< Tilbake til oversikten

Verdens beste lavkarbo rundstykker

Engelen sa for siden:

I dag ble jeg så glad!!!

Har funnet oppskrift på verdens beste rundstykker. Bloggen som jeg fant de på er en svensk blogg til ei jente som heter HannaKJohnson.

Osterundstykker (6 stk)

2 ss fiberhusk
2 ts bakepulver
2 egg
3 ss majones
3,5 dl revet ost
litt salt

Bland alt, men hold av 0,5 dl ost til å strø på toppen

La røren hvile 5 minutter før du setter deigen i 6 topper på bakepapir. Dryss på resten av osten, og stek på 200 gr. i 10 - 15 minutter.

Smaker utrolig godt. Denne oppskriften tror jeg blir super å bruke til pizzabunn dersom man forsteker den og så har på fyll.

Oppskriften anbefales på det sterkeste.

Moogie sa for siden:

Er ikke det noe form for mel i den utenom de to ss med fiberhusk? Interessant!

Engelen sa for siden:

Nei ingen mel.

Dersom du lager de så er jeg sikker på at du kommer til å bli overrasket over hvor gode de er.

Gleder meg til å ha med meg til lunsj på jobb i morgen

Snuskemor sa for siden:

Hva er fiberhusk?

Engelen sa for siden:

Nei ingen mel.

Dersom du lager de så er jeg sikker på at du kommer til å bli overrasket over hvor gode de er.

Gleder meg til å ha med meg til lunsj på jobb i morgen

Dilly sa for siden:

Disse rundstykkene ser kjempegode ut :)
Snuskemor, se her: fiberhusk

Engelen sa for siden:

Fiberhusk kan du kjøpe på helsekost og de fleste dagligvarebutikker (iallefall på Kiwi).

Det er psylliumfrø som er malt til mel tror jeg. Når det kommer sammen med væske så utvider det seg.

Det brukes i veldig mange lavkarbo oppskrifter.

Snuskemor sa for siden:

Å takk for info. ;) skal skjekkes ut.

Yonah sa for siden:

Høres ut som en variant av oopsie/lapper. Og det høres selvsagt veldig godt ut. Kanskje jeg skulle laget en porsjon, jeg har en del småbiter av ost som trenger å brukes opp.

Spinning sa for siden:

Hei. Har bakt disse rundstykkene i dag, de ble nydelige!!! Har spist lavkarbo i 2 1/2 år, og disse er de beste rundstykkene jeg har smakt. Anbefales på det varmeste :D

synsegulla sa for siden:

Dette må prøves som pizzabunn i dag!

synsegulla sa for siden:

Løper inn for å rapportere at dette var godt! Blandet og stekte i ca 10 min, tok den ut sv ovnen og lot den bli kald. Hadde på pizzafyll og mer ost og steikte ca 10 min til, og jeg må si at dette bare smakte bunn! Dette er den beste lavkarbopizzaen jeg har smakt.

Engelen sa for siden:

Smaker mye bedre en oopsielapper. Er ikke eggesmak i disse. Anbefaler deg absolutt å prøve disse. Du kommer til å bli overrasket over hvor gode de er.

Engelen sa for siden:

Så gøy at du likte de. Jeg har også gått på lavkarbo siden august 2011, og det er desidert de beste rundstykkene jeg har smakt.

Engelen sa for siden:

Har ikke prøvd ennå som pizzabunn, men tror også at det vil være perfekt. Gøy at du prøvde og at du likte den.

synsegulla sa for siden:

Mhm, mannen min som også spiser lavkarbo mener vi må lage pizza til kvelds også. Selv har jeg veldig lyst til å lage rundstykker av den deigen nå. Hvordan oppbevarer du de og hvordan er det med holdbarheten?

Engelen sa for siden:

Jeg vet faktisk ikke hvordan de oppbevares best.

Lagde de for første gang i går, og la de i en plastpose på benken. Smakte veldig godt i dag også. Minner meg faktisk litt om de rundstykkene du kan kjøpe på butikken som har litt ost på toppen.

Tror ikke det skal være noe problem å fryse de.

Dilly sa for siden:

Mine ble ikke verdens peneste, men gode ble de :)

Bonjævel sa for siden:

Må prøve den ut i løpet av uken! Er nytt for meg å ha majones oppi, så det blir spennende. Tusen takk for at du deler :D

Engelen sa for siden:

Så gøy at du lagde de, og likte de. Gleder meg til å prøve å lage pizza.

Engelen sa for siden:

Hadde vært moro å hørt fra deg om de faller i smak-

P.s Det er jeg sikker på at de gjør :D

Dilly sa for siden:

Jeg også :) bare lurer på hvor stor jeg skal kline den ut, og om det hadde vært lurt å legge et oljet bakepapir oppå? hmm.... må utforskes.

Yonah sa for siden:

Hvordan ble røren? Tykk? Om den fortsatt er smørevillig er det kanskje minst klin med en slikkepott med litt olje på.

synsegulla sa for siden:

Jeg brukte slikkepott og vanlig bakepapir. Det gikk helt fint. Bunnen min ble da ca så stor som en vanlig Grandiosa i omkrets. Den hevet i ovnen og falt sammen og ble sprø da jeg lot den kjøle seg ned. Jeg hadde fyll med lite væske i og det tror jeg var lurt.

Yonah sa for siden:

Hm, dvs at den blir litt liten til familiepizza( 2 voksne+3små barn)? Spekulerer på å prøve denne en dag på ungene, bare for å se om de liker den, jeg begynner å bli drittlei av å lage 2 middager( mest bare når det gjelder fredagspizza mm, har klart å få den med spiseproblemer til å spise mye rart i det siste:D). Et fult brett med mettende pizza er nok, men da må det bli et helt brett.

synsegulla sa for siden:

Jeg og min mann delte denne, ville prøve selv før jeg gav den til ungene. Det var akkurat nok til oss, ville doblet oppskriften om jeg skulle laget til ungene samt hatt mer mettende fyll da.

Chamomilla sa for siden:

:heia:
Tell me about it! Har TO som ikke vil bevege seg ut av høykarboverdenen og lever for mye på pasta og dets like...
Gjerne i annen tråd, f.eks. under "avdelingen for barn" eller pm. Please! :D

Yonah sa for siden:

Vet ikke hva som har skjedd, men jeg har i allefall fåt ham til å smake på hjemmelagede karbonader og sa ikke noe om at seibiffen var med mandelmel:lol: Men det er bare sånne glimt innimellom, kan gå et år til neste gang han tør å smake eller smaker på noe nytt. De som sier at det er bare å prøve og prøve har ikke møtt mine( jeg har en med knapp på magen og en til som er hysterisk redd ny mat og som faktisk kaster opp av å prøve feks blandet mat og vi har holdt på med tilvenning i 10 år..)

Dilly sa for siden:

Jeg tolker svarene deres slik at jeg skal doble oppskriften og kline utover et helt stekebrett i stekovnen, til pizza Det var noe slikt jeg tenkte.
I dag har vi spist kalde osterundstykker, og det var heller ingenting å si på dem. Alt i alt en super oppskrift.

Jean1986 sa for siden:

God på smak, men mine blei flate og ikke rundstykkeaktig:) Kommer til å prøve det som pizzabunn neste gang:)

Engelen sa for siden:

De blir ganske flate. Jeg deler de ikke i to, men legger pålegget på toppen. De er ganske mektige med pålegg på og 1-2 rundstykker er mer enn nok til lunsj.

Yonah sa for siden:

Veldig god pizzabunn! Ungene likte bunnen!

Kan dog være greit å huske på at denne metter mye, som pizza blir det sykt MYE ost og energi. Jeg spiste en halv bunn med ost og skinke på, og det var hefitg mye:lol:

Dilly sa for siden:

Hvordan laget du pizzabunnen? Mer deig, kjevlet/trykket ut under plast eller

Yonah sa for siden:

Jeg laget to porsjoner deig og laget 2 mindre pizzaer. Kjevlet ut under et oljet bakepapir. Forstekte i ca 12min på 200grader. Det ble igjen ca 1/2pizza når alle var mette.

Karrbis sa for siden:

Kjempegode :p
Har bakt opp en ladning til reisemat. Vet ikke helt hvordan flymat man får servert på langdistanse - er iallfall greit å ha med noe lavkarbovennlig og mettende :)

Engelen sa for siden:

Så gøy at så mange liker oppskriften.

Iflg diett.no inneholder hele røren:

2,6 gr karbohydrater
134,17 gr fett
112,77 gr protein

Moogie sa for siden:

Herlighet! De er virkelig gode! Jeg fikk bare fem passelig store rundstykker, men de var imponerende! Skal definitivt bake flere slike :D takk for oppskrifta!

Inguz sa for siden:

Har også laget disse i dag, men fordelte røra i 4 store muffinsformer og stekte litt ekstra. Har spist ett, og delte det da i fire tynne skiver (bunn, topp og to i midten) så jeg fikk mest mulig pålegg og minst mulig rundstykke.

Ellers var de veleidg gode!

Julie sa for siden:

Bakte også disse nå nettopp og de er skikkelig gode, ja. :D Mulig det er fordi jeg spiser dem rett ute av ovnen, men de er litt fuktige inni, så skal se om jeg setter ned varmen litt neste gang og heller steker dem litt lengre. :)

Tiki sa for siden:

Disse skal prøves. :-)

elien sa for siden:

Disse var kjempe gode:p

Og jeg glemte et på benken en kveld, hadde ikke hjerte til å hive det
så jeg spiste det.
Og overraskelsen ble stor når det nesten smakte bede enn nystekt:eek:

Tiki sa for siden:

De var goooode. :D Et problem, spiste opp alle :rolleyes:

Brukte raspa billighvitost, og den er litt salt, så neste gang dropper jeg å tilsette me salt.

Takk for oppskrift:blomster:

Yonah sa for siden:

Da burde du bli mett ja, om du åt alle på en gang;) Bare rundstykkene uten pålegg inneholder jo over 1200kalorier:lol:

Hva slags billig revet ost var det brukte? De fleste inneholder jo mass karber og er ikke en gang ekte ost, men et produkt av melk og vegetabilsk olje og bestrødd med potetmel..
Vi bruker vanlig ost fra for eksempel first price, Coop x-tra osv, disse er produsert av enten tine eller synnøve.

Tiki sa for siden:

Ja sen frokost kombinert med lunch, men rimelig mett ja. Huff. :o Neste gang tror jeg jeg halverer oppskrifta. ;)

Det er som first prise og Coop x-tar jeg snakker om, men synes de passer best til smelteost o.l. Ikke på brødskiva.

elien sa for siden:

Jeg kjøper ost i stort på StorCash, nå kjøper jeg ikke den billigste de har
men den beste:D
Den heter Amerikan Style, og er en ferdig revet blanding av norvegia, cheddar og
mosarella.

Den bruker jeg til alt, å vis dere har mulighet så prøv denne:p

Yonah sa for siden:

Hver sin smak, men de billigostene i stor pakning er enten norvegia eller synnøve sin gulost, begge leverer oster pakket inn som coop, rema 1000 osv.

Kitt sa for siden:

Tro meg, det er IKKE norvegia i hvert fall! Jeg har 3 ostespisere her i huset og de merker det med en gang om jeg prøver å gi dem noe annet enn norvegia!

Tiki sa for siden:

Kjenner god forskjell her og. ;) men funker i mat og dom smeltet.

Inguz sa for siden:

Haha, nei de selger IKKE flaggskipene sine til billigmerkene, men billigmerkene kjøper produksjon hos de store som lager produktvarianter til dem.

elien sa for siden:

Nå var vi på Storcach på lørdag, der kostet denne osten ca 470 kr for 5 kg.
De hadde på tilbud revet norvegia og mosarella til ca 70 kr pr kg, billig
(må kjøpes i 5 kg kartong).

Men de hadde sellerirot, hele uten plastikk til tror det var 11,50 eller noe sånt
pr kg :eek: Billigst å beste jeg har sett på lenge

Kanutten sa for siden:

Dette var virkelig godt!!

Det smakte verken kake eller egg. :p Det smakte nesten som helt vanlig hvetebakst; bare mye bedre. :ja:

Jeg lagde fem små pizzabunner i disse formene som jeg aldri kan få skrytt nok av. De er like store som disse små frosne paiene man får kjøpt.

Så nå blir det pizza på jobb i morgen! :sikle:

Tusen takk for oppskrift!

Jean1986 sa for siden:

Lagde matmuffins av de i går! :) Hadde oppi 1 SS krydderost ekstra i røra. Fordelte røra oppi muffinsform og tok pølsebiter på noen og pepperoni på resten, og tilslutt tok jeg pesto over:) Var skikkelig digg!

frøken sa for siden:

mmm...
Trodde jeg hadde den beste pizzaoppskriften, men etter å ha smakt rundstykkene dine tror jeg at jeg må revurdere det :)

Lagde to rundstykker og en liten pizza. Rundstykkene gikk ned på høykant (de ble forresten såpass høye at jeg kunne dele de) pizzaen blir lunch i morgen. Gleder meg!!

Og så latterlig enkel oppskrift da. Den jeg har er det ørten ingredienser i, og man må innom helsekost for å få tak i de.

milena sa for siden:

Veldig gode!!!!!

Marella77 sa for siden:

Da har også jeg prøvd denne! Den var ganske god, beste lavkarbo-bunnen på pizza tror jeg, selv om jeg lagde rundstykker nå...

Noen som vet kcal i røra?

Minuset var at den var litt fet... Kanskje jeg skal prøve uten majo?

Ps, takk for at du delte oppskriften ;)

Yonah sa for siden:

Drøyt 1200, så ikke spis alle på en gang;)

Marella77 sa for siden:

ojoj, jeg spiste faktisk 2/3 deler, nam-nam!! Jeg gikk opp et halvkg, men nå er det borte igjen, hehe... ;) Takk for svar Imse!

ekenna sa for siden:

WAO!! Disse var virkelig feite og gode altså!!! :D Tenkte siden alle andre skrøt så voldsomt, måtte jeg bare prøve disse jeg også, og det var visst lurt! :) Jummy!

Moogie sa for siden:

Og jeg har eksperimenter med denne røra til å bake piroger med fyll. Med stor suksess! Doblet røra og bakte vell 8 med fyll og de gikk på høykant hos alle i familien. Perfekt lunsj å ha med seg:) skal bake mer i helga.

Et spørsmål: har noen prøvd å varme disse i microen? Lurer på om de blir gode...

Yonah sa for siden:

Som pizza var den helt grei å varme opp igjen. Hvordan laget du pirogene? Hvordan fikk du lagt deigen over?

ekenna sa for siden:

Så lurt! Hva hadde du i fyllet? Og hvordan fylte du dem?

Moogie sa for siden:

Jeg laget små porsjonspiroger. Skal eksperimentere litt mer idag så kan jeg legge ut fremgangsmåten. Prøvde litt forskjellige.

Denne gangen hadde jeg rester fra middagen dagen før: russisk inspirert hodekålgryte - fintstrimlet hodekål med litt løk og gulrot kokt mørt i tomatsaus medkjøtdeig og krydder. Smaker utrolig godt aleine og supergodt som fyll i disse rundstykker/piroger. Blei en perfekt lunsj :)

Jammo sa for siden:

Disse så veldig gode ut, får prøve de en dag :)

Jean1986 sa for siden:

Var veldig godt som pizzabunn, droppa majonesen og tok masse oregano i deiga;) Favoritt så langt! :)

Moogie sa for siden:

Og med masse sesamfrø på toppen blir disse til perfekte hamburgerbrød :)

Beklager dårlig mobilbilde.

Har også prøvd med å ha 1 ss med glutenmel oppi og det fungerte veldig bra! Da blir det enda mer lik vanlig hvetebakst i konsinstens. Tenkte også at neste gang skal jeg prøve å ha sesamfrø i hendene når jeg ruller disse til runde brød. Når jeg bare strødde over så datt sesamfrøeene av når jeg begynte å spise, hehe. Fikk 4 store hamburgrbød av deigen. Og den andre gangen fikk jeg 6 små brød til slike små sliders burgere.

Jammo sa for siden:

Lurt :)

elien sa for siden:

Hvordan i all verden klarte du å få de så flotte:confused:
hver gang jeg har stekt så er de helt flate:eek:
Har tilogmed prøvd å ha de i muffins form, å like dårlig resultat
Men smaken er veldig goe då:p

Moogie sa for siden:

Takk :) tja.... mine blir altids sånt :) Fine, og hever seg bra. Selv om jeg trykker de litt ned etter at jeg har formet de til små rundinger og lagt på platen.
Hvordan er deigen din? Blir den flytende? min er ganske så fast og lett å forme. Husker du å ha nok bakepulver? Kanskje du kan øke litt? Og nok fiberhusk?

elien sa for siden:

Deigen er litt "seig" på en måde.
Kan prøve med mer bakepulver, jeg har fulgt oppskriften.
Kan også ha i mer fiberhusk:p

Spinnerette sa for siden:

Jeg glemte å ha i majones, og de ble eggete i konsistensen. Dog smakte det svært godt! :)

Jammo sa for siden:

Lagde disse i går, de ble kjempegode :) Og så enkel oppskrift. takk for at delte :)

Snuskemor sa for siden:

Kan noen legge ut bilder av sine? Mine ble store og fine i ovnen, også tok jeg dem ut og de ble flate og fettete og smakte ikke så veldig godt. Lirer på hva jeg gjorde feil.

Snuskemor sa for siden:

Kjære vene!!! Sik så ikke mine ut!!!!

Kitt sa for siden:

Ikke mine heller! Og de smakte veldig mye majones. Sal prøve med mindre ost og en annen majones neste gang, for jeg aner et potensiale her!;)

Er hekta, jeg nå. Har i halvparten av majonesen fra oppskrifta, og bruker veldig lite ost på toppen. Bruker jarlsberg/norvegia-blanding, har i litt oregano og basilikum, og venter til de er helt avkjølt før jeg spiser, gjerne med hardkokt egg på. Helt fantastisk digg. Har fått de såppas tykke at jeg fint kan skjære de i to, men ikke på langt nær så flotte som Moogie! Gleder meg til å prøve disse til burgere :)

Moogie sa for siden:

Jeg strør ikke osten på toppen mere. Strør sosikker eller linfrø eller sesam som på bildet. Syns det blir best slikt :) Må ta bilder av pirogene mine neste gang. De spises så fort at jeg rekker ikke å ta bilder, hehe

Skautrollet sa for siden:

Fantastisk gode rundstykker!
Jeg byttet litt av gulosten med taffelost, ble veldig godt med smør og skinke på.
Nesten enda bedre dagen etter, og tålte godt en tur i fryseren.

Dolsi sa for siden:

Disse skal jeg bake i morgen. Junior har etterlyst både rundstykker og hamburger, og her kan jeg jo slå to fluer i en smekk :D

Kanutten sa for siden:

Hvor grov/fin har dere osten? Jeg får store tydelige flekker der osten er.. Jeg rasper den grovt.

Jeg skal lage nytt i morgen, men da skal jeg prøve å smelte osten på forhånd og blande det andre oppi.

Dilly sa for siden:

Jeg rasper osten på et gammelt rivjern, ganske grovt..
I kveld laget jeg dobbelt porsjon av denne, som jeg fordelte i 12 store muffinsformer. Pisket et egg og smurte på toppen og drysset på litt valmuefrø og oregano. Nå er morgendagens nistemat laget, og resten ligger i en plastpose i kjøleskapet. Er ganske godt fornøyd med disse rundstykkene.

Moogie sa for siden:

Jeg rasper fint. Da blir den ikke så synlig.

Marella77 sa for siden:

Nam- nam :) Takk for at du la ut bilder! :)

Marella77 sa for siden:

Er det en lur ide å bruke stavmikser til røren tror du? Slik at osten og alt blir veldig godt blandet? Jeg bruker revet ost fra Tine... tenker å bake nå, blir glad om du svarer nå, om du tilfeldigvis er på nettet nå ;)

Moogie sa for siden:

har ikke prøvd med stavmikser... det er jo mulig at det skal gå an å bruke den til osten, men tviler på at det skal fungere bra til hele røra. For den er veldig lett å blande/røre med skje også blir den fort tykk. Blir kanskje fort tungt for en stavmikser?

Vet ikke om du allerede har bakt og prøvd det ut? i Så fall, fortell hvordan det gikk :)

Dolsi sa for siden:

Bakte disse i dag. Fikk bare 5 rundstykker jeg da og de skal vi prøve oss på i kveld.
Hadde i bare halvparten av majonesen da jeg ikke vil ha majonessmak på dem.
Hvordan skal de oppbevares?

Moogie sa for siden:

Jeg har oppbevart disse både i kjøleskapet og på benken og prøvd å fryse de. Alt fungerer like greit :)

Marella77 sa for siden:

Tusen takk for svar. Det ble ikke til at jeg bakte i dag, men høgskole si i fra når jeg har prøvd ;)

Dietta sa for siden:

Ha, ha. Autokorrekt er morsomt :lol:

Marella77 sa for siden:

Haha!!! :)

Kuredu sa for siden:

Nå er jeg så spent - har laget disse nå og de steker i ovnen! Gleder meg til å prøve :)

Kuredu sa for siden:

Min mening: svært enkle å lage, gikk raskt og lettvint. Doblet røren og fikk 14 stk. Toppet noen av de med linfrø, solsikkefrø og gresskarfrø - delikat! De hevet seg en del i ovnen, men falt litt sammen igjen da de var ferdig stekt. Godt å ha pålegg på noe, synes kanskje de var litt svampete, men skal teste et til nå som de er avkjølt.

Absolutt noe jeg kan lage igjen.

Tusen takk for oppskrift!

Kanutten sa for siden:

Jeg synes de var bedre uten glutenmel, men jeg skjønner ikke helt hensikten med majones? Er det ikke bare å ha et egg ekstra oppi samt litt olje?

Jeg har nemlig ikke majones hjemme i dag. :p

Tipper majonesen gjør at disse ikke blir så eggete :)

Sanney sa for siden:

Er osten sånn lett og luftig eller ganske pakket oppi litersmålet? syns desiliter er trøblete mål for reven ost...

Moogie sa for siden:

Jeg har veid min og mener å huske de var rundt 90 gr.

Sanney sa for siden:

woo! mål i gram! akkurat det jeg liker :)

Sanney sa for siden:

jeg fikk 4 stykker, ganske flate... men de ble brune og fine oppå etter ca 13 min, men svampete inni.. så jeg satte dem inn igjen på ganske lav varme i ca 10 min og det ble bedre. jeg brukte mozarella, mulig vanlig gulost blir bedre

monima sa for siden:

Mmmm disse er så god:)

Gabi sa for siden:

Jeg har ikkenfiberhusk, blir det helt feil å bruke pofiber?

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.