luringen sa for siden:
Nå har jeg prøvd Albertines vafler...
OG JEG LIKTE DEM!! NEI..JEG ELSKER DEM!! Sååååå godt...sukk. med rømme og bringebær...ååå helledussen.
Psst; Litt justeringer; melk istedenfor fløte, 1ss mer av bakemixen...
luringen sa for siden:
Nå har jeg prøvd Albertines vafler...
OG JEG LIKTE DEM!! NEI..JEG ELSKER DEM!! Sååååå godt...sukk. med rømme og bringebær...ååå helledussen.
Psst; Litt justeringer; melk istedenfor fløte, 1ss mer av bakemixen...
Fjonken sa for siden:
Fjonken blir inspirert her.. vaffler som smaker godt.. Må prøves!
Fjonken sa for siden:
Nå har jeg planer om å bake til helga.. Og da blir det detta brødet. Men har noen greie på hvor store brødformer som egner seg? Vi er to på på lavkarbo i huset og et brød vil ikke holde lenge. Så hvor store blir disse brødene? Som vanlig butikkjøpt kneip eller? Går det greit å lage storporsjoner av dette og steike 6-8 brød i slengen? Tåler deigen å stå på vent før den stekes, eller må den rett i ovnen?
Nille sa for siden:
Vanlige brød/formkakeformer går bra. Som formkneipp av størrelse. Husk bakepapir i formen. Kan med fordel stå en stund, men husk at deigen ikke hever særlig, så "what you see is what you get". Og å bake 6-8 brød i slengen vet jeg ikke om jeg hadde turt !
Fjonken sa for siden:
Hvorfor ikke?
Mum 4 2 sa for siden:
Jeg baker prinsessebrødet (oppskrift inne i tråden et sted) og baker tre og tre i slengen. Går supert det. Men vet ikke om 6 i slengen er like kjekt. Egner seg nok ikke til å stå på vent.
Nena sa for siden:
Jeg baker også prinsessebrød - deigen eser noe når den står (pga bakepulver og syre fra creme fraiche), så jeg tror ikke det er lurt å la de vente for lenge nei - da kan de nok kollapse litt (har opplevd det en gang da jeg glemte av at jeg skulle sette forma inn i ovnen). Men får du alt inn i ovnen på en gang skulle det ikke være noen problemer.
Ellers har jeg en ss fiberhusk i røra - synes brødet smuler mindre da! Og så er det godt å variere med forskjellig krydder, jeg hadde i noe svensk brødkrydder som smakte veldig godt (dessverre oppbrukt nå, men det var bl. a. fennikel i det).
Fjonken sa for siden:
:) Jeg får 8 brødformer inn i min ovn. Har varmluftsovn så da går det greit med 2 fulle brett. Det er det jeg gjør når jeg baker vanlige brød. Må bare huske å bytte om bretta etter halve steiketida sånn at begge bretta får overvarmen og gir brun skorpe på brøda..
Ellers takk for alle innspill.
Carisma sa for siden:
Dette har sikkert blitt svart på i tråden før, men det var så himla mange innlegg... :o
Kan dette bakes i brødbakemaskin?
Fjonken sa for siden:
Nei.. flytende deig kan ikke kjøres i brødmaskin. Og siden det ikke er gjær i denne deigen tror jeg nok at den også er flytende.
Fridolina sa for siden:
Jag laget dette brødet idag men med 1 pose SAFRAN (0.5g),, DET BLEV KJEMPE GOTT!!!!!!!!! JIPPI
Photobscura sa for siden:
hei! som en student med støvete portemoné, så kan det være en utfordring i seg selv å ha et kosthold som holder seg innenfor et fornuftig måtehold hva angår sukker og stivelse og generell karborikdom. da jeg sjekka pris på soyaprotein så fikk jeg bakoversveis, vel er det en stor mengde, men det kosta 300 spenn for en bøtte! mens på ica hadde de en kilospose soyamel til en litt snillere pris. så enten lurer jeg på om man kan erstatte soyaprotein med soyamel, eller om noen har noen tips om noe sted i oslo hvor man kan få kjøpt fornuftige mengder soyaproptein til en fornuftig pris..!?
Mvh Jorun som savner brød, men ikke oppblåst hvetemage.
Fridolina sa for siden:
Soyaproteinet på www.ketolyse.no trur jag er billigest..
oi, men da er da nesten billigere med det som jeg har sett på vita. det er sånn kroppsbyggergreier da... men det heter soyaprotein. kosta kanskje 275 for tre kilo tror jeg. eller kanskje det faktisk var mer enn tre kilo, må gå og sjekke. det på ketolyse-netthandelen var 400 gram for 99 kroner, og så kommer fraktomkostninger i tillegg... om brødet er verdt det så kan det jo være en investering!
lurer forøvrig fortsatt på det med soyalmelet som erstatning.
Fridolina sa for siden:
Kanskje noen annen borde svare på det ,men jag trur faktiskt att soyamel er noe helt annet..har aldrig hørt noen her inne bruke det..
[color=red][/color]
Nille sa for siden:
Nei, soyamel og soyaprotein - det er absolutt IKKE det samme !
Bruk soyaprotein til baking.
Soyabønner kan males opp til soyamel, det inneholder ca 20gram
karbohydrat/100 gram. (men noen her har visst fått tak i et med mye mindre karber i). Det her en ganske spesiell smak.
[color=purple][/color]
Soyaprotein er soyamel der man fjerner det meste av karbohydratene, altså renset soyamel. Jo mer som fjernes jo dyrere blir soyaproteinet. Og så smaker det MYE bedre enn soyamel !
aha!
men de bøttene de har på f.eks vita som er sånn kroppsbygger-greier, men som heter soyaprotein, det er det samme? det må ikke være ketolyse? fantes i forskjelleige smaker, deriblandt nøytral.
Aline sa for siden:
Ja, det er det samme, men det er forskjell på karbo innholdet, så sjekk det nøye :) Og sjekk om verdiene er pr scoop eller pr 100 gr :)
okidoki! det var jo bra da. for selv om det var dyrt, så var det store mengder det var snakk om. så når stipendet tikker inn, så får jeg løpe på vita og kjøpe en bøtte med protein.:D
Titti sa for siden:
Dette skal jeg bake nå, men jeg har ikke sesamfrø eller valnøtter...går det bra tru, eller bør jeg dra ut og hamstre?
Titti sa for siden:
Jeg hadde solsikkefrø, så jeg byttet ut valnøttene med solsikkefrø og droppet sesamfrø. Gud så godt dette brødet ble. Nesten som Ingers Rugbrød jo :sikle:
Nå tar sambo seg to skiver her, sukk...håper han ikke liker det :ber:
Torkil sa for siden:
Hei
Bakte du dette med soyaprotein eller ketolyse bakemiksen?
Vennlig Hilsen
Torkil
hei, jeg vet ikke helt hvem du spør, men jeg har ikke bakt brødet enda, og hadde tenkt å kjøpe soyaprotein på helsekost. ketolyseproduktene er helt vannvittig dyre!
Titti sa for siden:
Jeg bakte det med soyaprotein jeg..skulle jeg heller brukt bakemiksen :confused:
Sparer det liksom til vafler og sånt jeg :D
Fridolina sa for siden:
va er det som er forkjell på soyaproteinet og bakemiksen? Smaker det annorlunda Titti?
Jag tenkte bestille neste uka eftersom jag er tom på soyaproteinet..men jag vet inte vilken som er best..va syns du?:)
Titti sa for siden:
Bakemikset er best. Jeg hadde ikke laget vafler med soyaprotein, trur jeg, er en liten bismak. soya passer bra til pizzaen og brød og sånt. Tror du fint kan bruke bakemikset til pizza og brød også. Mener det er litt mer karbo per 100 gram i bakemikset, men ikke mye.
maggotbaby sa for siden:
huh??hvordan virker soya negativt på stoffskiftet?noe litteratur å vise til?
Nille sa for siden:
De med stoffskifteproblemer bør unngå bruk av soya da da soya hemmer utskillelsen av hormoner i skjoldbrusk kjertelen og kan virke negativt på stoffskiftet. Det er dokumentert i flere store forskningsposjekt (ref. Mary Shomon "The Thyriod Diet"). Jeg liker ikke smaken av soya og tåler det dårlig. Også her er det forskjellig hva folk tåler. Man må prøve seg frem. Det er visst forskjell på gemanipulert soya og IKKE genmanipulert soya også. Men har man ikke spesielle behov for å bruke soyaprodukter (som laktose intoleranse eller lign.) er min klare mening at man bør ligge unna.
AT mange ikke tåler det er helt klart og godt dokumentert flere steder. Det er blant de åtte vanligste allergenene. Det er også en del intolerense og overfølsomhet. Flere stoffskifte forum på nettet skriver om akkurat dette, - i tillegg til at det finnes grundig forskning bak Mary Shomon med "The Thyriod Diet" og K.T. Daniel som har skrevet "The Whole Soy Story" og er intervjuet i artikkelen i Mat & Helse 10/05.
Sitat:
Opprinnelig lagt inn av Mat & Helse
Skjoldkjertelpåvirking: Mer enn 70 års forskning viser ifølge Daniel at soya kan skade skjoldkjertelen. Soyebønner inneholder såkalte goitogener, dvs. stoffer som blokkerer dannelsen av skjoldkjertelhormoner. En måte dette skjer på, er at planteøstogenene (soyaflavonene) i soyabønner hemmer enzymet tyroidperoksidase (TPO). Dette enzymet er involvert i syntesen av skjoldkjertel hormonene T3 og T4. Hun mener det er viktig at leger advarer sine pasienter om at isflavoner i soya kan påføre skjoldkjertelen store belastninger hos dem som tar syntetisk skjoldkjertelhormoner på grunn av manglende egenproduksjon, noe som soyaprodukter ytterligere undertrykker
Det som står i artikkelen er hverken ukjent, nytt eller grensesprengende. Andre må syns eller tro det de vil, men JEG vil iallefall ikke spise ting som KAN gjøre meg verre.
oi skummelt!
jeg spiser en del soyagreier (som jo ofte inneholder mer enn bare soya) fordi jeg er veggis. "heldigvis" om man skal ta dette i betraktning, så tilhører det den tiden av måneden jeg kan påkoste meg disse relativt dyre produktene..! men nå har ikke jeg noen problemer i skrivende stund med stoffskiftet.
men jeg må uansett prøve soyaproteinbrødet, får penger om en uke, og har gledet meg dobbelt så lenge. mmm brøøøø!
Fridolina sa for siden:
Er det noen som har regnet ut karboinnehold på denne brødet?
jag har lagt dette 2 ganger nå( uten vallmofrø),og syns absolutt dette er det beste..jag får ca 18 skiver av denne oppskrift..
tennissokk sa for siden:
Jeg har laget dette, og med de merkene av ingrediensene jeg brukte, ble innholdet slik:
hele brødet: 1887,4 kcal Protein: 70,74g Fett: 168,57g Karber: 24,07g
pr skive(18): 104,86 kcal Protein: 3,93g Fett: 9,37g Karber: 1,34g
Fridolina sa for siden:
Takk tennissokk:) .. de var noe sådant jag trudde..1,34 g er ju ikke mye det:D
Tøffa sa for siden:
Går det an å bruke vanlig proteinpulver i denne oppskriften eller? Det jeg har er nemlig en blanding av kasein- og myse-protein.
Nille sa for siden:
Ja det går fint det ! :D
Sascha sa for siden:
Hei !
Jeg bare lurte på hvor man får kjøpt sånne ketolyse ting ? Er helt ny på dette:confused:
lokkebiff sa for siden:
moinx sa for siden:
Jeg forstår ikke helt dette med + og - her, men er det ok for oss som er tdlig i Ketolyse-kuren å spise dette brødet? :o :o :o
sma sa for siden:
Det lurer i grunn jeg også på..
Gerd sa for siden:
Les boka fra side 92: "Nå er du klar til å spise deg slank... ":) Der skriver Torkil bla: "Bak et brød ved å følge oppskriften på s 118"....
sma sa for siden:
Takk for svar Gerd. :klem:
moinx sa for siden:
Jeg bruker soyaproteinet, bakemiksen har jo mange flere karber....
det ligger i en annen tråd, men jeg må bare si at jeg brukte dette brødet som bunn på ostkake igår, smuldret noen skiver i smør, og litt natreen!
Fantastisk!!!
Smula sa for siden:
Jeg orket ikke å lese meg gjennom alle sidene i denne tråden, så mea culpa hvis jeg gjentar tidligere spørsmål, men:
Det ble nevnt hele frø og gjennom systemet og fratrekk for fiber og så videre. Betyr det da at man ikke kan male opp frøene litt? Jeg funderte på å kjøre dem en runde i blenderen for å få litt finere konsistens, men det er kanskje ikke så lurt?
Steking går like greit uten brødform, vel? Liker best "formløse" brød egentlig.
moinx sa for siden:
Tror ikke det har noen betydning om frøene er hele eller malt.
Har ikke prøvd å steke dem uten form, jeg ser ikke for meg at det blir noe suksess...
Smula sa for siden:
Hvorfor ikke? Må deigen helles oppi en form, kanskje?
Tenkte den var såpass kompakt at man kunne forme den med labbene selv og slenge den på plata - men hva vet nå egentlig jeg....?
:confused:
Lemen sa for siden:
Nei, du kan nok ikke kna denne deigen. Det blir en ganske løs røre, og må helles over i brødformen. :)
Smula sa for siden:
Aha! Vel, da blir det brødform.
Og hvis nå Torkil bare kan få ut fingern og sende meg bakemiksen min....?
Fant forresten ut at den del av de frøene er ganske små (har som sagt minimal erfaring med frø), så da er det vel ikke nødvendig å male dem likevel.
moinx sa for siden:
Jeg er ingen frø-elsker av natur akkurat, men syns det gikk greit å spise brødet med hele frø....
(eller stein, som stesønnen min kaller det...:))
lokkebiff sa for siden:
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Smula sa for siden:
Har miksen nå. Måtte på posten og hente den - jeg var ikke klar over at burken var så DIGER!
Men hursomhelst - jeg kunne ikke vente, og prøvde meg på den varianten uten bakemiks. Det gikk greit nok det, og det smakte OK også
Men hever deres brød seg mye under steking? Min endte opp med å se ut som ei lita formkake.
Er det fordi jeg ikke hadde bakemiks i, kanskje?
Så det blir jo ikke store skivene. Hvis jeg er moderat sulten, holder det med to, men blir jeg skrubbsulten, må jeg nok ha flere.
Hva med dere?
lokkebiff sa for siden:
Hender det at du er skrubbsulten????
Smula sa for siden:
Åja, det kan da hende!
Eller... jeg får litt mer sånne lavt-blodsukker-tendenser, svimmelhet og uvelhet og sånn.
Det går stort sett fem timer mellom frokost og lunsj, og lunsj og middag, og da er det som regel at det inntreffer.
tech sa for siden:
I dag fryste jeg opp brødet med kli istedet for soyaprotein som jeg bakte for noen måneder siden (skjønner hvorfor jeg fryste det ned ja)..
Uff, det er skremmende godt, greier nesten ikke å stoppe :o
Jeg kom over Heistad jordbær- og blåbærsyltetøy også. Brødskyve med masse smør og jordbærsyltetøy, snaddddder :D
Får håpe ikke vekten reagerer på dette :shifty:
tech sa for siden:
Det er ikke noen som har greid å fått dette brødet litt høyt? :)
Jeg tenkte jeg skulle bake det igjen snart, men sist gang ble det veeldig lavt, det er greit, men kunne tenke meg at det ble litt mer volum på det.
Lemen sa for siden:
Hva med å bruke en mindre form, eller doble oppskriften? :)
tech sa for siden:
Hadde vært kjekt om jeg fikk det til å heve, da blir det "mer" mat per karber :)
Jeg tror ikke det hevde så mye, hvorfor det? :o
Hvis noen har noen tips på hvordan jeg skal få til det så? :confused:
Lemen sa for siden:
Ingrediensen i brødet er vel grunnen til at det ikke hever. I vanlig brød så er det gjær og hvetemel som gjør at brødet hever.
Mer bakepulver i kan kanskje hjelpe litt. Og kanskje litt Johannesbrødkjernemel?
Og kanskje det er mulig å vispe eggehvitene stive, også røre de andre ingrediensene forsiktig inn, litt sånn som en gjør det i ziggylappene. :)
tech sa for siden:
Takk :D
Sorry, men hvor mange ts av johannesbrødkjernemel tipper du? 5 eller noe slikt?
Lemen sa for siden:
Ja, ville startet med ca 5 ts. Også tatt mer i neste gang om det ikke er nok. :)
Si fra hvordan det blir da. Har nemlig lurt på å putte i johannesbrødkjernemel i oppskriften selv også, men må bare tak i et nytt glass igjen. (Ser ut som om leverandøren er utsolgt, har ventet i 2 uker på bestillingen nå...)
Enid sa for siden:
Mmm, ser så godt ut dette her! Jeg var på Ikea forrige dagen, og da kjøpte jeg to brødformer, med dette brødet i tankene. Så om et par-tre måneder, når jeg er ferdig med ED... Gleder meg! :D
Smula sa for siden:
Det er mitt "problem" også - det ble så innmari lite! En skive er jo ca halvparten av vanlige brødskiver, og da må en jo nødvendigvis spise mer for å fylle opp, hva?
Jeg ser at det er mye mer væske og korn i den oppskriften som står på bakemiksboksen min - noen som kan si noe om størrelsen du får på brødet når du bruker den oppskriften?
Smula sa for siden:
Okæ, har løst det problemet på egen hånd. Jeg brukte oppskriften som stod på bakemiksburken og voilá - der gikk vi fra formkake til orn´tli brød! :) Det var mere korn i den oppskriften, i tillegg til en god del bakemiks.
Deilig brød og STOOOR forskjell på det tvilsomme hamp-opplegget jeg har smakt på tidligere!
Karin sa for siden:
Da har jeg akkurat tatt Nabobrødet ut av ovnen. Bakte det etter oppskriften i Ketolyseboken (den som står på s 1 her), men med ketolyse bakemiks i stedet for soyaprotein. Nå er jeg så spent! Det er høyt og fint, og ser helt ut som brød! Og lukter sånn også! Vel - i alle fall nesten.
Men teite meg som ikke leste litt her først - tenkte ikke på bakepapir engang. Så da får det få stå litt før jeg prøver meg på å ta det ut av formen.
Enid sa for siden:
Nå har jeg bakt noen brød, og dette skilte seg virkelig positivt ut!! Smakte skikkelig grovbrød jo, kjempegodt! Halleluja :D
Ullabulla sa for siden:
Hvilken oppskrift brukte du?
Her er det etterhvert så mange varianter og småtips at jeg har mistet oversikten.
Sophocles sa for siden:
Jeg har bakt dette to ganger. Første gangen opplevde jeg også at det ble for mye væske først, og da ble det steinhardt! I går fulgte jeg tipsene deres - 1 dl vann, og bakepapir i formen, også vispet jeg eggene veldig luftig før jeg tok oppi resten. Og da ble det bra! Veldig godt brød:)
Lykkelig sa for siden:
Hva er siste og beste oppskrift på nabobrødet nå?? Er veldig lei lapper...
Lykkelig sa for siden:
Åh jeklar! Det var kjempegodt! Laget med bakemiks. Men det er ganske mange karber i det så selv når jeg skjærte i relativt tynne skiver så fikk jeg 2,4 karber pr skive.
Men oh la la!
Trudeh sa for siden:
Jeg bakte dette i går, aldeles nydelig smak og flott konsistens.
Dette kommer til å bli redningen for meg. Jeg har virkelig savnet noe å ha under brødskiva til tider. jeg har tenkt å unne meg dette kun enkelte dager, for å få litt variasjon . Jeg har sett at det kan hemme vektnedgangen litt, så jeg tør ikke spise så mye som jeg har lyst til:)
Trulte42 sa for siden:
Jeg baker et proteinbrød som er klisset som deig, og må derfor dekke formen med bakepapir. Og dermed ingen problem med å få den løs.
Men hvor får man det ketolyse proteinpulveret som var nevnt i oppskrifta?
luringen sa for siden:
på ketolyse.no
deniz sa for siden:
hei, jeg bakte dette deilige brødet i dag. hadde 4 ts johannesbrødkjernemel og en halv pakke gjær oppi i tillegg... lot det stå ca 20 min før jeg satt det i ovnen..det hevde seg godt og vel 7-8 cm ble kjempegodt og ikke så alt for kompakt... hevde ikke så mye før jeg satt det i ovnen, det meste av hevingen skjedde under steking...nam nam !!!
sisseln sa for siden:
Jeg skal i gang å bake brødet til nabon til Torkil. :)
Morsom og interessant tråd dette her. ;)
Noen som har erfaring med brødbakemaskin?
Har tenkt til å prøve alle disse brødene etter hvert. Både Proteinbrød, Lollypop, Isetbrød, Ziggylapp/brød og Ingisbolle.
Det er jo så viktig å ha et brød å spise. Det er jo sånn vi er oppdratt. Brød og potet. hehe Potet har jeg tenkt til å erstatte med blomkål.
Er helt fersk i dette, men starter så smått i dag, og fra i morgen av er det ramme alvor.
så da går jeg i gang og baker. Fint om noen har erfaring med brødbakemaskin. :)
Flott forum!! :)
synev sa for siden:
Hei Ullabulla, kan jeg få oppskriften til det brødet du synest var så god ?
Vet du om en knekkebrød oppskrift også kanskje ?
Hilsen synev
wollf sa for siden:
kan jeg bruke soya mel i steden?
Huskatt sa for siden:
Er det mulig å bake uten soyaprotein?
Huskatt sa for siden:
Hei! Idag bakte jeg dette brødet for første gang, jeg brukte havrekli istedet for soyaprotein. Men jeg MÅ ha gjort noe feil i utregningen av karbohydrater...? Fikk 86, 4 karber i HELE brødet, å brødet veide tilslutt 614 g... dvs nesten ingenting i en skive... kan dette stemme?
Huskatt sa for siden:
Jeg må tilføye at brødet ble bra stekt bortsett fra i bunnen, der lå alle egga tenker jeg, som om det va 1-2 cm med omelett? kan bli godt tiltross, men det er vell ikke slik det skal være...
Her er oppskriften jeg brukte :
4 egg
en boks seterrømme
1/2dl olje
1,5 ss bakepulvet
44ss linfrø
50gr sesamfrø
60 gr hvetekli
45 gr solsikkekjerner
brødet ble tilslutt 624 gram.. kan noen regne ut karbene? Jeg kom frem til laaangt under 1 karbe pr 100 gra.. å d kan UMULIG stemme...:)
aktivjente sa for siden:
Dette bare Må jeg prøve. Tusen Takk Nille!
Har ennå ikke våget meg til å bake brød. Har ikke savnet brød så veldig heller... Bakte frokostbollene til Nannah, men det ble for mye smak av sojaprotein. Liker ikke den smaken i det hele tatt (har prøvd med vafler også). Da har jeg altså planlagt morgendagen også (har vinterfeie), så rettebunkene får pent vente litt til. Heldigvis :D
Huskatt sa for siden:
Jeg prøvde denne oppskriften, men brødet ble flatt, vått og skilte seg på en måte. 1 cm i bunnen var som omelett... hva er galt? jeg gir snart opp å få til å bake lavkarbo brød :(
Huskatt sa for siden:
Jeg kan forklare fremgangsmåten min:
alt i bolla, røre rundt og i brødformen ;) egg og rømme først, det tørre oppi og olje.. er det andre måten jeg må gjøre d på? det fløt veldigt med væske øverst i forma mens frø og kli falt til bunns...:confused:
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.