< Tilbake til oversikten

Forskjellen på ketolyse og atkins

#1

dolcevita78 sa for siden:

Har ikke (enda) fått satt meg inn i alt - men hva er hovedforskjellen?

Og ang. ketolyse kuren, kan man spise så mye en vil av frukt og grønt, og av f.eks biff,ost osv?

Eller må man måle og veie absolutt alt?


#2

Torkil sa for siden:

Hei
På ketolysekuren kan du spise en god del grønnsaker, men i praksis ikke frukt ( litt jorbær og hinbær). Kjøtt og fisk kan man spise en del av.
Typisk ;Frokost; egg og bacon/ en liten omelett. Lunsj: blandet salat med litt tomat, paprika, fetaost, kylling ( restene fra gårsdagens grillkylling?), oliven, stilkselleri etc. Fet dressing. Middag ; kjøtt med grønnsaker.
Kvelds; litt ost med stilkselleri.
Det er lov å drikke sukkerfri brus, alkohol ( vin , lavkarboøl, sprit) men man tåler ikke så mye alkohol.
Ketolysekuren gir frihet for sult og mye energi for de allerfleste.
Les "Brukererfaringer" på www.ketolyse.no

Atkins er delt inn i flere faser, der man starter på samme måte som ketolysekuren, men så beveger seg gradvis over i mat a´la Fedon ( kort fortalt).
Ketolysekuren er for de som har 10-15 kilo +++ for mye , og er en KUR, som må etterfølges av lavkarbomat.
Atkins er mere en livsstil der man starter på kur og så gradvis går over i et sunt kosthold.
Ketolysekuren tilbyr komplett program med kosttilskudd,bok og urinstix samt soyaprotein- det er trolig det billigste konsept på markedet.
Vennlig Hilsen
Torkil Andersen
Jo meg med ketolysekuren og legetittel


#3

Vigdinil sa for siden:

Heia!. Spennende kur det der. Hva er forskjellen på "Atkins varige kostomlegging" "og "Ketolysekurens lavkarbomat- etter kuren?"
Hvor får man tak i denne kuren og hva koster den?


#4

Iset sa for siden:

Torkil vil sikkert svare selv, men jeg drister meg til å svare litt allikevel; forskjellen er vel at Ketolysekuren som sagt er en KUR og ikke tilbyr noe etterpå, da kan man gå over på det man syns passer selv, enten det er Grete Roede, Lindberg, Atkins fase 3-4 osv. Hvis jeg ikke tar helt feil nå.
Atkins er varig omlegging av kosten og er inndelt i 4 faser.

Kuren kan du få mer informasjon om på www.ketolyse.no. Kuren i seg selv koster jo ingenting, da du skal spise vanlig mat, det du betaler for er feks boka, ketolysestiks, tabletter, forumtilgang (se linken) og annet. :)


#5

Torkil sa for siden:

[quote=Iset]Torkil vil sikkert svare selv, men jeg drister meg til å svare litt allikevel; forskjellen er vel at Ketolysekuren som sagt er en KUR og ikke tilbyr noe etterpå, da kan man gå over på det man syns passer selv, enten det er Grete Roede, Lindberg, Atkins fase 3-4 osv. Hvis jeg ikke tar helt feil nå.
Atkins er varig omlegging av kosten og er inndelt i 4 faser.

Hei
Kremt... GR blir tatt ut i revidert utgave. Jeg anbefaler Innsikt ! og mat a´la Fedon.
Vennlig Hilsen
Torkil


#6

Iset sa for siden:

Hehe det var da godt, jeg liker ikke helt å blande inn GR i dette her, hun er jo livredd fett. :p


#7

dolcevita78 sa for siden:

Tusen takk for svar:)
Har ett vennepar som har brukt ketolyse dietten, og virkelig fått gevinst for innsatsen.
Denne høres riktig ut for min samboer og meg, da de vanlige "sulte-i-hjel" kurene aldri fungerer.


#8

Nille sa for siden:

Likhetene er så mange at det er bedre å fokusere på forskjellene. Atkins er strengere enn Ketolyse, - untatt på karbene ! Men på begge må di veie og måle i begynnelsen, - ellers er det umulig å vite hvor mange karber du har fått i deg ...

  • Minimum antall karber. Torkil sier generelt 15. Har satt grensen der fordi noen må så langt ned for å ta av. De fleste tåler mer sier han. Atkins begynte med 8 eller under, men la seg på 20 etter at forskning og erfaring med 70000 pasienter viste at det ikke var noen merkbar gevinst ved å ligge lavere. Dessuten ble matutvalget bredere ved å spise mer.
  • Ketolysekuren er laget til norske forhold. Matvarer man uten problem kan få ta i norske butikker.
  • Ketolysekuren er en KUR, for å gå ned i vekt. Atkins er en omlegging av kostholdet over flere faser. Fase 1 . Induksjon, som du skal gå på i MINST 14 dager, men gjerne opp til 6 mnd og lengre - til du er nesten ved målvekten din. Der ketolyse slutter, eller han foreslår hvordan man forsetter (kun et par sider i boka) etter 97 sider, fortsetter Atkins (etter 164 sider) med hvordan du skal tilvenne kroppen din til karber igjen. Hvordan unngå å legge på seg når man har nådd målvekten (vedvarende, pre-vedlikehold og vedlikehold) til side til side 365. Det er i tillegg dobbelt så mye tekst på en Atkins side i forhold til en Ketolyse side.
  • Atkins er mer restriktiv på hvilke matvarer man skal spise under induksjonen, - og også hva man bør drikke. Atkins legger til en del i fase 2 - vedvarende, trinnvis etter karbeinnhold og GI belastning. Ketolyse tillater flere alternativ fra starten av.
  • Atkins påpeker viktigheten av å spise frokost og ikke gå uten mat i mer enn 6 våkne timer. Ketolyse sier du godt kan hoppe over frokost om du ikke er sulten, fordi kroppen forbrenner hele tiden når du er i ketose. Noe Atkins IKKE er enig i, da ketogen kost over lengre tid kan sette ned stoffskiftet og at man derfor skal spise ofte for å holde den oppe. Lindbergere erfarer også at de tar av mer og fortere om de spiser en god frokost.Fordelene med Ketolysekuren er at den er tilrettelagt for norske forhold. Boka er milevis bedre skrevet enn den dårlige og mangelfulle norske oversettelsen av Atkins. Etter Ketolysekuren kan man gå over til Atkins pre-vedlikehold/vedlikehold eller Lindberg.

Lindberg er i praksis det samme som Atkins vedlikehold. Lindberg kompenserer for lavt karbohydrat inntak for ved å fokusere mye mer på proteiner og riktig fett enn hva ketolysekuren og til dels Atkins gjør. Det er viktig å huske på at mengden protein og mengden fett (særlig enumettet) faktisk har stor betydning for hvor mye du går ned i vekt, og om du mister fett og ikke muskler. Også Atkins poengterer også viktigheten av dette. Spiser man for lite protein mister man muskelmasse, da mister en forbrenning og blir en jojo slanker.
For å sammenligne de tre på en enkel måte, kan en si:

Ketolyse=Atkins Induksjon, Atkins Vedlikehold=Lindberg

De er like i utgangspunktet, men som sagt er det nyanseforskjeller og vektlegging på forskjellige ting. I praksis har dette lite å si. Jeg følger f.eks. Atkins vedlikehold og har lagt større vekt på proteiner, heller altså mot Lindberg, men fremdeles innenfor Atkins sine grenser. Jeg er også blitt mer "Lindberg-opptatt" av type fett i maten enn Ketolyse og Atkins er, men bryter ikke med Atkins sine "regler" for det.

Jeg har levd lavkarbo så lenge at jeg har tilpasset "min Atkins" til det jeg liker og tåler. Det vil de fleste som ikke går på kur, men legger om kostholdet gjøre, - finne SIN stil, - uansett hvilken filosofi de velger å følge, - og fremdeles ligge innenfor "sin dietts" filosofi. For de som går på Ketolysekuren er det viktig å følge reglene i boka, fordi det er en kur, men som vi ser av Torkil sine svar her inne er det lov å bruke hue og ingenting er absolutt.


#9

Vigdinil sa for siden:

Veldig bra Nille:) , det var veldig avklarende for meg. Man kan bare velge og vrake, både Atkins,Ketolysekuren og Lindberg virker som å være gode alternativer. Men det som er positivt med Ketolysekuren er at du kan få kjøpt ting gjennom nettet, det samme med Lindberg, men der må du ha en lege med på alt, hvis du skal prøve erodiett Det jeg lurer på, her jeg sitter og leser "Atkins for livet", er hvor man kan få tak i Atkinsproduktene som står på side 161, det er jo en drøss bra produkter, er det noen som har kjøpt de, fins de i norge? Eller må man bestille fra usa, og er det noen som har gjort det?:confused:


#10

Iset sa for siden:

'

Jeg har flere ganger bestilt fra atkins.com i USA ja, men nå har de kuttet ut nesten alle produktene sine, så jeg bestiler ikke derfra lenger. :(
Før hadde de ALT MULIG av de deiligste sjokolader (tilogmed varianter av Bounty, Oreos osv), supper, pasta, "potet"-mos, kjeks, ketchup, kakemixer, brødmixer, iskremmixer osv. Nå har de ingenting, nesten... :mad:

Men noe av det fås kjøpt i Norge, som feks 3 forskjellige varianter av Advantage-bars, noen varianter av Endulge-sjokoladene, frokostbarer og shaker. Nå i år kommer det enda flere produkter, men jeg vet ikke hvilke.

Du kan bestille herfra:

[url]www.lowcarbmegastore.com[/url]

Men frakten er VANVITTIG dyr!! Rundt 400 kr i frakt + tollen kommer jo også på flere hundre kr. Heia Norge. :rolleyes:


#11

Torkil sa for siden:

Jammen Iiiisetttt da !
Mennesket lever ikke av sjokolade - alene.;)
Ehhh, prøv med mat
Vennlig Hilsen
Torkil


#12

Iset sa for siden:

Hehe JEG spiser ikke slikt lenger, jeg er med i "ren-mat-klubben", iallefall nesten. :p
Men hun spurte jo, og da svarer jeg. :o

Menneh.. Er du virkelig 47 år gammel? Ser overhodet ikke slik ut! Kanskje ketolysekosten er "hemmeligheten"? Det var egentlig ikke et spørsmål, for jeg vet jo svaret. :knis:


#13

Vigdinil sa for siden:

Takk for info Iset, ja, typisk, har de sluttet å produsere produktene, kanskje de ikke var så bra da? Er det Celina Midelfart du mener som skal ta inn noen produkter? Har lest litt om det, men vet ikke helt hvem hun skal selge det til, vet du? Jeg synes det er greit en gang i blandt å ha noe lettvint, f.eks når man er på tur, på besøk o.l... forstår at det ikke er så populært da... men, men,,,, kan noen overbevise meg om at det ikke er noe bra?? Har nettopp bestilt soyaprotein hos doktor`n , gler meg til å prøve å lage brød m.m og se om det er noe å satse på for meg, har skrevet ut brødoppskriften fra naboen, så det blir spennende.... her er så mye spennende å få tak i;)


#14

Iset sa for siden:

Ja det er Midelfart, og siden de andre produktene fås kjøpt i både dagligvare, helsekost og diverse kiosker (Narvesen, Mix, Seven-Eleven osv), regner jeg nesten med at dette vil gjelde de andre produktene også. Iallefall sjokolader og slikt. Shaker, mixer og diverse vil nok først og fremst selges i helsekosten og i store dagligvarebutikker.


#15

Iset sa for siden:

Kan forresten anbefale Torkils pizzabunn på det sterkeste! Lag den så tynn som mulig, da blir den best. Torkil og andre sier den ikke blir så crispy, men når du lager den veeeeldig tynn så BLIR den det, iallefall den jeg lager. :)
Nam nam. :sikle:


#16

Vigdinil sa for siden:

Å, hvor står den oppskriften? Vil gjerne ha den Iset. Du er en knupp!



#18

Vigdinil sa for siden:

Supert.;) Hvordan smaker den egentlig, stor forskjell på denne og vanlig pizza?:confused:


#19

Iset sa for siden:

Tja, hvetemelsbunn er og blir det beste, men denne er den beste LAVKARBO-bunnen jeg har smakt. Men jeg laget den for tykk en gang og da var det ikke noe godt. Den må være VEEELDIG tynn og masse fyll oppå, da er den veldig god. Blir faktisk nesten som ordentlig pizza, men "noe" vil jo alltid mangle. Men det er absolutt godt. :)


#20

mofe sa for siden:

Genialt, Nille! Hva med å klistre denne, som egen tråd?


#21

Torkil sa for siden:

Hei
Ja, 47 år og jeg trives faktisk med alderen. I USA er kostindusert ketose et eget alternativ til skjønhetsoperasjoner. Jeg har fått oppfordringer til å skrive en bok om det, med før og etter billeder. Men jeg vet ikke riktig. Ketolysekuren var tenkt som en meget effektiv slankekur - og er det- men mange brukere har gjort meg oppmerksom på at kuren dessuten gir masse energi og humør, noe som egentlig har naturlige forklaringer ut fra kjent metabolisme og hjernens funksjon. ( serotonin dopamin etc)
Mange føler seg veldig bra og får et utrolig godt humør, og det lenge før de store vekttap kan forklare det med at man blir glad over sin nye kropp.
Med ketyolysekuren og liknede kurer basert på ketose forvinner dessuten det fett man ønsker å bli kvitt rundt enden og på magen. Rynker i ansiktet minsker og den innvendige glede syns også godt. I motsetning til dette virker "spis lite- mosjoner mer" kurer motsatt på mange områder. Bla med redusert forbrening, sult, slapphet og tristesse.

OK jeg er inhabil, men les brukererfaringer på www.ketolyse.no dem har jeg i hvert tilfelle ikke skrevet.( Mange med navn og bosted).

Vennlig Hilsen
Torkil


#22

Iset sa for siden:

Jeg elsker brukerhistorier, så der skal jeg inn og lese NU! :)



#24

Vigdinil sa for siden:

Det hørtes spennende ut Torkil!. Jeg kan fortelle deg at hadde det ikke vært for at jeg nettopp begynte på atkins induksjon, så hadde jeg villet prøve ketolysekuren din. Mitt spørsmål er, går det an å fortsette med din etter induksjonen i atkins? Å hoppe ove den første fasen din, hvis du har noen faser i ketolysekuren, jeg har ikke lest så mye om den, men det står kanskje inne på hjemmesida di, har ikke fått sjekket den så nøye:)


#25

Torkil sa for siden:

Hei
Egentlig er du på Ketolysekuren når du er på induksjon, med noen små forskjeller. Jeg ser vel ikke den store vits i å bytte. Jeg tror det er best at man følger et opplegg som gir dokumenterte resultater og ikke skifter fra kur til kur. På den annen side så er det intet til hinder for å bytte. I tilfelle
anbefaler jeg DEG å vente til slutten av januar :confused: du skal få vite hvorfor i slutten av januar. Fordelen med ketolysekuren er kanskje at du får det du trenger ét sted, nemlig på www.ketolyse.no Kuren har ikke noen faser.
Nille har skrevet et langt innlegg om forskjellene, og hun vet hva hun taler om.

Til Dolcevita.
VG har siden 1. januar (surprise) rakket ned på allt annet enn VG sin slankeklub som forresten har 27000 medlemmer som tilsammen har betalt vel 8 mill. kr for å bli med. ( ps. her på lavkarbo har du en oppegående klub gratis!) Vi har lest artikkeler om at rask slanking fører til hårtap, slankeoperasjoner til alvorlig hjerneskade nå er fet mat ikke slankende ( der røyk Ketolysekuren, Atkins, Fedon, mm) men heldigvis har man VG slankekluben.
Jeg synes det er lavmål av journalistikk å drive på med de artikeler de fører frem, men 8 mill. er jo mye penger. At de reklamerer for egen slankeklub er ok, men deres journalistikk er så lav at vi vel alle gjennomskuer det.

Vennlig Hilsen
Torkil


#26

dolcevita78 sa for siden:

ja, jeg blir så oppgitt, spesielt da jeg leste en sak i går (tror det var dagbladet) der det stod det motsatte.
på en annen side - hadde alle vært enige, ville det nok ikke overvekt vært et problem i vårt samfunn


#27

Iset sa for siden:

Uff ja... Stod i VG også idag. Problemet er jo at Ola Nordmann får kunnskapene sine fra slike tabloide artikler og tror de dermed vet "sannheten". Men om man går i dybden på slike artikler så ser man hvor useriøse de er, eller i det minste hvor useriøst og feil de blir fremstilt i media! :rolleyes:


#28

donjuanwannabe sa for siden:

Jeg var inne på vektklubb.no nå og skrev inn feil tall (høyde: 180 og 70 kg) og fikk en BMI på 21,6. Da sto det som konklusjon:

"Du er normalvektig - Vektklubb.no hjelper deg å holde vekten!"

Så VG vil gjerne at jeg melder meg inn uansett bare for å "passe på meg" så jeg ikke "plutselig" blir overvektig, så de får litt extra penger..?

Og det er jo veldig klart at de pøser på med artikler nå (særlig nå rundt juletider når "alle" har lyst til å gå ned i vekt) som sier alt mulig feil om lavkarbo så alle som leser dem velger Dagbladet eller VG sitt opplegg istedet. Begge har jo "gratis" reklameplass også så det har vi sett nok av både på nett og i avis så flest mulig melder seg på. Greit at de vil tjene penger men de feilinformerer veldig mye da.


#29

Vigdinil sa for siden:

Ikke fortvil, om en stund kommer en ny forskning som igjen sier det motsatte. Slik har det vært og slik kommer det til å bli, for forskerne vil aldri bli enige, ofte vil forkskere som vil ha et bestemt resultat legge opp til at det skal bli det resultatet de ønsker. Ikke glem at det er masse nyere forskning som sier det motsatte:)


#30

dolcevita78 sa for siden:

Nå har jeg og min samboer (noe motvillig i starten) kastet oss på ketolyse kuren. Etter fire dager har jeg tatt av 1,5 kg, og min samboer 2 kg. Vi har ikke hatt anledning til å være aktive og mosjonere noe (han myyye jobb, jeg hyperaktivt barn;)), så vi er ganske overrasket!
Det som overrasker oss aller mest, er hvor lette vi føler oss - ikke mist psykisk! Vi går rundt og er glade, smiler og tuller - noe vi ikke har gjort siden vår datter ble født nesten...

Er dette mulig??

Akkurat nå tenker jeg til pokker med kg - føler jeg har fått en ny personlighet, som det faktisk går an å omgåes med, hehe.

Om jeg hadde visst at det eneste som skulle til var å kutte ut alt av karbohydrater, hadde jeg gjort dette for lenge siden


#31

Torkil sa for siden:

Hei
Dere opplever nå ketosens velsignelse. Leeenge før vekttapet kan forklare den økte energi og det gode humør, føler man seg lettere, opplagt og skikkelig vel.
Hvis dere sprekker på et tidspunkt på kuren, vil dere oppleve hva mye raske karbohydrater gjør med oss, dere vil bli oppblåst i magen, deprimerte, slappe etc.
Mange har gjort meg oppmerksom på, at det dere opplever av positive effekter er mer viktig enn vekttapet. Vel, det gjør jo heller ikke noe at vekten går ned.
Da jeg utarbeidet ketolysekuren, var jeg nok mer fokusert på å få til størst mulig vekttap, og overså litt de andre positive effekter.
Det blir spennende å følge dere videre.
Lykke til
Vennlig Hilsen
Torkil


#32

dolcevita78 sa for siden:

Ja skal holde alle som er interessert oppdatert!
Det frister faktisk ikke så mye med verken sjokolade eller annen karb-mat nå, føler at dette har snudd litt opp ned på oss, og det trengtes!
God helg alle sammen!


#33

Iset sa for siden:

Jeg skriver under på det Torkil sier om at man merker de negative effektene av raske karber etter man har vært i ketose. Huff og huff, grøss og gru! Jeg har jo sprukket flere ganger (pga den helsikes spiseforstyrrelsen min som ødelegger alt.. :() og blir like dårlig hver gang. I ketose er jeg verdens mest harmoniske menneske, jeg har energi, godt humør, kroppen virker som den skal, jeg sover bedre osv, men så snart jeg spiser raske karber så faller alt sammen som et korthus! Jeg blir slapp, sur og sint, får magesmerter, oppblåsthet, søvnmangel, dårlig søvn osv.

Ketose (eller lavkarbo i seg selv) er en fantastisk måte å leve på når man klarer det.


#34

Bolla Piggsvin sa for siden:

Vil først si at jeg synes ketolysekuren virker mye mer overkommelig enn Atkins, som jeg har prøvd meg på litt over en uke nå. Har akkurat vært med i en diskusjon om ketose og alkohol i "Atkins-forumet", og ble gledelig overrasket da jeg leste at ketolysekuren tillater alkohol. Mener ikke at man MÅ drikke hele tiden, men noen glass vin i helgene er faktisk en del av kosen for mange av oss.

Angående oppskriften her, så hadde bladet Mat & Helse i 10/05 en artikkel som var meget kritisk til bruk av soya. Synes de vanligvis er så seriøse at jeg ble skeptisk til soyaprodukter. Noen kommentarer til dette?

Fint også å lese at manglende vektnedgang kan skyldes mosjon. Jeg står bom stille på vekten, men er i ketose i følge stix'en. Har begynt å trene ganske mye i forbindelse med kuren, satt mest på rompa før. :D Synes nok buksa er LITT løsere, så da satser jeg på at det er muskler som er under bygging...


#35

Nille sa for siden:

Atkins tillater ikke alkohol under induksjons perioden (de første 14 dagene) og før man har fått vekttapet "igang" - gjerne et stykke uti vedvarende. Og om du drikker vin mens du er i "slankedelen" av Atkins så bør det begrenses til et glass eller to - og ikke hver uke heller. Jeg drikker vin. Når jeg er på Atkins vedlikehold tillater jeg meg noen glass i ny og ne. Men jeg tåler jo mye mindre enn jeg gjorde før, - så det begrenser seg selv :p

På Ketolyse tillates det vin fra begynnelsen, MEN I BEGRENSEDE MENGDER. Et glass eller to er OK, men drikker du en flaske vin hver helg (dvs. 4 glass +) så må du regne med at det kan forstyrre vekttapet ditt den uka uansett om du går på Ketolyse eller Atkins. Hvor mye kroppen din tåler er endrer seg ikke, - kroppen din vet ikke hvilken filosofi du følger - dessverre. Her må folk prøve seg frem. Du finner fort ut om du kan "kose deg" hver helg og eventuelt med hvor mye. Tar du av er det jo flott - stanser vekttapet opp - ja da kan det være vinen ! (Det er det en del som har erfart, det er derfor du må prøve deg frem for å finne ut hva akkurat DU tåler !)

De med stoffskifteproblemer bør unngå bruk av soya da da soya hemmer utskillelsen av hormoner i skjoldbrusk kjertelen og kan virke negativt på stoffskiftet. Det er dokumentert i flere store forskningsposjekt (ref. Mary Shomon "The Thyriod Diet"). Jeg liker ikke smaken av soya og tåler det dårlig. Også her er det forskjellig hva folk tåler. Man må prøve seg frem. Det er visst forskjell på gemanipulert soya og IKKE genmanipulert soya også. Men har man ikke spesielle behov for å bruke soyaprodukter (som laktose intoleranse eller lign.) er min klare mening at man bør ligge unna.

:ja: Bevegelse kan gjøre underverker. Anbefaler Pilates ! Det er rolige bevegelser som er godt for både kropp og sjel !! :)

Lykke til på Ketolysekuren - den er lett å følge og jeg har ikke hørt om noen som er misfornøyde enda :D


#36

Torkil sa for siden:

Hei
For det første ketolyse soyaprotein er ikke genmanipulert.
Mange har gjennomført ketolysekuren med store vekttap uten å ha hatt problemer med forbrenningen , som jo heller øker i ketose.
I Asia spiser de mye soya på mange måter, men neppe renset soyaprotein
De er generellt ikke så overvektige som oss, så mya annet er sikkert viktigere enn den beskjedne bruk av soya som KAN være en del av en slankekur.
Og Ketolyse jobber med å lage en bakemiks uten soyaprotein, nettopp på grunn av smaken, som en del ikke liker noe særlig.

Vennlig Hilsen
Torkil


#37

Nille sa for siden:

Nå ble jeg litt paff her. Tror du har misforstått jeg Torkil ! :( Jeg kritiserer ikke Ketolyseuren eller produktene på noen måte. Ut fra svaret ditt ser det ut som du mener jeg gjør det.
[color=#800080][/color]
For å klargjøre/presisere: Jeg har gitt MIN egen kommentar til spørsmålet:

Det er et generelt spørsmål om det som sto i Mat & Helse - og der sto det ikke noe om Ketolyse

Har ikke sagt noe om ketolyse proteinet jeg...... Det JEG sier (siden du quoter mitt innlegg) er:

Det jeg mener med det er at ikke all soya er dårlig soya som artikkelen skriver om.

:ja: det har jeg heller ikke uttalt meg om i det hele tatt. Jeg sier

AT mange ikke tåler det er helt klart og godt dokumentert flere steder. Det er blant de åtte vanligste allergenene. Det er også en del intolerense og overfølsomhet. Flere stoffskifte forum på nettet skriver om akkurat dette, - i tillegg til at det finnes grundig forskning bak Mary Shomon med "The Thyriod Diet" og K.T. Daniel som har skrevet "The Whole Soy Story" og er intervjuet i artikkelen i Mat & Helse.

[color=#800080][/color] [color=#800080][/color] M.a.o. Jeg bare gir min kommentar til en artikkel i et blad. På generelt grunnlag. Og det som står i artikkelen er hverken ukjent, nytt eller grensesprengende. Andre må syns eller tro det de vil, men JEG vil iallefall ikke spise ting som KAN gjøre meg verre.

Jeg har altså IKKE uttalt meg om Ketolyseproteinet, - som jeg forøvrig selv har kjøpt og brukt til brød, pannekaker og vafler.
[color=#800080][/color]
Tror kanskje at bruken begrenser seg i og med at mange ikke liker smaken. Jeg mener fremdeles at man ikke behøver å spise soyaprodukter om man kan finne andre produkter en tåler og som funker like bra. I så måte er Valle protein et veldig godt alternativ og det har ikke bismak. Det jeg og andre har testet dette på har funket like bra - om ikke bedre - enn soyaproteinet.
[color=#800080][/color]
Asiater og vegetarianere verden rundt har brukt soya i flere mannsaldere. Det gir ingen garanti for at det et sunt og uskadelig. K. Daniel har søtte fra flere forskere (av de som IKKE er betalt av soya industrien). Boka hennes har tusenvis av referanser og hele 44 sider med sluttnoter. Som med alt annet strides de lærde om hva som er rett og galt, - til slutt er det opp til hver enkelt å gjøre seg opp sin egen mening - og ta de valg som har effekt på ens eget liv og velbefinnende. Jeg har gjort mitt valg.....
[color=#800080][/color]
[color=#800080][/color]
[color=#800080][/color]
[color=#800080][/color]
[color=#800080][/color]


#38

Bolla Piggsvin sa for siden:

Var ikke meningen å starte en krangel her, da :D Jeg har funnet ut at jeg tåler soya dårlig (får diare), så for meg et det ikke et alternativ uansett - men det er jo soyaprotein i mange ferdige lavkarboprodukter, så jeg kan jo få det i meg hvis jeg ikke leser alle innholdsdeklarasjoner nøye.

Lurte på om noen kan svare meg på noe annet: Jeg har fått progesteronkrem av legen pga. PMS og andre problemer (nærmer meg antagelig overgangsalderen). Bruker den fra dag 12 til 26 i menssyklusen, og det har fungert kjempefint. Men da jeg sluttet med kremen i forgårs (dag 26) gikk jeg rett ut av ketosen etter ca. 12 timer. Er ikke i ketose i dag heller. Skyldes det at jeg ikke bruker kremen nå? Har ikke spist eller drukket noe jeg ikke skulle. Hvis dette er tilfelle, burde jeg kanskje bruke kremen hele tiden? Skal ta det opp med legen, men han er bortreist akkurat nå. Forresten en super lege, helt med på lavkarbo-kosthold - og det er det ikke alle som er!


#39

Torkil sa for siden:

Kjære Nille
Jeg ser at mitt innlegg kan gi inntrykk av at jeg oppfatter dine betimelige spørsmål som kritikk, DET GJØR JEG IKKE. Du tar opp relevante problemstillinger og jeg husker ikke å ha sett noe innlegg fra deg der du går etter mannen og ikke ballen. En del av svaret var min innstilling til bruk av soyaprotein, og var mer svar på de artikler du referere til, på samme måte som jeg nå skal opplyse Bolla Piggsvin om at diarre ved inntak av soyaprodukter tyder på matvareallergi mot soya, noe som kan være plagsomt, nettopp fordi soya benyttes som hjelpe- eller erstatningsmiddel i mange matvarer.
Jeg er enige i at vi må være årvåkne og følgwe med, asiatere har forresten nesten ikke benskjørhet, noe som mange tilskriver bruk av soya. Vi får fortsette å følge med med åpent sinn.
I praksis er det neppe noe galt i å bruke soyaprotein i forbindelse med en slankekur, der overvekten er langt den største helserisiko. Og folk går ned.
Som du vet jobber jeg med å utvikle en proteinblanding ( Pulver) til erstatning for soyaprotein, men det er alene på grunn av smaken på soya som en del ikke liker.

Veeeeeeeeennnnnnnlig Hilsen
Torkil


#40

Nille sa for siden:

Torkil ! :D Åh, det det var godt - da forstår vi hverandre ! :klem:
[color=purple][/color]
Bolla Piggsvin ! Vi krangler ikke vi vettu, vi bare diskuterer ! :p Jeg tar også progesteron krem mot PMS plager (hetetokter og nattsvette). Har blitt helt kvitt plagene og nå, etter 6 mnd kom mensen tilbake. Vet ikke om jeg liker det så godt..... Jeg måler ikke om jeg er i ketose (har ikke stix engang - heiv dem for lenge siden), men jeg regner med at jeg er det på grunn av bl.a. smaken i munnen/ånden. Interessant tema - er man lettere i ketose og muligens forbrenner mer med progesteron krem ?? Eller er det andre årsaker ? Jeg har ikke sett noe dokumentasjon på dette noe sted, men det er jo i tilfelle en interessant bieffekt for oss som nærmer oss eller er i overgangsalderen !
[color=purple][/color]
Torkil ! Har du noen tanker om dette her ? :)


#41

Bolla Piggsvin sa for siden:

Kom mensen tilbake, sier du? Og du er 49? Huff da, mora mi hadde mensen til hun var 55 uten å bruke noen hormoner, jeg kommer vel til å ha den til jeg er 70 jeg da??!! Men heller det enn å føle seg som en ballong som er i ferd med å sprekke, slik jeg var før. Gubben er også fornøyd, han sier han har fått ny og forbedret dame!


#42

Torkil sa for siden:

Hei
Det med hormonene er nesten mer innfløkt enn vitaminer og mineralers innvirking, Kartet blir veldig uoversiktlig. Men mensen kan komme tilbake når man kommer i ketose. Det skyldes i de fleste tilfelle at insulinresistensen reduseres kraftig, og pco- symptomer / mannlig hormonovervekt reduseres. Jeg har sett det hoe en del midaldrene kvinner som er godt overvektige og starter på ketolysekuren.
Om progesteronkremen har noe å si, neppe, men det kan jo være dråpen som får begeret til å flyte over.
Vennlig Hilsen
Torkil


#43

Anne sa for siden:

Torkil ; har du noen erfaring med at kroppstemperaturen stiger ved ketose?


#44

Torkil sa for siden:

Hei
Ja det er en del som rapportere det, andre bare bemerker at kroppen kjennes varmere. Forbrenningen er høyere ved ketose enn normal forbrenning.
Journalisten i Vi Menn som slanket seg 25 kilo på 105 dager med ketolysekuren mistet ca 240 gram fett fra kroppen hver dag.
Det svarer til ca 2200 kalorier/ Kcal. Og det samtidig med han spiste egg,bacon,koteletter,rekesalat, grønnsaker og bare trimmet moderat.
Han må altså ha hatt høyere forbrenning enn det som kan forklares ut fra normal forbrenning.

Jeg snakket nylig med ham og han holder forresten vekten og er blitt en kjekk ung mann.
Vennlig Hilsen
Torkil


#45

Anne sa for siden:

Takk, for lurer litt iom kroppstemperaturen min har økt med 1-1/2 grad i forhold til tidligere...Ligger litt over normalen, jeg som alltid har hatt veldig lav kroppstemp.
...men jeg går ikke ned i vekt da:cool:

Godt å høre at det kan være kosten.:)


#46

Nena sa for siden:

Mine kalde fingre er nå blitt varme!! Jeg har problemer med fingerleddene, og måtte alltid ha noe på hendene når jeg var ute (mange ganger om sommeren også, dersom det regnet og var litt kjølig..) - men nå er jeg glovarm! Så det å endre sammensetning av kosten kan ha mange positive effekter :) ..


#47

Anitra sa for siden:

Nå har jeg blitt veldig inspirert vedr ketolyse kuren, så dette må jeg undersøke nærmere!


#48

Torkil sa for siden:

Hei
Du kan lese mer om ketolysekuren på www.ketolyse.no. Siden du er så heldig å bo på Sørlandet ;) kan du få bok, tabletter og stix i din Menybutikk, da sparer du 89 kr i porto og ekspedisjon i forhold til å handle på nettbutikken på www.ketolyse.no
Dessuten får du kjøpt ketolysepølsene også i Menybutikkene, så her skulle det ligge til rette for enkel slanking.

Lykke til - uansett hva du velger.
Torkil


#49

dolcevita78 sa for siden:

Jepp, jepp, jepp! Nå har vi gått ti dager på ketolysekuren, og jeg har tatt av 5 kg!!!! Vekta er for første gang på mange år, nede på 75 tallet. Samboer har også tatt av, 3 kg:)
Men synes det er så merkelig hvor kjapt et halvt kg kommer og går! Den kan være på 75,5 på dagen, men 76 om kvelden:confused: .
Vet man ikke skal veie seg så mye, men synes det er så utrolig gøy å slippe å se 80 tallet lyse mot meg med stor gjeip!
Er forresten i ketose hele tiden, er det normalt???


#50

Nille sa for siden:

:heia: :heia: Kjempeflott !! :heia: :heia:
Gratulerer med flott resultat begge to !
[color=purple][/color]
Og ja, det er normalt å være i ketose hele tia. Det er ikke alle som får utslag på stix, men de fleste er i ketose ja !


#51

dolcevita78 sa for siden:

Takk takk!
Får bare håpe det fortsetter å rase nedover - men det ville vel være for godt til å være sant:cool:


#52

Torkil sa for siden:

Hei
Gratulerer med de første 5 kilo på ketolysekuren, jeg håper det fortsetter nedover for deg og. Husk at det kan gå i rykk og napp og stå stille i perioder og.
Det med å svinsje synes jeg ikke noe om. Det finnes mange slankekurer som virker, men skifter man eller blander kurer i eningen kan det gå motsatt vei av det man ønsker.
Lykke til videre
Torkil




#55

Nette sa for siden:

Helt objektivt sett ja! ;) Jeg så det. Men bare for nysgjerrighetens skyld; selges ikke dette på helsekosten f.eks?

Nette

Hei
Hmmm, kremt www.ketolyse.no har vel ganske rimelig soyaprotein. ?
Vennlig Hilsen
Torkikl[/quote]


#56

Vigdinil sa for siden:

Hei. Har akkurat bestilt boka, men har kjøpt soyaprotein på ketolyse og bruker den til å lage pannekaker/lapper. Helt nyyyydelig. Skal lage brød og pizza m.m. etterhvert. Men hva er det dere har oppå pizzaen? Det står sikkert i boka, men er litt:) nysgjerrig på det


#57

Vigdinil sa for siden:

[/quote]

På helsekosten i sandefjord har de nettopp fått inn soyaprotein, den kosten over 300 kroner, til forskjell for kteolysesyn på ca 90!!!!!:)


#58

Torkil sa for siden:

Hei
Det stråler jo glede ut av ditt innlegg, og det gleder meg veldig mye. Det er ikke noe så motiverende for meg som fornøyde brukere.
Stixen kan det være lurt å bruke litt i starten, etterhvert bruker man den bare av og til, kanskje for å se om man fortsatt er i ketose.
Ketolysekuren bygger på at man er i ketose over lenger tid.( Uker-måneder)
Og for 117. gang; fargen på stixen er ikke viktig, bare det er farge. ( rosa til lilla) enkelte kan likevel være i ketose selv uten det er utslag på stixen men det er unntak.

Lykke til med deres fremgang.

Torkil


#59

Vigdinil sa for siden:

Hei hei. I løpet av en dag kan man faktisk gå opp et par kilo pga væske (drikke) m.v., så det er nok lurt å veie seg om morgenen, etter å ha vært på toalettet, da blir du ikke så forvirret:) Lykke til videre


#60

dolcevita78 sa for siden:

Promille av Ketolyse???
Hjelpe meg, hvorfor får man utslag på promillekontroll når man går på ketolyse?
:eek:

Ellers ned 6 kg på 20 dager - dette er så bra:)


#61

Torkil sa for siden:

Hei
På billige "hjemmeutstyr" kan kjemien ikke skelne mellom alkohol og ketoner som jo begge er løsemidler. Gjelder det Politiets utstyr ?

NEI - ikke lenger. Men med ballong kan det komme et utslag etter et par minutter. Etter politiet har fått nytt utstyr til å måle promille med, er det ikke lenger noe problem. Jeg har vært i ketose og for en sikkerhets skyld prøvd noen av de nyeste typer og de slår ikke ut.

Vennlig Hilsen
Torkil


#62

dolcevita78 sa for siden:

Hehe, ok - måtte bare høre:)


#63

dolcevita78 sa for siden:

Ups... Nå er det lenge siden jeg har vært her, en del reising og andre begivenheter har ført til grundig svikt i mitt strenge ketolyse program. Da vi begynte å slakke av mer og mer - hadde jeg tatt av 6,5 kilo og samboer 9 kg. Dette på litt over en mnd. Vi tippet at kiloene ville rase på igjen så snart vi begynte å spise som før - men nei. Vi står akkurat på det samme 2 mnd etter vi sluttet kuren. Nå har jeg begynt på igjen, og allerede tatt av 2 kg på få dager. Kjempedeilig å være tilbake!


#64

Heiko sa for siden:

Så bra!!!! :D Er det ikke deilig å finne ut, at noe faktisk virker!!!! :helsesjek Kjekt i vite at man bare kan ta noen uker, og sette alle kluter til!!!

Fortsett den gode jobben, og ha en riktig god sommer!!!!! :visemuskl


#65

Charmtassen sa for siden:

Hvordan skal det da gå med meg??? Jeg som i utgangspunktet er ei glad og trivelig "jente"? Kommer jeg virkelig til å "sprudle" enda mer? :klovn: Stakkars folk rundt meg :geip: Detta skal bli gøy! :lol:

#66

rel0ad sa for siden:

kjempe bra tråd. kommer man i ketose vist man ungår å spise mye karbohydrateR? ny her så håper på svar.)


#67

Fjonken sa for siden:

JA, men vær klar over at det å være i ketose ikke nødvendigvis gir vekttap. Mye annet som må stemme også. Råder deg til å lese endel om inntak av fett og fettets virkning på kroppen. Samt alt du kan finne om kosttilskudd og slikt. Og husk en ting til.. De tre gyldne reglene:

Velg en kostfilosofi
Les boka grundig
Lev etter prinsippene i boka


#68

Smurfine sa for siden:

Kan jeg som har insulin resistans bruke denne kuren? Har tenkt å få tbl, å om jg ikke leste feil da så kunne jeg ikke bruke dem sammen med kuren eller?


#69

Sanne:) sa for siden:

Hvor går du raskest ned? Atkins eller ketolyse? eller er det stortsett det samme?

Blir jo veldig inspirert,men gir lett opp hvis det går for tregt. Gikk på en kur igjennom friskhuset nettopp der vi måtte komme i ketose fasen. Men da drakk vi pulver tre ganger daglig i tre uker pluss trenning. dette var nok lavkalori og lav karbo pluss lite fett.

Vil gjerne ned 10 kilo til, kanskje du kan fortelle meg hvor lang tid det ca vil ta med ketolyse? ca atkins?


#70

Torkil sa for siden:

Hei
Jeg hadde 50 kursister som i snitt gikk ned 14,7 kg på 6 uker på ketolysekuren, men spredningen var stor fra 5-46 kg. Mange på 8-20 kg. Jeg tror ikke forskjellen er så veldig stor, uten at jeg kjenner tall for Atkins.
Generellt går menn mer ned enn kvinner, de tyngste mer enn de lette og ikke mindst de som aldri har gått på noen kur går mer ned enn de som forsøker den tolvte kur.

Lykke til
Torkil :)


#71

Nille sa for siden:

Signerer Torkil her. Samme farta ! :D


#72

Lykke sa for siden:

Hei!
Har nettopp meldt meg inn i klubben!:p Blei introdusert for lavkarbo av Merete A. Har gått på lavkarbo uten å følge noen spesiell kur i 5-6 uker. Med utskeielse i 3 dager i forbindelse med egen fødselsdag. :happybday Har hatt det mye bedre psyisk, og har gått ned i ca. 2 kilo i uka i tiden jeg har vært i ketose! Det er så DEILIG! :D Har 25 kg til å ta av... :frosk: :frosk: Men slike resultater gir jo pågangsmot:boxing:


#73

Photobscura sa for siden:

heisann! jeg følger generelle lavkarboprinsipper og er egentlg ganske streng med meg selv. men de gangene jeg drikker alkohol, så må jeg si: jeg har blitt fryktlelig billig i fylla! tåler kanskje tre glass vin. hoho! så ikke bare er lavkarbo bra for helsen, det er bra for økonomien hva angår festvaner også:D


#74

Torkil sa for siden:

Hei
Dolcevita. Gratulerer med pangstarten. Ikke vei deg så ofte, det ødelegger motivasjonen. Det er ikke fett som kommer og går det du ser i løpet av en dag.
Flott med ketose hele tiden! Etter en stund vil de fleste slutte å sjekke urinen, de ser resultatene, kjenner velværet og er trygge på ketolysekuren.
Vennlig Hilsen
Torkil

Hmmm... dette kom vel ikke der jeg trodde, men det gjelder fortsatt.


#75

Borealis sa for siden:

Der kjenner jeg meg VELDIG igjen!!:(
Tåler FOR lite...drukket 3 ganger siden jeg startet LK, og har blitt for full hver gang...tåler mye mindre enn jeg gjorde...dropper hele alkoholen, jeg...


#76

Photobscura sa for siden:

jeg ser på det som en ren bonus, student og underbetalt deltidsarbeider som jeg er;)


#77

Borealis sa for siden:

Ja, det var jo en grei ting, men æ greie jo ikke beregne...helle innpå som æ pleie, og PANG, -så var det natta! (nesten!;-)


#78

Pusemor sa for siden:

[quote=Torkil;136047]

Er det greit å spise Linberg sine sjokolader?


#79

Nille sa for siden:

Hvis det er Lindberg sine egne produkter du mener så er svaret;
NEI, Lindberg sine barer har for mange karber for Ketolyse og Atkins !


#80

Teletubbien sa for siden:

På Atkins chocolate bar, type Morning Shine, står det at en stk sjokolade inneholder 8, noe karber, MEN så står det at de som teller karbohydrater og følger Atkins kuren kun skal merke seg 2 karber..
Hva med meg som følger ketolysekuren, er det 8 eller 2 ?


#81

Photobscura sa for siden:

Jeg TROR det har med sukkeralkoholer å gjøre, at det som ikke påvirker blodsukkeret trekkes fra.
Så der skiller nok ikke Atkins og Ketolyse seg veldig. Tror nok du kan unne deg en sånn på Ketolyse.

Men i større mengder kan den type søtningstoffer (som ikke slutter med -ose) påvirke vektnedgangen. Så vær litt varsom.
Jeg er litt skeptisk til spin-off-produkter uansett, om den så er aldri så lavkarbo, så ville jeg til nøds brukt den som litt kos, eller som et ikke-noe-annet-tilgjengelig-mellommåltid.

Nå har jeg enda ikke rota meg til å smake dem (har bare sett dem på Narvesen, og der koster de rundt tjue kr for en liten flis av en bar).
Men jeg må vel prøve en gang jeg også:)


#82

Pusemor sa for siden:

Hver slik bar koster ca 20 kr. Men det går ann å kjøpe en pakke med 4 stk for 60 kr..


#83

Spirea sa for siden:

Oi, så mye lur kostholdsfilosofi...

Jeg er veggis, eller så er jeg det de på vegetarforumet kaller pescetarianer. Dvs. jeg spiser fisk og skalldyr (selvom det også er iferd med å bli litt problematisk, jeg vil helst ha bare grønnsaker). Jeg spiser alt av meieriprodukter, men jeg holder meg unna oster med løpe, for det har plutselig gått opp for meg at løpe er et slakteprodukt fra kalvemager og det orker jeg ikke.... Rart men sant. Så jeg spiser Norbo-ost med mikrobiell løpe. Liker bedre løpe på sopp enn løpe på kalv.

Men - altså. Jeg veide 90 kilo for to uker siden og ble sjokkert. Så jeg kuttet ut alt av poteter, pasta, ris, brød, hvite sauser på hvetemel, melk og margarin. Jeg har brukt meierismør i stekinga, spist reker, tunfisk, løk, majones, avokado, Norbo-ost, parmesan, egg, soyaburgere, quorn-produkter. Jeg har telt karbohydrater og prøvd å holde meg under 20g om dagen - ikke lett. Jeg har ikke drukket melk, har drukket litt kaffe, vin, Fun-light hvis jeg trengte noe ekstra.

Nå veier jeg 91 kilo (!)

Hjeeeeeelp!:eek:


#84

Lemen sa for siden:

Ta en titt på "Joruns Journal" du Spirea, hun er også vegetarianer, og går på Atkins. Kanskje du finner noen tips til mat i dagboken hennes. :)


#85

Photobscura sa for siden:

Bare å kikke:) Fra en pesco'er til en annen!

Og jeg har gått ned masse, så det funker altså!


#86

ivalodia sa for siden:

Altså en kur som må etterfølges av lav karbo mat, gjelder dette i all fremtid?


#87

Photobscura sa for siden:

Det er jo klart!
Mange kan tillate seg mer når de er såkalt ferdigslanket, andre igjen har sterke resistenter eller sykdommer som gjør at de blir dårlige av å gå tilbake til den gamle kosten.
Men uansett bør nok de fleste fortsatt holde seg vekk fra veldig raffinert og bearbeidet mat som inneholder raske karber som kødder med blodsukkeret.

Hele poenget med lavkarbo er jo å gå bort fra det forenklede kostholdet av den typen som vi mennesker egentlig ikke er bygget for å spise. Å bevege seg mer mot utgangspunktet, ren mat, rene råvarer etc.
Dette fordi det gagner helsen på lang sikt, og preventerer en rekke livsstilsykdommer som diabetes, fedme, hjerte- og karsykdommer.
:)


#88

MorStine sa for siden:

Jeg er overbevist!!! Dette tror jeg er det rette for meg. Må prøves. Må bare vente på lønn, så jeg får kjøpt boka og handlet inn de rette matvarene!


#89

Elanessë sa for siden:

For en flott tråd dette var..!!


#90

safran sa for siden:

Okei, jeg er overbevist. Jeg skal prøve dette.


#91

Karin sa for siden:

Hmm. . . Mjaaa. . .

Nå er jo jeg innbitt Atkins'er, da. Gikk ned 37 kg på ca 1,5 år. Men nå er det snart to år siden jeg gikk over på Atkins vedlikehold. Og det var ca 7 kg før jeg hadde nådd målvekten min. Så egentlig litt for tidlig.

Så har jeg etterpå levd etter vedlikeholdsreglene: Du kan tillate deg litegranne mer karber hvis du ellers har vært flink. . . Og det prøver jeg. Jeg tror at jeg stort sett lever etter vedvarende vedlikehold. . . Men gjør jeg egentlig det?

Men nå er det nesten to år siden jeg giddet å føre matjournal, eller (for den saks skyld) giddet å veie meg. . .

Når jeg ser meg i speilet, mener jeg av og til at jeg antakelig har gått opp. Men hvis jeg måler etter klær, så går jeg fremdeles inn i de buksene etc jeg kjøpte i fjor sommer som var str 40.

Og andre dager tror jeg at jeg kanskje er smalere. Da har jeg kanskje på meg klær som viser meg fra en bedre side - hvordan jeg egentlig ser ut, kanskje? Kan man jo håpe . . .

Men jeg har som sagt ikke veid meg på lenge - tør vel ikke! (Kan jo ha gått opp flere kilo...?)

Men det jeg har lest her (at ketolyse-kuren er for folk med 10-15 kg overvekt), får meg til å lure på om jeg skal kjøpe boken og gå for den i stedet for å gå tilbake på utgangspunktet i Atkins.

Spesielt er jeg så over all måte imponert over Torkil som bruker så mye tid og krefter på å støtte oss her, i tillegg til alt han har med sine "egne" på eget forum og sånt. Og det (i tillegg til at det passer med antall kilo jeg skal ned) er vel en av de største og beste grunnene til at jeg vurderer å kjøre en "Torkil" i stedet for en såkalt "Nille" (eller en Atkins).

(Overhodet ikke til forkleinelse for Nille eller Atkins - men det vet du, Nille!)


#92

Nille sa for siden:

Helt greitt Karin ! Nå er jo Ketolysekuren og Atkins induksjon såpass like at det i praksis kan gå ut på det samme !
[color=purple][/color]
Slik jeg ser det er det ikke noen vektgrense for om man kan gå på Atkins Induksjon/vedvarende. (altså ikke noe krav om 10-15 kilo overvekt). Mange (uansett startvekt) trenger induksjonen som en kickstart. Dvs. induksjon uten det som erfaring viser at kan hemme vekttap, - som koffein, kunstig søtstoff, for mye kremfløte, nøtter/mandler, bær.
[color=purple][/color]
Har selv en fot i begge leire.... :D


#93

Karin sa for siden:

Nå har jeg i alle fall bestilt Ketolyseboka. Blir interessant å lese den. Man får i alle fall gjerne litt inspirasjon til å komme seg i sving igjen! Atkins kan jeg nesten utenat, så uansett om det er nesten likt, er det greit å få ting sagt på andre måter.


#94

Bestemor Duck sa for siden:

Jeg var medlem i VG klubben i ett år, og følte meg skikkelig lurt!!


#95

Sweetflower sa for siden:

Gammel tråd, men jeg leser meg opp på emnet. Hadde bare en kommentar - fra kveld til morgen har jeg opplevd 3 kg forskjell - det er jo nesten ikke til å tro at går an?

Noen som har en "vitenskapelig" forklaring på hvor de 3 kiloene blir av, bortsett fra det lille som kommer som urin om morgenen? :confused:


#96

Nille sa for siden:

Det er nok ikke 3 kilo vann alene. Det er nok litt avfallstoffer fra maten også, som ligger og koster seg i mage/tarm. Det som kommer ut av det er jo lett å merke ....:p
[font=Comic Sans MS][/font]
Vann derimot, forsvinner ut av kroppen på mange måter. Urin, svette, pust. På en måte kan man si at det fordamper på en måte. Kroppen består av 50-60% vann (h.h.v. kvinner - menn). Fett inneholder 20 % vann og muskler 75% vann. Normalt væsketap er ca. 2 liter pr døgn. Er det varmt eller man trener mister man mer og må følgelig innta mer.


#97

Agurk sa for siden:

Spennende tråd. Vurderer selv å starte på ketolysekuren. Kjøpte meg boken i går. Er bare litt redd for at det skal bli problematisk i og med at jeg reiser mye i jobben min. Har ikke helt forstått den helt store forskjennen på ketolyse og lavkarbo generellt, men skal lese meg opp litt - både her og i boken. Noen som kan si noe om hovedforskjellen?

Takk for hjelpen og inspirasjonen.


#98

Sweetflower sa for siden:

Aha... selvsagt! For jeg trente nemlig kvelden før, og drakk en god del vann. Ergo veide jeg vel såpass mye på kvelden, og morgenen etter 3 kg mindre.

Gleden snudde seg brått i dag tidlig, nesten tilbake til utgangspunktet..! :(
Men så måtte jeg på do - og vips er jeg litt lettere å snakke med :)

Tror jeg skal la være å veie meg hver dag, men det er jo litt spennende i starte for å se om man faktisk får det til.


#99

1958 sa for siden:

Hei !
Er ny her, og har gått på Atcinson tidligere. Holdt ut i 16 uker og gikk ned 18 kilo. Men...... det ble kjedelig uten alt for mye grønnsaker og frukt. Vil nå gjerne prøve ketolysekuren. Er det litt mer å spise på der, og ikke minst av alt: kan jeg spise grønnsaker ? Takk for svar:)


#100

AnetteS sa for siden:

Mmmm ja :stortsmil Til middag i dag skal jeg spise 2000 g blomkål og brokkoli, og en stor god biff snadder
Spiser masse salat og grønnsaker hver dag, men frukten holder jeg meg unna. Er mett hele dagen så fristelsen til å spise ett eple eller druer er ikke der på samme måte som før:)

Hvis du ikke har boken til Torkil Andersen anbefales det å kjøpe den, jeg hadde stor nytte av den og den er god som veiledning underveis
(www.ketolyse.no)

Masse lykke til;)


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.