< Tilbake til oversikten

Oktoberstarterne!

Nutta sa for siden:

Har du sjekket ut blodsukkeret hos legen? Kjenner meg nemmelig igjen i noe av de reaksjonene du beskriver. Og sist jeg sjekket mine problemer med det hos legen, så viste det seg at jeg har et alt for lavt blodsukker fastende og når jeg ikke spiser jevnlig iløpet av dagen. Det viser seg også at det forverrer seg veldig når jeg skeier ut. Jeg har egentlig ikke skjønt hvorfor det er sånn, i og med at jeg er insulinresistent. Jeg har igrunnen alltid tenkt at man da har et for høyt blodsukker over lenger tid da. Men det er uansett lurt å sjekke det ut om det er veldig ubehagelig og om du opplever dette flere ganger :)

Syns forresten du var kjempeflink i helga, og at du tok gode valg på tross av at du var uvel :) Jeg ville nok garantert havna på sukkerfylla hvis det var meg :p

Nupsida sa for siden:

Jeg har aldri hatt problemer med blodsukkeret før (som jeg vet om ihvertfall) så derfor tror jeg ikke at jeg har sjekket det med mindre dette er noe man sjekker ved normale blodprøver. Kjenner jeg blir litt skremt jeg da jeg aldri har opplevd dette før :S

Nutta sa for siden:

Det er skremmende når man opplever det sånn. Men tror du skal bestille deg en legetime, og ta en blodsukkerprøve (fastende) i forkant. Da kan det hende du får noen svar på om det er blodsukkeret som er alt for lavt :)
En annen ting jg tenkte på…du kan ikke være gravid? Hørte om ei som fikk blodsukkerfall helt plutselig og hadde ulvehunger konstant. Hun skjønte ikke hvorfor før hun fant ut at hun var gravid… :p

Nupsida sa for siden:

Jeg var nettopp hos legen og tok en fastende blodprøve, men jeg må innom å ta en blodprøve for noe annet så tror jeg bare skal ta de fastende så kan legen se litt på blodsukkeret mitt for dette var ille :/

Jeg er ikke gravid nei hehe :)

Nutta sa for siden:

Syns det høres ut som en plan ja :) blodprøvene altså! ;)

Nupsida sa for siden:

Da har jeg delt et viktig innlegg på bloggen min der jeg forteller om hvorfor jeg gikk tilbake til lavkarbo igjen. Det er et innlegg jeg har gruet meg til å skrive for jeg må ta ansvar for mine feil jeg har tatt og starte et nytt kapittel.

www.nadjamichelle.no/tilbake-pa-lavkarbo-en-viktig-beslutning/

Her er innlegget for dere som vil lese det :)

TrillTrall sa for siden:

Du er kjempetøff. :klem:

Nupsida sa for siden:

Var et stort skritt å ta ja, men var så deilig å få det ut! Takk for klemmen :klem:

Nutta sa for siden:

Wow! Veldig ærlig, og veldig bra! :) Syns du er kjempetøff! :klem: Jeg har virkelig troen på at du kommer langt. Jeg heier på deg jeg altså! :heia:

engeljenta30 sa for siden:

grønnsaker jeg bruker er litt tomat, paprika og agurk, altså til frokost og lunsj

Nutta sa for siden:

Absolutt gode valg innen grønnsaker det :) så da tenker jeg som jeg sa…varier litt mer iløpet av uka, bytt ut finduspakka og lag blomkål og broccoli form selv.

Jeg tror også at du får i deg for lite proteiner. Det er kanskje ikke så dumt å spise litt mer kylling, biff, koteletter eller andre ting som du liker. Det er mange ganger lurt å kjøpe stort på tilbud (for eksempel hos coop obs) og porsjonere det i pakker og fryse det ned. Da har du alltid noe å ta opp hvis du skulle trenge det.

Ellers: Stek alt i meierismør eller en god olje. Topp blomkål og broccoliform med en god saus og med litt revet ost (det billigste er om du river osten selv) Lag bearnesaus eller andre sauser selv. Det er heller ikke dumt å investere i johannesbrødkjernemel, hvis du har lyst til å lage mer mat fra bunnen av. Men det er ikke et must. Drikk nok vann. Og til sist, så må du bare spørre her inne hvis du trenger hjelp med en oppskrift eller andre spørsmål ;)

pådetfjerde sa for siden:

Jeg har kjøpt sukkerfri sjokolade i dag, og hjelp! Den var god! Selvsagt ikke som freia melkesjokolade, men som god ordentlig kvalitetssjokolade. Nydelig! [url="http://www.markensgrode.no/cavalier-stevia-konfekt--1025-g-p-2682-c-347.aspx"][/url] typen. Anbefales når man skal kose seg litt :)

Spiste en nydelig kyllingsalat i dag, med sennepsvinaigrette. I det hele tatt, en veldig fin munn-dag :)

Nupsida sa for siden:

Hvilken sjokolade kjøpte du? :)

Hørtes deilig ut med kyllingsalat!

det finnes en sjokolade som heter sjokoladeprinsens drøm og den finnes med blåbærsmak, , karamellsmak og som vanlig melkesjokolade, nam nam og så er det b-vitaminer i den og:)

jeg spiser veldig mye proteiner til deg som nevnte det,

en ting, hva kan årsaken være til at jeg blør ved avføring, har veldig hard avføring

Ja, det kunne jo vært fint å skrive. Cavalier med stevia, en sånn konfekteske med 12 biter i :)

Det kan være rifter i tarmen, eller hemoroider (?), på grunn av at det er hardt. Husk å drikk mye vann og hold deg i aktivitet, og så finnes det litt diverse man kan ta for å få fart på magen igjen.

Søndag blir utskeiing her i huset, da skal minsten bæres for presten. Vi skal ha koldtbord, og der skal jeg holde meg unna de verste synderne. Men jeg MÅ ha litt kake! Gleder meg, og det er godt å føle at jeg har kontroll over utskeielsen. Det er kun den ettermiddagen, og så er det på´an igjen =)

God helg alle sammen!

takk for svar pådetfjerde:) jeg slet med hemorider for noen år siden, aldri oppllevd noe så ille, men da gikk jeg og på pulverkur for gikk på xtravaganza, men drakk sjelden vann, jeg drikker lite vann nå og så får prøve kutte ut pepsimax en periode og bare drikke vann

og forresten, det gikk dårlig en uke med meg pga urinveisinfeksjon og klarte ikke ha kontroll på maten så vekta var oppe i 73,5 på onsdag, men i går veide jeg 72,8 så det går nedover:)

TrillTrall sa for siden:

En rift i åpningen antagelig, ikke behagelig, men heller ikke farlig. Drikk mye vann, spis fett og gjerne linfrø, det holder vanligvis avføringen myk. Masse grønnsaker er lurt.

Yonah sa for siden:

Dersom du sliter med uvi er nok første bud å faktisk drikke nok. Infeksjonen blir iallefall ikke bedre av at du drikker lite. Få i deg nok drikke for å skylle gjennom. Drikk gjerne kullsyrevann med litt sitron i( den billige kullsyrevannet fra first price er helt OK og inneholder ikke så mye natrium som farris) om du har problemer med bare vann. det viktiste er å få skylt gjennom systemet.
Og mot vannsamling er nok drikke første bud også.

Nupsida sa for siden:

Idag har jeg laget sukkerfrie geleshots! Veldig spent på resultatet :D

takk Imse:) ja må begynne drikke vann:) har kjøpt meg noe som heter superzym på helsekost, det er enzymer som er spesielt for dem på lavkarbo.

skal kutte ut lightbrusen nå og bare drikke vann fremover

Aequitas sa for siden:

Jeg har ikke vært flink til dette her.. Det vil si, fem dager i uka er jeg kjempeflink, og det er aldri problem, men straks helga kommer har det blitt stooore utskeiienger- både med alkohol og mat/godis.
Denne helga har jeg vært flinkere, siden mannen min endelig er litt mer med på alt dette med ny livsstil og sånn, men siden jeg er så håpløs i helgene er ikke vektnedgangen akkurat på topp. Gått ned fire kilo siden jeg startet 28 oktober. Litt lite, synes jeg, men vet jo hvorfor.
Til gjengjeld har jeg skrumpet inn 16 cm til sammen over kroppen, og det er jeg fornøyd med!

Men jeg må nok ta meg sammen i helgene. Heldigvis er det ikke flere ting som skjer før jul nå, så da blir det lettere å ta det "med ro" :)
Hatt en periode med dårlig form også, og da har jeg slitt med å finne på noe å spise. Gått en del i kyllingsuppe og -gryte, og egg. Masse egg....
Tror jeg må sette meg ned i kveld og saumfare forumet for nye gode idèer om jeg skal fikse det her :-p

Nutta sa for siden:

Akkurat nå så er jeg skikkelig frustrert! :( Jeg har hatt to runder med magesyke på 2 uker. Denne uka fikk jeg ekstremversjonen, og jeg etter to dager måtte jeg få i meg næring - uansett hva det var… resultatet var at jeg gikk opp 500 gram. Jeg skjønner at vekta endrer seg fort med sykdom, så det er kanskje ikke det som frustrerer mest. Heller det at jeg føler jeg er så langt unna målet mitt. Jeg er 13 kilo unna, og jeg syns egentlig at jeg burde kommet lenger på de 7 ukene jg har holdt på. Så akkurat nå så føler jeg meg litt motløs :( bah!

Nupsida sa for siden:

Huff, denne helga ble det også litt utskeielser.. Jeg spiste noen røsti på lørdagen før fest (hadde spist så lite og trengte noe rask mat, veldig dårlig unnskyldning!!), en kebabtallerken MED pomfri på vei hjem fra byen og en porsjon til med røsti..

Så! For å unngå slike utskeielser må jeg ha rask mat tilgjengelig samt ha "dagen derpå" mat tilgjengelig etter jeg har vært ute. Det største problemet på søndagen var at jeg ikke var i noe form til å lage noe veldig mat samtidig som det ikke fristet med eggemelk-kakaoen jeg vanligvis spiser.

Ellers gikk denne helga veldig bra! Var på besøk hos et vennepar på spillekveld på fredagen og da var det potetgull og mandariner på bordet i tillegg til vin.
Dagen etterpå var vi på fest hos det samme venneparet og da var bordet FYLT av smågodt, sjokolade, frukt og OSTEPOP (jeg elsker ostepop...). Jeg holdt meg unna alt begge dagene (bortsett fra vinen, men den var ikke søt og inneholdt 12,5% alkohol så jeg satser på at det ikke var for mange karbohydrater i den) og hun som holdt festen var så imponert over meg som ikke spiste noe av det som var på bordet. Hun går selv på Roede og koste seg med godteriet og alt som var. Det rareste var vell det at jeg faktisk ikke ble så fristet! Selvfølgelig hadde det jo vært veldig godt og det fristet veldig i begynnelsen, men etterhvert glemte jeg nesten at det var der og tenkte ikke på det i det hele tatt :D

Dagen etterpå (altså søndagen - Dagen derpå) skulle jeg på kino med noen veninner, men så skulle vi visst ut og spise først. Vi skulle på et pizzasted og først ble jeg litt negativ, men så sjekka jeg menyen og så at de hadde en kyllingsalat som jeg kunne ha! Den var supergod men inneholdt mais og ananas (ananasen plukket jeg ut av salaten, men maisen fikk bli igjen).

Når vi da skulle på kino gikk vi innom kiosken først og de jeg var med begynte å fylle opp med smågodt. Jeg er en person som ALDRI kunne gå på kino uten noe godt og kinopopcornet var det beste med hele kinoen, men jeg holder på å venne meg av med den uvanen og heller nyte filmen så jeg har bestemt meg for å holde meg til vann og tyggis på kino (av og til en aktinsbar). Jeg fikk litt rare blikk, men hun ene vet at jeg går på lavkarbo så jeg tror det gikk greit.

På kinoen gikk det overraskende greit! Jeg la merke til at de ved siden av meg stupte inn i godterposen og ble der resten av filmen, men jeg savnet det ikke! Sykt rar følelse altså! Det var tydelig at når jeg hadde noe å tygge på så ble det ikke noe savn så jeg vil si at den utprøvingen ble veldig vellykket! :D

Så egentlig har det jo vært ei veldig bra helg der jeg har fått utdelt noen fristelser men valgt å unngå dem og disse situasjonene jeg har vært oppi denne helga har vært noen av de jeg har slitt mest med så jeg sier meg veldig fornøyd! :D

Aequitas sa for siden:

Har vært ute av huset noen timer i dag og ikke fått i meg drikke. Er i tillegg litt sjuk, så det smaker ikke med vann, må blande i litt fun light, men kom hjem- holdt på å omkomme av tørst- men det var tomt for saft!
Desverre sto det ei flaske Fanta i kjøleskapet, så jeg helte i meg en slurk (men bare en, og det er jeg stolt av). Men nå har jeg så inderlig lyst på mer brus! Og gløgg... Kan man drikke gløgg uten sukker på ketolyse? Har ikke nøtter i uansett, siden jeg ikke liker det...

Gleder meg til mannen kommer hjem med saft nå!

Men for å være litt positiv så føles kroppen så lett og deilig i dag at jeg nesten blir skuffa når jeg ser i speilet at jeg ikke er slank allikvel :p

Nupsida sa for siden:

Da er jeg tilbake etter noen dagers pause! Jeg hadde en lapraskopi på tirsdag og har vært skikkelig dårlig både tirsdag og onsdag! Ble høykarbo mat begge dagene. Idag er jeg tilbake igjen på lavkarbo og føler meg så mye bedre! Den dårlige samvittigheten man får når man skeier ut er helt (unnskyld språket) jævlig!

Men, nå er jeg tilbake igjen og det føles bra! :)

Jeg har også lagt ut et innlegg på bloggen om å innse sannheten om seg selv! Jeg tok noen bilder av meg selv her om dagen i helfigur og jeg ble mildere sagt sjokket!

Dette innlegget er et skritt jeg tar for å hjelpe meg selv til å akseptere meg selv som den jeg er, noe jeg tror er viktig for å kunne komme videre i min livsstilsendring!

www.nadjamichelle.no/a-se-seg...om-den-man-er/

Hadde blitt veldig glad om noen leste det :)

Modig gjort, Nupsida! Og jeg er så enig, hva hjelper det å bryte seg selv ned? Fokuset må være på å nå målene våre, det være seg vekt, størrelse eller helt andre mål man har.

Jeg har begynt å trene.. Det var litt samme følelsen, for jeg kunne da vel ikke være SÅ dårlig trent? Jeg holder meg jo tross alt i aktivitet, med to små og turgåing og utelek og mere til. Jeg tok feil. Jeg var SÅ dårlig trent, og mer til. Første økt var på onsdag, og i morgen er det i gang med neste. Jeg er så støl og stiv, kan ikke gå ordentlig på flatmark og iallefall ikke trapper... :)
Pain is just weakness leaving the body :)

Nupsida sa for siden:

Så flink du er! :D Savner å trene (det høres skikkelig rart i mine ører!) og gleder meg til å begynne litt smått etter jul en gang :)
Det som er så bra med trening er at man merker forandring ganske fort, det er kjempemorro :D

Jeg var på trening igjen i går morges, og jeg trodde aldri i verden at jeg kom til å klare hele programmet siden jeg enda var veldig støl og hadde vondt i beina. Etter en god oppvarming på sykkel klarte jeg å gjennomføre alt sammen ;) Fornøyd og glad :)

Nå har jeg pakket inn adventskalender og hengt opp til storebror, han er så spent! Å gjenoppleve spenning og glede fra barndommen er nesten det morsomste med å ha barn, jeg husker akkurat hvor vondt jeg hadde i magen på denne tiden :) Adventsstjernene er hengt opp og venter på å bli plugget i i morgen tidlig, lilla lys, duker og gardiner (men gardinene var allerede oppe...) er klare og jeg kan nesten ikke vente selv!

God advent alle sammen :) En tid med forventning, kos og stress.. Kosen innebærer ofte mat, stresset gjør gjerne at jeg tar lettvinte løsninger og forventningene er delvis også knyttet opp mot mat, kaker og godteri. Ikke i år! Jeg skal kose meg, ja. Jeg skal glede meg og vente spent, ja. Men jeg vil ikke stresse, jeg vil ikke falle for fristelser, jeg vil ha god samvittighet og hodet hevet denne adventen. I jula blir det noen dager med fri flyt av karbo, og jeg håper at jeg klarer å se forbi alle fristelser og se mot disse dagene. Ingen tvil om at julestemning for meg er nært knyttet opp mot mat, dessverre..

Nutta sa for siden:

God advent! :) Høres ut som du har satt deg gode mål for både adventstiden og julefeiringen. Jeg sliter også med høytider og mat, desverre! Kanskje spesielt når det kommer til jul, for jeg har bursdagsfeiring midt oppi det hele, og da blir det alltid en del ekstra. Men målet mitt i år er å være flink, å styre unna alle fristelser. jeg har til og med gått så langt at jeg har sagt at jeg skal spise ketolysevennlig mat hele jula - og ikke skeie ut på noen som helst måte. Det skal jo være enkelt og greit sånn egentlig, men jeg er klar over at det blir en utfordring likevel. Men nå prøver jeg å fokusere på målene jeg har satt meg, og jeg kjenner jeg er veldig motivert denne gangen. Så jeg satser på at jeg får det til, og at det går min vei i år :rolleyes:

Så bra! Bare du har bestemt deg, så det er bare du som kan ombestemme deg :) Nothing tastes as good as healthy feels :heia:

Nutta sa for siden:

Det har du helt rett i! ;)

Jeg liker trening :) Haha, ikke misforstå.. Jeg er ikke, og kommer nok ikke til å bli, en av disse som danser til treningsstudioet og jublende spretter fra apparat til apparat mens ansiktet gløder av forventning. Det jeg liker med trening er at når man har et utgangspunkt som var så elendig som mitt, skal det ikke så veldig mye til før man merker at kroppen gir respons! I går hadde jeg mye kortere pauser mellom hver repetisjon, jeg klarte flere runder og jeg var ikke like støl som de andre gangene. Og dette var bare gang nummer tre! Tro så bra dette kommer til å bli :)

Nupsida sa for siden:

Weeee, idag viste vekta mi 100g mindre enn minstenoteringa! Det var morro etter å ha gått opp 2 kg pga utskeielser forrige uke! Gleder meg til tirsdag og veiedag, dette ble en fin motivasjon til å ikke skeie ut :)

Hvordan går det med dere andre her inne da? :)

Nutta sa for siden:

Så bra! dette klarer du, nupsida! :heia:

Det går litt opp og ned for min del. Litt småfrustrert, og har akkurat vært igjennom et par litt kjipe dager…erfaringen min er at jeg i sånne perioder havner på sukkerfylla. Men faktisk ikke denne gangen. Det er en ny erfaring! Men jeg klarer ikke helt å glede meg over det… jeg tenker heller på hva jeg har gått glipp av. Logisk, ikke sant? :p

Nutta: Hvor mange logiske følelser har man egentlig rundt mat? :p Gratulerer med sukkerseier! :heia:

Det går fint med meg, sånn kostmessig. Jeg er sliten for tiden, men det er ikke så mye å gjør med det. Nattevåk og lange dager "alene" med to små. Mannen er så plaget med armene at han kan ikke kan gjøre noe som helst, så alt faller på meg. Det tar på innimellom...

Nutta sa for siden:

Nei si det..det er nok ikke mange! :p takk! :D

Uffda! jeg skjønner mye faller på deg da ja. Håper du får det litt lettere snart. Sender en styrkeklem :klem: Syns forresten du også er tøff som klarer å følge planen kostholdsmessig! :heia:

Takk for det :)
Nå har han endelig kommet til en behandler som kanskje kan hjelpe, så jeg er optimistisk! :)

Jeg har endelig invilget meg en smak på sarah bernard-kaken som jeg lagde. Den var god, men ikke så god som karbo-varianten. Jeg har laget med sukrin, sukrinmelis og cocosa, og det ble en slags liten bismak. Men absolutt spisende!

Nutta sa for siden:

Pådetfjerde: Optimistisk er bra :) det liker vi! Sarah bernard kake? Hva er det egentlig? Har aldri smakt det jeg. Men jg pleier å blande sukrin melis og natreen når jeg baker, og da slipper jeg den bismaken. Kanskje du skulle prøve det? Verdt et forsøk iallefall ;)

mandelbunn med sjokoladesmørkrem og sjokoladeglasur. Veldig mektig og mektig godt :)
HER er oppskrifta jeg gikk ut fra, men gjorde den litt større og lagde i langpanne heller enn små durter.

Nupsida sa for siden:

Idag har jeg hatt min første treningsøkt på 3 måneder! Begynte med 30 min rask gåtur også 20 min styrke på matte :D Kjenner det er lenge siden sist da jeg fikk en del hodepine og ble litt svimmel, så var ikke alle øvelsene jeg rakk å gjøre ferdig. Men! Jeg klarte det! :D

Er deilig å sette igang igjen og gleder meg til å fortsette :) Har bestilt en sånn gymball fra XXL også har jeg en sånn treningsstrikk som jeg skal begynne å bruke så nå blir det trening :)

Så bra Nupsida! Heier på deg =)
Jeg skal på trening i morgen igjen, og nå kjenner jeg faktisk at det er ganske okei å dra dit. Det er fint :)

Nutta sa for siden:

Så flink du er, nupsida! :heia:

Jeg har prøvd å komme igang med trening leeenge nå, og den dårlige samvittigheten vokser for hver gang jeg ikke får trent (det skal sies at jeg akkurat har lagt bak meg en lang sykdomsperiode da, men...) Jeg har tenkt å prøve meg på trening igjen på Lørdag. Da er jeg ferdig med alle må - ting, og kan fokusere litt mer på meg selv. Håper det går som jeg ønsker, og at jeg kommer meg igang igjen iløpet av juleferien :)

Nupsida sa for siden:

Idag var jeg hos tanten min som er kjempeglad i å bake og laget masse konfekt. Jeg ble veldig sulten etterhvert og endte opp med å spise en mozartball (kule), litt hjemmelaget yoghurt (Laget av kumelk rett fra jura altså med myyye fløte i, litt sukker og jordbær), en bit hjemmelaget seigemann og en bitte bitteliten klump peppermyntekonfekt laget på melis, tragant, egg og peppermynteolje.

Alt dette er helt naturlig og uten tilsetningsstoffer.

På en måte så føler jeg meg veldig skyldig da jeg føler jeg burde unngått det, men samtidig så lager hun så ufattelig mye godt og om jeg unner meg 3 godtebiter samt litt hjemmelaget yoghurt, er det så farlig om jeg da smaker litt?

Målet mitt var å ikke skeie ut i hele desember (med unntak i jula som skal være mer generell lavkarbo enn ketolyse) og sånn sett har jeg jo brutt målet mitt, men jeg fortsatte med å spise litt spekemat når jeg kom hjem da det er null karbo i.

Så, hvor ille er dette? Jeg føler meg faktisk ikke så skyldbetynget som jeg føler jeg burde vært da det var så "lite" men allikevel veldig smakfullt! Dette var ikke noe jeg trøstet meg med i et svakt øyeblikk, men nøt i store drag. Det at jeg fortsetter som normalt nå synes jeg også er veldig viktig..

Du får selv avgjøre hvor ille det er. Jeg synes det er kjipt å skeie ut, siden jeg "ødelegger" for flere dager hver gang. Men samtidig, du må lære deg å takle fristelsene, og dette er en livsstil, ikke en kortvarig diett. Derfor skal du ha ros og klapp på skulderen for at du ikke fråtset og for at du fortsetter som normalt etterpå. Og ikke minst, for at du nøt det :) Hva er poenget med å skeie ut hvis man uansett ikke nyter det?

Jeg har vært på trening i dag igjen. Det er deilig å kjenne at jeg klarer mer, men jeg er helt slakta når jeg kommer ut derfra. Må som oftest sitte og slappe av en stund før jeg klarer å komme meg i dusjen.. :p Ellers er det julestri, innkjøp, pakking av gaver og skrive julekort som står på tapeten, koser meg :)

Zvezi sa for siden:

Hei folkens! :D
Tenkte jeg skulle høre med dere!
Jeg skal hjem og feire jul med familien min i 5 dager. Vi skal alle spise det samme mest sannsynlig. Lurer på om dere har noe tips til Ukesmeny eller Oppskrifter? Noe litt julete og kosete, men helst uten ingredienser fra helsekost og Iherb. :)

Ellers har jeg nå gått ned 16 kg og er kjempe fornøyd! :D Skeiet litt ut dagene før og etter bursdagen min, men nå er det back on track. :) Målet er å nå - 32 kg tilsammen før 1 Mars. Can i do it? :D

swirre sa for siden:

Heia! Da har jeg vært ganske så fraværende de wiste 5-6 ukene , og på den tiden har jeg klart å gå opp 4 kg (!!) . Har vært i to dåper, vært en uke i synden ( på Allinclusive som faktisk burde ha vært veldig enkelt å spise rett) og lidd av generell latskap. Så da sitter jeg igjen med vonde følelser for meg selv og jula. Hvordan skal dette gå liksom? Nå har jeg brukt bare noen uker på å ødelegge det jeg har jobbet for ib6mnd påb"vanlig" kosthold og trening. ... æsj! Det er så drit å gå med så mange dumme tanker som seg selv. Hvorfor er vi så flinke til å tenke oss selv ned??
Men. Nå skal jeg tenke fremover. Lage lavkarbobrød og prøve å komme igang igjenn...
God jul liksom! (Sorry de depressive tankene mine...)

Nutta sa for siden:

Det finnes mye godt man kan lage! Jeg selv lager for eksempel sausen min selv, og tjukner med et par eggeplommer (den skal ikke koke etter eggeplommene er i) Jeg koker også surkål selv, og smaker til med karve, natreen og edikk. Når jeg spiser "riskrem" så pisker jg krem, blander i like mye cottage cheese, smaker til med søtning og evnt mandeldråper. Sausen er enkel: jg tjukner varm saft (sterk) med litt JBK og avkjøler. Det blir kjempegodt! Ellers finnes det mange fine oppskrifter i oppskriftsforumet med julegodt. Det er bare fantasien som stopper en! ;)

YOU CAN DO IT!!! :heia:

Nutta sa for siden:

Opp med hodet ;) gjort er gjort, og spist er spist! Jeg har selv opplevd å gå opp i vekt etter en uke i syden med all inclusive (da gikk jg opp 10 kg!!!) og jeg ble veldig motløs. Det hjalp ikke så veldig mye, siden jeg endte opp med å spise enda mer. Så det beste er å komme seg igang igjen så fort som mulig :)

Nupsida sa for siden:

Jeg vet jeg lovet å ikke sjekke vekta før imorgen, men gjorde det idag og jeg ble kjempeskuffa! :( Vekta viste opp en kg, jeg har gjort ALT som jeg skulle, jeg har tilogmed gått tur!!

Jeg blir mer og mer bekymret siden lavkarbo tydelig ikke funker like bra denne gangen som sist. Dette var jo siste utveien min!

Dette var ikke en fin måte å starte uka på..

Nutta sa for siden:

Sjekker du vekta dagen før veiedagen, så kan det jo vise en kilo forskjell. Det har jeg erfart mange ganger selv. Syns du nevnte noe om den vekt forskjellen på 2 dager sist uke, eller uka før der også? Og du har jo gått ned flere uker på rad, så det beviser ikke at det du gjør ikke fungerer! Kroppen kan jo også være litt ustabil hvis man ikke gjør det samme over en lenger periode. Du nevnte jo at du har hatt flere utskeielser, og du har jo gått jevnt ned i vekt tross alt. Nedgang er uansett nedgang ;) Så opp med hodet, and keep up the good work!! :heia: ikke gi deg, selv om du møter på noen utfordringer. Det er ikke verdt det ;) jeg lover!

Nupsida sa for siden:

Vekta viste det samme på veiedagen og ble skikkelig lei meg, men etter en god snakk med kjæresten bestemte vi oss for at nå skal vekta bort!
Den bringer bare mye negativt med seg og jeg er for opptatt av den, så nå skal den bort til sommeren.

Jeg kommer til å veie meg i slutten av februar på et års kontroll etter jeg begynte på livsstilsendringskurset (Er veldig spent på hva de sier da de er totalt mot lavkarbo) og der bruker de en sånn tanita vekt som viser vann, muskler og fett så da er målet mitt å være under 100 til da, men klarer jeg det ikke så skal jeg ikke bringes ned av det!

Jeg kommer til å måle meg ca. annehver måned for å sjekke at det ikke går helt feil vei da så det er jo en trøst :)

En annen grunn til at vi må fjerne vekta er at jeg sliter med at jeg hele tiden må ha kontroll og at det skal ikke så mye til før jeg blir skikkelig deprimert, men jeg kjenner allerede at skuldrene har senket seg flere vekt og at jeg ikke skal kjempe hver uke mot vekta :)

Nupsida sa for siden:

Igår hadde jeg en skikkelig merkelig opplevelse, jeg hadde verdens kjappeste omgangssyke :P Ilpet av 2 min gikk jeg fra helt frisk til skikkelig spyklar! :S Lå 2 timer på badet og drakk et glass med masse sitron og ingefær som jeg har hørt skal hjelpe på kvalme. Etter 2 timer var jeg nesten helt frisk igjen, men fristet virkelig ikke med lavkarbo mat så da endte jeg opp med en pose popcorn, en pose sånn luftige salte "pomfri" ting, noen boller med sjokolade og litt pølse og potetmos gjennom dagen. Skikkelig dårlig samvittighet idag, men er tilbake på lavkarbosporet og gjør meg bare enda mer motivert til å fortsette i jula!

Samtidig tenker jeg at om man gjør en feil er det ikke det som teller og at om jeg klarer å holde kostholdet i hele jula så betyr ikke den dagen noen ting! Av og til blir det bare sånn og den kvalmefølelsen er utrolig vanskelig og kjempemot. Jeg har også skikkelig kraftig Emetofobi (fobi mot kvalme) som har fulgt meg hele livet og får derfor helt panikk om jeg blir skikkelig dårlig og er sikker på å kaste opp.

Nutta sa for siden:

Syns det høres ut som en plan jeg :) vekta den ødelegger ofte humøret, og kan gjøre en skikkelig motløs. Jeg selv har opplevd at humøret kan snu med en gang jeg står på vekta - og hele dagen kan bli ødelagt. Det er jo egentlig ikke verdt det. Hadde jeg kunnet, så hadde jeg nok lagt bort vekta selv. Men akkurat nå kan jeg ikke. Uansett så er jeg helt sikker på at jeg kommer til å legge bort vekta når jeg er under 30 i bmi :) det viktigste er jo tross alt at man tar vare på helsa, og at man er sunn og frisk! :cool:

Nupsida sa for siden:

Postet denne på journalen min, men legger den inn her også :)

Imorgen reiser jeg og kjæresten min til mamma som bor 9 timer unna med bil. Vi skal være der til første juledag, så da får vi litt tid der oppe :)

Gleder meg enormt da det er flere år siden jeg feira jul med mamma sist også blir det koselig å vise kjæresten hvordan vi feirer jul og våre tradisjoner :D

Så var det kostholdet da..

Vi reiser her hjemmefra klokken 16.00 og derfor tenker jeg å spise frokost, lunsj og middag før vi drar. Så kommer vi til å stoppe en plass i spise som er 3 timer unna så da blir det ca. klokken 19.00 (der har de sånn ordentlig middag og jeg tenker bestille meg biffsnadder med ekstra grønnsaker istedenfor potet. Bestilte det en gang før og det var kjempegodt!)

Jeg tenker også ha med meg to skiver lavkarbobrød og to kokte egg til om jeg skulle bli sulten istedenfor å ta et impulsivt stopp på en bensinstasjon :)

Ellers i jula så skal jeg som sagt holde meg til så likt ketolyse som mulig, men kommer nok til å bli litt mer karber mtp middager og slikt (der jeg kommer til å spise kjøtt, saus og grønnsaker men aner jo ikke hvor mange karbohydrater det er i sausen feks.).

Jeg kommer også til å lage litt seigemenn, brente mandler og kokosmakroner som jeg kan kose meg med når de andre spiser godterier :)

Julaften blir det full utskeiing.

Føler dette blir en god jul og håper veldig jeg klarer å holde denne planen! Middag for 25 og 26 er også handlet inn slik at vi slipper noen impulsive stopp der også :)

Har dere noen plan for hvordan dere skal spise i jula?

Nupsida sa for siden:

Heihei og god jul!

Da er jula snart over og jeg kjenner det skal bli deilig å komme tilbake til rutiner og hverdagen igjen :)

Siden januar er rett rundt hjørnet sitter jeg å funderer litt over hvilke nyttårsforsetter jeg skal ha i år, men jeg har jo også noen mål som jeg jobber med for hver måned og her er mine mål for januar :)

Treningsmål:

• Gå tur eller bruke ellipsemaskin minst 5 ganger i uka (helst 7 dager i uka så langt det går).

• Begynne med styrketreningen igjen, både hjemmetrening og på studio.

Kostholdsmål:

• Bli flinkere til å legge inn alt jeg spiser på diett.no

• Holde meg i ketose

• Holde meg unna alkohol (bortsett fra bursdagsfest den 14, da skal jeg feires!) for å starte ketosen igjen på en grei måte.

• Holde meg unna vekta! Eneste veiedag blir 8. januar for å sjekke hva skade jula har gjort, neste veiedag blir i slutten av februar.

Har dere noen mål for januar? Og har dere hatt ei fin jul forresten? :)

Ikke så mye aktivitet her inne, jeg selv har vært totalt fraværende fra forumet hele jula... Det har blitt mye karbo, men det var også planen. Jula handler mye om mat og snop, og jeg vil ikke sitte og se på at alle de andre koser seg. Da får jeg heller ta de ekstra kiloene. Resultatet ble 3 kg opp, og nå er vi på tur nedover igjen =)

Hvor er dere, oktoberstartere? Føler det er ekko her inne :p

Nutta sa for siden:

Jeg er her! ;) Hvordan går det?

Her ble det en pangstart på det nye året. Jeg begynte jula med et virus, som slo meg helt ut. Har ikke fått gjort så mye av det jeg tenkte, annet enn å fokusere på å bli frisk igjen. Jeg klarte målet mitt ganske bra i jula...med unntak av å holde seg heeelt unna utskeielser. Det ble lavkarbo vanilje is, og lavkarbo marsipan, økosjokolade og peppernøtter. En dag spiste jeg popcorn på kino (da feiret jeg bursdagen min) men det ble små mengder, så jeg sier meg fornøyd. Jeg gikk opp 2 kg, men jeg vil tro at jeg bare samlet vann. Nå er jeg på vei nedover igjen, og jobber for å nå målet iløpet av nyåret en gang :)

Wow, så flink du er å holde deg unna utskeielser! Jeg gjorde ikke det.. Men nå går det mye bedre, jeg synes det er deilig å ikke spise karbo nå. Jeg har hatt mye besøk i helga, med dertilhørende spising og snop. Jeg har ikke rørt noenting, og det er veldig godt.

Når jeg satt og så på potetmos, potetgull og smash prøvde jeg å tenke om det var verdt det. Er det verdt å ødelegge for flere dagers nedgang? Er det verdt å stadig forvirre kroppen, når den såvidt er kommet i ketose etter jula? Svaret er som oftest nei.. Og da er det så mye lettere å la snop og annen mat stå i fred :)

Nutta sa for siden:

Så bra!!! :heia: du er kjempeflink som holdt deg unna utskeielser i helga! Du har helt rett i det. Det føles SÅ mye bedre når man klarer å stå imot alle fristelsene. Når man tenker seg om, så er det jo sjeldent verdt det :) jeg pleier faktisk å angre hver gang jeg skeier ut... spesielt med all den magevondten, vannsamlingene i kroppen og når jeg er slapp og kvisete i lang tid etterpå...

Ja, jeg har det akkurat likedan. Det er sjeldent verdt det, selv om det er godt i øyeblikket. Jeg skal planlegge ukas middager i dag, kjenner det er litt utfordrende.. Jeg på lavkarbo, gubben på lavkalori/lavfett og to unger midt oppi alt =P

Nutta sa for siden:

Ja, ukesplanlegging er ikke alltid like lett...jeg er så heldig at både jeg og mannen spiser det samme. Men jeg kjenner på utfordringene når vi får besøk, eller er på besøk hos noen andre. Men jeg kan forsøke med noen tips: grønnsakssuppe med soddkjøtt eller pølsebiter (kyllingpølse feks), kyllingform med de grønnsakene du/dere liker toppet med creme fraiche og ost (gratineres i ovnen) og de som vil kan spise litt pasta til (alltid en klassiker!), laks og broccoli og agurksalat (vi pleier også lage rapid salat blandet med dressing: rømme, litt edikk og en dæsj søtstoff. fantastisk digg til fisk!) eller rett og slett en wook med favorittgrønnsakene? og så er det jo digg med en skikkelig tacokveld med masse småskåler med tilbehør til - så kan alle velge det de vil ha :)

Håper det hjalp litt på :)

Aah, takk for gode tips! Jeg noterer ivrig :)

Nutta sa for siden:

Så bra!! ;)

Det ble taco i dag :) I morgen blir det kyllingfilet med salat og rømme til, onsdag laks i form. Jeg gleder meg og håper det blir litt rester som jeg kan ha dagen etter :)

Nupsida sa for siden:

Hei hei! :D

I helga som var skeia jeg ut siden jeg feira bursdagen min som egentlig er i dag :)
Ellers ble det litt utskeielser i jula men gikk ned 1,5 kg fra 17.12 til 08.01 så det er jo bra! Neste veiedag blir 12. Mars :)

Leser ketolyseboken nå for tiden og det er så deilig å friske opp litt! Gir en ekstra motivasjon til å bare komme ordentlig igang! Så nå er det NULL utskeielser ihvertfall frem til 12. Mars for da skal jeg på en "reunion" sammen med noen andre jeg gikk på kurs med i fjor, da skal vi sjekke kondisjonen, samt stå på ei sånn vekt som måler vann, fett, muskler osv :)

Jeg gikk over til januarstarterne siden det ble så stille her jeg :P

Gratulerer med dagen Nupsida!
Ikke verst med nedgang i jula, til tross for utskeielser!

Nutta sa for siden:

pådetfjerde: det høres ut som en veldig bra meny ja :)

nupsida: gratulerer så mye med dagen!
kjekt å friske opp litt ja. Jeg leser også ketolyse boka innimellom. Syns jeg leser noe nytt hver gang :) hehe!

Nupsida sa for siden:

Ja, hadde ikke forventet nedgang, men hadde en utskeielse i helga pga bursdagstur så har nok gjerne gått opp igjen! Skal ikke veie meg før 12. mars igjen så er jo ikke noe som kommer til å merkes nevneverdig.
Idag er jeg tilbake på ketolyse for fullt og har feiret bursdagen min med masse god mat allikevel! Skikkelig god biffmiddag med bearnaisesaus, salat og blomkålris, holdt meg stappmett i flere timer!!

Nå har jeg og kjæresten nettopp kost oss med nannahs vafler (han med is og sjokoladesaus, meg med tagatesse-sjokoladepålegg) og nå ligger vi på hver vår ende av sofaen med friends med mette mager. Har vært en kjempefin bursdag og jeg har bare kommet opp i 10 karbohydrater idag! :)

nellie sa for siden:

Gratulerer med dagen, Nupsida!:)

Nupsida sa for siden:

Tusen takk nellie! :)

trening i dag.. det er altså steintungt å trene for tida. Kan det være ketosens skyld? Jeg orker lite, må ha mye pauser og bruker lengre tid føles det som. Jeg har jo forsåvidt ikke treng uten ketose på en stund, men det gir seg liksom ikke. Jaja, gjennomførte i alle fall, kanskje ikke 20 i stil, men danker ut alle sofasliterne uansett :)

Nutta sa for siden:

Jeg syns ofte det er litt tyngre når jeg er i ketose. Men samtidig så øker jo fettforbrenningen, så du får jo gode resultater uansett! Erfaringen min er at det blir bedre, etterhvert som kroppen tilpasser seg det også :)

Nupsida sa for siden:

Nå har jeg ikke begynt med styrketrening enda, men kondisjonsøkter og gåturene er ikke tyngre!:)

Ja, jeg håper at jeg ser resultater. Den største motivasjonen er mitt håp om å ikke få så altfor mye løshud og slaps i fisken.. Jeg trener kun styrke, jeg hater kondisjonstrening... Kanskje jeg kommer til å like det etterhvert?
Gåturer og livet forøvrig er bare lettere, heldigvis og hurra :)

Nutta sa for siden:

Det kommer du til å gjøre ;) og heldigvis så finnes det hjelp om du skulle få problemer med løs hud. Jeg lærte av en fysioterapaut at kondisjonstrening ikke er det viktigste, men at man trener styrke og balanse. Da får man en god bevegelighet, og da vil også resten komme av seg selv. Så vær fornøyd med det du har oppnådd. Du gjør en god jobb! :)

Takk for oppmuntrende ord :)

Hjelpe meg, så mange fristelser som finnes! på fredag sto det en skål med kjeks på treningssenteret, på ettermiddagen var vi i middagsselskap med dessert og kaker, på lørdag hadde vi besøk og det kom selvsagt godteri på bordet etter maten, i dag vafler, gele, vaniljesaus, ris, brus og saft.. Jeg smakte på en liiiten bit vaffelkake, og den var S Å GOD!!! Jeg hadde mest lyst å kaste ungene fra bordet og spise alt selv :p Men vi står han a´ :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.