< Tilbake til oversikten

Naboen til Torkil sitt grove soya protein brød

Nille sa for siden:

Finner ikke at denne er postet andre steder enn i en annen tråd utenfor oppskriftsforumet:

[quote=Musti]
Nabo'n til Torkil ..... jeg tror jeg elsker deg :eek: :D :p :o

Har nettopp bakt brødet hans :D :D :D
Og hør alle sammen ..... det er BRØD!

Tusen takk Torkil for at du delte oppskriften hans med oss!!!!!
Du må hilse han masse fra meg,- og gi han en stor klem og si TUSEN MILLIONER TAKK!!!
Brødet var bare vidunderlig.
Det skal jammen bli godt å kunne variere salat-lunchen min med brødskiver innimellom!

Og livet er bare herlig i dag! :D
** SUKK **
[/QUOTE]

Nille sa for siden:

Nå har jeg dette brødet til kjøling på benken. Deigen var ikke så løs som på første oppskrift, den var sånn "pepperkakedeig" konsistens og måtte trykkes ned i formen. Jeg fulgte oppskriften til punkt og prikke.

Så nå er jeg spent på

• hvordan skal jeg få det ut av formen ?? :p
  • hvordan smaker det ?
  • var det det dumt gjort å bruke linfrø som var utgått på dato ?
  • hvor tungt er det ?
  • hvor mange skiver får jeg ut av det ?
  • hvor mange karber pr skive ? (Hele brødet har 38 netto karber)
    Følg med, følg med, - fortsettelse følger !

Amica sa for siden:

Spennende, ja ;) :D

guro sa for siden:

Jeg også er spent, Nille, for jeg har også planer om å prøve ..

Nille sa for siden:

Blir jo aldri kaldt jo !!

Det henger fast i formen enda...:(

Nille sa for siden:

Det kom ut av formen til slutt !!

Det er fremdeles litt lunkent, men jeg kunne ikke holde meg.

Vekt: 1200 gram

Fitday data:
Total: 4708 Fat:362 3258 73% Sat:33 297 7% Poly:86 774 17% Mono:107 963 22%Carbs:151 152 3% Fiber:113 0 0%Protein:261 1044 23%Alcohol:0 0 0%

Jeg skar en skive som var ca 1.25 cm tykk. Det gir 21 skiver og pr brød og 2 netto karber pr skive. Bonusen er at det også blir 12 gram protein pr skive !!

Det smakte mye bedre enn klibrødet, men det var noe som manglet smaksmessig. Jeg hadde to teskjeer mineralsalt i, det var muligens litt lite. Erfaringsmessig vet jeg at grovbrød faktisk kan smake bedre når det er helt kaldt. Så jeg skal prøve en skive til frokost i morgen. Tror det er mer enn nok med en skive. Jeg er stappmett nå !!

Konklusjon:

• hvordan skal jeg få det ut av formen ?? :p Med litt lirking gikk det fint)
  • hvordan smaker det ? Bedre enn noe annet lavkarbo brød jeg har smakt (også bedre enn Fedons !!!) Litt mer salt neste gang.....
  • var det det dumt gjort å bruke linfrø som var utgått på dato ? Merka ikke no til det nei
  • hvor tungt er det ? :eek: 1200 gram
  • hvor mange skiver får jeg ut av det ? 21 stk. i den tykkelsen jeg vil ha !!
  • hvor mange karber pr skive ? (Hele brødet har 38 netto karber) 2 netto karber
    Kan sikkert skjære tynnere skiver for å få ned karbetallet, men det er ikke noe mål i seg selv.

Nå skjærer jeg det i skiver før jeg fryser det......:) 4 skiver om gangen i kjøleskapet

Vikki sa for siden:

Mmmmmmm...jeg er overtalt :D

Ut og handle imorgen, jeg!! Dette må prøves..:D Takk for at du deler erfaring:) :)

mofe sa for siden:

Dette hørtes flott ut, Nille! :ja:

Men man må vel ha det i kjøleskapet som du sier, siden det inneholder såpass med proteiner.. 12 gram pr. skive er jo supert!

Gamla sa for siden:

Ja, det brødet er jo bare utrolig godt,-men jeg gjorde en kjempetabbe første gangen jeg bakte det. :o For enkelthets skyld bakte jeg 4 brød!:rolleyes: Leste nok ikke oppskriften helt nøyaktig, så jeg hadde i 1 ts istedet for 1 ss bakepulver pr. porsjon. Resultatet ble jo deretter,- 4cm høye brød!!! :mad: (men de smakte utrolig godt likevel,- og varte lenge!):D

guro sa for siden:

Takk for at du tester og deler, SNille!Nå skal det bakes.

Skorpia sa for siden:

Der har jeg løsningen for deg:) Jeg legger bakepapir i formen,så slipper leg å smøre den og ikke blir formen møkkete heller;) Det dekker faktisk hele formen

Skorpia sa for siden:

Lagde brødet til naboen til torkil etter oppskriften,men brukte 1 dl mindre med vann.
Enda synes jeg nok røren virket en smule tynn.

Og da jeg tok det ut av min nyinnkjøpte silverplated superovn var det så rått som det kunne få blitt.Fikk på en måte snudd det på hodet over i en annen form og lot det stå 30 minutter til. Tror det hadde holdt med en dl til dette brødet. Så da er det store spørsmålet?
Er det fordi jeg brukte kun hele frø? Vanligvis maler jeg både linfrø og solsikkefrø,men hadde faktisk lyst på hele frø denne gangen.
[color=#2e8b57][/color]
Det står faktisk ikke noe om det i oppskriften.
[color=#2e8b57][/color]
Noen som vet?

Nille sa for siden:

Det var mystifistisk Skorpia. Jeg kaaaaan ha målt feil ........ Holdt på å ta 5 dl olje, også skulle det være 0.5 ! :p

Men jeg trodde jeg lagde det 100% etter oppskriften i første post, den er visst revidert i forhold til den første som Torkil postet som naboen sitt brød. (som naboen skriver, hun syns den første utgaven ble litt for våt). Jeg målte nøyaktig mengde av hver ingrediens på digital vekt. Brukte dl-mål for rømme og vann. Brukte 5 frokostegg (de i rosa pakke) - men jeg brukte hele sesamfrø, hele linfrø og valnøtter (solsikkefrøene hadde gått ut på dato og blitt harske) - Kli er vel kli... Jeg hakker valnøttene grovt. Ble litt overrasket over at deigen ble såpass fast som den ble, littegranne våtere enn pepperkakedeig. Akkurat våt nok til å ikke kunne eltes, om du skjønner. Jeg trykket den ned i formen - og JA, glemte at det var lurt med bakepapir oppi, det skal jeg huske neste gang !

Uansett, brødet ble passe saftig og det smaker bare bedre og bedre. Jeg frøs det i poser med 4 skiver i hver. Tar det ut kvelden før og bruker 2 skiver pr dag i 2 dager. Det har funket perfekt for meg. Sambo ville ikke ha - han liker ikke tungt brød. Og tungt var det !! 1.2 kg !!

Spennende å høre hva erfaring andre gjør seg da !

Skorpia sa for siden:

Tja si det,jeg bruker også digital vekt,tok rømme på skjønn,kanskje litt mye men det skulle oppveie for en dl mindre vann.

Men nå har jeg smakt på mitt takras av et brød og det smakte faktisk aldeles nyyydeliig.
[color=#ff0000][/color]
I morgen skal jeg bake et til,men da skal jeg passe på at det blir som de brødene jeg pleier å bake i kosistens:)
[font=Verdana][/font]
Kan hende klien min er litt gammel så den ikke har trekt til seg noe særlig fuktighet?? Det har vært en fuktig sommer her og jeg kjøpte den vel i vinter.
Så da skal jeg kjøpe ny kruskakli for å se om det blir noen forskjell?
Men smaken på det brødet tror jeg jeg kan leve lenge med.
Solsikkefrøene gjør susen.
[font=Verdana][/font]
Så andre som skal bake brødet.Vær forsiktig med tilsetting av vann!!!!

Tingeling sa for siden:

Dette brødet tenkte jeg at jeg måtte prøve, så jeg gikk på helsekosten med handlelisten i hånden. MEN de hadde ikke "Ketolyse soyaprotein". Hvor får man tak i det? Er det VELDIG mye i en boks? Fordi det hun på helsekosten anbefalte istedet, var sånn svær kanne med soyaproteinpulver til 229 kroner ellerno. Og det skal jeg jo ikke ha... ville gjerne kjøpe i litt mindre kvantum iallefall... er det mulig?

Hvor har dere kjøpt soyaproteinet??

kos til alle som vil ha :)

Skorpia sa for siden:

Det er ikke noe i veien for å kjøpe Vege fuel til 229 noe over 500 gram,men Torkil sitt er billigere 90 for 400 gram tor jeg det var,og du finner det ved å gå inn på www.ketolyse.no

Internettbuyikk altså.:)

Vikki sa for siden:

Spørsmål angående innhold i brødet! :)

Hele frø går jo ufordøyet gjennom systemet vårt. Skal man da la være å telle disse med når man regner ut innhold av protein, karbo og fett?

Er intressert fordi jeg fører nøyaktig regnskap over inntatt føde...

Nille : Ser du har kommet frem til 2 nettokarber pr. skive. Hvordan? I mitt brød fikk jeg 121 g. karbo pr. 100 g. brød. Hvis jeg dropper å regne med frøene, havner jeg på 61 g. pr 100g. Og det stemmer jo ca. overens med det du fikk..

Håper noen kan svare :D :D

mofe sa for siden:

Så vidt jeg har forstått det, så skal ikke hele frø være med nei. :)

mofe sa for siden:

Bare se her:

Man trekker i fra fibrene :)

Skorpia sa for siden:

Jeg kan gi dere et eksempel linfrø innehoder ca 37 karbohydrater,men 30 av de er fiber som ikke regnes med,men det er på knuste linfrø. Hele linfrø går ufordøyet gjennom systemet.Altså 0 karb.

Linfrø er dessuten viktig for fordøyelsen for de smører tarmen derfor får en ikke så lett forstoppelse.

Skorpia sa for siden:

Hmmm hvordan klarer du å få 121 gram karbohydrater når du bare har 100 gram å gå på?:rolleyes:
Det regnestykket skulle jeg gjerne likt å sett:D

Vikki sa for siden:

Det var dette jeg trodde! :)

Betyr det at jeg ikke skal regne med, verken sesamfrø, linfrø eller solsikkefrø?

• OG gjelder det også for protein of fett?

Faller jo veldig proteinmessig da? :eek:
Takk for at dere svarer så kjapt !! :D

Skorpia sa for siden:

Linfrø ja,men sesamfrø vet jeg ikke ca 4.5 gram pr 100 .Tror at er de med skall,går de ufordøyet gjennom,men uten skall 4,5 gram.

Solsikkefrøene er uten skall så der tror jeg du må regne som det står 10,5 gram pr 100
Regner med at du ikke bruker fuglefrø i brødet:)

Nille sa for siden:

:D ...nå er dere morsomme. Jeg har lagt alle ingrediensene med næringsverdi inn i Fitday. Og så har jeg lagt inn antall gram/oz inn av hva jeg har brukt. Det er ikke mulig å kopiere over en Fitday side dessverre. Bare totalen. Som mofe påpeker trekker jeg fiber fra. Det fiberet har jeg spesifisert for hver ingrediens. Innholdet i mitt regnestykket er for HELE BRØDET. Ikke pr 100 gram !!

Vekt: 1200 gram

Fitday data:
Total: 4708 Fat:362 3258 73% Sat:33 297 7% Poly:86 774 17% Mono:107 963 22%Carbs:151 152 3% Fiber:113 0 0%Protein:261 1044 23%Alcohol:0 0 0%

Pr 100 gram er det 470,8 kalorier, 26,1 gram protein 15,1 karber minus 11,3 fiber er ca. 4 karber. 1 skive veier ca. 50 gram = 2 netto karber.

[font=Verdana][/font]
Nei, det er ikke slik du skal gjøre det nei. Du skal regne med alle frøene, - det er bare fiberdelen av ingrediensene som skal trekkes ut.
[font=Verdana][/font]
F.eks. kruskakli:
[font=Verdana][/font]
Total: 135 Fat:3 27 22% Sat:1 5 4% Poly:1 5 4% Mono:2 14 11%Carbs:58 32 26% Fiber:50 0 0%Protein:16 64 52%Alcohol:0 0 0%

Der er det 58 gram karber og 50 gram fiber. På pakka står det 8 gram karber fordi fiberet er trukket fra allerede. Sånn er det med alle ingrediensene.

Jeg bruker som sagt Fitday som summerer alt, så trekker jeg summen av fiber fra summen av karber helt til slutt. Kun fordi det er et amerikansk program hvor karber er lagt inn med fiber. Når dere regner med penn & papir skal dere ikke trekke fra fiber i forhold til det som står på PAKKA. Alle norske næringsinnhold skal være fratrukket fiber på forhånd.

Så hadde jeg brukt vekt, penn & papir ville resultatet blitt 38 gram karber (151 minus 113).

Huff, dette forklarte jeg dårlig. Men der er viktig at alle ingredienser skal regnes med. Det er kun fiberinnholdet i hver enkelt vare som ikke skal være med.

Jeg syns og at linfrø skal telle med (altså ikke som 0), for når du tygger brødet vil iallefall en god del av linfrøene bli knust og da bør det telles med. Hvis du bare svelger uten å tygge er det en annen sak !! Min pakke hadde 8 netto karber pr 100 gram og det har jeg regna med ! 2 karber pr skive er uansett ikke mye !!

Forstår ikke helt hvordan du har fått 121 gram karbo pr. 100 gram brød da. Det må vel være for hele brødet vel ??

Skorpia sa for siden:

Jaja,det var da voldsomt:)

Hva er vitsen å gjøre ting så vanskelig.

Legg sammen netto karbohydrater når du lager brødet og del på antall skiver du får ut av det. Så har en summen pr brødskive. Fatter ikke hva vekta på brødet har med saken å gjøre.

Og for å være ærlig så er den fitday greia litt for amerikansk etter min smak.
Men så liker jeg bedre Ola pottit jeg nå da.:p

Nille sa for siden:

Whatever :p

Gamla sa for siden:

Hei Tingeling!:)
Som Skorpia skriver kan du få kjøpt soyaprotienet på www.ketolyse.no.
Vet ikke hvor du eller resten av ketolysefolkene her bor, men både soyaproteinet, ketolysestixene og ketolysepølsene kan du/dere også få kjøpt i Aust Agder og Kristiansand på Menybutikkene.:)
Det var dagens reklame på kjempegode produkter!:D
Måtte bare flere butikker følge etter!:rolleyes:

Vikki sa for siden:

Jeg prøver her inne og, jeg...:rolleyes: Jeg skal svare på innleggene her, og vil kopiere med meg deler av teksten i svarene. Hvordan gjør jeg det ? :confused:

Noen som gidder å hjelpe meg ? ;)

Helene sa for siden:

du kan trykke på svar knappen -----> her borte på det innlegget du vil svare på.. eller du kan trykke på snakke boblen oppe når du skriver innlegg og ligge inn den teksten du vil kopiere med deg ved hjelp av copy/paste mellom ] og [

Vikki sa for siden:

Takk, Helene !! :)

Skal prøve meg litt frem...:cool:

Vikki sa for siden:

Dette må jeg til bunns i.. Kanskje er det noe jeg ikke skjønner...

Jeg havner ut med mye høyere karbo-innhold ( 11,5 pr.100gr). Derfor lurte jeg på om man ikke skulle regne med de hele korna. Jeg henger med i forklaringe din ;) . Tenker bare at hvis frøa går stort sett ufordøyet gjennom, kan man jo ikke gjøre seg nytte av verken protein, karbo eller det gode fettet.

Jeg vil og ha skive med bare 2 karber i !!! :hylgrine: Vet bare ikke hvordan...
[quote=Nille]
Forstår ikke helt hvordan du har fått 121 gram karbo pr. 100 gram brød da. Det må vel være for hele brødet vel ??[/QUOTE]
Uff, skrivefeil , selvfølgelig er det i hele brødet...

Vikki sa for siden:

Joohoo, klarte å kopiere teksten !! Men jeg fikk ikke med noe ramme med teksten: sitat : ("opprinnelig skrevet av...") Hmmm... noe feil kanskje ?

Nille sa for siden:

Jeg skjønner heller ikke hvordan du får så mange karber.

Hva står det på pakka på ingrediensene du bruker ?

Mine data er fra pakkene jeg brukte. Det kan være feil der. Ser bl.a. at Sesamfrø uten skall står med 0 karber - mens det på Skorpia sin står 4.5 ? Så en i butikke i dag, der sto det 24 gram..... er det rart en blir forvirra ??
På mine nyinnkjøpte solsikkefrø (også uten skall) står det 14 gram karber, så hadde jeg brukt det hadde det vært mer. Valnøttene mine sto det 7 karber på.

5 egg = 3 karber
0,5 dl. rapsolje (eller annan olje)= 0 karber
1-2 ts LO-salt eller seltin.= 0 karber
2 dl. sæterrømme eller mat yoghurt= 3 karber
2dl. vatn= 0 karber
1 ss bakepulver= 4.5 karber
100 gr. kruskakli=8 karber (58 karber minus 50 fiber)
100 gr. sesamfrø=0 karber (24 karber - 24 fiber - står det på mi pakke med frø uten skall)
100 gr. linfrø=8 karber
50- 100 gr. valnøtter eller solsikkefrø=6.5 karber (brukte valnøtter)
175 gr ketolyse soyaprotein=5 karber

Totalt 38 karber

Med Skorpias sesamfrø og solsikkefrø ville det ha blitt 56.5 for hele brødet. Det forklarer fremdeles ikke diffen på nesten 50 ??? Skjønner ikkeno jeg.

Torkil mener det høres riktig ut med 2 karber pr skive da. Men itte veit je !! :p

Vikki sa for siden:

Det er nok helt sikkert riktig !!
Men kanskje det er som du er inne på, stor forskjell på produktene fra de forskjellige leverandørene.
Til eksempel er det i "mine" produkter:

100gr. Kruskakli= 9gr. karbo
100gr. sesamfrø= 24gr. karbo
100gr. solsikke= 21gr. karbo
100gr. linfrø= 35gr.karbo

Det utgjør jo faktisk en stor differanse det.
Gjett hvem som skal på leit i butikken etter andre produkter...

Men jeg skal altså regne med både protein, karbo og fett, selv om det tilsynelatende går rett igjennom ?? :confused: :rolleyes:

Daizy sa for siden:

Jeg limer inn min nye oppskrift her også ( i tillegg til her: forum.lavkarbo.no/showthread.php?p=107586#post107586 )

• for de som vil prøve seg på et brød uten soyaprotein :) Jeg er 'litt' lei av soyaprotein-smaken må jeg innrømme :)

Mum 4 2 sa for siden:

Nam nam. Det var deilig.
"MER!!" sa toåringen da han hadde gomlet i seg ei skive. Dessverre kunne han ikke få mer, han har melkeintoleranse. Men skal kjøpe soyarømme og prøve med denne til han.

Iset sa for siden:

Jeg laget nettopp dette brødet, fulgte oppskriften NØYAKTIG. Brødet så kjempefint ut, minnet om Ingers rugbrød før jeg skar det opp. Men konsistensen var nesten like "svampete" som original-soyabrødet, og jeg kjente den klassiske soyaproteinsmaken (nøytralt my ass!) i dette brødet også. Så jeg syns IKKE det var godt!
Takke meg til knekkebrød og klibrød. :D

Torkil sa for siden:

Hei
Jeg ser du sverger til Fedon. Da er brød jo ikke noe stort problem, du kan for den del spise fedons eget brød.
Når man er på Ketolysekuren og andre kurer basert på kostindusert ketose kan man ikke spise brød i det hele tatt. Søyaproteinbrød kan da være en ERSTATNING , og jeg tror Naboen sitt brød faller i smak hos flere enn det rene soyaproteinbrød.
Uten å ville uttale meg om din "ASS", tror jeg de de fleste vil oppfatte soyaprotein som mer neutral i smaken enn soyamel. Er du i tvil, anbefaler jeg deg å bake et tilsvarende brød med soyamel, så kan du jo dele dine erfaringer med oss - da blir det neppe bare "your ass".:p
Ketolyse AS er i gang med å utvikle et alternativ bakemiks, men det bør være bedre enn soyaprotein og ikke dyrere. Å lage et bakemiks der et brød smaker brød og konsistensen er veldig lik brød er ikke så vanskelig, men brødene vil koste 150 kr/stykk. Så inntil videre vil vi som følger ketolysekuren trolig fortsette med soyaprotein til brød, vafler, ostelapper, pannekaker, pizzabunn etc , inntil noe bedre dukker opp. Fedonister og andre som ikke må være i ketose, kan nyte gode grove brød å trenger ikke lage soyaproteinbrød, som jo bare er et substitutt.:o
Vennlig Hilsen
Torkil

Iset sa for siden:

Hehe ja soyaprotein er helt klart bedre enn soyamel, for det har jeg også prøvd. :D
Så HELT ille er det jo ikke, iallefall ikke til vafler og slikt, som smaker bedre enn brødet syns jeg.
Jeg ville prøve å lage brødet for å spare karbohydrater, jeg prøver jo å ikke få i meg for mye karber selv om jeg er på Fedon. :)

Nille sa for siden:

Jeg har laget brødet flere ganger nå og har hatt med på jobb. Flere har bedt om å få smake fordi det ser godt ut. Og hittil har ingen bemerket noen som helst bismak - tvert imot har flere bedt om oppskrift ETTER at de har smakt. Jeg har foreslått at de kan bytte ut soyaprotein pulveret med spelt eller annet mel de liker/bruker, - siden de ikke går på noen ketosekur. Jeg vurderer også å bytte ut soyaproteinet med noe annet, men ikke på grunn av smaken. Jeg prøver å holde meg unna soya produkter (har gjort det i mange år fordi det virker negativt inn på stoffskiftet). Så jeg ser frem til erstatning for soya Torkil ! Siden jeg er på vedlikehold vurderer jeg å bytte til spelt eller lignende, men det å begynne å bruke mel igjen...... klarer ikke venne meg helt til tanken nei.

Jeg liker heller ikke smaken på soyamelet, men med Ketolyse Soyaprotein kjenner iallefall ikke jeg noen spesiell bismak. Jeg har litt mer seltin i enn det det står i oppskriften, - og så bruker jeg valnøtter. Vet ikke om det kan være årsak.
[color=purple][/color]
Ang pris så blir ikke naboen sitt brød så billig heller. Med ca. 100 kr pr 200 gram soyaprotein sier det seg selv at det ligger lagt over prisen til vanlig brød. Men så kan man jo lage Princess sitt da ! Det skal jeg prøve ut neste gang. Kanskje det kan være noe for deg Iset ?
[color=#800080][/color]
[color=#800080][/color]
[color=purple][/color]

Iset sa for siden:

Åja det kan jeg jo prøve, tusen takk for tips Nille. :D
Jeg syns soyaprotein smaker ganske mye jeg, bruker Twinlab sitt (100 % soyaprotein) til 299 kr for en boks! Soyamel er helt klart mye verre på smak, men jeg syns soyaproteinet har en egen smak jeg bare ikke takler... Mulig jeg bare er kresen.

Jeg kan tråle gjennom brødoppskriftene jeg finner her og prøve dem alle, starter med Princess sitt. :D

guro sa for siden:

Jeg har akkurat bakt og spist ferkst Nabobrød. Jeg synes det ver helt greit jeg. Nå mistenker jeg at mitt pulver inneholdt en anelse vanilje (står ikke på boksen, står bare 92% soyaprotein og 0 KH), det luktet himmelsk mens det sto i ovnen, og derfor passet det best med smør og ost på. Men det har jeg ikke noe i mot :D . Skal fryse det i skiver og brukt brødristeren på det tror jeg. Helt greit til å veksle på med. - Selv om jeg 'spiser Fedon' er det ikke lurt av meg å spise fedon brød og knekkbrød for ofte, jeg er nemlig brødoholiker.:o

Gamla sa for siden:

Prøv dette brødet uten soyaprotein!
4 egg
2 dl creme fraiche( eller seter rømme)
ca 1/dl rapsolje
1.5 ss bakepulver
4 ss linfrø
50g sesamfrø
60g hvetekli
45 g solsikkekjerner
Dryss gjerne litt blå valmuefrø på toppen av brødet.

Husk å ha bakepapir i bunnen på formen da blir det lettere å få ut!
Stekes ved 180 grader i 50 min.

Det blir ett flott og nydelig brød, så spis med måte!! :D

Nille sa for siden:

Ja, det var Princess sitt ja.. :sikle:

Iset sa for siden:

Oj tusen hjertelig takk, Komkari. :D
Vet du hvor mange karber det er i dette brødet? Hvis ikke så kan jeg regne det ut selv altså, ville bare høre i tilfelle noen visste. :D

Daizy sa for siden:

Det er vel sånn ca 25 kh tror jeg... (rundt regnet) Jeg regnet det når jeg lagde det første gang, men har selvfølgelig mistet lappen... :rolleyes: Men med i overkant av 20 skiver per brød så blir det mellom 1-2 kh per skive :)

Iset sa for siden:

Nå så jeg at PrincessMe sitt brød inneholdt soyaprotein, mener du jeg bare kan droppe det og konsistensen blir bra/grei nok? :D
Jeg ser jo at det bla er mer hvetekli og solsikkekjerner, så da veier det vel opp for soyaen?

Iset sa for siden:

Takk for info, PrincessMe. :)
Har du prøvd å bake det uten soyaprotein selv?

guro sa for siden:

Ja, det har hun, og det ser du leser hele den inlinkede tråden. guro som følger med fra sidelinjen

Iset sa for siden:

Åja, jeg leste bare oppskriften jeg. :flau:

Iset sa for siden:

Også stod den pinede rett nedenfor den jeg leste, nå ble jeg enda flauere. :løper og gjemmer seg:

Daizy sa for siden:

:lol:

guro sa for siden:

Noen som har prøved å bake Nabobrødet med urter? Jeg innbiller meg det bli bra med enten karve eller hvitløk og oregano. Med smør og ost, eller som suppebrød ... drømme

Nille sa for siden:

Jeg sto med oregano og basilikum boksen å hånda da jeg lagde brødet i går, - men så "feiga" jeg ut gitt !!

Skal prøve neste gang ! :D

Mum 4 2 sa for siden:

Jeg har, som jeg skriver lenger opp, bakt dette. Nydelig. Og toåringen ville gjerne har mer.
PrincessMe har også bakt det.

Mizaguirre sa for siden:

Jeg skulle bake denne grove utgaven av soyabrødet. hadde litt forandringer men slik er oppskrifta på brødet ejg bakte i kveld.

Mizaguirres grove lavkarbobrød

4 egg 4 karbo
2 dl seterrømme 3,2
2 dl vann
0,5 dl rapsolje
1 ss bakepulver
100 g linfrø 10,7
100 g solsikkekjerner 0
140 g kruskakli 9,27
40 g soyaprotein. 4
= 31,17 karbo på hele brødet.

vet ikke om det ble litt mye kruskali, men i stedet for sesamfrø så tok jeg å økte kruskaklimengden. fikk redusert soyaproteinmengden mye. hadde vel egentlig ikke trengt soyaprotein for deigen var ganske fast før jeg tok proteinet oppi.....

kan bare anbefales, liknet på ingers rugbrød ja.

Mizaguirre

guro sa for siden:

Jeg holder fremdeles på å spise mitt første. Jeg synes nabo-brødet fungerer godt. Sitter lenge i magen. Og ikke er det så godt at det går an å forspise seg på det heller :p - noen ganger føles det som jeg har spist linfrø med spiseskje, jeg tygger og tygger frø :eek: . Men som sagt jeg synes det fungerer bra, spesielt når jeg ikke har rukket å planlegge noe annet :o . Har frosset 2 og 2 skiver og tar opp, tiner dem i brødristeren.

Daizy sa for siden:

Prinsessebrød (ny variant) (meget god)

4 egg
2 dl creme fraiche
1/2 dl rapsolje
1-2 ss bakepulver
4ss linfrø
60 gram hvetekli
40 gram soyaflak
40 gram fibrex

180C, nederst ca 55 min

Dette smakte meget godt... fibrex er tingen tror jeg :) Anbefales! :)

jeef-micro sa for siden:

jeefer'ns variasjon av prinsessebrød:
4 egg
2,5 dl creme fraiche
0.5 dl rapsolje
1,5 ss bakepulver
50 gr fibrex (sukkerroefiber)
60 gr kli
45 gr solsikekjerner
30 gr hakkede valnøtter

160 gr (pga nøttene) 60 min

AnnaV sa for siden:

jeg har nettopp laget dette for første gang - slang i en haug med kardemomme, ca 3 spiseskjeer - for det er det beste jeg vet :)
Satte en nydelig smak på brødet!
Neste gang skal jeg ha kanel i - nam!

mofe sa for siden:

Er det noen grunn til at dere bruker bakepulver istedetfor gjær?

Iset sa for siden:

Jeg er ikke sikker, men gjær reagerer vel helst best med hvetemel? Uansett så har jeg candida, og da bør jeg holde meg unna sukker og gjær. Gjær øker faren for sopp både i tarmsystemet og underlivet, så jeg vil helst ikke spise det uansett. Det er jo litt gjær i Rug sprø, men det er ikke så mye tror jeg.

Nille sa for siden:

Iset har rett, gjær funker med vanlig mel. Ikke proetinpulver.

Jeg har prøvd det med Atkins Bakemix isteden for proteinpulver, hadde i litt karve også. Det ble kjempegodt !
[color=purple][/color]
[font=Verdana][/font]

mofe sa for siden:

Aah, okei - da skjønner jeg mere :)

des65 sa for siden:

Tror dere at jeg kunne bakt naboens brød med halvparten soysprotein og halvparten Atkins bakemix? Er det stor forskjell i konsistensen på dem, eller er de lik så det går? Dessuten... har selvfølgelig glemt å kjøpe sæterrømme eller matyoghurt, men har creme fraische, kan jeg heller bruke det?

Nille sa for siden:

Jeg bakte brødet med halvparten myse protein og halvparten Atkins Bakemiks. Smaken var veldig god som du ser, men konsistensen ble helt feil. Da jeg tok det opp av fryseren falt skivene rett og slett fra hverandre ! Det var på grunn av Atkins bakemiksen tror jeg. For nå har jeg lagd det på nytt med bare myseprotein [og 1 ss psyllium i tillegg). Konsistensen ble slik den pleier med soya protein, men smaken ble mye mye bedre !! Og litt saftigere pga psylliumen) . Du kan lage det helt uten proteinpulver også. Søk på Prinsesse brødet, så finner du oppskrift.

Soyaprotein setter bismak - men du kan bli vant til den !

Du kan bruke creme fraiche. Jeg har brukt det og jeg har brukt en blanding av rømme og yoghurt - smakte ikke forskjell.

des65 sa for siden:

Skal prøve å bake brødet i morgen med bare soyaprotein, så vet jeg hvordan det smaker, så får jeg eksperimentere videre utifra det. Rart at det skulle bli slik med bakemixen. Har jo en boks med det også stående, lurer på hva jeg skal bruke det tilslutt på ;)
Har ikke skjønt hva psyllium er for noe enda :)

Iset sa for siden:

Det er det samme som loppefrø. Ligner litt på linfrø, men er flatere og litt blassere i fargen, og når du klemmer på pakken og slipper, så "hopper" de opp og ned inni der, derfor navnet "loppefrø". :D

Nille sa for siden:

Har sett knuste psyllium i bakevare hyllene i flere butikker nå. Det heter da FIBER HUSK. En pose på 100 gram koster Ca. 14-15 kroner. De hadde feilpriset på meny med kr. 66 !! :eek: Så vær OBS !
[color=purple][/color]
Tar bilde av posen jeg..... t'øyeblikk !!

des65 sa for siden:

Tak takk da skal jeg se etter det. :blomster:

Katrine sa for siden:

Laget mitt første brød i går (naboen til Torkild). Er forsåvidt fornøyd, men har ingenting å måle det opp mot så vet vel egentlig ikke om det var bra eller ei...
Det jeg lurer på er om det er noen andre som har opplevd å bli sår/øm i munnen etter å ha spist slikt brød?

Kia sa for siden:

hei spørsmål.... har atkins bakemiks kan jeg bruke det i stedet for soyaprotein tror du??

Albertine sa for siden:

Det går sikkert helt fint, men det blir jo en annen sammensetning ernæringsmessig. Bakemix har på langt så mye protein.

Nille sa for siden:

Har prøvd dette med Atkins bakemiks og det var IKKE godt !! ......suns jeg. Men det kan jo godt hende at du liker smaken. I tillegg ble brødet litt "kakete" på konsistensen. Det likte jeg heller ikke...

Albertine sa for siden:

Jeg synes bake mix er mye bedre enn soyaprotein!

Vigdinil sa for siden:

:)

hvor fårman tak i dette bakemixet? På hvilken måte er det bedre?:confused: :)

Albertine sa for siden:

Du får kjøpt det på Ultra blant annet. Jeg synes pannekakene får en mye bedre smak med bakemix enn med soyaprotein. En helt annen konsistens også, luftigere og mindre seigt. Min mening...;)

luringen sa for siden:

enig med albertine. Blir kvalm av soyaprotein i mengder. Litt går bra, bakemix på smartclub også.

Vigdinil sa for siden:

Hva er ultra? En butikk? Jeg bor i sandefjord, har ikke sett den her, eller er det en internettbutikk?:)

Iset sa for siden:

Kjempebra butikkjede med ALT mulig. De har nesten ALT, kjempespennende. Vi fikk den nettopp hit til Stavanger. :hyper:

www.ultra.no/

Iset sa for siden:

Atkins bakemix selges i helsekostbutikker, og jeg har også sett det både på Rema og Obs.

Vigdinil sa for siden:

Takk Iset, skal se etter det! Vet du hvordan det er med karboer i forhold til ketolyses soyaprotein? :)

Iset sa for siden:

Hehe nei, jeg aner ikke... Men noen andre vet kanskje?
Forresten, Bakemix inneholder jo endel mer karber enn soyaprotein, gjør det ikke? Tror det.

Kia sa for siden:

hei på pakken min står det 3 g net carbs og kan brukes i alle faser også induksjon så mye karber er det ikke.

Prøvde brødet smaker delvis greit, men smaker mye baqkepulver og litt rart.

Lagde og blåbærmuffins med halvpart bakemix halvpart malte mandler, så dødsdigg ut, smakte møkk... æsj likte ikke bakemixsmaken...

Ble skuffet ja....:eek:

luringen sa for siden:

hehe..Aj nåvv de fiiling! Har laga ymse kaker og greier etter oppskrifter rundt om nå. Uten sukker, og med div remedier. Må si at jeg dessverre blir skuffa ja...

Albertine sa for siden:

OK, dere som synes at bakemixen smaker fælt: Prøv denne oppskriften, og bli overbevist!

Lavkarbovafler:

2 egg
søtstoff etter smak
2 ss bakemix
1 liten ts bakepulver
masse kardemomme
100 gram smør
0,75 dl fløte

La svelle i ti minutter, stek, enjoy!
Serveres med rømme og rørte bær

Nille sa for siden:

Den skal jeg jammen prøve !! Hva betyr "masse kardemomme", 1 ts, 1ss, 2 ss ?? Jeg har "drept" mat med kardemomme før ser du...bare derfor jeg lurer ....:o

Kia sa for siden:

ok, skal teste i morgen prøver meg på en halv porsjon..,.
Er smøret ment å smeltes å ha i røren eller skal det stekes i det. Henger deigen sammen med så mye smør??

Albertine sa for siden:

Jeg bruker såpass mye smør, men du kan kutte ned til 75 gram. Mye av smaken i f.eks. kardemomme kommer så godt fram med smør. Smeltet, i røra. Jeg bruker ca. 1 ss kardemomme uten at det blir noe særlig fremtredende. Bare pass på at dere steker vaflene lett, at de blir gyllenbrune og myke. Blir de mørke og harde er de ikke så gode (akkurat som vanlige vafler, gitt!)

Fjonken sa for siden:

Jeg har ikke tid til å lete gjennom hele tråden nå. Så jeg spør bare jeg. Duger sånne frøbrød på induksjon? Er det tillatt liksom?:confused:

Nille sa for siden:

Nope, sorry, må vente til vedvarende med dette brødet ja !
:D

Fjonken sa for siden:

Ja vel, var vel ikke annet å vente. Det var liksom litt for godt til å være sant. Snufs..:(

luringen sa for siden:

oki...prøver sånne vafler og jeg! Gir meg ikke vettu. Har tro på at kaker etc smaker bedre med stevia enn med fake sukker og...må bare får bakelyst igjen..

Eva sa for siden:

Hei brødelskere.:p

Dette er morsomt, for faktisk hadde jeg bakt dette brødet lenge innen naboen til Torkil ble kjent her på forummet. Jeg bruker mye frø i allting og har også alltid bakt med kli. Forskjellen er at jeg dengang bakte brødet med en pridukt kallet Qualicel. Det er fiber av bambusskudd (95 % fiber). Nå har jeg imidlertid akkurat fått Torkils soya i hus, så nå er jeg igang med å bake med det. X fingre for at det blir bra.:D

Eva sa for siden:

Brødet ble godt, alt for godt!:o

luringen sa for siden:

å hvilken av de "ørten" varianter her brukte du da??

Eva sa for siden:

Jeg brukte den varianten som står på side 1 i denn tråd, klistret av Nille.:)

Grovt soyaproteinbrød

5 egg
0,5 dl. rapsolje (eller annan olje)
1-2 ts LO-salt eller seltin.
2 dl. sæterrømme eller mat yoghurt
2dl. vatn
1 ss bakepulver
100 gr. kruskakli
100 gr. sesamfrø
100 gr. linfrø
50- 100 gr. valnøtter eller solsikkefrø
175 gr ketolyse soyaprotein

Steikast på 175 grader på midterste rille i 50 min.
Når brødet er kaldt , del det i 2. Frys halvparten . Oppbevar resten i kjøleskåp.:)

luringen sa for siden:

ok...mulig jeg prøver 1 gang til da...

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.