< Tilbake til oversikten

8 kg til jul!

Yodette sa for siden:

Ned 0,5 kilo til. Nå er jeg bare 0,3 kg unna julemålet. Kan lukte det. :D
Det diggeste er at jeg snart ser 7-tallet på vekta. Det blir veldig bra. Da kan jeg hente frem noen flere jeans, som kan henge som en gulrot på veggen på soverommet.

scnuppa80 sa for siden:

Bra jobba Yodette ! Fantastisk resultat ! :D

Snikveide meg idag og er nå 200 gram unna den forrige "letteste" vekten, iom at vekta viste + 1 kg etter en 3 dagers jobbkonferanse . Veiedag på onsdag så er optimistisk. Har pr idag 1,5 kg igjen til jul :)

Photobscura sa for siden:

Yes, endelig går det litt nedover igjen. Var helt oppe i 71,3 her, men så var det visst tyttebæruke på gang. Har justert tickeren min etter forrige post. 69,5 nå, og 1,2 kg ned. :)

Butterfly83 sa for siden:

Herregud sier jeg bare...

Startvekt julemål 31/10: 71.7 kg

03.11: 71.7 (0)
09.11: 71.5 (-200 g)
17.11: 72.5 (+1000 g)
24.11: 73.1 (+600 g)
01.12: 73.6 (+500 g)

Julemål: 68.5kg

Ikke gi opp! :blomster:

Carisma sa for siden:

Tror vi er på samme laget :D Kroppen min går fullstendig i vranglås hver gang jeg melder meg på sånne utfordringer, så jeg burde lære snart :rolleyes:

Spinnerette sa for siden:

Ned 700g fra forrige minstenotering! :eek: Har da runda 40kg i minus! :D :D :D

Dæven! :heia:

scnuppa80 sa for siden:

Fått vekk pluss kiloen min + 300 gram til. 1 kg igjen til jul :-D

scnuppa80 sa for siden:

Gratulerer!!!! :-D

Gir aldri opp, men tid det tar det :p

Ja, kanskje det er det som er feilen. Tenker at motivasjonen øker ved å bli med, men merker at veien til utskeielser er kort for tiden :(

Gratulerer så mye :D

Nillemortil1 sa for siden:

Wow!! Gratulerer så mye ! Fantastisk!!

Hei dere. Kan dere hjelpe meg med en ting?
Lurer på hvor fort ketostixen viser at man IKKE er i ketose? Asså, nå er jeg i ketose, men når jeg skal begynne å øke med karbo senere eller hvis jeg er usikker på om jeg har spist for mye karber, vil det gi utslag i at stixen ikke blir lilla allerede samme dag?

:-) Håper dere kan hjelpe meg..

Carisma sa for siden:

OK, for meg så gjelder det også når jeg er superstrikt og motivasjonen er på plass. Så fort jeg prøver meg på et konkret mål bare stopper kroppen totalt. :rolleyes:

Lemen sa for siden:

89,1 kg i dag, dvs 1,1 kg ned siden forrige uke! :heia:

Miranda13 sa for siden:

Jeg har hatt en periode med feil spising og vektoppgang, men så plutselig slapp det igjen.

Dagens vekt 74,3 kg. 2,3 kg igjen til jul. Det går altså fortsatt riktig vei ;)

Etter min erfaring vil ketosixen endre utslag samme dag. :)

Miranda13 sa for siden:

Når vekta går nedover er det gøy å veie seg.

Dagens: 73,8 kg. Superglad!

Har endelig klart å få til denne juleticker'n som jeg streva med. Den sier at jeg er 1,8 kg unna julemålet mitt. Deilig å være så nære. Jeg må nyte det, for om framtida vet jeg ingenting.

Juhu, Lemen og Miranda! :heia:
Her har vekta vist nøyaktig det samme i tre dager nå, 69,5. Bedre enn opp, om ikke annet. ;)

Tusen takk for svar:)
Kjøpte blomkålsuppe ute i går med bacon og smør, men var sikkert litt mel i den. Men tok stix i går og den var mørkelilla, så da satser jeg på at kroppen tålte det og at jeg fortsatt er i ketose.

Ser det er mange flinke folk her:-) Bra jobba!:D;)
Gleder meg til det vises her også :rolleyes: Men er bare inne i andre uka, så tar jo litt tid.
Men må bare si at ketolysekuren hittil har gått strålende. Forrige gang var jeg mye slapp og uvel, men da skjønte jeg nok ikke helt sammensetninger og hvor viktig det er med grønt ved siden av. Har så mye energi, var tilogmed på spinning i går og hadde mer å gi enn med vanlig kost! :-)

Dere som har brukt vedlikeholds lavkarbo, når dere har nådd målvekten, hva er maks karbo om dagen for at det skal regnes lavkarbo? Er det 100?:confused:
Dette skal bli en livsstil for meg hvertfall. Det er jo så mye positivt og føler meg mye bedre:D

Endelig et lite nedrykk igjen, om enn bare 200 gram. 69,3 nå. :)
Har bakt Black Sunday til en bursdag jeg skal i i dag, men skal prøve å begrense meg. Uansett, med unntak av noen dråper fra slikkepotten i går, blir det første gang på elleve dager jeg spiser sjokolade, hvilket ikke er så verst med tanke på inntaket i det siste ... Tør ikke en gang å tenke på hvor mange penger jeg har brukt på Quest- og Atkins-barer denne høsten, gitt min skrantne økonomi.

Miranda13 sa for siden:

Takk :D

Yodette sa for siden:

Jeg bruker kontaktlinser og tenker sjelden på det, men etter at jeg begynte å spise keogent, er jeg altså så tørr på øynene. My god, det er ikke til å overse lenger. Må ha en sammenheng. Mener jeg har lest om flere som opplever det samme. Skulle likt å høre hva grunnen er.

Har du vært i ketose lenge? Det er ganske vanlig å bli dehydrert i en periode, derfor er vann så vel som salter viktig. Bruker linser selv, men har ingen spesielle problemer.

Yodette sa for siden:

Vært i ketose i sju uker nå, men med et opphold på ca 3 dager. Hvis vi bare tror det er vannmangel, skal jeg skjerpe meg og drikke mer. Føles småubehagelig.

Skjønner det! Krysser fingra for at det går over. Jeg har hatt perioder med tørre øyne, men det er nok mer generelt diabetes-relatert, samt kanskje også noe stivhet i linsen pga stær, for alt jeg vet. Har brukt øyedråper jeg fikk av optikeren min, og byttet også linsevæske til Alcon Optifree Express, som er det beste mht. fukt jeg har brukt hittil. Klart, om du har dags/døgnlinser, kan du sikkert se bort fra det siste rådet. :p

Ellers er jo Lemen her inne optiker, så kanskje hun har noen ytterligere råd?

Glemte det nesten, men ytterligere 100 gram ned. Da teller vi 69,2, og 1,5 kilo ned siden jeg begynte å delta i denne tråden på alvor! :)

scnuppa80 sa for siden:

Ah.. jeg har nådd ett platå av noe slag. Eller, vekta sjonglerer mellom 78 og 79 kg og det har den gjort snart i 2 uker. Spiser riktig så er litt frustrerende. Men håper det snart slipper igjen, jeg har mål om 77 kg til jul !!

Miranda13 sa for siden:

Grattis! 69,2 høres helt fantastisk ut :D

Yodette sa for siden:

Enig. 69,2 hadde vært så gull! Jeg skal dit jeg også. Men først får jeg prøve å glede meg over at jeg snart ser 7-tallet. Hadde det ikke vært for dette platået jeg har satt meg fast på, ville jeg kanskje ha sklidd pent over i 7-gangen før jul.

Men 8 kilo på 9 uker skal jeg klare. Det er julemålet og jeg er egentlig ganske nære nå.

Takk. :) Jeg har jo liksom vaka på 67 komma noe og til rundt 70 kilo i halvannet år nå, men det er alltid bra når det går nedover! Hadde i vært fall vært ålreit å være på 68-tallet før jul! Ned til 65 igjen er jo litt vel ambisiøst. :p

And wish granted! 68,7 i dag, og 2 kilo ned siden jeg ble med på utfordringa! :)

kamp sa for siden:

Får meg går det feil vei. Hadde håpet å komme ned ca fem kg men har istede lagt på meg fire,. Skjønner ikke helt hva jegngjør galt heller :mad:

:heia:

Ned 100g på meg! :p Hadde ikke regna med noe som helst, mtp alt som slapp forrige uke, så godt fornøyd. :D

Lemen sa for siden:

Takk for heiing! :D Ganske stabil denne uka her, var 89,1 i dag tidlig, skulle ønske det var litt ned, men jeg lever godt med mye god middag for tiden, så det er ikke så rart. :lol: (Søster bygger om kjøkken, så jeg lager middag til henne og familien stort hver dag for tiden.)

Tror ikke jeg har så mye å komme med når det gjelder tørre øyne her. Det har vel litt med væskebalansen, og at man får i seg nok fettstoff man kan påvirke selv, er stort sett problem med produksjonen og sammensetningen av tårefilmen som er årsak til at det blir tørt. Ellers så er det de ytre påvirkningene med tørr luft, vedfyring, varmepupme, ventilasjonsanlegg osv. som kan forverre tørre øyne. Ikke hørt om noen som får tørre øyne av å legge om kostholdet til lavkarbo før.

Yodette sa for siden:

Jeg har faktisk lest om flere på ketogen diett som blir tørre på øynene. Har jo Googlet litt (f.eks. "dry eyes ketosis") for å finne ut om jeg er alene om dette. Det kom så veldig samtidig med at jeg begynte med ketose.

Det jeg vet jeg har lest noe om, er han Stephan Guyenet, som fant at når karbohydratinntaket blir for lavt, (sånn nesten i null), så blir det slimhinneproblemer overalt. Da stopper tåreproduksjonen og opp og mageslimhinnen funker ikke som den skal lenger. Årsaken er rett og slett glukosemangel. (På de små proteinene i tårene bindes det jo lange kjeder av oligosakkarider).

Jeg spiser definitivt ikke null karber per dag, men rett under 20 på det laveste. Om jeg trekker fra fiberet, så er det enda lavere. Kanskje er det lavt nok til å gi nedsatt tåreproduksjon hos meg? Kanskje merker jeg det ekstra lett fordi jeg bruker linser? (dagslinser).

Søsteren min er også optiker og underviser nå studentene i Danmark. Jeg kan jo høre med henne om hun har vært borti dette.

Har drukket mer i dag altså, men øynene er merkbart tørre likevel. Grmf.

Yodette sa for siden:

OMG. Tatt en runde med vekt opp og så nedover igjen. I dag er veiedag og jeg er på nøyaktig samme sted som forrige uke, men det har i det minste gått nedover flere dager i strekk. Neste uke skal de siste 0,3 siste kiloene før julemålet tvinges til å gi tapt.

scnuppa80 sa for siden:

Jeg sliter skikkelig med å få bukt med de siste 1,5 kiloene! Går opp og ned annenhver dag .. Grr !

Carisma sa for siden:

Jeg tør nesten ikke si det høyt, men plutselig har nesten 3 kg forsvunnet mer eller mindre over natta. (Bare 5 kg igjen da av de 8 jeg la på meg ila 10 dager i sommer.... :rolleyes:) Har egentlig ikke endret på noe, så jeg aner ikke hvorfor det plutselig går den veien :confused:

Miranda13 sa for siden:

I dag veide jeg 73,4 kg. 1,4 kg igjen til jul. :stortsmil

Skal på julefest i morra. Det er umulig å passe inn i underkjolen, så må kjøpe en ny. :_punk:

Yodette sa for siden:

Yess! Der forsvant siste lille rest av de 8 julekiloene.
Kanskje klarer jeg 10 før nyttår?

:heia:

Her står det stille, men bedre enn opp. :)

Yodette sa for siden:

Feirer med sashimi med salat av vårløk og avocado og hjemmelaget ponzusaus.
Mmmmmmm!

Ikke lett syns jeg å holde en diett med oppussing av hus, jobb og julestria. Har mest fokus nå på å holde vekta tror jeg. Så får jeg se hva det ender på til nyttår. Ned 600 g fra sist veiing her hvertfall :)

13:12: 73.0 (-600 g)

Miranda13 sa for siden:

Gratulerer! Så strålende :stortsmil

Grattis! :heia:

Her står det stille igjen! Julemålet er jeg per nå 2,7 kilo unna, så det kan jeg jo se langt etter. :p Men, med minus tjue i år og førti tilsammen, så driter jeg i det, og tar de resterende 10+ kiloene neste år. Håper dog på 200g ned før neste mandag (ille greit med hele og halve tall:cool:), så skal jeg si meg fornøyd, og reise hjem til Norge og juleribba. :)

Jaja.. Greide å sprekke i går jeg da. Håper bare jeg er tilbake i ketose fort. Sprekken var egentlig ikke verdt det heller, men hadde sååååååååå lyst på julemarsipan til julefilmen.. Men, da vet jeg det.. Blir kvalm. 3 uker med ketose bare, og jeg sprakk :-( Men, lesson learned. Er bare å holde seg i skinnet.. :-) Hele poenget med dette er jo å få en ny livsstil, og går jo ikke det hvis jeg holder på sånn.

wow. så bra :-):D

Yodette sa for siden:

Apropos det med marsipan, forresten! Det funker å blande vispet eggehvite med mandelmel, noen vaniljedråper og ett eller annet søtstoff. Det dekker marsipanbehovet mitt.

Jeg lager også min egen konfekt, fordi jeg synes det er ALT for trist å kutte ut sjokolade, når sjokolade i seg selv er ganske bra for oss. Så jeg kjøper rå sjokolade og blander det med smeltet smør (usaltet er i best). Når alt er flytende, kjøler jeg det litt ned og har i extra virgin cocosa, noen vaniljeessensdråper og søtstoff (har prøvd både Splenda og steviadråper og begge deler blir helt ok). Dekker sjokoladebehovet og er i tillegg små ganske sunne LCHF-fettbomber.

Og forøvrig står vekta helt bom stille igjen, men jeg stresser ikke. Har begynt å ri en gang i uka og går fort i 30 minutter på tredemølle i oppoverbakke hver dag. Det løsner nok snart.

scnuppa80 sa for siden:

Jaja det nærmer seg jul og har 2 veiedager igjen . Er spent på den i morgen , har stått stille eller gått opp og ned i snart 2 uker. :-( håper på ett positivt tall i morgen .

Og gratulerer Yodette! ! Bra jobba :-D

scnuppa80 sa for siden:

Nei..Ser ut til at jeg må nøye meg med 7 kg til jul. Stillestand på snart 3dje uka. :-(

Her skjer det ingenting. Plutselig en del vann i kroppen. Meh.

index sa for siden:

Har glemt å veie meg de siste par mnd.:rolleyes: Så da får vi heller se hva nyåret bringer av forsetter og motivasjon. Det ordner seg nok...:D

Tusen takk for tips til noe godis.. Har vært litt sånn "missunnelig" nå i disse juletider, på alle rundt som spiser marsipan, sjokolade, karamell osv. Men, går stort sett greit, men sprakk da her om dagen. he he :-)

Har enda ikke kommet i ketose igjen.. Men håper det melder seg i morra :-) hadde gått opp en kilo i dag.....

joho. I ketose igjen :lol:

Linuz sa for siden:

Å, jeg har vært så slapp... Ble sjuk, mista all motivasjon.
Har vært litt av og på lavkarboen.
I dag veide jeg meg.. og en kilo til er borte!
Nå er der bare å kjøre på...

Vekt 19.12.: 110.1 kg
Julemål: 108

:)

Lemen sa for siden:

Så bra! :heia:

Lemen sa for siden:

Dette var 3 desember, og jeg kan ikke si at jeg har vært flink i det hele tatt etter dette, for blir mye brød og karbo i middagene for tiden. Eneste jeg er flink på er å ikke stappe innpå med godis og snack slik jeg har gjort det siste året. Det gir heldigvis resultater, så vekten var 88.5 kg i dag tidlig!! :)

Rekker nok ikke mitt siste julemål om å være under 87 kg, men det er helt ok. :)

Yodette sa for siden:

Da går det jo rette veien for dere begge to. Så bra!
Her står det bom stille. Helt totalt stille. Merker på kroppen at fettet minker, men det synes foreløpig ikke på vekta. Da er det er sikkert på tide å ta noen mål igjen.

Yodette sa for siden:

Åh det var lurt! Jeg har jo mistet 10 nye cm den siste måneden.

1. desember hadde jeg mistet totalt 20,8 cm
    I dag, 21. desember, hadde jeg mistet 31cm totalt.

Merker det på bukselår og linninger, samt på at BHene strammer mindre rundt brystet.

Lemen sa for siden:

Så bra!! :heia:

Carisma sa for siden:

Og der var de på igjen med en venn. :mad:

scnuppa80 sa for siden:

Da er julen kommet i hus , hvertfall nesten. Jeg klarte ikke målet på 8 kg men er jaggu bra glad for de 7 kiloene som er borte :-D skal på ny giv etter jul og gleder meg allerede. Men i jula skal jeg kose meg og spise så rett som jeg kan , - juleølen og aquavitén som jeg må ha på selveste julaften !
Vil takke alle sammen for inspirerende og motiverende engasjement i denne tråden , og vil ønske alle en riktig god jul :-D

Det kommer nok en ny tråd i januar ;-)

Yodette sa for siden:

Så kjipt med vekta som fluktuerer sånn, Carisma. Dårlig gjort.

Julemålet klarte jeg, men tviler på at det skjer noe mer før nyttårsaften. Står fortsatt bom stille på vekta her. Men jeg gleder meg også til nytt år og nyttårstråder å bli med på her inne.

Tror jeg skal holde meg til rødvin og kanskje koke meg mandelpoteter dagen i forveien, så kan jeg spise mine kalde på julaften. Jeg liker kalde poteter veldig godt, så det blir ikke noe stort offer. Da går jeg ikke glipp av potetene til pinnekjøttet og jeg ødelegger ikke for ketosen. Pose og sekk. Riskremen kan jeg jo lage en egen versjon av med kun kald ris, krem og søtstoff i stedet for sukker. Det er veldig godt. Har prøvd før.

God jul!

Yodette sa for siden:

I dag gikk plutselig vekta ned forbi platå-tallet. Bare en kilo igjen til 10. Kanskje går det innen nyttårsaften likevel?

Da klarte jeg i det minste målet de siste ukene om å prøve å holde vekta sånn noenlunde. Med lite motivasjon, oppussing og annet styr ble det vanskelig å holde helt på kosten. Ny start i januar :)

13:12: 73.0 (-600 g)
23.12: 73.0 (0)

scnuppa80 sa for siden:

En liten oppdatering i jula. Jeg har spist både brød og multekrem og kost meg med det meste . Rart når man først tillater ett par ting så baller det på seg.. Men nå er arbeidsdagen her igjen og i følge vekta så har jeg lagt på meg ett halvt kilo og det har maten vært verdt. :-) har igjen en liten utskeielse ( waldorfsalat/vin) på nyttårsaften men ellers så skal den halvkiloén være borte først på nyåret etter planen :-) og må mange flere følge ;-)

Yodette sa for siden:

Det var jo veldig beskjeden oppgang, da scnuppa. Vel verdt det, ja.
Når begynner nyttrstrådene her inne da folkens? På nyttårskvelden kanskje?

scnuppa80 sa for siden:

Nesten 1 kg nå .. ;-) Regner med det meste er vann ,føler meg stinn og oppblåst .Må trappe ned karbohydratene igjen trur jeg så jeg slipper bivirkninger.
Ja nyttårskvelden høres smart ut :-)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.