< Tilbake til oversikten

Forskjellen på ketolyse og atkins

#201

tulla sa for siden:

Å kjære deg. Du må være sulten.... 2000g blomkål/brokkoli til en middag:hungry::rolleyes:


#202

AnetteS sa for siden:

Å ja :rodme: Kanskje jeg enten er veldig glad i brokkoli da:geip:
La ikke merke til min litt overdrevne bruken av 0-er der fnis


#203

Photobscura sa for siden:

Må bare få lov til å presisere; Det heter ATKINS! ;)

Om du ikke trivdes på Atkins (dersom du fulgte dietten riktig) så kommer du nok ikke til å trives på Ketolyse, som du kan lese av denne tråden, så skal man på Atkins spise 20 gr karbohydrater om dagen i hovedsak fra grønnsaker som vokser over jorda de første fjorten dagene, deretter øke med fem karber i uka etter en stige der du gjeninnfører sunne langsomme karbohydrater til du finner nivået du trives på og hvor du fortsatt går ned i vekt. Ketolyse er ikke ulikt, men her skal du ligge mellom 15-20 om dagen og de samme grønnsakene som på Atkins er lov, til du er noen få kg fra trivselsvekta, da kan du sakte men sikkert øke karbene.

Jeg har i alle fall ALDRI spist så mye grønnsaker som på Atkins, og jeg har vært veggis i mange år. Så lite grønnsaker, nei, det er jeg ikke enig i. Men frukt spiser man jo ikke på ketogene dietter, rett og slett fordi de fleste av dem inneholder mye sukker.

Om det er noe mer du vil vite om disse måtene å spise på, sjekk kostholdsfilosofiene her på forumet eller bruk søkefunksjonen :blomster:


#204

Marita sa for siden:

Vil bare korrigere deg litt, photobscura... :)

På ketolyse så begynner man med å spise 15-20 karber om dagen, men som torkil skriver i boka, kan man skru opp med 5 karber i uka etter uke 3 om man føler for det, sålenge man er i ketose.. Så prinsippet er det samme, på det feltet :)


#205

AnetteS sa for siden:

Her er dere inne på noe jeg ikke helt har forstått.

Skal jeg ligge på 15-20 frem til jeg er på ca 70 kilo(målvekta mi)?

Eller skal jeg i uke 3 øke med 5 gram i uka?

Hvis sistnevnte er riktig, hva er det i gjennomsnitt vanlig å øke til (tenker på gram pr dag)

Jeg har lest om dette i boka, men fikk ikke helt klarhet i dette.
Supert hvis noen har fasiten her:)


#206

Marita sa for siden:

Ut ifra det som står i boka, kan man etter kroppen har vent seg til å være i ketose (etter uke 3-4?), øke med 5-10 gram karber om dagen, men at dette skal skje mens man regelmessig (daglig?) sjekker at man fortsatt er i ketose. Samtidig skal man jo fortsatt gå ned i vekt, selv om man har økt på karbene. Hvis vektnedgangen stopper, eller ketosen forsvinner, må man redusere karbene igjen :)


#207

AnetteS sa for siden:

Da er jeg med:) Godt å tenke på at jeg ikke skal leve på 15 g i ett halvt år:eek: Fikk svar av Torkil på PM isted, fikk samme forklaring der, øke med gram etter 4 uker, så da gleder jeg meg til om 3 uker:D

Tørr ikke spise "brød" enda, redd for å komme ut av ketosen. En venninne spiste 2 bilter melkesjokkolade idag da, og stixen var i kveld negativ. Det er jo selvfølgelig noe annet enn å spise lavkarbobrød, men allikevel en tankevekker på hvor fort man kan gå over til normal forbrenning:(


#208

Marita sa for siden:

Jeg er jo kommet dit hen at jeg kan begynne å øke litt i karber om jeg føler for det.. men jeg sliter faktisk med å få i meg 15 karber jeg! :p Så første mål er rundt 15, neste får være rundt 20.. bare ta det rolig :)


#209

AnetteS sa for siden:

Ja idag ligger jeg på 9.. :confused: Er mett og føler jeg har spist og spist, men er vel bare sånn en må regne med noen dager.

Synes vi er flinke jeg som klarer å gå ned i vekt;) Har tenkt på å begynne ca 1000 ganger, men aldri fått satt planene ute i livet. Før jeg endelig fant ketolyse (reddningen!)

Er i usedvanlig godt humør i kveld:D

Takk for oppklaringen forresten!


#210

solami2 sa for siden:

Hei...eg har bestilt na Ketolyse kuren, men det tar litt tid for eg mottar denne. Siden eg venter na, tenkte eg a begynne smatt med egen diett..som feks PSMF dietten...den passer bra, siden den er basert paa proteiner etc...men eg lurte paa hvorfor man ikke ka jogge eller driver intervall trening nar man er pa en slik diett?? eg liker a ga en tur 1 time hver morgen og jogge intervall pa ettermiddagen....virker ikke dette da?? og eg har stoffskifte problemer????? drikker kaffe for eg gar meg en tur og spiser frokost etter turen....gjor eg ne feil>??? skal ikke man ga ned i vekt nar eg holder dette nivaet??? desverre gar eg opp og ikke nd og skjonner ikke hva gal eg gjor..trenger virklig rad....
Hvor fort gar man ned i vekt etter at man begynner pa denne kuren??


#211

Photobscura sa for siden:

Hei hei! Svarer deg inne i sitatboksen med rød skrift :)

Lykke til :blomster:


#212

søt uten sukker sa for siden:

Tror jeg nå begynner å forstå forskjellene på atkins og ketolyse... UTEN å ha lest noen av bøkene.. Hadde egentlig tenkt å bare leve lavkarbo. Er stort sett i ketose.. selv om jeg spiser opp mot 30 karbo pr dag. - og noen ganger 50. ketostixen slår ihvertall ut.. Men jeg har holdt på i 7 uker og ikke gått ned mer enn 5 kg. Stått stille de siste 3 ukene. Må nå gjøre noe. Litt usikker på om det skal bli Atkins induksjon eller ketolyse. Er det slik at ketolyse tillater mer meieriprodukter enn atkins?? For det er vel egentlig der jeg må legge endringene da.. Ikke fler nøtter eller fiberrik.. mindre alkohol og mindre meieriprodukter.. ( har kuttet ut brød, pasta, ris, frukt etc..)

Trenger en kick start, hva bør jeg velge?


#213

Photobscura sa for siden:

Ketolyse er jo enklest, ettersom det er så mange brukere her som følger den, og fordi en fullverdig versjon på norsk finnes, dessuten er boka mindre og mer lettfattelig for de fleste. Litteraturen er nemlig HELT NØDVENDIG OG AVGJØRENDE for å gjennomføre dietten uten fallemmer. Atkins-boka bør helst leses på engelsk, den norske versjonen er mangelfull og basert på en gammel utgave, men er du stø på engelsk så går det helt fint!

Atkins tillater kun en begresnet mengde meieriprodukter de første fjorten dagene (induksjonen) mens ketolyse er mer liberalt i utgangspunktet. Det er jo ikke hvem som tillater hva som er interessant, men hva DU tåler! Om det er meieriprodukter som bremser vektnedgangen din, så hjelper det ikke om du velger en filosofi som er mer liberal i bruken av det, ikke sant? :)
Alkohol bremser vektnedgangen, ja. Kroppen brenner alkoholen før fettet, så i den tid alkoholen forbrennes blir fettforbrenningen satt på hold, og ettersom alkohol også produserer ketonlegemer som kommer ut i urinen, så ser det ut som om du er i ketose på den måten du er vant til å tenke ketose ;)
Jeg vet ikke hvordan Ketolyse forholder seg til alkohol, men jeg tipper det er anbefalt å begrense seg mest mulig i den første vektnedgangsfasen. I følge Atkins skal du ikke innføre alkohol før i uke 7. Det vil si etter to uker induksjon, og i femte vedvarende vekttaps-uke.

Vil forresten understreke at 5 kg på 7 uker er veldig bra, og det er helt vanlig å stoppe opp der du stopper opp nå. Dette er nytt for kroppen, og den trenger mer tid på å tilvennes. Kroppen vil motarbeide deg, fordi den er vant til en form å være i, og vil beholde den. Men det vil løsne til slutt når kroppen skjønner hvor fint og smart dette er :) Og det er uansett kjempelurt å velge en filosofi, så man har noe å gå ut fra og støtte seg til!

Håper dette var til hjelp! Masse lykke til :blomster:


#214

søt uten sukker sa for siden:

Selvfølgelig.. vet du har helt rett... Problemet er at jeg vil begynne NÅ.. Var på biblioteket i går, fikk tak i Atkins på norsk ikke engelsk. Og ketolyseboka var utlånt. Der står jeg på venteliste og det kan jo ta litt tid.. Vil starte allerede i morgen.. MÅ komme igang..:o Og jeg trenger tydeligvis å finne ut hva jeg tåler / ikke tåler.. Får prøve å klare meg med atkins på norsk så lenge da.. Ellers står jo alle atkinsreglene og matvarelista godt beskrevet her inne..


#215

søt uten sukker sa for siden:

Enig i at 5 kg på 7 uker kanskje ikke er så ille, men stå stille i 4 !! uker er litt vel lenge synes jeg.. og litt demotiverende..


#216

Photobscura sa for siden:

Prøv å stå stille i et år! Fire uker er ikke SÅ lenge altså, men det er kjempefint å følge en filosofi. Det er veldig greit å ha noe å jobbe ut fra :)


#217

Anitra sa for siden:

Hei,hei

Jeg skal til Arendal i morgen, og da skal jeg stikke innom Meny. Vi har ikke det her i Risør.

Jeg er nå på ketolysekur etter råd fra min lege, hun brenner varmt fro din kur :)


#218

Bathory sa for siden:

Hva er forskjellen mellom ketolyse og skaldeman ?


#219

Nille sa for siden:

Enkelt sagt:
På Skaldeman spiser du mye mer fett og protein og mindre grønnsaker enn på Ketolyse. De grønnsakene du spiser er de som vokser over bakken.
[color=purple][/color]
På Skaldeman spiser du helt "rent". Dvs. ikke ferdigvarer som f.eks. "sukkerfrie" produkter med/eller egenlagde ting med kunstig søtstoff - som er tillatt på Ketolyse.
[color=purple][/color]
Skaldeman teller ikke karber, det gjør du på Ketolyse (min. 15-20 karber pr dag).
[color=purple][/color]
Det er vel forskjellen i hovedsak.
[color=purple][/color]
Syns det er litt underlig at du spør om det siden du har satt opp Skaldeman/Ketolyse som filosofi ? ;)

Alle lavkarbo retninger er beslektede og det er ikke store forskjeller mellom filosofiene. Det er i hovedsak fordi vi på lavkarbo kosthold kutter ut de samme matvarene, som sukker, hvitt raffinert mel, pasta, ris og poteter. Den mest liberale er Lindberg, den strengeste er Skaldeman og Atkins induksjon - såhar du alle mellom.... Det varieres i mengde mat, mengde fett/protein og tilsetningsstoffer. Egentlig bør man bestemme seg for en filosofi og så finne ut hva ens egen gkropp tåler/tolererer. Det hender ofte at noen begynner på en filosofi, så justerer de for hva de tåler - så er de plutselig over på en annen uten å ha lagt merke til det.
[color=purple][/color]
En snodig ting jeg har lagt merke til: Veldig mange nærmer seg Atkins Induksjons regler selv om de offisielt går på Ketolyse eller Skaldeman, - ja til og med Lindberg. Men det er kun en observasjon jeg har gjort som jeg ikke har noe vitenskaplig grunnlag for å påstå :p


#220

littlemee sa for siden:

Noen som vet om jeg kan spise Atkins barer på ketolyse?

:rolleyes:


#221

Kitt sa for siden:

Helst ikke, men om du en sjelden gang vil bruke karbene dine til det, og tåler søtstoffene, så er det jo bare du som bestemmer!;)


#222

Birgit sa for siden:

Hei Torkel :)

Jeg har nå fulgt Ketolysekuren i 5 uker. Jeg har stix som hver eneste dag viser et stort utslag på at jeg er i ketose, altså stixen blir helt knall lilla.
Men denne uken har jeg gått opp 1,2 kilo... og ble veldig skuffet. Hva kan ha skjedd? Stixen viser jo at jeg er i ketose??

Mvh
Birgit


#223

Kitt sa for siden:

Dersom stiksen er på det mørkeste, kan det indikere at du drikker for lite!:eek:
Og gjør du det, kan kroppen tviholde på det vannet den har, og du kan gå opp i vekt, men det er bare vann!:)

Ellers er det ikke uvanlig at kvinner går opp i forbindelse med mens/eggløsning.

Det er også mulig at du ligger helt på grensen av hva du tåler av karber og derfor ikke går ned, selv om du er i ketose.


#224

pleiadene sa for siden:

Hei Torkil. Akkurat fått boka di. Mht. innlegget ovenfor, så kan jeg underskrive på det gode humøret, selv om jeg går sakte ned. 3 kilo på 3,5 uker. Nå er jeg i godt humør hele tiden, ler mer, har det bra. OG - de ekle bæreposene under øynene er forsvunnet.... - ser plutselig mange år yngre ut. Håper bare vekta fortsetter å gå ned, skal ned 20 kilo! Når det gjelder humøret, produserer man mer serotonin på denne dietten? Eller hur?


#225

Clockwork sa for siden:

Er mildt sagt nyinnvidd innen lavkarbo generelt, og fant fort ut at Atkins var for meg, men etter å ha lest denne tråden har jeg ombestemt meg, og går for ketolyse :) Bok skal bestilles sporenstreks!


#226

signealwaystrying sa for siden:

Man kan jo også få kjøpt en del Atkins sjoko barer osv på for ex Ultra :)


#227

Junisol sa for siden:

Hei
Har spist lavkarbo og stort sett vært i Ketolyse (litt til og fra) siden januar. Har ikke så mange kilo å ta av så det tror jeg skal gå greit (har tatt av 4 og har vel samme antall igjen.) MEN, jeg merker ingen endring på energi. Jeg er 50 år, frisk og skulle vel kunne klare meg gjennom dagene uten middagshvil... men nei, hver ettermiddag MÅ jeg slenge meg en halv times tid. Trener lite, men det kan vel ikke forklare ALT?


#228

Kitt sa for siden:

Jeg er 42 og merker heller ingenting på energinivået! Snarere tvert i mot! :pMen jeg sover myyyye bedre, da!:D


#229

bjarneo sa for siden:

Hei

Jeg bestilte Ketolyseboka for noen dager siden. Foreløpig har jeg ikke mottatt den, men har alikevel lurt meg i gang; rett og slett ved å droppe karbohydrater i størst mulig grad. Jeg er temmelig sikker på at jeg har holdt meg under 20 gram i tre dager nå, og i dag har jeg hatt en ganske solid hodepine fra tidlig på ettermiddagen og vedvarende.

Er det noen andre som har opplevd dette, eller har det ingenting med kostholdet mitt å gjøre? Har ikke spist mye fett heller, men det er mer tilfeldig. Ost, egg, kalkunskinke, agurk, litt tomat, paprika, pølse med lite karbohydrater og brokkoli har vært hovedbestanddelene i kostholdet mitt så langt. Har i kveld bakt "ketolysebrød" (egg, linfrø, sesamfrø, CC, olje og kruskakli) - gleder meg til å smake på det i morra. Har også blanda en solid porsjon med karrikyllingsalat (rømme, majones, paprika, løk, purreløk, hvitløk, karri, kokt egg og kylling) som skal brukes som pålegg. Har innimellom forsøkt å kutte ut karbohydrater tidligere, men har alltid savnet brød. Derfor gleder jeg mer veldig til å smake dette i morra tidlig :)

Ser fram til å lese mer her inne, finne oppskrifter, tips, motivasjon og andre ting :)


#230

arnakristin sa for siden:

Hei,
Hodepine og andre ubehag er ikke unormalt i overgangen fra høykarbo til lavkarbo kosthold. For de fleste så varer dette i kun noen få dager, for noen kan det ta opp til et par dager.
Vil også nevne at det ta opp til 4 uker før kroppen kommer i optimalt forbrenningsmodus.
Her er en tråd hvor jeg har samlet en del nyttig informasjon til nykommere i lavkarbo verdenen. Til alle nybegynnere på lavkarbo…
Ha i minne at de to største nybegynnerfeilene er for lite fett og for lite vann…


#231

ada-emilie sa for siden:

Hodepinen kan skyldes at du trenger mer vann.


#232

rebeal sa for siden:

www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=112352
"I studien, som startet i 1993, deltok nærmere 49.000 kvinner. Fram til 1998 fulgte 40 prosent av disse kvinnene en fettfattig diett, mens de resterende 60 prosentene (kontrollgruppen) spiste hva de ville."

Hehe, er vel fordi JEG var i 60-prosent gruppen at jeg er paa katoltse no :P
Men erlig talt, trenger vel ikke bruke penger paa studier som bekrefter det vi alle har visst i alle aar; spiser du absolutt alt du vil, blir du tjukk!! Og det vi ser jo mange eksempler her at det virker med atkins og ketolyse :) Jeg har mistet 2 kg paa 2 dager, og ikke kjent sult et sekund!! Og det er herlig!! :) Vi lar oss vel ikke skremme av det partiske, pengegriske tabloid-journalister hoster opp! :P

Staa paa alle sammen!! :D


#233

ada-emilie sa for siden:

Enig. Noe så idiotisk:) De som spiste hva de ville spiste sikkert sukker og annen karbo sammen med fett. Vg er dessten useriøse når de ikke legger ved link til hvor de har sine uttalelser fra,synes jeg.


#234

Setherina sa for siden:

Hei! Kan man drikke hva man vil av alkohol, eller må man holde seg til bestemte ting?
Vil ikke "ødelegge" kuren med "feil" alkohol ;)
Noen tips?


#235

Kitt sa for siden:

Så lenge du har alkohol i kroppen, vil kroppen fortrekke å forbrenne alkohol. :p
Når det er sagt, du kan drikke sprit med sukkerfritt blandevann eller rød-/hvitvin med lite restsukker. Se på Vinmonopolet.no
Det finnes også øl, Lite- øl, som kan nytes i mindre mengder!

ADVARSEL: mange tåler svært lite alkohol når de er i ketose! Man blir fort overstadig beruset og noe så inn i he..... bakfull!!!:eek::eek::eek:


#236

kilokrig sa for siden:

Dette var jo interessant. Jeg har holdt på med lavkarbo - kosthold (kaller det det for jeg har vært litt forvirret av alle alternative dietter/kosthold og har vel vært mest i Atkins og litt ut over det av og til. Jeg har vært i ketose og gått ned 6 kg. (Har ca. 5 igjen som skal bort). Jeg fikk fjernet hormonspiral for i underkant av ett år siden - og etter va. 1 md. i ketose fikk jeg blødning (lengde og mengde som mens). Jeg ble veldig bekymret og dro til legen. Han tok celleprøver - har ikke fått noe skummelt svar fra prøvene men skal ringe for sikker hets skyld. Jeg nevnte for legen at jeg jeg gikk på lavkarbo diett, men han reagerte bare med å si "at nå får vi ta en ting om gangen".... Vel, så var det ikke så dumt tenkt av meg at dette var en stor endring som skjedde i forkant av blødningen....

jeg kom ut av ketose i julen til tross for at det ikke var store utskeielser. Har fått lest mye på siden idag og ser at jeg skal ikke blande men finne tilbake til Atkins for å se om jeg finner tilbake til den gode metthetsfølelsen.


#237

kornettina sa for siden:

Den smaker kjempegodt. Har slutta å lage vanlig gjærbakstbunn til familien og jeg nå. De vil heller ha sånn pizza som mamma spiser.



#239

HerbaLinn sa for siden:

eller at du ikke får i deg nok fett.
Kanskje en blanding av de to?


#240

Nuttidamen sa for siden:

Her er mye kunskap samlet......
Jeg trenger ned 20 kg.... sønnen min har Epilepsi som er vanskelig regulerbar......

Neste gang vier inne på staten senter skal jeg ta opp Ketogen behandling, men tror det funker nok heller dålig på en 13 åring.... i så fall må han selv være ekstremt motivert....

Jeg tenker jeg skal gå ned ved å kutte ut Kornprodukter sukker ris og pasta....selv.... Men kan en lett ketose hos han ha en positiv efekt på epilepsien... Noen som vetJeg spør her på grunn av legen hans er type vi pøser på med medisiner
Tar det opp på SSE over nyttår men må jo starte når jeg er motivert.....


#241

Yrla sa for siden:

det er bare å Google lavkarbo og epilepsi bramat.no/kosthold/helse/470-lavkarbo-ved-epilepsi


#243

BenteR sa for siden:

Jeg har epilepsi og lever ketogent.
Bruker ikke medisiner for epilepsien (mitt valg fordi bivirkningene av medisinene er mer plagsomme enn anfallene) og har jevnlig anfall.
Jeg fikk epilepsien i en alder av 47 år (ikke skade/svulst) selv om jeg allerede levde ketogent for og regulere diabetesen min.



#245

Nillemortil1 sa for siden:

Her er det lenge siden noen har skrevet, men må si at denne tråden hjalp VELDIG. :-) Mye god info i begynnelsen. Men håper det ikke er utdatert? Er jo 10 år siden noen startet tråden :D


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.