Da har jeg kommet godt igang med mitt ... forsøk på å redusere vekten.
Jeg er 25-30 kg overvektig.
har prøvd ketolyse kuren før ( 8 kg på 3 uker ) men så kommer sjokoladebehovet tilbake. Denne gangen MÅ det gå bra.
Håper på mange gode råd her inne og ser det er mulig å lage mye god mat og ikke bare leve på egg og bacon.
Hei :) Under 85 klarer du sikkert :) Kjempebra å ta i et tak nå før jul i stedet for å vente til etter at jula (og flere kilo på) er over. Masse lykke til :)
Hei
Lykke til med ditt prosjekt :D
Jeg anbfaler at man vurderer å benytte ketolysekuren, som jo er uten sult og søthunger for de fleste, til å bli kvit hang til søtsaker og lære seg å spise naturlig mat.
Da blir det så mye lettere når man skal over på stabiliserende kosthold etter slankekuren
Lykke til
Torkil :)
Lykke til :)
Startet selv mandag som var. Skal ned til 70 men startet på 95.9
Jeg kommer nok til å prøve å følge ketolyse selv, føler det er det rette for meg :D
Jeg hører vel like mye til her som på Atkins induksjon, tenker jeg. Slår meg ned her siden dere har så fin novembergruppe. ;)
Jeg skal ned fra 79,5 til 63. Tidligere har sunn lavkarbo (eller mer presist slowcarb) vært en fin vei til vektnedgang for meg. Denne gangen kuttet jeg ut nikotintyggis samtidig og da ville vekta ikke røre seg et gram nedover.
Så jeg har innvilget meg selv 14 dager i ketose for å få fart på dette. Som veterinær har jeg behandlet ketosekyr flere ganger og er godt kjent med biokjemien bak en ketose.
De første 14 dagene frigjorde meg i hvert fall fra nikotinen (det gikk veldig fint, med et ganske godt kosttilskudd-regime i ryggen).
Nå er det vekta som skal til pers.
Dette er 4. dagen med svært lite karbohydrater (har lagt meg på 20g men veier ikke. Velger bare de riktige grønnsakene og i små mengder). I morges viste vekta 1,5 kilo ned. Jeg testet også med en ketostix og det er klar ketonuri på gang. Godt. Da går det jo som planlagt. Siden jeg også kuttet ut kaffe samtidig som nikotin, har jeg ikke hatt hodepine eller andre plager ved overgang til ketose.
Jeg ser at det lett blir mye protein, men kanskje ikke så lett mye fett. Sikkert en klassisk felle man går i, det der. For mye protein har ikke noe for seg , så jeg skal være litt mer bevisst på det fremover. Har også begynt å ta Cocosa på skje som en del av kosttilskuddet. Marine oljer tar jeg jo selvsagt også.
Man mister jo endel vann i starten, men siden jeg har spist lavkarbo i 3 uker snart, tror jeg nok også at det går med litt fett allerede. Jeg tviler vel på at jeg går ned med samme hastighet som akkurat nå i starten, men det ser faktisk ut som jeg kan komme i mål til midten av desember, om jeg fortsetter i ketose lenger enn de to ukene jeg først tenkte meg.
Jeg orker ikke vær overvektig lenger. Nå skal jeg ned. Helt ned. Så får jeg heller bruke et halvt år på å trappe opp til slowcarb-kostholdet jeg mener er det sunneste.
Tusen takk:) og lykke til til dere alle! tipper ketosen kommer i helga:).
Jeg har tilogmed godt ned 0.5 kg:D på en dag!! Dette blir gøy!
Det store blir helga, jenta mi fyller 3 år så vi skal ha selskap,
men har laget gele med 0.05 karb per 100 gram så det må gå bra.
Gleder meg til søtsuget gir seg, er en sjokoholiker:-(!!
Henger meg på her eg også, etter fleire mislykka forsøk... (Har 20-25 kg som bør vekk for å oppnå tilnærma idealvekta)
Begynte så bra i mai 2011 med ein nedgang på 7 kg, for så og gå opp igjen nesten da samme til tross for at eg fortsette med samme kosthold... Og no veg 2-3 kg meir einn då eg begynte:( :(
Føltes jo veldig frustrerande og føle at ein gjer alt rett og ein ikkje oppnår det resultatet ein forventar. Forsøkte jo å elliminere ulike mattypar i håp om at det skulle vere ein partystoppar som satte kjeppar i hjula for meg, men lykkast ikkje i det...
Så no er det berre å brette opp armane og prøve på nytt!! :)
Ja til alt bortsett frå ketolysetablettane... Kan det aleine vere grunnen rett og slett. Har kun tatt Magnsiumtablettar og multivitamintilskudd i tillegg:flau:
Det vet jeg ikke, men jeg må si jeg er imponert over at du ikke gir opp. Håper noen av de mer erfarne her inne har lyst til å komme med noen gode råd til deg.
Takk for oppbacking:D Til tross for manglande vektnedgang, opplever eg andre positive følger som bedre energinivå, mindre følelse av å føle seg oppblåst/stinn av det å følgje ketolysedietten. Berre det er verdt det, synest eg:cool:
Men denne gangen SKAL eg prøve å finne ut enda litt meir av mysteriet som stoppar vektnedgangen, og forhåpentligvis med hjelp frå forumistar:)
Må bare si at 1.3 kg er borte på 2 DAGER :D:D
Vet at det er vann, men uansett knall artig:D
Veldig motiverende!!
Måtte gå på vekta 3 ganger i dag for å virkelig tro hva som sto;)
Det finnes ikke ett godt svar på det. Når vi jentene er gravide, får vi jo ødemer. Det gjør man når hjertet jobber mot stor motstand også (ved kraftig overvekt, hjertefeil, hjerte-kar-sykdom osv). Noen sykdommer gir ascites (vann i buken) og det er også i høyeste grad "vann i kroppen".
Hvor mye vann som kan bindes i vevet avhenger av saltbalansen og væskebalansen og en rekke andre faktorer. Ser det står angitt at kvinner bør ha 45-60% væske i kroppen og menn 50-65% (målt om kvelden). Så vi skal jo holde oss rimelig hydrerte uansett, tenker jeg.
Litt fascinerende å se at etter den vanndrivende effekten i starten, har kroppen lagt seg på 0,2 kg ned per døgn. Helt som ei klokke, faktisk.
En uke til med ketose, så skal jeg begynne å øke inntaket av grønnsaker litt og se hvor mye jeg kan håndtere, før jeg forsvinner ut av ketose. Hadde positiv stix i morges, så en rimelig stor salat i går, gikk tydeligvis fint.
Heisann. Slenger meg med dere jeg tror jeg :)
Bestemte meg for å starte på lavkarbo igjen for ikke lenge siden (har spist lavkarbo tidligere, men gitt opp, kjørt lavkalori, gitt opp, kjørt lavkarbo, blitt gravid og gikk opp ALTFOR MASSE, lavkalori, gitt opp og lavkarbo igjen nå). Jeg VET at lavkarbo funker for meg, og har også fått med meg samboeren nå. Så får se hvor lenge han klarer å holde ut.
Starter på Ketolyse i morgen, så wish me luck. Har ikke de Ketolyse-tablettene, kan de erstattes med andre tabletter?
Noen av dere som har barn? Har en sønn på 1 år, og lurer litt på hvor mye av det vi spiser som han kan spise. Erfaringer?
Jeg har ei jente på tre og en gutt på 5. Hos de og samboer lager jeg poteter og saus i tillegg, evt gulrøtter. I dag skal de ha fiskeboller. Da har jeg masse ferdig laget kjøtt i fryseren som jeg varmer og hiver på brokkoli å blomkål å 1 ts rømme på til meg selv. Den dagen jeg begynte på kur steikte jeg opp 2 kg kylling, 1 svinestek, så da har jeg liggende! Gubben kom også hjem med 10 kg kjøttdeig😉 lurt å ha litt liggende😃
Hei :) Jeg og min mann har tilsammen 5 barn i alle aldre. Hos oss spiser vi lavkarbo på den sunne måten: altså grønnsaker, mest mulig rent kjøtt og ren fisk, egg, bær, nøtter og frø og noe meieriprodukter.
Dette er mitt kosthold. De andre spiser brød, frukt, litt snop, brus, melk osv utenom. Det vi spiser er vanlig norsk kosthold, og det er mye bedre enn kostholdet vi hadde før med mye hel og halvfabrikata. Sunt og godt :) Masse lykke til videre :)
Måtte opp på vekta idag... Klarte ikkje la vere... Og den viste 2 kg ned:) Vatn vel og merke, men allikevel ned:) Sånn har det jo starta kvar gang, så spenninga no blir om den vil tusle vidare nedover.
Har nettopp bestillt alle ketolysetablettane, så får vi sjå om dei har nokon effekt:)
Ellers så bestod frukosten av 120 gram kvitost og 5 små purreløkringar varma i micro :D :D Og til lunsj blei det litt salat med bacon, kylling, olje:)
I går hadde jeg lite fett i maten. Men da gikk jeg ned bare 100 gr.
Har totalt gått ned 2.3 kg siden torsdag.
Er det slik at jo mere fett jo mere ned i vekt???
I dag har jeg vært på en liten shoppingrunde nedi sentrum her. Endte opp med Ketostix, kokosmel og finmalte mandler. Og Cocosa ja. Tenkte å bruke Cocosa til å steke i blant annet. Så får vi se hva jeg finner på med kokosmel og mandlene.
Bruker dere noe søtning av noe slag? Har smakt Sukrin, og liker det ikke. Noen av dere som har prøvd Tagatesse? Funderer på å prøve det når jeg skal lage rømmegrøt eller lignende.
Jeg ble glad da det var kommet stevia-suketter, så jeg bruker litt av det i teen. Ellers har jeg agave-sirup, som smaker helt nydelig (men som jeg ikke bruker nå i ketose, da).
Juli - er vel ikke "jo mer jo bedre" akkurat, men tenk deg at det er tre biter i den maten du spiser. Karbohydrater, proteiner og fett. Når du tar vekk veldig mye av karbene, er det fett og proteiner igjen. Hvis du spiser deg mett på proteiner og har lite fett i maten, har du trolig spist alt for mye proteiner. Det er ikke bra det heller, så prøv å balanser det.
Leser man LCHF-litteratur og Atkins-induksjons-forskning, snakker de jo om at man skal ha en ganske stor andel av energien sin i form av fett.
Hei på dere:)
Da slenger jeg meg på her jeg og.
Var innom i ettermiddag for å mentalt forberede meg på å endre kostholdet. Men da jeg var i butikken i kveld, endte jeg opp med å handle i "ketostil". Det vil si at jeg også nå skal kjøre en runde til mål er nådd.
Har gått ned 25 kilo på ketolyse i 2006 da jeg var 27 år. Av ulike årsaker har jeg hatt en vektoppgang det siste året, og må ned 15 kilo for å nå målet på 63 kilo igjen.
Del gjerne gladelig apper og annet som dere kan tenke er et motivasjon bidrag. :)
Body Tracker må jeg sjekke ut. Er det målene, det kanskje?
Jeg har nå vært i ketose i to uker og skal over på mer fiber og mere grønnsaker, så da bør jeg kanskje bevege meg over til en annen gruppe enn denne. Har gått ned 3 fine kilo, da.
Hehe
I den appen legger jeg inn både kilo og mål. Ganske bra må jeg si, etter to dager! :) Har gått ned 1,8 kg, og 2,5 cm som jeg kan konstantere KUN er vann! Men da skjer det noe med kroppen, og det er jo bra ;)
Gratulerer med starten i vektnedgangen din! :heia:
Lykke til vidre!
Hei!
Jeg melder meg inn her til dere. :-)
Har vært på ketose nå i en uke, og lavkarbo litt lenger, men med en liten pause..
Har ingen aning på hvor mye jeg har gått ned, for har ikke veid meg..
Føler meg mindre rundt mage allerede, sikkert bare ikke oppblåst lenger, og mye mer energi allerede.
Var litt svimmel i starten, men allerede bedre av det også. :-)
Huden begynner også å bli bedre!
Har så mange fordeler av dette, og enda bedre skal det bli om noen dager da jeg skal veies og måles!
Gikk på lavkarbo/ketogent for en stund siden og hadde god suksess med det. Ned 15 kg, men opp igjen pga gravid. Nå er vesla her, og jeg prøver på ny! Vil ned 15 kg nå, kanskje 5 til senere.
Hva spiser dere? Og hva spiser dere ikke på ketose, som dere spiser på lavkarbo?
Ang apper kan jeg anbefale:
Norske matvaretabell
Endomondo
Jefit
Jefit har styrkeøvelser og vekt/mål
Endomondo er kjempe motiverende
Matvaretabell kjekk å ha i farta når du er usikker. :-)
Korleis går det med gjengen her?:-)
For mitt vedkommande går det veldig greit. Vekta tuslar sakte nedover, og eg ventar egentlig berre på platået... Matmessig er går det greit, ingen sug etter fy-maten:-D Enkelte dagar føler eg at eg muligens får i meg for lite feitt og mat generelt, men kjem til å fortsette så lenge vekta går i rett retning;-)
Her går det unna. :)
Er i praksis for tiden og litn tid for å spise eller drikke, men får litt i meg til lunsj. Har ikke hatt så mye matlyst heller. Har med meg chai med fløte, cocosa og smør med, som går ned på høykant til lunsj, med litt kjøtt eller egg.
Har gått ned 3.8. kg og en hel del med cm. Litt mye på ti dager syns jeg, men var vel mye rart som måtte vekk? :S Går rette veien i hvertfall:) I helgen har det blitt en grusomt mye med fløte og fett, og jeg er klar for en ny uke med ketolyse.
Slenger meg på her jeg :)
Jeg startet den 12.11 på ketolysekuren - igjen... Sommeren 2009, fra 13.4-ca 20.7 gikk jeg ned 14 kg. Drev på litt til og fra, og til jul hadde jeg gått ned ca 16 kg. Holdt meg bra etter det, selv om jeg ikke gikk på kur, men så falt jeg gradvis tilbake i gammelt mønster... Og har gått opp igjen nesten alt...
Men nå er jeg ved friskt mot, og har denne uka gått ned 2,6 kg, så jeg er i gang!! :heia:
Så får vi se hva fremtiden bringer... ;)
Har forresten den gamle tickeren min...husker ikke pin-kode så jeg får endret den, og husker heller ikke hvordan jeg fikk den inn på sida, hehehehe :o og klarer heller ikke å få slettet den gamle... Litt utafor, kan man si... :eek::flau:
Heiallihopa! :)
Jeg er Cecilie og kommer fra Stavanger Jeg har akkurat fyllt 29 år og bor sammen med mitt lille busfrø på 2,5 år. Jeg har slitt med vekten siden jeg var 16-17 år men hatt komplekser siden 12 års alderen. Jeg begynte og lese om lavkarbo for noen år siden, men prøvde det først sommeren 2011 og gikk ned 10 kg. Men dessverre så har jeg hatt ett veldig turbulent år som endte med samlivsbrudd og +10kg. Kjenner at jeg endelig har litt å gå på og startet forrige uke. Jeg var tilogmed på yoga for første gang på mange år, og det gjorde godt. :)
Vekten når jeg startet var på 100 blank. Og i dag viste vekten 98,7. Jeg er godt fornøyd med dette ettersom dette ikke er min første gang på Ketolyse og visste at jeg mest sannsynlig ikke kunne regne med 3-4 kilos nedgang slik som første gang.
Nå skal jeg snart ut å handle, har skrevet meg opp en meny for ett par dager, jeg klarer aldri å lage for en hel uke - ombestemmer meg hele tiden. :P
Håper jeg kan bli kjent med dere her inne, forumet har alltid virket som en koselig plass å være. :)
Jeg vil være med!
Har gått på lavkarbo tidligere, men falt helt ut etter et sykehusopphold (søren ikke mye mat man får servert i sykesengen som kan spises når man skal styre unna karbohydratene!). Den gangen gikk jeg ned til 63,7 kg som laveste vekt, men gikk opp til 71 kilo veldig raskt etter det sykehusoppholdet.
Har prøvd meg på lavkalori en stund siden det er litt enklere med tanke på planlegging, men guri så lei jeg er av å være sulten hele tiden!
Har hatt problemer med kroppen min så lenge jeg kan huske. Mitt tidligste minne hvor jeg var oppmerksom på kroppen min var da jeg var rundt 5 år og var på stranden. Så ned på magen min og syns den var så stor i forhold til alle de andre... 5 år!
Har planer i morgen som ikke lar seg forene med lavkarbo, så begynner på onsdag. Da rekker jeg å planlegge litt mat først også :)
Høyeste vekt: 75,9
Vekt nå: 68,3
Mål: Der kroppen stabiliserer seg, forhåpentligvis på rundt 58 kilo.
Er forøvrig 165 høy.
Hvordan går det med dere?
Jeg har visst begynt nedtrappingen til lavkarbo allerede. Det er ca 10 gram karbohydrater i et knekkebrød, men 90 gram i et vanlig brød...
Skal straks ut med noen venninner, får håpe det er noen karbo-vennlige alternativer til meg (selv om jeg tviler), for det er helt greit å være i gang allerede i dag.
Hei, er det mulig å slenge seg med her, så lenge etterpå? Jeg har ikke hatt anledning før pga har vært på sykehus i flere uker med jenta mi some r operert, skal være hjemme å pleie henne til midten av des nå, så tenkte å starte å ta vare på meg selv endelig, et siste forsøk på å komme meg ned i vekt, går det ikke nå så får jeg bare være sånn :(
Jeg har prøvd tidligere, men har alltid stoppet med et forferdelig søtsug/sug etter annen mat, å så har jeg falt helt ut av det, mesteparten jeg har gått ned er 11 kg...alt er på igjen.....sørgelig men sant, jeg har 4 unger så innimellom disse slankeperiodene har jeg hatt svangerskap som også har ødelagt vekten igjen, men nå er jeg ferdig med svangerskap, så om jeg hadde klart det nå, så kanskje det endelig går :D
Jeg er 33 år, har som sagt 4 unger, pluss en på avlastning, jobber i butikk, enn så lenge, må skifte pga jeg klarer ikke mer pga helsen, har fått migrene, magesår, og er generelt utslitt, veeeeldig travelt i forhold til en tidligere butikk jeg jobbet på.
Legen har sagt jeg MÅ ned i vekt, BMI på over 31, altså fedme.....
Jeg er 94,5 kg som startvekt :( Drømmer om 19,5 kg av, ned til 75 kg, målet er til sommeren neste år, men kan hende det er for kort, men forsøker ihvertfall :)
Håper dere har plass til en til, for en ting vet jeg, jeg klarer det IKKE alene :( jeg trenger et dytt i baken innimellom, å motivasjon fra andre is amme båt, for rundt meg så er det ingens om forstår hvorfor jeg skal gå ned, å hva som feiler legen min som sier at jeg må ned så mye, de ser det ikke, å så er jeg laaaangt over overvektig... det er ingen støtte å hente, de mener at det kommer ikke til å være noe igjen av meg, å at skal jeg ned så må alle ned.....
Jeg trenger noen som forstår, noen som er i samme båt..
hope10: Klart det er plass til deg. November er ikke over enda ;)
Her går det forøvrig litt på tverka. Men det skyldes at hodet mitt ikke er helt med om dagen. Har en del komplekser og tanker som plager meg, og jeg må sortere litt her før jeg klarer å fokusere der jeg skal. Men, har hvertfall booket 2 timer med PT til uka, så er i gang der hvertfall. Nå er det bare å fokusere på maten i tillegg. Når jeg har sånne dager som jeg har nå (med ørten tanker og man er litt utafor og deppa), da skal det INGENTING til før jeg er vippet av pinnen. Så med 2-3 dager nå med tårer som bare triller av egentlig ingenting, kjenner jeg at nå begynner det å bli bedre her :)
Nå har jeg prøvd å lage ostekjeks i lang tid. Får det ikke til!
Ser på bilder fra andre at de blir store og fluffy, men de jeg får er helt flate... Har prøvd i både ovn og mikro, med forskjellige temperaturer og både stekeovn og varmluft.
De funker forsåvidt allikevel - de holdt pålegget oppe. Men mulig at kavli med jalapeño ikke er heelt det beste når pålegget er reker og majones...
Men hvordan skal jeg få de fluffy? Jeg vil ha fluffy ostekjeks :p
I dag var det nesten plikt-skeis på jobben!
Vi er ikke så mange på jobb i dag, så et par av gutta foreslo at vi kjøpte pizza fra peppes til lunsjen. Jeg er utrolig glad for at den nærmeste pizzasjappa ikke åpner før klokka 3!
Hei :)
Slenger meg på med dere jeg! Jeg startet på onsdag på 81 kg. målet er 62 kg - Da er jeg ikke lenger overvektig pr BMI definisjon og jeg skal få utført en brystreduksjon. :D Har dere en fast veiedag?
Hei:) Koselig å ha deg med!
Jeg har målt og veid midt i uka i begynnelsen, men så ble det for mye stress, så det blir i helgene hovedsaklig. Måling kan jeg jo gjøre når som helst, så har gjort det nå og da når jeg har følt at jeg har hatt lyst. Er veldig motiverende å se at det forsvinner en cm her og der. :)
Jeg har vært skikkelig oppblåst i dag og aner ikke helt hvorfor, men går nok over. :) Jeg har ligget på 3 måltider om dagen og holdt meg unna annet søtningsstoff enn Stevia og "snacks" på kvelden. Har blitt noen nøtter før middagen er klar, men det er alt. Veldig godt å kvitte seg med en dårlig vane med "fysing" på kvelden, så er jeg kanskje helbredet fra det i slutten av kuren? :)
Jeg veier meg på mandager. Viktig å ikke veie seg for ofte - og husk med en gang at kroppen holder på vannet når du har mensen.
Måler meg ca annenhver veiedag (eller hvis jeg blir demotivert hvis vekten viser veldig lite nedgang, eller oppgang!).
Hvordan går det med dere?
Jeg har hatt en super matdag. Har lagt inn det jeg har spist i dag, det jeg planlegger å spise til middag + kveldsmat. Ender på 11 karber i dag, og omtrent alt kommer fra grønnsaker.
Men det er "den uka", så har ikke allverdens forhåpninger for veiingen i morgen tidlig...
Såvidt jeg har fått med meg så får man ikke til å lage ostekjeks av Kavli sine oster etter at de endret oppskrift. Men Taffelosten fra Tine funker:) En skive på bakepapir(!) i mikroen på full guffe et par minutt:)
Har funnet ut det. Men det er helt greit. Funker fint å ha pålegg på allikevel. Har stekt opp masse i ovnen (siden det er så mye enklere enn å fly opp på krakken for å nå opp til mikroen over kjøleskapet), så nå har jeg et lager av dem (som kommer til å være borte senest tirsdag...). Skal kjøpe taffelost neste gang jeg er på butikken =). Er jo så greit å spise pålegg med pålegg!
På jobben er det slik at når man har bursdag, så må man ha med kake. Jeg var på jobbreise på bursdagen min, men må lage nå istedet. Så på tirsdag skal jeg ha med ostekake. De på jobben trenger jo ikke vite at kaka anses for å være et fullverdig lavkarbomåltid...
Jeg har slitt med oppbåsthet de siste 2 ukene, og det er verst nå. Dette var noe som var et problem før jeg begynte på Ketolyse. I går startet det å boble i magen og rap og annet mindre hyggelig fant veien ut munnen. Grose! Da boblinga ikke har gitt seg så skal jeg prøve å helle innpå med linfrø, fett og vann i dag. Håper dette hjelper!
Ellers har vekta gått litt opp og ned den siste uka. Spiser keto, men kanskje jeg spiser for lite karbohydrater rett og slett. Jaja. Mye å teste ut:))
Dette har jeg ikke opplevd.
Skriver du inn alt du spiser på diett.no ? Det er hvertfall den letteste måten å vite akkurat hvor mange karbohydrater man spiser. Prøv å ligge på 75 - 20 - 5, altså 75% fett, 20% protein og 5% karbohydrater. Du kan se prosentfordelingen av maten du spiser under "k-diag" på høyresiden på diett.no. Kjøp ketostix på apoteket også, så har du full kontroll (jeg kjøpte mine på boots apotek til 55 kr). Prøv i det lengste å få dine karbohydrater fra grønnsaker.
Når det gjelder vekten, så er det lurest å ikke veie seg hver dag. Prøv å hold deg til en gang i uken (husk veietråden for novemberstartere! :D), og mål cm på kroppen din også. Når veksten står stille (eller kanskje går opp) så er det litt demotiverende. Men om du måler cm i tillegg, så kanskje du oppdager at du har gått ned flere cm istedet - og da er det kanskje glemt at man har gått opp 200 gram...
Pass også på at du drikker nok vann. Ha litt sitron eller agurk i vannet, så blir det litt lettere å drikke.
Overgangen til ketose kan ta et par uker, men det er lettest å følge med om man skriver inn på diett.no, og også følger med på ketostix. Noen må spise under 15 karbs om dagen for å være i ketose, andre kan spise oppimot 50, og fortsatt være i ketose. Her er det greit å prøve seg frem for å finne toleransegrensen for din kropp.
Selv kan jeg spise opptil ca 30g om dagen (men spiser ca 10-20 om dagen), noe jeg har funnet frem til gjennom prøving og feiling (og feiling er dødskjipt, siden man da må gjennom overgangen til ketose igjen, med tilhørende kvalme, slapphet og hodepine).
En annen ting: Med tanke på rap og ehh.. ughh.. Kan det hende du har spist noe du ikke tåler? Har du spist noe de siste dagene som du ikke har spist så mye før? Eller kanskje du har fått i deg noe som egentlig burde ha vært kastet?
Herlig bieffekt av lavkarbo:
Når man er sulten, så er man sulten i magen, men resten av kroppen funker fortsatt og lunta er myyyye lenger.
Kjente plutselig at jeg var sulten (og heldigvis er lunsjen om tre kvarter), men vet at nå kunne jeg klart maaaange timer til uten mat uten å rive hodet av den første som snakket til meg, eller besvime så fort jeg reiste meg opp! =D =D
Slenger meg på i siste liten! Startet forsiktig for en stund siden, var litt i ketose, men ødela det med konferanse helg. Huff.
I dag veide jeg meg, 66kg, skal ned til 57kg. Begynte desember i fjor på 77kg, ca. Har gått ned fra der med hjelp av ulike metoder, men mest lavkarbo.
De to siste dagene har vært bra måltidsmessig. Lage Ziggy's polarbrød i går for enkel skolemat. Ellers mye egg og ost, haha.
Appelsinpiken: Jeg har tidligere gått ned 25 kilo på Ketolysekuren, brukt ketogendiett mot epilepsi og har aldri hatt noe problem med å ha oversikt med inntaket av hverken karber, fett eller noe annet. Deriomot har jeg aldri hatt dette problemet med magen, så derfor er jeg litt i uråd. Uansett, takk for rådene. :)
Jeg fikk fart i sakene, men er fortsatt oppblåst, så jeg setter en finger på stress som årsak. Regner med at det blir bedre når jeg er ferdig med innleveringer og eksamener. :)
Vet du, det så jeg like etter at jeg postet det innlegget. Men jeg tenkte at pytt sann. Sikkert noen andre som trenger å vite det for å ikke miste motivasjonen, så da gadd jeg rett og slett ikke endre det jeg hadde skrevet :p.
Bra at det har roet seg litt. Håper oppblåstheten din går over snart. Er litt oppblåst i dag selv.
Ostekaken jeg prøvde meg på i går (som var kjempegod forrige gang jeg lagde den) smakte helt feil. Tror jeg må ha hatt feil blandingsforhold av noe. Så da tenkte jeg at det var greit å ikke ta den med på jobb (den som har bursdag, må ta med kake!).
Nå holder jeg på å lage ferdig-muffins, så jeg har noe jeg kan ta med i morgen. Jeg som ville ta med meg noe jeg også kunne spise av... :( Kjenner magen blir mer oppblåst av bare lukta av dem...
Ja, av og til må jeg ta meg en liten sånn pep-talk. Selv om jeg ikke har nådd ideal vekten så har jeg jo kommet meg ett stykke på vei. Det har bare gått så sakte som man blir på en måte vant til vekten. Har veid 65kg en goood stund nå, uten å ha gjort mye annerledes en å bare spise sunt og bevege meg.
I helgen skal jeg vekk, så da skal jeg lage frøbrød. Høres veldig godt ut! Ziggy sitt brød var veldig godt også, men bomma litt her og der, brukte rømme istedetfor, så litt CC. Alt ble egentlig bare søl. Smakte godt, men ble litt mye ost en stund! Haha,
Jeg er så kvalm i dag... Skjønner ikke hvorfor.
Holder på å lage ostekjeks i ovnen nå, og blir bare mer kvalm av lukten av smeltet ost. Har spist helt riktig i dag også. :(
Kanskje finne på mat noen dager uten ost? :) kanskje helt uten melkeprodukter? Jeg blir helt opphengt selv i matretter jeg opplever funker, og så slipper jeg å være veldig kreativ om jeg gjør det ;) problemet er at en blir plutselig kvalm og lei, ikke minst oppgitt. I det siste har jeg spist mest fordi jeg må :S :klem: håper det går snart over!
I går lagde jeg buljongsuppe med brokolistilk, vårløk, tørket persille og ferdig skinkestek som jeg kuttet i biter og varmet i suppa. Og så lagde jeg fett chai (høres ikke digg ut, men har cocosa og fløte i, shake'a) som fettkilde. Var så godt at jeg fikk lyst på det i dag og. Må bare ikke gå lei;)
Tenker jeg skal lage en roastbeef i helgen, så kan jeg fryse ned litt og.:)
Har begynt å slenge på fiber til hvert måltid nå, håper det gjør susen med magen.
Etterpå skal jeg på skitur i Nordmarka med jentungen. :) prøvde å starte litt opp med yoga i går. Skal prøve å være flink til det, så får jeg stresshomonene litt ned. Kjøpte meg sånn kettel-bell som jeg slenger litt rundt i løpet av dagen.
Kjærsten snakker om å ta keto-pause i jula, men ikke søren om jeg gidder å ødelegge diett pga litt snop! :)
Får nesten prøve det. Det jeg har mest lyst på nå er ritzkjeks. Sikkert fordi det er salt. Har nesten kastet opp et par ganger, og har ikke matlyst (bortsett fra den ritzkjeksen).
Får kjøpe med litt bacon på vei hjem fra jobb etterpå. Og lage squashlasagne (den er knall til lunsj, så jeg slipper å måtte legge ut om kostholdet mitt for kollegaer med sterke meninger om hvor fælt fett er).
Drømte at jeg var gravid for et par dager siden, kanskje jeg er i gang med innbillt svangerskap? :p
Jeg savner ostefondu jeg... mmm... MÅ ha bondebrød til det. Tenker å lage raclette en kveld, for det er sååå nammis. Blåskimmerost på squash og sopp :sikle: Da ha jeg bare biffbiter som jeg steker til. Burde lage det en gang i uka egentlig.
Var i praksis for noen få uker siden og spiste keto i lunsjen. Den første dagen ble det litt diskusjon blant disse damene som syns det vær så "skummelt og ekkerlt" med fett. De andre dagene etter det så satt de å siklet over røklaksen og eggerøren, kotelett og gratinert blomkål og brokoli... Er så mange som spiser keto nå legger jeg merke til... 3 egg, majo og gront oppå super tynne hjemmelagde knekkebrød. Men de holder det også "hemmelig". A keto knows a keto. :D
Jeg har plutselig ikke utslag på stixen. Enten så er det de få bitene med paprika jeg spiste i salaten i går, eller at jeg drikker vann som en svamp. Kan også være de disberger tablettene jeg må ta, og derfor ikke tålerr ekstra karber. Kanskje jeg rett og slett må starte på brokolistilk og kylling dietten min igjen? Hope not.
Lager meg opp løvetann-te nå og håperr det hjelper på systemet. Tenker å ha denne teen i alt veskeinntak fremover. www.nrk.no/programmer/tv/schrodingers_katt/1130379.html
Kanskje dette og kan hjelpe mot din kvalme? Var jo like sjuk her på mandagen. Kan jo være noe som går også?
:klem:
Kanskje løvetannte er noe jeg bør prøve ut? Hvor får man kjøpt det? Helsekost?
Lunsjen gikk greit. Fikk spist litt, siden sulten meldte seg litt mens jeg satt der med vannglasset mitt sammen med mine brødspisende og pølsespisende kollegaer.
Husker ikke om jeg har sagt det før, men: Hver gang jeg får lyst på brød så visualiserer jeg at brødet i magen er en seig, grønn guffe. Ugghhh. Da forsvinner lysten på brød ganske greit ;).
Kvalmen ga seg også når jeg fikk spist litt (selv om det var ostekjeks). Men tror jeg skal ta et par dager uten noe særlig ost allikevel (men at det er ost på toppen av squashlasagnen, får heller bare være - lasagne uten ost høres så kjedelig ut :p ).
Får lage litt knekkebrød i helgen også, så jeg slipper unna spørsmålene om kostholdet mitt i lunsjen til uka.
Jeg er ikke på hemmelig lavkarbo, men jeg orker ikke diskutere det med fettfanatikerne på jobb. Men om de spør, så skal de få svar. Har jo lest meg opp på temaet, så har motargumenter for alle påstandene folk kommer med uansett. Og hvis ingen av mine argumenter klarer å gå igjennom til dem, så er det jo egentlig ikke verre enn å si at de uansett ikke har noe med å blande seg inn i mitt kosthold.
Da jeg lagde ostekaka som jeg nevnte for noen dager siden, så hadde jeg litt av fyllet over på glass i kjøleskapet slik at jeg kunne smake på den uten å ødelegge kaka. Jeg syns den var så søt, så jeg var ikke sikker på om jeg turte å ta med kaka på jobben.
Men bestemte meg for at skitt au, tar den med (og lagde muffins fra pose i tillegg sånn i tilfelle).
Kaka gikk ned på høykant - og jeg klarte nesten ikke spise noe av den for den var jo kjempesøt! Det var visst tidenes beste ostekake! Tydelig at mitt behov for søtt har blitt redusert, og et herlig tegn på at smaksløkene er på vei til å normalisere seg :). Hurra!
I går var jeg og en venninne og svømte. 1000 meter på 41 minutter! Nå må vi bare bestemme oss for om vi skal prøve å svømme lenger på 41 minuttter, eller om vi skal svømme 1000 meter på kortere tid. Uansett kjempefornøyd, for det her var hardt for meg som ikke har svømt siden en gang på ungdomsskolen...
Jeg er glad i å svømme men har ikke svømt veldig mye etter jeg flyttet fra Tønsberg som 12-åring til Ringerike (38 nå) :) De første gangene (kjøpte årskort på svømming/trening for to mnd siden) svømte også jeg 1000 m på ca 40 min. Nå svømmer jeg 1000 på litt under 30 :D
For meg har det gått helt automatisk, etter som man blir "trent" på svømming igjen. Syns dere skal fortsette med å svømme jeg rett og slett. Tell gjerne meter :) Jeg svømmer til jeg ikke orker/gidder mer. Noen ganger er det så inni h..... my folk der, da svømmer jeg kortere distanse ;)
Ser at mange svømmer fortere enn meg, noen svømmer saktere. Tenker at det jeg gjør skal være "moro", ikke stress. Sånn tenker jeg med alt da, setter meg ikke veldig høye mål ;) Ergo er det så mye mer moro og enklere å nå dem, uten å gå lei :)
Tok en sånn urinstix test her om dagen, å den lyste lyst fiolett! Så da er jeg jo i ketose, har da vært offisielt på ketolysekuren siden Mandag. Når er det jeg begynner å rase ned i vekt!? Huff. Får bare smøre meg med tålmodighet.
Jeg er sånn småkvalm hele tiden da, trudde først det var pga stort oste inntak, men har nesten ikke spist ost de siste dagene og er alltid litt småkvalm etter alle måltid. Tipper det er tegn på att noe skjer? Har hatt hodepine, små svimmel, generelt tegn på lavt blodsukker.
Har alltid vært plaget med veldig lavt blodtrykk, men det har begynt å stabilisere seg litt nå. Men den småkvalmen er litt rar, orker ikke så mye mat. Men er ikke sånn små sulten hele tiden.
Håper alle har hatt en kjempe fin start på Desember måneden! Min begynte med hjemmelaget lavkarbo varm sjokolade! Som var HIMMELSK! Med hjemmelaget krem!
De ubehagene du nevner er typiske symptomer på overgangen til ketose. Denne overgangen (med ubehagene) kan vare fra et par dager til et par uker.
Det er ikke sånn at man nødvendigvis raser ned i vekt av lavkarbo, eller av å være i ketose. Men dette er en lettere måte å holde seg til vektnedgangen uten sprekker. Det er fordi du kun spiser når du er sulten, og det du spiser holder deg mett mye lenger enn hva et par skiver med skive med kokt skinke ville ha gjort.
Veldig mange går veldig fort ned de første ukene (noen går ikke noe særlig ned, mens andre opplever 4-5 kilo i løpet av de første 2-3 ukene). Men når man går ned så mye i vekt på en gang når man spiser lavkarbo, så er det ikke fordi man går ned 4-5 kilo i fett, men i vannvekt. Kroppen har holdt på mye vann, som nå slipper taket.
Husk også at når kroppen din syns den har nådd idealvekten, så slutter du å gå nedover. Kroppens idealvekt er ikke nødvendigvis det samme som hva du ser på som idealvekt.
Selv på lavkarbo så går man ofte ikke ned mer enn 0,5- 1 kilo ned i uken i snitt.
Husk å måle cm på kroppen din. Det hender at man ikke går ned i vekt, men så har man krympet litt i størrelse istedet den siste uken. Da er det greit å ha et målebånd for å sjekke, for det er utrolig kjedelig å oppleve at vekten står stille og så ikke oppdage at man har gått ned 4 cm rundt midjen siden forrige mandag siden man ikke har tatt frem målebåndet.
Drikk MYE vann! Drikk vann hele tiden. Når jeg spiser lite karbohydrater er jeg tørst nesten hele tiden (men ikke press det i deg!). Ha oppi litt sitron eller agurk i vannet hvis du syns det er vanskelig å drikke nok. Men siden stixen din var lys lilla, så ser det ut som du klarer deg bra så langt. Husk at hvis stixen blir mørk lilla så er det et tegn på dehydrering.
Prøv å unngå søtstoffer de første ukene. Søtstoffer er en kjent partystopper som kan forhindre deg i å gå videre ned i vekt.
Og prøv å få omtrent alle karbohydratene dine fra grønnsaker.
Vil forresten anbefale squashlasagne til lunsj! Oppskrift finnes her på forumet :)
Ser nå at vi er omtrent like høye, veier ca det samme nå, og har samme målvekt. Jeg har planer om å være i ketose til jeg er nede på 60 kilo (eller der kroppen stopper opp av seg selv hvis det skjer før), og så gå over til litt mer moderat lavkarbo med en økning på 5 gram karbo per uke.
Forresten: Om du går ut av ketose, så kan det hende at kroppen bruker lang tid på komme i ketose igjen (selv om sprekken kun kommer fra en enkelt potet fra et enkelt måltid).
Snikveiingen i dag morges (veiedag i morgen) viste 66,4 kilo, som betyr 1,3 kilo ned siste uke. Krysser fingrene for at jeg går ned 0,7 i snitt, og da er jeg på 60 kilo i starten av februar, og øker karbohydratene forsiktig derfra.
Jeg er av de som ikke kjenner metthetsfølelse når jeg spiser karbohydrater. Kan spise masse mat og bli stappmett. Så går det 5 minutter (og da mener jeg virkelig maks 5 minutter) så kan jeg spise en ny porsjon. Når jeg spiser lavkarbo så blir jeg mett lenge før alle andre rundt bordet, og metthetsfølelsen varer mye lenger. Jeg kan tilogmed trene uten å ha spist på forhånd.
Da jeg svømte på fredag, så hadde jeg ikke spist siden lunsjen klokka halv tolv. Svømte mellom klokka 17 og 18, og var ble ikke sulten før jeg var hjemme igjen ca klokka sju. Men det skal sies at hodet mitt var veldig klar for mat da jeg dro fra jobben... Gikk inn på narvesen mens jeg ventet på t-banen og gikk gjennom alle hyllene etter noe lavkarbovennlig, men det eneste de hadde var stivelse dyppet i sukker, og da hadde jeg jo ødelagt hele greia.
Nå skal jeg ta meg en babybel og en liten teskje med cocosa (tett fulgt av en stor skje med sana sol, for det smaker ikke godt med en skje fett) og så skal jeg dra til svigers på middag. Hva er vel bedre enn å få servert ribbe når man er på lavkarbo! =D =D
Har nok ikke vært så flink på å unngå søtstoffer, men har ikke hatt problemer med dette før. Kan alltids bli litt flinkere på det da.
Det er deilig å spise når man er sulten, å så kunne gå lenge mellom måltidene. Det er så utrolig slitsomt å gå å spise hele tiden, trøkke i seg femten mellommåltider i løp av en riskake eller en gullerot. Det bare erter opp magen føler jeg! Nå, hvis det er ille, tar jeg meg litt ost eller noe oliven. Å så er jeg faktisk tilfredsstilt! Det er godt.
Å jeg føler meg tørst HELE TIDEN! Har aldri vært en sånn som står opp og drikker ett stort glass vann, men nå er jeg det! er helt struptørst! Men nå i det siste har jeg blitt så lei vann! Men har kjøpt en pakke grønn te med mynte, som er veldig bra! Mynte fjerner jo søtsug, selv om det ikke er mye igjen av det, å grønn te slukker tørsten bedre en vanlig vann.
Så er det jo sunt da. æsj! :P
Det føles nesten som kroppen har stoppet på idealvekta, har vært så vidt det var nede i 64, men får se, kan jo være att jeg bare ble slapp.
Så, da begynner vi neste uke uten søtstoffer, bevepnet med grønn te og ost! Juhu! Veiedag Tirsdag, må si jeg gleder meg litt.
Så bra at du vil legge om kostholdet!
Du kan jo begynne litt allerede nå med en moderat variant av lavkarbo? Spis litt mindre potet og grønnsaker som vokser under jorden enn hva du ellers gjør, og spis "lovlige" grønnsaker i fleng!
Spis knekkebrød istedet for vanlig brød. En skive grovbrød (ca 40 gram) har ca 90 gram karbohydrater i seg, men et havre-knekkebrød fra wasa har 10,5. Hjemmelagde knekkebrød har enda mindre karbo i seg :)
Hvis magen din vender seg til litt høyere fettinntak nå før jul (pass på julegodteriet, du kan lage dine egne lavkarbovarianter uten alt sukkeret og melet!) så blir du ikke så tung i magen etter julemiddagen heller.
Surkål kan du forresten lage selv (oppskrift her på forumet), så da kan hele familien spise surkål uten alt sukkeret.
Det er ingen grunn til å ikke begynne allerede nå, og så gå over til ketolyse etter nyttår.
I går dro jeg på middag hos svigers.
Skrev inn det jeg regnet med å spise på diett.no før jeg dro og hadde regnet inn litt potet og litt surkål, og holdt meg innenfor kvoten min.
Så langt, så vel.
Men så utover kvelden, så ble jeg litt kvalm, og det var først da jeg innså at jeg satt med hånda nedi skåla med nonstop :eek:!
Har regnet inn ca så mye jeg tror jeg spiste, og skrev det inn på diett.no og tror jeg endte på ca 53 karbohydrater. Prøvde å veie opp for fadesen med egg og bacon da jeg kom hjem, men i dag er jeg litt mer sulten enn jeg har vært de andre dagene.
Ketostixen i går kveld viste at jeg fortsatt var i ketose, så blir spennende å se hva den sier i kveld. Håper den fortsatt er lilla i kveld.
Pokker!
(Men jeg har gått ned 1,3 kilo denne uken, så får tenke på det istedet)
Wohooo!
Nå har vekten gått opp, ned og stått stille siden første uken. Og så, plutselig! I natt har kroppen kvittet seg med oppblåstheten, ned 2 cm rundt magen(under navel), -2 cm rundt hoftene og -1,3 kilo siden i går! :heia:
Da øyner jeg håp!:D
Maten i går var røklaks, eggerøre av ett egg og en dæsj med rømme. Det samme til lunsj/middag og så fiskeburger med dampet blomkål og smør. Ellers ikke noe mer i magen enn kaffe og vann.
I dag har vært bra, men begynner å bli temmelig lei eggerøre til Lunsj og frokost. Salat er jeg heller ikke noe keen på siden jeg spiste meg ihjel på det i sommer.
Hva spiser dere til lunsj!?
Går nok i salat til lunsj her:-) Har salatbar i kantina på jobben, men der er alltid godt og variert utvalg, så har til dags dato ikkje gått lei av salaten der;-)
Sjøstjerne:
Hva med hjemmelagde knekkebrød? Da kan du ha vanlig pålegg på (bare sjekk karboinnholdet). Eller avocado og reker?
Røkelaks, kokt egg og majones?
Salatrull (stort salatblad rullet sammen) med laks, løk og rømme / tunfisk og majones / roastbiff, remulade og oppkuttet sylteagurk - fantasien setter grenser.
Eller en liten boks makrell i tomat med majones.
Og så er det ingenting i veien for å ta middagsrester som frokost/lunsj. NAM!
Appelsinpiken, masse bra her! Røkelaks, kokt egg og majones er jo kjempe godt!
Salatrull har jeg ikke prøvd, men det høres både lettvint og raskt ut!
I morgen og onsdag blir det hjemmelaget tomatsuppe med egg i alle fall!
Deilig å ikke føle seg som en ballong hele tiden, det er nok det beste med lavkarbo!
Etterhvert vil du oppdage at du ikke trenger leppomade eller fuktighetskremer (med unntak av kuldekrem, den gir jeg ikke slipp på når det er så kaldt) og sånne små nupper forsvinner også etterhvert. Det har litt med at man smører kroppen fra innsiden. Og håret kommer til å bli mye finere etterhvert også.
Som du sier så er deg herlig å ikke føle seg som en ballong. Man ser jo mye slankere ut med en gang - og så går man ned i vekt samtidig som magen er flatere. Hurra =D
I dag skjedde det merkeligste. Jeg trente, først intervall hoppetau så skulle jeg ta noen enkle crunches. Å da jeg lå der ble jeg AKUTT sulten! Husker det før lavkarbo att når jeg ble så sulten som det, så hadde jeg gått lenge å "brygget" på det, men nå var det sånn "MAT! NÅ!" PANG! Løp inn til kjøkkenet og tok meg en oste bit, etter det.. Helt ok.
Er det sånn att dere tar noe ekstra fett på morgene? En spiseskje oliven olje eller noe? Jeg tar en slurk tran, før tok jeg cocosa å, men nå har jeg bare cocosa pure, vet ikke om det kan brukes som tilskudd.
EDIT: Appelsinpiken: Så noe nå nettopp, sist jeg veide meg (snikveiing) så veide jeg 66,4! :D
Jeg snikveide meg i dag morges, men har gått opp 0,6 siden i går morges. Har holdt meg i ketose selv om jeg gikk på en nonstop-smell på søndag, så det føles ikke noe særlig det her.
Når det gjelder kosttilstudd så har jeg også hørt at den brune cocosaen ikke er egnet som kosttilskudd (men om det er det eneste man klarer å få i seg, så er det bedre enn ingenting).
Selv har jeg bestilt en ny flaske udos choise fra iherb (du får den på helsekost også). Den smaker grusomt, så har alltid klar en skje med sana sol + et stort glass vann for å skylle vekk smaken. Jeg syns den smaker litt verre enn tran, men den inneholder mer bra ting, og en bedre sammensetning av næringsstoffene, så jeg får i meg litt allikevel.
Jeg må anbefale Lavkarbo knekkebrødene fra Brisk bakeri i Ålesund (de har nettbutikk - bare å google). Jeg baker aldri noe som helst lavkarbo "brødbakst", fordi etter å ha testet 100 oppskrifter syns jeg alle smaker dårlig. Men disse knekkebrødene er lavkarbohimmelen for meg. PRØV :D
Nå må jeg skryte litt av meg selv!
Var i svømmehallen for første gang på veeldig mange år på fredag. Da svømte jeg 1000 meter på 41 minutter. I går var jeg i svømmehallen igjen, og da svømte jeg 1000 meter på 35 minutter! Helt utrolig at tiden minsket med så mye etter en gang!
Jeg endte med hånda i godteskåla på søndag, men etter å ha sjekket med ketostix i flere dager så har jeg faktisk klart å unngå å komme ut av ketose! Det er jo helt utrolig, for jeg må jo ha fått i meg minst 45-50 karbohydrater den kvelden!
Kjempebra! =D
Snikveide meg i dag morges, og den viste 0,1kg ned. Krysser fingrene for at jeg har gått ned mer enn det, men at svømminga gjør at kroppen holder litt på vannet.
Jeg er så glad for att det endelig går riktig vei igjen! Med denne farta har jeg nådd idealvekt lenge før Bikinisesongen! Juhu!
Men, skeiet ut med en liten porsjon lett is fra Henning Olsen i dag. Besto radio eksamen skriftelig, så det var jo stas.
Først tenkte jeg "Uhoh, slippery slope! Nå går resten av dunken å!" for det var mektig godt, men rett etter jeg var ferdig så fikk jeg hodepine og ble litt kvalm.
Jeg merker jeg har blitt sånn før å, men da i sammenheng med att jeg prøver å lage lavkarbo/sunne vafler, lapper, pannekaker etc. Lagde noen frø brød, å de har jeg ikke hatt problemer med.
Kan det være noe sukrin jeg ikke tåler? trudde før det var mandelmelet.
Tror det er greit å generelt ikke få i seg for mye søtstoff, men det kan være at du rett og slett ikke tåler det.
Prøv noen dager å ikke lage noen form for erstatningsprodukter. Jeg lager kun knekkebrød, eller så bruker jeg kun rene råvarer. Knekkebrødet mitt består hovedsakelig av forskjellige typer frø.
I dag husket jeg endelig å lage meg frokost. Lagde salatrull med roastbiff, remulade, litt løk og en liten oppkuttet sylteagurk. Det var kjempegodt, mye bedre enn jeg egentlig hadde trodd. Rekker ikke å spise den hjemme, så jeg pakket den inn i aluminiumsfolie, og spiste den på bussen istedet. Anbefales!
I går var det julebord med jobben. Vi spiste ikke julemat, men fikk heller en femretters med alt annet enn julemat. Det er litt vanskelig å vite hvor mye karbohydrater jeg fikk i meg, for jeg aner jo ikke hva restauranten har hatt oppi maten. Prøvde etter beste evne å spise mest mulig riktig, men ble nok litt mer karbohydrater enn jeg burde allikevel. Magen er litt i ulage i dag, men der tror jeg kanskje alkoholen skal få skylda :rolleyes:.
Skal virkelig hive meg på salatblad trenden her! Hvilke type salat er det? Snakker vi salathodet eller hjertesalat? Er bladene sterke nok til å holde på litt?
Det å ha det i foliet er jo veldig smart. Selv om det kan minne litt om rullkebab rundt sjenkestopp på bislett :P
Uansett, i dag har jeg igjen prøvd på noe egenkomponert rask. Vafler! Med bakepro og sukrin. gikk lukt til helvete. Sitter igjen med småkvalme og magevondt. Att jeg ikke lærer!? I min desperasjon på å finne ting å ha pålegg på.
Men salatblad! Det høres bra ut nå.
Skal lage frøbrød i morra da, siden jeg skal til svigers i helga. Lager sånn enkelt frøbrød med linfrø, solsikkekjerner, sesamfrø og knuste mandler. Mandler kan vel ikke skade?
Så blande inn egg og Cottage cheese? Trur det.
Hooot! Sjekket meg nettopp med en stix fordi jeg var litt nervøs att de siste dagers eksperimentering med diverse erstatninger skulle ha noe effekt, vet ikke om kveldens misslyket vaffel kan innvirke enda, men den var i alle fall KNALL lilla! Selv om jeg har drukket sånn ca femti liter vann (sterk, meget sterk, overdrivelse)
Jeg har kjøpt rapidsalat. Den er ganske myk, sånn at det går an å "brette" den rundt pålegget uten at den sprekker opp. Den holder seg ikke stiv slik at den kan spises slik den er uten kniv og gaffel. Siden jeg tar den med meg på jobb og spiser den her, så pakker jeg den inn i aluminiumsfolie, så da minner det jo litt om en kebabrull ;p.
Tror jeg sliter litt om dagen. Veide meg i dag morges, og jeg har gått opp i vekt. Tror jeg glatt kan skylde på (vinen på) julebordet, men fortsatt kjipt. Og så blir jeg liksom ikke mett. Jeg spiser rett og slett ikke nok fett (som forsåvidt er grunnen til at jeg begynte å ta med en salatrull til jobben, for i den pøser jeg jo på med fett. Helgen blir superstreng, for nå må fettet inn slik at jeg kommer inn i den gode rytmen igjen. Eventuelt så må jeg begynne å stå opp litt tidligere, så jeg rekker å lage en skikkelig frokost.
Men i går hadde jeg TIDENES middag. Samboern var på julemiddag med jobben, så da stekte jeg meg en fantastisk biff, med bearnaise fra Christian Potier (1,7 karber per dl), en stekt tomat med masse hvitløkssmør og toppet det hele med tzatziki! Skal definitivt gjentas!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.