< Tilbake til oversikten

Eurodiet 2015-tråden

#201

Cyan sa for siden:

Noen som har forsøkt å lage brød av rundstykkene man lager selv? Altså smelle sammen alle fem (eller flere) til et brød?


#202

Carisma sa for siden:

Vil tro det blir vanskelig å regne ut riktig mengde pr måltid?


#203

Cyan sa for siden:

Er jo bare å dele brødet i 5 deler.


#204

Carisma sa for siden:

Mulig det bare er jeg som ikke ser poenget, men siden vi likevel ikke kan spise noe pålegg på, er det ikke lettere og raskere og spise det som et rundstykke enn som skiver? :confused:
Jeg pleier å lage dem som to små rundstykker i stedet for 1 større for at det ikke skal bli så tungt.


#205

Cyan sa for siden:

Ville korte og forenkle tillagingen, hvordan jeg spiser det er et fett for meg. Enklere og kjappere å blande alt i en deig enn å lage fem rundstykker tenkte jeg (ser ikke poenget i å bare lage et og et rundstykke, så lager alltid hele pakka i en go), og jeg har pålegg på. Jeg følger strengt tatt ikke "ordentlig" ED, bruker bare produktene som mellommåltid og frokost (og en og annen middag).

Uansett så var det ikke det som var poenget, jeg lurte bare på om noen hadde forsøkt å lage brød av flere rundstykkepakker, og hvordan resultatet i så fall ble :)


#206

Carisma sa for siden:

Hva gjør dere med måltider dere ikke klarer å spise alt av i en runde? Spiser dere resten senere, eller regner dere det dere har klart som et målits?
Jeg har ikke sjangs til å få i meg pastaen i en runde. Klarer maks halvparten. Og kaster resten. Men jeg merker jo at jeg blir fortere sulten igjen...


#207

TSG sa for siden:

Jeg kaster bare restene.


#208

TSG sa for siden:

Seks og en halv uke, minus 14 kg. Synes kuren er forholdsvis lett å følge nå og pleier å spise som følger:
Frokost: Skyr
Lunsj: ED rundstykke med agurk, tomat og pålegg.
Klokka 15.00: enten sjokoladedrikk eller Bar.
Middag: enten kjøtt og wokkede grønnsaker eller kjøtt og salat
Kvelds: ED rundstykke med ED syltetøy
Et glass rødvin.
Og så drikker jeg utrolig mye vann.
Det var en lettelse når ernæringsveilederen sa jeg kunne spise Skyr, for jeg har sårt savnet noe syrlig.

Formen er strålende, og jeg merker hvor mye lettere kroppen er når jeg ikke lenger bærer meg med alle kiloene.
Kjøpte meg ny bukse (som ikke var plus size for første gang på ti år) og småsippet av glede.


#209

Carisma sa for siden:

Oj, du er heldig som responerer såpass bra, selv med melkeprodukt.

Jeg er på 5,5 uker, og har gått ned 1 kg. :hylgrine: Hadde gått ned mer, men da jeg var ferdig med antibiotikakuren jeg gikk på da det løsnet føk vekta opp igjen og der er jeg stuck. Igjen. Det er tydeligvis ingenting som fungerer på meg.

Min typiske dag:
Frokost: rundstykke eller pannekake (uten pålegg)
Lunsj: Kyllingsuppe og salat
Mellom: Bar eller soyanøtter eller sjokoladekjeks
Middag: Intil i helga et varmt produkt med grønnsaker, siden helga kjøtt eller fisk/skalldyr med grønnsaker
Kveld glemmer jeg som regel, men har spist et kokt egg noen få ganger.

Jeg vet ikke hva jeg kan gjøre anderledes... jeg føler jeg gjør alt riktig! Sist uke var jeg til og med på skitur, ellers er det jo endel daglig aktivitet med 3-åringen som aking (eller trekking opp bakke), dansestund på gulvet hjemme osv.
Men nå kjenner jeg at pollensesongen så smått har startet, så da kan jeg nok vinke farvel til noe som helst endring i noen mnd fremover.


#210

TSG sa for siden:

Jeg unner deg virkelig vektnedgang Carisma, for du kjører jo enda hardere løp enn meg. Skyren skulle visstnok fint kunne erstatte et av ED-måltidene, og siden jeg bare blander evnt sjokomelk ut med vann, så er det alt av melkeprodukter jeg får i meg.

Det fineste med kuren er at sukkersuget helt er borte. Vi er nå ferdige med fem bursdagsselskaper i løpet av to uker. Jeg har bakt kaker til den store gullmedalje. Den gamle meg, ville ha hevet innpå. Den nye meg, har ikke lyst på.


#211

TSG sa for siden:

Drit - jeg glemte rundstykker da jeg pakket kofferten for helgens tur til Dublin. Ergo har jeg disse dagene sikkert ikke spist riktig etter ED. Kjører på med omelett til frokost sammen med agurk, tomat, paprika og sopp.
Lunsj er en salat. Så hadde jeg med meg Skyr, så det spiser jeg rundt tre. Og så blir det biff og house salad til kvelds. Sikkert for mye proteiner, og jeg har mer enn det ene tillatte glasset vin. Men igjen - jeg holder meg borte fra øl (til tross for at det er St. Patricks feiring her aldri så mye), og da tenker jeg at to glass vin bør være innafor.
Går sikkert ikke ned i vekt, men storkoser meg og håper at det ikke blir for mye i plusskilo.
Er nesten litt glad over hvor "normalt" det går an å leve til tross for fase 2 på ED.



#213

Carisma sa for siden:

Et tips til å få brukt opp pastaen: kok den veldig myk og hakk den i småbiter og krydre godt. Da kan den brukes i ting man ville brukt kjøttdeig i. F.eks steke sammen med sopp og løk og servere med sellerirotmos eller blomkålmos.


#214

TSG sa for siden:

Jeg savner litt syrlig mat siden frukt er forbudt i fase to. Hva slags retter lager dere som er litt syrlige?


#215

Carisma sa for siden:

Jeg bruker litt mager youghurt eller naturell biola i pannekakene. Eller så bruker jeg sitrpnsaft eller limesaft og eddik i woksaus. Det blir så lite på en porsjon uansett.

Hva og hvordan trener dere, og har dere merket større effekt etter dere begynte med det?
Jeg har ikke kommet i gang med noe fast trening. Det er alltid en oppvask og x antall klesvasker som venter, et skap som må sorteres for å finne noe som trengs til neste dag, rom som må ryddes, ting som må klargjøres, og innen jeg er ferdig er klokka gjerne ett. Og da kan jeg jo ikke akkurat sette i gang… :o Jeg vet jeg burde prioritere det, men jeg klarer ikke det så lenge jeg veit alt annet raser rundt meg (eller mer ser ut til å ha rast :rolleyes: )
Men jeg er jo i en del bevegelse med treåringen. Ute på tur eller ut og leker, hopper og danser inne osv. Men det blir ikke noe systematisk.


#216

TSG sa for siden:

Jeg går turer. Går så fort jeg bare kan og så fort at jeg ikke har pust til å snakke. Hvis mannen også er hjemme, går jeg på tur når ungene er lagt og går cirka en halvtime i kupert terreng. Hvis jeg er alene med ungene, går jeg femten minutter mens de leser bøker på sengene.

Og så prøver jeg tre dager i uka og gå tur før jeg drar hjem fra jobb. Da går jeg opp på et fjell i nærheten for å teste kondisen.


#217

TSG sa for siden:

Takk for tips!


#218

Cyan sa for siden:

Da har jeg bestilt rundstykker, pannekaker og müslibarer, og satser på å få inn rutine på 1-2 ED måltider igjen. Så har jeg fortsatt litt supper og pasta igjen slik at jeg kan ta en og annen ED middag også i blant (Urk!). Kjenner jeg blir kvalm bare ved tanken, men er litt lei av dette platået mitt nå :o

Trening... Jeg jogger og jogger og jogger. Skjønt, har hatt litt pause i det siste pga kranglete hofter og nakke og forkjølelser. Men er bare to måneder til årets første løp, så kan ikke ligge på latsiden lengre. Har ganske grei rutine på at jeg løper to korte løpeturer på 40-60 minutter på kvelden i uka (minst en av disse er harde intervaller), en styrketime i lunsjen på onsdager og en langtur i helgene. Så supplerer jeg gjerne med en skitur hvis vi er på hytta, eller litt ekstra styrke eller en spinningtime en sjelden gang i blant.


#219

Carisma sa for siden:

Hvor gamle er barna TSG? Jeg har en treåring så jeg kan ikke akkurat gå fra han om ingen er hjemme. Og de 2,5t jeg ser han daglig kan jeg ikke bruke på meg selv. :o
Det er sikkert noe jeg kan gjøre hjemme, men for det første ser jeg enda bedre alt annet jeg burde gjort og for det andre føler jeg ikke det er skikkelig trening når det ikke er noen å konkurrere mot... Jeg savner Elixiatimene.... :( det er det jeg savner fra å være barnløs. Å kunne trene når jeg ville og hvor lenge jeg ville. Det hadde nok vært enklere om vi ikke bodde midt ute i gokk, for de fleste ordentlige sentre har timer etter kl 19 også, men ikke her oppe.
Det hadde kanskje også vært enklere om sambo hadde trent eller hatt en eller annen hobby han brukte tid på, men han har ingenting utover litt jobbing innimellom (og nesten ikke det lenger heller) så det føles så inmari ego å kreve egentid hele tida. :o


#220

Carisma sa for siden:

Time på Fedonklinikken i går, med blodprøvegjennomgang. Som ventet hadde jeg ikke gått ned, tvert i mot. Men hun så på sammensetningen at jeg hadde gått ned en snau kg i fett og opp en drøy kilo i vann siden sist. På en hel mnd... Og enda hadde jeg droppet nesten halvannen kilo på morgenen. Mao har jeg brukt 4 uker på å kvitte med med de to vannkg jeg gikk opp etter jobb-kick off. :rolleyes: hun syntes også denne vannsamlinga mi er hårreisende, og begynte selv å hinte på at kanskje dette ikke fungerte på meg likevel. Følte meg ikke mistrodd som jeg trodde jeg skulle bli.
Men, vitaminprofilen min var helt ute på tur da, så jeg skal ta den med til fastlegen. B-vit har gått ned til tross for sterke tislkudd i et år nå. :confused: Og c-peptid er skyhøyt fortsatt, så det har definitivt ikke effekt på det.


#221

Supera sa for siden:

Hvor høy c-peptid hadde du?


#222

Carisma sa for siden:

1039


#223

Supera sa for siden:

Jeg hadde ca 1300 da jeg hadde mast meg til det hos legen for noen år siden, etter ca ett år på lavkarbo hvis jeg ikke husker feil.. Fin c-peptid, mente hun. :rolleyes: Jeg forklarte at de hadde flyttet grenseverdiene for noen år siden, men hun sa at hun måtte nesten holde seg til de nåværende grenseverdiene...


#224

Carisma sa for siden:

:rolleyes:

Første gang jeg målte lå jeg på rett under 1300 :ja: men så fikk jeg den ned på 300-tallet før jeg ble gravid. Men nå er den oppe igjen. Fedonklinikken vil ha den ned under 700 hvertfall, jeg vil helst ha den under 500 :o


#225

elien sa for siden:

Når vi var sjå lege angående Eurodiet, så mener jeg legen sa jentungen hade rundt 900. Og legen mente det det var helt greit. Jeg hadde rundt ca 3-400.
Referanse verdien er 270 - 1290


#226

Carisma sa for siden:

De nye referansene ja. Men de er alt for høye, Hexeberg skriver om dette i den første boka si.


#227

elien sa for siden:

Er det stor forskjell på de gamle?


#228

Supera sa for siden:

Gigantisk. Den forrige øvre grense var 700. Men de så at det var så mange som hadde over, og da de kjørte en studie på hjertesyke middelaldrende menn på Østlandet så de at de fleste hadde høyere. Hva er mest naturlig å gjøre det? Øke øvre grense for normal, selvfølgelig...?!? :rulleøyne Noen steder til 1400, andre steder til rundt 2000. Laboratoriet legekontoret mitt brukte hadde øvre grense på ca 2000.

I stedet for å skjønne at altfor mange har dette problemet på grunn av de enorme mengdene med karbohydrater ernæringsrådet anbefaler at man skal spise hele livet, så økte de bare normalgrensen. Det blir det samme som å øke BMI-grensen for overvekt fordi det er jo så mange som er over. :rulleøyne Man skyver bare problemet under teppet og kaller syke folk for friske fordi det er så vanlig å være syk...


#229

TSG sa for siden:

Tilbringer påsken i Spania og synes Eurodietten er vanskeligere å følge her nede . Det er rett og slett for sosialt og for mye som frister. Bommet på dagen for legetimen før jeg reiste, men har fått beskjed om st jeg kan begynne på fase tre. Ergo, lager jeg min egen midt i mellom-versjon disse feriedagene,
Omelett (et egg) og salat til frokost, rundstykke med pålegg til lunsj, sjokobar ED-type klokka 15, rundstykke med pålegg klokka 17 og så middag bestående av kjøtt og salat til kvelds. Og så har jeg økt vinduene fra et til to glass ;) håper jeg fremdeles klarer å holde meg uten å øke vekta nevneverdig denne uken?


#230

nissemor sa for siden:

Jaja, så vidt innom, bør vel følge med her litt nå ser det ut til: ikke klart å holde vekta fra før jul. Gikk litt opp i jula, og krabber sakte med sikkert oppover. Er liksom i fase 4, men det ser ut til at jeg ikke tåler vanlig mat, Dvs melkeprodukter, knekkebrød( ryvita eller Rugsprø). Og, slett ikke brød. Gått på ski i påska, nesten 100km, ikke unnet seg noe utskeielser nesten, men bare opp i vekt.
Så, har fortsatt igjen ED produkter, og kjører type fase 2 fra denne uken. Utfordringer står i kø, neste ukene blir det mye hotellopphold i forb.med jobb, så da blir det egg, grønnsaker, kjøtt og fisk-det har jeg klart meg på før.
I tillegg så går jeg i gang igjen med gåturer i bratt terreng, masse bakker, håper det gir effekt😉


#231

TSG sa for siden:

Lykke til nissemor. Er helt enig i at hotellopphold er vanskelige. Bodde på hotell i helgen, og det holdt hardt. Men, jeg går fremdeles nedover i vekt (om enn senere enn de første nitten kiloene fløy av).


#232

TSG sa for siden:

Lite liv her, men sjekker innom for å skryte massivt av at jeg nå har tatt av 26 kilo siden slutten av januar. Fire kilo igjen til målet mitt (80 kg), men siden jeg nå både er mye mer aktiv og b) faktisk bryr meg om det jeg stapper i munnen, så går jeg kanskje enda noen kilo ned.
Er i fase 3a nå.


#233

Carisma sa for siden:

Da takker jeg offisielt for meg i ED-verden. Har slitt med dalende vitaminnivåer og skyhøy-cpeptid tross at jeg har vært strikt med produktene, i tillegg til økende leddsmerter og manglende nedgang. Så ved påsketider bare gikk jeg over til streng LCHF, med innslag av eggfaste (med i et ED perspektiv obskjøne mengder majones :flau:) ved et par anledninger. Og på 5 uker har c-peptid-nivået nesten halvvert seg, og vitaminnivået gått betraktelig opp.... Kroppen min trenger visst fettet. Og ikke proteinet og tilsetningsstoffene.
Men det som ikke var positivt var økt urinsyrenivå (som nok ga leddsmertene), men det tilskriver jeg det skyhøye proteininntaket ift andre næringstoffer som man har på denne kuren.

Men, noe positivt har det da vært, det hjalp til å sjokkere kroppen i gang igjen. Og 17 kg på litt over et år er da en begynnelse, selv om det virker smått sett på hvor mye det burde vært. :o


#234

Popp sa for siden:

Jeg sier: Gratulererer!
Da har ED vært en bra periode for deg allikevel. Du har vært superflink... Lykke til videre med LCHF og gode blodresultater.


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.