Hei alle sammen, nå har jeg etter en litt lang pause fra lavkarbo startet opp igjen. I går, å jeg har i denne lange pausen lagt på meg 10 kg. Å det ska av å håper jeg på en eller annet tidspunkt klarer 30 kg.
Jeg har veie-dag hver dag :eek: klarer ikke å la vær å gå på vekten hver morgen. Men jeg blir ikke stresset vis jeg går opp 2-3 kg på en dag, for kroppen min har en utrolig evne til å samle mye vann i perioder.
Jeg håper jeg klarer være litt mer aktiv her inne, for det gjør det litt lettere å holde seg til rett mat.
Jeg henger meg på. Skal ned totalt 30 kilo, men har noen delmål som jeg tenker er realistiske; minimum 5 kilo i løpet av januar, og totalt 10 kilo innen utgangen av februar. Regner med at det kanskje går litt tregere etter det, men har brukt mange år på å få på meg kiloene, så kan vel bruke litt tid på å få de av igjen også :)
Lykke til :heia:
Siden i går morges så har jeg slippet 2,2 l vann. Vet av erfaring at det går litt vann i begynnelsen, og selv om det bare er "vann" så gir det gode følelser :p
Jeg begynte i dag, jeg. For meg er lavkarbo en livsstil, for selv om jeg ikke har så mye å gå ned, så føler jeg meg mye bedre på lavkarbo, og ikke minst - jeg unngår å gå opp. Straks jeg begynner å spise karber, så har jeg null selvkontroll, og det baller på seg :p Så lavkarbo er min metode for å unngå at det går feil vei ;)
I dag har jeg spist to tynne skiver med Regal lavkarbobrød (mix fra pose) med smør og hvitost. Til lunsj ble det en salat med kikerter, skinke, brokkoli, tomat, paprika, fetaost, mandler, sesamfrø, solsikkefrø og dressing. Jeg skal rett til frisøren etter jobb, så det er mulig det blir en Atkins-bar som mellommåltid.
Og så må jeg sjekke timeplanen på treningssenteret... :o
Jeg har etterhvert funnet ut at vanlig mel gjør jeg hovner mer opp en vanlig, men kan få vannsamling av bare stress også jeg. Å akkurat på det har jeg ingen kontroll:mad:
Henger meg på her jeg hvis det er greit. Har egentlig ikke bestemt meg for hvor langt ned i karbo jeg ønsker å gå men går jeg for langt ned så stopper vekta opp også.
Lykke til alle sammen. :)
Å det går mye lettere enn hva jeg hadde forventet med ny start. Muligens fordi jeg har sagt så lenge jeg skulle starte på ny frisk 1. januar.
Meeennn på mandag ska jeg på 3 uker rehabilitering, å det er jeg veldig spent på. Både når det gjelder mat og aktivitet, jeg er i så dårlig form. Å må strekke meg å ligge nedpå et par ganger i løpet av dagen:eek:
Slenger meg på her jeg, om det er greit :) Var aktiv her en periode i fjor, men nettaktiviteten dabbet av da jeg begynte å jobbe igjen etter mammapermisjon. Har levd lavkarbo helt til august, da ble jeg gravid igjen og har fra dag 1 vært plaget med hyperemesis gravidarum ( alvorlig svangerskapskvalme). Har ikke fått i meg noe særlig annet enn brød og juice siden da, og energien har da vært deretter. Nå har jeg fått med meg samboeren min, og vi startet igjen 1 januar. Må ligge høyere på karber nå da selvfølgelig, siden jeg er gravid i 6 mnd, men hovedfokuset er å ikke legge på meg unødvendig mye, få opp energinivået og å stabilisere blodsukkeret, siden jeg utviklet svangerskapsdiabetes sist jeg gikk gravid. :)
Har tabba meg litt på å gå på vekta hver dag tidligere. Den kan variere både opp og ned fra dag til dag, og det er lite motiverende. For oss damer har det nok litt med syklus å gjøre også. Får satse på gå på vekta hver fredag :)
Uff, tok en ketosestix nå, og den ga mørkelilla utslag. Da må jeg øke enda mer på karbene. Kjøpe litt yoghurt og mer frukt i morgen tror jeg.
Er ikke noen vits å veie seg fler ganger i uka, en er nok siden man kan variere så veldig fra dag til dag pga vannet i kroppen. ;) Selv om jeg forstår veldig godt at det er vanskelig å la vær ;-) hihi! Lykke til!
Hei alle sammen, som dere sikkert forstår så er jeg ny her, begynnte med lavkarbo i september mest for å¨bryte opp i endel uvaner. endte opp med å gå ned 23 kg før jul.
Så med endel trening og Lavkarbo kosthold så håper jeg å gå ned ca 20 kg til.
Nå er ikke jeg helt sikkert på dette, men tror Hexseberg har en del om gaviditet og amming. Men vis jeg tar feil så ikke skyt meg, det holder med en rettelse:D
Da var det veiedag, og vekta har gått ned 1,4 kg siste uka. Skal kutte ned på fløtebruken da den nok er litt partystopper for meg. Har bare så mye igjen etter jula som jeg må bruke først :p
Brukte ketostix en periode, og min erfaring er at all farge tyder på at du er i ketose. Blir den mørk lilla er det tegn på lite veske. Drikke mere vann, og fargen vil bli lysere.
Lykke til :) Selv tilbake etter 1 år, og nå er det nok ;) Må virkelig ta meg selv i nakken og tenke litt frammover! :) Så nå ny start, nye muligheter ;) Dette fikser vi! :D
Jeg har spist forholdsvis lavkarbo i perioder, og det fungerer bra for vekt, fibrosmerter og diabetes. MEN, det funker ganske dårlig på magen min, som helst ikke vil spise kjøtt. (Ja, jeg vet man kan spise bare fisk, men det makter jeg ikke,desverre.) Uansett, så er jeg helt bestemt på å spise slik for å gå ned det jeg trenger i vekt, og etter det spise lavkarbo nok til at blodsukkeret holder seg stabilt.
Jeg skulle egentlig begynne 1.januar, men nyttårsaften fikk jeg influensa, og er syk fortsatt. Sønnen min fikk det også for et par dager siden, og vi har ikke vært utenfor døra siden nyttårsaften, noen av oss. :rolleyes: Så her er målet akkurat nå å overleve :p, og så begynne så fort jeg blir frisk nok til å handle.
Langsiktig mål er jeg usikker på, men jeg trooor jeg kan si meg ganske fornøyd med minus 25 kilo. Kortsiktig mål er minus 5 kilo før vinterferien. (Midten av februar.) På sikt skal jeg begynne å svømme igjen, men det må vente litt. (Dyrt med årskort!)
Jeg er godt i gang. Har fått spist opp noen rester etter høytiden. Hadde litt ekstra fløte stående, så nå er det tomt. Jeg må ligge unna slike ting hvis vekten skal bevege seg så nå er det slutt på melkeprodukt en tid fremover. Spiser det bare sånn en og annen gang. Når behovet melder seg hehe....
Jeg er som sagt godt i gang. Har ikke skjært helt ned på karbo. Unner meg fortsatt noen clementiner for det er det beste jeg vet. Men ellers så har jeg ikke skeiet ut med noe. Har hatt rester av ribbe med blomkål og squash til middag. Kjempe godt. Og en liten dæsj rødkål. Jeg bruker noen dager på å peile meg inn, da blir ikke sjokket på kroppen så stort heller. :p
Jeg gleder meg veldig til fortsettelsen for allerede etter noen få dager så kjenner jeg meg ikke så oppblåst lenger. Magen står ikke rett ut. Og det er så deilig. Lett å se at det virker. :)
Litt seint ute, men håper det går greit at eg/vi melder oss på her.
Gjekk på lavkarbo for litt over et år siden og gjekk da ned ca 8kg på 2mnd, dette var noe eg var veldig fornøygd med. Gjekk ikkje lenge etter før eg sakte men sikkert gjekk opp igjen. Ingen montivasjon til verken det å leve på lavkarbo eller å trene. Mye medesiner har det vært inni bilde etter vektnedgangen og det gjorde sitt med kroppen min. Nå har eg og mannen bestemt oss for å gjøre noe med livssituasjonen vår ( skulle kjøpe nye bukkser til han i går og han måtte gå opp en størrelse, noe som gjorde at han da ønsket og bli med på lavkarbodiett) og glad er eg for at eg har han med meg på laget :)
Eg som skriv er ei ungdommeleg dame på 35 år og som har en samboer på 39 år. Vi skal da sammen prøve og gå ned 10 kg til slutten av april for da har vi tenkt oss ein tur til varmere strøk.
Vegedag blir måndagane, men kjenner eg meg rett snikveg eg meg nok nokre dagar ellers.
Ønsker dere masse lykke til:)
Jeg og min samboer begynte med lchf for 3 år siden av forskjellige grunner, jeg pga mageproblemer, han på grunn av overvekt, Vi har ått et nytt liv! Sambo gikk ned 26kg på ca4,5 mnd, og jeg har aldrig vært så frisk som jeg er i dag:D Nå trener vi også styrke 6-7 dager i uken:)
I går lagde jeg Nannahs supergode knekkebrød, og de er virkelig supergode :sikle: Har trimma et par ganger siste uka også... (klapp på skulderen til late meg). Vekta siger sakte, men sikkert nedover. Er klar over at mye vann skal bort etter en jul med mye salt mat osv, men syns likevel det er motiverende.
Viktig å huske på at vektnedgangen går fortest til å begynne med slik at en ikke mister motivasjonen undervegs. Etterhvert som vekta stagnerer, kan målebåndet bli en god venn.
Ønsker alle en flott lavkarbouke :heia: HUSK VANN!!! MASSE VANN!!!!
Desember var en veldig vanskelig måned for meg å opprettholde lavkarbo kostholdet mitt. Julebrus, marsipan, sjokolade, julekaker, gløgg osv osv.. Huff, jeg klarer ikke styre meg! Elsker julen og dens godsaker! Har heldigvis beholdt vekta! Jeg klarte å holde meg unna potetene og all gjærbaksten. Det har vel gått mest i julebrus og risgrøt egentlig, i små doser.. Men jeg merker det på kroppen og humøret, føler meg bare så møkkete innvendig når jeg spiser så mye sukker og stivelse..
NÅ er jeg klar for et sunnere 2013!! :D
Fyrste dag overstått og det kunne ha gått bedre.
Alt begynte så bra i dag med omelett til frukost og til middag hadde vi blomkålgrateng med bacon og ost. Så hadde minten i familien bursdag på lørdag og sjølvsagt så var det et par som ikkje kunne komme i går da vi hadde voksenselskap....så dei kom i dag. Fram med kaker og lapper vart stekt, og kan ikkje si det var noe særligt og sitte der og se på besøket spise og vi ikkje kunne røre noe av det (nå er det heller ingen i fam. så veit at vi har startet på lavkarbo) så enda på visa var at mannen forsynte seg med noen lapper med rømme og syltetøy og eg tok til meg et lite kakestykke av ostekaka som eg brukte laaang tid på :P
I morgen håper vi på en bedre dag, skal på apoteket og kjøpe ketostix om dei har. Ellers skal eg for første gang skal eg ha med meg mannen på spinning i morgen kveld, er nesten sjokka....men er utruleg glad for det og krysser fingrene for at han liker det :)
I dag var første veiedag og det vart:
Meg: 70,6kg
Han: 91,2kg
Takker så mye for det :)
Utruleg montiverende og lese historien deres og det gjør at mann forstår at det nytter bare hvis en virkeleg går inn for det. Og som sagt er eg utruleg glad for at mannen er med på dette, gjør ting enklere.
Heisann damer!!! Kan jeg slenge meg på her!!??
Har i morgen gått ei uke på min nye livsstil lavkarbo!Har etter to tette savngerskap en 10-12 kg jeg vil ha vekk..men som sitter BOM fast!! Håper med lavkarbokost at jeg skal luuure dem av ;-)
Etter en uke (i morgen) har jeg ikke gått ned noe??? bah! Skal gi det en uke til med samme spisemønster...men om jeg ikke har gått ned noe da må jeg nok endre noe i hva jeg spiser.
Noen av dere som er eksperter? Kan jeg spise lavkarborundstykker (hjemmelaga), fløte, litt nøtter, hver dag i tillegg til kosten? Eller er det fyfy??
Hvis du legger inn det du spiser på diett.no er det enklere å følge med. Der kan du også legge inn oppskrifter :)
Selv må jeg vere forsiktig med fløte. Den er en "partystopper" for meg, så jeg bruker heller rømme, CF eller kokosmelk i stedet. Må jeg bruke fløte så er det i små mengder en skjelden gang.
Prøv deg litt fram. Mange eksperter her, så det er bare å spørre :)
Lykke til :heia:
Vi er jo litt forskjellige, men kan vere greit å prøve seg litt fram :) Har også brukt fløte til å "koke ut" steikepanna med. Blir den beste sausen, men kan ikke gjøre det hver dag.
Den var grei å ha! Men et spørsmål til fra meg. Jeg leser dette:
"Mange av de som har som hovedhensikt å gå ned i vekt velger som oftest en ketogen diett med inntak opp til ca 25 kh pr dag, en god del er i ketose helt opp til 50 kh pr dag. De som ikke ønsker å leve ketogent, samt mange på vedlikehold spiser 30–60 kh pr dag. De aller fleste ligger på under 72 kh pr dag, ref. Lutz (Boka: Bedre uten brød). " ....betyr det at når jeg holder meg mellom 20-50 karbs pr dag er det kun vedlikehold av kuren eller vil jeg gå ned i vekt?? (det vil jo tiden vise da..men lurer likevel om jeg må kutte enda mer på karbs ene for å gå ned?)
Lavkarbo er egentlig så genialt, at når du har nådd matchvekta, så vil du slutte å gå ned. Vi er forskjellige når det kommer til ketose. Noen tåler mer karber enn andre.
Utslag er utslag. Blir den veldig mørk, betyr det vel egentlig at du har for lite veske. Drikk mer. Den indikerer ikke hvor "dypt" du er i ketose, så har du utslag så er du i ketose.
Syns du skal prøve deg fram for å se hvor mye karber du tåler, og hva som gir deg vektnedgang. Ver forberedt på å gå ned mest første tiden, og at det kan stagnere litt etterhvert. Når du synes det begynner å gå tregt på vekta, er det lurt å bruke målebånd :)
Supert svar :) Mao jeg må ta tiden til hjelp...det var det jeg regnet med...får rett å slett gjøre slik jeg har gjort litt over en uke for å se om jeg går ned noe til neste veiing (mandag) Vekten viste bare -0,4 etter en uke...så derfor litt usikker på om jeg bør spise mindre karbs..time will show :p
Hei. Har lest gjennom tråden og funnet veldig mye nyttig informasjon.
Linkene hjalp og jeg har funnet motivasjon.
Skal ned ca. 25 kilo. Har en lang vei fremfor meg..
Kan ikke få sagt hvor utrolig godt det er å ha et slikt forum med andre som sitter i samme båt som meg selv! Forresten, jeg lurer på noe... om jeg lever på mellom 15-30 karber om dagen, hvordan blir det da når jeg reiser på ferie i Juni? (Der vet jeg at det fort blir en is og en usunn middag i ny og ne...) Vil jeg da legge på meg grisemye iløpet av den ferieuken? Noen som har vært borti det samme?
Det er du som bestemmer hvor sunt eller usunt du spiser, enten du er hjemme eller på ferie. Dette går seg til etter hvert, når du er "avvent" så er det ikke slik at du "koser" deg ekstra godt med middagen om du tilsetter et par poteter. Min erfaring er at lavkarbotankegangen følger meg også på ferie. Og skulle jeg ta meg en is så får jeg såpass vondt i magen at det blir med den ene gangen. Når kroppen er avvent fra karbohydrater gjør slike karbobomber nytelsen til en smertefull opplevelse, i alle fall for en god del av oss.
Ellers så vil du nok ikke legge på deg særlig mye fett i løpet av en slik uke, men du kan lett binde opp 2-3liter vann som du kan bruke noen uker på å bli kvitt. Men det forsvinner jo over tid da. Så er det opp til deg selv å vurdere om det er "verdt det"!
Heihei, slenger meg med her jeg! :)
Begynte såvidt i desember, men har ligget hele jula med influensa og omgangssyke og nå ligger jeg her med opererte mandler så begynner for fullt i midten av januar tenker jeg :)
Så fort jeg klarer å spise noe med andre ord ;)
Har tidligere gått ned 25 kg med ketolyse men har iløpet av et (ganske tungt) år gått opp 50 kg igjen, så nå er jeg her igjen klar for kamp men denne gang på et litt annerledes kosthold :)
Jeg har ligget rett ut med influensa den siste uka, og har ikke fulgt lavkarbo slavisk :( Men jeg har heller ikke proppet meg med sjokolade og potetgull, slik jeg vanligvis gjør :D
I dag har jeg spist:
2 tynne skiver lavkarbobrød med smør og hvitost
Tacoomelett med salsa og rømme
To never cashewnøtter
1/2 l Cola Zero...
Halslinser (ja, de med sukker...)
Håper å kutte ned på lettbrusen snart, men den er god å ha i startfasen når søtsuget er så stort :rolleyes:
Jeg fjernet mandlene for 8,5 år siden og tenkte at det måtte da bli en gylden anledning til å gå ned et par kg. Høh. Såvidt jeg husker var det eneste jeg fikk ned aprikoskompott med krem og is... :o Ikke direkte slankende og noe måtte jeg jo ha i meg for ikke å sulte ihjel.
Takk! Ja, det er mye influensa nå. Jeg mistenker at jeg blir fortere dårlig når jeg skeier ut med høykarbo, så det er jo enda en grunn til å unngå all den dårlige maten ;)
Middag i går ble litt havregrynsgrøt med cottage cheese, kanel og litt fruktose. Til kvelds disket samboeren opp med ost og skinke fra Spania :D
wihiii...tjuveide meg litt i går...gått ned nesten 2 kg(1,8) på 1,5 uke! Jippi!:D Følte meg så oppblåst og fæl i går at jeg måtte sjekke om jeg var gått opp...Har ligget mellom 30-40 karbs pr dag!
Håper jeg klarer å holde meg på matta når jeg skal på tur i helga...tror det blir vanskelig, og helt sikkert litt ekstra karbs om jeg skal drikke litt vin....:(
Gratulerer!! Det er kjempebra. På mitt lokale vinmonopol er de veldig gode på lavkarbovin. Er mange på markedet nå som har lavt innhold av karber... både røde og hvite :)
Jeg bruker kanskje 2 ss store havregryn, pluss litt melk. Det blir litt karber, men jeg er nødt til å ha litt ;) Jeg kan fint ligge på 80-100 g karber daglig og likevel gå ned. Om jeg går lavere, så blir jeg skikkelig uvel og slapp. Kanskje fordi jeg spiser for lite fett, men jeg er mer i Lindberg-avdelingen enn ketolyse-avdelingen :)
Så bra! Jeg plukker stort sett bare med meg ei flaske rødvin (den med den fineste etiketten ;) ), for det står vel ikke antall karber på etiketten? Men neste gang skal jeg spørre de ansatte - takk for tips!
Jeg har gått ned 1.7 kg. Det er jo bare vann, tror jeg, men artig uansett :p I dag skal jeg i bursdag, da gjelder det å holde seg hard, håper det er noe jeg kan spise som ikke har for mange karber.
Det er så vanskelig når man skal bort, synes jeg. Vil ikke virke uhøflig og takke nei til kaker og kjeks, i hvert fall ikke når jeg ikke kjenner vertskapet så godt, men denne gangen kan jeg skylde på at jeg har vondt i halsen (fortsatt) :rolleyes: Hvordan gjør dere det?
Hei du, jeg syns ikke det er uhøflig å takke nei. Jeg har bare blitt enig med meg selv at slik er det. Når det kommer til vertskapet, så ser jeg det ann. Føler jeg at det kan være enklere, så sier jeg at jeg reagerer negativt på sukker/stivelse. Jeg lyver jo ikke:D. Og hvis de vil bli fornærmet så får de bare bli det. Jeg har møtt på veldig mye forståelse.
Hei! Henger meg på her om det er greit. :) La om til moderat lavkarbo i starten av 2011 og gikk fra 88 til 80 kilo. Siden da har jeg lagt på meg tre kilo og syntes det er på tide å legge om til lavkarbomat igjen. Startet på mandag med 83 kilo fordelt på 171 cm. Hvor mye bør en person med min høyde ideelt veie?
Har forresten lest gjennom hele tråden og dere er superflinke alle sammen! :)
På tampen av 2012 satte jeg "all time high" med 96 kg :eek: og ble enig med mennesket i speilet at noe måtte gjøres!
2. januar startet jeg på på en Nutrilett/Noka-kur hvor jeg skulle innta rundt 700 kcal daglig, men alt etter to dager bestemte jeg meg for å kjøre den dietten i èn uke, for deretter å prøve lavkarbo. Det er jo så fryktelig kjedelig å ikke spise:(
Jeg gikk ned 2,4 kg på den shake-uken og var veldig spent på hvordan kroppen ville reagere når jeg gikk fra lavkalori til lavkarbo. Ville jeg gå ut av ketose? Ville jeg få en midlertidig oppgang når jeg "pøste" på med kalorier igjen?
Det ser ut som mine lette bekymringer er grunnløse. Jeg har nå i de tre påfølgende dager spist ca 15 karb daglig, vært så raus med fettet som jeg har klart å få til, og på 72 timer tatt av nye 1,6 kg:D
Leser "alt" jeg kommer over. Bøker, oppskrifter, blogger og foruminnlegg her på lavkarbo.no og syns det er på tide jeg melder meg på en tråd hvor jeg selv kan komme med spørsmål og innspill basert på egne erfaringer, så jeg henger meg på her med dere som startet omtrent samtidig.
Om jeg har fått til å legge inn en ticker under her så viser den forhåpentligvis at jeg skal ned 16 kg. 96 kg på nyttårsaften skal bli til 80 kg sommeren 2013. Da får jeg isåfall en BMI på 25 og det tror jeg er passende for meg.
Men... det er veldig lenge siden jeg sist var 80 kg, så det er litt vanskelig å vite sikkert :o
Jeg veier meg nok hver dag enda, men skal begrense meg når jeg venner meg til livsstilsendringen. De offisielle tallene mine oppdateres uansett hver mandag.
Ønsker dere alle en strålende helg og håper på et fint og konstruktivt "samvær" her inne :)
Om du ser på den lille lappen med navnet på vina finnes det en sirkel som forteller om hvor mye sødme den inneholder:) er sirkelen mest svart er den full av sukker, er det bare en liten stripe av sirkelen som er svart, er den tørr, altså nesten ikke sukker;)
Puhh....da var weekendturen over, og jeg har klart meg overraskende bra! Kun skeiet ut med noen glass vin,mørk sjokolade og nøtter! Vekta viste noenlunne likt som da jeg veide meg før turen! Så etter 2 uker altså ned 1,9 kg. Kunne vel ønske at det hadde vært litt mer...men håper jeg har litt ekstra vann på kroppen nå siden helgas utskeielser...slik at det blir litt mer til neste uke krysser fingrer og tær
Hva med dere? Har helga bydd på vanskelige situasjoner og utskeielser? Hold dere på matta?:p:confused::D
Dette kunne eg ha skrive sjølv, bortsett frå det med å ikkje bli stressa av å gå opp 2-3 kg...
Eg er med! Startar i dag, går veldig hardt ut og satsar på -5 ut januar.
Da var veiedagen kommet etter ei uke med lavkarbo. Skal seiest at vi gjekk på en smell på lørdag. Vart innvitert i bursdagsselkap på dagen og et annet selskap på kvelden. Tok til meg et lite hjemmelaget pizzastykke, pluss et lite nøttekakestykke på dagen og på kvelden vart det noen drammeglas med sprit og cola zero. Fant ut i dag at eg berre hadde gått opp o,1kg så det syntes eg var heilt greit.
Så på ei uke har eg gått ned 1,5kg :-)
Meg: Startvekt 70,6kg
69,1kg (Totalt -1,5)
Han: Startvekt 91,2kg
91 kg (Totalt -0,2)
God morgen alle sammen.
Hvordan går det med dere nå i starten?
Jeg har vert 100% lavkarbo siden 29. desember. Gikk ned litt første uka, men så har det stoppet opp. Er i ketose, men ser at jeg får i meg for lite fett.
Note to self: kjøp mere meierismør :p Har tidligere gått ned en del, men da har kosten bestått av mye egg, og det blir jeg fort lei av. Så denne gangen prøver jeg å finne alternativer slik at det ikke skal bli så mye at jeg går lei igjen. Lager kreative omeletter som gir smak av mye annet og døyver eggesmaken.
Nyttårsforsettet var -30 kilo i løpet av året, og å vere mere i aktivitet.
Har kanskje gått ned 2 kilo, og har trimma litt mer enn tidligere.
Skulle så gjerne ønske at vekta fikk litt fart på seg slik at jeg klarer å holde motivasjonen oppe.
Heisann. Startet på lavkarbo i går. Har prøvd meg på dette før med vellykket resultat. Men som de fleste andre kurer så kommer kiloene tilbake viss en ikke er konsekvent :)
Jeg skal ned 25 kg, og har kommet godt i gang med trening etter nyttår. Startet i vektklubben med lavkalori, men det gikk 1,5 uke, var sulten, syns 1 kg var dårlig start, så derfor har jeg gått over til lavkarbo igjen :) Jeg er 44 år og bor i Sandnes. Er kjempeklar for fight ;)
God morgen alle sammen.
Hvordan går det med dere nå i starten?
Jeg har vert 100% lavkarbo siden 29. desember. Gikk ned litt første uka, men så har det stoppet opp. Er i ketose, men ser at jeg får i meg for lite fett.
Note to self: kjøp mere meierismør :p Har tidligere gått ned en del, men da har kosten bestått av mye egg, og det blir jeg fort lei av. Så denne gangen prøver jeg å finne alternativer slik at det ikke skal bli så mye at jeg går lei igjen. Lager kreative omeletter som gir smak av mye annet og døyver eggesmaken.
Nyttårsforsettet var -30 kilo i løpet av året, og å vere mere i aktivitet.
Har kanskje gått ned 2 kilo, og har trimma litt mer enn tidligere.
Skulle så gjerne ønske at vekta fikk litt fart på seg slik at jeg klarer å holde motivasjonen oppe.
2kg er jo bra da :-) Det der med å få i seg nok fett synes jeg er vanskelig! Føler jeg bare spiser feit mat, men etter å ha lest litt her inne er det mye mulig jeg får i meg for lite :(...ikke godt å si! Er spent på om jeg går ned noe til neste uke...føler meg ihvertfall bedre! Det teller jo litt :D
Kansje noen kan komme med eksempel på matinntaket iløpet av dagen...så kan vi jo sammenligne??
Min typiske dag ser slik ut:
Frokost: Nannas supergode knekkebrød med smør og ost/skinke
Lunsj: Omelett m/bacon og litt grønt evt. middagsrester fra dagen før.
Middag: Kjøtt/fisk stekt i smør, grønnsaker, fløte/rømme/CF
Jeg tar Udos to ganger daglig - tilsammen ca 2 ss., og bruker cocosa nesten daglig.
Noen som kan forklare hvorfor vekten ikke går ned? Drikker minimum 2 liter vann for dag, trener 2-3 ganger i uka (lett trening).
min dagsmeny ser nokså lik ut, men spiser somregel salat med kylling og rømmedresseing til lunsj og prøver å ikke spise (hjemmelaga lavkarbo)knekkebrød hver dag til frokost.
Spiser endel ost, rømme,cf og fløte...og lurer litt på om det kan være grunnen til sen vektnedgang. Har et par dager spist et beger skyr med hakket nøtter på til lunsj (MAGISK GODT)...kanskje rett og slett for mye meieriprodukter...hmmm:(...eller for lite fett?? arg...vanskelig!!
Det er en del som mener at for dem er for høyt inntak av meieriprodukter en effektiv stopper for vektnedgang. Du kan jo prøve å kutte kraftig på inntaket et par uker og se om det skjer noe?
Som jeg har nevnt tidligere så er jeg ikke hjemme å får ikke gått på vekten.
Men tror jeg har minket noe hevelse i føttene, måtte stramme skone så må ekstra i dag :D
Ja, det er noe i det, men vi er så forskjellige. Jeg har kutta ned på fløta og erstatta den med kokosmelk. Økt inntak av fett de siste dagene også. Blir spennende å gå på vekta på lørdag som er min veiedag.
Elien: Blir spennende når du får kommet deg på vekta. Jeg merker også fort på skoa etter noen dager med lavkarbo. Mye vann forsvinner de første dagene, men det er uansett motiverende at vekta går ned
Jeg må ligge unna meieriprodukt for å gå ned. Syns det er litt tungt. Men det skyldes bare at jeg er altfor glad i slike ting. Jeg er garantert et bevis på at det du er avhengig av er ikke godt for deg hehe....
:)
Eg blir så imponert av dykk som klarar å justere litt opp og ned på ting og tang og matvarer, eg er lykkeleg om eg berre klarar så nokonlunde å halde meg på stø kurs...
Etter min erfaring er det ikke snakk om å klare, men om hvor lag tid kroppen din trenger på å ta av! Jeg mener at et hvert vekttap er OK, det er ikke snakk om at jo mer du tar av desto "flinkere" er du. Så lenge du spiser korrekt mat og ikke for store mengder så slipper kroppen kiloene i sitt naturlige tempo. Noen uker går du ned mye, andre lite og atter andre går du kanskje litt opp. Du må se de store linjene her, så lenge du går ned over tid så vil du før eller senere komme i mål. Ikke tenk på dette som en slankekur, tenk på som en kostholdsendring som har som konsekvens at kroppen din tilpasser seg ditt nye sunne kosthold!
Nå har ikke jeg så all verdens mye å ta av, men siden 1. oktober har jeg gått ned 5 kg og det er jeg storfornøyd med. :) Jeg spiser ikke veeeeldig strengt lavkarbo da, men teller kalorier, spiser sunt og trener 4-5 dager i uka. 2-3 av øktene er styrketrening og ellers blir det gjerne en gåtur i godt tempo, en økt på trimsykkelen eller en lang skøytetur. :)
...det var kloke ord! Bare en smule utalmodig, og trives så lite med hvordan kroppen nå ser ut etter 2 tette svangerskap :eek:...men som du sier, dette er langsiktig, så jeg må vel smøre meg med tålmod:ja:
Utålmodighet er helt naturlig det! Men det har tatt tid å få kiloene på, og det vil ta tid å bli kvitt dem igjen. Jeg har gått på lavkarbo siden august 2011, og tatt av ca 27,5 kg. "Fornøyd" blir jeg vel aldri, men jeg har et mye mer avslappet forhold til kroppen min nå. Så jeg fortsetter med sunt kosthold og reglemessig trening, så får det bli som det blir. Utfordringen nå blir å holde vekten, jeg har hørt at kroppen har en "hukommelse" på 5 år der den prøver å gjenvinne tapt vekt. Men jeg er sta, og nekter den å vinne over meg...
Eg lurar litt på det med protein. Eg veg nesten hundre kilo, og skal visst då ha nesten 100 g protein til dagen. Det klarar eg berre ikkje, det tilsvarar jo 330 g kjøt, for eksempel. Men det går vel bra likevel.
Det er ganske mykje, men det er også andre ting som er proteinrike da. Bl.a.:
Egg, stekt i smør 13,4 g
Tunfisk, i olje 24,6 g
Røklaks 23,2 g
Cottage cheese 12,7 g
Reker, kokt 23,3 g
Ellers er det proteiner i alle slags nøtter og i grønnsaker.
Andbefaler deg å bruke en matvaretabell for å finne ut. Blir ganske kjedelig i lengden hvis du skal hente alle proteinene fra kjøtt, så viktig med variasjon.
:)
Jada, eg et veldig variert. No har eg faktisk sjekka proteinmengda mi siste dagane, og ser at det var berre tull at det er vanskeleg å ete så mykje protein. Det har eg visst fått til heilt av seg sjølv, gitt.
Så utrolig flink du har vært!!!:visemuskl Imponert!
5 år!! grøss og gru! Nei får håpe min lider av hukommelsestap! Vil neppe opp igjen der jeg var etter fødsel sist!
Nye oppdagelser i matveien:
Har oppdaget at jeg liker sellerirot! Frityrstek!! Utrolig godt! Nam!
Testet også blomkål"ris", som jeg stekt sammen med sopp. Veldig godt det også!:p
I kveld blir det moussaka med aubergine og hjemmelaga tzatziki:ja: Glede!!
Sellerirot er bra! Jeg pleier å enten steke den i panna eller fløtegratinere den. Snadder begge deler.
Ellers så er Brocolli- og blomkålmos et greit tilbehør i stedet for karbo. Halvt om halvt, kokes moses og smakes til med smør og fløte. Og salt og pepper.
Første offisielle vegedag for meg, ned 1,4 kg denne veka. Er litt skuffa, hadde håpa og satsa på skikkeleg pangstart, men pytt. Ned er ned, og vi er då i gang.
Heisann! Hvordan går det med dere? Jeg har etter jeg startet på lavkarbo målt mage og lår for å se om jeg har gått inn og ikke bare ned i vekt!
Har til sammen gått ned 8 cm rundt mage (målt rundt bilringen) og 3 cm rundt lår!! Utrolig fornøyd! I vekt viser det ikke mer enn 2,6 mindre enn for 3 uker siden..MEN, som nevnt av en klok dame tidligere så tar det nok tid å få av det som har tatt flere år å legge på;)Har forsåvidt spist sundt og godt, utenom at jeg gafla i meg et par lavkarbomuffins i går:p
Hvordan er det med dere andre?
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.