Har jo prøvd meg på atkins lignende mat et par uker. Har ikke sjekket vekta ennå :D, men har gjort andre erfaringer.
Jeg har kunnet slutte med vanndrivende medisiner :ja:
meeeen har også fått mensen tilbake!!!!! DET ville jeg ikke da! Går jo på p-sprøyte for å slippe det. Har ikke hatt mens på tre år jeg og så kommer den nå når jeg spiser lavkarbo??? :confused:
Kan virkelig lavkarbo få kroppen til å overstyre "tilført hormongreier" for å få kroppen i naturlig gjenge igjen?? Og virker sprøyta fremdeles eller er den utradert av denne lavkarbokosten???
Håper Torkil kan svare meg, er jo litt småfrustrert da :eek:
jeg er ikke torkild, men lurer på en ting.... du sier at du har sluttet med vanndrivende medisiner... kan ikke det ha en påvirkning? For jeg hadde opphold med mensen i lang tid, men fikk det tilbake da jeg starta å gå ned i vekt... men det var fordi at kroppen var "tilbake " til det normale.... for som du sikkert vet at mensen kan stoppe når du er for tynn og når du er for stor... men jeg vet ikke hvor "stor" du er heller.... men vet om ei som ble litt frustrert over at ho fikk tilbake mensen etter å ha brukt p-sprøyte, men det var pga at ho gikk på medisiner og det påvirket tydeligvis... men ser ut som det er motsatt virkning på deg? men jeg kan ikke svare helt konkret på det... så håper du får mer konkret svar av torkild
Kan jo hende vanndrivende medisiner har påvirket noe, all virkning har vel ei eller annen bivirking også??? Er ca 90 kilo, vet ikke helt sikkert da jeg ikke har veid meg på noen uker. Føler meg IKKE stor, bare treg i motbakker :D
Har alltid vært tynn og spretten, men etterhvert som unga kom til kom også kiloene :p
vil bare si at lavkarbo kosthold absolutt har innvirkning på menstruasjonen...både meg og en veninne har merket endriger siden vi begynte..jeg har for eks mensen mye lengre og mye kraftigere enn noen gang...men ang den vanndrivende medisinen har jeg ikke peil...
min erfaring er faktisk motsatt.... jeg har mistet menssmerter og får regelmessig mensen og kortere varighet.....:confused: kanskje det er meg det er gærli med a?
Man mister ikke mensen av å ta vanndrivende, - og en får ikke mensen tilbake ved å slutte med dem.
[color=purple][/color]
MEN derimot er det ganske vanlig å få mensen tilbake ved lavkarbo kosthold. Det har med hormoner å gjøre. Man oppnår balanse i blodsukker/insulin når man spiser lavkarbo - dvs. at man oppnår en viss hormonblanse og dermed får man mensen igjen, - for å si det veldig veldig enkelt ! (Det er litt mer komplisert denn dette altså, men det er i basis dette som skjer). I en periode vil de som tar P-sprøyter eller har hormonspiral oppleve at man får mensen tilbake, - men den vil sannsynligvis forsvinne igjen etter ganske kort tid, når kroppen har fått balansert seg/hormonene igjen. De som tar P-piller opplever at mensen kommer urelgelmessig på tvers av pillebruken. Dette stabiliserer seg også etter kort tid.
Jeg har akkurat samme erfaring som deg. Har gått på P-sprøyta i 10 år. Slipper mensen, men hver gang jeg starter på Atins så kommer mensen tilbake, men bare frem til jeg får neste sprøyte. Derfor har jeg passet på å starte med intro et par uker før det er tid for ny sprøyte. Da har jeg småblødninger helt frem til det, men så er det slutt på "svineriet" helt til jeg har hatt opphold i dietten og starter på'n igjen.
Dette er noe jeg ble veldig glad for å lese! De siste to månedene har mensen kommet helt på tvers med den klokkrene syklusen jeg har hatt med p-piller de siste tre årene. Har flydd og tatt graviditetstest to ganger nå, til og med hos legen. Blir lett veldig bekymret over sånt noe.
Har også mindre blødninger, noe som er velkomment i min sedvanlig drøye uke...! Ikke bemerkelsesverdig mindre smerter da, men.
Det her var veldig interessant tema! Jeg har nemlig ikke hatt mensen på cirka 2 1/2 år, trolig på grunn av hard trening og litt for lav vekt. Har hatt bra vekt lenge nå, kan jeg vente meg at jeg får mensen tilbake også da?:_ohmy: Wow, det håper jeg!
Akkurat det samme har skjedd med meg! Har vært på p-piller i årevis. Da jeg begynte på lavkarbo gikk det fra ren syklus med mye blod til tullete syklus og lite blod. Har også måttet ta et par graviditetstester! Sære greier.
jeg har slutta på prevensjon, og mensen uten noe prevensjon på lavkarbo er igrunnen ganske overkommelig. mindre blod enn vanlig og mye mindre smerter enn før, men når jeg var på ferie i thailand og spiste ( noe ufrivillig) ris og sånne karbisser og når mensen kom, så var det ett h*lvete uten like, så sinnsykt vondt og så masse blod. nei jeg holder meg til lavkarbo mens jeg. mye er behageligere. :cool:
Må bare trekke frem denne igjen, for jeg har nå opplevd akkurat dette. Jeg bruker Nuvaring og startet ketolyse for 1,5 uke siden. Plutselig kom mensen to dager før ringen skulle ut - helt tullete! Ante meg at dette er hormonelt betinget pga lavkarbo, godt å få det bekreftet. Fascinerende hva som foregår i kroppen gitt!
Glad for at denne er trukket frem igjen! Jeg har også fått menstruasjon nå, går på p-sprøyte. Men blodet er lyserødt - vet dette er litt ekkelt altså men det ser ut som om jeg virkelig blør. Noen med lignende erfaringer? Ellers kjennes magesmertene ut som vanlige menssmerter.
Jeg bruker også Nuvaring og har etter snart fem måneder på lavkarbo fremdeles uregelmessigheter i mensen. Blør litt i hytt og pine egentlig. Regner med at dette stabiliserer seg med tiden...
Æææ, dette skjedde med meg i dag! The weirdness! Og det er en uke til jeg egentlig skal ha mensen. Helt utrolig hvor ute på tur den syklusen blir av lavkarbo!
Veldig glad for å kunne gå inn her og lese, jeg blir alltid litt urolig når det er tull med syklusen... Småblødninger hele tiden, og "rar" farge...
Jeg har opplevd det samme. Hadde ekstreme blødninger og sterke smerter.
Etter noen måneder med lavkarbo - ble det enda verre for så å blir bedre.
Nå er det helt greit å ha mensen.
En homepat jeg kjenner og som behandler alle med mat først ( ren, sunn mat (lavkarbo) sier at vi kvinner bør være forsiktige med kjemisk prevensjon. Mensen fungerer som en vaskemaskin og renser og skiller ut avfallstoffer i blodet.
Med p-sprøyter, p-piller etc skrur man igjen kranen og hindrer en naturlig renselse. Blødninger med f.eks p-piller er jo en styrt blødning i den forstand at man faktisk kan velge når man vil ha mensen. Dette er en unaturlig måte å ha mens og renselse på.
I tillegg får man en hormonubalanse som ikke ligner noen ting.
Sett fra "naturlig" tankegang blir kroppen ofte så "sterk" at den har en naturlig menstruasjon selv med kunstige p-piller når man gir kroppen optimale forhold med mat...
Jepp! Jeg tok en renseuke (bare ren mat; fisk og grønnsaker) og hadde en utrenskning fra en annen dimensjon.
Men altså... P-pillene mine får dem aldri!! Hva skal man ellers gjøre når man ikke er klar for reproduksjon?
mensen min lever i en annen planet! og det har den gjort siden jeg starta på lavkarbo... men så lenge jeg ikke har smerter så går det bra... men samtidig så har vi jo sluttet med prevensjon da... så når jeg ikke vil ha mensen så kommer den :rolleyes:
Men husker at det tok faktisk ett par mnd før jeg fikk mensen igjen etter lavkarbo... mensen ble helt annenledes og jeg følte meg IKKE oppblåst og hadde ikke smerter... men etter en mnd med mer karbiser = myyye smerter, følte meg VELDIG feit!
Den hadde jeg siste gang i mars.
Men så er jeg i overgangsalder og har måttet ty til østrogen tilskudd for å kunne "overleve" etter to år med mer eller mindre kraftige hetetokter natt og dag....:(
Jeg har nå de to siste dagene helt ut fra det blå fått blødninger igjen, to uker etter sist mens... Æsj, og så er det litt sånn svart som under renseukene mine. Skummelt. Skjønner ikke noe. Det første halvåret på lavkarbo var mensen helt baluba før det stabiliserte seg og ble klokkeren og mye mer overlevbar enn tidligere.
Men nå att? Hva har jeg gjort? Blæ....
Jeg har ikke testen disse selv, for det er helt greit om jeg blir gravid igjen.
Men jeg har mange i min omgangskrets som bruker disse og ingen uønskede graviditeter så langt. ( selvfølgelig kan det hende at det har skjedd uten at de har nevnt det, men ettersom vi er i et miljø hvor vi byr på erfaringer ville dette vært rart... )
Takk for tipset:) Men jeg har null problemer med p-piller, og ønsker egentlig ikke å kalkulere sexlivet mitt, noe impulsivitet må man få beholde, tror ikke sambo vil sette særlig pris på det heller, haha.
Men hyggelig med input, altså!
Jeg har ikke hatt noe som ligner på sporblødninger engang siden like før jul. Men så er jeg jo et år eldre enn Nille da. . .
Men det skal jeg jammen si, at jeg har hatt - og har - mindre problemer med smerter og sånne plutselige overgangsmens-greier (med halvårs-mellomrom og styrtblødninger og sånn . . . og hetetokter og. . . )enn altså før jeg begynte på lavkarbo.
Aner ikke om det er noen sammenheng, men jeg har i alle fall MYE mindre problemer enn min søster noen gang hadde (og hun er 7 år eldre, og har selvsagt vært igjennom ALT før meg), og hetetoktene ordner jeg vanligvis med å ha jakke som jeg tar av meg i klassen (altså på jobb), eller ved å sparke av meg dynen i sengen og heller ligge oppå en stund.
Søsteren åt hormoner i årevis. . .Jeg har hittil ikke tatt noenting, og har bestemt meg for at det gjør jeg KUN hvis jeg tror alternativet er verre. Hittil er det veldig greit - jeg fikser det HELT fint.
Har ikke sett blodspor siden før jul altså. Og før det var det vel like før i fjor sommer. . . Så det lukkes visst gradvis her, og jeg har det faktisk helt greit!!!
Og i mangel av noe annet å skylde på, tror jo jeg at lavkarbo de siste 3,5 årene har hjulpet til med at alt går så greit!!
Litt annen problemverden enn de fleste andre her kanskje, men men. . . Kan jo være greit om vi fikk noe erfaring på sånt også da?? Alle kommer vi jo dit. . . ??
Dette er interessant lesing, Karin. Håper flere kan legge inn erfaringene sine etterhvert som de kommer i overgangsalderen. :)
Selv har jeg ikke problemer med mensen, og er nok ikke i overgangsalderen enda. Det var mulig jeg fikk et forvarsel om overgangsalderen for et par måneder siden, før jeg begynte med ketolysekuren, men jeg har etter det hatt regelmessing mens - som vanlig. :)
Kan vi slippe hormontabletter så må vel det være bra=? :)
Trixie :)
Her bare må jeg få lov å fortelle hvor positivt ketolyse har virket på meg.
Har hatt problemer med blødninger i tide og utide i ca 15 år, veldig upraktisk for å si det sånn:mad:
Dette har bare blitt værre med årene, og nå siste 4 måndene før jeg startet med ketolyse,mente legen at jeg måtte notere i kalenderen for hver gang jeg hadde det sånn, slik at jeg kunne ta med notatene til sykehuset når jeg skulle dit. På disse månedene viste det seg at jeg alldri hadde mer enn 4 dager sammenhengende uten blødninger, og dette førte til enighet om at kanskje opperasjon var eneste løsning:eek:
Men helt tilfeldig kom jeg over dette forumet og leste om ketolyse, startet med det midt på april, og allerede første måneden merket jeg stor forbedring, trodde nesten ikke det var sant:)
men sannelig har di siste måndene vært så bra, at da jeg nå på juli kom til gynekologen, ble vi enige om å utsette hele opperasjonen til januar, og hvis jeg da fremdeles hadde vanlig syklus, ja da hadde jeg jo løst problemet selv mente han, og det er jo det aller beste:D
Så ketolyse har fungert veldig bra på mine hormoner:)
Har visst ikke vært inn på denne delen av forumet før. Har ikke trodd jeg hadde hormonproblemer...:o
Men har hatt problemer med skikkelig brystspreng og siden jeg begynte på ketolyse, begynte jeg med blødninger mer eller mindre hele tiden..
Har i 2 måneder no blødd mer eller mindre i ett, et par dagers pause og så på han igjen:mad:
Har hormonspiral og vært uten blod i 2 år...
Har vært på ultralyd og skal til gynekolog for udersøkelse men det høres jo ut som det ikke er nødvendig:)
Sannsynligvis lavkarbo som gjør det...
Har vel holdt på i ca 4 mnd så jeg hadde jo trodd det skulle gitt seg?
Men det som jeg har merket er at den siste måneden har jeg ikke levd lavkarbo eller iallefall ikke ala ketolyse. Det har blitt litt blanding.. Men litt lavkarbo har det blitt. Begynte på Fedon...
Gikk opp to kilo og i den siste uken har jeg ikke blødd:cool::)
Får gå til legen men føler på meg at det er lavkarbo sin skyld.. hehe...
Kjekt å lese at andre har samme "problem"
Har skrevet om dette i en annen tråd, for en stund siden, men så først noe at det var et eget tema om dette..
Lavkarbokostholdet har gjort at jeg ikke blør som en nyslaktet gris lenger. Jeg har lenge vært plaget av vanncyster og smertefull mens med styrtblødning-lignende perioder. Mens nr. 2 etter lavkarbo-start var helt normal. Nå har jeg gått fra å bruke nattbind ekstra+ til normal-bind! Det har jeg ikke brukt siden jeg var 25 år. Og jeg slipper å gumle globoid hver måned. Jeg slipper å være redd for at det renner over når jeg er på jobb/trening/ute.
Thank you, LavKarbo! :D I adore you! Mine siste ti år med mens vil endelig være normale. He he ... sorry...:o
Jeg har og en vanncyste, det er den som skal sjekkes no, men det var pga lavkarbo blødningene jeg gikk til lege... Skal bli spennende å høre hva han sier...
Skal fortelle om kostholds endringene ...
Rart at det virker forskjellig, de som har mye blødninger får mindre og de som har lite pga hormonspiral og lignende får mer..
Elller kanskje ikke rart ... alt går mot normal syklus:rolleyes: eller...:rolleyes:
Jeg har fått veldig kraftig mens nå etter at jeg begynte på lavkarbo. Ikke noen smerter eller noe, men kraftig.. Utrolig plagsomt iom at jeg aldri har hatt det sånn før...
Men det skal jeg jammen si, at jeg har hatt - og har - mindre problemer med smerter og sånne plutselige overgangsmens-greier (med halvårs-mellomrom og styrtblødninger og sånn . . . og hetetokter og. . . )enn altså før jeg begynte på lavkarbo.
Aner ikke om det er noen sammenheng, men jeg har i alle fall MYE mindre problemer enn min søster noen gang hadde (og hun er 7 år eldre, og har selvsagt vært igjennom ALT før meg), og hetetoktene ordner jeg vanligvis med å ha jakke som jeg tar av meg i klassen (altså på jobb), eller ved å sparke av meg dynen i sengen og heller ligge oppå en stund.
Søsteren åt hormoner i årevis. . .Jeg har hittil ikke tatt noenting, og har bestemt meg for at det gjør jeg KUN hvis jeg tror alternativet er verre. Hittil er det veldig greit - jeg fikser det HELT fint.
Og i mangel av noe annet å skylde på, tror jo jeg at lavkarbo de siste 3,5 årene har hjulpet til med at alt går så greit!!
quote]
Dette med at lavkarbokost muligens kan gjøre plagene ved overgangsalderen lettere, høres spennende ut synes jeg. Jeg har ikke mistet mensen, men har brukt østrogen i noen år pga. hetetokter. Det problematiske for meg var at jeg ble så "kokt" i hodet og at denne varmen i hodet utløste migreneanfall. Våknet også av hetetoktene om natten. Så ingen god grunn til å leve med så mye hodepine og dårlig søvn.
Har lurt på hvordan jeg skal komme meg av østrogenen igjen. Kanskje jeg skal prøve det ut etter en stund på lavkarbo kost.
Noen som vet hvor lenge en bør gå på lavkarbo før hormoner stabiliserer seg? Er veldig redd for å klusse med hormonene mine fordi jeg veldig tydelig har hormonutløst migrene. Har hatt migreneanfall hver mens og eggløsning siden jeg var 13 år.
hmm..... kan det være ketolyse som har gjort at mensen min har vart i snart 14 dg. da..... Har jo ingen andre symptomer, ikke smerter ikke går jeg på hormoner heller, siden vi må ha hjelp for å få barn....
Men det bli bedre, eller blir jeg nå gående med evig blødning ala Torun....?
det vil jeg jo ikke, men jeg vil ikke slutte med lavkarbo heller, kroppen min føles så mye lettere, og friskere på enn av...
Kopiert fra bloggen min og fikk denne tråden fra Gerd: (Takk Gerd))
De fleste er inne har nok fått med seg at eg sliter med å få menstrasjon i tide og utider i det siste, til tross for p-sprøyta.
Har nå funnet ut når dette skjer.
Det er hver gang jeg skal inn i ketose igjen. Nå hører det selvsagt ut som om eg går inn og ute hele tiden men det gjør eg da ikkje.
Første gang eg fikk den var når eg begynte på kuren i mai, da hadde eg mensen i 7 :eek::eek: forbaska lange uker.
Gang nr to var etter opersjonen av mandlene, denne gangen var det det ikke så lenge for jeg gikk til legen og fikk ny sprøyte.
Og tilslutt gang nummer 3, nå etter sydenturen. Og denne gangen er det virkelig skikkelig og utrolig vondt.
Lurer derfor på om det er andre som opplever det på samme måten?
For må vel forbrede meg på at det kommer til å skje igjen etter jul også, lurer derfor på om eg skal slutte på sprøyta og eventuelt gå over på pillen.
Har iallefall endelig skjønt at det er pga ketosen det skjer og det hjelper på, blir skikkelig sliten og slapp av dette.
Så etter å ha lest her så kan vdet virke som at de som har hatt problemer med mensen før de startet lavkarbo har fått den i balanse igjen, mens de (meg selv) som har hatt mensen etter klokka før no får litt problemer. Vurderer egentlig å slutte på sprøyta, men samtidig er den jo så utrolig greit.
Skal ha ketolysepause i jula, men etter det er det over på ketolyse og da frem til sommeren er planen, så kanskje eg skal gi det en sjanse til sommeren og se om jeg får den flere ganger i den 6 mnd perioden eg skal holde meg til ketolyse etter sommeren.
Iallefall godt å lese at flere har erfaringer med dette, slipper å føle seg helt alene :)
Min historie;
Etter ca to uker på EuroDiet, begynte jeg plutselig å få småblødninger - noe jeg ikke har hatt problemer med i hele tatt på de 5 årene jeg har brukt de p-pillene jeg bruker nå. Snakket med legen om det, og ho mente at det ikke var noe å bekymre seg over med en gang, men hvis det vedvarte i flere uker skulle vi se nærmere på det. Jeg er av de som i samråd med lege og gynekolog også bruker pillene til å hoppe over mens pga utenomjordiske menssmerter, så var egentlig midt mellom to perioder (har da mens hver 3. mnd). Legen mente at jeg skulle ha mensen som vanlig neste gang, som da var ca to uker etter at disse blødningene startet. Mellomblødningene mine varte da helt fram til denne mensen, med ett opphold på 1-2 dager. Hadde tidenes korteste mensperiode, med for meg unormalt lite smerter, og etter det har jeg ikke merket noe i verken ene eller andre retningen.
MEN nå, etter ca 10 uker på EuroDiet, sitter jeg med MANGE symptomer på at jeg er gravid, til tross for at jeg har tatt p-pilla regelmessig, så jeg lurer rett og slett på om dietten kan ha "overstyrt" p-pillene på en eller annen måte, sånn at p-pilla ikke har fungert optimalt...?
Har ikke testa meg ennå, skal gjøre det så fort jeg rekker innom ett apotek og får kjøpt en test....
Jeg trodde jeg kunne skryte og si at hos meg er alt som normalt, men neida. Nå har jeg fått mensen igjen, 3 gang på 2 mnd! Jeg har vanlig kobberspiral som prevansjon, pga migrene får jeg ikke p-sprøyte eller hormonspiral. Syklusen min er blitt litt forstyrret ja...
Ja, jeg gikk på denne tidligere, fra jeg sluttet til jeg ble gravid tok det 7 mnd for meg. Da tok jeg siste sprøyta i januar, og ble gravid i oktober. Ha det litt i minnet når mannen er funnet, det kan ta lang tid å få dette ut av systemet ;)
Jepp veit, men skal snart ha ei pause uansett :)
Vil ikkje gå så altfor lenge på den i gangen og nå er det jo ikkje vits i det hele tatt i og med at mensen kommer hele tiden eg skal inn i ketose :)
Er det rart jeg er glad i dette forumet? Her finner man jo en forklaring på det meste.
Har hatt uregelmessig menstruasjon i alle år. Mistenker pcos (men har aldri fått det undersøkt, lider av legeskrekk), og har vært glad og fornøyd over én av bivirkningene, nemlig sjelden mens. 2-6 ganger i året har vært det typiske. Det har vært helt i orden, ettersom at jeg har fryktelig kraftig menstruasjon (hele tiden redd for lekkasjer), og fordi jeg har fryktelige kraftige menssmerter. Kaster opp og kaldsvetter, diare og så vondt i magen at jeg har lyst til å skrike. Noe forbanna dritt altså!
Var kjempehappy da jeg fikk mensen første gang etter påbegynt ketose. Var ikke noe unormalt i at jeg fikk mensen da, ettersom at det var et par måneder siden sist. Det som var så flott var at jeg ikke hadde menstruasjonssmerter i det hele tatt. En helt ny opplevelse for meg :D
Men nå kommer altså mensen igjen! Kraftigere enn noen sinne, og bare 2 uker siden jeg fikk mensen sist :mad:. WTF!? tenkte jeg da. Dette vil jeg ikke ha noe av! Jeg forventet jo å få mer regelmessig menstruasjon hvis jeg gikk ned i vekt altså. Men ikke DETTE :mad:. Ble litt bekymra også selvfølgelig.
Så finner jeg altså denne tråden. Ble beroliga. Krøll på menstruasjonssyklusen er altså ikke helt uvanlig, og jeg kan forvente at det går over etterhvert. Forhåpentligivs...
Fant blant annet dette fra Torkil i en annen tråd:
og dette fra Nille her:
Jeg er veldig interessert i HVA som egentlig skjer, HVORDAN og HVORFOR??? Dette med hormonene er jo kjempeinteressant. Jeg har alltid hatt hormoner på bærtur, og har merka at ting har vært i endring etter påbegynt ketose. Ikke bare på mensen,men også på at f.eks. kvisene mine har forsvunnet.
HAr forsøkt å google litt, men finner ikke noen nærmere og mer detaljert forklaring på hvorfor dette skjer. Noen som har noen tips? Hvorfor er det egentlig sånn at man har flere mannlige kjønnshormoner som overvektig? Hvorfor normaliseres det på ketolyse? Og hvorfor får man mensen i et kjør kanskje i flere måneder i overgangen???
Sorry langt innlegg, men er det bare jeg som alltid vil vite HVORFOR ting skjer?)
Det er ikke unormalt lenge å bruke 7 måneder på å bli gravid når man starter å forsøke, uansett hvilken prevensjon man brukte før. :) Mange glemmer at det faktisk er veldig få dager hver syklus man kan bli gravid. Vi blir foret med at det liksom er et vidunder at man ikke blir gravid ve ubeskyttet sex, men det er langt ifra sannheten.
Man kan godt regne med et år uten prevensjon før man blir gravid uten at det er noe galt av den grunn. Selv med godt lanlagt sex i de fruktbare periodene. :)
Når det er sagt så nekter min fastlege å sette kvinner på p-sprøyten, nettopp fordi mange får problemer med å bli gravid etterpå.
Hormonell prevensjon er noe dritt egentlig.
Det kunne jeg tenkt meg å vite også. Jeg må innrømme at det virker litt skummelt når så mange forteller om hormonell ubalanse, unormale sykluser og blødninger i ketose/på lavkarbo.
Jeg kartlegger min egen syklus som prevensjonsmiddel og liker å ha oversikt og forståelse for hva som foregår der nede. Om jeg kan forvente blødninger i hytt og gevær, og uregelmessige sykluser kan jeg ikke forstå annet enn at lavkarbo har ugunstig effekt på den kvinnelige hormonbalansen? Spesielt om man har en "normal" syklus før man starter med ny diett.
Mer informasjon om hvordan lavkarbo har effekt på progesteron, FSH, LH og østrogen hadde vært flott. Spesielt i forhold til eggløsning og lutealfase. Jeg blir nemlig litt bekymret av å lese erfaringene i denne tråden. :confused:
Jeg har vel ikke noen faglig kompetanse på området, men jeg kan opplyse om at for min del, og det finnes flere tråder som forteller det samme, at syklusen normaliserer seg over tid.
Før lavkarbo (og særlig før p-piller) så hadde jeg lange og kraftige blødninger (8-9 dager ..!), noe kortere etter at jeg begynte på p-piller.
Den første tiden etter at jeg begynte med ketogent kosthold var syklusen på bærtur, og jeg menstruerte ikke minst svart (noe jeg senere fant ut at rett og slett var en utrenskning, og har ikke opplevd det senere).
Men jeg tror det gikk godt over et halvt år, og da hentet syklusen seg inn, jeg har nå mensen i ca 4 dager, og blør sånn akkurat passe mye. Fra å være ekstremt dårlig med kramper i mellomgulvet og fast proseryde med smertestillende og varmeflaske på magen, nærmest sengeliggende første menstruasjonsdag, så har jeg nå litt sånn småkramper dagen før menstruasjon, and that's it. PMS er ikke minst et blekt minne! :)
Hmm...jeg har hormonspiral, og det er over en uke til jeg skal ha mensen nå, men jammen kommer den ikke nå oppgitt
Men da vet jeg vel vertfall hvorfor. Har vært mye kluss siden jeg satte den inn i høst.
Ser det er mange her som har opplevd blødningsforstyrrelser etter å ha begynt på lavkarbo, så også jeg.
Har hatt hormonspiral i 15 år nå, og har ikke hatt en eneste blødning, før nå. Holdt på å få sjokk her, blødninger har liksom vært noe andre har, lucky me :-) Men nå, etter ei uke i ketose så skjer det altså.
Siden dette er noe mange opplever på lavkarbo/ketolyse så må det vel være en slags medisinsk forklaring på dette.........
Hva er det egentlig som skjer?
Anyone?
Torkil?
Jeg er også ganske frustrert over dette. Jeg begynte med P sprøyte i februar i fjor. Blødde konstant de første 4 mnd, men litt ut i sprøyte nummer 2 stoppet det, og det har bare kommet bittelitte grann en gang i mnd etter dette.
Nå for snart 2 mnd siden. Omtrent da jeg kuttet i karboinntaket, så kom den tilbake og har ikke sluttet siden! Noen som kan GJETTE hvor lei jeg er av MENSEN???????? Konstant i snart 9 uker nå!!! :eek: :mad:
Men jeg har ikke tenkt på det før nå at det kan ha noe med kosten å gjøre....
Ni uker er jo småtteri, jeg hadde den sammenhengende fra jeg var 14 til 19 jeg... :D men så forsvant den for godt etter det da.
Men jeg har merket 3 ganger at når jeg først er flink med karbo'ene, og så detter av lasset et par uker så kommer mensen ca en ukes tid etter jeg strammer inn på kosten igjen. Anker ikke hvorfor... Men tydeligvis noe som trigges. Ganske merkelig følelse å bli så glad for en naturlig reaksjon som de fleste er dritt lei :rolleyes:
Eg får mensen hver gang eg går inn i ketose. Er akkurat begynt på ketolyse igjen og forventer å få mensen igjen innen helga. Da varer den frem til neste p-sprøyte som er i slutten av februar. Derfor INGEN pauser eller sprekker for meg før eg skal i bryllup i sommer :)
Hva sier legen din da? Har du tatt blodprøver? Ultralyd?
Jeg synes det er helt creepy hvor mange det er som får forstyrret og unormal syklus på lavkarbo. Bekymringsverdig nesten.
Er det ingen som vet hvordan lavkarbo har en effekt på den kvinnelige hormonelle balansen og hvorfor? Da tenker jeg spesielt på eggløsning, lutealfase, progesteron, FSH, LH og østrogen.
Dere vet jo ALT annet her inne! :D
Selv har jeg eggløsning som normalt, men har ikke gått på lavkarbo lenge. Men sist gang jeg hadde mensen var den svært lett og kort. Håper at det var en engangsaffære.
Mange av de som tyr til lavkarbo har PCO eller andre hormonforstyrrelser tidligere. For oss skal det være utelukkende positivt.
Når det gjelder sprial så oppfatter vel kroppen det som en "feil" i systemet, noe den prøver å fikse når karbene ikke lenger tåkelegger alle impulser og funksjoner. Tror JEG da... :rolleyes:
[quote=Bacon;615077]
Jeg synes det er helt creepy hvor mange det er som får forstyrret og unormal syklus på lavkarbo. Bekymringsverdig nesten.
Er det ingen som vet hvordan lavkarbo har en effekt på den kvinnelige hormonelle balansen og hvorfor? Da tenker jeg spesielt på eggløsning, lutealfase, progesteron, FSH, LH og østrogen.
Dere vet jo ALT annet her inne! :D
Lavkarbo stabiliserer hormonene, men det kan ta tid før man merker bedringene. Hvis dere synes det er skummelt, så kan dere jo tenke på i sammenligning hva det gjør med hormonene å spise stivelsesrik og sukkerholdig mat med tanke på f.eks insulinproduksjonen. DET synes jeg er skummelt. Ikke minst så tilfører man kroppen frivillig hormoner med p-piller, sprøyter og andre hormonprevantiver, og der er mange ukritiske.
Det er flere eksempler på hvordan folk blir fri for PCO og PCOS, blir lettere gravide etter å ha forsøkt i lange tider etc.
Men man må være tålmodig, og det å stadig å ha sprekker forvirrer kroppen, og særlig hormonelt.
Jeg kan med sikkerhet si at min syklus aldri har vært så klokkeren og uproblematisk noensinne som på lavkarbo. Men det tok tid før det stabiliserte seg.
Når det kommer til den kvinnelige hormonelle balansen, hvordan?
Dette er snakk om kvinner både på og av hormonell prevensjon.
Hormonell prevensjon overstyrer kroppens egne hormoner uansett, og derfor synes jeg det er enda rarere at så mange opplever at de får forstyrrelser etter de starter på lavkarbo.
De fleste hormonelle prevensjonsmidler baserer seg på tilførsel av progesteron, som fører til at kvinner ikke får eggløsning. Man lurer kroppen til å tro at den nettopp har hatt eggløsning rett og slett. For å si det helt enkelt iallfall. Så hvordan forstyrrer lavkarbo denne "balansen", en tilstand som i virkeligheten er helt naturlig. En tilstand som alle oss som har normal og upåvirket av hormoner gjennomgår hver syklus (bare ikke hele syklusen).
For at man skal oppleve forandringer og unormale sykluser må det skje noe her, og jeg er interessert i hva.
Det er kanskje ikke bare bare å hoppe til konklusjonen at det er sunt blir vel heller, det trenger ikke være helt riktig? Mulig det er det, det håper jeg jo virkelig. Men for å finne ut av det så må vi jo vite hva det er som faktisk skjer. :)
Og hva med de som opplever forstyrrelser etter overgang til lavkarbo uten å gå på hormoner? Hva er det som skjer her? Hva er det med lavkarbo som forstyrrer den naturlige syklusen? Det er for meg veldig interessant uansett om det er forbigående eller ei.
Jada, det er skummelt det også. Det er en av mange grunner til at jeg har lagt sånn drittmat bak meg og godt er det! :D Men i denne tråden forsøker jeg å finne årsaker til at mange opplever forstyrrelser i ellers uproblematiske sykluser, når de går over til lavkarbo.
Hormonell prevensjon er noe dritt. At det er så normalisert finner jeg helt utrolig. Folk generelt er ikke klar over hvilke effekter det har på kroppen, både på kort og på lang sikt. Og leger er ALTFOR dårlige til å informere, og bivirkningene av hormonell prevensjon er på langt nær kartlagt. Folk tar ikke informerte valg og tenker ikke over at det kan gå rimelig drastisk utover kroppen deres.
Det er bare kjipt for alle disse kvinnene som lever med bivirkninger uten å vite det i det hele tatt. De tror det er normalen rett og slett. Jeg var også der en gang, og det er skikkelig befriende å ha tatt kontrollen over kroppen min! :)
Dette er mennesker som allerede har forstyrrelser i hormonbalansen, og PCOS fører ofte til insulinrestistens. Det er der lavkarbo kommer inn og hjelper til. Lavkarbo kosthold har en effekt på symptomene til PCOS, som igjen kan føre til friskmelding i noen tilfeller.
Her er det spesifikt og kartlagt hvordan lavkarbo virker inn, og det er særdeles positivt! Men størstedelen av kvinner har hverken PCO eller PCOS, men for alt jeg vet kan det jo være at de som rapporterer om unormale forandringer i denne tråden har diagnosen.
Det blir spennende å se om jeg får noen forstyrrelser. Syklysen min er etter boken fra før, og det uten noen hormoner utenifra.
Jeg har allerede merket noen småting, og jeg liker det ikke.
Jeg kan jo ikke svare på noe medisinsk eller faglig grunnlag, da jeg kun har tilegnet meg kunnskap gjennom egne og andres erfaringer, via artikler etc.
Jeg kan jo dermed ikke forklare hvordan. Men en kropp i ustabilitet vil jo trenge en viss tid til å stabilisere seg.
Og selv om man oppfatter syklusen sin som normal, så betyr det ikke at den er optimal.
Jeg for min del hadde en grei syklus, men jeg blødde mye og lenge, men hadde alltid hatt det sånn, og slått meg med ro om at det var mitt lott i livet sånn sett. Og det jeg merket mest etter en stund på strikt lavkarbokosthold var at når blødningene stabiliserte seg, så var de mer kortvarige og mindre smertefulle, samt at PMSen ikke var så ille som den var før.
Det kan være mange grunner til at det er sånn.
Insulinnivået har også en del å si for balansen i kroppen, og fruktbareheten, så det er et større bilde.
Mange går rundt med lavt stoffskifte uten å vite det, "normalen" har gjerne et sånt slingringsmonn at det anses etter boka som "normalt" både å ha lavt eller høyt stoffskifte, insulinresistens og PCOS. Et balansert kosthold vil som regel rette opp i det. Når man har lavt stoffskifte vil man ikke alltid nyttiggjøre seg hormonene man produserer, men når stoffskiftet stabiliserer seg så vil mye annet også gjøre det, og man kan særlig merke det på menstruasjon og humør, ikke minst vekt.
Jeg går på cerazette, har aldri like å ta p-piller, men det er ingen andre prevansjoner som fungerer særlig godt for meg, men det føles i alle fall veldig mye greiere for kroppen å slippe østrogenet. Det er stor forskjell fra da jeg gikk på trionetta.
Oooh, trionetta! Skumle, skumle greier! Fikk det i starten for å rette opp i blødningene, før jeg visste jeg hadde PCOS. De var definitivt ikke bra for min psyke. Har lest at i USA har kvinner blitt frikjent for drap fordi de gikk på trionetta :eek:
Åh, herrejesus!
Ja, jeg gikk på det i årevis. Men da jeg begynte på Cerazette merket jeg virkelig en enorm forskjell i humøret, MYE mindre edgy, samt at brystene mine gikk ned fra c til b-cup :p
Ok, det er jo en ærlig sak. :) Får håpe noen andre kan.
Man kan si enormt mye ved å kartlegge sine egne fertilitetstegn, og å ha kunnskap om hva de forskjellige fertilitetstegnene innebærer sånn både syklusmessig og hormonelt. Jeg tør iallefall å påstå at min sykus er tilnærmet optimal. Jeg har studert den en stund nå, og har full kontroll på hva som skjer og hvorfor. :)
Men det er jo ikke sikkert at korte og mindre smertefrie sykluser er normalt eller det beste for deg? Det kan hende du ikke støter ut livmorslimhinnen like godt som før, eller at du har fått fortykket livmorvegg. Det kan føre til både mindre smerte og mindre blødning. Eller det kan hende at du nå har blødninger som er helt riktige for deg. Som du selv sa, det kan være stor forskjell på optimal og normal. At du har mindre PMS kan rett og slett være fordi du får i deg mer fett. Fett er noe vi alle vet er bra for så mye!
Det trenger ikke være så enkelt å si at all forandring er forbedring, og det var litt dit jeg ville tror jeg. :)
Ok, dette er noe jeg gjerne vil vite mer om. :) Hvordan har insulinnivået innvirkning på fruktbarheten hos normale og friske kvinner? Altså kvinner som ikke har unormale hormonelle lidelser.
Jeg vet ikke hvor lenge du gikk på cerazette før syklusen din stabiliserte seg. Men det er helt "normalt" (for ikke å glemme fullstendig unaturlig) å ha uregelmessige blødninger på prevensjonsmidler basert kun på steroidet progestin i 18 måneder (+/-). Progestin-baserte prevensjonsmidler inkluderer bl.a pille (av type du går på), p-sprøyte og hormonspiral.
Jeg hadde tegn på tilbakevendene PCO da jeg var hos gynekologen for et halvt år siden, han mente det var en klar sammenheng mellom det og kostholdet mitt som fører til et stabilt insulinnivå (jeg er insulinresistent). Som du sikkert vet har PCO og PCOS innvirkning på evnen til å bli gravid.
Noe nærmere enn det kan jeg ikke forklare.
Altså, sånn rent logisk sett så skulle jeg ikke skjønne hvorfor det skulle være "normalt" å ha voldsomme blødninger og smerter. For meg er ikke fysiske smerter i hverdagen noe som er normalt. Kan hende jeg har feil, men det høres virkelig ikke riktig ut for meg å skulle lide seg gjennom en tredjedel av det voksne livet.
Jeg begynte med cerazette for ca et år siden, og spist lavkarbo i snart tre år. Jeg hadde ingen overgangsproblemer, annet enn at jeg merket at jeg ble mindre hormonell, eller hva man skal kalle det.
Ellers var det ingen som helst endring i syklus eller blødning. Mange slipper blødninger på minipiller, jeg har dem fortsatt.
Håper du får noen svar som er litt mer faglige og objektive enn mine :)
:eek::eek: Er det SANT?? Det var nærmest litt beroligende å høre. Altså at mine egne observasjoner var riktige. Jeg gikk på trionetta i et års tid for en del år tilbake. Jeg ble et humørsykt monster. Husker at jeg tenkte at det måtte være litt som å være bipolar. Hadde voldsomme topper hvor jeg var hyper og i kongehumør, for deretter å stupe ned i noe som lignet på depresjon, da jeg kunne sitte å grine en hel ettermiddag for ingenting. Sluttet på trionetta, og ting gikk tilbake til "normalen". Slo meg til ro med at jeg er en person som aldri ALDRI kan bruke p-piller eller noe som ligner p-piller som prevensjon. Har ikke så mye som luktet på hormonelle prevensjonsmidler siden den gang.
Time will tell. :) Takk for svar og innspill om egne erfaringer! :)
Good for you! :) Historier som din er utrolig utbredt uansett merke p-pille eller annen hormonell prevensjon. Jeg har hørt utrolig mange kvinner fortelle lignende ting om sååå mange forskjellige merker og typer. Depresjoner, humørsvigninger, vektoppgang, null sexlyst, sinne, utilfredshet, migrene, osv osv.
Det blir nesten litt som sukker. Det er OVERALT, mange tåler det greit, men alle skulle gått uten! :p
Det er helt sant som både du og photo påpeker, det er alt for mye ukritisk bruk av hormonell prevensjon. Hvis du er heldig blir det kanskje nevnt at man skal være oppmerksom på blodpropp, særlig hvis man røyker. Jenter flest vet jo også at det kan være forbundet med vektoppgang. Men alt dette andre... :eek: Det er ganske skremmende altså!
Jeg var nok ganske ukritisk før, har gått på trinordiol og så trionetta siden jeg var seksten, med noen får års opphold, mest i starten for å få bukt med mensblødninger og smerter (men det hjalp kun på å stabilisere syklusen, som forholdt seg stabil i oppholdet, så hva det skulle være godt for beats me, annet enn prevansjon senere så klart).
Jeg har slitt med angst og depresjon selv, og legen min lurte på om det ikke var på tide å se på andre preparater, og trionetta skulle av markedet, så han anbefalte cerazette, som vel per i dag er den med lavest hormondose. Heldigvis så har den fungert veldig godt for meg, selv om jeg aller helst skulle vært uten, men jeg tør rett og slett ikke å være ubeskyttet, andre preparater fungerer dårlig for meg.
PCOS'en min har jo sine fordeler også skjønner jeg, har aldri trengt eller giddet å bekymre over piller annet enn den lille og særs misslykkede perioden i starten :rolleyes:
:ja:
Min mor gikk også på det en periode, og hun var om mulig enda værre enn meg :) Husker hu kasta forskjærkniven etter meg en morgen så den stod i kjøkkendøra! :lol:
Ingenting er bedre enn at man faktisk finner noe som fungerer! Jeg har i løpet av 15 år ikke klart å finne noe alternativ som er optimalt for meg. Det som har redda meg er antageligvis PCOS og det at jeg har svake menstruasjonssmerter i forbindelse med eggløsning. Men huffameg så uansvarlig! Hvertfall nå som lavkarbo bøter på både PCOS og smerter i forbindelse med menstruasjon og eggløsning.... Jeg er jo også en av de som tenker at jeg ikke vil ha barn. Noensinne. Så jeg vet ikke hvordan jeg skulle ha takla det om jeg plutselig skulle blitt gravid.
Jeg bruker p-piller og har alltid hatt sparsomme eller ingen blødninger ved bruk av p-piller. Denne uka på Lavkorbo skulle jeg også få mensen, og jaggu har jeg hatt drittvondt og det har rent i strie strømmer...
Vet ike om det har noen sammenheng jeg, med at jeg har lagt om kostholdet, men jeg vil ikke ha det slik osm dette hver mnd. Fysj...
Aphrodite; Det vil mest sannsynlig gå seg til, det er det mange eksempler på her inne i lignende tråder.
Det tok et sted mellom tre og seks måneder før det var helt stabilt hos meg.
Jeg husker at en lege sa at man må gi en ny hormonprevansjon minimum tre måneder før man kan si sikkert om det fungerer for kroppen. Når det gjaldt trionetta så ble det litt bedre, men ikke bra, men jeg tror ikke jeg skjønte det før jeg gikk over på cerazette, det var liksom omtrent på dagen så kjente jeg at tårene ikke satt like løst, og at jeg ble noe mer rasjonell, selv om jeg ikke var helt sånn kaste-forskjærer-crazy fra før akkurat :p
Kostholdsendringen hadde jo også veldig mye å si for humør, psyke og sånne ting.
Ja, seriøst :) Men det skal sies at jeg var langt ute selv den perioden, og 2 stk i helspenn under samme tak ble til tider litt mye...:D Dessuten var jeg jo vant til at hu hadde kort lunte da :rolleyes:
Min menstruasjon har fått en syklus. Jeg fikk mensen etter ett par uker på justert karbokosthold og da varte den 4 dager. Måneden etter fikk jeg den på samme dato, i fire dager. Så jeg er spent på om den faktisk kommer den her måneden også.
Herregud, i tenårene hadde jeg noen enorme blødninger. Husker vi hadde kontorstoler med hvite trekk på videregående og jeg pleide å sitte på jakken min eller en pose eller no, for det rant så. Jeg kunne sitte å bare kjenne at det fosset og pumpet ut i strie strømmer. Når jeg skulle av med trusa for å skifte bind, måtte jeg dusje for det klisset seg overalt. Det kom ut med store, svære klumper. Pleide å spøke med at jeg ikke kunne bruke tampong da, for jeg kunne jo få indre blødninger:p. Blødde så mye en gang at jeg var helt tom for energi.
Må bare kommentere dette. :)Jeg er nå snart 50 år. Har ikke hatt mensen på nær 2 år og før det kom den som den ville. Var sikker på overgangsalderen. Har nå vært i ketose i ca 5 uker, ikke gått noe særlig ned.... Eller kanskje jeg har det. Var ca 71kg da jeg startet og er nå 68.5 kg. Mandag i denne uken begynte jeg med blødning:eek: lurte på hva f...som skjer og har det fremdeles.:rolleyes: Etter jeg startet på ketolyse har alt egentlig blitt bedre og det blir nok mer bevisst kosthold på meg og fam. i fremtiden.:D
Jeg har opprinnelig en normal mens. Har brukt p-piller tidligere, byttet til vanlig spiral senere og fikk da kraftigere mens. Var litt lei å måtte bruke nattbind i et par døgn av mensperioden, og fikk satt inn hormonspiral. Mistet da mensen helt, og hadde ikke mens på 4 år. Tidligere i år fikk jeg den fjernet pga jeg hadde hørt at det kunne være vanskelig å gå ned i vekt pga den, og fordi jeg ikke helt likte at kroppen ble påvirket av hormonene i den. Fikk satt inn en vanlig spiral igjen, og fikk beskjed om at jeg kom til å få en slik mens jeg hadde hatt tidligere med vanlig spiral. Den første var litt mindre enn vanlig. Jeg begynte på ketolysekuren, og fikk mens igjen til vanlig tid, men da ble den slik den hadde vært tidligere (altså litt kraftig). Nå har jeg fått mens igjen, til vanlig tid, mken du verden så mye jeg blør!:eek: Må bruke nattbind hele tiden nå...:( Leser denne tråden med grøss og gru - det kan da ikke være tilfelle at jeg nå kanskje kommer til å ha mensen sammenhengende i flere uker???:eek::eek::eek: Hva er det egentlig som skjer da???
jeg vil bare si at jeg ikke har noe mens-trøbbel på lavkarbo. alt går sin vante gang. eneste gangen det ble fucka opp var når jeg drakk litervis med soyamelk. forbanna ekle drittet. hehe. mensen er normal den, og jeg blør i mine lange 7-9 dager som vanlig!! sukk.
Jeg har ikke problemer med mens, altså ihvertfall ikke som skyldes kostholdet for jeg var slik før også, jeg fikk igjen mensen i februar etter fødsel, men denne mnd har det tatt av, jeg blør gjennom største tampongen på 45 min!!! Har fått tabletter som skal stoppe det.
¨Gud så mye mannfolka slipper unna.....blæ
Nattlige ejakulasjoner og ufrivillig benner er sikkert ikke alltid like gøy det heller :cool:
Min menstruasjon stabiliserte seg med lavkarbo, enn den var stabil før også, men laaang og PMS og andre morsomheter. Det tok et halvt år med masse tullete blødninger, men jeg endte til slutt opp med klokkerene blødninger som var litt mindre kraftige og langvarige enn tidligere, og PMS er borte :D
Får håpe det stabiliserer seg...og håper det ikke varer så lenge... Blir spennende å se hvor lenge det varer. 5-6 dager har det vart tidligere, og nå er det 4. dag med veeeeeldig mye:( Blir kjempeglad om det stopper i morgen! Ble helt skremt av det jeg leste tidligere i tråden jeg da:eek: Men jeg har også hørt at man kan blø en god del etter å ha fjernet en hormonspiral fordi livmorslimhinna/veggen er blitt tykk så det er mye som skal "renskes" ut... Aner ikke om det stemmer men:confused: Jeg har heldigvis ikke menssmerter:) er da noe positivt;)
Skriver under på dette.
Jeg har pco og opplevde å gå over 2 år uten mens, vekten økte med mer.
PCO er jo, som flere vet, (kort fortalt) ubalanse i hormonene i kroppen.
Legen min skrev ut p-piller som en form for medisin og anbefalte meg lavkarbo kosthold. Og det er helt utrolig hvor bra det funker.
Jeg fikk ikke mens med en gang mens jeg gikk på p-pillene, kostholdet mitt har alt å si.Slik jeg spiser nå får jeg mensen en gang i måneden slik jeg skal, den kommer kraftig (slik mange her også skriver). Tidligere blødde jeg lite og bare en dag kanskje, nå kan jeg blø 4 - 5 dager i strekk. Jeg forstår godt at dette kostholdet anbefales for de som har pcos og sliter med å bli gravide.
Så bra det hjelper de som har vanskeligheter med å bli gravide! :)
Jeg har ikke pco, har ikke problemer med å bli gravid, og vil bare at det skal stoppe:hylgrine: Eller i det minste stabilisere seg til det normale.... 5. dag i dag med stooor blødning... Ikke noe OK å gå på jobb om det blør igjennom:(
Nå er det nesten ikke mer mensblødning igjen!:D Heldigvis så stoppet det opp:D Men håper det har stabilisert seg mer til neste gang, så det ikke kommer så mye...
Signerer!
Dvs jeg har ikke hatt tid til å prøve enda, men jeg vet om så mange som trives med mooncup!
Selv bruker jeg tøybind og det er så himla stor forskjell fra engang. Den som ikke har prøvd skal i allefall ikke tenke dumme tanker om tøybind, før det er prøvd. Av de jeg kjenner som har prøvd, så er alle positivt overrasket og skal aldri mere bruke plastbind. For så stor er forskjellen at man tenker på det som regelrett plast.
Tøybind kan holde mye blod, jeg har brukt de etter fødsel jeg, og det gikk helt fint. Mannen kjørte dog frem og tilbake til sykehyset med rene bleier og bind og hjem med brukt og vaska. For vi var på sykehuset til jenta var 8uker gammel og jeg nektet å bruke engang på oss ( nesen min tåler ikke engangsbleier, det lukter for mye).
Ellers har jeg plutselig begynt å blø så fryktelig lite..Blødde 2 ganger sist og nå begynte jeg med nuvaring, og blør nesten ikke noe.. Merklig..
Har alltid gåttpå P-pille. Men slutta med det for eit år sidan. Har hatt uregelmessig mens siden dess. Kunne gå to måneder mellom kvar gong. Men har stabelisert seg dei 3 siste månedene. Men det blir spennende å se kor det blir no når eg har begynt på Ketolyse kuren. Håper mindre blødninger og mindre smerter!!! Men spennende å lese alle innlegga her. for eg har lurt litt på dette.
Jeg har vært på ketolysekuren siden 28.april, og har alltid hatt syklus som en klokke. Men min første mens i ketose kom 5 dager over tiden, og dette har ALDRI hendt før... Så det blir spennede å se nå, skulle etter normal "syklus-telling" ha mensen idag:p
Hvordan kan man finne syklusen når man aldri har hatt normal menstruasjon? Jeg skal liksom ta provera på enten dag 16 eller 23 i syklusen, men jeg aner jo ikke når det er?
Du må logge når du blør, da finner du ut av om du har en syklus eller ikke. Hvis du ikke har en ordentlig syklus, eller ikke blør i det hele tatt, må du bare begynne på provera. Det gjorde jeg, jeg blødde jo ikke, så når jeg tok provera fikk jeg en helsikes blødning som varte i 16 dager, jeg måtte bruke svære nattbind om dagen og skifte de hver 2. time liksom.
Har PCOS og har ikke mensen på et høyt karbohydratkosthold. Men en uke etter lavkarbostart kom mensen tilbake, og har siden hatt normale sykluser...
Blør ikke av meg sjøl, må ta provera for å få det igang. Har kommet av seg selv et par ganger på lindberg-kost, men ikke på ketolysekost. Og ikke regelmessig nok til å få noe brukbar info ut av.. :rolleyes: Så jeg bare tar de på sånn noenlunde samme tid hver mnd, men så tenker jeg kanskje det forstyrrer mer enn det hjelper? Hvis ting er i ferd med å rette seg opp sjøl?
Har lest hele denne tråden, og ser at her er det mange som har erfaringer og kunnskap. Så kanskje jeg kan be om en tilbakemelding også?
Jeg har gått på lavkarbo ala Fedon i 13 uker. Og denne uka gikk det opp for meg at jeg skulle hatt mensen sist uke. Jeg bruker ikke prevensjon, jeg ble operert i livmora for drøyt 2 år siden, og fjernet da en stor del av livmorslimhinna (pga muskeknuter, en polypp og generelt tykk slimhinne, kraftige og uregelmessige blødninger). Var hos gynekolog for snart et år siden, og fikk bekreftet at livmorslimhinna fortsatt var tynn, og at sjansen for graviditet er minimal. Har siden jeg ble operert hatt nokså regelmessig syklus (pluss / minus noen dager, men det er normalt for meg), sparsomme blødninger i 4-5-6 dager, og om ikke mensen har kommet på dagen, så i alle fall i løpet av noen dager.
Men nå? Kan dette være en effekt av lavkarbo? Jeg er jo ikke i ketose, og følger ingen streng diett. Har ikke gått ned veldig fort i vekt heller, ligger på drøyt 10 kilo på de første 12 ukene. Er dette nok til å rote til syklusen min?
Jeg er forøvrig 39 år og kan ikke forestille meg at jeg er kommet i overgangsalderen. Så altså, ikke overgangsalder, ikke gravid. Så hvorfor uteblir mensen?
Setter pris på tilbakemeldinger, selv om jeg selvsagt skjønner at ingen kan vite med sikkerhet hva som skjer i min kropp. :)
Får dere mensen regelmessig, eller hvordan er mensen? Er det sparsomme blødninger etter noen måneder med normal mens, er den kraftig, nesten ingenting?
Merker egentlig ikke noen store endringer etter at jeg begynte på ketolyse, jeg!
Regelmessig 25-27 dagers syklus!
Er like oppblåst, vannsamlende og smertefullt som alltid!:mad:
Jeg har problemer med å spise eller drikke de 2-3 første dagene fordi hele magen er så øm at det er smertefullt å få noe i magesekken.
Samtidig er jeg så godtesyk at jeg nesten går på veggen!:eek:
Ønsker at noen kunne finne en totalt ufarlig og grei måte jeg kan slippe mensen uten å komme i overgangsalderen. Har jo fått de barna jeg skal ha, trenger ikke disse dagene fra he.....!:(
Skulle til å lage egen tråd for å spørre om nettopp dette, men så fant jeg denne tråden istedet.
Jeg har alltid hatt uregelmessig mens, og når jeg går på Cerazette har jeg ikke mens i det hele tatt. Derfor har jeg ikke hatt mensen siden jeg begynte på Cerazette igjen for 8 mnd siden. Begynte på lavkarbo for 5 dager siden, og allerede etter 1-2 dager fikk jeg lette blødninger. Hadde disse et par dager, mer som en rosa utflod enn ordentlig blod. Og i dag kom mensen for fullt, med milde kramper og det hele.
Det første som slo meg var at det kunne ha noe med kostholdsendringen å gjøre - men at det skulle skje SÅ fort? Etter bare et par dager?! Tydelig at NOE skjer i kroppen da i alle fall - har ikke ketostix så vet ikke om jeg er i ketose, men som sagt... NOE skjer.
Hadde vært interessant å høre hva en lege hadde å si om dette, om hva det er som faktisk skjer :rolleyes:
Hmm, da fikk jeg svar på det. HAr hormonspiral, og har ikke hatt en dråpe mensblod på 1,5 år. Men forrige uke kom det jammen meg litt. Ikke mye, men det varte noen dager...:mad:
Og jeg så var så kjempeglad for at jeg mista mensen med spiralen... Gir det seg tro? Har gått på ketolyse siden juli...
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.