Jeg hadde normale blødninger med cerazette, var vel stort sett i ketose.
Jeg tror det bare er sunt å få blødninger, det er en mening med at livmorhinnen slipper en gang i måneden, tror jeg da.
Etter at jeg slutta med cerazette er blødningene kraftigere, og jeg har mer smerter, men det gjør ikke så mye for jeg blør faktisk et par dager mindre.
Jeg som ikke har blødninger eller fast syklus pga PCOS, blir anbefalt å ta Provera for å få blødning ca hver tredje mnd. Når man ikke blør så samles det opp slim i livmoren, og en gang hadde jeg mer enn 1kg slimhinne! :eek: Når disse blir liggende kan det også lettere dannes kreft....
Nå er det ikke det at blødningen plager meg da, hadde det ikke vært for at Cerazette funker så bra for meg ellers så hadde jeg faktisk vurdert å bytte. Men mest er jeg fascinert over kroppen og hvordan den justerer seg sånn. Hadde vært skikkelig interessant å høre hva det er med lavkarbo som påvirker hormonene sånn og på hvilken måte etc. Synes sånn er kjempeinteressant jeg :D
Hvorvidt det samles opp slim eller ikke er vel avhengig av om du hormonstyrer det eller ikke. Iallefall lærte jeg både i biologien og av gynekologen min at så lenge man holder jevnt gestagennivå, så vil ikke det hormonet som får slimhinnen til å vokse få signalet det trenger (dropp i gestagennivå) og dermed unngår man det problemet. Jeg prøvde å finne en artikkel om dette, men måtte gi opp. Det er iallefall tre hormoner som styrer menssyklusen og kunstig progesteron i form av p-sprøyte skal ikke føre til oppsamling av slim. Jeg har kryssforhørt legen min om dette sjø... :D (wtf? jeg er Bergenser! Hvor kom den sjø'en fra? Studert for lenge i Trondheim ja) Jeg har nemlig ekstreme menssmerter og må velge mellom å være invalid to dager i måneden eller å ikke ha mensen. Enkelt valg - etter noen kryssforhør :)
Det er gjerne annerledes med dere som har uregelmessig syklus naturlig.
Åh, dette var nytt for meg :)
Skjønner det dersom du har sånne menstruasjonsmerter. Jeg får uansett menstruasjon med cerazette, hvilket de fleste ikke får, og det skyldes godt mulig kostholdet. Jeg skal få satt i hormonspilal i stedet for, men jeg er velsignet med moderat med smerter, og ''liker'' liksom å bli påmint om at det kvinnelige maskineri fungerer med månedlige mellomrom :o
Har fått regelmeggig mens hver 28 dag med lavkarbo kost med mer fett. menssmertene er borte.
P-piller er noe møkk for min kropp, jeg bruker naturlig prevansjon. en temperaturmåler som viser når man har eggløsning og hvilke dager som er trygge å ha sex på. dette har jeg brukt i 2 år og har fungert utmerket! den koster litt, men i lengden så er det jo billigere enn pillene. ;)
Litt bra at denne tråden dukket opp, for dette har jeg lurt på. Går på p-piller og mensen fant ut at den skulle begynne uken før "mensen-uka" og vare begge de to ukene.. :confused:
Håper det er sant som noen skriver her, at det vil stabilisere seg, for det var fryktelig irriterende.
Vil bare nevne at venninna mi ble gravid til tross for grundig bruk av akkurat det samme apparatet :o. Den tar f.eks ikke hensyn til spermiers levetid etter ejakulasjon.
Jeg synes heller ikke hormonprevansjon er noe særlig stas, men når jeg har vært i forhold har jeg ikke turt annet.
Jeg må si at lavkarbo funker ekstremt bra på min syklus.. Sliter fælt med uregelmessig mens på grunn av pcos, som nok er så ille pga for mange kjærlighetsvalker på plasser som ikke har sett dagslys på lenge.. men altså etter en uke på lavkarbo kom den jammen meg tilbake etter å ha gjemt seg i nesten et år :eek: har sannsynlig hatt pcos i alle år siden menstruasjon startet, og ingenting har hjulpet! Nå ser det ut som om dette kan være min løsning :spent:
Jeg går også på cerazette p-piller, og før jeg begynte på easylife (som også er en type lavkarbodiett) hadde jeg omtrent ikke mensen. Nå, etter 9 uker på easylife, har jeg hatt mensen 3 ganger! Og denne gangen har det vart i 2 uker og 2 dager, og det ser ikke ut til å gi seg. Er det noen flere som opplever dette? Ikke så kult å ha mensen sååå lenge, og jeg lurer på om noe er galt...
Hmm! Jeg stusser litt over hva min kropp driver med for tiden. Har aldri vært spesielt aktivt oppmerksom på min syklus, da jeg har vært velsignet med totalfravær av humørsvingninger og vært aldeles regelmessig - og så ikke sett snurten av hele mensen i noen år med hormonspiral (som jeg fortsatt benytter). Men...
Det har endret seg siste året. Og så stusser jeg kanskje egentlig mest fordi en del av disse endringene definitivt manifesterte seg før jeg la om kostholdet: Syklusen ble for eksempel på et tidspunkt plutselig veldig stress-følsom. Jeg aner ikke hva akkurat det betyr, hormonelt sett - kanskje jeg bare må anta at jeg trappet opp stresshormonproduksjonen drastisk, det er ikke helt usannsynlig. Det ble i alle fall til at jeg fra da av har forholdt meg til snurrigheter som frustrasjonsmensen og jubelmensen og... ja, videre i samme tralten. ;) Litt omvendt av det som er vanlig, nesten, det er jo ikke humøret mitt som affekteres av syklusen, heller andre veien.
Og nå har jeg hyppige blødninger. Har lest litt her og der og aner ikke om det er menstruasjoner eller noe annet hele tiden, men regelmessig er det i alle fall ikke, og jeg tror (avskrekkende nok) at jeg har mistet så uvanlig mye blod den siste måneden at jeg kjenner det på kroppen. (Og jeg ser på vekta at kroppen definitivt blåser seg opp litt hver gang.) Det er liksom bare noen dagers opphold mellom hver blødning, som varer alt fra 1 til 10 dager.
I tillegg til dette detekterer jeg andre fysiske symptomer på hormontøv - ikke noe drastisk, jeg tror ikke det er noen andre enn meg som er akutt oppmerksomme på endringer i huden og håret mitt.
Ble tatt en hel del prøver hos indremedisiner sånn ca i juni, uten at det da ble påvist noe pussig med stoffskifte, som er det google helst vil fortelle meg om når jeg beskriver dette.
Dette ble litt langt... og herlig detaljert, observerer jeg :cool:
Lurer bare på om noen sitter inne med tilsvarende opplevelser? Om jeg skal regne med at alt er fred og ingen fare og årner seg etterhvert? Har drøyet lenge med å stille spørsmål ved dette, kjenner jeg, er bare så lei av legebesøk at jeg ikke orker å gå den veien med ny problematikk før jeg er ganske overbevist om at jeg holder på å stryke med. :D
drar frem denne tråden igjen jeg...
har et spm til dere her inne som går på p-ring...
jeg begynte på dette for 6.5 uker siden.. jeg satt inn en ny p ring med en gang jeg tok ut den første, grunnet jula... nå tok jeg den ut på torsdag og da hadde jeg allerede fått mensen dagen før, noe man egentlig ikke skal... og det er rart blod, det er mørkt, slimete og litt klumpete... dette sleit jeg med når jeg gikk på p piller og, men når jeg slutta på de for 5 mnd siden fikk jeg helt normale blødninger, og nå kommer altså jævelskapen tilbake....
Puh, nå fikk jeg svar på mange spørsmål hvertfall.
Etter en SA i romjulen, så begynte jeg å blø igjen i går. Bare 14 dager etter. Begynte å lure på om det var noe som "hang igjen" selv om det var "tomt" på kontroll. Ble rett og slett litt småbekymret.
Men det var liksom ikke vanlig blødning heller, det var sånn lyserosa, tynt blod. :o
Jeg startet opp på lavkarbo 01.01.10, så da regner jeg med at det er årsaken til herligheten.
Nå er jeg spent på hvordan syklusen min utarter seg mtp at jeg spiser lavkarbo. Kanskje den stabiliserer seg litt.
Begynte på LCHF for 13 dager siden. På 8 dagen fikk jeg mensen (dag 27 i syklusen). Men mensen kommer liksom ikke helt igang. Er bare bittelitt nå i 5 dager. Vanligvis så blør jeg masse så dette er ikke normalen for meg. Lurer på om det er vanlig mens (pleier vanligvis ha mellom 30 og 32 dagers syklus), eller om det er pga det nye kostholdet? Håper ikke jeg skal få den vanlige mensen etter disse dagene med småblødning. Noen som har hatt det likt?
Jeg har gått på lavkarbo i 2,5 mnd. Første gangen jeg fikk mensen hadde jeg utrolige mensen smerter i 1,5 uke. Da jeg kom hjem fra jobb var det bare å krype i seng med en varmeflaske. Men så gikk heldigvis de værste smertene bort, men denne gangen kom ikke mensen i det hele tatt. Flere som har merket dette? Noen som vet når lang tid det kan ta før den komemr tilbake? Har gått ned 5 kg, men var ikke stor i utgangspunktet. Men synes det er litt merkelig å miste mensen siden jeg bare har gått ned 5 kg - eller?
Tror ikke jeg er gravid ;) men det kan muligens være stress. Jeg har jobbet ekstremt mye de siste ukene, feks jobbet 7 dager i strekk med overtid hver dag. Satser på at den kommer tilbake neste mnd.
Stress kan gjøre sånne greier med kroppen, ja!:p
Uansett greit å holde et øye med ting som at mensen forsvinner. Er jo som regel et tegn på at noe uvanlig skjer. På den ene eller andre måten!:eek:
Jeg tror det er så enkelt som at vi lagrer hormoner i fettvevet, og når fettet blir borte, så frigjøres dette.. Dvs, jeg "vet" at vi lagrer endel hormoner på denne måten, resten er gjetting, ispedd en bit logikk. Sååå er det jo det at kroppene våre ikke nødvendigvis er så logiske, men den biten tar vi en annen gang :D
Nå har jeg søkt og søkt etter tråder på forumet hvor dette er diskutert og hvor det eventuelt finnes en konklusjon men jeg finner ingen. Det vil si, jeg finner ikke svar på hvorfor for syklusen oppfører seg annerledes hos friske kvinner. PCOS eller økt fertilitet blir et annet kapittel (det finner jeg forøvrig også bare som faktum, ikke med begrunnelse). Jeg finner dog en god del synsing...
Jeg har lyst å vite mer enn bare at "hormonene normaliserer seg", det er et for lettvint svar om en så intressant sak, synes jeg. Og at det virkelig skjer, har jeg jo personlig erfaring med. Er det noen derute som har en god henvisning? :detektiv:
Hurra...2 uker med nuvaring, så kom mensen som ei kule-igjen :( Visst det er noen her som har litt erfaring med nuvaring på ketolyse så blir æ kjempeglad visst dere vil dele erfaringene med mæ :) Nevnte for gynekologen min at dietten lagde krøll i blødningsmønsteret, og han syntes det hørtes veldig rart ut...og det synes jo æ og, men æ vet jo at syklusen følg "oppskrifta" når æ ikkje e på lavkarbo. Kan jo selvfølgelig droppe heile ringen, men da får æ jo ei uke i mnd med styrtblødninge og hvitt ansikt ;)
jeg har gått på nuvaring i 3mnd nå og jeg har fått mensen en gang mens ringen har vært inne, men jeg har sykt vondt i hoftene mine da, har hatt det hele tiden mens jeg har den inne.... skal ikke være sånn så kan hende det er noe galt med kroppen... prata med gynokologene på jobben og de syntes det var rart.... er det 2 uker totalt du har gått eller lengre? for det tar tid for kroppen og bli vant til et nytt prevansjonsmiddel
Har brukt den ca 1.5 år nå, men har brukt den tidligere og. Har aldri uventa blødninger unntatt når æ e på lavkarbo :( Sist ble æ så sur at æ bare tok den ut så det fikk blø ferdig, men no står det en sydentur på planen om 3 uke, så æ må prøve å få kontroll på det her til da. Har jo lyst å hoppe i havet mens (hihi-bra ordvalg!) æ har muligheta :)
Godt å lese at det er flere i samme bås. Jeg har også gått på p-piller i mange år men har nå fått en rar mens på tvers av sykluser.. Litt irriterende, men håper det gir seg snart.:)
Glad jeg fant denne tråden nå, for jeg har blødd i sammenhengede 3 uker nå, første ukene bare pittelitt rødt ferskt blod, men har nå hatt styrtmens i 3 dager. Skal begynne på nytt brett på pillene på onsdag så da håper jeg det gir seg...
Don´t count on it, p-piller er ingen hindring for min del i alle fall... Sorry demotiveringen her altså, men det kan hende de pillene ikke vil hjelpe deg å bli kvitt den. Jeg ble ferdig med min menstruasjon på torsdag morgen. Bare for å starte på´n igjen i dag!! AAAHHH, jeg blir litt sprø!!!!
Her er syklusen helt normal. Faktisk mer stødig enn den har vært på lange tider. :) Muligens litt mer menssmerter, men om det har med lavkarbo å gjøre, aner jeg ikke.
Rart at du sier det, for hos meg er det helt motsatt med smerter :)
Jeg har alltid vært sterkt plaget av menssmerter men etter at jeg begynte på lavkarbo har jeg hatt mye mindre smerter. Den første mnd hadde jeg ett par dager med ekstra blødning men ellers så har den vært veldig punktelig!
Logisk sett så burde smertene bli mindre tenker jeg. Men det er muligens bare spekulasjoner og ville ideer fra meg! haha!
Eller så har jeg hatt EL hele veien, men nå har det blitt "skikkelig EL", og dermed litt mer smerter?!
Jeg har det samme probleme:eek: Fikk tilbake mensen etter 3 år på p-sprøyten.. har ikke had noe form for blødninger på de 3 årene heller.. Men nå er jeg nettopp ferdig med OVER 3 uker med mensen..:eek:
Skjønner ingen ting jeg:confused:
Jeg har lest på forumet ang menstrasjoner ol... føler de fleste der har fått mensen i tide og utide...men min er borte...og det har den aldri vært visst jeg ikke har vært gravid da...
Jeg går ikke på prevasnjon, men samboeren min har ordnet det delen ;)
Men nå er jeg fortvilet fordi jeg ikke har fått mensen, og jeg hadde jo aldri trudd det skulle bli noe jeg savnet...hehe...
Håper noen kan dele sine erfaringer med meg på dette punktet...så kanskje jeg ikke trenger bekymre meg lenger...hehe...
Min første mens på ketose nå: ikke smerter(hadde litt før), merker den ikke på kroppen i det hele tatt så jeg glemmer at jeg har den når jeg ikke er på do. Kommer mindre blod enn ellers. Når det kommer til at mensen er rensende er jeg ikke så sikker på om jeg er enig. Om man har fått eggløsning er det klart at materialet til forberedelsene til en befrukning må renses ut, men om man hindrer eggløsning ser jeg inggen grunn til at mensen er viktig. I taoismen er det oppfordret til å gjøre øvelser for å hindre eggløsning så lenge man ikke ønsker barn for å spare på livsenergien som går tapt når egget støtes ut.
Jeg har ikke eggløsning og ikke mensen vanligivs. For noen år siden gik jeg til gynekolog etter lang periode uten sjekk, da hadde jeg nesten en kg oppsamlet slim og avfallsstoffer i livmora. Når dette samler seg over tid kan det føre til unormal celledeling o.l (også kjent som kreft). Jeg er som du sikkert forstår ikke enig i det du sier...
Tror jeg legger inn håndkle snart. Fikk mensen i overgår. Litt sik som gradvis ble større og større utover dagen i går. I natt har jeg blødd gjennom tampongen som var så inntrukket i blod at den var på vei ut. Unødvendig å si hvordan jeg så ut mellom beina selv med to store bind som forsikring for tampongen og bestemortruse. Det var bare å skifte sengklær i dag. Heldigvis har jeg lært meg å sove på plastlaken under vanlig laken under disse dagene.
I dag har jeg blødd ut intet mindre enn 3 truser og 1 bukse. Tampongen greier ikke å ta unna alt og må skiftes hver halvtime. Står på badet og vasker meg og det drypper på gulvet og det ramler sånne store klumper her og der.
Men smertene er verst. Jeg merker at de blir gradvis verre for hver mens og om 3-4 måneder kommer jeg sikkert til å være det trollet på denne tiden:D
Sover du med tampong???:eek: Det er ikke akkurat anbefalt pga faren for "tampongsyken", en infeksjon som i verste fall kan gå over til en form for blodforgiftning!:eek:
Dersom dette med så store blødninger er totalt uvanlig for deg, syns jeg du skal snakke med en lege!
Dette høres så absolutt ikke normalt ut og bør vurderes av en lege/gynokolog!
Ellers kan jeg anbefale Menskoppen i hvert fall om natten!
Burde nok nesten sove med tampong ettersom hvis jeg ikke gjør det så må jeg opp og vaske meg hver halvtime. Av en eller annen grunn så greier ikke jeg å holde meg grisefri med bare bind. Det lekker overalt. Det går nok helt fint med 4 timer med tampong i (jeg passer på å veksle hver 3-4 time mellom tampong og bind og bare bind sånn at underlivet får "puste" og ikke går konstant igjenplugga), men har bestilt sånn kopp.
Det er ikke så unormalt til meg å være. Har sånne blødninger hver 5. uke. Hele greia varer bare 4 dager og har allerede begynt å dabbe av. Men har sånne menssmerter og ett skikkelig humør. Tåler ingenting og da spesielt ikke fra enkelte kremt* jeg tåler lite av fra før:cool:
Under menstruasjon så slipper jo livmoren hinnen sin, det er det som skaper blødningen. Dersom man går lenge uten blødning, så virker det i hvert fall for meg ganske naturlig at denne hinnen vil bli veldig tykk over tid ...
Men det Carisma beskriver er jo en konsekvens av PCOS.
Ja, men om man ikke har mens- syklus, er det vel ikke naturlig at det bygger seg opp noen slimhinne- ting!
Hinnen er jo for å motta et befruktet egg. Om det aldri løsner noen egg, har man ingen syklus, eller, og hva da?:confused:
Tror jeg er spørsmålet her!
Da ville man jo ha samme problemet på p- sprøyter, p-piller etc for de som mister mensen av det, men det har man jo ikke!:p
Man hindrer modning av egg og dermed eggløsning med f.eks p-piller, ikke selv blødningen. Så dersom man har blødninger, så vil jo fortsatt livmorhinnen slippe hver måned selv om det ikke kommer noe egg.
Jada, jeg vet mekanikken bak ppiller, men mange mister jo mensen helt. Betyr det at de også lagrer hinne fordi de ikke har noen syklus? Eller lager de ingen hinne fordi kroppen tror den er gravid? Og hvorfor skulle dette være forskjelllig fra andre grunner til at egg ikke modnes?:confused:
Dersom forplantningssystemet overhodet ikke virker pga kluss med hormoner, finner jeg det litt rart at deler av opplegget skal fungere så til de grader fint, mens det andre overhodet ikke virker!:p
Nå er det vel nettop det som er PCOS, at halvparten av syklusen som regel virker helt fint, men det stopper opp halvveis.
For min del overproduserer jeg østrogen, men ikke noe progesteron. Dermed produserer kroppen egg og hinne som bare det, men signalene om at de er ferdige og kan slippes kommer ikke.
Vel carisma da er du uenig i mitt utsagn for egen del pga din stoffskiftesykdom,men for andre friske vil jeg fortsatt stå ved mitt utsagn:"om man hindrer eggløsning ser jeg ingen grunn til at mensen er viktig." fordi kroppen normalt ikke lager en slimhinne om det intet egg er å fange opp.
Men hinnen kommer vel før egget, for at det skal være klart til å fange det opp? Og ved uteblivelse av egg bare sparer kroppen på hinna, og lager en ny for å være forberedt til neste egg?
Er det ikke hinna som er bortfallsblødning for de på p-piller og uten el? Derfor kan man ha regelmessig mens, uten EL?
Mens for de med store smerter ved mens, så kan p-pille være med å redusere dette, da den ikke bare hindrer egget å feste seg, men også gjør hinna tynnere, en slags dobbelt effekt. Eller noe...
Googlet litt, er motsatt faktisk!
"En kan si at p-pillen lurer kroppen til å tro at eggløsningen allerede har funnet sted, og dermed sender ikke hypofysen ut de hormonene som normalt fører det modne egget ut i egglederen.
I tillegg til å hindre eggløsning har p-pillen andre virkninger som er med på å minske muligheten for å bli gravid. Den fører til at slimet i livmorhalsen blir tykkere og seigere, noe som gjør at det blir vanskeligere for sædcellene å svømme igjennom.
Dessuten gjør p-pillen slimhinnen i livmoren tørr og tynn. Dette gjør det ikke særlig attraktivt for en eventuell befruktet eggcelle å slå seg til der. Slimhinnen er nemlig nødt til å være tykk og næringsrik for at cellen skal kunne vokse og utvikle seg til et foster. "
Jeg har ikke hatt regelmessig mens på flere år, men etter at jeg startet på ketolyse, så har den tikket inn hver 4 uke omtrent på dagen. Uggen i magen første dagen, men ikke noe man kan kalle smerter. Blødningen er vel helt normal, kanskje litt mindre enn før. Er bare glad og fornøyd jeg :-)
Jeg har hatt stabil 6 ukers syklus siden i høst nå(med unntak av 1 runde, men da gikk det likevel nøyaktig 12 uker)! :_oy: Det nærmeste jeg har vært syklus tidligere var da jeg hadde det hver dag i halvannet år, så dette er jo helt villt!
Jeg får sånne underlige opplevelser de siste mensperiodene. Jeg blir så øm nedentil, og det kjennes nesten ut som jeg er kåt eller ferdigp*** for å si det rett ut:p
Lurer på hva det kommer av. Hva er forresten "normal syklus"? Er det 4 uker, fem uker, 6 uker? WHat? Når er den unormal?[/
Oida! Høres ut som økt blodgjennomstrømning, rett og slett. Hva det kommer av er ikke godt å si. Men det er jo noen som blir litt mer driftige under tyttebæruka :cool:.
samme her, bare at jeg har nå hatt 20 uker med sammenhengende mens. p-sprøyta funket i en måned. men nå mener legen det er vekta som gjør at jeg blør og ingenting stopper det. drit lei, og ganske så sår.
Tja, det er jo forsåvidt litt hyggelig at man kjenner litt ekstra på den følelsen der da, bare litt synd den kommer så brått på og på feil tidspunkt :p. Det kan jo være det, for jeg kjenner jo at lysten brått er meget tilstedeværende.
Det må da være NOE som kan stoppe det? Det er ikke normalt, og strengt tatt bør jo for mye vekt føre til at den blir borte...Jeg kan bare anbefale deg å ta deg tid til å søke litt på nettet selv etter hjelp, evt. gå til en annen lege.
jeg har prøvd ny dose av psprøyte før tiden, provera og cyclokapron, som begge har virket når jeg tidligere har hatt langvarig mens (6 og 14 ukers varighet). utredet for pcos, men jeg har ikke cystene, men mangre andre symptomer, pluss et enzymmangel som fører til hormonubalanse.. blant andre ting. men jeg er blitt henvist til gynekolog, igjen. venter bare på time nå.
edit: jeg blør forøvrig veldig lite når jeg er på disse "langturene", enkelte dager nesten ingenting, bare såvidt nok til at det gjør sitt nærvær bekjent. på den forrige runden fikk jeg alvorlig jernmangel, men det har jeg unngått denne gang. bare lavt folat
Det er jo et stoff som brukes direkte på sår for å få blodårene til å trekke seg sammen og redusere blødning??? Mens er da ikke åpne sår med blødning??
joda, man får cyclokapron for mens også. fått det utskrevet to ganger, og kjenner fler som har brukt det til mens regulering og. men det er gjerne bare når man har prøvd provera først tenker jeg.
syns dosen var morsom jeg da. 1-2 tabletter 1-3 ganger om dagen. så 1-6 tab dagen, var jo veldig spesifikt :p
Har du vært hos dr. Willumsen i Drammen?
Hun er jo spesialist på kvinner med hormonforstyrrelser/ubalanser av alle slag, overvekt, lavkarbo etc. Mulig hun ser sammenhenger etc som en del andre gynekologer ikke tenker på!
Kan være verdt å vente på en time hos henne!
Naboen fikk beskjed om at hun ikke fikk time før i september, men etter at doktoren fikk henvisningen, fikk hun time i juni!!!
Så ikke la deg skremme av evnt. lang ventetid, det er ikke sikkert den blir så lang!
hm, skal skrive ned navnet og nevne det for legen min jeg, han er ganske real og tar deg alvorlig, heldigvis. har bare vært på gyn på sykehuset i tønsberg, men jeg skulle visst henvises til en privat gynekolog denne gang da det er kortere ventetid. takk for tipset :)
Dette er et supertips! Jeg går selv hos Willumsen, og hun er virkelig et unikum!
Som Kitt nevner, kan ventetiden være lang (jeg tror jeg har ventet alt fra fem seks til åtte uker), men du kan jo nevne at du gjerne tar en avbestilt time om det skulle dukke opp. Supertips er å ringe med en gang klokka slår ti, for telefontida er kort, og pågangen er stor. Men det er en veldig god grunn til det :).
Hun har samarbeidet tett med Sofie Hexeberg, og jeg vet hun også har konsultert henne i mitt ''tilfelle''. Jeg har fått veldig god hjelp som jeg aldri ville vært foruten!
Så herlig å finne denne tråden! Jeg har fått mensen ordentlig i dag, for første gang på snart 5 år. Jeg fikk satt inn hormonspiral da yngste var 1 år. Og skal ikke ha ny før om ett år. Og jeg skal IKKE ha flere barn. Så jeg ble litt stressa i dag når det plutselig var sånn blødning og vondt i bekkenet. Akkurat som at syklusen skulle være fullt tilbake. Og bekymret meg for om jeg måtte bytte spiral allerede.
Men etter å ha lest denne tråden skal jeg ta det med ro og venter i spenning på hva som skjer de neste ukene.
Jeg har også "problemer" i forhold til mensen etter start på lavkarbo har jeg funnet ut.. Det vil si jeg går på p-piller og jeg kan tydeligvis ikke lengre hoppe over mensen med pillene en gang i blant slik jeg kunne før. Dette er ikke noe jeg gjør ofte, første gangen jeg gjorde det trodde jeg det var tilfeldig at jeg gikk og "småblødde" hele mnd frem til neste "mensuke" men når jeg nå prøver igjen så skjer det for andre gang.. Dette skjedde aldri før lavkarbo. Litt irriterende men ingen krise, er villig til å ofre det for å slippe å ha mensen på bryllupsreisen vår..
Jeg trodde faktisk ikke at jeg var på et lavkarbokosthold. Dvs. jeg har kuttet ut stort sett alt av brød, poteter, pasta og ris.
Men som deg, har jeg hormonspiralen - og har fått mensen for første gang på snart 8 år.
Litt irriterende at et kosthold kan påvirke akkurat dette, men på en annen side får man jo andre positive effekter av kostholdet.:)
Hvordan går det med deg? Er du tilbake i en normal menssyklus? Er kanskje litt for tidlig å si noe om det.
Jeg hadde blødninger i ca en uke, og har ennå ikke fått noe nytt. Men jeg har vært både i og utenfor ketose i denne perioden. Så jeg vet egentlig ikke hva som skjer. Tiden vil vise.
Hver gang jeg tror det er noe veldig galt med kroppen,går jeg inn her og søker. Har hatt mensen i 5 dager og skulle ikke ha det på enda to uker så jeg skjønte ingen ting da den kom og ble litt bekymret. Så gikk jeg inn her og fant fort ut at dette er vanlig.....
Normalt og normalt. Tja, du er jo relativt ny her så jeg regner med du nettopp har starta med lavkarbo. 1,5 uke blødning i seg selv er jo ikke heeelt etter normen, men nå skal kroppen din altså regulere seg og da kan det være normalt.
Pleier du å ha normale sykluser, eller er det lenge mellom hver gang? Om det er lenge mellom hver gang så har du nok en del opphopa gørr i livmora som også skal renses ut.
Takk for svar :)
Ja jeg er ny med lavkarbo. Har nå holdt på i 9 uker. Jeg går på p pillen så jeg har veldig regelmessig mens på dagen. jeg kan velge å gå annenhver måned uten mens med de pillene jeg har, men ja de er veldig regelmessig. Jeg får håpe det stopper snart og går tilbake til normalen.
Nå er jeg over 3 uker med blødninger hver dag....begynner å bli litt bekymret nå. Har tatt en haug med blodprøver og alle prøver er fine (med unntak av bitte bitte litt høy kolestrol).
holder på ennå jeg, 25 uker. er ganske lei, men er ingenting å gjøre med det. gynekologen jeg besøkte igår sier det er pga p-sprøyta jeg bruker, som kan trigge sånne blødninger..
og iom jeg har hatt sånne langturer før mener hun det er en uheldig kombinasjon av hormonforstyrrelser og psprøyte. jaja. er nå heldigvis ikke så mye jeg blør.. ba meg bytte til p-ring, men da får jeg jo mensen.. er jo ikke det jeg vil. for spiral kan man også få blødninger av.. og piller sliter jeg med å huske og typen stoler ikke på dem :p hormoner er no dritt :p
Metformin, akupunktur og lavkarbo sammen må til for meg. Hvis jeg fjerner en av de elementene så detter jeg ut av syklus med en gang. I jula var jeg litt sløv med maten, da datt jeg ut etterpå. Og da akupunkturdama var på ferie hoppet det over en gang.
Jeg har ikke tatt så mye akupunktur, men metformin og lavkarbo, ja. Jeg har heller ikke prøvd å fjerne noen av de elementene, men det tok bare et par måneder med metformin så var syklusen på stell!
Godt å lese at det ikke er bare min mens som forandrer seg på Lavkarbo. Jeg bruker Nuvaring, og ble ganske så overrasket da mensen kom et par dager før jeg skulle ta ut ringen denne gangen. Har vært i ketose i 2,5 uker nå så dette var min første mens. Jeg pleier å ha ganske sparsomme blødninger, men denne gangen blør jeg ganske mye og etter 4 dager er fortsatt fargen kraftig rød. Veldig uvanlig til meg å være. Jeg hadde også noe sterkere menssmerter denne gangen, som varte et par dager. Lukter sterkere enn det pleier også. Merkelige greier...
Håper bare den kommer sånn noenlunde regelmessig framover, og at den ikke varer lengre enn en uke:)
Høres ut som om du har fått en sånn typisk lavkarbo-oppstart- utrenskningsmens!:eek:
Blir nok ikke sånn hver gang, nei! Stabiliserer seg etter hvert!:)
Hei!
Da jeg fikk mensen nå etter en et par uker på lavkarbo, så kom den en uke for sent. Det er ikke så kraftige blødninger som tidligere (det pleier å være ekstremt hos meg), og nesten ikke smerter i det hele tatt. Håper dette ikke er for utrolig til å være sant, og at det blir sånn fremover. Jeg kan jo faktisk bevege meg og ikke bare ligge rett ut! :-))
Måtte inn og søke nå, for her sitter jeg med min første mens på 4 år! Etter ca tre uker i ketose kom den altså. De første dagene trodde jeg bare jeg spottet litt, men neida. Det øker på i omfang, gitt. :p
Ingen vondter eller annet ubehag. Hadde mistanke om at det var kosthold som gjorde at den kom igjen, og jaggu ser det ikke ut til at mine mistanker stemmer.
Nå satser jeg bare på at det stabiliserer seg og at jeg snart er tilbake igjen til en mensfri hverdag. krysser fingre og ben
Vi er sikkert av de få som jubler over å få mensen:p Jeg fikk min første på flere år etter 6 dager i ketose. Utrolig!!! Spent på om den kommer på besøk snart igjen:p
Dette har vært et problem hos meg, så i går var jeg hos legen for å finne ut om det er noe som er galt. Jeg begynte på lavkarbo for ca ett år siden, og mensen ble ganske fort annerledes enn den hadde vært. Plutselig fikk jeg mensen tilbake, og mye kraftigere enn den har vært på mange år. Vondter og alt kom tilbake. Og veldig uregelmessig. Ok, jeg slo meg til ro med at det var lavkarbo som var åraken. Men nå, ett år etter, er det like ille.....?
Det er bare så kjipt å oppleve at fastlegen ikke har peiling på dette med lavkarbo og hormoner i endring og alt det der. Det eneste hun kan tilby, er å bytte p-pillemerke. I tillegg klemte hun litt på magen min. Man er liksom litt overlatt til seg selv, når det gjelder spørsmål rundt lavkarbo.
Men, men... Jeg ble henvist til gynekolog, så da får jeg vel i alle fall vite om det er noe galt. Det er jo det eneste som er viktig:)
Jeg leser at du bruker p-piller? Jeg har lest her inne at flere som bruker p-piller og går på lavkarbo kost faktisk opplever at kroppen overstyrer syklusen til pillene. Men skjønner frustrasjonen din godt - en gynekolog er nok å foretrekke framfor fastlegen ja... Jeg har stått av p-pillene med vilje det siste 1 1/2 året for å se om jeg i det hele tatt hadde noen syklus lenger... Ketose måtte til for å få mensen, og nå velger jeg å stå av pillene videre for at kroppen skal få finne balansen sin selv.
Sliter litt med det samme selv om dagen.. Kroppen virker som om den totalt blåser i p-pillene og kjører sitt eget løp :roll:
Selv om det er både slitsomt og irriterende, trøster jeg meg med at det nok er kroppen som rydder opp i noe "gammalt ræl" etter ti år konstant på både piller og sprøyter.
Kommer likevel til å ta opp dette med fastlegen til uka, så får jeg høre hva han har å si. Han pleier heldigvis være ganske så oppdatert på mange områder.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.