Jeg eksperimenterte litt idag og kom frem til en knallgod brødoppskrift! Brødet var saftig og hang meget godt sammen, nesten som vanlig brød, og det smakte såpass godt at tilogmed min superkresne mann spiste det!! Han har ALDRI likt noen av de lavkarbobrødene jeg har laget. :eek:
5 toppede ss soyaprotein (smakte ikke noe)
3 dl rømme/creme fraiche
1 dl malte mandler eller valnøtter
2 ts bakepulver
2 tykke båter hvitløk, presset
1/2 ts salt
4 egg
4 gode ss mykt/smeltet smør
1 ts paprikapulver
4 ss linfrø
4 ss solsikkefrø
70 gram kruskakli
4 ss sesamfrø
Bland alt i en mikser til det er en smørbar deig (som tannpasta, omtrent). Ta i litt mer soyaprotein om deigen er for løs. Den skal være omtrent som Ingers rugbrød-deig.
Spa deigen over i en brødform kledd med bakepapir, strø over masse sesamfrø og sett den midt i ovnen på 180 grader i ca en times tid.
La brødet avkjøles helt før det skjæres i tynne skiver og nytes. :D
Nei, faktisk ikke i det HELE tatt, til min store skuffelse. Jeg elsker hvitløk og bruker mellom 7 og 10 fedd hver dag. :lol:
Neste gang skal jeg ha i enda mer hvitløk. Men jeg tror kanskje det hadde smakt tammere uten hvitløken i, for det luktet veldig godt og krydret da jeg tok det ut av ovnen. Det smakte mer eller mindre vanlig brød og konsistensen var kjempebra.
Dette var bra saker, jeg har endelig funnet et brød som jeg føler er mer eller mindre "normalt". :D
Dette skal jeg prøve neste gang:)
Jeg elsker hvitløk jeg og, så slenger nok oppi et par ekstra fedd;)...
Det brødet jeg lagde sist, smakte nemlig litt mye bakemix....
Gleder meg!!
Thank you:)
PS:Lagde forresten is etter din oppskrift i dag..
3 eggeplommer
3 dl kremfløte
søtning etter smak
og utskrap fra en vaniljestang..
NAM!!Jeg er EVIG takknemlig...beste vaniljeisen jeg har smakt:)
Vet du hva som gjør den enda bedre? 1-2 Advantage-barer som er hakket smått opp og tilsatt røren før den fryses. Jeg liker best mokka-baren men den fås ikke i Norge enda. Så jeg bruker den med sjokolade (Decadence).
Det blir skikkelig "Cookies n' cream-iskrem". :sikle:
Mmm...spørs om ikke jeg må en tur ut og handle i dag gitt....:)
Skal lage litt digg til bursdagen min om en tre ukers tid, men tenkte det var greit å prøve en gang først, så ikke jeg står dagen før, med masse mislykka prosjekter....:)
Men èn ting..
Isen var veeeeldig god, men når jeg sjekka i dag, så var den STEINhard...så hard at det ikke går an å stikke en skje nedi...
Går det an å forhindre dette på noen måte?...
vet du hvor mye karbohydrater d e i brødet??
så kjempe godt ut.....må si du e kjempe kreativ....nå har e mange oppskrifter takket være deg tusen takk....
hyper: du kan la den tine litt før du spiser den, ellers tror jeg man kan kjøpe noe på apoteket som hindrer den i å bli så hard. Husker ikke hva det heter, skal prøve å finne det ut.
tess: jeg aner ikke, jeg teller ikke karber... Men bruk tabellen på forumet her (forsiden), regn ut karboinnholdet for hele oppskriften, så skjærer du det i skiver og regner ut per skive. Ikke så vanskelig. :)
Bakte Isetbrødet i går og det var bare superbra! Ekte grovbrød! Jeg brukte valnøtter i stedet for mandler og så brukte jeg vita-olje i stedet for smør.
Hadde i et ekstra egg og 1ts bakepulver... Virka som det hevet litt men er ikke helt sikker. Tror jeg har brukt ca 1/2 ss mer soyapulver også. Det ser litt luftigere ut i hvertfall... hakket mandlene max også.
Usammenhengende innlegg men forhåpentligvis leselig..
Da har jeg bakt mitt første lavkarbobrød :) Syntes smaken var kjempegod, men siden jeg er uten erfaring på denne typen brød, hadde jeg nok litt for lite soyaprotein oppi, for brødet ble veldig løst i konsistensen og faller fra hverandre når jeg skjærer det opp :confused: Men brødet blir garantert baket igjen og da skal jeg ta i mere :D Takk for kjempegod oppskrift Iset :heia:
Etter snart tre uker på Ketolyse og fire kg ned :) .. våger jeg meg på mitt første lavkarbobrød.
Det står i ovnen "as we speak".
Ser kjempegodt ut. Gleder meg til å ha med i matpakken i morgen!
Tusen takk for oppskrift Iset!
(har laget ostekaken din også....rågod :ja: )
Du kan gjøre hva du vil. :D Jeg eksperimenterer med nye ingredienser hele tiden. I dag bakte jeg dette brødet til min bror som går på ketogen diett, og da hadde jeg i mye mer krydder enn vanlig. Bare HEIV oppi, og slumpet egentlig på alt. Brødet ble saftig og kjempegodt. Hadde i litt mer smør også, 5 stoore spiseskjeer. Brukte en hel liten boks valnøtter også. Malte dem nesten, men lot det være LITT kornete med tyggekonsistens.
OMG!!! Dette var bare KNALLGODT! Hvorfor har jeg ikke sett det før? Brukte bakemix i stede, så det ble noen få fler karbo, men guuuuud så godt. Litt fillete i skårpa da jeg skar det i skiver, men det gjør ikke noe.. Iset, du er oppskriftdronning nr1!!!:D
Enig igjen, jeg... :D Jeg lager dette brødet ofte - jeg har ikke prøvd noen andre, jeg... Og moren og broren min syns også dette brødet er kjempegodt, broren min maser stadig om at jeg må bake det og ta det med når jeg kommer på besøk. :)
Hehe takk for det, godt dere liker det! Jeg bakte det til min superskeptiske og kresne bror som spiser lavkarbomat, og han maser stadig om at jeg må bake nytt. :D
Ei venninne visste ikke at det var lavkarbobrød engang, hun spiste 3 skiver av det og spurte etter oppskriften for det var et så godt grovbrød, hehe.
:spent:nam, nam! Kasta meg over brøbaksten med ein gang eg kom heim fra jobb i dag, og resultatet blei deilig. Ingen ting e som nybakt brø med smør på!:spisesnak Er så ny i gemet, at eg rett og slett har tatt feil av Soyaprotein, og Soyamel når eg handla inn ingrediensene. Brukte halvt om halvt med mandler og nøtter. Resultatet blei kjempebra. :D
Ja jeg pleier å skjære det opp i skiver når det er ferskt og avkjølt og så tar jeg opp de skivene jeg trenger fra fryseren. Synes brødet er veldig godt som ostesmørbrød eller ristet i brødristeren. Har også laget knekkebrød av det, bare tørker skivene i ovnen i 4-5 timer på 100 grader. :)
Hm... Kanskje jeg skal prøve å lage knekkebrød av de i morgen. Jeg også har fryst det i skiver. To og to med mellomleggspapir mellom. Erfaringen er at hjemmebakte brød, uten alle disse e-stoffene muggner FORT...
Kjære Iset! Du er genial...... Tusen takk for en fantastisk brødoppskrift! Har hatt en periode i fjor hvor jeg gikk på Ketolyse, - og nå tar jeg de siste kiloene på samme diett. Og aldri, jeg mener ALDRI har jeg laget brød som passer til denne kuren som smaker så utrolig himmelsk! Jeg vil bare råde alle til å teste ut denne oppskriften. Nå tror jeg at det går veldig fint å klare de siste kiloene :D
Må bare føye meg pent inn i rekkene av takknemlige brødbakere - dette brødet var HELT 100%!! Nå skal jeg tusle bort til mamma med oppskrifta, hun ble også frelst etter prøvesmaken :)
Jeg var ekstremt skeptisk:eek:.......har ikke vært spesielt fornøyd med den andre oppskriften jeg prøvde (gikk rett i søpla)
Men dette var ekstremt godt. :D Jeg digger virkelig dette brødet. Hadde ikke hvitløksfedd jeg da men hadde oppi litt nykvernet tørket hvitløk og en ts av Caj'Ps hvitløkskrydder..... nam nam:)
Åååh Caj P's hvitløkskrydder hadde jeg helt glemt ut! Takk for påminnelsen! Jeg var avhengig av dette for noen år siden, men kjøpte av en eller annen grunn aldri en ny boks da den siste tok slutt (var midt i flytting og greier). Det MÅ jeg kjøpe til uka, det er såå snadder.
Så er to stk Isetbrød akkurat tatt ut av ovnen. Ikke verdens høyeste brød (ca 4 cm - og ja, jeg har brukt dobbeltporsjon), men de er helt sikkert gode. Gleder meg!:p
Jeg har ikke lagt frøene i vann, synes det funker fint. Har brukt brødet mens jeg gikk på ketolyse, - og nå tror jeg det blir fast innslag i min "holde vekten" framtid.
Dette burde eg prøve! Einaste er dette med kruskakli. Eg bakar først og fremst for jenta mi som har diabetes. Ho har også cøliaki, så om eg kunne erstatte kruskakli med noko anna :confused: Nokon som har gode forslag?
Kan jo bruke glutenfritt mjøl, men då er jo ikkje brøde lavkarbo lenger :p
Forresten; har de prøvd å bake med fiberhusk? Blanda med væske blir det ein slags gele. Dette brukar mange når dei baker med glutenfritt mjøl; det får bakverket til å henge saman. Anar ikkje om fiberhusk har masse karbo.
Jeg lagde dette brødet i går. Og jeg må bare si:
Dette var helt FANTASTISK!!!!
For et utrolig deilig brød:D:D:D
Kjempegodt med hvitløken inni, men jeg lurer på om jeg skal lage uten neste gang, for jeg syntes det ble litt for markant smak.
Kanskje prøve noen andre kryddrer?
Noen som har noen forslag? Jeg er så dårlig til sånt....:rolleyes:
Soyamel er lavkarbo men smaker hoppetau. Soyaprotein er bedre. Det er dyrere men smaker ikke så mye. Men om det funker som kli, det tror jeg ikke. :hmm:
Hva med soyaflokker, det ligner på havregryn og kan vel kjøres i mikser til en litt mer kli-aktig konsistens. Selges i helsekosten. :)
Ja, altså der finst glutenfritt havregryn. Eg kan jo sikkert bruke det :) Gi det ein fres med miksaren først. Sikkert ikkje så veldig lavkarbo, men heilt sikkert betre enn glutenfritt mjøl i alle fall :)
Ja havregryn er glutenfritt (selv om man ofte må kjøpe en egen type pga. at andre kornsorter blir blandet i den ved innhøsting), men det er mye rikere på karbo, det er derfor jeg anbefaler soyaflokker. ;)
Bakte dette brødet i går kveld, det angrer jeg IKKE på :D
Det er fantasktisk godt, må virkelig ta meg sammen for ikke å spise opp alt på en gang. Laget det uten mandler (av den enkle grunn at jeg pratet med en venninne i telefonen da jeg bakte, og da fikk jeg ikke malt mandlene ler) og hadde oppi noe rester av et glass med marinert fetaost + litt av oljen den lå i. Utrolig godt!! må være det beste brødet jeg noen sinne har smakt!!!
Prøvde å gjøre litt om på oppskrifta i går...med knall suksess...smakte faktisk nett så vanlig brød...
Kjekt å prøve noe nytt...
Har ikke regnet på karb. men blir litt mer..men ikke noe å snakke om..
3 toppede ss soyaprotein (smakte ikke noe)
2 ss fiberhusk
2 dl rømme
3dl cottage cheese
1,5 dl malte hasselnøtter
2 ts bakepulver
1/2 ts salt
4 egg
4 gode ss mykt/smeltet smør
1 ts paprikapulver
4 ss linfrø
4 ss solsikkefrø
70 gram kruskakli
4 ss sesamfrø
1 ts oregano
Ikke om du er på induksjonen, da skal/bør du følge lista over tillatte matvarer. Men etterpå går det helt fint så lenge du teller karbohydratene per. skive. :)
Nå har jeg bakt dette brødet, og det lukter KNALLGODT! Var kjempelett å bake også. Venter utålmodig på at det skal avkjøle så jeg får smakt.
Jeg hadde bare i et fedd hvitløk, siden jeg ikke har noe å presse med, så jeg finhakket det istedet. Forresten så har jeg lest at man ikke skal presse hvitløken fordi man da ødelegger noe av smaken? Jaja, who cares. Jeg kjenner jeg er skikkelig EXCITED når det gjelder dette brødet.
Mannen, som hater hvitløk og hvitløklukt av hele sitt hjerte, kommenterte at det luktet VELDIG godt! Jeg har ikke nevnt hvitløken da, skal bli moro å se om han klarer å smake den.
Hvis dette brødet funker, skal jeg aldri spise karbobrød igjen!!
Brødet er HELT HELT nydelig!! Det blir perfekt hver eneste gang, og jeg blir nok aldri lei det :)
Men et spm til Iset; tror du det går an å erstatte rømme/CF med noe annet? Tror jeg må prøve å kutte det ut en god stund pga Candida... og skulle gjerne ha beholdt brødet som en del av kostholdet mitt... :)
Yummie, brødet var bare kjempegodt!!! Mannen likte det forsåvidt, men syntes det var litt mye smak i det, så han holder seg til speltbrødet sitt foreløpig. But I love it. Love it love it love it.
Lurer på et par ting da!
Hvor holdbart er brødet i romtemperatur, hvor mange dager?
Er det ok å fryse? Forringer frysing kvaliteten?
Skulle gjerne fått et høyere brød, hva med å lage dobbel porsjon, noen som har prøvd det?
Da jeg nå har bestemt meg for å redusere protein i forhold til fett, har jeg regnet ut innholdet av dette brødet og kommet frem til 62% fett, 30% protein og resten karbo. Jeg ble veldig glad for at fordelingen var slik!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.