< Tilbake til oversikten

Chiapudding (melkefri)

#1

maeve sa for siden:

Har fullstendig dilla på dette om dagen!

Du trenger:

1 boks kokosmelk (jeg bruker Santa Maria sin)
2-3 ss sukrin (jeg bruker ca halvparten med sukrin+)
1 ts vaniljeekstrakt
3 ss chiafrø (kjøper mine på iHerb)

Miks sammen og sett i en boks i kjøleskapet over natta. Nyyt :)
Sikkert godt med rørte bringebær, det skal jeg teste neste gang:D


#2

BenteR sa for siden:

Den skal prøves!
Takk for at du deler!


#3

vaskeklut sa for siden:

chiagrøt er godt! jeg bruker riktignok bare litt stevia i som søtning, men jeg liker å kaste oppi masse kanel og litt kardemomme og gjerne noen bringebær!


#4

maeve sa for siden:

Grøt, pudding, ja jeg visste ikke helt hva jeg skulle kalle det. Godt er det lell! :)
Kanel, det må jeg prøve!!
Og ang søtningsmengden, er mulig jeg liker det litt søtt, men er bare å prøve seg frem :)


#5

vaskeklut sa for siden:

Samma hva man kaller det - godt læll :cool:


#6

kennygirl sa for siden:

Oi! denne må prøves!


#7

Kitsu sa for siden:

Laget i dag, men slengte litt kakao i. Sjokoladepudding, nam-nam.


#8

Odde sa for siden:

Hvilken type kjøper du ?

Odde


#9

kennygirl sa for siden:

Har endelig fått bestilt chiafrø fri iherb og gleder meg til å prøve!!!


#10

maeve sa for siden:

Jeg har disse:
www.iherb.com/Nutiva-Organic-White-Chia-Seed-12-oz-355-g/39042#p=1&oos=1&disc=0&lc=en-US&w=chia%20seeds&rc=282&sr=null&ic=9

Ser de finnes som "vanlige" også (altså ikke hvite), om det er noen smaksforskjell eller om de reagerer annerledes enn de hvite vet jeg dessverre ikke. De er forsåvidt rimeligere også:
www.iherb.com/Nutiva-Organic-Chia-Seed-12-oz-340-g/23976#p=1&oos=1&disc=0&lc=en-US&w=chia%20seeds&rc=282&sr=null&ic=2


#11

maeve sa for siden:

Det er såå godt!
Det nye jeg har funnet ut nå er at hvis jeg drysser på Sukrin Gold så smaker det nesten litt creme brulee :) I min munn som ikke har spist vanlig creme brulee på en god stund hvertfall ;)


#12

BenteR sa for siden:

Reknet på det, og må nok skippe og lage denne; det blir ca 15 karbohydrater selv uten bær eller kakao........
For mye karber for min kropp.


#13

maeve sa for siden:

15?? Kokosmelken fra Santa Maria har 1 gram kh per 100ml, chiafrø har ingenting (står bakpå pakken min at det er Total Carbohydrate 5g derav Diatery Fiber 5g, det er vel sånn at Diatery Fiber kan trekkes fra?), sukrin og vaniljeekstrakt har vel heller ikke noe særlig, eller?


#14

Photobscura sa for siden:

Jeg er litt forvirret. I følge f.eks. denne lenken består fibrene i chiafrø kun av 1/4 fordøyelige fiber. Kan man i så fall regne med at det reelle karbohydratinnholdet er på under 10 gram per 100? (Og i følge næringsinnholdet oppgitt her er antall gram kostfiber nøyaktig det samme som det totale karbohydratinnholdet: 38,25) :confused:
Det kan jo tenkes at denne varen enda er såpass ny i Norge at den ikke har fått en helt riktig merking mtp. næringsinnhold, men det var jommen ikke lett å skjønne.
Husker det var samme diskusjonen for noen år siden mtp. linfrø. Konklusjonen etter mailer til diverse produsenter og sånn var i alle fall, så vidt jeg husker, at så lenge man ikke knuste frøene, så ville heller ikke karbohydratene kunne taes opp i kroppen. Linfrø, som i likhet med chia er slimdannende, har i alle fall aldri vært noen "partystopper" hos meg.


#15

BenteR sa for siden:

Jeg har ikke brukt chiafrø, men da jeg la det inn på diett.no kom det frem at 20 gram (tippet 3 ss kanskje var det?) har 7,6 karbohydrater. Vurderte og slenge med chiafrø ved sist bestilling fra Kinsarvik, men lot være siden karbohydratinnholdet de listet opp var alt for høyt for meg.
Når det gjelder kokosmelk, så er det igjen diett.no som oppgir at en boks (400 gram) er 8 karbohydrater, men når jeg sjekket MIN Santa Maria boks så ser jeg at det stemmer med 4 karbohydrater for en boks.

Godt dere oppklarte dette for meg!
Takk!


#16

Photobscura sa for siden:

Jeg skal ikke si helt for sikkert når det kommer til chiafrø, men jeg vil gjerne finne det ut, for jeg kunne ha tenkt meg å prøve!
Jeg kjøper stort sett bare Rema 1000 sin egen kokosmelk, den er fullfet og så god som noen, og så har den 1 gram kh pr 100 gram/100 ml. :)


#17

BenteR sa for siden:

På Kinsarvik fant jeg dette

Ernæring
Chiafrön er rike på Omega-3, ALA (alpha-lineolic-acid), fiber og protein. Tradisjonelt, chiafrön forbrukes som de er, i form av en drink som heter "chia fresca" eller i tillegg til brød og bakverk. Frøene kan slipes ned og brukes med andre typer mel. Frøene inneholder også en rekke gunstige mineraler som fosfor, kalsium og kalium. Anlegget har praktisk talt ingen historie i Europa og ble introdusert i Europa i 2009 som "Novel Food", som betyr at det anbefales å brukes i baking av brød inntil 5% av totalen.

Superfrukter chia er sertifisert økologisk i henhold til EU-forordning 834/2007.

Ingredienser: Chia Seeds Sertifisering: Organic i overensstemmelse med EUs regelverk forordning 834/2007 Oppbevaring: Oppbevares kjølig, mørkt sted. Når åpnet, er best oppbevares i kjøleskap.



ernæringsmessige verdier per 100g

Kcal / Kj524/2194
Protein21,2 g
Karbohydrater37.5
som sukker0 g
Fat31,4 g
hvorav mettet12 g
som Omega 6-fettsyrer5,9 g

[font=MS Sans Serif][/font]
kilde www.kinsarvik.no/products/34982-superfruit-chia-fro-300-gr-100-raw-naturlig.aspx

Det sammen med diett.no skremte meg fra og prøve. Skal kjøpe en pakke og teste ut; jeg måler jo blodsukkeret så ofte at jeg kan iallefall svare på om det påvirker mitt blodsukker.


#18

Photobscura sa for siden:

Den der teksten der må Kinsarvik ganske så slett ha kjørt gjennom google translate eller noe, altså. :p
Igjen, min tese om at det kanskje er en mulighet at en såpass nyintrodusert vare (som ikke en gang kjøpes opp av vanlige butikker, meg bekjent), og som heller ikke pakkes i Norge, muligens ikke har blitt merket korrekt enda. :)
Lurer på om jeg skal stikke innom Sunkost i morgen og spørre. De har litt peiling på diverse på min lokale, i hvert fall!



#20

j88 sa for siden:

etter det jeg fikk beskjed om i en helsekost butikk i miami, så er det meste av karbohydratene i chia fiber. Han mente iallfall at dt kunne brukes i et lavkarbo kosthold. Men nøyaktig innhold kunne han ikke svare meg på


#21

Moogie sa for siden:

Chiagrøt er kjempe godt! Og sunt. Selv om det er usikkerhet rundt hvor mange karbo det er i chia, så er det jo ikke slik at man spiser så mye om gangen. En porsjon grøt/pudding med 3 ss chia deler jeg i minst 3 porsjoner. Så det vil si at man spiser ca 10-12 gr chia. Og selv med 38 gr karbo pr 100 gir det rundt 4-5 g pr måltid. Og det er jo ikke så mye. Med tanke på hvor mye annet nyttig man får i chia er det definitivt noe alle burde hatt i sitt kosthold ;) Syns jeg da.


#22

Photobscura sa for siden:

Oki! Da har jeg satt en skål i kjøleskapet! Kjøpte mine chiafrø på Sunkost, så de er ikke hvite, men blandet svarte og hvite. Og jeg må dessverre korrigere meg selv, da Rema 1000 ser ut til å ha endret merkingen på sine kokosmelkbokser fra 1,0 til 4,2. :( Kjøpte dog en annen type (husker ikke navnet på stående fot, også på Rema 1000) med 3,0 gram i seg. Boksene er på 250 ml, så da ble det to toppede spiseskjeer frø, to teskjeer sweet stevia (i prinsippet det samme som Sukrin+, bare en annen produsent) og noen dråper flytende vaniljestevia. Spennende! :)


#23

millah sa for siden:

Jeg har nettopp prøvd denne grøten, jeg også, og er spent på resultatet i morgen! Men jeg har svarte frø, da. Er dette muligens noe ungene også kan like til frokost, tro? :)


#24

vaskeklut sa for siden:

Er bare å la de smake på grøten din i morra det, så finner du ut av det! Jeg tipper at om de liker konsistensen på kald havregrøt (det er det jeg forbinder med konsistensen i hvert fall!) så vil de nok det :)


#25

millah sa for siden:

Hm... Tviler litt på at ungene vil digge dette... konsistensen på frøene er kanskje litt spesiell. Men mor liker det! :)


#26

Photobscura sa for siden:

Det var godt! Jeg spiste den med vulgære mengder kanel, og det var perfekt. Neste gang jeg lager en sånn kommer jeg nok til å ha i mindre søtt enn nå, ble litt i overkant for meg når det skal spises som måltid, så kanskje jeg dropper alt annet enn den flytende steviaen. For en sånn kopp med 250 ml kokosmelk var nok til å bli godt mett på. Overrasket over at kokossmaken så og si var fraværende også. Jeg liker kokossmak, men det kan bli litt mye i blant.


#27

kennygirl sa for siden:

Venter fortsatt på chiafrø som jeg bestilte fra iherb, så har ikke fått prøvd denne enda.
Har fundert på om jeg skulle prøve med annen melk enn kokos, da jeg ikke er så veldig begeistret for kokossmak. Men siden du mener at det er ganske lite smak av kokos kan jeg trygt bruke opp boksen med kokosmelk på dette :D
Prøver å få i meg mer fett, og da er jo kokosmelk perfekt for meg som har kutta ut alt av melkeprodukter!


#28

Photobscura sa for siden:

Ja, jeg er ganske følsom på kokossmak (f.eks. bare klaaarer jeg ikke kokosmel), og vil helst bare ha det i indiske/thailandske retter samt i sjokoladeting o.l. Men her kjente jeg den knappest, og konsistensen er helt super. Det hjalp nok på med mengder kanel også, da.


#29

kennygirl sa for siden:

ELSKER kanel :) Får ha på masse dersom det blir for mye kokossmak :D


#30

vaskeklut sa for siden:

Jeg har lagd dette med soyamelk, fløte og laktosefri melk i tillegg til kokosmelk - fungerer like bra alt sammen. :)


#31

vaskeklut sa for siden:

Tipper mandelmelk kan være godt oppi også


#32

kennygirl sa for siden:

Hvor kjøper du mandelmelk? Eller lager du selv?


#33

vaskeklut sa for siden:

jeg kjøpte i sverige den ene gangen jeg har kjøpt det. men man får tak i det på helsekost som regel, kanskje de har på meny. ellers må man vel lage selv ja :)


#34

Photobscura sa for siden:

Hah! Utrolig. Jeg er fortsatt ikke sulten fem timer etter. :) Vanligvis spiser jeg jo to ganger om dagen - sånn rundt elleve og sju, men gikk nesten ut fra at jeg måtte legge inn et ekstra lite måltid midt på dagen. Vanligvis spiser jeg jo en kraftig "frokost" à la to speilegg og to-tre skiver bacon, middagsrester eller tre hjemmelagde knekkebrød (av linfrø og sesamfrø) med hauger av pålegg. Så dette var litt overraskende!


#35

millah sa for siden:

Jeg spiste bare litt, kanskje 1/4 av boksen men merket også at det dempet sulten leeenge! Ungene syns det var litt rar konsistens, men elsket det da de fikk litt kakao (rå) oppi. "Sjokoladepudding! Nam!" ;) Jeg tror jeg må løpe og kjøpe mer kokosmelk... :D


#36

Photobscura sa for siden:

Heh, ja. Min oppskrift var på drøyt halvparten av orignaloppskriften, og jeg begynte ikke å føle meg sulten igjen før halv sju. Det er maaange timer!
Har lyst til å prøve med kakao jeg også, men er redd det kommer til å bli for mye "dessert over det". :p


#37

Gracella sa for siden:

Det var jo kjempegodt med kakao!! Skal prøve med andre saker også etterhvert (kanel osv).
Hvor lenge er denne holdbar i kjøleskap og i tett beholder tro??

Er det noen som har prøvd å lage denne med yoghurt i stedet for kokosmelk? Det burde vel bli noe lignende??


#38

fiffi sa for siden:

Tyrkisk eller gresk yoghurt er supert, men jeg legger chiafrøene i vann over natten og blander inn godt med youghurt i til frokost. Gjerne litt cc og bringebær også.. nam! Og så får jeg veldig energi av de frøene og er mett leeenge :D


#39

Photobscura sa for siden:

Hvor mye kakao brukte du? Jeg kan ellers melde om at kanel er helt nydelig i denne! :)


#40

millah sa for siden:

Jeg vet faktisk ikke hvor mye kakao, jeg begynte med et teskje til porsjonen og prøvde meg fram... ;) Anbefales, i alle fall!


#41

Gracella sa for siden:

Jeg er heller ikke sikker på hvor mye kakao jeg brukte, startet med en ts i en liten skål, og så tok jeg vel en til - pluss en dråpe av stevia mørk sjokolade! Det var sjokoladepudding så det holdt :):).
(kakaoen kom i tillegg til vanilje og søtning)
Jeg lagde puddingen med en boks kokosmelk og den har vel blitt delt opp i tre-fire porsjoner. I allefall tre - pluss litt snikspising :o


#42

Photobscura sa for siden:

Ok, da prøver jeg meg frem! Liker kraftig sjokoladesmak. :)


#43

senka sa for siden:

Prøver den Photo glad i kanel, men også i kakao :blomster:


#44

maeve sa for siden:

Da har jeg testet med mandelmelk, og det var ikke å anbefale fra meg hvertfall.. Har usøtet sjokolademandelmelk fra iHerb. Prøvde å lage av 2 dl melk, og prøvde meg med 3 ss frø, men fremdeles ganske "tjukk suppe" konsistens en dag etterpå. Pga mengden frø ble det også litt slimete på en måte, og ikke noe god konsistens. Gidda derfor ikke å hive i mer frø for å få den fastere. Synd, for smaken i seg selv var ganske ok!

Mulig andre liker det, men fra meg ble det tommel ned :(


#45

maeve sa for siden:

Så da blir det kokosmelk for alle penga fra meg!
Laget meg en ny ladning i går:D


#46

Photobscura sa for siden:

Ok, da hadde jeg igjen 150 ml kokosmelk fra en større boks (ettersom jeg har funnet ut at 250 ml er helt perfekt for å holde meg mett fra kl 11 til omtrent kl 19-20), og testa en ny ting: Blanda i to små ss chia og seks sju dråper vaniljestevia og lot den bare stå i en tett boks på kjøkkenbenken. Den var fast nok etter drøye tre timer. Varma den opp, og spiste den med masse kanel og en klatt smør! Om nom, supergodt! Ikke forvent at det smaker risengrynsgrøt eller rømmegrøt eller lignende, det er noe litt eget igjen, samtidig gir kanelen og smørøyet en sånn skikkelig tradisjonell grøtgefühl. Men godt var det! Eneste problemet var at den ble litt mer tyntflytende da den ble varm, så enten må den stå lenger før man varmer den opp, eller så kanskje man må slenge oppi en ts jbkm.


#47

vaskeklut sa for siden:

den blir tyntflytende fordi kokosfettet smelter, så en ts JBKM er nok ikke dumt etter oppvarming, nei :)


#48

Photobscura sa for siden:

Så klart! Må prøves igjen. :) Ev. en dag jeg tar på meg partyhatten og kjøper inn en kartong laktosefri fløte. :D


#49

senka sa for siden:

Åååå det var så godt :) lagde med kakao men etter 2-3 skjer ble jeg kvalm :(


#50

kennygirl sa for siden:

Dette var godt :)
Hadde på masse kanel for å skjule kokossmaken og det funka kjempe bra :)


#51

Tiki sa for siden:

Ser det diskuteres en del om kh mengden. Den typen jeg linker til kjøpte jeg på helsekosten her om dagen. Der er det klistret på en norsk innholdsfortegnelsen som det stod 3mg/100gr. Så står det at en ikke bør innta mere enn 15 mg pr dag. Har det noe med innholdet å gjøre.

Lagde puddig med en blanding av soyamelk og vann, fungerte bra.

images.iherb.com/m/NAV-00033-3.jpg


#52

Yonah sa for siden:

Kjenner jeg må få chiafrø i hus igjen.. Chiagrøt er så godt. Både varm og kald.


#53

Tiki sa for siden:

Hva gjør du når du skal tilberede den varm? Og hva har du på?
Jeg har spist kald pudding så langt.


#54

Yonah sa for siden:

Den står over natta uansett. Skal jeg ha den varm, så varmer jeg den forsiktig i mikro( kan fint varme i kjele), spiser med smørøye, kanel og sukrin gold. Spiser jeg den kald, så har jeg masse bær i bollen når jeg blander den. Varierer om jeg bruker fløte eller kokosmelk i grøten.


#55

Photobscura sa for siden:

Blir den mer flytende når du varmer den opp?


#56

Yonah sa for siden:

Synes egentlig ikke det.. Men om en bruker kokosmelk og den stivner i kjøleskapet, så blir jo den mere flytende. Men min har alltid blitt grøt uansett.


#57

senka sa for siden:

Imse skulle det ikke stå natta over i kjøleskapet eller :confused:


#58

Yonah sa for siden:

Alltid i kjøleskapet noen timer, men kan brukes etter to timer og.


#59

Rin sa for siden:

Jeg blandet væske/smakstilsetning/chiafrø i glasset til smoothieblendern i dag, lot stå 5-6 timer i kjøleskap, og blendet det hele med 4-5 bringebær før servering. Det ble tjukk, kremete, ikke-kornete "pudding". :)


#60

kennygirl sa for siden:

Det hadde jeg også vurdert å gjøre! Så bra at det ble godt :)


#61

Labomba sa for siden:

Høres fristende!
Så bra at så mange har prøvd ut oppskriften og er fornøyd :p
Chiafrø er bestillt, så da gleder jeg meg til å smake jeg også :D


#62

Photobscura sa for siden:

Jeg har funnet en stor favoritt, som jeg har gjort til min helgefrokost:

  • 250 ml kokosmelk
  • 3 små ss chiafrø
  • 8 dråper vaniljestevia
  • 2 ss økokakao

I boks med lokk, rist skikkelig godt, ha i kjøleskapet over natta. Dødsgodt til morgenkaffen! :D


#63

Butterfly83 sa for siden:

Jeg fikk chiafrø i posten i dag, så nå har jeg blandet sammen frokosten for i morgen :) Brukte oppskriften i hovedinnlegget, men tok litt mindre sukrin, og blandet i litt steviapulver. Tok vaniljepulver i stedet for ekstrakt. Gleder meg til å smake :)


#64

Butterfly83 sa for siden:

Spiste puddingen til frokost i dag :) Den ble ikke helt stiv, men det er vel kanskje ikke meningen. Jeg hadde nok oppi litt for mye vanilje, og den ble litt søt, men med tinte bringebær på toppen ble det veldig godt :) Skal absolutt lages igjen :)


#65

kristine89 sa for siden:

Denne skal jeg prøve. Takk :) Har en boks med chaifrø som jeg aldri helt har funnet ut av hvordan jeg skal bruke.


#66

Furine sa for siden:

Har chiafrø frå Sunkost også, så ferdig produkt såg litt snodig ut! Smakte greit, men likte ikkje heilt konsistensen, veit ikkje om det er kokosmelka som gjer det? Takk for tips om forsiktig oppvarming og smørauge, då vart det knallgodt! :)


#67

vaskeklut sa for siden:

Jeg for min del synes chiagrøt er best når det er lagd på soyamelk. Men Havre eller rismelk kan kanskje være alternativer om man ikke vil bruke soya eller kumelk.


#68

Butterfly83 sa for siden:

Går det greit å bruke fløte? Evt blande fløte og vann? Fått litt nok av den kokossmaken så jeg har ikke laget det på lenge :(


#69

Yonah sa for siden:

Null problem. Det er veldig godt med fløte i.


#70

Marilyn sa for siden:

Da står det ei skål i kjøleskapet :) Hvor mange timer må den stå der? Er den ferdig til i kveld tro?


#71

Marilyn sa for siden:

Det var jo godt! Men jeg har ikke sjans til å spise hele skåla. Så veldig.. mektig? Vet ikke om mektig er riktig ord heller men..

Var veldig godt med litt da :) Søtt!


#72

Cyan sa for siden:

Jeg savner semulegrynsgrøt. Kan dette være en god erstatning, f.eks. om den lages med melk?


#73

Bønna200 sa for siden:

Når man lager denne med fløte eller melk, blir det samme væskemengde?


#74

Turid42 sa for siden:

Jeg tester denne nå, må den stå over natta, eller vil et par timer være nok?


#75

Turid42 sa for siden:

Dette ble kjempegodt! Særlig med friske bringebær til. Spiste til frokost, metter lenge! Tommel opp! :)


#76

Lillemy71 sa for siden:

Jeg fant en oppskrift på brownies med chiafrø her om dagen. Prøvde i helga,men synes ikke det var så veldig godt. Skal eksperimentere litt med oppskriften og komme med tilbakemelding om det fønker :D


#77

Spinnerette sa for siden:

Tenkte å prøve å lage dette i kveld, for å smake i morgen. Men endte opp med å kjøpe light-kokosmelk, da den hadde 1,4g kh/100g, mens den fullfete hadde 4,8... Så regner med det kommer til å endre konsistensen, ettersom light-kokosmelk ikke stivner i kjøleskapet?


#78

Turid42 sa for siden:

Tror det skal gå bra med light-varianten også, det er frøene som eser ut og blir en slags gele som gjør at konsistensen blir som en pudding :)


#79

Spinnerette sa for siden:

Da satser jeg på at det går bra! Takk! :)


#80

Carisma sa for siden:

Kan være like greit. Jeg laget med fløte, og den ble for stiv, måtte ha i varmt vann for å få spist den.


#81

Cyan sa for siden:

Kjøpte chiafrø i dag, og nå står det en porsjon og godgjør seg i kjøleskapet til i morgen. Jeg kjører dog en litt annen versjon enn denne, med melk, litt mager vaniljekesam, blåbær og en voldsom mengde kanel. Jeg mistenker at jeg kanskje burde prøve en litt mer nøytral type første gang, men det får bli som det blir :) Er i hvert fall spent på hvordan det blir.


#82

TrillTrall sa for siden:

Dette høres spennende ut - har de det på helsekosten her i landet? Noen sier at det ikke selges her, andre har kjøpt det på Sunkost. Noen som vet om de har det på Life?


#83

Carisma sa for siden:

De har det på life, men det er ikke billig! Over 200 kr for en liten pose. Men jeg fant det i løsvekt på en innvandrersjappe (i Hønefoss, for de som måtte være i området).


#84

TrillTrall sa for siden:

Nå er jeg langt unna Hønefoss, men innvandrersjapper kan ha det altså? Kan jo alltids stikke innom ved anledning og spørre. :) Takk for tips!


#85

Cyan sa for siden:

Jeg kjøpte det på helt ordinær helsekost. Betalte 130 for en pose. Er ikke så mye oppi da.


#86

Cyan sa for siden:

Og jeg kan melde om at chiagrøten smakte helt greit :) Men, kan ikke si at jeg fikk sånn enorm metthetsfølelse umiddelbart. Får se om den holder med mett til lunsj kl 11.30.


#87

Spinnerette sa for siden:

Varmet den opp med kanel, bittelitt salt, og hadde i et smørøye.. DET var godt! :D Syns ikke det var noe særlig kaldt, og tror jeg kunne hatt oppi en halv ss mer frø, men varm var den faktisk veldig god. :)


#88

Bønna200 sa for siden:

Jeg skal også lage med lett kokosmelk. Ble den flytende da du varmet den opp?


#89

Spinnerette sa for siden:

Den var ganske flytende kald også, men ble definitivt mer flytende varm. Men var ikke helt suppe, altså. Jeg har tatt oppi en ekstra ts med chia i halvparten av blandingen jeg ikke spiste i dag, for å se om det hjelper på tykkelsen :)


#90

Bønna200 sa for siden:

Okay, takk. :blomster: Kanskje ta oppi en ss mer?


#91

Spinnerette sa for siden:

En halv ss, kanskje? Eller om du har tenkt til å varme den opp, så blir det kanskje ennå mer grøtete konsistens av en hel ss? Her må det utforskes! :p


#92

Bønna200 sa for siden:

Jeg tok oppi en ss ekstra. Tenkte varme den opp, ja. Skal si fra hvordan resultatet blir. :spent:



#94

Spinnerette sa for siden:

Den ts jeg hadde i halve porsjonen gjorde ikke stort, så du gjorde nok rett i å ha i en hel ekstra ss! :)


#95

Bønna200 sa for siden:

Den blei litt mer flytende enn vanlig grøt, litt mer mot velling kanskje. Så jeg turde ikke varme den, for hadde ikke lyst på suppe. :p


#96

Marigrete sa for siden:

Denne var bare helt nydelig:D Spiste halve porsjonen og det kjenner jeg var mer enn nok:) Grøten var ferdig på 3 timer:)


#97

Spinnerette sa for siden:

Velling er kanskje ordet, ja! :D Den blir ikke SÅ mye mer flytende, altså! Blir ikke suppe :p


#98

Marigrete sa for siden:

Innhold av kh. Ser det har vært diskutert tidligere, men synes ikke jeg fikk helt svar. Fant dette på kk sine sider.
Dette er næringinnholdet i SanaBona chiafrø pr 100 g.
Kcal: 373/ 1568 kJ
Proteiner: 18,01 g
Fett:33,48 g
-hvorav mettet fett: 3,51 gr
-hvorav ummettet fett: 2,95 gr
-hvorav flerumettet fett: 28,20g
Karbohydrater: 38,25 g
Kostfiber: 38,25 g

Betyr dette at man kan trekke fra hele fiberinnholdet? Da blir det jo isåfall null kh. Lager man det i tillegg med eggemelk vil det jo isåfall si at det blir null kh i grøten. Også med kokosmelk med 1 g kh pr.100 gram vil det isåfall også få et veldig lavt innhold av kh. :)


#99

Spinnerette sa for siden:

Såvidt jeg har forstått, ja. Mulig det er forvirring rundt det ettersom varen er relativt ny i Norge, og i statene trekker de ikke fra kostfiber i næringsinnholdet på emballasje? Når jeg legger inn chiafrøene mine på fitnesspal via strekkode, får jeg også 0 karbo, og de er produsert/distribuert i Storbritannia.


#100

Lillemy71 sa for siden:

Kilde: lowcarbdiets.about.com/od/lowcarbsuperfoods/fl/Chia-Seeds-Nutrition-Health-Benefits-Ways-to-Serve.htm

Det vil altså si at veldig lite av karbohydratene i chia kan unyttes av kroppen, omtrent slik som linfrø.


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.