ble litt for fett
nomma sa for siden:
ups..:eek:
skulle lage dobbelt porsjon,(får besøk i dag) men hadde for lite johannes-mel.. ble bare halvparten av mengden som skal være i.. må jeg ha i mel for å få den til å holde sammen.. eller???
noen som har prøvd denne med cottage cheese.. ??
Får meg ikke til å hive den i søppla heller har brukt en pakke rømme og en pakke fløte og 8 egg..
Smula sa for siden:
Kan bare svare for meg selv, men jeg fikk dem ikke til å henge sammen uten å bruke ganske mye av Gamle Johannes. Ca 7 tsk måtte til her i gården.
...men nå har jeg laget disse for 2 gang, og de blir bare mer og mer greie og ha med å gjøre, må jeg si. Alle sammen smatt velvillg ut av jernet når tiden var inne.
...skjønt jeg MÅ ha et digert jern, altså (Ok, hvorfor hørtes det så innmari lugubert ut...? :wacko: Nuvel...) for jeg fikk 10 plater denne gangen, men ikke 10 hele, hvis dere skjønner hva jeg mener? Røra gikk ikke helt ut i kantene.
Hyper sa for siden:
Jeg stekte disse som lapper i panna jeg..
Kanskje de henger bedre sammen da?
Smula sa for siden:
Jeg har også forsøkt det, men hadde problemer med å snu dem.
Det beste er å bruke vaffeljern likevel, har jeg funnet ut.
nomma sa for siden:
Jeg løste problemet med å ha oppi 3 ss speltmel.. Da hang de sammen.. Gode også.. selv med litt mer karber oppi..
Serverte de med Lett is fra Diplomis..Knall altså.. Da kommer kardemomme smaken til sin rett..
Hyper sa for siden:
Jeg hadde ingen problemer med å snu eller noesomhelst jeg:)...
Men så hadde jeg oppi 100 gram smør da, og satt på dass resten av kvelden..yuk
Lemen sa for siden:
Lagde disse i går kveld, hadde bare tre egg så røra ble ganske tykk. Tenkte jeg skulle prøve meg fram med hvor mye smør jeg synes er godt i røra, og startet med å ha i bare ca 30 gram. Da var det ingen problem å steke, og lett å få de ut av jernet. Så hadde je i mer smør, ca 50 gram til, da ble de mye vanskligere å steke.
Så min konklusjon er at de er lettere å steke til mindre smør man har i røren. :)
Smula sa for siden:
Sier du det?! Det hadde jeg ikke tenkt på! Kanskje mindre smør neste gang da - det blir jo veldig mye gris når du steker. Fettet flyter jo og man må jo omtrent dusje jernet etterpå.
observerer muntert antall sider på denne tråden
Dette må være landets mest diskuterte vaffler.... :D
Iset sa for siden:
Jeg liker ikke CF "rått", det smaker ikke likt seterrømme i det hele tatt synes jeg. Foretrekker helt klart rømme. Men i mat merker jeg ikke forskjell.
Alyssa sa for siden:
Helt enig! :ja:
AKB sa for siden:
:spisesnak Når det gjelder de vaflene så blir de like gode uten smør. Jeg tilsatte ca 1 dl. vann og litt mer johannes. Ikke henger de fast i jernet heller.( det er jo ganske mye fett i seterrømmen.)Smurte jernet for sikkerhets-skyld da jeg hadde stekt halve røren.:sikle:
Linn H sa for siden:
Lagde disse i går som lapper. Utrolig gode:)
Iset sa for siden:
Sitter og gomler på disse nå. 4-åringen min er ellevill og har spist 3 (:eek:) plater på kort tid. I morgen skal hun få slike til frokost med smør og ost på, det blir nok populært.
Jeg kan tenke meg at disse er gode å bruke som "brød" (sandwich) om man feks. dropper søtstoffet og kardemommen. Tenk så godt om man feks. legger sennep, ost og skinke imellom 2 plater og steker i vaffeljernet? Skikkelig oste-toast!
Hå! :sikle: Lurt:D
Smula sa for siden:
Når du snakker om brød - da vil jeg også/heller anbefale Ziggy/Nannah lappene. De blir litt tørrere enn vafler (hvis du har oppi kruskakli) og hvis du ikke putter noe krydder i dem, men lager dem nøytrale, kan de både brukes som sandwicher og som vafler.
Har fått helt dilla på dem selv. :p
Iset sa for siden:
Må testes ut. :D
Jeg skal ha bakedag på lørdag tenker jeg, for min bror lever på ketosekost nå og vil at jeg skal bake noen lavkarbobrød-greier til ham. Så jeg tenkte å lage en god del forskjellige, så kommer han her på søndag og smaker og finner det han liker, og spiser ketolysepizza med oss. :)
Smula sa for siden:
...og siden du da sier PIZZA, har jeg latt meg fortelle at de samme lappene kan brukes til pizzabunn også. For den ketolysebunnen er noget tvilsom egentligl...
safran sa for siden:
De vaflene var knallgode!
Ullabulla sa for siden:
Hvilken oppskrift brukte du?. Det har etterhvert blitt så mange varianter/forslag at jeg blir litt forvirret.
Vil gjerne prøve å steke vafler - hvilken oppskrift er best?
safran sa for siden:
Jeg prøvde den aller første i denne tråden.
nystolen sa for siden:
Nå har også jeg prøvd denne oppskriften (på første side). De ble knallgode. Jeg brukte 50 gr smør i stedet for 100 + 1/2 dl kaldt vann.
I tillegg brukte jeg 1 ts kardemomme, nam...nam....
Disse valfene og Ziggys tomatsuppe er jommen meg barndommens usunne middager all over again, men nå; langt sunnere :D
Chop sa for siden:
Nå har jeg blitt inspirert her, holder på å varme opp vaffelpressa nå. Røra er ihvertfall god! ;)
Linn H sa for siden:
disse er bare farlige og blir laget alt for ofte!!! Må snart på avvenning....
lager de som lapper i stekepannen og det går jo så fort så de har liksom sneket seg til å bli et ganske så fast innslag.....SKJERPINGS JA!:D
...men må fremdeles takke for oppskriften da.....:hungry:
Nattesjel sa for siden:
Er det noen som vet hva det tilsvarende til johannes mel er på engelsk? Eller fransk.... :confused:
... for denne så innmari god ut! :shifty:
Distrea sa for siden:
farine de graine de caroube Jeg er så god i fransk :p
KW87 sa for siden:
Disse var utrolig gode:stortsmil:stortsmil:stortsmil
You made my day Moinx;)
Veggpryd sa for siden:
Oh wow! Jeg har lett etter en vaffeloppskrift uten proteinpulver eller ketolysemel! :D Har ikke sett denne før nå! Hurra - da blir det vafler på lørdagskvelden.
Embla sa for siden:
Prøvde disse nå for litt siden og de var herlige, tusen takk for den flotte oppskriften :D
Halverte innholdet og det holdt til vel 4 stykker(som forsåvidt var mer enn nok, med tanke på at jeg bare orket to.....ble skikkelig tung i magen etterhvert). Skal ta de to som ligger igjen med meg på jobben i morgen og ha dem til frokost:sikle:
Det eneste jeg la merke til var at det smakte litt mye egg av den. Kanskje fordi jeg har spist omelett tidligere i dag og fått litt vel mye egg i meg på en gang? Lurer på om det går bra dersom jeg kutter ned til ett neste gang. Brukte litt smør og litt vann(og en pitteliten dæsj Cocosa) og de ble rimelig feite, så neste gang holder jeg meg til kun vann(og Cocosa- hadde jo nettopp kjøpt den så fant ut at jeg måtte teste den. Ble faktisk utrolig godt).
Selvsagt hadde jeg ikke fått med meg at røren liksom skulle stå lenger, så mine vafler ble tynne og litt crispy, men jøssenavn så gode de var:D
Iset sa for siden:
Jeg kjente ingen eggesmak, men alle er jo forskjellige. Jeg pleier forresten å steke de ferdige vaflene en omganng til i jernet med sennep, ost og skinke mellom. Fireåringen elsker det. Skikkelig lavkarbo-ostetoast!
Embla sa for siden:
Nam, det høres godt ut.....tror jammen jeg skal prøve det neste gang :sikle:
Bamse sa for siden:
Kjempegode vafler, gode med rømme og bringebær. Også god som minipizza bunn. Brukte ca 4 ts med johannes. Når jeg hadde stekt mesteparten, tok jeg å kryddret den siste røra med forskjellige pizza krydder, gukremeie, garam masala, oregano, spisskummen og chilli. Tok masse jarlsberg på dem, rullet dem sammen og la dem i ovnen i noen minutter, jummi :D Når jeg tenker meg om kunne man jo lagd dem med takokryddret kjøtt/ liksomkjøtt og ost, varme dem i ovnen. Fajitas :D
Skal lage disse snart igjen!
Distrea sa for siden:
wow... her har det kommet mye ut av oppskriften! takk for at dere deler :klem:
Embla sa for siden:
Hadde litt røre igjen fra i går og dermed laget jeg deilige bacon-lapper til middag:D Tilsatte en teskje Cocosa, en bitteliten klatt rømme og opphakkede baconbiter og stekte dem som vanlige lapper, de ble skikkelig gode :sikle:
Goggen sa for siden:
Prøvde den første oppskrifta i tråden.
At noen kan kalle dette for vafler er over min fatteevne. Det eneste som minner om vafler er utseende.
Fisj og yeæck
Tuller du? Putt dem i en konvolutt og send dem til meg, da vel :p
Millsi sa for siden:
hehe,nettop dette er MIN oppfatning av slike lavkarbo vaffler :p
Iset sa for siden:
Hæ? JEG er kresen på sånne lavkarboting-greier, men denne vaffeloppskriften er jo fenomenal. Det aller nærmeste jeg har kommet vafler i lavkarboverdenen. Til og med fireåringen spiste seg dårlig. :lol:
Goggen sa for siden:
Uff ja, men fullt forståelig. Tenk å gi slikt til barn. :)
Iset sa for siden:
Ond mor. :lol:
Hjørdis sa for siden:
Jeg vil stille meg i rekken av de som synes Moinx's vafler er gode:ja:.
Har akkurat servert dem til mine gamle foreldre, som er på besøk i helga. Mamma og pappa spiser mye vafler, "ekte" vafler, men synes også disse var kjempegode.
Fulgte opprinnelig oppskrift, med 4 strøkne måle.teskjeer med Joh.brødkjernemel, lot røra stå ca 20 minutter, og stekte i dobbelt jern. Fikk 12 hjerter, servert med 100 % jordbær og rømme, nam, nam:D.
Lava sa for siden:
Jeg likte også disse vaflene!
Kjempegode, syns jeg :heia:
Mosepjusk sa for siden:
Jeg lagde disse vaflene i går kveld med samboer som publikum!
Mens jeg stekte vaffel nummer to, spiste vi opp vaffel nummer en.
Mens jeg stekte vaffel nummer tre, spiste vi opp vaffel nummer to.
Nam nam nam!
Også spiste vi litt til. La 9 stk. i fryseren og tok opp 3 stk. til lunsj i dag.
Hver fredag er det vafler på jobb.
Førskommende fredag skal jeg ha med mine egne vafler... hvis jeg finner noen i fryseren når fredagen endelig kommer :D
Jollers sa for siden:
Disse skal jeg jammen meg prøve, må bare få kjøpt det jeg behøver først (johannes. feks)
Må jo være fine for ungene å ha med på skolen også :)
Tuppen sa for siden:
vaflene er nyyydelige!!!! men lager de sjeldent- siden de blir spist opp med en gang :lol:
quebec sa for siden:
kan man bruke denne røra til å lage lapper??
vaffejernet mitt streiker :(
Tuppen sa for siden:
mener noen har prøvd det... jeg har ikke prøvd det så jeg kan ikke uttale meg om dette..... men hva med å forsøke?
Distrea sa for siden:
forum.lavkarbo.no/showpost.php?p=291090&postcount=135
dette er vel ca opprinnelig oppskrift?
går det ann å få lagt link til den i starten?
Eilan sa for siden:
Hei, litt i tvil om hva vi gjør her, Moinx slettet oppskriften selv, litt dårlig stil å legge den tilbake? Og nei, det ovenfor er ikke originalen.
Distrea sa for siden:
Jeg syns det er dårligere stil å gi bort å ta igjen. :p
hvem som helst kan få ta i den oppskrifta,,,, men må da bare bruke den i sjul... Syns det blir for dumt jeg ;)
Lag heller en ny tråd i oppskriftsforumet du! Jeg la ut oppskrifta i tråden om det å slette oppskrifter, og den funker bedre enn originalen, selv om det er små endringer.
Man har nok ingen opphavsrett når man poster oppskrifter på et åpent nettforum. Men om man f.eks lager kokebok, så er det SKIKK OG BRUK å spørre opphavsmannen, men copyright er nok en langt mer avansert affære. Og jeg er enig i at det er litt dårlig gjort å fjerne oppskriftene sine bare fordi man ikke vil være på forumet lenger.
Eilan sa for siden:
Jeg har originalen. Skal jeg legge den ut? Jenter?
luringen sa for siden:
ja takk...?
Distrea sa for siden:
Vafler:
4 egg
1 dl setterømme/creme fraiche
2 ss JBKM
1 ts bakepulver
1 ts kardemomme
2 ss splenda
50 gr smør
Svelles 20 min i kjøleskap
luringen sa for siden:
takk! :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.