< Tilbake til oversikten

Eurodiet 2015-tråden

#1

TSG sa for siden:

Da er tråden offisielt startet. Lykke til folkens.


#2

milena sa for siden:

Det gledes!

Her går det utrolig sakte... 1,5kg første uken selv om jeg gjorde alt "riktig". Så jeg har begynt på Metformin igjen selv om blodprøven ikke viste insulinresistens. Prøvde å få kontakt med behandler, men fikk ikke svar. Sjekket opp og så at jeg hadde 2 resepter igjen fra tidligere så da prøver jeg meg igjen for å se om det hjelper litt på.

Våknet i morges med dundrende hodepine. Kom fram til at det måtte være veskebalansen som er litt off så nå har jeg drukket buljongsuppe i hele dag. Veldig svak så jeg håper på at det ikke ødelegger for eurodiet.


#3

Cyan sa for siden:

Milena: Hadde ikke du holdt på med lavkarbo i forkant av Eurodiet? I så fall kan det jo hende at du allerede hadde kvittet deg med en del vann i forkant. Det første vekttapet man har på ED er jo i all hovedsak vann.

Jeg er litt til og fra her om dagen. Jeg går vel strengt tatt ikke på ED lengre, i hvert fall ikke sånn at jeg følger noen faser. Det blir for lite energi for min del. Men jeg bruker ED produktene som mellommåltider og før trening, pluss at jeg spiser en og annen ED middag og frokost innimellom. Følges fortsatt opp på Fedonklinikken.


#4

milena sa for siden:

Jo, Cyan, har holdt på med Lavkarbo en del før dette, men den siste perioden før jeg begynte med ED var jeg ikke i gamet. Så det bør nok være en del vann å ta av :-)


#5

TSG sa for siden:

Jeg har prosjekt "rens kjøleskapet og hyller for alt som frister" hjemme. Har fått ungene med på å holde seg godterifrie noen måneder, slik at det ikke skal ligge sjokkis og andre fristelser i huset hvis jeg skulle få et svakt øyeblikk.

Siden jeg ikke begynner før søndag, så skal jeg spise alt det jeg synes er supergodt ikveld og imorgen og så er det stopp med stor S T O P og P. Når jeg først skal slanke meg, så leker jeg ikke slankekur, men går all in.


#6

milena sa for siden:

Haha, nå har jeg brødet til steking. Syns ikke det heva seg noe på den timen det skulle ligge. Først etterpå så jeg at jeg skulle ha brukt varmt vann. Ja ja, får se om det blir spisendes...


#7

Kanutten sa for siden:

Jeg fikk pepper da jeg startet en slik tråd. Det finnes regler for den og den "bør" opprettes av en moderator som kan vifte med rødpenna underveis....Håper du lykkes!!


#8

Cyan sa for siden:

Dette er en Eurodiet-tråd, og har ingenting med de andre 2000-trådene med sine regler å gjøre. Men for å unngå misforståelse endret jeg overskriften så det kommer klarere frem.

#9

TSG sa for siden:

Har bakt brødrene som er tillatt i fase 1 og er klar til oppstart imorgen.
Har gjort meg følgende tanker så langt:
Hvorfor kalles de brød når de er mindre enn et vanlig rundstykke? (Og ja, jeg hadde gjæren i). :D
Hva har man på rundstykket? En hel måned med enten agurk eller det lovlige bringebærsyltetøyet høres litt kjedsommelig ut. Er pesto lov F.eks? Var i London sist helg, og siden jeg skulle slanke meg droppet jeg kjøp av nye klær nå. Istedet gikk jeg til innkjøp av alskens middelhavsmat (dvs pesto i ulike farger og varianter) siden Eurodietten visstnok skulle være inspirert av kostholdet ved Middelhavet.


#10

milena sa for siden:

Jeg bruker pesto og så har jeg sneket til meg bittelitt smøreost. Jeg bruker ikke alltid melk til å blande ut måltidene i så da tenkte jeg at det ikke kunne skade så voldsomt med litt ost. Men, begynner å tvile litt siden vekta ikke beveger seg...


#11

gssn sa for siden:

Jeg har tenkt litt på pålegg selv. Har ikke kjøpt noen av brødproduktene enda, men i neste bestilling blir det med. Kan man ikke lage noe slags pålegg av stavmiksa grønnsaker? Ellers tror jeg jeg har lest at pesto er lov.

Jeg er ferdig med første uke nå. Merker ikkenoe sult etter tre timer så noen ganger har jeg glemt tida og ikke spist så ofte som jeg skulle. I kveld har jeg for eksempel ikke spist sida sjutida, wups. Men merker det nå. Har mista litt matlyst også, eller kanskje det er mer at jeg er matlei. Får prøve å finne noen nye ideer til tilberedelse av grønnsaker i morgen. 22 dager igjen på fase 1...

Aner ikke om jeg har gått noe ned, har ikke vekt hjemme.


#12

TSG sa for siden:

Kom til å tenke på melkeprodukter etter det du skrev Milena. Dersom det i oppskriften står et merke av en flaske med ku-fjes og 0 %, er det da skummet melk man skal blande oppi?

Nå har jeg forresten debutert som ED-spiser. Rundstykket som man baker selv, var helt ok. Ergo blir det rundstykker på alle frokoster fremover.


#13

Cyan sa for siden:

Pesto og tomatskiver er godt på rundstykkene. Ellers har jeg brukt litt leverpostei og lasset på med paprika og agurk.


#14

milena sa for siden:

Ja, da skal det være melk. Og ja, syns selv rundstykkene ("brødet") var godt! Må bestille mer i neste omgang :p


#15

Carisma sa for siden:

Melk eller helst lactolight.


#16

TSG sa for siden:

Omelettene er skikkelig kleine synes jeg. Lurer på om det istedet er lov med to brødmåltider per dag? Det er jo også mer i tråd med slik måltidsrutinene mine er sånn vanligvis.

Verken soppomeletten eller baconomeletten falt i smak, og jeg får ikke i meg hele. Men, tilbehøret i form av asparges, tomater og sopp går derimot ned på høykant, så jeg er ikke sulten.


#17

milena sa for siden:

Ja, jeg gjorde den feilen at jeg bestilte voldsomt med omeletter... men så spiser jeg de ikke... Får se hva jeg gjør. Dikter nok opp noe med dem. Prøve meg på omlettmuffins i ovnen kanskje?


#18

Carisma sa for siden:

Man kan spise det samme hele dagen om man vil fikk jeg beskjed om, unntatt barene. Veilederen min hadde hatt ei som gikk ned 30kg bare på sjokoladekjenkser til alle måltider, men hun ville ikke anbefale det. :). Men to brødmåltider går helt fint.


#19

TSG sa for siden:

Fikk nettopp samme svar fra ernæringsveilederen hos Forusakutten. To stk brødmåltider var helt ok, men jeg burde lasse på med grøntfor i tillegg. Det fikser jeg. Da mekker jeg bare en salat og har et brød til til lunsjen.
Priser meg lykkelig over at omelettene kan pælmes :)

I tillegg kunne jeg ha på smøreost, eller rent skinkepålegg. Tror imidlertid jeg styrer klar av det, for jeg vil gjøre diettprosessen mest mulig etter boka.

Sjokokjeks til alle måltider :eek:


#20

Carisma sa for siden:

De ferdigkjøpte rundstykkene er supergode med hvitløksmør på :sikle:


#21

milena sa for siden:

Da har vekten endelig løsnet!!! Vet ikke om jeg skal tro at dette har noe med metforminen å gjøre eller ei, men jeg fortsetter å ta den.

Og så datt jeg oppi en pakke med skinke i dag. Trøster meg med at det var ren skinke og dermed bare proteiner og noe fett.


#22

TrillTrall sa for siden:

Njah. Ca. 18% proteiner og 3,5% fett (kokt skinke). Resten er e-stoffer. Nesten da. Man lavkarbomessig helt innafor. :)


#23

Carisma sa for siden:

Da er produkter bestilt...


#24

gssn sa for siden:

I dag har jeg sinnsykt lyst på nystekt kanelbolle sdgafgsgfgdsf. Men har drukket Fanta Zero og spist sukkerfri IFA istedenfor. Ikke adekvate erstattere. Hva gjør dere når dere har skikkelig lyst på noe som ikke er lov?


#25

Carisma sa for siden:

Spiser grønnsaker!


#26

TSG sa for siden:

Hvor mye penger bruker dere sånn cirka på mat? Jeg ble forespeilet at dagsprisen for kosterstatterne var 125 per dag, men jeg er overhodet ikke i nærheten av dette.
La nettopp inn ny bestilling av mat for ti dager og det blir på cirka 300 kroner dagen inkludert "grøntfor". Deretter kommer alle vitamin og mineralpillene man skal ha, så jeg er garantert oppe i 350 kroner per dag i mat.

On the bright side, så funker det jo. Jeg aner ikke om jeg er i ketose for jeg lukter ihvertfall ikke noe vondt av munnen eller har de andre kjennetegnene. rent bortsett fra at jeg ikke er sulten noen gang da. Har sneket meg ned på vekta på jobb og har mistet noen kilo allerede.


#27

milena sa for siden:

Da er det off til Berlin i 5 dager. Blir spennende å se hvordan det skal gå så tidlig i dietten, men jeg er veldig optimistisk. Jeg er jo på vannvogna uansett så det er i alle fall enkelt.


#28

TSG sa for siden:

Kos deg milena. Du får kose deg på alle andre måter enn med mat.

Jeg fikk mail fra Forusakutten idag som lurte på hvordan det gikk. Og jeg kan svare at egentlig, så går det kjempebra.

Her er det jeg pleier å spise hver dag og alle produktene merket anførselstegn er Eurodiettprodukter.

Frokost: "rundstykke" med enten agurg eller "bringebærsyltetøy" samt masse vann.

Lunsj: "rundstykke" og enten salat av rå grønnsaker eller wokkede grønnsaker. En typisk salat av wokkede grønnsaker består av aspargestopper, litt forskjelige typer sopp, noen stekte cherrytomater og noen broccolibuketter.

Klokka 15: "Pralinebar" (dagens høydepunkt)

Klokka 18: "Grønnsakssuppe". Jeg wokker grønnsaker, rister en tykk versjon av suppa, varmer opp og hiver på masse koriander. Både smaker godt og ser godt ut.

eller

"Pasta" med min nye spesialtomatsaus. Jeg var usikker på om hermetiske hakkede tomater var innafor, så derfor hakker jeg selv. Først steker jeg litt rødløk og hvitløk i 1 ss olje. Deretter hiver jeg oppi tomatene, og lar det koke inn til det blri ganske tørt. Så hiver jeg oppi oregano, koriander og grønn paprika. Deretter hiver jeg oppi litt vann og lar det koke. Så stavmikser jeg det til en saus. Vil jeg ha mer å bite i, så wokker jeg noen grønnsaker som sopp eller aspargestopper i tillegg.

Klokka 21: sjokoshaken med 200 ml skummet melk.

Ingen ketosetegn (tenker da på bivirkningene), men det funker. Snek meg innom helsesøsters kontor, og jeg er ned fire kilo siden søndag. Sikkert bare vann, men ned noen kilo er ned noen kilo :)

Klokka


#29

Carisma sa for siden:

Da var jeg i gang igjen. Håper det fungerer selv om det er runde to. Gikk ned 11kg på ni mnd i fjor, og burde tt ned mange ganger det. :o


#30

gssn sa for siden:

Halvveis i fase 1! Har endelig fått bestilt brød og mer kjeks og enkle måltider, da blir det enda lettere å holde på med dette.

Jeg heier på alle sammen!


#31

Carisma sa for siden:

Har spist pannekaker, sjokoladekjeks, kyllingsuppe og en bar. Litt mye søte måltider og litt lite grønnsaker (bare til middagen), men kan vel ikke vente alt første dagen... :o Burde spist et måltid til, men spørs om jeg orker i dag. Ble for sent å bake rundstykker så det blir morgendagens prosjekt.


#32

Carisma sa for siden:

Tok mot til meg og bestilte disse "kjøttpuckene" med tomat og basilikum. Den kan jo minne om burger om man legger godviljen til. Og den funket veldig bra most i småbiter i godt krydret tomatsuppe :ja:
Skal nok prøve den i tacosalat senere i uka.


#33

gssn sa for siden:

Oj, kan vi ikke dele oppskrifter? Tacosalat har jeg aldri tenkt på og hjemmelaga tomatsuppe har jeg aldri laga.

Istad lagde jeg blomkålsuppe, mmmmm. Men jeg juksa og putta litt creme fraiche i. Og løk, vann, skumma melk, salt og pepper. Putta ingen Eurodiet-produkter i, men har spist to barer i dag pga. for lite tid til noe annet.


#34

Carisma sa for siden:

Jeg bruker et par ss av den magre greske youghurten fra Synnøve finden innimellom, i stedet for lactolight eller skummet melk. Tenkte å ha det til tacoen. Får det godkjent av fedondama siden jeg fikk hetta av hvor søte produktene var. :)
Aprikosdesserten bruker jeg det også oppi, og litt gelatin. Da blir det youghurt-pudding. :D


#35

TSG sa for siden:

Dere er jammen meg mer avanserte enn meg. Hva heter de der kjøttpuckene når man skal kikke etter dem i bestillingslista f.eks?

Jeg er den største slaven tror jeg etter å bare spise det som stod oppgitt på infoarket. Eneste lille utskeielse var litt pesto for å få litt smak til salaten.

Kanskje det er fordi jeg er så kjedelig, at jeg nå etter åttte dager fikk det jeg vil kalle min første "motstandsdag"? Har klart å holde meg på matta, men har vært sulten i hele dag og har drømt om sjokkis, sure ting fra Candy King osv.

Hva gjør dere slike dager for å ikke gi etter? Kan man feks spise tyggis? jeg savner frukt og syrlige ting, så tenkte at hvis det fantes en tyggis som smakte slik, så kunne jeg tygge det når det knep som verst?


#36

TSG sa for siden:

Ned fem kilo på åtte dager forresten. Da gjenstår det bare 25 (hikst):eek:



#38

Carisma sa for siden:

Sjokoladekjeks, kyllingsuppe, hasselnøttbar, grønnsakspai og rundstykke i dag. Og endel grønnsaker. Men jeg var fryktelig sulten hele dagen og inmari slapp :confused: syns ikke huske jeg var sulten i det hele tatt jeg sist?..


#39

milena sa for siden:

Kommet hjem fra ferie. Gikk kjempefint i forhold til at alt jeg spiste var innafor - kanskje litt mye balsamiko eddik noen dager - men salat var det eneste jeg fikk meg av grønnsaker i tillegg til noe blomkål. Mye kjeks ute og gikk...

Til sammen på 4 uker ned 3,6kg. Så, skal egentlig ikke klage men hadde håpet det skulle gå fortere.



#41

TSG sa for siden:

Sulten og søtsuget fra i går gav seg heldigvis.
Idag ble det brød til frokost og lunsj, en salat da jeg kom hjem og ikveld har jeg wokket grønnsaker og hatt grønnsakssuppen over.

Jeg merker imidlertid at hele rutinene mine må endres, og at jeg har med meg mange uvaner. Ikveld kommer mannen hjem fra utenlandstur og vanlig tradisjon hjemme da, er at vi setter oss ned og snakker over et glass vin.
Not anymore.

Til helgen skal lede en konferanse. Det innebærer felles middager og lunsjer. Sånne evenementer gruer jeg meg til. Har alliert meg med folk jeg kjenner som vet jeg er på Eurodiettkjøret, slik at jeg sitte med dem under måltidene ihvertfall.


#42

Carisma sa for siden:

Akkurat samme som meg, brød til frokost og lunsj :) Merker at det brødet metter, har ikke vært sulten i det hele tatt i dag. Skal se om jeg lager brownien nå til kvelds, men tviler på jeg får i meg en hel.

Skal møte venninner på fredag, men har foreslått tapas så jeg kan bestille grønnsaksretter, også tar jeg med et eget rundstykke i stedet for brødet. Da blir det verre med barnedåpen vi skal i på søndag :eek:


#43

Carisma sa for siden:

Da ble det følgende i dag, rundstykke, rundstykke med tynt lag magerost og masse agurk (guriland så godt! Agurk var favorittpålegget mitt som barn, og nå husker jeg hvorfor :D), litt salat, en bar, kyllingsuppe og brownie med en halv ss mager youghurt med vaniljeessens.
Lite vann og lite grønnsaker...


#44

TSG sa for siden:

Noen som har erfart at dere går opp i vekt selv om dere slavisk følger dietten? Veide meg idag med samme klær og tom mage som tidligere, og vips var det to kilo opp. Hvordan kan det gå an når jeg alltid spiser det samme og heller ikke har mensen og mer vann i kroppen?

Innser jo nå at det er teit av meg og veie meg så ofte, så nå skal jeg forsøke å la være og snike meg ned på helsesøsters kontor for å sniklåne vekta hennes. :(


#45

Carisma sa for siden:

I dag gikk det ikke så bra... Og jeg tror lunsjen er årsaken. Hadde med pastaen og kjøpte salat på jobben, men jeg klarer ikke hele porsjonen med pasta. Og da blir jeg sulten igjen fort.
Uansett; rundstykke, pasta med salat, hasselnøttbar, "potetstuing" med sellererirot i lapskauskraft... Og to SMÅ stekte egg til kvelds :o. Taklet bare ikke tanken på ED konsistens.


#46

Carisma sa for siden:

Jeg ser jo litt poenget med å ikke veie seg daglig når jeg ser på totalen... :o noen hundre gram daglig er litt sånn "Njæ...." Men plutselig var det 2,5kg siden søndag!
(Torsdag er min offisielle veiedag. )


#47

Carisma sa for siden:

Jeg gikk på en skikkelig smell i helga. :mad: Var ute med veninner fredag, men det gikk ganske greit. Tre ED måltider først på dagen, og lk-måltid (tapas) på kvelden. Lørdag gikk det fint frem til ettermiddagen da vi besøkte min bestemor for å feire morsdag...Og søndag spiste jeg lk-vennlig mat (ingen ED måltider), men kake. :realmad: Hvorfor er jeg så lett å vippe av pinnen?!? Jeg hadde jo med meg kjeks og greier for å ikke falle for kakene! Men, det har nok litt med at min mor alltid har sagt at det er så mye styr med meg, og at jeg alltid skal være så unormal... så det sitter langt inne å ikke gjøre som alle andre når jeg er rundt familien. :flau:
uansett, jeg gikk opp 4,5 kg på dette!!!! Altså opp det dobbelte av hva jeg gikk ned i begynnelsen. Way to ruin myself liksom...


#48

TrillTrall sa for siden:

Be henne passe sine egne saker. :) De 4 kg er nok stort sett vann og renner fort av igjen. Satser vi på. :)


#49

elien sa for siden:

Heisann

Nå var yngste jenta og jeg på Forusklinikken i går og skal begynne på
Eurodiett til fredag :)
Bestilte litt forskjellige produkter i går og skal til lege på torsdag,
så vi rekner med vi er klare til fredag.
Vi starter begge på fase 2.

Jeg håper dette kan gi den støtten og oppfølging som vi trenger.
Den tid jeg var flink med kosten(lavkarbo) så hadde jeg en grei vekt,
men så ble vi innhentet av oppturer og nedturer (alså livet:rolleyes:)
og etter det så har jeg ikke klart å komme på rett vei igjen.

Satser på at dette går bedre


#50

milena sa for siden:

Da er jeg ferdig med fase 1. Ingen sprekker! Jippi! Men "bare" ned 4,9kg. Jeg tenker litt slik at med mamma sin operasjon, min influensa og femdagerstur til Berlin så hadde nok dette vært 5 kg opp så da er jeg egentlig 10 kg i minus (hihi). Og - av de 4,9 var 4,2kg fett. Så skal si meg fornøyd med dette.


#51

TSG sa for siden:

Jeg heier på deg elien. Velkommen hit i 2015 tråden.

Carisma: når jeg opplever spisepresset (feks under stor middag på hotell lørdag), så sier jeg inni meg hundre og førti ganger (pluss ti ganger til når desserten med brownies og is kom på bordet): NO PAIN, NO GAIN. Og så holder jeg ut med både å måtte forklare hvorfor jeg hadde med egenwokkede grønnsaker og egne rundstykker på hotelweekend.
Ellers så hadde jeg bare bedt mora din om å holde tåta!

Satser på at kiloene flyr av like fort som de kom på.

Jeg synes det er digg når buksene har blir for store. To av dressbuksene krever nå belte, men de er nesten litt sekkete i passformen, så jeg har tydeligvis skrumpet inn litt. Takk og lov. Synes det er begredelig kjedelig å være på Eurodietten. Uansett hvor mye jeg prøver å pimpe opp maten, så er jeg møkkalei grøntfor og kosterstattere. Men, jeg skal holde ut uansett.

Bestilte meg nye produkter idag, som jeg skal ha ned på vinterferien til Spania til uken. Tror jeg dropper å være med familien ut og spise den uka, siden det er siste uke med bare kosterstattere. Så kjedelig er jeg for tiden.


#52

Carisma sa for siden:

Det er jo ikke første gangen jeg har vært på ekstremopplegg, og jeg er fortsatt like tjukk, så de har vel egentlig ikke særlig tro på meg... Så jeg har liksom litt å bevise før jeg kan kreve :o Dessuten blir jeg deppa av å henge med henne, så jeg spiser for å straffe meg selv og minne meg på hvor mislykket jeg er.


#53

milena sa for siden:

Men du krever jo ingenting. Du spiser bare ikke det de har...

Og TSG, jeg var med ut og spiste i Berlin og så fant jeg bare alltid en stor salat som jeg hadde. Da kan du kanskje være med ut litt?


#54

Carisma sa for siden:

Jeg hadde, i irritasjonen over utskeielsen, glemt at grunnen til at jeg valgte et par vanlige lavkarbo-måktider i helga også var at jeg var kjempekvalm, og ikke hadde lyst til å forbinde opplegget moed oppkast...:o Det skjedde med Cambridge og var hovedgrunnen til at jeg bare holdt tre mnd på det (gikk uansett bare ned første mnd). Men planen var jo å holde meg til egg osv. :rolleyes:Sambo og junior har vært hjemme to dager nå pga kvalme og feber, så det var nok ikke så dumt ift det hvertfall. Er uansett på track igjen, og 1 kg unna pre-helgvekta.
I går gikk fint, bortsett fra at det bare ble fire måltider. Aprikos-"pudding", rundstykke, hasselnøttbar og kyllingsuppe.


#55

Carisma sa for siden:

Woho! Klarte å få sjokoladedrikken drikkbar! Dobbel espresso, laktolight og sukkerfri hasselnøttsirup gjorde susen


#56

TSG sa for siden:

Jeg synes sjokodrikken er god uten noen ting i jeg :blinke:

Jeg kan jo alltids ta en salat hvis jeg skal bli med familien ut og spise, men når jeg ser salater med masse digg og hvor halvparten ikke står på "fase 1" lista, så blir salaten litt stusselig. Og da er jeg redd for å la meg lede inn i fristelsen.

Det gode er at jeg synes råvarene i Spania smaker mye mer og mye bedre der enn hjemme i Norge, så jeg overlever helt sikkert!


#57

milena sa for siden:

Jepp, syns og sjokoladedrikken er helt kurant. Drikker den kald.

Jeg holder fingrene kryssa for deg i Spania - og ja grønnsakene har en helt annen smak! Går nok bra det.


#58

Carisma sa for siden:

Den smaker alt for likt cambridge-kuren sin, ref kvalme-historein lenger opp :o Men ED sin er veldig mye søtere. Hvorfor må alle de søte produktene være så fryyyyyktelig søte!? Jeg må ha salt i pannekakene for å klare dem.


#59

elien sa for siden:

Takk for det :)

Å jeg lurer på hva som er "lovlig" å bruke som dressing?
Jeg er ikke så gla i oljedressinger, er det noe jeg kunne laget av ekstra lett rømme?
Kjenner at det kan bli en utfordring å snu tankegangen om fettet nå :p

Denne kakaoen, hvilke produkt er det?

Mye nytt, blir nok noen spøsmål fra meg :D


#60

milena sa for siden:

Kakaoen er den som blir kalt hot cocoa drink. Jeg liker den kald.

Og siden litt pesto er lov kan jeg ikke se at litt rømme kan skade. Men jeg har også brukt smøreost som smakstilsetter så ikke bruk meg som en informasjonskilde :rolleyes:.


#61

elien sa for siden:

Takk for svar, må nok bestille den neste gang:)

Er det noen enkle shaker som en kan som et raskt måltid ala Noka
jentunger hadde litt lyst på det


#62

milena sa for siden:

Jeg bruker både den og den cappucino drikken shaket i kald melk. Kjemperaskt og praktisk. Skal stå ett par minutter etter blanding.


#63

Carisma sa for siden:

Man skal ikke ha melkeprodukter i fase 1 og 2. Men man bør bruke lactolightpulveret i stedet for melk fram til fase 3 vel.
(jeg har "grini" meg til å bruke litt Finden mager naturellyoughurt siden jeg får hetta av at alt er så søtt, men så går jeg nesten ikke ned. Antagelig pga det.)


#64

Cyan sa for siden:

Man skal ikke ha mer melk enn det man får gjennom produktene, nei. Lactolight er et alternativ for de som ikke tåler melk.


#65

Carisma sa for siden:

I kursmateriellet vi fikk i fjor står det at melk er til nød hvis man ikke har lactolight. Evt kan man bare blande i vann. Siden noe av grunnen til å gå på bare erstatningsprodukter er å fjerne alle mulige ting man kan reagere på er det jo merkelig at de anbefaler melk som jo er kjent som en av verstingene?
Som sagt var de klare på det på kurset, at det også burde fjernes i så stor grad som mulig de første to fasene.

Jeg vet jo at det med lactolight også er for å tjene mer penger, men som sagt kunne man fint bruke bare vann.


#66

Cyan sa for siden:

Hun jeg går til anbefaler hverken det ene eller det andre, men sier at om man tåler melk og går ned med det er det ikke noe poeng i å bruke masse spenn på laktolight. Men skal unngå å bruke mer melkeprodukter utenom produktene, og begrense antall melkeprodukter per dag.


#67

TrillTrall sa for siden:

Laktolight er laget av melkeproteiner da... Men funker jo sikkert om det er laktosen man ikke tåler.


#68

andreas sa for siden:

Henger meg på i år også. Skal ikke i noe spesifikk fase, men fått lov å bruke 1-4 produkter hver dag :)


#69

elien sa for siden:

Jeg er helt ny på dette men det står da helt klart en kan blande produkter med
skummet melk eller laktoleight. Så då bruker vi skummet melk.

Men rundstykkene, stekes de først eller bare spise de som de er?

Nå spør nok jeg mye, men forskjellen på den "frie" pastaen som blir solgt på
helsekost og den en kjøper er det smak eller at den en må bestille er
porsjonpakket?

Og på grønnsaklisten står det hvitkål under ubegrenset, hva er det slags type?
Trodde hodekål var hvitkål jeg :p


#70

milena sa for siden:

Jeg fikk også beskjed om skummet melk som noe helt ok. Lakto light ble ikke nevnt en gang. Derfor jeg tok meg friheten med litt smøreost.




#73

Carisma sa for siden:

En av tingene jeg slet mest med sist er tilbake etter såpass kort tid. Leddsmerter! Det er uvant siden de er fullstendig fraværende ellers når jeg lever lavkarbo, men om det fortsetter som det har gjort nå klarer jeg snart ikke bevege hverken hånda eller kneet på venstresida. :(. Flere som merker det?


#74

TSG sa for siden:

Niks leddsmerter her. Egentlig føler jeg meg i bedre form nå under Eurodietten enn det jeg gjør til vanlig. Ergo tenkte jeg meg ut på joggetur idag. Fant ut at det advares mot hard trening (og for meg er jogging hard trening) av en grunn. Halvveis i løypa var jeg helt kake. :D

Den gode nyheten er forøvrig at midt i jogginga, holdt joggebuksa på å dette av. Det betyr at jeg må ha skrumpet i livvidden.

Jeg har mekket meg en tomatsuppe idag. Litt løk og hvit løk som stekes i litt olje, hiv oppi to bokser knuste tomater (husker ikke navnet, men det er en italiensk type som de selger på Meny og som er helt uten klumper). Kokte det i en halvtime, heiv oppi litt oregano og noen ss skummet melk. Veldig godt og milevis bedre enn Toro.


#75

Carisma sa for siden:

Jeg lever jo Lchf til vanlig, og det er nok fraværet av fett som går rett på leddene. Men jeg er ikke så god til å ta omega3, må skjerpe det når jeg ikke får det fra noe annet sted.


#76

Cyan sa for siden:

Elien: Ferdigrundstykkene kan spises som de er, men smaker ti ganger bedre etter noen minutter i stekeovnen.


#77

Carisma sa for siden:

Eller skjært i skiver og ristet i en stekepanne :sikle:


#78

elien sa for siden:

Takk, då tester vi begge metodene


#79

Carisma sa for siden:

Bare tre måltider i går. Og knapt noe grønnsaker. Det var vertfall ikke smart kjenner jeg. :mad: Tror jeg må bruke helga til å se litt på hvorfor jeg begynner å surre til dette hver gang.


#80

elien sa for siden:

Nå var vi sjå lege i dag for å få klarsignal til å starte,
jentungen fikk men jeg må vente til de har fått tidligere blodprøve svar fra fastlege.
Men fastlege kan ikke så mye om Eurodiet, men han kjenner min sykdomshistorie
å han har sagt at det ikke er noe som han vet kan stoppe opplegget.

Håper det ikke blir lengre enn å vente til lørdag :rolleyes:

Jentungen starter i morgen, så starter jeg når jeg er klar.
Men selv om jeg ikke kan begynne på produkter så begynner jeg i morgen uten
produkter. Det er greit.


#81

Carisma sa for siden:

Helga har gått overraskende bra, selv om jeg har vært syk. Fordelen var at jeg ikke hadde lyst på noenting og da kunne jeg like godt spise produkter som noe annet :o Så jeg har tvunget meg til å spise fire pr dag, med unntak av lørdag da vi var borte og jeg bare hadde med "kaffemat". Da ble vi påspandert kinamat siden vi ble lenger enn vi hadde tenkt, og jeg spiste kylling chop suey med grønnsaker.
Fikk sjokk da jeg gikk på vekta i dag!! -1.5 kg over natta! Måtte kontrollveie sikkert ti ganger, flytte vekta, flytte katten (selv om det jo ville slått ut motsatt om han la snuten nedpå...:rolleyes: ), men det var samme hver gang. Med den kg jeg gikk ned de to dagene før er det altså 2,5kg på 3 dager. Og det på tross av feber og sykdom. Har kroppen endelig gitt opp motstanden? (Eller har jeg forbrent det ved all feberfrysinga? :cool:)
Dagens måling er faktisk 0,2 kg under laveste måling i forrige runde! Og 4 kg unna laveste vekt pre-graviditet :_oy:


#82

milena sa for siden:

:heia::heia::heia:


#83

TSG sa for siden:

Knallbra Carisma.
Jeg driver selvtortur idag. Siden vi er i Spania, går alt i sakte modus så først idag skulle jeg bake fastelavensboller. Det er det beste jeg vet, det dufter fantastisk i huset - men jeg holdt stand.

Sitter her med salaten og myser misunnelig mot de andre.
I går spiste vi thaimat, og da fant jeg en supperett som nesten var innafor regimet. Det var fem reker oppi i tillegg til løk, paprika og salatblader. Helt fantastisk med vanlig mat og ikke de evinnelige måltidserstatterne. Og så mye smak!

Ellers har jeg hatt god tid til trim. Har fulgt instruksjoner fra Juzt Move, trent mage, rumpe, lår og så har jeg gått mange turer. Anbefales.


#84

Carisma sa for siden:

Jeg spiser vegetarmiddag og et ED måltid ved siden av, for å slippe (hvertfall følelsen av) å spise bare erstatninger. Eller at alt smaker erstatninger :rolleyes:
I dag ble det f.eks wokgrønnsaker med soyasaus og høsnebuljong og en ed bar til dessert.
Men jeg glemte å spise lunsj i dag :eek:


#85

Carisma sa for siden:

Og der var den halvannen kiloen tilbake :(
Men jeg tror mandlene min veier en halvkilo hver, så forhåpentligvis vil litt slittpe når jeg blir frisk. Eller hvis jeg blir frisk... Lei nå, vond hals og feber på femte dagen.


#86

TSG sa for siden:

God bedring Carisma.

Sitter nå og spiser wokkede grønnsaker med ED-pasta til. Blander i litt rød pesto og da blir dette fremdeles favorittmiddagen. Men - jeg er dønn lei all diettmat uansett, så vi snakker ikke akkurat gourmet. :D

Er det andre enn meg som drømmer om vanlig mat forresten? Ikke nødvendigvis usunn mat, men bare annerledes mat enn det jeg spiser på ED-dietten?

På fredag skal vi ut og spise på favorittrestauranten min her hvor huset vårt i Spania er. det blir en dag tidligere enn ihht de fire fase 1-ukene, men jeg tenker at det er en passende dag for å reintrodusere kjøtt likevel. Gleder meg helt vanvittig.


#87

Carisma sa for siden:

Ja! Noe som ikke har den tørre ettersmaken av proteinpulveret....


#88

gssn sa for siden:

I går begynte jeg offisielt på fase 2, woohoooo! Og var på kontroll for første gang sida jeg starta: nesten 10 kg ned, hvorav 7 var fett! Det var jeg ganske overraska over for jeg føler ikke jeg har vært superstreng. Har spist litt smør og lettrømme og creme fraiche og pesto og en del Läkerol-pastiller og en del lettbrus. Men ellers bare ED-produkter og grønnsaker. Og ofte har jeg ikke klart eller glemt å spise fem måltider per dag, og den siste uka var jeg syk så hadde ikke så mye matlyst, kanskje det hjalp på.

Uansett, i kveld skal jeg spise fisk og jeg gleder meg så sinnnnnssyyyykkkktttt! Er pescetarianer til vanlig, altså at jeg ikke spiser annet kjøtt enn sjømat, så nå blir det tofu og egg og fisk for alle penga framover mmmmm! Og vin! Feira med litt flere glass vin i går kveld enn anbefalt, men drikker egentlig ganske sjelden så syns det var greit.

Ha en fin uke videre, alle sammen! Stå på!


#89

Carisma sa for siden:

Jeg er definitivt ikke en som ikke spiser kjøtt, men det er bare fisk jeg har lyst på også! :D tror det blir mye av det om et par uker.

Hvordan er det med lightdrikke egentlig? Jeg klarer ikke drikke vann med den trange halsen min for tida, men jeg klarer fun light. Vet ikke hvorfor, men rent vann føles tykkere å svelge enn saft.


#90

elien sa for siden:

Jeg snakket med ED legen i går, å det ser ut som jeg ikke skal på ED.
Har for stor ubalanse i kroppen fra før og ketose kan gjøre det verre.

Men det skal gå greit, jeg har siden fredag holdt meg til generell lavkarbo
og jentungen begynte ED på fredag. Å det går veldig greit med hu.
Fra fredag til mandag hadde hu tapt 2 kg :D

Jeg kommer til å støtte hu. Og jeg har en gnist på lavkarbo som jeg
ikke har hatt på sikkert 1,5 år.
Så det er veldig positivt då :)


#91

Carisma sa for siden:

Jeg kommer ikke i ketose på produktene :nei:

Men jeg tror det er en del andre grunner til at man ikke bør ta disse med ubalanser. Kroppen min trives definitivt ikke med dette, men jeg er desperat nok til å fortsette tross smerter, hodepine osv.


#92

elien sa for siden:

Jeg hadde nok komt i ketose, det har tidligere skjedd nok så fort vis jeg ligger
lavt på karbohydrater. Jeg har veldig godt resultat av å gå på moderat
lavkarbo, det er bare vært litt lite flink til det i ca 1,5 år nå.

Jeg har grand malabserbasjon og mulig elektrolytt ubalanse i kroppen i tillegg.

Er plagene dine konstante eller bare i begynnelsen? Det er kanskje mulig
kroppen din sier ifra at dette ikke passer den.
Men en kan "tåle" mye i håp om å gå ned, har selv gjort det tidligere :eek:


#93

Carisma sa for siden:

Nei, de kommer etter litt tid, sist gikk det noen uker, men nå gikk det nesten ikke en uke engang :o


#94

Carisma sa for siden:

Jeg har vært hos legen i dag og fått konstatert kraftig halsbetennelse, og penicilinkur. Vet ikke hvordan det vil påvirke, men tviler på at det går noe ned neste uka. Og så har jeg bare fått i meg to produkter i dag. :o. Angrer på at jeg ikke bestilte med sjokodrikk sist.


#95

TSG sa for siden:

God bedring Carisma.

Vi har hatt norske venner på besøk her i Spania idag. De fikk servert boller, men jeg hadde spart en bar til meg selv som jeg fikk som kos imens de proppet i seg på bollene.
Har ikke tilgang på vekt her nede, men jeg er veldig spent på om det har vært noe nedgang denne uka.


#96

elien sa for siden:

Det høres ikke kjekt ut i det hele tatt

God bedring :)


#97

Carisma sa for siden:

Merkelig nok har jeg rast ned i vekt de siste dagene? Nesten så jeg ikke tør å si det høyt. Det tallet jeg så i dag tidlig har jeg ikke sett på fire og et halv år. :_oy:
Men så spiser jeg 2-3 måltider daglig, og kanskje et hardkokte egg....ingen grønnsaker eller noe annet. For en gangs skyld fungerer det å sulte seg ned... :o


#98

TSG sa for siden:

Strålende resultater gssn.

Jeg skal til kontroll idag - og er også ferdig med fase 1.
Begynte med kjøtt på torsdag igjen, siden jeg ikke ville ha en hel "kjipingsuke" på vinterferie i Spania uten noe som helst god mat. Hadde en halv biff da og den smakte himmelsk.
Og så hadde hadde jeg en omelett igår og det var også utrolig godt.

Idag skal jeg ha kylling, og den lot jeg steke lenge på 90 grader slik det står i brosjyren. I følge mannen som smakte en av filetene igår, ble den mye saftigere i smaken når jeg stekte den på den måten.

Jeg har snikveid meg på jobb igår og jeg har også gått ned ti kilo på en måned. Er superfornøyd.


#99

Carisma sa for siden:

Torsdag og ofisiell veiedag. Jeg tør nesten ikke si dette høyt, men jeg har rast ned i vekt den siste uka! Eller de to siste egentlig. Over 3 kg ned på to uker :_oy: Og det passer fint, for da kommer jeg inn i kjolen jeg håpet å ha på kick off med jobben i morra :rolleyes:

Men nå er det bare 2,5 kg igjen til jeg er på pre-gravid vekt, og da begynner det endelig å telle det jeg går ned... Dette har liksom bare vært en transport-etappe tilbake til det tallet.


#100

Elinemor sa for siden:

Hei - jeg er bare innom her en sjelen gang, men nå har jeg et spørsmål: Noen som har noen tips til buljong? Skulle gjerne laget meg en grønnsakssuppe ...

Ellers ser jeg det er en diskusjon om rundstykkene. Jeg har pleid å skjære dem i to og riste dem i brødrister. Da blir de gode!


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.