< Tilbake til oversikten

Leseåret 2015 - hva leser du nå?


#202

Carisma sa for siden:

Terry Pratchett - i lovens navn. Det var på høy tid med litt Pratchett igjen. :)


#203

Ziltoidia sa for siden:

Ting som har blitt lest i det siste:

The Fry Chronicles av Stephen Fry: Likte den, og han skriver innmari bra... men den ble kanskje litt ensformig. Stusser litt over at han har utelatt en del fra livet sitt, som han har snakket om ellers. Jaja, kanskje finner jeg det i More Fool Me.

Flaggermusmannen av Jo Nesbø: Bra bok! Men jeg savner litt mer finurlige forbindelser og aha-avsløringer. Men spennende var den uansett.

The Martian: ÅH, så bra skrevet! Tenk at å lese om en mann som har blitt forlatt alene på Mars fordi resten av crewet hans tror han er død... tenk at det kunne være morsomt! Synes hovedpersonen ble veldig lett å relatere seg til ettersom han alltid hadde et humoristisk perspektiv på aldri så dystre situasjoner.

Leser nå:

I'll Give You the Sun av Jandy Nelson: Klarer ikke helt å komme inn i denne boken pga språket. Sliter med å skille fjas fra det som faktisk er relevant. Boken er jo så høyt elsket at jeg føler jeg har gått glipp av noe. Og nå er jeg halvveis...

Rødstrupe av Jo Nesbø: Er halvveis i denne boken også. Spennende, men litt mindre oversiktelig enn forgjengerne. (Har lest Kakkerlakkene før)

Wool av Hugh Howey: Har så vidt begynt, men den minner meg ærlig talt om veldig mye dystopian future bøker jeg har lest før. Litt 'The Giver'... Satser på at den kommer seg.


#204

Carisma sa for siden:

Det er hele poenget at den er litt uoversiktlig :) Min favoritt-Nesbø :ja:


#205

Bønna200 sa for siden:

Steinhimmelen av Karin Brunk Holmqvist.



#207

Butterfly83 sa for siden:

¨
Nei, denne ga jeg opp etter 30 sider. Sier jeg, sier min mor, bla bla bla.

Begynner på Rowan Coleman- Livet på nytt.


#208

Photobscura sa for siden:

Doris Lessing - The Grass is Singing.


#209

Butterfly83 sa for siden:

Tatt en pause i denne og leser Louise Doghty- Apple Tree Yard. Fristen på den går ut før den andre. Men får se om jeg fortsetter på den andre, for egentlig har jeg andre bøker også som går ut før. Som jeg tror er litt mer spennende :)


#210

TrillTrall sa for siden:

I helga leste jeg "Himmelstrand" av John A Lindqvist - er det noen som har lest den? Hva hendte egentlig til slutt? Jeg skjønte ikke noe av slutten og det er jeg visst ikke alene om... Merkelig bok. En god ide og et interessant konsept, men det tok av litt i meste laget for meg.


#211

Anne sa for siden:

Stillitsen av Donna Tartt😊


#212

Carisma sa for siden:

Svøm med dem som drukner - Lars Mytting


#213

Bønna200 sa for siden:

Bare et barn av Hanne Kristin Rohde.


#214

TrillTrall sa for siden:

Tror jeg leste ca. 50 sider i den, da gadd jeg ikke mer - kjeeeeedelig. Har hørt flere si det samme. Samme med Anne Holt sin siste.

Selv leser jeg bl.a. Lars Lenth "Brødrene Vega", litt mange navn, men også litt fornøyelig. :)


#215

Bønna200 sa for siden:

Jeg synes den er veldig bra. :) Skjønner ikke at den kan være kjedelig? :confused:


#216

TrillTrall sa for siden:

Den fenget meg rett og slett ikke. :) Men hvis du liker den så er jo det flott! :)


#217

Bønna200 sa for siden:

Ja, sånn er det jo noen ganger. :ja: For meg er det helt omvendt, jeg syntes den var spennende fra første stund. :)


#218

Butterfly83 sa for siden:

Camilla Läckberg- Løvetemmeren


#219

Bønna200 sa for siden:

Hvordan er den? :spent: Står på liste, nummer tre i køen nå. Begynte som nummer ni, så det går da framover. :D


#220

Butterfly83 sa for siden:

Jeg har akkurat begynt, bare lest noen få sider :) Men har jo lest overalt at det er hennes beste bok så forventningene er jo der :)


#221

Carisma sa for siden:

Har bare sett det motsatte jeg, at det er hennes dårligste? :confused:


#222

TrillTrall sa for siden:

Jeg tror ikke jeg pustet fra jeg åpnet boka til jeg var ferdig... :) At det skal være hennes dårligste skjønner jeg i alle fall ikke! Ikke for det - det meste, om ikke alt!, fra den dama er bra synes jeg! :)


#223

Carisma sa for siden:

Det flere mente var at hun begynte å gå litt på repeat både i stilen og temaer og karakteristikker. Noe jeg ikke har vondt for å tro, hvor mye kan hun skrive fra en liten plass på svenskekysten liksom :rolleyes: og troverdigheten i bøkene har vel gått fyken for lengst, mye kan det ikke skje på en plass...
Jeg har forsøkt med på en av henne for lenge siden, men det ble for mye ukebladroman for meg. :o


#224

Butterfly83 sa for siden:

Har ikke fått lest så veldig mye mer, men det jeg har lest liker jeg veldig godt hvertfall. Men jeg liker godt måten hun skriver på fra før da.


#225

Lykkejenta85 sa for siden:

"Dødsskipet" av Clive Cussler anbefales for de som liker krim og spenning fra første til siste side. ligner litt på "Inferno" av Dan Brown men jeg storkoste meg og grøsset i sommervarmen. er ikke for de sarte ukebladhjertene.. :)


#226

Photobscura sa for siden:

Innsirklinger III av Carl Frode Tiller.


#227

Ana sa for siden:

De syv søstre av Lucinda Reiley


#228

Carisma sa for siden:

Lyden av asfalt - Yngve Kveine


#229

Minni1 sa for siden:

"Det blå mellom himmel og hav" av Morgen I Jenin


#230

Butterfly83 sa for siden:

Da skal jeg lese siste halvdel av Rowan Coleman- Livet på nytt.


#231

Butterfly83 sa for siden:

Lene Lauritsen Kjølner- Høyt henger de


#232

Festina lente sa for siden:

Jeg holder på med en kjempekjedelig bok jeg kjøpte i London for et par uker siden; Flesh and blood av Patricia Cornwell :(

Og NEI - å gi opp er IKKE et alternativ;)


#233

Carisma sa for siden:

Du trenger ikke gi opp, bare legge den på vent til senere. Myyyyye senere... ;)


#234

Festina lente sa for siden:

Jeg gleder meg til den neste boken kommer - den skal ha handling fra Norge :) (Selv om jeg egentlig synes hun skriver litt "overtydelig" så må jeg få med meg den ;))


#235

Photobscura sa for siden:

A Game of Thrones av George R.R. Martin, den første boka tv-serien er basert på. Fordi ... sommer og lettlest!


#236

Festina lente sa for siden:

Tror jeg må forholde meg til mottoet ditt, Carisma; Percistance pays! Skjønt jeg er litt usikker på hvordan.... ;)


#237

Carisma sa for siden:

:hearts::hearts::hearts:


#238

Gracella sa for siden:

Åh, holder også på med de nå :cool:
Har begynt på bok II, og det er litt artig å merke seg forskjellene fra TV-serien. Helt grei lektyre :)



#240

Butterfly83 sa for siden:

Skummet gjennom siste halvdelen. Syns det skjedde utrolig lite til å være krim.

Skal begynne på Jon Gangdal- Jeg tenker nok du skjønner det sjøl; historien om Christoffer. Gruer meg egentlig litt til å lese den.


#241

Bønna200 sa for siden:

Nå er jeg ENDELIG begynt på Løvetemmeren og den er bra, ja. :ja: Og er enig i at alt hun har skrevet har vært bra. :)


#242

Festina lente sa for siden:

Den ligger der enda, for å si det slik ;)


#243

Butterfly83 sa for siden:

Kjersti Annesdatter Skomsvold- Jo fortere jeg går, jo mindre er jeg.


#244

Ziltoidia sa for siden:

Ble akkurat ferdig med Heir of Fire av Sarah J. Maas. Har på følelsen av at det er en av de lengste bøkene jeg har lest. Når jeg først kom igang og fikk anledning til å lese den, gikk den unna temmelig raskt allikevel. Kjempegod driv, intrikat og spennende. Ei skikkelig fantasyblekke med andre ord.
Dette er den tredje boken i Throne of Glass-serien og folk sier stadig at bøkene "bygger" på hverandre, istedenfor å være rene fortsettelser, og nå forstår jeg akkurat hva de mener.
Jeg har slitt litt med at jeg ikke har likt (eller mislikt) figurene noe særlig, men i denne boken fant jeg de mye lettere å like og/eller å relatere seg til og føle med. Nå heier jeg faktisk på de. Denne serien kommer til å eskalere!


#245

Butterfly83 sa for siden:

Martina Reilly- Ting jeg vil du skal vite



#247

Taklampe sa for siden:

Liane Moriarty - the Hypnotist's Love Story


#248

Carisma sa for siden:

Stallo - Stefan Spjut


#249

Minni1 sa for siden:

Ektemannens hemmelighet av Liane Moriarty


#250

Bønna200 sa for siden:

Mormor hilser og sier unnskyld av Fredik Backman. Jeg veit ikke helt, jeg...


#251

TrillTrall sa for siden:

I sommer har jeg lest følgende:

"Alltid Alice" - Liza Genova
"Sølvstjernen", "Krystallslottet" og "Ville hester" - Jeannette Walls
"Antikvitetshandleren i Charleston" - Beth Hoffman
"Brødrene Vega" - Lars Lenth
"Men altså..." - John Cleese
"Ikke si noe til pappa" - Dora Heldt

Likte alle veldig godt. :)


#252

Festina lente sa for siden:

Jeg har den på vent. Er den god, Minni1?


#253

Minni1 sa for siden:

Ja jeg syns den var en god bok. Veldig lettlest og enkel når en først kom inn i hvordan den er lagt opp.


#254

Bønna200 sa for siden:

Blod på snø av Jo Nesbø.



#256

Carisma sa for siden:

Norsk litteraturhistorie fritt etter hukommelsen av Knut Nærum


#257

Bønna200 sa for siden:

Tre ting om deg selv av Jill Mansell. :)


#258

TrillTrall sa for siden:

Er akkurat ferdig med Arnaldur Indridason "Skuggasund" - hans beste så langt synes jeg! :)


#259

vaskeklut sa for siden:

Er i gang med hele "Hammarby-serien" av Carin Gerhardsen. Akkurat nå er det Vyssan lull som lese.


#260

TrillTrall sa for siden:

Og der var "Løgnen" av Yrsa Sigurdadottier også unnagjort! :)


#261

Bønna200 sa for siden:

Bare en liten hjertesorg av Claire Allan. Skikkelig feelgood. :D


#262

Photobscura sa for siden:

Harens år av Arto Paasilinna. Fin! :)


#263

Butterfly83 sa for siden:

Sophie Kinsella- Shopoholiker i Hollywood.

Holder nå på med Renee Knight- Avslørt.


#264

Festina lente sa for siden:

Har begynt på Skogsmatrosen fra trilogien En sjøens helt av Jon Michelet.


#265

Carisma sa for siden:

Nettopp ferdig med "Jeg tror bestemor lå med Frank Zappa", og det var en positiv overraskelse! En skikkelig perle, og nå har jeg ikke lyst til å begynne på noen ny bok for å ikke ødelegge godfølelsen... :o


#266

TrillTrall sa for siden:

Jeg sliter med å finne en god bok nå, har begynt på og forkastet både "Piken på toget" og "Alex" og er i tvil om jeg skal orke å fortsette med "Etta og Otto og Russel og James" av Emma Hooper, den fenger meg ikke helt den heller.


#267

Lemen sa for siden:

Jeg leste hele "Alex" og synes ikke den var kjempebra jeg heller, men grei nok. "Piken på toget" står på min leseliste, men ikke hatt tid til å begynne på den enda.


#268

TrillTrall sa for siden:

"Alex" ble alt for mye "sett utenfra" på en måte for meg og "Piken på toget" klarte jeg ikke å få noen flyt i, to "jeg-stemmer" blir ofte bare surr for meg.

Holder på med "Det frosten tok" av Kari Nygaard og den liker jeg kjempegodt!!! Anbefales varmt! Glemte den helt da jeg leser den som "lunsjbok". :)



#270

Photobscura sa for siden:

How to kill a mockingbird av Harper Lee, for første gang på tjue år. Er så spent på den såkalte oppfølgeren, men måtte lese mesterverket om igjen først. Minst like, om ikke mer, fantastisk som/enn første gang!

Leste denne Jeg tror bestemor lå med Frank Zappa-boka, ettersom flere har snakket om den. Ikke særlig imponert. Helt grei.


#271

Festina lente sa for siden:

å, den er så bra! :) Er spent på oppfølgeren - den har ikke fått så veldig gode kritikker... Har du kjøpt den, Photo?


#272

Ziltoidia sa for siden:

Ble nylig ferdig med Song for Eirabu-duologien, og er nå helt ødelagt innvendig. Skikkelig bok-hangover. Hvor skal jeg finne maken nå da? D: Ravneringenserien konkluderes jo snart óg.


#273

Photobscura sa for siden:

Ikke enda, men kommer til å gjøre det så fort den kommer i pocket på originalspråket. Har hørt mye forskjellig, er spent selv, enn om ryktene som sier at Atticus plutselig er rasist ikke akkurat er så positive ... Er jo heller ikke en direkte oppfølger, men manuset hun jobbet med før Mockingbird, som forsåvidt var hennes eneste roman frem til nå.


#274

Butterfly83 sa for siden:

Ingar Johnsrud- Wienerbrorskapet


#275

Pingvin sa for siden:

City of glass av Paul Auster.


#276

Tirill77 sa for siden:

Jeg begynte å lese igjen desember 2014 etter å ha hatt pause i over 25 år! Nå leser jeg som en hest..
"Et helt halvt år"
Oppfølger "etter deg" er jeg akkurat ferdig med
I skyggen av banyantreet var fantastisk
Drømme hjerte
å.. det er så mange gode bøker men jeg må si at hundreåringen og analfabeten kun ble lest fordi " alle sa de var bra"- jeg var ikke spesielt imponert.


#277

Carisma sa for siden:

Etter å ha pløyd gjennom den siste i Avdeling Q-serien, "Den grenseløse" (som var bedre enn de to foregående), har jeg gått på en skikkelig klassiker; Kameliadamen av Alexander Dumas.


#278

TrillTrall sa for siden:

"Reisen til Bella Coola" av Kari Nygaard. Synd jeg liker coveret så dårlig. :) Likte boka kjempegodt da! :)


#279

Bønna200 sa for siden:

Skjult trussel av Karin Slaughter. :)


#280

senka sa for siden:

Den gode kraften -Snåsamannen <3



#282

Butterfly83 sa for siden:

Den tok visst ikke så lang tid å lese, bare 109 sider.

Neste blir Emma Straub- De ferierende.


#283

TrillTrall sa for siden:

Den likte jeg godt. :)


#284

Butterfly83 sa for siden:

Ja, det var en koselig bok :) Og passe lengde! Hadde den vært lengre hadde det nok blitt kjedelig, men nå var det akkurat passe :)


#285

Butterfly83 sa for siden:

Gadd ikke lese ferdig denne. Tror ikke jeg går glipp av så mye.

Har nå lest "Jeg tror bestemor lå med Frank Zappa" og syns den var kjempefin :) Tidligere har jeg ikke likt såpass korte romaner, men denne synes jeg var fantastisk. På 90 sider føler jeg at jeg har lest en bok som normalt kunne vært på 300 sider. Har på en måte fått med en hel historie på så lite plass.

Neste blir "Et helt halvt år". Tror jeg har begynt såvidt på den tidligere, men rakk ikke å lese mer før jeg måtte levere.


#286

Carisma sa for siden:

Ja, ikke sant? :ja: En skikkelig perle, og hvertfall for min del en bok som fant meg i akkurat rett øyeblikk.

Jeg er kom halvveis inn i Kameliadamen av Alexander Dumàs, men ble så irritert på hovedpersonen at jeg måtte ta pause :rolleyes:
Så da gikk jeg i gang med Marina Av Carlos Ruis Zafòn.


#287

TrillTrall sa for siden:

Jeg har en Jon Østeng Hov-periode. :) Flott fyr, nydelige tekster og fantastiske bilder!


#288

Tirill77 sa for siden:

Leser nå Mofongo av Cecilia samartin .
Veldig fin :)


#289

Mints sa for siden:

Ååå, den er kjempefin! :)

Jeg leser for tiden The Name of the Wind av Patrick Rothfuss i papirversjon og hører Cress av Marissa Meyer på lydbok når jeg er ute og går eller kjører bil :)


#290

Ziltoidia sa for siden:

^Åååh, Cress er så bra! Gleder meg ille mye til Winter som kommer snart! :D

Jeg ble akkurat ferdig med Burial Rites på lydbok. Helt fantastisk! Leslesles! Anbefaler særlig lydboken.


#291

Butterfly83 sa for siden:

Jeg syns denne var helt fantastisk :D Jeg lo og jeg gråt, og ville ikke at boka skulle ta slutt.

Nå er jeg i gang med Yrsa Sigurdardottir- Løgnen.


#292

TrillTrall sa for siden:

Atle Antonsen og Johan Golden - "Ny hylle på Prix" - herlig! :lol:


#293

Photobscura sa for siden:

Fant Mammas svik (en gjenfortelling av oppveksten til et av ofrene for det som etterhvert ble kjent som "Alvdal-saken") liggende hos søster nå da jeg var på besøk, og begynte å lese ... Fikk lyst til å grave ut øynene mine - det er noe av det jævligste jeg har lest! En viktig historie å få ut, dog sjarte sjeler bør kanskje holde seg unna.


#294

TrillTrall sa for siden:

Grusom historie ja. Jeg brukte et par år før jeg klarte å kvinne meg opp til å lese boka om Christoffer, "Jeg tenker nok du skjønner det sjøl" - den er så grusom at jeg var temmelig våt i øynene til tider husker jeg. Fatter ikke at det er mulig å gjøre sånt mot et lite barn.


#295

Photobscura sa for siden:

Måtte ta en god pause med GoT. Satt barnevakt for nevø og niese, begge i barneskolealder, og det ble for mye rett og slett.


#296

Butterfly83 sa for siden:

Kjekt med litt tips :) Skal låne denne på biblioteket. Kan tenke meg den er grusom, men som du sier er det jo en viktig historie.


#297

Prenille sa for siden:

Jeg leser Jo fortere jeg går, jo mindre er jeg av Kjersti Annesdatter Skomsvold. Leste den da den kom i 2009 også, det er en kort roman om ensomhet som egentlig er litt morsom.


#298

Butterfly83 sa for siden:

Denne skal jeg lese nå :)


#299

Spinnerette sa for siden:

Den er så fin!


#300

Butterfly83 sa for siden:

Skal begynne på Mammas svik- Anne-Britt Harsem. Kjenner jeg gruer meg litt.


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.