< Tilbake til oversikten

Oktoberstarterne!

pådetfjerde sa for siden:

Katastrofe kommer vel an på hvordan du vinkler det ;) Det verste for meg har vært at kroppen har kommet ut av ketose og jeg må gjenta de første dagene gang etter gang.. Pluss at du kanskje mister noen dagers vektnedgang da..

Løvinna sa for siden:

Jeg har også pcos og i grenseland for lavt stoffskifte (tok blodprøver i sommer som først viste unormale verdier på stoffskifte, tok ny blodprøve som da ble normal). Må derfor til kontroll 1 gang i året heretter, lavt stoffskifte ligger i familien. Hvordan har lavkarbo virket inn på din pcos? Har du slitt for å få barn? Du trenger ikke svare om det blir for personlig ;)

Før lavkarbo hadde jeg mens kanskje hver tredje-fjerde måned, men på det lengste gikk det 18 mnd mellom. På lavkarbo; 32-34 dager mellom =) Vi prøvde 3,5 år før det klaffet med førstemann og 2 år med nummer to. Ikke så oppløftende kanskje? Men hvis vi ser på det på en annen måte, med førsten 6 mnd på lavkarbo, med nummer to, tre måneder på lavkarbo :)
Jeg har hatt lavt stoffskifte siden jeg var 11 år, så det er godt undersøkt og velregulert nå. Jeg merker likevel en del til det, og jeg føler hele tiden at jeg ikke går for full maskin.. Vet at dette også bruker å gå seg til etter en stund på lavkarbo :)

Nupsida sa for siden:

Min utskeielse her ble en kvart flaske hvitvin meg 2 karb per liter, så ikke mye karbohydratene, men ble jo nesten full av det!!
Vet man forbrenner så lite når man drikker :/

Løvinna sa for siden:

Takk for svar :) Bra å høre det fungerer ihvertfall, pcos'n er en stor grunn for at jeg vil ned i vekt, gynekologen min har også sagt det er lurt å gå ned i vekt pga den. Så slipper jeg å begynne å gå ned i vekt når jeg skal ha barn, men heller være klar for det når den tid kommer :) Jeg syns lavkarbo er noe som passer meg bra, må bare bli kvitt søtsuget ;)

PCOS er ikke bare barnløshet heller, veldig mye i kroppen funker bedre uten den hormonforstyrrelsen som gir pcos. Og selv om man kanskje ikke blir frisk på lavkarbo reduseres symptomene betraktelig. Det kan vi like =) Pluss at vektnedgangen selvsagt vil ha andre helsemessige fordeler, også i forhold til lavt stoffskifte.

Nupsida: det var vel ikke den verste utskeielsen du kunne falt for :)

Fitmum sa for siden:

Hei!
Er ny både med forum og slanking, but here we GO:)

Mor til to - en på 4 og ei på straks 3. Mann som reiser annenhver mnd og selv er jeg selvstendig næringsdrivende i EQology (helse,velvære og trening) som jeg bare elsker!!!
Livet mitt er supert, mye tid med ungene, styrer min egen arbeidstid, sexy mann og nybygd hus:)

Jeg trener crossfit og er blitt strammere i spesielt bein og også armer/overkropp.

Da jeg gikk gravid gikk jeg opp 33kg med min første, gravid igjen etter 6 mnd og gikk opp 18... Med andre ord er magen min ødelagt og jeg har fått beskjed om
At den ikke kan trenes bort, men må opereres! Det er greit - men først har jeg 10 kg jeg gjerne vil prøve å ta av! Blitt inspirert av en venninne til å prøve lavkarbo/ketolyse - men er skeptisk til om jeg klarer det:O glad jeg fant denne siden - den vil jeg bruke MyE!!!

Startvekt: 76 mål: 65
Høyde: 170

Klar ferdig ketoooo! :)

Melissa90 sa for siden:

Et lite spørsmål fra meg; Drikker dere ikke melk i det hele tatt? Jeg savner å kunne ta meg et glass melk om dagen, ser at tine lett melk har 4.7g karbo pr 100 g. er det mye? Vet ikke hvor mye gram som er i et glass :p Beste jeg vet er iskald melk!

Røsslyng sa for siden:

Kan jeg og få bli med her?:D

Jeg er ei jente på snart 25, har to sønner og en herlig samboer. Har spist lavkarbo av-og-på i snart 2 år, men detter alltid tilbake til lettvinte løsninger som brød eller knekkebrød til frokost, middag med potet, pasta osv... Og så er jeg AALTFOR glad i sjokolade...:o Med to små så er det ikke alltid tiden strekker til, minste var 5 mnd nå.. De siste 1,5 mnd har formen vært heller sjaber, hodepine, svimmelhet og angst. Nå MÅ jeg prøve å komme inn på lavkarbo-stien, og holde meg der. Spent på om det kan hjelpe på spesiellt angsten.. Har snakket med flere som har hatt positiv effekt av et lavkarbokosthold ift psykiske lidelser:)

Så, det var litt om meg! :)

Nupsida sa for siden:

100g = 1 dl ca.

Skal man gå helt etter ketolyseprinsippene er det et nei da karbohydratene skal komme fra grønnsaker generelt, men om du ønsker å "gi opp" 4,7 karber kun for en dl med melk må du jo gjerne gjøre det :)
Jeg har aldri likt melk så for meg har det ikke vært noe offe, men kan fløte kanskje gjøre samme nytten? Fløte inneholder mindre karber og metter mer da det er mer fett i det :)

Nupsida sa for siden:

Om du tar feks 1 dl med fløte og vanner den litt ut så konsistensen ikke blir så tykk? :)

Nupsida sa for siden:

Kan forresten anbefale gerds fløtepannekaker til søndagskos!
Her med litt moste blåbær og natreen :)
Utrolig gode :D

Nupsida sa for siden:

Beklager at bilde ble snudd, klarer ikke fikse det fra Tlf!

Melissa90 sa for siden:

okei, trur bare jeg dropper melka da :P

Nupsida sa for siden:

Velkommen begge to til vår fine tråd! Så gøy med flere folk! :D

Nupsida sa for siden:

Og Pådetfjerde, du er også selvfølgelig velkommen her! :)

Takk for det :) Jeg merker at ketosen har tatt overhånd nå. Jeg har jevn hodepine og kroppen er litt treig i sammenføyningene. Jeg vet av erfaring at det kommer til å gi seg innen få dager, heldigvis :)

Er det bare jeg som lider av listemani? I kveld har jeg laget vaskeliste, middagsliste, to-do-liste og handleliste for kommende uke. Så nå er jeg klar!

engeljenta30 sa for siden:

huff, denne helga har det vært litt utskeielser, typen flyttet inn til meg i går, hadde heller ikke penger torsdag og fredag så ble litt mat i barnehagen.

men i morgen er det påan igjen, skal ned 3 kg til 30 november, det skal jeg klare, skal veie meg tirsdagsmorgen

Nupsida sa for siden:

Jeg vet at jeg skulle holde meg unna vekta, men snikveide meg idag og er en halv kilo unna minstenotering! Håper at vekta viser et snilt tall imorgen :D

Nupsida sa for siden:

Jeg trenger tips til kjøttdeig middager! Noen som har noe å komme med? :)

Nutta sa for siden:

kjøttkaker, tacosalat (krydret med egenlaget tacokrydder), kjøttboller, hjemmelaget gryterett, fyllt paprika? Masse godt man kan lage med kjøttdeig :)

Melissa90 sa for siden:

Jeg bruker å steke kjøttdeig, paprika, championg, og litt hvitløk, og så har jeg en dæsj fløte oppi. nyyydelig :)

Noen som har middagstips å komme med??

Vi bruker å lage middagsplan for en uke i gangen, denne uka:
kjøtttkaker med grønnsaker, laksewok, kyllingfilet med brokkoli/blomkålmos, svinefilet med soppstuing, spaghetti (til de andre) og kjøttdeig med champignon, løk, fløte og knuste tomater, fiskeboller, grønnsaker med laksebiter (bruker løk, aubergin, squash, tomat og hvitløk) og grøt.. jeg spiser restemat når de andre har grøt.

greske kjøttboller eller texmex, taco (jeg bruker ikke hele krydderposen..), lasagne med aubergine i stedet for pasta. Jeg bruker også å lage "tagerhvamanhaver"-middag med kjøttdeig. blander i hvitløk, løk og ymse grønnsaker, kanskje litt knuste tomater og surr i sammen.

Gratulerer med bra tall Nupsida!
Hvor ofte veier folk seg? Jeg får inntrykk av at mange veier seg hver dag? Jeg prøver å veie meg kun en gang i uka, ellers blir jeg så frustrert av alle små nedturer... eller oppturer, da :) Vekta mi varierer en del fra dag til dag, men totalen blir nedgang en dog.

Nupsida sa for siden:

Jeg skal egentlig kun veie meg på tirsdager, men så ender det opp med en god del snikveiinger innimellom :p

Nutta sa for siden:

Jeg prøver å holde meg til en veiedag i uka, men det er sannelig ikke lett!! Jeg ender vel igrunnen opp med å veie meg flere ganger i uka. Jeg er alt for nysjerrig til å la vær :p men jeg merker at jeg fort stresser hvis jeg veier meg alt for ofte. Så det er jo ikke bare positivt :o

Aequitas sa for siden:

Hei hei!
Jeg meldte meg inn på forumet i går, og selv om det er sist i oktober sniker jeg meg inn her ;)
Jeg er ei gift tobarnsmor på 25 år. Fra februar til mai gikk jeg ned 10 kilo, fra 84-74, og jeg mistet enda to kilo til juli. Så ble det en helvetes sommer med en hel drøss problemer, og det først nå ting begynner å falle på plass. Desverre har vekta økt til 79 kilo igjen, og jeg er skikkelig lei meg for det.

Jeg har nettopp funnet ut at jeg har lav toleranse for gluten, og kuttet rett og slett ut alt som har med gluten å gjøre. Da skjønte jeg at jeg kunne jo lese litt om lavkarbo, siden jeg heller ikke er noen storspiller av pasta, ris og poteter.
Jeg havner nok godt innen for sjangeren, selv om jeg må lære meg å spise mer fett.
Men jeg føler meg megagrønn på hva som kan spises og hvor mye man kan spise.
Bare for å spørre om dagens måltid ser greit ut: frokost- to stekte egg, stekt brokkoli og paprika, tre skiver baconfilet og tre små skiver gräddost.
Middag- en svinefilet med grønnsaksblanding og rømmesaus
Gnafset for så vidt i meg fire osteskiver med fårepølse i stad. Fårepølse skal jeg kanskje ikke ha i meg....?

Såååå... Jeg håper i alle fall å nå delmålet mitt på 70 blanke innen utgangen av året, og da skal jeg prioritere mer styrketrening enn jeg gjør per i dag.

Fortsatt god oktober til alle :)

Melissa90 sa for siden:

Idag viste vekten 100 kg!! LYKKE! Ned 8 kg på 3 uker :D

Løvinna sa for siden:

Har planer om å veie meg hver fredag, men nå har det vel blitt annenhver dag.. Men har vært mest for å sjekke at det jeg gjør fungerer, og det har det gjort :) Gått ned 1 kg på 5 dager :) Så heretter skal jeg prøve å veie meg sjeldnere ;) Lettere sagt enn gjort! :p

Velkommen Aequitas! Synes forsåvidt maten din ser ok ut, og hvis det er vanlig fårepølse kan du vel spise det? Sjekk karboinnholdet, du.

Gratulerer Melissa90!

Jeg har vært i basseng i dag. Jeg er ikke spesielt glad i å vise meg i badedrakt, altså.. Men hva gjør man ikke for barna? Jeg og minsten har vært to ganger denne uka, og skal tilbake på torsdag igjen.

Thyra sa for siden:

Hei! Jeg slenger meg på dere selv om jeg kanskje ikke får startet helt før vi bikker november. Jeg venter på startpakken til Ketolysedietten og setter for fult igang med en gang den er i hus.

Jeg er veldig snart 35 år, gift, har to barn og en hund. Har slanket meg utallige ganger før og håper at dette er den siste. ;)
Jeg elsker karbohydrater så dette er egentlig stikk i strid med mine egne følelser, men jeg må ta tak. Jeg skal ned 20 kg. Det er 2 år siden jeg var der sist og jeg vet at jeg trives så mye bedre med meg selv om jeg når det målet.
Jeg er veldig spent på hvordan de neste ukene blir, jeg har jo aldri vært i nærheten av å prøve en slik livsstilsendring før.

index sa for siden:

Lykke til, du vil ikke tro hvor mye bedre du får det når du blir kvitt karbosuget. jeg som elsket brød, pasta og poteter tenker ikke på denslags engang lenger! Brød? Næh, gi meg en kotelett i stedet;-)

Fitmum sa for siden:

Sliter med å komme i ketose..!! Tips til ting å spise i løpet av en dag bortsett fra egg og brokkoli??

milena sa for siden:

Kjøtt og fisk! Og blomkål og paprika og agurk og tomat og oliven og asparges og litt nøtter... F. eks.

Melissa90 sa for siden:

Noen her som vet om sopp (championg) kan hindre å gå ned i vekt, eeller gjør sånn at man blir oppblåst i magen? Synes å ha lest det en plass.

Kjære deg, spiser du bare egg og brokkoli?? Her har du ditt livs sjanse til å fråtse i deilig mat fra morgen til kveld, alt av kjøtt, kylling, fisk, rømme, fløte, oster, skinker, masse grønnsaker og gode greier :)

Fitmum sa for siden:

Hehe..neida spiser ikke bare egg og brokkoli - men går så fort matlei og tom for ideer;) jeg tror kanskje at jeg ikke ser forskjellen på lavkarbo og ketose!;)

Tusen takk for tips - jeg prøver videre!!!:) sikkert bare uvant siden jeg klarte meg fint på 1-2 måltider før...og nå mspiser jeg 4-5... Redd for å feile og gjøre det vondt verre;);)

Aequitas sa for siden:

2 kilo ned på tre dager! Jeg vet det er vannvekt, men bare det at det faktisk skjer noe gjør meg overlykkelig! Gleder meg nesten til å gå på vekta neste fredag ;)
Det er deilig å spise så vanvittig god mat hele tiden, og aldri er jeg sulten heller! Etter frokosten trenger jeg ikke spise før til middag (men sørger for litt enkle mellommåltid, da).
Kan ikke skjønne jeg var skeptisk til dette før :-P

Thyra sa for siden:

Jeg startet i dag og må si at jeg er ganske skeptisk ennå. Jeg tror liksom ikke at det fungerer før jeg virkelig ser at vekta går nedover.

Løvinna sa for siden:

Hvis du gjør det riktig, så fungerer det ;) Jeg startet for 1 uke siden og har allerede gått ned 1,6 kg :) Lykke til!! Vær sterk, og hold ut de første dagene, de er tyngst!

Løvinna sa for siden:

Sitter igjen med samme opplevelsen, har veid meg nesten hver dag siden jeg begynte for 1 uke siden, og det har vært nedgang hver dag! Jeg skeiet også litt ut de første dagene, men har allikevel gått ned! Nå er søtsuget borte og jeg koser meg med masse annen god mat :) Dette går veien!!

Thyra sa for siden:

Kan du fortelle hva du spiser i løpet av en dag?

Melissa90 sa for siden:

haha.. Nå har jeg kjøpt meg ei god gammeldags vekt der man ser pilen går oppover. Men den viser jo forskjellig utifra hvordan jeg står. står jeg beint opp å ned føler jeg den viser mest korrekt. Er digital kanskje bedre?

Et til spm; Jeg er invitert på halloween fest på lørdag å har veldig lyst å dra. Uten å ødelegge ketosen. Men har hørt hvis man drikker feks vodka og lett brus/saft så går det bra. selv om forbrenningen blir utsatt litt. Noen erfaringer?

fridr sa for siden:

Eneste erfaringen jeg har med å drikke alkohol under ketose, var at jeg ble skikkelig full av nesten ingenting, og dagen etterpå hadde jeg KJEMPEVONDT i magen.
Men tror det er ganske individuelt :P

I dag kom jeg på at jeg ikke har spist sjokolade på 10 dager! Normalen har vært hver dag.. Tildels ganske mye sjokolade hver dag. Jeg har ikke savnet det et øyeblikk :)

Melissa90 sa for siden:

Så flott!:D Jeg har heller ikke noe søtsug lengere. bortsett fra ikveld.... måtte få kjæresten til å kjøpe meg en cola zero. Smakte HIMMELSK!!

Nupsida sa for siden:

Huff, mye som skjer her og rekker derfor ikke være så aktiv!

Idag har vi vært på shopping hele dagen og derfor ble det et måltid som var langt fra lavkarbo. Det ble en fajita på egon med masse kjøtt. Men, i forskjell til tidligere så lot jeg det bli med det måltidet! Tidligere har jeg tenkt at nå er hele dagen ødelagt uansett og fyrer igang et skikkelig etegilde. Denne turen var dårlig planlagt og jeg tror derfor at det ble som det ble, men idag har jeg kjøpt meg verdens søteste matboks til slike turer :D

Er den ikke søt? :D Får plass til mye godt oppi den og perfekt til lengre kjøreturer, shoppingturer og på jobb :)

Aequitas sa for siden:

Det er jo bare helt utrolig! Jeg har heller ikke behov for søtt lenger, god det har ikke akkurat gått mange dagene! Jeg vil også heller ha vann enn saft, og jeg har alltid vært nødt å ha litt fun light i vannet for at jeg skal klare å drikke det.
Er rett og slett superfornøyd! :D

Aequitas sa for siden:

Masse bacon. Elsker bacon! Mye egg. Speilet stekt i smør, eggerøre eller omelett laget mat med matfløte og stekt i smør. Kylling, svinefilet, biffsnadder med bernaisesaus. Jeg steker brokkoli og paprika og de andre grønnsakene jeg kan bruke til minst ett av måltidene.
Som mellommåltid kan jeg rulle ost og skinke (eller trønderfår) sammen og spise det. Enkelt,o g faktisk godt :)
I dag skal jeg ha fylt paprika til frokost. Da steker jeg kjøttdeig med det krydderet jeg vil ha, koker inn litt matfløte, skjærer toppen av en paprika og fjerner frøene, fyller oppi kjøttdeigen, topper med litt ost og putter i ovnen til osten har smeltet. Vanvittig mettende, og knallgodt ^^ har også tenkt å blande jalapenos og/eller chili i kjøttdeigen for ekstra mye smak.

Nutta sa for siden:

Jeg datt visst helt ut etter helgeturen sist uke :( jeg mistet fokuset helt, og gikk opp i vekt igjen. "Litt her og litt der" funker ikke for meg, selv om jeg spiser ganske fornuftig tross alt. Når skal jeg lære egentlig? :confused: Jeg burde iallefall lært av den magevondten jeg får. Det er forferdelig å ha så vondt i magen! Bare det burde være grunn god nok til å la være…

Nå skal jeg jobbe hardt for å hente meg inn igjen!! Tror jeg skal gjøre klart det jeg kan av mat i forveien, og planlegge litt bedre. Jeg er nemmelig overbevist om at mange av mine feil kunne vært unngått hvis jeg visste hva jeg skulle spise på forhånd (iallefall dagen før) jeg er nemmelig håpløs når det kommer til å lage mat når jeg er sulten. Det går bare ikke. Da spiser jeg enten mer enn det jeg skal, eller så spiser jeg det samme flere ganger på rad - helt til jeg blir så matlei at jg ikke klarer å spise det samme igjen på flere uker :o

fridr sa for siden:

Vet hvordan det er... Litt her og litt der funker ikke for meg heller...
Og magevondt... Huff, den er kanskje verst med det hele!

Nutta: Reis deg opp og kost av deg støvet. Dette greier du bare fint! Nå vet du hva du må gjøre annerledes og at det ikke funker å spise slik du gjorde før :)

Jeg har hatt noen muffins liggende i en pose på benken siden vi hadde besøk på lørdag. Skjønner virkelig ikke hvorfor jeg ikke bare kasta de med en gang. Jeg har sirklet rundt de og gitt meg selv grunner for og i mot... I dag gikk de på hodet rett i søpla, urørte fra min side. Og det føles fantastisk å si nei takk! Jeg vet at muffins ikke er bra for meg, og helt ærlig tror jeg heller ikke de smakte særlig godt. Hurra :)

Nutta sa for siden:

Jepp! det skal jeg absolutt gjøre bretter opp armene :)

Så flink du er som ikke spiste muffins! :heia:

søttis sa for siden:

Hei!
Jeg vet at oktober er over.. jeg er snart 17 og har begynt med lavkarbo. Har i tillegg påvist lavt stoffskifte og det siste åre gått opp 20 kg :(( skikkelig deprimerende. Jeg begynte med lavkarbo for to uker siden. Den ene uken fikk jeg hjelp av søsteren min og gikk ned to kilo (YEY) men så slakket jeg av.. og har gått de to opp igjen den siste uka. Sånn spiser jeg: froksot= et kokt egg, eller skyr (er det lov?), lunsj=tunfisk med masse majones og en gulrot som jeg skjærer oppi. Så spiser jeg middag, fesk fisk/kjøtt med saus og grønnskaer. Er ikke så glad i grønnsaker, men vet jeg må lære å spise, så det er vanskleig :(( men søsteren min hjelper meg, og vi tar en grønnsak av gangen!! Etter det er jeg ganske mett en stund. Vet ikke hva jeg skal spise til kvelds, noen tips? Hva er reglene, fines det noe nettside med regler for maten? eller på denne siden? Takk for hjelp!! :-D

søttis sa for siden:

Og ja, og så jogger jeg ca en halvtime hver kveld.. er det bra trening? Evt. bør jeg trene noe annet kanskje?

TrillTrall sa for siden:

Ett egg til frokost? Og det er det hele? Holder du deg mett på det da? Hiv på en smørklatt i det minste. :)

Jogging er fint, men tren gjerne styrke et par ganger i uka istedet for å jogge hver dag. 3 joggeturer + 2 styrkeøkter er fint. :)

søttis sa for siden:

Hei Trill trall! takk for svare! Det er ikke alltid jeg holder meg mett til lunsj, men da bare tjuvstarter jeg litt på lunsjen, men føler to egg kan bli litt for mye, orker ikke så mye på morran! kan slenge på smør/majones hvis det er greit?

Da skal jeg begynne med styrke, men hvordan skal jeg trene styrke? og hva trener man da? Jeg går ikke på sats og sånt, må være noe jeg kan gjøre hjemme/ute!

Nupsida sa for siden:

Opp 1,1 kg denne uka. Veldig skuffa, men jeg VET jo hvorfor. Skeia ut både torsdag og søndag med fajitas på torsdagen og kaker i bursdagselskap på søndag. Tok meg inn begge gangene med at det kun ble med det og fortsatte som normalt resten av dagen, men jeg skeia jo ut allikevel.

Fra nå av MÅ jeg bli flinkere til å skrive ned ALT jeg spiser og ligge under 15 karber til dagen. Jeg må komme inn i ketose igjen.

Jeg SKAL klare målet mitt, å være under 100 kg innen bursdagen min (14.januar) og da må jeg skjerpe meg!

Hei og velkommen hit!
Det du spiser er forsåvidt fint og bra :) Litt avhengig av hvilke grønnsaker du spiser og hvor mye skyr er det en mulighet for at du kommer over 15-20 gram karbohydrater pr dag. Det er det som kalles ketolyse-kosthold. Men du kan fint spise den typen mat du gjør nå og gå ned i vekt :)

Jeg synes at du kanskje spiser litt lite i løpet av dagen, du skal slippe å være sulten med lavkarbo :) Kanskje du kan spise litt kjøttpålegg og ost sammen med egget på morningen? Noen velger å ha en fløteskvett i skyren, da det er veldig lite (om noe?) fett i den.

Til kvelds kan du spise lignende som til frokost, eller middagsrester. Det finnes også mange oppskrifter her på forumet som du kan se på og la deg inspirere av. Lykke til!

Nupsida sa for siden:

Enkelt tips til et mellommåltid eller en lett lunsj, to egg og litt majones :)

søttis sa for siden:

Takk for svare! nei, jeg føler meg faktisk ganske mett... og de sier jo at jeg skal spise til jeg er mett... noen ganger føler jge maten er så kjedelig at jeg ikke blir sulten... hoho..men jeg har ingen problemer med sult.. foreløpig i alle fall! gikk ned en heeel kilo siden igå!! wohooo...

Løvinna sa for siden:

Ble oppfordret til å skrive min typiske dagsmeny, så her kommer den! :) Kom gjerne med innspill!

Frokost:
Enten 2 kokte egg med litt smør, eggerøre med tilbehør som røkelaks eller ørret, bacon en sjelden gang, og tomat/agurk. Skal jeg på skolen må jeg lage maten dagen før, da blir det 2-3 knekkebrød med smør, salat og noe skinkepålegg eller ost.

Lunsj: Ikke alltid jeg spiser det, men kan f.eks. være middagsrester eller egg. (føler jeg spiser mye egg :p )

Middag:
Veldig mye forskjellig, lager alt fra bunn av. Finner oppskrifter i Sofie Hexeberg sin bok eller her inne på lavkarbo.no. Holder meg 100% borte fra mel, poteter, ris og pasta. Nesten alltid grønnsaker eller salat til maten.

Kvelds: Det samme som til frokost

Mellommåltid: Syns det er vanskelig å finne mellommåltider, og spiser det veldig sjeldent. En sjelden gang blir det yogurt uten sukker. Min største utfordring er at jeg har lett for å bli sulten på kvelden, så har lett for å spise kvelds 2 ganger.

I helgene har jeg skeiet ut med nøtter og mørk sjokolade (ikke mye)

Nupsida sa for siden:

Sånn er så deilig!! Sist jeg begynte på lavkarbo hadde jeg en boks med is som fristet meg noe vanvittig! Tilslutt tok jeg zalosprayen og dusjet den riktig så godt! Fristet ikke noe mer da! :P

Nupsida sa for siden:

Okei, snikveide meg idag.. Slo minstenoteringen med 300 gram, vekta viste 112,3! Wee :D
Teller ikke ordentlig før på tirsdag da, men viser at det hjelper å veie maten og holde oversikt! :D

Nutta sa for siden:

SÅ BRA!!! :heia:

Jeg har endelig klart å hente meg inn igjen etter alt rotet, og jeg tror det går veldig bra nå (uten at jeg har veid meg) men jeg ser veldig fram til å se resultatene på mandag :) det er deilig når ting går den rette veien altså! :D

Nupsida sa for siden:

Så flink du er nutta! Kan være veldig vanskelig å hente seg inn igjen etter en utskeielse, men så deilig når man klarer det! :D

Løvinna sa for siden:

Endelig snudd seg for meg :D i dag viste vekten 83.8 :D Endelig går det nedover igjen!!

Nupsida sa for siden:

Weee, deilig følelse!! :D

Løvinna sa for siden:

Ja, jeg merker jeg er nødt til å veie meg ganske ofte. Når det går lang tid mellom hver gang jeg veier meg, så mister jeg litt kontrollen og går opp i vekt. Ihvertfall nå i disse første ukene/mnd :)

Og ja, er deeilig :D 600 gram mindre enn i går, og det er jo en del.

Nutta sa for siden:

Nupsida: Ja, det er veldig deilig når man klarer å hente seg inn igjen! :D satser på at jeg unngår flere avsporinger nå, slik at jeg kan nå målet mitt. Jeg kjenner jeg er ekstra motivert nå :) så motivert at jeg faktisk spiste torskemiddag på en fredag :D hehe!

Så bra da Løvinna! :heia: håper det fortsetter sånn fremover også da :) det gir jo en utrolig motivasjon når man ser at resultatene kommer!

huff, gått opp fra 71,7 til 73,6 på 2 uker, men nå er det stopp. skal være under 70 kg når jeg reiser til london 13 desember.

vet jeg klarer dette:)

Nupsida sa for siden:

Hadde disse til frokost idag!
forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=54238

Anbefales virkelig! De er enkle, raske og uten avanserte ingredienser :)
Spiste noen til frokost med smør og litt salt på som ble 2 karbohydrater :)

Jeg har vært på hyttetur med noen venninner i helga, og jeg er så stolt for at jeg har holdt meg på rett spor :) ingen ekstra karber, kun deilig og lovlig mat :) men myyye mat, da :)
Veiedag i morgen, og det skal feires med innmelding på treningssenter.
Så fint å lese at det funker for flere. Stå på alle sammen, dette greier vi!

Zvezi sa for siden:

Vært utrolig opptatt og helt glemt av forumet et par dager!
Velkommen til alle nye! Blir utrolig spennede å følge dere! :D

Tenkte jeg skal gi en update på hva som skjer med meg. :P

Har nå gått ned snart 14 kg! :D Har gjennomgått gamle klær og målt meg selv og har nå reversert vekta med 2 år! :D Utrolig hva man kan gjøre på veldig kort tid! :D 18 kg igjen før jeg er på min idealvekt! :D

Gled dere alle sammen! Dere kommer til å få en sinnsykt god følelse når de gamle klærne passer og ikke minst at alle rundt deg kommer med flotte tilbakemeldinger!

Ser mange har diskutert alkohol her.
Jeg har faktisk hatt meg en 4-6 turer på byen siden jeg startet og KUN hold med til Hvitvin og ikke merket noe forskjell! faktisk gått ned de fleste gangene. Men dog så ligger jeg som oftest på runst 9-12 karb om dagen da. :P

Peace and love!! <3
Stå på flinke mennesker!! :D :D

Nutta sa for siden:

Wow! imponerende!!! :D du har vært kjempeflink! Jeg gleder meg til jeg klarer å nå målvekta jeg også ;)

Nupsida sa for siden:

Hvor mye vann drikker dere iløpet av dagen? :)

Nutta sa for siden:

For å være ærlig så drikker jeg aaalt for lite! Blir mer te, kaffe og innimellom pepsi max. Men jeg har prøvd å kjempe for å få i meg vann i det siste, og det hjelper veldig på. Spesielt for hodepinen som jeg har hatt (pleier aldri å ha hodepine til vanlig) og jeg skjønte ikke helt hvorfor jeg plutselig hadde det så mye :p men den forsvant etterhvert. heldigvis! :)

fridr sa for siden:

Jeg har gått ned nesten 3 kg nå :)

Jeg drikker alt for lite.. Et glass på morgenen, et lite til lunsj og så et par glass til middag. Er kjempetørst på kvelden, så jeg må bare få inn vannvanen igjen. Jeg drikker normalt sett mye mer enn dette.

Zvezi sa for siden:

Jeg tror faktisk jeg drikker ganske mye.. Har en faske vann i sengen alltids, en på stuebordet, en i håndvesken og en flaske i skolebaggen, så jeg har alltids vann med meg rundt. veldig greit! :) Da drikker man automatisk mer. :)

Nupsida sa for siden:

Sukk, ned 2,1 kg denne uken noe som egentlig er bra, men jeg var jo nede på 111,7 noe som nesten er en halv kilo lettere! Virker som det alltid er på veiedagene jeg veier mest jo! :( fra nå av skal jeg veie meg hver dag i et par uker for å se om det er noe mønster i det, kanskje det lønner seg å bytte dag..

Du skal ikke heller la være å veie deg så ofte? så vet du ikke om svingningene som alltid vil være der uansett. Jeg blir så sur hvis jeg snikveier og så veier mer på veiedag, så derfor veier jeg meg kun en gang i uka. Tidligere har jeg også veid meg hver 14. dag. Da blir det kun opptur å gå på vekta =)
2,1 kg er knallbra! Gratulerer =)

Løvinna sa for siden:

Det går sakte men sikkert nedover, i dag viste vekten 83.6 :) Har ikke gått så mye ned totalt, men så lenge det er nedgang, så er jeg fornøyd :) Syns det begynner å bli lettere og lettere for hver dag som går å vite hva jeg kan spise og hva jeg må holde meg unna, for dette er jo litt individuelt..

Ser også dere har snakket litt om hvor mye dere drikker i løpet av dagen, dette er jeg også dårlig på. Drikker altfor lite :rolleyes: Får lett vondt i hodet også når jeg har drukket lite, så vi må bli flinkere til å drikke :D

Nupsida sa for siden:

Og idag viste vekta 111,7 igjen.. Tullevekt!

Ofte når jeg er i ketose drømmer jeg at jeg skeier ut og spiser masse jeg ikke har lov til feks igår drømte jeg at jeg stappet inn på brownies og inatt skulle jeg ha en spisedag. Det er såpass ekte at jeg våkner med dårlig samvittighet!
Er jo en super måte å spise alt man har lyst til, men unngå karbohydratene, hihi!

Nutta sa for siden:

Det er vel et bevis på at vekta hopper opp og ned heletiden, og at det er likegreit å veie seg en gang i uka.. :) jeg prøver å holde meg til det selv, selv om det noenganger frister å sjekke en ekstra gang :p

Ah…det sjokoladeproblemet har jeg heldigvis kommet over. Mannen min er så allergisk mot sjokolade, at jg ikke kan spise det selv når han i nærheten. Jg prøver å se på det som en velsignelse :p hehe! Men det finnes jo andre ting som ødelegger å da, men det frister ikke så mye som sjokoladen :)

Melissa90 sa for siden:

Hei dere, lenge siden jeg har vært innom her. Har vært fri for internett lenge men heldigvis er det i hus igjen!

Jeg skeiet skikkelig ut helgen for 2 uker siden. Men hentet meg heldigvis inn igjen :) Vekten viser 10 kilo mindre siden start :D Happy!!

Nutta sa for siden:

Wow! 10 kilo er virkelig bra!! fortsett sånn :heia:

Kjempebra! Gratulerer med flott nedgang!

Merker dere noen andre virkninger på kroppen av ketosen? Jeg er så mye bedre i kroppen! Leddgikten som var ganske plagsom før er nå tilnærmet borte :) Det er så godt! Jeg merker også at jeg er mindre sliten og humøret er jevnere enn "normalt". Jeg liker dette =)

Melissa90 sa for siden:

Det jeg merker er at jeg aldri mer er oppblåst i magen, mer opplagt, mindre sulten, og selvfølgelig at klærne blir mindre :) Eneste jeg sliter med er sinnsykt stygg ånde!! Har ikke vært plaget med det tidligere på ketose, men denne gangen er det helt forferdelig. Noen som vet ka som kan hjelpe?
Har tidligere også vært plaget med hodepine men det er jeg ikke nå:)

Dagens middag/kvelds ble kyllingfilet fylt med ost, surret med bacon, med soppstuing til:) MMMm!

Nupsida sa for siden:

Mmmm.. Igår laget jeg cocosasjokolade etter et tips her inne! Og det var skummelt godt :D

5 gode ss kokosolje, en stk mørk sjokolade fra sukkerfritt, litt vaniljeessens og litt natreen = Nydelig "issjokolade" med masse sunt fett <3

Med 13 stk blir det 0,1 karber pr stk :D

Jeg liker egentlig ikke den mørke sjokoladen, synes den smaker litt falsk, men i denne sjokoladen ble det skikkelig godt og veldig mektig :)

Vi har spist lammecarrè i kveld. Hjelp, jeg er så mett! Nå skal jeg sitte helt i ro og høre på uværet mens jeg strikker og varmer tærne under pleddet.

God helg alle sammen!

trenger virkelig noen råd nå,ikke turt å veie meg siste uken, alt har dabbet av, og jeg hater meg selv for det, startet på ny frisk i dag og vil så gjerne klare dette.

har slitt en del med urinveisinfeksjon i det siste og mye har skjedd og har stresset mye, jeg spiser mye røkt laks og egg da og majones og løvbiff med bernaise. men får ikke i meg vann, om jeg drikker vann fremover kan det løsne da? skal begynne å gå turer igjen og og komme meg på trening

Nutta sa for siden:

Sannsynligvis vil kroppen binde en del vann når kroppen er i ulage. Du kan fort gå opp litt i vekt på grunn av sykdom. Det gjør iallefall jeg. Denne uka har jeg hatt omgangssyke, og jeg er selv spent på hva vekta viser på mandag.

Uansett.. stress vil antageligvis ødelegge like mye. Om ikke mer. Stress ned, å pust med magen :) så lenge du fortsetter på den rette veien - så vil kroppen tilslutt slippe kilo.

Vann og mosjon er veldig bra, og vil nok bidra til å få fart på sakene. Men i bunn og grunn, så er det viktigste å få i seg nok væske. Spesielt når man er syk. Da spiller det vel ingen rolle om man går litt utenfor normalen og drikker litt mer saft, te eller lettbrus enn vanlig. Og når det kommer til trening…ta treningen som det kommer. Tren når du er i form til det. Det kan gjøre det verre hvis du trener og fortsatt er syk. Det er iallefall mine råd, basert på egne erfaringer :)

Jeg sier som Nutta, stress ned :) Kos deg med maten og rydd opp i hodet ditt. Kanskje er det en god ide for stressmestringen å gå turer, ikke bare for vekten?
Hvis du ønsker tilbakemelding på det du spiser kan du jo skrive inn en mer detaljert meny.

Jeg sprakk i dag.. Jeg hadde rett og slett glemt å spise før vi dro på julemesse, og da vi kom dit kjente jeg at jeg var på randen av demonisering.. Så da tok jeg en porsjon grøt og er ganske fornøyd med det av flere grunner. Ikke for at det var sunt eller godt, for det var det jo ikke. Men jeg lot det bli med den grøten! Jeg kjøpte ikke saft til, jeg spiste ikke kake etterpå og jeg kjøpte ikke sjokolade på veien hjem :) Så alt i alt gikk det vel så bra som det kunne gått :)

I kveld har jeg laget cc-lapper, jeg er hekta!

det jeg spiser daglig er

frokost: halv pakke røkt laks, altså 50 gram og 2 egg med majones og grønnsaker.

samme til lunsj

middag: en løvbiff med bernaise og gratinert brokkoli og blomkål med fløte, slik fra findus

Nupsida sa for siden:

Jeg har hatt ei skikkelig dårlig helg der formen innimellom har vært skikkelig dårlig og da er jeg ikke så flink å prioritere kostholdet. På fredag opplevde jeg å ha skikkelig lavt blodsukker, jeg skalv, stressa og uvel. Jeg prøvde å spise noe mat men det gikk ikke så da ble det en sjokladebit for å få opp blodsukkeret.
En time senere var formen bra igjen og vi skulle på kino! Jeg er en slik person som alltid må ha noe godt på kino, når vi skal se film osv. og der er potetgullet største savnet. Så jeg bestemte meg for at jeg skulle kun ha med en flaske vann, atkinsbar og en pakke tyggis for å ha noe å tygge på og vet dere hva? Det funka! Jeg koste meg med filmen, savna ikke potetgullet og klarte det! :D

Igår når jeg våkna var jeg ufattelig kvalm og hodet pulserte, prøvde spise noe men ingenting hjalp. Tilslutt ble det så ille at jeg spiste en pakke popcorn og kvalmen var borte. Er så slitsomt når jeg er i dårlig form for da er det liksom ingenting som fungerer samtidig som jeg får så dårlig samvittighet av å skeie ut!

Vekta idag viste 0,4 kg ned så det er jo kjempebra! Nå skal jeg prøve så godt jeg kan å holde meg siste måneden frem til jul, for om jeg i det hele tatt skal kunne ha sjans å nå målet mitt må jeg stå på!

Nutta sa for siden:

Du har jo forsåvidt en grei meny, men jeg ville kanskje prøvd å variere kostholdet litt mer iløpet av uka? Kanskje bytte ut finduspakka med noe hjemmelaget. Det er ganske enkelt å slenge sammen en form med broccoli og blomkål og litt hvit saus :) problemet med ferdigprodukter er at man ikke alltid vet hva man får i seg.

Når du skriver grønnsaker (til frokost og lunsj) hvilke grønnsaker er det du bruker da?

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.