< Tilbake til oversikten

Mensblødninger

Opheliia sa for siden:

Det går helt greit å sove med tampong, så lenge man bytter med en gang man står opp:)

Kitt sa for siden:

Jeg vet at det i de fleste tilfelle går helt fint, men ofte sover unge jenter med enn 8 timer og da vil man ha tampongen i mer enn de 6-8 timene som er maks av anbefalt tid en tampong skal sitte inne! Jeg har levd etter 4-6 timers- reglen hele min menstruerende liv, ca 30 år, og kommer nok ikke til å gå bort i fra det de få årene jeg har igjen!;)

Menskopp er mye bedre om natten!

rhubarb sa for siden:

Jeg har ikke lest hele tråden, men har skjønt såpass som at det er en sammenheng her mellom lavkarbo og blødninger. Jeg går på p-piller og har vært i ketose i ca 2 uker, og har hatt blødninger siden dag 1, selv om jeg ifølge pillene mine skal ha mens om tre dager...Jeg vil ikke at det skal fortsette sånn, og hvor sikre er egentlig pillene som prevensjon nå?

Kinsey sa for siden:

Jeg tenker det samme. Hvor sikker er hormonprevansjon nå? Du skal se vi blir smelt på tjukka hele gjengen. :knegg:

Kitt sa for siden:

Mange blir lett gravide på lavkarbo, men vet faktisk ikke om de har brukt hormonbasert prevensjon?:p

BlirFjong sa for siden:

Har undersøkt dette selv da jeg var bekymret i starten pga at blødningen ble noe uregelmessige. Fant ut at p-piller skal fungere like godt nå som før, heldigvis ;) Nå har jeg gått på lavkarbo et års tid og blødningene har for lengt normalisert seg, heldigvis. Det tok et par sykluser så var de inne i normalt gjenge, ikke helt likt som før, men de fulgte "rytmen" til p-pillene igjen :)

Photobscura sa for siden:

P-piller o.l slutter ikke å fungere selv om man går over på lavkarbo, det er i alle fall hva jeg vet.

Heaven sa for siden:

Har ikke tenkt på det de siste 5 mnd at lavkarbo har hatt innvirkning på mensen.Men falt et ras av puslebiter på plass nå!
Har mye kraftigere blødning og mer vondt nå , hatt det sånn de siste mnd. Sa det til gubben i dag faktisk! Er jo greit å få rensa opp da, men er nesten så jeg lurer på hvor mye som er formye å blø...

På en måte godt å se vi er flere i samme båt, samtidig som jeg ikke ønsker dette for min verste fiende...

jente-23 sa for siden:

uff, håpet dette kom til å gjelde meg også, at det ble bedre men mensen på lavkarbo.. men det er det samme, de samme sinnsyke smertene i to dager som gjør at jeg bare må ligge i senga :( synes alltid fryktelig synd på meg selv de dagene... kan ikke jobbe etc.. helt ubrukelig at det skal være så fælt å ha mensen! det er et konstant trykk foran nederst på magen og bak i ryggen/korsryggen... Også et helt sinnsykt godtesug... så nå skal jeg google meg fram til masse lavkarbo godis eller kake... he, he... Gjøre det beste ut av det! :-)

KimPossible sa for siden:

Hjelp.... jeg fikk nesten noia før i dag, da jeg oppdaget at jeg har blødninger en uke før jeg skal ha mensen.. Nå har jeg lest hele denne tråden, og krysser fingrene for at det er ketosen som gjør det, og at ikke ketosen har føkka opp p-pillene mine....
Grunnen til at jeg fikk noia da, er at dette skjedde i fjor også (da levde jeg høykarbo), helt plutselig fikk jeg bøldninger utenom mensuka, og det gjør jeg ALDRI, for p-pillene gjør at jeg er på dagen/timen nøyaktig på syklusen. Jeg var gravid! ,men det "gikk over" av seg selv etter litt over en uke. Og nå er det altså sånn igjen. Har vært i ketose i 4 uker nå. Mensen sist kom også en dag tidligere enn vanlig, så det er derfor jeg håper at det er ketosen som kan til dette irriterende opplegget med blødninger når jeg ikke skal ha det..
Har bruk Yasmin p-piller i 2,5 år nå, etter at jeg hadde gått 7-8 måneder uten noe som helst. Pillene funker bra, tar bort noe av smertene.
Uff, det blr langt, dette... Jeg bare håper og håper at det er kroppen som justerer og renser opp litt, og at det går seg til snart. Jeg hater å ha mensen. :( i allefall når jeg IKKE skal ha den.

Luca sa for siden:

Hei alle sammen! Mitt første innlegg her inne ^_^

Jeg fikk helt noia i dag da jeg plutselig fikk sterke menssmerter og småblødninger, uten at jeg skal ha mensen enda. Dette førte til at jeg googlet problemet på nettet i panikk, og plutselig gikk det opp et lys for meg: ketolyse og mensen, er det noen sammenheng der? Som igjen førte meg inn på forumet her, noe jeg er veldig glad for!

I likhet med deg KimPossible, så går jeg også på yasmin, og har gjort det i ca 6 år nå. Jeg pleier ofte å hoppe over mensen, ved å ikke ta de hvite pillene men bare fortsette på de gule, og jeg er nå på min 5. eller 6. "mensfrie" uke. Det er ikke rart at jeg da fikk litt panikk når menssmerter og småblødninger kom uten at jeg hadde stoppet på de gule pillene. Jeg hadde planer om å få mensen på dette brettet jeg er på nå, der mensen kommer 3-4 dager etter at jeg har sluttet på de gule pillene, altså jeg hadde mensen planlagt neste uke. Men dette virker jo litt overkill dersom jeg får mensen nå, en uke før jeg egentlig hadde planlagt det? Blir det doubble up, eller noe sånt :P?

Men det jeg er mest redd for er at p-pillene ikke skal fungere optimalt. Men dersom jeg tar de som jeg skal (til og med med 7 dagers opphold der jeg vil ha mensen), så bør det vel gå bra rent prevensjonsmessig, uavhengig av hvor mye kroppen min måtte finne på å blø?

Det ble et langt innlegg dette her også, men ville bare meddele at jeg også har samme problem som deg, KimPossible, og at jeg håper noen kanskje har noen innspill på spørsmålene mine:)

senorita sa for siden:

første gangen jeg har mensen på lavkarbo.. husker ikke åssen det var sist.. vanligvis pleier jeg å ha så vondt i ryggen og bli skikkelig sur og gretten og nesten ikke klare å jobbe.. Nå har jeg nesten ikke vondt, merker nesten ikke at jeg har mensen :-O Men jeg tror kanskje jeg blør litt mer, men er litt usikker.. Jeg håper at man ikke blir lettere gravid på dette, for jeg ønsker meg ikke barn, bruker ppille yasminelle og håper virkelig dem fungerer enda :P

Luca sa for siden:

Jeg tror nok ikke lavkarbo skal ha noe å si for sikkerheten til ppiller. I så fall ser jeg for meg at det hadde vært advarsler og ramaskrik fra alle retninger :P
Jeg føler meg dog ikke 100% sikker, så om noen vet mer om dette/har snakket med lege, så føl dere frie til å gi en lyd :P

Vel, jeg har levd lavkarbo i over fire år, og mye av tida i ketose, og var de første par årene i et samboerforhold hvor akkurat dén delen av forholdet var det som virkelig fungerte :o, gikk på p-piller og det gikk finfint.
Man blir gjerne mer fruktbar på lavkarbo, men jeg tror nok først og fremst at de som har hatt problemer med å unnfange som merker det mest. Jeg tror du kan være helt trygg på p-pillene dine så lenge du bruker dem riktig.

Luca sa for siden:

Det var nå enda godt:) Tusen takk for svar!

IceBabe sa for siden:

Jeg har brukt spiral i mange år og har veldig sjelden hatt blødninger i disse årene, men NÅ etter 1 uke på lavkarbo kom det en... :eek: Men greit å se at vi er flere som opplever dette. :)

Kanutten sa for siden:

Menskopp er best uansett!! :ja:

Jeg er bare småoppgitt for at jeg ikke visste om den tidligere..

Kjempeenkelt, praktisk og billig!! :heia:

Kitt sa for siden:

Menskopp er best uansett for de som kan bruke den! :p
Mistenker en litt nedsunket livmor, for jeg kan altså ikke bruke koppen annet enn når jeg ligger, som om natten!
Den rett og slett titter ut langt "nedenfor kanten"!:o

Kanutten sa for siden:

Jeg har også nedsunket livmor. Jeg fikk en gang i verden noen hvite store ringer jeg skulle stappe oppi for å holde den på plass, men det funka ikke.
Men koppen fungerer, kanskje det er fordi at livmora vender bakover i tillegg??

Lurer på hvordan hele understellet ser ut om 30 år.. :o Bare slark... :p

Kitt sa for siden:

Bare jeg nå får kommet til dia- spesialist (15 i bls er ikke godt i lengden) og så får overstått GBP, så skal resten av stellet på service!:p
Har liten, bakoverliggende livmor, men tror hele tingen er på vei ut!:eek:

Kanutten sa for siden:

Går an å få det hepset opp. :ja: Fort gjort! Mamma har gjort det så jeg må nok gjøre det med tid og stunder jeg også...

Kitt sa for siden:

Hadde en pasient med lårhalsbrudd en gang, skulle stelles i seng..... Skal si vi studenter fikk sjokk da vi så hvordan damen så ut nedentil. Og sånn hadde hun gått lenge:eek::eek::eek:
Hun ble ikke sendt hjem før den delen av anatomien også var fikset, for å si det sånn!:D

smittogsmule sa for siden:

Puh..dette var en lang og befriende tråd å lese. Er tydeligvis ikke alene om å oppleve kluss med mensen. Har gått på lavkarbo diett i 3 uker og har hatt vedvarende blødninger de siste drøye 2 ukene. Begynner å bli litt lei :( Har p-stav nettopp for å slippe mensen (som fungerte veldig bra før oppstart av lavkarbo). Må dette bare gå sin gang og ta den tid det tar eller er det mulig å gjøre noe?...

Hilsen
Smittogsmule

vimsen85 sa for siden:

Hæ? Trionetta er den eneste p-pillen jeg noen gang har tålt. Gikk på den i fem-seks år. Etter det har jeg prøvd alle mulige typer og jeg blir sint av de, eller irritabel, eller deprimert. Og det er kun i disse årene jeg har hatt regelmessig mens

Hvor får man tak i litt cyster på livmoren da?

Jeg har også kopp. Men jeg blør så sykt mye at den må tømmes omentrent 5-6 ganger i døgnet. Så jeg må nesten ha bind i tillegg, for det renner over dersom jeg glemmer den litt.. Og om natten er det nesten ikke nok med koppen og nattbind.

vimsen85 sa for siden:

Og så lurer jeg på en ting. Kan man få mensen av å ta fly? Sikkert et dumt spørsmål. Men jeg har tatt fly kanskje 6 ganger i år og har fått mensen hver gang. Så hver gang jeg reiser noen plass får jeg mensen. Regner med å få den nå når jeg skal til London også. Har ikke syklus, så jeg tror den bare venter med å komme til jeg skal reise noen plass. Utspekulerte jævel.

senorita sa for siden:

huff, plagsomt! pleier alltid å utsette min med ppiller om jeg skal på tur

vimsen85 sa for siden:

Ja, hadde jeg bare tålt piller så. Jeg pms'er 24/7 på p-piller/p-ring. Dessuten liker jeg ikke å pøsa masse fake hormoner i kroppen. Har gjort det en del år. Mamma har jo hatt blodpropper, så jeg er skeptisk. Hadde vært kos å ha syklus da. Sånn at man kunne planlegge ting. Heldigvis merker jeg det gjerne på humør og magen at jeg skal ha den..

jente-23 sa for siden:

off... mensen hver 14ende dag har jeg fått etter at jeg startet med lavkarbo.. eneste bivirkningen jeg har. hva i all verden er dette?!?! folk reagerer rundt meg.. "Hva, har du mensen IGJEN".. need some answers..

trillian78 sa for siden:

Det går over etter hvert. Jeg hadde det sånn i noen få måneder etter at jeg begynte. Og det skjer fortsatt en gang i blant hvis jeg får et skikkelig raskt vekttap. Men bortsett fra de første månedene på lavkarbo har jeg aldri hatt så stabil syklus som på lavkarbo. Det er sikkert andre som kan svare bedre på hvorfor det skjer. Men jeg mener at jeg har hørt at det er lagret en del hormoner (østrogen?) i fettlagrene. Så når vi går ned i vekt, så frigjøres det hormoner som påvirker syklusen. Hvis det stemmer får du bare se på sykluskrøll som et tegn på at lavkarbo har effektiv effekt på deg :D

-Cilia- sa for siden:

Åh herlighet jeg er så glad jeg tilfeldigvis så denne tråden! Plutselig fikk jeg mensen, MIDT i p-pilleperioden! Har aldri skjedd før! :O Ser jo nå at det ikke er helt uvanlig, og det hjelper veldig. :) Puh! Håper den slutter snart nå da....

ada-emilie sa for siden:

Jeg mista mensen da jeg gikk ned med lavkarbo. DEn kom tilbake to ganger da jeg innførte frukt i menyen. Men så forsvant den igjen og har vært borte i mange måneder i en tid jeg ikke har gjort endringer i kostholdet. Kan mensen komme tilbake selv om jeg ikke endrer kostholdet og vekta? Jeg håper jeg kan være trygg på det så jeg kan ha kondomfri sex. Jeg merker ikke noe til PMS og vannøkning som jeg fikk tidligere før mens.

Ikke ta dette som kritikk, men er man undervektig og spiser for lite er det ganske vanlig at man mister menstruasjon. Østrogen er hovedårsaken til at kvinner jevnt over har mer kroppsfett enn menn ettersom det omdannes i fettvevet fra androgener, jo mindre kroppsfett dess lavere østrogenproduksjon.

otika sa for siden:

Jeg har hatt 28 dagers syklus FAST siden jeg var 17-18 år ( 36 år nå), altså Torsdag hver 4 uke med eggløsning 2 uke etter (unntaket etter hver fødsel hvor det tok 1 mnd før den var som vanlig da) Gått på lavkarbo i nesten hele fjor og ikke vært noe tull,men etter at jeg kom i ketose kom plutselig mensen etter 21 dager :confused:,kan tru jeg lurte på hva som hadde skjedd....MEN jeg hadde ikke den klassiske kink i ryggen dagen før, jeg var ikke sur og grinete ,jeg fysa ikke på godis og jeg hadde ikke mens smerter :D....Det som pleier å komme først (unnskyld) var ikke der,bare ren og rød farge,men 2 dager etter kom det masse svart (unnskyld igjen ;)) og så var det normalt resten av tiden, som hos meg er 7 dager :rolleyes:

Jeg fortsetter gjerne sånn altså,trur gubben var rimelig happy også hehehe

Det svarte kan være gammel blodt :eek:! Da jeg var i ketose første gang (etter ca et halvt år med generell lavkarbo) så skjedde det samme med meg, litt nasty :p. Men det er visst kroppen som renser seg skikkelig! Jeg har også hatt ganske klokkren syklus før det, men det var nok fordi jeg gikk på p-piller i mange mange år. Etter oppstart på lavkarbo tok det flere måneder før den stabilisterte seg. Nå mere har jeg fire dager med medium blødning mot åtte ni dager med fossblødning halve tida, jeg har bare litt sånn "napping" i mellomgulvet og ned mot lårene i forkant, kontra det å ligge i fosterstilling klistra til varmeflaska. Jeg blir en smule sentimental i forkant, kontra det å hyle i en uke i strekk :p. Yay mensen på lavkarbo :D.

ada-emilie sa for siden:

Jeg tenker også det er østrogenmangel, men lurer da på om jeg kan slippe prevensjon eller om det er lurest å bruke det i tilfelle den skulle komme tilbake? Jeg stilte spørsmålet et annet sted også, og der svarte ei at hun hadde ligget på samme vekt som meg i fem år og ikke hatt mensen før hun gikk opp i vekt. Så det kan høres ut som det er trygt. Dessverre tror jeg ikke det er mulig å måle sjansen for graviditet hos legen. Eller er det kanskje det? Hvis det var mulig ville jeg fått det konstantert så typen jeg har sex med kunne legge fra seg de kondomene.

Du kan jo enten kjøpe en babycomp som forutsier eggeløsninger, men jeg tror det fungerer bedre andre veien, altså for de som planlegger å ha barn. Ellers er vel den hormonprevansjonen som skaper minst krøll hormonspiral, ettersom den i motsetning til piller og sprøyter gir en langt mindre og helt lokal hormontilførsel. Du har jo alt fått barn, så da vil ikke det være et problem.
Men å være undervektig er vel i seg selv et dårlig prevansjonsmiddel ...

Kanutten sa for siden:

Jeg kan ikke skjønne at det er noe å trakte etter... Være så tynn at mensen opphører?? Å bruke det som prevensjonsmiddel?? Hvis du dessuten plutselig FÅR mensen er det jo stor sannsynlighet for at du hadde eggløsning ca 14 dager før. Og hvis du da hadde ubeskyttet sex (ca 14 dager før mensen plutselig kom) kan man jo som kjent bli gravid.

ada-emilie sa for siden:

Jeg er klar over det. Men hvor sannsynlig er det at jeg får den tilbake er spørsmålet.

Kanskje sa for siden:

Jeg har også fått blødninger nedentil etter at jeg begynte på lavkarbo.
Lyserødt blod. Ikke sånn at det plager meg, men det er alltid lyst blod på toalettpapiret når jeg tørker meg. Veldig irriterende igrunnen !

har gått på p-sprøyten 3-4 år, og det har vært såååå herlig å slippe mensen. har noen få ganger hatt litt lysrosa på papiret denne tiden også, men ikke over tid sånn som nå. nå har det holdt på et par uker.

Når vil det slutte?? håper ikke det er meningen at jeg skal drive og småblø hele tiden. Sex er jo helt umulig, for blod er ekkelt uansett selv om det er lite ....:wacko:

Skal ha ny sprøyte i midten av februar.

jente-23 sa for siden:

kan meddele at mensen er som normalt igjen folkens... hehe, det stabiliserte seg etter noen mnd:) love life on lavkarbo! Herlig, herlig og..... LIVET ER HERLIG!!:)

otika sa for siden:

Min også :D Kom som bestilt i går UTEN ryggsmerter,magekramper og ikke noen sure miner,helt toppers :D

Thea1980 sa for siden:

Jeg er 2,5 mnd forsinka med mensen. Begynte på lavkarbo samtidig som jeg slutta på p-pillen. Vet at når man slutter på p-pillen, så kan det ta litt tid før den kommer tilbake, så det er nok det som er årsaken og ikke lavkarboen/vektnedgangen... Men jeg blir litt utålmodig da. Hvor lenge er det normalt - når skal jeg bli bekymra?

langaard sa for siden:

Ja livet er herlig:D

Bonitta sa for siden:

Når jeg har slutta på pillen har jeg alltid fått mensen straks jeg...

Kitt sa for siden:

Jeg har blitt gravid 6 uker etter at jeg sluttet på pillen 2 ganger, så det er ikke nødvendigvis normalt at det tar langt tid å få tilbake mensen. Legen min sa første gangen(for 18år siden) at det var gammel overtro som hang igjen fra de første ppillene som inneholdt mye mer hormoner!

Du er ikke alt gravid, da?;)

Luft din bekymring for legen din, en liten blodprøve kan finne ut om du er i syklus eller ikke!:)

ada-emilie sa for siden:

Da jeg sluttet med triconetta for 15 år siden fikk jeg mensen tilbake etter noen måneder. Nyt at du ikke har mensen så lenge det varer. Kroppen justerer seg nå tilbake til naturlig tilstand. Ikke bekymre deg. Om du ikke er undervektig får du den tilbake.

Mara Laite sa for siden:

Hei :) Tar yasmin og har aldir hatt noe tull med mensen. Men nå har jeg spist lavkarbo i ca en måned og er i midten av brettet og får mensen (!)

Hva skal jeg gjøre? Fortsette med p-piller? Stoppe? hmm... må kanskje ringe fastlegen min..

Om du har lest ellers i tråden her, så er det du opplever helt normalt. Det vil nok stabilisere seg, men det er helt indivuduelt hvor lang tid det tar. Det tok meg noen måneder, men så ble mensen helt stabil igjen. Du behøver alldeles ikke slutte på p-pillene, de blir ikke mindre sikre, altså.

Klara sa for siden:

Så beroligende å lese at det er vanlig med mensenkrøll i startfasen! Det kan nok forklare mine 10 dager med spotting, der det vanligvis er én dag med smertehelvete (eller morsomme piller), og tre dager med mens...

Har vekslet mellom å være bekymret, og svært optimistisk (tatt en *kremt eller flere graviditetstester, sånn i tilfelle :p)

Ashley sa for siden:

Samme problem her! Ufattelig annoying med 3 ukers varighet på mensen:eek: prøvde oppkarbing denne uka, og gikk ut av ketose for å prøve å kvitte meg med driten. Hjalp ikke. Noen som vet?:confused:

BlirFjong sa for siden:

Noen andre som har hatt problemer med å "hoppe over" mens med p-pillene etter lavkarbo-start?

Ashley sa for siden:

jepp, prøvde det forrige uke. tatt pillene hele uka. men har nå hatt mensen 1 uke på pillene, tilsammen mensen vart i 1 mnd pluss denne uka! "kjempe kjekt":confused::mad: vurderer å gå til legen snart. og jeg slutta med lavkarbo en uke for å stoppe det. funka ikke....

otika sa for siden:

Jeg droppa pillene og første mensen varte leeenge,men den neste jeg fikk nå varte i kun 4 dager,men da blødde jeg enormt de 2 første ,har aldri blødd igjennom,men det gjorde jeg da gitt. Men som sagt , 4 dager bare og ferdig, håper dette fortsetter :D

Ashley sa for siden:

hvis mensen varer lengre enn 7 dager da? man må jo begynne på neste brett etter 7 dager...eller?

Heaven sa for siden:

OK her har jeg lest og lest og våger og hive ut følgende (jeg er litt redd nemlig, og håper på svar)

Forrige måned fikk jeg en liten mellomblødning noen dager etter mens.
Denne gang kom mensen på tiden og samtridig gikk jeg tom for minipiller (de skal tas uten opphold) og glemte stadig å få fatt i nye. Endte opp 5 dager uten....

Mensen pleier å vare 7-9 dager, lyserød blødnig som nevnt før i innleggene her (takk og LOV for det hr skremt meg noe)
Men denne gang varte blødningen i 5 dager og pang så stoppa den. Men idag, ca 8 dager etter mensstopp, er den forlade meg igang igjen!
Ser jo for meg det verste og er rimelig opprørt.

Vi er inne i en fryktelig travel periode med hussalg ( det var visning dagen etter mensen stanset og vi var himla spente på om noe ville skje mtp på salg så jeg lurer på om det er nok til at den krølla med å stoppe kjapt) og flytting til et hus som må pusses opp omtrent fra gulv til tak.

Ringer gyn i morgen og håper han kan svare greit uten at jeg må inn åp sjekk.
Jeg tok celleprøve i mars i fjor

Dolsi sa for siden:

:mad: Har mensen på tredje uka nå, blør ikke mye,men hvem gidder vel å ha mens i ukesvis.
Kan dette skyldes lavkarbo :confused:

Bøtt sa for siden:

Stress ,lite søvn kan også gi mens forstyrrelser Heaven så det er nok ikke noe farlig:klem:

Bøtt sa for siden:

Jepp det kan skyldes lavkarbo ja ,opplevde det samme jeg når jeg starta opp.Blødde i 3 uker i strekk om en annen .Men etter en stund stabiliserte den seg :..så det går nok over.

Heaven sa for siden:

La oss håpe det Bøtt, men gutt a me som jeg er nervøs nå :(
Tusen takk for svar!

Bøtt sa for siden:

Uff forstår det men du får ringe legen :ja: så får du et sikkert svar:klem:
og :suss:

Suann sa for siden:

Er i min fjerde uke med lavkarbo nå og får ikke menstruasjonen. Ikke det at den er noe savn akkurat :p men det er irrirtende å komme ut av rytmen og gå hver dag å tro at kommer den.
Leser i tråden her at det vanlig at mensen blir skiplet, men ser at det er mest andre veien. At man får mensen oftere og lengre.
Jeg er 49 år og bruker ikke prevensjon (mannen har tatt operasjon og ordnet den biffen) så gravid er jeg ikke :D
Lever strengt lavkarbo og har gått ned 4 kg på disse 4 ukene.
Noen med lignende erfaringer?
Skyldes disse endringene at kroppen er i ketose?
Jeg har ikke målt med sticks om jeg er i ketose.

Klara sa for siden:

Jeg vil tippe på at det kan gå slik også. Min første syklus var veldig lang, 70 dager, men med masse spotting. Det beste (og eneste) å gjøre er å være tålmodig.

Suann sa for siden:

Ja har vel ikke annet valg :p

Mandy81 sa for siden:

Sitter her med samme problem... hvor mange sykluser tok det før det før det stabiliserte seg for deg....? Vil bli gravid og vet ikke helt hvordan jeg skal regne ut eggløsning :rolleyes:

Chamomilla sa for siden:

Skumma meg gjennom denne flere år gamle lange tråden og kan visst bare konkludere med at alt er "normalt" har også, dvs uregelmessigheter. Jeg har vippet en del inn og ut av moderat karbo til lavkarbo de siste årene og skjerpet inn mer og mer i løpet av sommer og til nå. Har hatt lang periode uten blødning i sommer men følelse av syklus likevel og nå en periode med vanlig blødning, så noen dager pause før flere dager med spotting og så full mens igjen som nettopp er over. Håper bare det går lenge til neste blødning, men kjennes som jeg har hatt eggløsning på samme tid som mensen nesten er over (slimete blankt). Lurer på om eggstokkene mine har stilt seg opp i motfase, hehe... ja særlig at jeg ler på ordentlig... Men jeg har også fjernet amalgam i vår og gikk til akupunktør for kraftig allergi rett før det på den perioden hvor mensen uteble. Her er altså litt av hvert som spiller inn. Akkurat nå er jeg også stressa i hodet så det kan jo også virke inn på den hersens syklusen. Æsj! Ja også har jeg langtidsammet tre barn i løpet av de siste ti og et halvt årene med dertilhørende graviditeter, ammer yngste fortsatt og har bikka førti for noen år siden. ER DET SÅ RART at syklusene føkker seg til egentlig - og nå også strengere lavkarbo.... Spiser forresten forskjellige fettsyrer - kokosolje, nattlysolje, fiskeolje... det ser i det minste ut til å virke mot PMS. :)

Bøtt sa for siden:

Off vet ikke om jeg husker det asså...Men tror det gikk et par mnd før det normaliserte seg.

Foresten jeg er gravid nå etter mange års prøving ..så lykke til med det:D

Cherry sa for siden:

Etter to mnd på lavkarbo fikk jeg klokkeklar syklus den femte i hver måned i ca. ett halvt år:p. Så plutselig gjorde den omveltning og kom klokkeklar hver 34 dag:p

Eggløsninga kan du jo bare bruke en online kalkis til å regne ut for deg, eller kjøpe en babycomp som vil si deg når du har eggløsning.

chrika sa for siden:

Etter nesten et år med mens som har komt noen dager før den skulle, så har jeg endelig funnet svaret på hvorfor...fikk en aha-opplevelse nå gitt!
Men, jeg lurer...jeg har siste dag på gule piller (yasmin) idag, og skal etter planen ta sukkerpiller fra imorgen. Mensen kom idag så smått, MEN, tingen er at jeg vil utsette mensen jeg skal ha om 2 mnd. Altså, jeg vil hoppe over de hvite pillene denne gangen, og ta to brett i slengen.
Vil jeg da risikere å ha mens hele veien til neste hvite pause, eller blir det en vanlig, kort mens mon tro? Vil helst hoppe over en hvit uke nå for å unngå mens på sydentur i november....
Håper noen har et svar kjapt! =)

StegforSteg sa for siden:

Ikke akkurat et mens-spm, men til dere som går på pillen - tar dere sukkerpillene eller teller dere dager istedet? Jeg er livredd for at disse sukkerpillene skal ødelegge mht kostholdet liksom i og med at de kalles sukkerpiller :p

Carisma sa for siden:

Hvor mye veier en pille?

Da jeg gikk på p-piller så bare trykte jeg dem ut i av brettet og i søppelbøtta. Ikke fordi det var sukker i dem, men fordi det ikke var nødvendig å ta dem. Du gjør jo på en måte det sammen som når du tar dem, bortsett fra at de går i søpla i stedet for i munnen. ;)

chrika sa for siden:

Jeg tar dem ikke, rett og slett fordi det bare er juksepiller. At det er sukkerpiller tenker jeg ikke på.

Noen svar på mitt spørsmål oppi her...?

StegforSteg sa for siden:

Haha det har jeg ikke tenkt på. Det var lurt - jeg surrer sånn egentlig men hvilken dag jeg slutta og skal begynne og sånn. surrehue

Kitt sa for siden:

Vanskelig å svare på faktisk! Jeg er av den typen som blør litt her og der frem til neste gang om jeg går rett på neste brett, mens mange andre gjør det og slipper mensen gang på gang!
Prøver du nå, kommer du jo i riktig rute uansett hvordan det går!

chrika sa for siden:

Har komt frem til at jeg prøver. Om jeg så blør i en mnd frem til neste pillefrie uke og nytt brett, så får det bare være. Nekter å ha mensen akkurat den uken jeg skal kose meg på ferie i syden for første gang på mange år!
Oppdaget det litt for seint at syden og mens var samme uke, ellers hadde jeg testa før. ;) Dog er jeg ikke mer plaget enn at mensen kommer noen dager for tidlig, og er borte ellers i pilleperioden.
Krysser fingre og håper jeg slipper å blø i 4-5 uker nå....

Aner ikke, har aldri prøvd, faktisk ...! :o

Kanutten sa for siden:

Den veier kanskje maks ett gram og da er det jo maks en karbis. Det er overlevelig på lavkarbo. :ja:

lårannediskon sa for siden:

GUD så glad jeg ble for å se denne tråden!

Jeg begynte med Ketolyse for tre uker siden og på torsdag begynte jeg å blø.. Lyserødt så brunt (!) i helga og nå. Men det er veldig lite da.. Merker det bare når jeg tørker meg. Skjønner ingenting. Er 2 uker til neste mensen og p-pillene av merket jeg bruker nå har jeg brukt i 4 mnd :confused:

Så roten til dette tullet er lavkarbo altså? Blir jo nervøs jeg :p

Giulia sa for siden:

Begynte med lavkarbo i sommer og gått litt frem og tilbake med ketolyse og litt mer moderat, men hver gang jeg har kuttet i karbene så kommer mensen snikenende. Har bare tenkt at det er jo så kjedelig hver gang jeg starter opp igjen med ketolyse så er det i slutten av/begynnelsen på syklusen. Men etter å ha lest denne fine tråden så ser jeg at det faktisk er omvendt. Mensen som kommer når jeg er streng med karbene, også litt umotiverende for jeg blir bare så oppblåst og kjip i humøret hver gang:/

ostebit sa for siden:

Hei dere! Jeg har også surr med mensen min, og mye sterkere menssmerter. Er det greit å ta smertestillende eller vil det bare tulle enda mer med hormonbalansen?

Må komme i gang med dagen, ikke bare ligge her og synes synd på meg selv, men vil at mensen skal bli normal igjen også..

Kitt sa for siden:

Bare ta smertestillende, du! Jo mer du klarer å være i bevegelse, jo bedre blir smertene og jo fortere blir du ferdig for denne gang!:)

Klara sa for siden:

Bare spis smertestillende!

Akkurat når det gjelder bevegelse er min erfaring annerledes, for meg blir det utrolig mye verre av bevegelse. Men varmeflaske/hvetevarmer og NSAID smertestillende hjelper.

Sjokolade hjelper litt, det også ;-)

ostebit sa for siden:

Puh!

Mitt "inntrykk" er at mensen kommer hvis jeg "skeier ut" med litt karbo... Kan dette stemme eller det bare tilfeldig?

Klara sa for siden:

Hm, det har jeg ikke hørt om eller opplevet selv. Men mange får veldig karbosug før mensen, så kanskje det egentlig er den veien det er? At du skeier ut fordi du snart får mensen?

ostebit sa for siden:

Hmmm.... Kan jo være... men det har vært at jeg ble invitert på middag (med karbo), og vips, dagen etter var mensen der. Dette har skjedd to ganger..Men kan jo ha vært tilfeldig...?

Klara sa for siden:

Da er det jo ikke din karbotrang som har trigget det. Sannelig om jeg vet. Kanskje noen andre har opplevd noe lignende?

ostebit sa for siden:

Håper ikke det bare er meg.. Nå stoppet den også... Først spotting to dager, mens 5 dager, spotting tre dager, fri tre dager, spotting en dag, mens en dag, så ingenting.. Spennende å se hva som skjer i morgen da.. Har aldri spottet før heller. Hm, frustrert.

Tipper det er en hormonell reaksjon, jeg. Sukker kan få syklusen litt på bærtur.

steinalder sa for siden:

Hei, har du vurdert naturlig progesteron krem i stedet? Jeg vil gjerne anbefale at du leser boken til John R. Lee om naturlig progesteron og hva en mangel innebærer for helsen. Den er oversatt til norsk av lege Leif Ims. Tror du muligens kommer til å kaste østrogenet i søppla etterpå.... Det er en myte at kvinner i overgangsalderen mangler østrogen. Det er progesteron det er mangel på, og balansen mellom de to hormonene blir feil når mengden av progesteron blir mindre en østrogen. Boken fås kjøpt hos Leif Ims: futhark forlag.

Fedona sa for siden:

Hei,

Jeg har levd på lavkarbo siden november i fjor og har vært i ketose hele tiden. Nå plutselig, de siste to syklusene, så har mensen vært forsinket i en- to uker. Og jeg ar vært veldig regelmessig hele livet, med fire ukers mellomrom. Jeg er 45 år og er litt bekymret på om det kan være overgangsalderen som er i gang? Men synes det er altfor tidlig! Noen andre som har hatt det sånn? Det har ikke vært noen endringer i kostholdet mitt, kanskje ørlite mer karber, men er i ketose.

Dietta sa for siden:

Jeg begynte med uregelmessig periode for 1 år siden, da jeg var 45 :eek:
Nå i sommer kom hetetoktene også, så da var det ingen tvil :(
Ville nesten tro at det er overgangsalderen som har startet gitt, dessverre.
Du kan jo ta en tur til legen, så får du skikkelig svar :)

Fedona sa for siden:

Takk for svar dietta, husker faktisk nå at du har skrevet om dette du også. Skal prøve å finne den tråden, eller har du den tilgjengelig? :)

Men :eek: overgangsalderen nå! :eek: er jo altfor ung :p skal til legen på onsdag. Er det ved blodprøve de finner det ut?
Da jeg var hos en indisk lege så nevnte hun at jeg var i starten på dette, bare ved å kjenne på pulsen. Men jeg overhørte henne for jeg trodde ikke på det. Hallo! Jeg er jo så ung! :p
Har du ellers noen gode råd! Nattesvette har jeg hatt i mange år, av en eller annen grunn...

Dietta sa for siden:

Her er hele elendigheten :D
Tråden burde egentlig hete: Tåden for hete og våte kvinner ;)
Mitt råd er E-vitaminer

Sanney sa for siden:

hva er en tåd? :p på jobben min er det ganske mange kvinner i 40-65 år, og ganske mange av dem begynte lenge før de var 50... og noen har det fremdeles enda hun har passert 60. kan ikke si jeg gleder meg. men så har vi andre ended og, med frysepinner av dimensjoner som gleder seg til de blir varme :p

Fedona sa for siden:

Takk for tips, Dietta! Bruker du ren e- vitamin i tablett form? Men jeg finner sikkert svaret i tråden din... ;)

Dietta sa for siden:

Jeg tar en av denne på morgenen, og 2 av denne på kvelden :)
Løp og kjøp :D

Fedona sa for siden:

Ok, takk for link. Da skal det kjøpes inn. Har lagt inn et innlegg i den andre tråden din også, for den passer bedre der enn her :)

Dietta sa for siden:

Da sees vi der :D

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.