Litt om meg først.
Jeg er 29 år, og veier 68 kg (startvekt), jeg har nå satt i gang med en egenkomponert kur, hvor jeg starter med å erstatte måltider med "proteinpulver-kur", og så går over til å erstatte et og et pulver-måltid med "vanlig" kost. (Jeg er ikke ute etter å vite om dette er riktig eller galt, bra eller dårlig :) )
Nå kommer mitt problem.
Jeg har gått på kuren siden forrige mandag, og er i Ketose nå (sier de derre stripsene jeg fikk beskjed om å kjøpe å tisse på :uskyldig: ).
Idag har jeg bursdag, og skal fint klare å holde meg unna kakene (krysser hvertfall fingrene for det hihi ), men har hørt at et glass Pepsi Max er lov?
Og på lørdag skal jeg ut å feire med venner. Da er jo alkohol innblandet, og jeg ANER ikke hva jeg skal kunne drikke!?! Jeg liker ikke øl, ikke rødvin, men riesling o.l hvitvin.... Kan også drikke blank sprit.. Noen råd om hva jeg kan drikke den kvelden uten å ødelegge for mye? Og, er dette en dag jeg bør spise litt å fylle opp magen, da jeg skal drikke alkohol på kvelden?
Jeg forstår godt hva venninna mi mente da hun sa "Når du begynner på kur og lavkarbo, må du bare forvente å føle deg litt uvitende en stund, for der er MANGE ubesvarte spørsmål!" ;)
Så lenge du kjører et egendefinert løp er det jo kun du som kan bestemme hva som er lov! Men et glass Pepsi Max er ingen krise, bare du ikke drikker litervis.
En tørr hvitvin burde vel kunne gå bra. Spriten ville jeg holdt meg unna, både på grunn av karbohydratene og på grunn av at man gjerne får en mye sterkere effekt av alkohol på lavkarbo. Og da kan det fort bli stygt med sprit...
Ellers så har jeg veeldig lyst til å mene noe om proteinpulver opplegget ditt, men når du ikke vil så får jeg heller holde meg i skinnet...
Du kan drikke Pepsi max og annen lightbrus. For noen fører det til øke søtsug og mathunger, men det gjelder langt fra alle.
Du kan blande blank sprit og light brus, men må huske på at du sannsynligvis blir MYE fortere full når du er i ketose.:eek:
Det finnes også hvitvin som er helt ok å drikke. Sjekk polets lister og finn en type med lite restsukker.
Takk takk :) For å bare si en liten ting selv om det, så har det faktisk hjulpet meg til å sette i gang med faste måltider. Jeg har alltid vært den som kaaaaanskje spiser middag i løpet av dagen, og thats it. Så nå venner jeg med til en fast rutine, uten at jeg føler jeg vil kaste opp så mett jeg er :)
Tusen takk, da skal jeg klare meg helt fint i kveld :) Jeg er ikke så glad i brus generelt, men sikkert godt med et glass eller to ikveld.
Jeg er veldig forberedt på at jeg må ta det utrolig rolig på lørdag, hva drikking angår. Men derfor lurer jeg litt på om jeg bør spise en "god" middag eller no den dagen, slik at jeg ikke nødvendigvis starter kvelden på tom mage, og må hjem etter to glass, bært av min kjære samboer...? :p
Man skal ALLTID spise godt før man drikker, så det sier seg selv! sykepleier vifter med pekefingeren
Spis rent kjøtt og få i deg litt fett, feks kylling med skinnet og alt! :)
Ja det var det jeg tenkte var det lureste... Jeg tenker vel litt som så at jeg må veie fordeler og ulemper opp mot en annen, og i denne situasjonen får jeg heller rett og slett spise en god middag og være litt full i magen, slik at alkoholen har litt å ta tak i :)
Da prøver jeg meg på en kylling på lørdag :)
Men et lite bi-spørsmål da.... Sweet chilli sauce, er det helt fy fy det på lavharbo diett?
Den så jeg ikke før nå - jeg håper i så fall vedkommende ikke er høyere enn meg... Jeg er knappe halvannen meter høy og selv på 53 kg føler jeg at jeg ikke bør bli særlig tynnere, bare strammere og fastere. 48 kg er ikke mye på en voksen kropp.
Spis og drikk godt (vann) før du begynner på alkoholen og ta det veldig rolig med drikkinga ellers kan du gå på en kjempesmell, selv på moderate mengder alkohol. Pass på at du ikke går i fella og måker nedpå snacks (potetgull o.l.) og kebab ute på byen. Om du skulle gjøre det, lat som ingenting og fortsett på ny frisk neste dag :)
Jeg er 1.56 høy bare, så i følge BMI, må jeg ned en god del og 48 kg er normalvektig på BMI kalkissen jeg har sjekket. Men selvfølgelig må jeg jo sjekke litt etterhvert hvordan jeg blir seende ut, før jeg helt klart bestemmer meg for de 48 kg. :)
Jeg er ikke den som oftest spiser nattmat i fylla, så krysser fingrene for at jeg ikke går i den fella :) Takk for tips :D
Er du 156 høy og veier 48kg har du en BMI på 19.7 og det er ikke akkurat ønskelig for de aller fleste. Under 18.5 er undervektig!
Med en vekt på 56 kg vil du ha en BMI på 23, noe som er godt innenfor normalen og nok vil være en sunnere vekt for deg!:)
Hjelpemeg,håper du ikke er seriøs mtp å gå ned til 48 kg:eek:Innimellom tenker jeg at jeg skulle ønske bmi ikke var oppfunnet, så alt for mange som leser seg blinde på det:oKroppene våre ser forskjellige ut, har ulik fordeling , ulik muskelmasse etc blir feil å sette seg et mål om å veie mindre enn et barn, mener jeg da.:cool:Hør på Kitt, jeg er veldig enig med henne her:)
Hehehe jeg sier jo det at det er hva BMI kalkissen sier, MEN jeg må jo selvfølgelig se det litt ann når jeg går ned, om jeg ikke blir fornøyd før det! Jeg har ikke skrevet 48kg i stein, men det er et utgangspunkt :) Jeg må se hvordan 55 kg ligger på min kropp osv :)
Men så skal man ikke glemme at noen voksne faktisk er kortere enn barn…….. !
TS vil jo uansett ha en BMi, (når man absolutt skal snakke om det), innen normalen uansett dersom hun går ned 20 kg. Jeg ser ikke noe galt med det dersom hun trives med det.
Uansett hvordan det vries og vendes på, så er det ikke anbefalt å komme seg ned i en BMI på 19. Er man sånn naturlig så er det litt annerledes, men ts er jo tydeligvis ikke så tynn, naturlig. Man må gjerne pine kroppen sin ned dit, om man må, men sunt er det ikke. Akkurat som ikke det er sunt å ha en BMI langt oppover 30-tallet.
Det burde ikke være noe problem å blande hvit sprit og lightbrus og drikke det om man ønsker å drikke alkohol av og til.
Gikk selv på Atkinskur for en del år siden og det eneste jeg kunne drikke av alkohol da og ikke komme ut av ketose, var nettopp sprit og lightbrus :)
Jeg råder deg til å spise vanlig mat, å holde deg til mest langsomme karbohydrater. Jeg har prøvd mange lavkarbodietter, og for meg har d ført til total forvirring på mat fronten. Det har resultert til at jeg innimellom har fått mathunger å overspising. Har gått opp fra 68 kg til 85 pga dette tullet. Nå er d slutt å jeg har meldt meg på Grete Roede kurs for å lære meg å spise sunt igjen. Trener mye gjør jeg også, så trenger sunne karber. Sammfunnet er heller ikke laget for å leve på lavkarbo livet ut. Bare se i Asia der nesten alle spiser ris og er faktisk slanke. Nei lavkarbo er blitt et hysteri og gjør hodet og kroppen forvirra.
Du er klar over at du er på et lavkarboforum befolket av en hel masse folk som faktisk har fått et langt bedre liv, slankere og med bedre helse ved hjalp av e eller annen form for lavkarbokosthold? Å trekke inn asiatere i regnskapet er ikke særlig saklig heller, da verken påstanden om at alle der er slanke, eller at de som nettopp er det spiser så himla mye ris (eller mye mat generelt for den saks skyld), blir for dumt. Skal vi først snakke om asiatere, kan jeg f.eks. opplyse om at sumobrytere spiser ris for å gå opp vektklasser, og fett for å gå ned vektklasser.
At du ikke har noen suksess med lavkarbo sier ingenting om alle oss andre som faktisk har det. Og hva er "normal mat", egentlig?
Så da vil det si at når jeg som diabetiker type 1, men som ikke kan bruke insulin og derfor er nødt til og leve strengt lavkarbo resten av livet, så gjør jeg plutselig noe farlig eller usunt???
Selv om jeg spiser veldig variert og får i meg 3500 kalorier til dagen og dekker inn alle nødvendige vitaminer og mineraler???
Jeg liker IKKE slike bombastiske utsagn som dette. Jeg ser forøvrig ikke på lavkarbo som en diett (eller mange, utifra det du skriver om at du har prøvet mange "lavkarbodietter"), men som en livstil.
Jeg tor fullt og fast at hver må finne sin måte og leve på, og så lenge man spiser variert og dekker alle behov til kroppen, så er man på rett vei.
At enkelte driver på med lavkarbo OG lavkalori samtidig, eller spiser kun tre-fire ting; ja det har ingenting med sunn lavkarbo og gjøre, det er uvitenhet.
Jeg blånekter og tro at kornet, potetene, risen eller sukkeret jeg ikke spiser skal kunne gi meg noen mangler.
At mange i Asia lever av ris og ikke er overvektige, er sant, men tror du de spiser så mye av andre ting som vi i Vesten gjør? Ris er forresten utpekt som den største synderen for og utvikle diabetes 2, uansett hvor i verden vi spiser risen.....
Jeg tror ikke at friske mennesker med normal vekt skal måtte leve så strengt lavkarbo som jeg gjør, men jeg tror i fullt alvor at de aller fleste av oss vil profittere på og begrense karbohydratene noe, og ikke minst begrense alle tilsetningstoffene man finner i lett-mat, hel- og halvfabrikata.
Altså, først av alt, la meg gjøre EN ting klart ;)
Jeg har satt en MÅL VEKT! Ikke en "jeg skal ned til 48 om jeg så ikke kan stå oppreis med den vekten"Vekt! Jeg må jo som tidligere sagt, se når jeg går ned, når jeg bør stoppe. MEN, for en som alltid har hatt "litt ekstra" er det vanskelig å vite AKKURAT hvor på vekten man kan/bør/skal ligge.... Det er vel derfor jeg må sette en målvekt!?! Fordi jeg har sjekket med BMI kalkiss, og jeg har vært nede mot 50 tallet, og enda hatt noen "heidundrende" hofter som jeg helst vil kvitte meg med minst halvparten av.
Jeg har også to kroniske diagnoser som gjør trening litt vanskelig, i perioder kan jeg ikke gå uten krykker en gang. Derfor må jeg holde et noenlunde strengt kosthold, for å ikke skli hellt ut i disse periodene. Jeg tviler sterkt på at dersom jeg går ned til 48 kg vil jeg se horribel ut, slik det føles som noen i tråden kan mene... Og det å dra barns vekt inn i dette blir vel litt feil. Jeg har en sønn på 9 år, som ikke er langt unna like høy som meg, så man må nok ta litt høyde og kroppbygning med i bildet, og heller legge alder til sides her. Man kan snu det, og si at dersom et barn på 13 år veide 55-60 kg, ville det være HEILT galt... NEI, ikke nødvendigvis! Hvor høyt er barnet, hvilken kroppsbygning har barnet? osv osv osv.. Så alder er nok ikke hovedelementet her mener nå jeg.
Kan forresten nevne at kvelden ble relativt kort for meg på lørdag :p
Drakk nå noen glass Vodka og Sprite Zero hjemme, så hadde jeg 1 glass knusktørr hvitvin på by'n... Problemt kom da noen plasserte en "tyrker" foran meg.... EN eneste en ødela resten av kvelden for meg, for det smalt noe så inni hampen, at det beste stedet for meg ble nok rett hjem i seng :) Men det var gøy så lenge det varte ;) Og JA, jeg spiste før jeg drakk også :)
De fleste av oss her inne er ikke på diett, vi har bare lagt om kostholdet til noe som kroppen trives bedre med! Det er noe helt annen enn en såkalt slankekur/diett.
Så du mener at fordi du har virret hodeløst fra det ene til det andre og nå endt opp med sultediett (dvs Grethe Roede), så har ikke andre folk nytte av et godt planlagt og velfungerende lavkarbokosthold? Jeg sliter med å se logikken her...
At ikke du har funnet en lavkarbo som fungerer for deg betyr ikke at det ikke finnes en - og om du skulle være blant det mindretallet (ja, der er jeg påståelig) som ingen type lavkarbo fungerer for så vil det fremdeles ikke kunne brukes som et bevis på at lavkarbo ikke fungerer på generelt grunnlag. ;)
Samfunnet og økonomien er tilpasset å selge dumme forbrukere crap med næringsinnhold på linje med papp og fortelle oss at det er "mat". Kroppene våre har såvidt derimot knapt nok kommet ut av "jeger/sanker"-tiden. De fleste stedene i verden innebærer dette ikke mye karbohydrater... og i sær ikke raske karbohydrater i form av stivelse uten tilhørende vitaminer/mineraler.
Lykke til med ditt valg. Jeg håper du oppnår resultater, uansett hvilken vei du velger.
Men mange her svarer nok ut fra til dels stygge erfaringer med selvbilde og usunn slanking mot et (for den enkelte) uoppnåelig ideal. Og det er også forståelig. Dessuten ønsker vi IKKE å bidra til dette. :) Vi ønsker vel alle å være sunnt slanke uten å promotere den usunne slankingen...
Skal jeg si mitt så antar jeg at siden du skriver at du ikke har god helse at du heller ikke har noe muskelmasse å snakke om. Og du er lita - og du er åpen for at "målet" ditt ikke er det rette for deg. Jeg synes det virker som en brukbar tankegang. (Bare en liten "heads up": det kan hende at du er genetisk betinget for å ha hofter "helt til du dør sultedøden", altså... noen av oss har det sånn. ;) )
For å si det rett ut så får man den peneste kroppen ved å bygge muskler samtidig som man spiser ren, ubehandlet og variert mat laget fra bunnen av (fordi det er så mye dritt i ferdigmaten og så lite næringsstoffer), av å sove godt og nok, av å være frisk (og også å unngå å spise eventuelle intoleransevarer), av å unngå stress, av å drikke vann for tørsten, unngå alkohol og av å begrense tomme karbohydrater (og tomt fett) slik at total energi er tilpasset behovet.
Så er egentlig spørsmålet
hvor mye av det overnevnte er du villig til å gjennomføre (det medfører offer ... hvilke som er nødvendige for deg, hvilke du ikke vil gjennomføre er det kun du som kan bestemme. Men sjansen for å oppnå målet fullt og raskt reduseres selvfølgelig med redusert innsats. Dog - kanskje må du gjennomføre det på en bestemt måte for å gjennomføre - og da er det viktigere enn "hurtig" og "effektivt")
hvor mye av det overnevnte kan du gjennomføre (jeg mener, sykdom er uforskyldt, men det setter begrensninger - ikke alle får sove og ikke alle kan trene - og atter andre vil gjøre en kjempeinnsats men likevel oppnå små resultater vektmessig)
Den gode nyheten er at sett bort fra at man som syk kan trene for mye og dermed bli dårligere så vil alle andre endringer sannsynligvis bare bidra til en friskere kropp. :) Den dårlige nyheten er at det ikke finnes en enkel diettfasit som virker på alle.
Beklager at jeg skrev meg bort... Lykke til på veien mot et sunnere liv og en slankere figur. ;)
Jeg er villig til å gjøre det meste! Jeg vet at mange nok reagerer på måten jeg starter min "omstilling" på, men jeg har mine grunner for å gjøre det slik. Jeg må først lære meg å ha måltider. Før har jeg vært heldig om jeg i det hele tatt har spist middag hver dag i ei uke, og da mener jeg KUN middag... Så jeg jobber med å få inn rutiner på måltider. Alarm på tlf, og alltid noe med i veska blir det nok for min del en stund fremover. Jeg sliter med veldig lav sultfølelse, så jeg kan glatt gå et helt døgn uten mat.
Når det kommer til trening er jeg kjempeglad i å trene, og har trent hver dag i et år, dog jeg fulgte ikke opp med hvilken mat jeg spiste, så treningen og maten gikk vel mer eller mindre opp i opp med hverandre der. Men nå er jeg lei. Nå vil jeg ha bort det overflødige fettet på mage/hofter/rumpe/lår. Jeg vil bli strammere, og fastere, og fantastisk vakker :D
Jeg er i gang med trening igjen nå, og krysser fingrene for at jeg ikke blir dårlig i hoftene igjen med det første, slik at jeg får bygget meg litt opp :)
Om hoftene dine ikke tåler trening godt, så velg trening hvor du ikke belaster dem så mye. :) (Jupp, det står "selvfølgeligheter" på dagens meny.)
Og for middag så kan kanskje en middagsplan, hvor f.eks annenhver dag er restemat være noe for deg? Om du spiser nok så kan alt fra 1 til flere måltider være riktig. Det er forskning som peker i begge retninger - både at insulinsensiviviteten blir større med færre måltider, og at for få (for den enkelte) bidrar til kortisoløkning og fettlagring. Her må enhver finne sin egen fasit.
Jo jeg vet dette er et lavkarboforum, men må vel få uttrykke d man har på hjertet.
Sumobrytere spiser vel mere enn bare ris for å gå opp vil jeg tro. Jeg vet at lavkarbo virker på vektnedgang, det gjorde d til meg å. Men grunnen til at d ikke fungerer over lengre tid er at kroppen ikke får alle sammensatte næringsstoffene den trenger, altså nok karbohydrater. Derav kommer lysten etter karbohydratene, i mitt tilfelle sukker. Får kroppen alle næringstoffene hele tiden, får en ikke denne store lysten etter sukker feks, å overspiser. Men jeg mener også at d er sunt å holde seg til langsomme karbohydrater, og spise raske i moderate mengder. Men grunnen til at mange mener d har fått et bedre liv av lavkarbo mener jeg kommer av at d hadde et dårlig kosthold fra før. De ville fått en like bra helse på et vanlig kosthold. Med vanlig kosthold mener jeg nok av alle næringstoffer, og ikke kutt ut karbohydrater helt. Redusere karber litt i kosten blir noe annet, da mest raske. :)
Deg om det. Det finnes ikke noe som heter "essensielle karbohydrater". Klart du får uttrykke meningene dine, men det blir for dumt om du skal presentere det som allmenngyldige faktaopplysninger, noe som bare fører til forvirring for nye brukere.
Grethe Roede er ikke sultediett. Jeg har heller ikke virret hodeløst fra d ene til d andre. Men gikk ned over 40 kilo på vanlig mat ingers rugbrød, og holdt vekten bra inntil jeg begynte å gå på lavkarbo kosthold. Noen har sikkert nytte av å leve på lavkarbo, men d er jo vannskelig å leve et bra liv uten å tenke på mat hele tida. Når du skal på restaurang feks. Samfunnet er rett å slett ikke laget for å leve på lavkarbo kosthold. Da har ikke maten som selges i butikkene vært der, som poteter, ris, pasta, brød osv.
Syns ikke jeg forvirrer noen her jeg. Har heller ikke presentert d som allmenngyldige faktaopplysninger. De har vel hode å tenke med selv, å de nye trenger vel ikke bare høre suksess historier om lavkarbo, men andre sider også.
Du sier d selv, vi lever generelt for usunt. Derfor vil et vanlig kosthold fungere like bra hvis vi spiser det som er sunt. Å unngår raske karber som feks mye sukker å junk food o.l. Men d er jo bra hvis det fungerer for deg. :)
Jeg synes først og fremst det er friskt at det kommer flere synspunkter og erfaringer her. Det sier vel seg selv at bare suksesshistorier og selektiv fremheving av bekreftende opplysninger ikke er bra, samme hvem det er som har rett.
Når det er sagt, er det viktig å tenker på hvordan man ordlegger seg når det tross alt er personlige erfaringer man legger frem. "Det er/er ikke" og "Jeg har erfart" er to vidt forskjellige ting. Det gjelder både de som taler for og mot lavkarbo.
Til slutt vil jeg si at hvorvidt man klarer å holde seg til lavkarbo og i hvilken grad samfunnet er tilpasset lavkarbo i seg selv har fint lite å gjøre med hvorvidt lavkarbo er effektivt eller ei. Men det er ikke irrelevant av den grunn. Grete Roede fungerer jo utmerket for kjempemange. Det er jo ikke kostholdet selv, men hvorvidt jeg hadde klart å holde meg til det, og hvor kompatibelt det er med min personlige helsetilstand, som gjør at jeg ikke har valgt den retningen.
For noen av oss er det faktisk ikke noe annet som fungererer, og det betyr ikke nødvendigvis at vi alle spiste så fryktelig usunt fra før av.
Dette har vi vært igjennom før, Kari Marita, mange ganger. Du presenterer egne erfaringer og din personlige synsing som universelle sannheter, og det er rett og slett ikke særlig lett å ta på alvor.
Og: -Hvorfor finnes godteri, brus, loff, tobakk og alkohol på butikken? Vi må jo ikke kjøpe det selv om det er til salgs. Og jeg som lever ketogent på syvende året har null problemer med å spise ute. Jeg spiser vanlig, normal mat, jeg bare kutter ut de matvarene som jeg blir dårlig av. Jeg sier ikke at måten jeg spiser på er veien til saligheta for alle, dessuten finnes det uendelig mange variasjoner innenfor lavkarbo-paraplyen, til og med Grethe Roede-kursene har jo begynt å se den veien. Så jeg ser ikke helt poenget med argumentasjonen din.
Jeg presenterer ikke mine meninger som universelle sannheter, hva du tar på alvor er jo opp til deg. Du mener jo tydligvis at alt du mener og synser er d riktige uansett, å alt jeg måtte mene å synse er på gjordet. Men må alle som er på dette forumet være proffesorer i emnet da eller. Grete Roede har akkurat d jeg sier, kutter ned på raske karbohydrater og annbefaler mere langsomme på et av alternativet, det andre er som før. Men de mener fortsatt at en skal spise alle matvaregrupper. Så d er nok et poeng med argumentasjonen min. Men fordi om lavkarbo fungerer kjempe bra for deg, trenger d ikke gjøre d for alle andre.
Jo takk for d. Jeg vil også påpeke at det er bra om lavkarbo virker for noen. Å jeg mener fortsatt at en skal spise mest av langsomme karbohydrater, og være moderat med raske. :)
Jeg må få lov til og skyte inn at da jeg fikk diabetesen min for drøye to år siden, så ble jeg sendt til ernæringsfysiolog og hun fikk nesten hakeslepp fordi jeg spiste ekstremt sunt; bakte brødene mine selv av grovt mel, laget all mat fra bunnen av og unngikk hel og halvfabrikata, brukte mye gode oljer, bønner og linser, mye fisk, etc., men det er ikke relevant så lenge en så stor andel karbohydrater som det er i den typen mat er altfor mye til og kunne regulere blodsukkeret, selv om jeg spiste stort sett sene karbohydrater.
Om noen trivst med andre livstiler så er det helt ok for meg, men jeg er ikke alene om og ha funnet en måte der jeg får absolutt alle de næringstoffene jeg trenger og likevel klarer jeg og balansere blodsukkeret mitt.
kremter og lister meg stille inn i samtalen igjen
Nå må jeg innrømme at jeg blir litt forvirra her.... Noen mener det er USUNT å leve lavkarbo "style"? Trodde dette skulle være så sunt jeg?
Men jeg antar at man selv best kjenner sin egen kropp, og at kroppen sier i fra dersom man gjør noe riv ruskende galt med den...
Jeg har hvertfall bestemt meg for å prøve det, men jeg må si jeg blir litt forvirra i dette store forumet, med alle disse menneskene som mener at "sine livstiler" er den eneste rette...
Jeg håper nå jeg klarer å holde meg på riktig spor. Jeg bommer og driter meg ut av og til, og får et sukkerkick uten ende, og da spiser noe "ikke bra" mat, men men, kjenner på den "gode dårlige samvittigheten" (den som kjennes så godt i magen at jeg håper jeg ikke gjør det igjen ;) ) og går videre med dagen :)
Mitt mål er mitt mål, og min måte å komme meg dit, er min. Og det tror jeg at alle bør få lov å ha, uansett hvilken måte og vei de velger. Jeg sier ikke at MIN MÅTE er den eneste rette, jeg sier at min måte tror og håper jeg er den rette for MEG :)
Jeg har ikke vært medlem så lenge enda, så jeg håper jeg etterhvert kommer mer inni dette, og blir litt kjent med noen og at de kan være gode støttespillere her :) Jeg forstår godt at på et så stort forum må man nesten finne minst 5 stk som ikke er enige med min måte, eller din måte, å leve på, men ok, er ikke det bra da? Tenk hvor kjedelig verden var om alle var like, likte det samme, hatet det samme osv? Nei, litt diskusjon og "varme" må man få til, det krydrer hverdagen så fint syns jeg ;)
Dette er veldig viktig! Og det tror jeg egentlig den jevne bruker av lavkarbo.no er enig i, at alle må finne den retninga som både funker for din kropp, og som du skal trives med. :)
I mellomtida anbefaler jeg deg å lese masse! Kunnskap er makt. ;)
Er det én ting jeg har innsett på dette forumet så er det at ikke alle fungerer like godt på samme mat. Men jeg mener også at det går an å dra ut noen større hovedtrekk før man begynner å spesialisere for hver enkelt.
Disse hovedtrekkene kan være
Tomme stivelseskalorier tolereres ikke så bra av de aller fleste (= potet, ris, pasta, brød)
Det er ikke bevist at "spist kolesterol" legger seg i blodårene
Det er et fysiologisk faktum at vi MÅ ha proteiner og fett, ikke karbohydrater (men vi kan spise, og nyttegjøre oss karbohydrater). I hvilke mengder og typer er individuelt.
Maten vi spiser skal gi oss vitaminer, mineraler ... og energi.
Under dette har vi vel alle vårt å stri med. Noen liker ikke diverse, andre tåler ikke diverse...
Når vi snakker om "usunt" og lavkarbo - så er det ingen tvil om at VG-lavkarboen (lavkarbo som den presenteres i VG) ikke er bra for noen som livslangt kosthold (smør/fløte/egg/bacon/rømme/ost ... og ingen grønnsaker). Og da ser jeg helt bort fra hvor vanskelig/enkel den er "samfunnsmessig".
Det er heller ingen tvil om at det finnes mange måter å spise lavkarbo på som er både trygge og bra for de aller fleste kropper. (Presenter din velbegrunnede favoritt her... ;) )
Hehe føler meg helt ør av all lesinga jeg :p Det er utrolig mye nytt, og så utrolig mange forskjellige meninger, at jeg vet snart ikke hvilken retning jeg skal snu meg ;) Men men, kanskje vi alle kan enes om at kjøtt er bra i det minste? Jeg er sikker på at jeg kunne levd på f.eks biff eller koteletter for resten av livet jeg, hvis jeg bare fikk spise egg til frokost utenom :) Jeg har alltid vært veldig glad i poteter med masse saus på f.eks, men når jeg leser mange plasser her ser jeg at sauser ikke nødvendigvis er så bra?? Tørr middag??? :eek:
Spørs på sausen, da! Det er jo mye rart i ferdigsauser, så det beste er jo å lage selv! Jeg lager en del emuleringssauser (som berneaise, choron, hollandaise), de er frie for både sukker og mel, og er enklere å lage enn man skulle tro.
Man kan jevne sauser med andre ting enn mel/maizena/potetmel. F.eks. finnes det et fortykningsmiddel som heter johannesbrødkjernemel, eller man kan bruke eggeplomme eller ost.
Man kan helle fløte/seterrømme/creme fraiche i panna mens biffen hviler og surre det sammen med saftene fra biffen med litt salt og pepper til en digg fløtesaus.
Eller noe så enkelt som smørsaus eller sandefjordsmør eller eggesmør til f.eks. fisk.
Du kan sågar marinere biffen/kotelettet/kjøttet ditt. Det er ingen grunn til å spise tørt kjøtt, med andre ord! :D
Når jeg begynte med lavkarbo så begynte jeg faktisk med ett måltid av gangen. Altså, jeg startet med middager og forsøkte ut ulike oppskrifter og lærte meg dette. Også prøvde jeg meg litt fram på de andre måltidene.
Det var også veldig ok å følge en ukeplan. Husker at Fedon hadde en ok i sin første bok jeg fulgte i starten. Jeg utarbeidet også egne ukeplaner.
Tror det er veldig viktig å tenke som deg, man må prøve seg litt fram i starten og finne sin egen retning og hva som passer for deg.
Vil ønske deg lykke til! :heia:
Dette er jo en horribel uttalelse fra deg! Hvis man først velger å forholde seg til BMI-skalaen må man jo akseptere forutsetningene. Definisjonen på overvekt er en BMI > 24,99. Tilsvarende definisjon for undervekt er en BMI < 18,50.
Hvis det er som du sier, at en BMI på 19,7 er lite ønskelig for de fleste, fordi det kun er 1,2 enheter fra undervektsgrensen, vil jo en tilsvarende avstand fra overvektsgrensen være like lite ønskelig. Du har dermed etter eget forgodtbefinnende snevret inn grensene for normal/ønskelig BMI ganske betydelig.
Uten å kjenne til personen du gir råd til, slår du fast at en BMI på 23 er sunnere for vedkommende enn en BMI på 19,7. Hvor i all verden henter du grunnlaget for en slik anbefaling?
Nei gikk ned av lavkarbo jeg, men problemet var at jeg fikk hunger etter annen "forbudt mat" i perioder, spesielt sukkerholdige matvarer. Så overspiste jeg, så over på lavkarbo igjen osv. Følte alltid at jeg manglet noe i kostholdet. Derfor går jeg nå over til et mere vanlig kosthold, å melder meg på Grethe Roede for å lære meg å spise sunt igjen. Føler allerede at søt hungeren er bedre etter jeg gikk over til mere vanlig kosthold. Men er fortsatt obs på å spise mest langsomme karbohydrater og være moderat med raske karber. :)
Hvis jeg forstår deg riktig, mener du at lavkarbokostholdet du hadde er indirekte skyld i at du nå har lagt på deg. Hva er da skyld i at du la på deg før du begynte med lavkarbokosthold første gang?
Du gikk jo på psmf hvis jeg ikke husker feil. Det er jo en ekstremvariant med ikke bare svært lite karbohydrater, men også svært lite fett. Det kan jo være det var fett du følte du manglet og ikke karbohydrater :snill:
TS: Skjønner godt at det er vanskelig å orientere seg i denne jungelen , men les deg opp og prøv deg frem så finner du sikkert det som fungerer best for deg :)
Jo det var rett å slett både for fet mat og sukkerholdig mat. Noe som passer dårlig sammen. Å ingen trening. På det meste da var jeg 120 kg. Nå har jeg smyg lagt på meg 15 kg, så er nå ca 84. Trener fortsatt mye nå da. Som jeg har gjort mange år nå. Vil ned til ca 68 kg. På en måte kan jeg vel si at d var lavkarbo som gjorde at jeg gikk opp i vekt denne gangen, pga at jeg fikk hunger på søtt/og "forbudt mat". Det kan være psykisk eller fysisk ikke vet jeg.
Jo jeg gikk en stund på psmf og d er jo ikke sunt i lengden, men jeg gikk etter hvert over til en mer vanlig lavkarbo, mer ala Fedon, litt strengere. Det er mulig jeg spiste litt for lite fett, men jeg la på meg litt når jeg startet opp med ketose med mye fett. Så da sluttet jeg med den varianten.
Foreslår att du setter deg inn i hva lavkarbo er og hva det gjør med kroppen spesielt i forhold til insulin og blodsukker.Mulig du da vil forstå att du aldri har vært i nærheten av å få kroppen din til å hente sin energi fra fett.
Jeg vet akkurat hva lavkarbo er. Å jo kroppen min har henta energi fra fett. Hvordan kan du komme med en sånn useriøs påstand? Du kjenner meg jo ikke i det hele tatt. Blir for dumt. Samme som jeg skulle sagt d om deg da. Hvorfor er du i sånn angrepsposisjon, blir du lei deg av at lavkarbo ikke er nøkkelen til alt godt for alle.
Min useriøse påstand kommer fra det du selv skriver:
"mathunger å overspising. Har gått opp fra 68 kg til 85 kg"
"Men grunnen til at d ikke fungerer over lengre tid er at kroppen ikke får alle sammensatte næringsstoffene den trenger, altså nok karbohydrater. Derav kommer lysten etter karbohydratene, i mitt tilfelle sukker. Får kroppen alle næringstoffene hele tiden, får en ikke denne store lysten etter sukker feks, å overspiser."
Nå har jeg gått lenge på lavkarbo før dette begynte å utarte seg da. Hva mener du ut fra det jeg selv skriver? Jeg vet jo hva lavkarbo er fordi om jeg skriver dette, og jeg har fått energi fra fett. Hva er det du vil fram til? Skjønner ikke..Jeg skrev jo nettopp dette innlegget fordi at lavkarbo ikke funker for meg som kosthold resten av livet. Men jeg har jo erfart lavkarbo for det. Jeg sier ikke at det er lavkarbo som har gjort at jeg har gått opp i vekt, men hungeren etter forbudt mat, etterhvert når jeg gikk på lavkarbo. Bare så det er sagt så er jeg fortsatt for at en skal spise flest langsomme, og moderate mengder med raske karber. Men spise litt av all mat i moderate mengder. Det fungerer best for meg resten av livet, og d er d viktigste at en finner en diett som en kan leve med.
Det er jo fint att det fungerer for deg, men det blir litt for dumt når du kommer med råd til andre basert på din opplevelse når du ikke har forståelse for hva du holder på med.
Jo jeg mener da at jeg kan komme med råd fra min opplevelse, det er jo d du gjør å. Jeg har forståelse for hva jeg holder på med. Prøver bare å forklare hva som fungerer best for meg. Det kan jo være at andre har ærfart d jeg har også. Hva får deg til å tro at jeg ikke har forståelse for hva jeg holder på med? Har lang erfaring med forskjellige typer dietter og vektnedgang. Du får meg til å høres ut som et dumt brød. Er du proffessor i faget selv da eller?
Om du tror og faktisk mener att du manglet sammensatte næringsstoffer fra karbohydrater og relaterer dette til att du trenger karbohydrater.
Da er det vanskelig for meg å tro at du vet hva du snakker om.
Jeg kunne godt tenkte meg en vitenskapelig referanse/bok/forskning/ukeblad whatever, hvor du har funnet denne opplysningen :o
Om man setter seg godt inn i lavkarbo-pyramiden (matpyramiden)og bruker disse matvarene, skal det noe til å ikke få de næringsstoffene en trenger. Legger man seg derimot på VG-lavkarbo som noen kalte det, - kan man kanskje få mangler etterhvert. Jeg har aldri spist så mye grønt og bær som på lavkarbo, - og det istedenfor potet, ris, pasta....som ikke inneholder noe jeg da går glipp av.
Signerer denne! Og blodprøvene mine har aldri vært bedre. Hvis jeg tenker meg om så spiser jeg: rene kjøttprodukter (så mye som mulig - blir en pølse i ny og ne...:rolleyes:), og så spiser jeg mye grønnsaker, og så spiser jeg bær og litt frukt (jeg er ikke så streng lenger), frø og nøtter, og så spiser jeg fett fra rene og gode kilder (ikke hjertego "matfløte" av skummet melk og oljer :eek:). Det eneste jeg ikke spiser er sukker, korn (får nok i meg litt av det også i ny og ne), ris og potet - og ingen kan fortelle meg (ikke legen min en gang) at dette kan være usunt! Jeg har ikke funnet ett bevis noen plass at noe av det jeg spiser og ikke spiser kan skade meg på noen måte.
Selv om du var litt for bastant i første innlegget der du råder TS til å følge i dine GR-spor :), så synes jeg det må være rom for at noen kan skrive her inne at lavkarbo ikke fungerte for dem. Begrunnelsen for dette kan være så mangt, men jeg tror det er ganske mange som opplever det samme. Denne hungeren etter de forbudte karbohydratene. Og ved å fokusere på langsomme karbohydrater, eller lav GI mat, så tror jeg det kan fungere for mange. Vi er jo så forskjellige! Selv følger jeg Fedon lindberg, men etter så mange år er det jo blitt til min egen variant med noe mer fett enn Lindberg. Jeg ligger på mellom 50 - 70 gram karbohydrater, som er 10 - 13% av energiopptaket på ca 2000 kalorier (jeg trives overhode ikke i ketose). Karbohydratene kommer fra lav GI mat, men jeg holder meg unna ris, pasta og stort sett brød. Kan spise rugsprø, noe frukt osv. Jeg har sjeldent hunger etter det som Kari Marita kaller den forbudte maten; de raske karbohydratene og sukker. Jeg kan ha søthunger, og da lager jeg meg sukkerfrie alternativer.
Det er ikke det jeg reagerer på. Jeg reagerer på at det påstås at karbohydrater er essensielt for et fullverdig kosthold. Det er det jo ikke. At det ikke passer for alle å leve ketogent, eller på lavkarbo for den saks skyld, er jo selvsagt helt greit.
Jeg sier meg ferdig med denne diskusjonen, alt jeg ville var å fortelle hvordan jeg har opplevd å leve på lavkarbo den siste tiden. Det har ikke vært positivt for meg, så derfor velger jeg et "vanlig" kosthold heretter. Å ja jeg har mer tro på at d er sunnest i lengden. Men det står jo fritt for alle andre å ha sin egen oppfatning. Alle må finne sin diett som de føler fungerer best. :)
Nemlig. Kroppen min fungerte i og for seg på under 40 g kh/dag, men jeg hadde overhodet ikke overskudd eller energi til å trene. Og ja, jeg prøvde i over et halvt år før jeg ga opp. Nå spiser jeg noe karbohydrater, mindre enn hvermannsen, men sikkert i toppskitet av det som regnes av lavkarbo (og noen ganger over også tenker jeg) og kroppen strutter av overskudd og trenings-energi! :)
Hørtes ut som et råd,ikke særlig bra heller:confused:
"Jeg råder deg til å spise vanlig mat, å holde deg til mest langsomme karbohydrater. Jeg har prøvd mange lavkarbodietter, og for meg har d ført til total forvirring på mat fronten. Det har resultert til at jeg innimellom har fått mathunger å overspising. Har gått opp fra 68 kg til 85 pga dette tullet. Nå er d slutt å jeg har meldt meg på Grete Roede kurs for å lære meg å spise sunt igjen. Trener mye gjør jeg også, så trenger sunne karber. Sammfunnet er heller ikke laget for å leve på lavkarbo livet ut. Bare se i Asia der nesten alle spiser ris og er faktisk slanke. Nei lavkarbo er blitt et hysteri og gjør hodet og kroppen forvirra."
Enig jeg også her, spiser du opp mot 150 g karber eller over får kroppen nok karbohydrater. Men spiser en under 150/100 g blir d for lite for mange, hvertfall når en trener mye. Når en går på Grethe Roede trenger en ikke være mye høyere i karber enn 150/200g karber da heller. D var når jeg var under 100/50 g karber jeg fikk den søt hungeren.
Du har jo selv fortalt at du klarte å bli overvektig før du begynte med et lavkarbokosthold. Du klarte også å bli overvektig etter at du begynte med et lavkarbokosthold. Det siste klarte du riktignok ved å ikke spise lavkarbo, men tvert i mot mye sukker, igjen ifølge deg selv.
Jeg håper for din del at du finner den egentlige grunnen til at du ikke klarer å holde deg normalvektig.
Ja sånn er det vel for alle som har problemer med overvekt, d ligger noe bak. En blir ikke tykk hvis en ikke har et mat problem og spiser bare sunt. Så da kan jeg vel si d samme om deg også da, finn problemet bak overvekten din. Jeg har jo egentlig holdt meg normalvektig i mange år nå, med mye trening også. Er 174 og 83 kg i dag, så vil ikke si jeg er smellfeit. Grunnen til at jeg har lagt på meg fra 68 til 85 kg er jo nettopp søthungeren under lavkarbokostholdet det siste året. Derfor legger jeg nå om kostholdet, dette er det beste for meg. Har allerede gått ned 2 kg. Starter På Grethe Roede kurs Mandag. :)
Nuhvel, jeg har trent doble spinningtrener flere ganger i uka på 20-25g karbo daglig. Aldri hatt så mye overskudd og treningsglede som da. Men så spiste jeg mer eller mindre rent fett før jeg gikk til timen da, for å ha noe å gå på. Hadde jeg spist noe med karbo hadde jeg kræsjlandet etter maks 30min....
Det begynner å bli mange år siden jeg var overvektig, så jeg mener bestemt at jeg har funnet ut av det. Dessuten, jeg ble overvektig allerede som et svært aktivt barn med et «sunt» kosthold. Jeg hadde aldri noe «matproblem». Problemet mitt, og problemet til de aller fleste som er eller har vært overvektige, var insulinresistens.
Så når du skriver «En blir ikke tykk hvis en ikke har et mat problem og spiser bare sunt.» er nok ikke det allmenngyldig. Men, det stemmer kanskje for deg?
Noen av dere på dette forumet er bare noen kranglefanter, å får til noe av alt en skriver. Jeg har sagt d jeg mener, og står for det. Så får dere bare fortsette å diskutere d dere måtte ville diskutere opp i mente. Jeg har forstått opp gjennom tida at mange på et lavkarbo kosthold, har et stort behov for å forsvare seg noe voldsomt. Hvorfor det, er dere usikker etter som d er sånn. :)
Ja d er maten som har gjort meg tykk, når jeg har vært det. Men d fins jo folk med sykdommer som gjør at d har et vekt problem. Men d fleste får et vektproblem pga hva de spiser. Enkelt å greit.
Har jo sagt at det er pga at jeg begynte med den strenge lavkarbo at jeg gikk opp i vekt og fikk søt hungeren, før d holdt jeg vekten fint. Derfor går jeg nå over til et mer Vanlig kosthold.
Det du sier er altså det at det er ikke lavkarbo i seg selv som er årsaken til din vektoppgang, men det faktum at du ikke klarte holde deg unna ting du visste du ikke skulle spise.
Da synes jeg det blir feil av deg å fraråde andre å spise lavkarbo. Andre trenger jo overhodet ikke bli fristet av feil mat på samme vis som deg.
Ja jeg fikk hunger etter mat jeg ikke kunne spise, for jeg følte hele tiden at noe manglet i kostholdet. Jeg råder ingen med å slutte med lavkarbo. Har fortsatt sagt at en bør spise mest langsomme og mer moderat med raske karber. Har heller ikke sagt at alle blir fristet som meg, men noen kan jo ha opplevd det.
Ja, for det er det du føler som funker best for deg. Men det betyr ikke at det er det som er det beste likavel. Hva skjer den dagen du ikke klarer moderere deg på GR? Du sier jo selv at ting funker til å begynne med, men så går det skeis etter hvert.
Nei d har jeg ikke sagt, d var bare på lavkarbo jeg har hatt d sånn. På et vanlig kosthold har jeg ikke opplevd slik sukkerhunger og overspising. De tror jeg har med at da får du i deg alle næringsstoffene og all mat, slik at ingen ting er forbudt å spise. Men passe på å spise bare litt av d usunne. Så for meg er d rette å spise et vanlig kosthold for resten av livet. Det har også med at da kan jeg spise den maten jeg har lyst på i moderate mengder. Slipper da å ha dårlig samvittighet for å spise en banan, som egentlig er galskap for det er jo en sunn frukt. Så d går litt på d psykiske også. Men dette er min erfaring og jeg sier ikke at andre trenger å ha d sånn. Kanskje noen.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.