< Tilbake til oversikten

Tren som en mann og se ut som en gudinne

ToreH sa for siden:

fitnessbloggen.no/tren-som-en-mann-og-se-ut-som-en-gudinne/

I rest my case. Mye tullball inne på fitnessbloggen også, men Martin Berkhan har veldig mye for seg. Denne artikkelen med linker er verdt å lese, også for menn.

Selv trener jeg nå kun "verdens beste styrketreningsprogram" som heter Starting Strenght blant kjennere. Jeg er nybegynner og har behov for å opprettholde min kjernestyrke. Noen andre som har prøvd dette programmet over tid? Erfaringer? Aldri hørt om det?
Tips mottas med takk, men det flotteste med det er at jeg er ferdig trent på ca 40-45 minutter.
Fantastisk. Og etterpå er jeg dausliten også, omtrent som om jeg skulle sykla i 2-3 timer faktisk. Svetten renner allerede under 1 sett. Litt sånn disgusting med klissvåte benker osv der jeg er, men tørker opp da ;)

Dag A:
3x5 reps knebøy
3x5 reps benkpress
1x5 reps markløft

Dag B:
3x5 reps knebøy
3x5 reps skulderpress (militærpress)
3x5 reps pendlayrows

Trenes 3 ganger pr uke etter følgende mønster:
Uke 1: ABA
Uke 2: BAB
Uke 3: ABA
Uke 4: BAB
Uke 5: ABA osv osv osv.

Skal trene dette tilogmed desember måned, så skal jeg se på progresjonen og kroppsformen etterhvert.

VSB sa for siden:

Må bare si at det høres fristende ut med så få øvelser:)

ToreH sa for siden:

Jeg er ikke noen vektløfterekspert, men en ting går igjen hos de som er seriøs i sin trening: De trener få øvelser, svært intensivt og med tunge vekter. Kanskje maks 45-60 minutter. Gjerne mindre også eksklusiv oppvarming da. Det sies at det er dette som gir resultater i begynnelsen. Så når jeg i tillegg ser på de så tror jeg på det. Kikker du derimot på en god del andre som er mer opptatt av å logge antall minutter i vektrommet og antall øvelser, så blir du vel sjelden imponert VSB.... For nybegynnere er det få, harde, TUNGE basisøvelser som gjelder i flere måneder før man bør vurdere endre ting.

Så har du alltid det som man elsker si her inne: Jamen kroppen min liker ikke slik og sånn osv osv, jeg vet hva som er best for meg og jeg synes lillavekter er best for meg. Fett nok, men da trener du heller ikke for å få resultater eller se bra ut. Så da fikk jeg den tilbakemeldingen også av en som kan styrketrening og kroppsforming. Men da hadde jeg ihvertfall forsøkt, så det var ingen vei utenom å følge programmet selv om jeg ikke liker øvelsene gitt.....
Er veldig ofte en god grunn til at ting er som de er. Er som med lavkarbo det der, hvis man ikke liker fett og vil heller spise noe sukker men allikevel vil være lavkarbo, øøøøh ja, da kan man ikke vente seg store resultater heller, hvis de i det hele tatt vil komme.

Styrketrening for oss begynnere og litt viderekomne er rett og slett svært simpelt....

gamlebyen sa for siden:

Jeg kan forstå det at få øvelser kan friste, men det fordrer også at man trener svært intensivt som Hypah påpeker.
Og når en driver få øvelser er det svært riktig at man velger de riktige øvelsene. Basisøvelser heter jo dette nettopp fordi de danner grunnlaget for ekstremt mye vekttrening. Og fordi de trener de store muskelgruppene i kroppen.

Mitt program består av 4-5 øvelser pr trening, og jeg er ferdig på mellom 45 og 60 minutter. Men da står jeg også og skjelver, med muskler som 'brenner'.

Det er ikke hvor lenge du tilbringer på gymmet som teller, det er hva du gjør mens du er der!

Go hard or go home!

Lillemy71 sa for siden:

Kan ikke si noe annet enn:
:ja::ja::ja:

Trener selv få basisøvelser i styrke, tungt og få reps. Kryper omtrent ut av senteret etter økta og denne selvplaginga gir resultat - raskt, både på styrke og kroppsform. :)

Har ikke prøvd det programmet du Hypah beskriver, men det ser interessant ut, så kanskje det må prøves.

gamlebyen sa for siden:

Til de som er interessert og ikke minst har grunnlaget, sjekk også Vince Girondas 8x8-program, 8 serier, 8 reps, MAKS 30 sek hvile.

Lillemy71 sa for siden:

Ok, jeg trener som en mann (løfter mer enn mange av gutta på senteret....:D), men er ikke helt på gudinnestadiet ennå :p

Kommer nok til å ta litt tid, men jeg har det ikke travelt og har god progresjon og "misjonerer" til alle damer som driver med lilla manualer om hvor bra tunge vekter er. Nå skal det være sagt at noen av de kettlebells som jeg bruker faktisk er lilla, men de er tunge for det og jeg klarer ikke mange reps :D

VSB sa for siden:

Nå har vel jeg tre store/basisøvelser i programmet. Knebøy, benkpress og chins, men jeg har en god del ekstra. Så hva mer trengs strengt tatt? Det er vel min fundering for tiden. Noen ganger er det greit å holde på en stund, andre ganger bli fort ferdig... Tungt er vel ikke problemet her.

Anarko sa for siden:

Jeg trener etter det prinsippet også. Tungt! Trener markløft, knebøy, nedtrekk, biceps/triceps, stående roing og planken. Skal snart spe på med et par øvelser til.

Lillemy71 sa for siden:

Trener omtrent det sammme, men tar sjelden biceps/triceps.I tillegg har jeg brystpress eller flies eller begge deler (alt etter dagsform), og noen ganger presser jeg ut siste rest med push-ups.

ToreH sa for siden:

Militærpress og markløft ville jeg nok lagt inn. Begge er nesten obligatorisk i et styrketreningsprogram.

ToreH sa for siden:

Bør vel ha løftet i et par-tre måneder og vel så det før man begir seg ut på noe slikt. Og ikke minst ha et kosthold med mye proteiner ;-) ?

gamlebyen sa for siden:

du må absolutt ha et grunnlag ja. Vlle nok anbefalt å ha trent i seks måender til et år før man forsøekr seg. Og masse protein og fett i kostholdet. og mye hvile!

VSB sa for siden:

Takk for svar. Militærpress har jeg. Markløft... Høres skummelt ut, må iallefall ha litt veiledning. Alternativ så lenge? Hva med mage / rygg? Er det helt unødvendig?

ToreH sa for siden:

Nja, tror egentlig ikke det finnes så mange andre alternativer til markløft da den er såpass grunnleggende i et styrkeprogram. Er vel få, om noen øvelser som gir samme kjernestyrke over flere muskelgrupper som akkurat den øvelsen. Tror jeg må overlate til andre erfarne jernpumpere å gi råd på like gode øvelser, Gamlebyen?

Alle de øvelsene du har nevnt nå er skikkelig obligatoriske og gode øvelser for mage rygg. Så strengt tatt trenger du ikke trene mage rygg ytterligere før du har en solid og god base med grunntrening i nevnte øvelser. Jeg vet at blant de harde styrkeløftere i miljøet så regnes man faktisk som nybegynner om man aldri har brukt knebøy, markløft i sitt begynnerprogram selv om man har trent i aldri så mange måneder....det sier jo litt om viktigheten av akkurat basisøvelsene for kjernemuskulatur. Skal du ikke bli kroppsbygger, men trene opp en sterk kropp med funksjonell styrke så hjelper det liksom lite med benpress og bicepscurl lissom, selv om mange velger slike øvelser. men Gamlebyen har god kontroll på dette, han er viderekommen. Jeg regner meg som nybegynner og følger derfor et nybegynnerprogram med kun basisøvelser.

Jeg har dog en temmelig god kjernestyrke fra før fordi jeg har trent med slynger og chinups hvor mage, rygg og overkropp tidligere. Dette kjenner jeg hjelper godt på stabiliteten når jeg skal løfte tungt eksvis i knebøy og pendlayrows/markløft.

Tror det aller viktigste er å heller konsentrere seg om å ha få, men gode basisøvelser, fremfor mange isoleringsøvelser. Å trene seg opp til å gjøre de teknisk riktig tar gjerne noen måneder og når disse sitter så er min filosofi at man tar neste steg for å fylle ut muskulatur der hvor det mangler med å gjøre enkelte isoleringsøvelser. Alternativt kan man kanskje veksle litt nå og da bare for å bryte mønsteret.

Skulle jeg valgt pr idag hadde jeg benyttet følgende øvelser:

Knebøy (foran evt bak)
Markløft
Benkpress (type flat benk, evt skråbenk for variasjonen sin del)
Pendlayrows
Militærpress (stang evt hantler)
Chins/Hangups (for variasjonen sin del)
Plankeøvelser evt slyngetrening etter dager hvor du trener kardio?

Når det gjelder pauser, så er det viktigere å gjennomføre hvert sett i det antallet reps du har satt deg fremfor å korte ned på pausene. Så om en pause er 1 min eller 2 min spiller egentlig ingen rolle i begynnelsen. Stemmer ikke dette Gamlebyen eller tar jeg jeg helt feil nå?
Etter som styrken og teknikken sitter, så kan man gå ned på pausene. Det viktigste er vel at pausene ikke benyttes til mobiltelefontasting og eller sosialisering, da går nemlig tiden veeeldig fort :)

Her er noen linker til "Starting Strenght" av Mark Rippetoe.
fitnessbloggen.no/starting-strength/
fitnessbloggen.no/starting-strength-mark-rippetoe/

nellie sa for siden:

Markløft :heia:

VSB sa for siden:

Informativt svar Hypah. Ser at jeg nok tenker rett og lærer stadig litt:) har fundert på det med core og basisøvelser. Har et program fra instruktør, men ser at det blir noen isolasjonsøvelser. Greit nok hvis man har god tid, men også greit å vite hva som er prioritert. I dag ble det planke etter spinningtime.

Sakte men sikkert opplever jeg å lære også av kroppen, dvs at jeg identifiserer hvilke muskler jeg trener og kan kjenne forskjell/likhet mellom ulike øvelser. Kanskje selvfølge for mange?

ToreH sa for siden:

Nei, så absolutt ikke. Å trene riktig og bruke de riktige musklene har svært mye med teknikk å gjøre. I tillegg er sannsynligheten for å holde seg skadefri stor om man har god teknisk utførelse.

Det er bedre å spørre noen mer erfarne enn å "gjøre sjøl". Dog så er det mange erfarne som faktisk selv løfter teknisk feil, men styrkeløftere har gjerne god teknikk og vel verdt å spørre de om de kan vise eller hjelpe.

I tillegg er det til god hjelp å filme seg selv når du løfter. Evt bruke speilene i studioet mye og ofte. Da ser man raskt om ting er teknisk bra.

Så det er ikke en selvfølge for noen å kjenne hvilke muskler man trener i de ulike øvelsene.

rut311 sa for siden:

Til hypah!

Jeg er 1.65 høy og veide på det meste 102,5 kg. Har nå redusert til 74 (f.t desverre 77 pga vann som ikke slipper).
Kroppen min er bare hud og hengete. Om jeg trener som en mann, er det fysisk mulig å bli fin og stram?

ToreH sa for siden:

Hei. Først og fremst gratulerer med flott slanking! Det var godt jobbet. Du sier du har mye løs hud og det er vel antakelig naturlig etter så stort vekttap på kort tid.
Nå er jo du ung enda og huden kan trekke seg noe sammen med tiden, hvis ikke finnes det vel løsninger for det også.

Men trening ja. Det er alltid bra å trene som en mann for ei dame. Dvs å begynne med tung vekttrening. Glem alle disse maskinene og lilla vekthantler. Da vil du raskt få fremgang og veldig raskt se dette selv i speilet også.
Klumpmuskler vil du aldri få, men veltrent og fit er hva resultatet blir.
Bruk øvelser som: knebøy, markløft, benkpress, militærpress, pendlayroing, chins, dips, utfall og ulike plankeøvelser. Hvis jeg skal anbefale noe så er fitnessbloggen et godt sted å starte for å se hva tung vekttrening gjør med en damekropp på bare få måneder.
Der inne har veldig mange overvektige lagt ut bilder av seg selv før og etter slanking/vekttrening. Mange kjører typiske vektprogram som jeg nevnte nå og får utrolige resultater.
Få bort velta di og ikke tenk på hva du veier, men begynn å måle deg og din fettprosent istedetfor. Tren vekter minst 3 ganger i uka og gjerne kombiner med 1-2 kardioøkter også. Da kan vi se om denne trening pluss kosthold har gjort noe med kroppen din om 2 mnd. Men ja, ønsker du forme og stramme opp så er det nesten garantert at et slikt regime vil hjelpe om du bare spiser nok og trener slik som beskrevet.
Særlig ser man slikt resultat på midje og rumpe vha det programmet. Ta bilde av deg bakfra før du begynner så skal du se ;-)

TrillTrall sa for siden:

Hypah og Gamlebyen (og alle dere andre som har peiling!) - jeg trener litt, sånn for meg sjøl på stuegolvet og bruker da både manualer som ikke er regulerbare (til skulderøvelsene mine, dårlig skulder, fått veiledning av fysio) og til litt "bicepsløft" bruker jeg manualer der jeg kan sette på flere vektskiver om nødvendig.

Det jeg lurer på er - er det "lettere" (altså ikke i tyngdemessig forstand, men teknisk) å løfte en lang stang med vektskiver i endene enn to mindre manualer med vektskiver? Det blir jo fort litt klumpete med to manualer med vektskiver i begge ender... Og finnes det kortere stenger enn 170 cm?! Jeg har da ikke bruk for en som er sååå lang! Den er jo mye lengre enn meg sjøl til og med! Mener jeg har sett på 120 cm? Hva er passe lengde for ei lita flis på 152 cm?

Jeg løfter ikke tungt, dere hadde antagelig flirt dere fordervet hadde dere sett meg, men merker kjempestor fremgang på noen få uker bare (trener 2 ganger i uka) og er storfornøyd med det. :)

ToreH sa for siden:

Manualer funker fint det. Man må jo bruke det man har når det er hjemmetrening.
Hverken gamle eller jeg vil noengang flire av noen som trener, synes det er merkelig at mange tror det?

Det jeg og sikkert gamle er opptatt av er at styrketrening hvor målet er å forme kroppen og bedre funksjonaliteten så bør man prioritere tung velttrening med baseøvelser som jeg har nevnt tidligere.
Men bevares, å løfte rosa manualer (litt fleipete sagt) vil selvsagt være bedre enn ikkenoe, men antar dere skjønner poenget?
Det handler jo om interesse og lyst, men skal kroppen formes og du skal bli sterkere så er det ingen utvei den tunge basistreningen med vektstang, tunge manualer og unngå maskiner i første omgang.

Lengden på stanga har jeg ikke peiling på, ser ikke poenget med å bruke en kortere stang fordi du er 154cm? Hvorfor det, ut over at det kanskje er litt upraktisk med ei vektstang på stua si da.

Manualer eller stang, tren så tungt som mulig i baseøvelser. Så tungt at du ikke klarer mer enn 4-6 repetisjoner i et par mnd, så etter grunnformen er på plass vil mer spesialisering i ulike apparater ikke være feil for å utfordre kroppen litt.
Så bare fortsett med manualer det er kjempebra trening det. Utfall med manualer på skuldrene, knebøy med manualer på skuldrene. Press bak nakken med manualer er gode øvelser. Det finnes også manualer hvor du kan legge på flere vekter etterhvert som du merker at de blir lettere. Når du klarer mer enn x-antall reps så er det på tide ålegge på mer belastning.

Prøv det og du vil bli overrasket over både fremgang og forming.
Gå inn på fitnessbloggen og søk opp Starting Strenght med Rippetoe. Der vil du få gode tips.

TrillTrall sa for siden:

Jeg løfter nok bare en liten brøkdel av det dere løfter, men et sted må man jo begynne. :) Når det gjelder lengden på stangen så ser jeg for meg at ettersom jeg sannsynligvis vil holde hendene nærmere hverandre enn en som er bredere over skuldrene så vil det bli noe vaklevorent å ha en veldig lang stang?

Klarte bare 4-5 reps for noen uker siden, i dag tok jeg lett 2x10. :) Heia meg! Jeg må vel legge på litt mer vekt da sikkert. :ja: Skal se på lenka di nå - tusen takk! :)

rut311 sa for siden:

Hypah - takk for svar! Jeg har aldri likt å trene, fordi jeg sjelden ser resultater (annet enn at formen/kondisen blir noe bedre). Men jeg må innrømme at jeg blir tent på disse ideene. Jeg har nok ikke råd til 600 i mnd på et treningssenter, men i byen her er det et studio som tar 300 pr mnd uten bindingstid. Kanskje jeg skal gi det et par mnd? Der er det ikke gruppetreninger, så da må jeg komme i gang på egenhånd. Har f.eks fitnessbloggen tips og ideer til hvordan jeg kan gjøre det?

Carisma sa for siden:

Det er vel en sannhet med modifikasjoner. Forutsatt at man ikke har hormonubalanser vil man sannsynligvis ikke få det. Om man f.eks har testosterondominans vil man veldig fort få en mer mandig kropp med kulemuskler og bredere skuldre.

ToreH sa for siden:

Ja, der inne er det veldig mange gode artikler og tips om h a en nybegynner bør fokusere på hvis målet er kroppsforming, styrke og slanking. Punkt 1 er å slutte med saltimer og slike bodypump greier. Hvis du klarer erkjenne at dette er tull om målet er kroppsforming, styrke og slanking, så vil du lykkes raskere enn du tror ;-)
Jeg er IKKE imot saltimer, det er både sosialt og hyggelig, men leser du lenge nok på fitnessbloggen og ønsker forstå hvordan du raskest og best får formet kroppen slik du vil, så er dessverre sosial kukerundttrening noe som må kuttes til fordel for vekttrening.

Her inne er det maaaaange som synes det er dumt å si slikt, men Kristine Weber har ikke formet kroppen sin med saltimer for å si det sånn ;-)

senorita sa for siden:

Kristine Weber er heit.. samme med Silje Mariela :D

ToreH sa for siden:

Ok carisma, den er god.

ToreH sa for siden:

Er vel enig i det. Sikkert mange som lar seg motivere av de to der. Koster litt å få slik helse i en kropp/legeme.

senorita sa for siden:

Stor motivasjon ja :) Begynner min første PT time i morgen tidlig og det blir kun styrketrening.. Han skal få lære meg markløft, knebøy, benkpress etc :) 12 timer i mnd, gleder meg som en unge!! :)

ToreH sa for siden:

Det høres utrolig flott ut, en egen PT da gitt! Ser da ut for at du har valgt de riktige øvelsene også ;)

senorita sa for siden:

Han som setter opp programmet, får se det i morgen, men jeg sa jeg vil lære meg disse øvelsene. Han er ernæringsfysiolog også, så insisterte på å sette opp kostholdet også. Sa til han at jeg spiser lavkarbo men han mener jeg bør spise mer karbo.. så vi får se om vi blir enige der :)

ToreH sa for siden:

Hmm, hvis du har sagt til han at du ønsker bygge muskler og forme kroppen, så kan det hende du bør øke på karbohydratene ja, men ligger du på 100-150 allerede så tengs det jo ikke. Men ligger du på 10-20 så spørs det om ikke han har litt rett i at en viss økning kan være nødvendig hvis utviklingen stopper opp. Men det vil jo tiden vise og hvor ofte og mye du skal bygge i uken. Er jo en mellomting mellom 10 og 100-150gr liksom ;)

senorita sa for siden:

Jeg har spist ketogent, liker meg i ketose.. Men vi får se hva han setter opp. Han er ganske fit selv så jeg regner med han vet hva som skal til :)

Blir spennende å se i morgen hva han legger opp , skal poste det ;)

ToreH sa for siden:

Bruker som regel fungere å lytte til de som er fit selv. Noe riktig har de anakelig gjort, selv om det selvsagt ikke er en klone av oss sjøl da. Er han derimot svær og overvektig og sier at du bør ete mye karbohydrater fordi det gjør han, så ville jeg vel tatt det med ei aldri så lite klype salt ;-)

Lillemy71 sa for siden:

Lykke til med PT timer, det er fantastisk motiverende å trene med PT, lære seg riktige teknikker og se skikkelig fremgang fra uke til uke. Trening med PT har gjort at jeg trener mye mer kvalitativt når jeg trener alene også, for jeg vil jo ha fremgang og vise PT at jeg gjør noe utenom timene også. Min Pt er også veldig glad i å trene med meg for jeg vil ha mest mulig tunge vekter og skyr rosa manualer. Blir jo helst fornærma når hun kommer med "pinglevekter" :D, det skal så enormt mye til å få kulemuskler selv med hormonubalanse og testosteronoverskudd hos jenter, da må nesten den hormonubalansen være forårsaket av alternative kosttilskudd :D

Forøvrig lever jeg ketogent på ca 50-60 g kh på det jevne, det går som det suser og jeg har stor fremgang fra uke til uke og makser på vektene nesten hver uke. Se hva som blir satt opp for deg av kosthold og prøv deg frem, min PT prøvde seg også med mer kh men jeg gadd ikke for jeg liker sånn jeg har det nå. Og ettersom jeg har større fremgang enn mange andre av hennes kunder er det ikke snakk om det lengre. Det jeg mangler er eksplosivitet, men jeg har en utholdenhet og styrke som jeg er ganske stolt av om jeg må si det selv :)

senorita sa for siden:

Ja fikk kjørt meg i dag, hehe :D Maks vondt i ræva, hehe :P

Knebøy, markløft, utfall, bicepscurl og noe magegreier.. :P

Tungt, men kjekt :) Så får jeg matoppsett på onsdag og så får jeg vite litt mer om hvordan treningen blir lagt opp. ble veid og målt, så det er i alle fall motivasjon å vise at jeg kan gå ned i vekt og krympe ;P

Skader ikke at han er en sexy veltrent hunk heller, hahaha :P

milena sa for siden:

Ok dere erfarne - jeg har tenkt å prøve meg på styrke igjen etter en lang pause. Tenker meg å ta hintet og prøve meg på tung styrketrening. Hva er da deres forslag til tyngde på disse øvelsene?

DAG A:

• 3×5 Knebøy

• 3×5 Benkpress

• 1×5 Markløft
    DAG B:

• 3×5 Knebøy

• 3×5 Skulderpress

• 3×5 Pendlayroing
    173cm høy, 82kg. 2 mnd siden siste styrketrening (på aparater). Siste måling av maks styrke:

Benpress april - 173.3 august - 200; Rygg april - 54.5 august - 56.2; Bryst april - 40 august - 53.3

Jeg vet at jeg spør om mye, men tenkte det var hjelp å få av dere godhjertede styrketreningsentusiaster ;).

Kula sa for siden:

Jeg ville har kjørt 3x5 med markløft på både A- og B-dager, altså ved hver trening. Hvis det blir for mye ville jeg heller tatt bort knebøy på en av dagene. Hvis du kun skulle utført én øvelse, er markløft tingen.

Du må prøve deg frem med belastningen, men det er viktig at du tar det pent til å begynne med slik at teknikken blir 100% riktig. Når teknikken sitter, kan du løfte så tungt at du klarer å gjennomføre to sett og begynne på det tredje. Hvis du klarer å gjennomføre tre sett, øker du belastningen på neste trening. Dermed blir du sakte men sikkert sterkere – og det er jo poenget med styrketrening.

gamlebyen sa for siden:

la oss ikke glemme Linn Tovaas heller!

ToreH sa for siden:

Hei.
Ser du kjører starting strenght og det programmet er ikke satt opp slik tilfeldig. Her bør du følge slik programmet er satt opp. Markløft er en svært anstrengende øvelse som vil kreve lang restitusjon. Siden programmet foluserer på bøyøvelser og knebøy er en såpass altomfattende øvelse er markløft i begynnelsen nedtonet. Ikke bytt ut knebøy med markløft, det er ikke anbefalt på dette programmet.

milena sa for siden:

Takk begge! Tenkte at "starting strength" såg enklest ut og så ser jeg jo at det er mye positive tilbakemeldinger til det. Jeg skal se å komme meg på trening på onsdag og se om jeg kan få en veiledningstime. Sikkert greit når det gjelder form og teknikk.

ToreH sa for siden:

Det vil du ikke angre på nå i begynnelsen, flere tusen har jo brukt starting strenght og som ekspertene sier, så er starting strenght lagt opp med de øvelsene og settene for en grunn, det er ikke sammenrasket på gutterommet lissom....
Jeg regner meg selv som erfaren trener, men ikke nødvendigvis på styrke. Så derfor forholder jeg meg til hva som er anbefalt på denne fronten, ikke bare for fremgang, men også for å unngå overbelastning og skader. Jeg har hatt utrolig fremgang på dette programmet og du trenger ikke være redd for at markløften din ikke blir bedre, relax, det blir den. Jeg har gått opp over 20 kilo i markløft på litt over en måned. Kroppen er blitt meget bra formet ut fra utgangspunktet mitt og det er nok noe i det "alle eksperter" sier. Starting strenght fungerer for en nybegynner!

gamlebyen sa for siden:

Så først nå at mitt navn var nevnt inne i et par innlegg her ang ulike øvelser.

Så, skal forsøke å oppsummere litt her.

Ja, knebøy, markløft, militærpress er knallfine øvelser, og det er jo en grunn til at de utgjør grunnstammen i et styrkeprogram for mange.
Når det er sagt, skal det også sies at det finnes alternativer. Dette er ikke de enetse øvelsene man kan kjøre.

I stedet for knebøy kan man f eks kjøre frontbøy, dvs. man holder stanga foran og lar den hvile på overgangen melom hals/bryst. Man tar gjerne mindre belastning enn ved tradisjonell knebøy, men det skal være veldig effektivt.
fitnessbloggen.no/kneboy-frontboy/

Min store treningshelt, selve Jernguruen Vince Gironda, mente at knebøy var tull. Han skal ha kasta folk ut av gymmet sitt dersom han så dem holde på med det. Han anbefalte heller hack squats. Selv kjører jeg slike og reverse hack squats.
www.youtube.com/watch?v=UukL428wjeg
www.youtube.com/watch?v=iZO1Y5YB9lc

For markløft er alternativer f eks t-bar rows, stående roing, rumensk markløft.
www.youtube.com/watch?v=VS3x75_YpsE
www.youtube.com/watch?v=j3Igk5nyZE4

Militærpress, nja, den er fin den, men her ville jeg faktisk heller anbefale arnold press med hantler.
www.youtube.com/watch?v=vj2w851ZHRM

Når det gjelder isolasjonsøvelser, så går det også an å finne øvelser som foksuerer f eks på biceps, men som også svir godt andre steder. Bruker man frivekter vil man dessuten trene andre muskler rett og slett fordi man holder balansen.
En av mine favoritter å hate er zottman curls, en bicepsøvelse som også tar godt på underarmene:
www.youtube.com/watch?v=ZrpRBgswtHs

Eller bodrydrag curls:
www.youtube.com/watch?v=04x3G_Vyh0I
(Bonus, the man himself, Vince Gironda)

gamlebyen sa for siden:

Sorry, så ikke denne før nå.

Det kan muligens være lettere å holde balansen med en vektstang som er lengre enn f eks manualer. Du vil også få en annen vektdistribusjon enn med manualer. Vi er jo ofte litt sterkere i den ene siden, avhengig av om man er høyre- eller venstrehendt.
Høyden din spiller ingen rolle når det gjelder dette, men som Hypah skrev, det er kanskje mer praktisk å ha en kortere stang.
Husk at de kortere stengene veier som regel mindre enn de lange (olympiske veier 20 kg).
Når det gjelder vekta, så ikke tenk på det. Det viktigste er at du løfter med en belastning som passer din kropp og ditt nivå. Noen må opp i 30 kg hantler på visse øvelser, mens andre må bruke 5 kg. Det skal være tungt nok til at du sliter med de siste repene, men ikke så tungt at du ikke klarer å gjennomføre med ok teknikk (handler også om å unngå skade).

Lykke til og stå på!

gamlebyen sa for siden:

Skal man ta alle mulige slags forbehold om hormoner, gener, etc så blir det jo vanskelig å si noe som helst uten at innskutte bisetninger overtar for argumentet.

Og siden du først er inne på det, kan man jo snakke om tykkelsen på muskelhinnene (se f eks på Jay Cutler som har tykkere hinner enn en del andre og hans muskler ser annerledes ut), eller så har man den ene prosenten "genfreaker" som er slik utstyrt fra naturens side at de raskt øker i muskelmasse.

Denne artikkelen er jo en genrell betraktning og som stemmer for de aller, aller fleste, bortsett fra de med testosterondominans, tykkere muskelhinner, genfreaker og andre selvsagt.

Lillemy71 sa for siden:

"Om man f.eks har testosterondominans vil man veldig fort få en mer mandig kropp med kulemuskler og bredere skuldre."

Jeg vil nå påstå at dette er fortsatt en sannhet med modifikasjoner. En kvinne med testosterondominans vil fortsatt ha mindre testosteron enn en gjennomsnittsmann. Det er vanskelig nok for en mann å bygge muskler, så det vil fremdeles være enda vanskeligere for en kvinne og man vil ikke få kulemuskler "veldig fort".

T-dominans vil gjøre at man responderer på trening raskere og bygger muskler raskere, men veldig fort?? Og da er det jo bare å legge litt om på trening om man ikke vil bli for stor, som igjen er fryktelig, fryktelig vanskelig og krever ekstremt målrettet trening og kosthold.

TrillTrall sa for siden:

Tittet litt på gmax.no (g-sport på nettet) og de hadde stenger på 170 cm og det syntes jeg virket så langt, men de har jo muligens kortere i butikken. :) Den de hadde på nettet veide 8 kg. Jeg løfter pr. nå 2x7 kg (14 tilsammen altså), men er moden for å legge på litt mer kjenner jeg. :D Jeg trener jo ikke kjempeseriøst, men det hadde vært rasende kult å hatt litt definerte muskler i overarmene altså, jeg innrømmer det... :o:)

Jeg synes det blir litt "balete" med to såpass store manualer samtidig og om jeg skal legge på flere vektskiver så blir det jo enda mer bal i grunnen. Hm. Må ta en titt på g-sport i løpet av uka og se på stenger tror jeg...

Takk for tips og info! :)

gamlebyen sa for siden:

sjekk også chr mobech (de har netthandel)

TrillTrall sa for siden:

XXL har til halve prisen av G-sport ser jeg, 150 cm stang til 249,-. :) Og tilfeldigvis skal jeg i det området i morra! :heia:

gamlebyen sa for siden:

Høres ut som om du har en plan!

senorita sa for siden:

Åh gud jeg er støl i dag :D Markløften og knebøyen og ikke minst utfallene igår gjorde susen ja. Dør hver gang jeg skal gå opp og ned trappene i huset her... :D

langaard sa for siden:

Jeg bruker og si at det er vondtgodt:D

Lillemy71 sa for siden:

Du veit du har trent hardt når du må rygge ned trappene og dra deg opp etter gelenderet, men det fønker :D

He he he, samma sier jeg. Har liksom ikke trent skikkelig føler jeg når jeg ikke har treningsvondter :)

senorita sa for siden:

ja jeg må holde meg fast både på vei opp og ned her gitt. Hehe!! Ja godtvondt ;)

Carisma sa for siden:

Hva definerer du som veldig fort? Jeg trente styrke i sal (altså pinglestyrketrening i følge flere her inne), men med ganske høy belastning et par ganger i uka i en måneds tid, og fikk såpass mye bredere skuldre at folk kommenterte det. Jeg er jo kraftig i overkroppen fra før, så den treninga kuttet jeg raskt!

smgj sa for siden:

Mulig du gjorde det, men da tror jeg ikke du på noen måte er representativ for flertallet av kvinner med hensyn til dette.

Carisma sa for siden:

Nja, for flertallet med testosterondominans. Som man f.eks har ved PCOS, som jo ikke er uvanlig.

ToreH sa for siden:

Æ e spent på bilde senorita! Hehe, eller aller helst et videoklipp fra deg gående i trapper akkurat nå ;-)

senorita sa for siden:

Haha tenker jeg nok ja ;) Hehe... gående og gående. Krypende tenker jeg :P

smgj sa for siden:

Jeg er ikke sikker på at du er representativ for den gruppen heller. For selv med PCOS vil de aller, aller fleste kvinner ha lavere testosteronnivå enn en normal mann... Så jeg vil nok tro at du er blant de ytterst få kvinner som naturlig lett bygger muskler.
En annen faktor er at insulinresistansen som også medfølger PCOS hos iallfall noen vil motvirke muskelbygging...

Jeg har ikke noen problemer med å godta at dette ble et problem for deg, det jeg har problemer med å forstå er nødvendigheten av å gjøre det til et et allmenngyldig utsagn, når det i høyden gjelder et fåtall kvinner. Og enhver kvinne som opplever det du gjorde - og ikke ønsker stor muskelvekst vil gjøre det du gjorde; stoppe.

Å reversere den uønskede utviklingen, å miste muskler som ikke brukes er forsvinnende enkelt for de aller fleste, med eller uten insulinresistens.
(En annen faktor som er relevant for insulinresistens, men ikke for denne diskusjonen direkte er at styrketrening er noe av det mer effektive man har for å bygge insulinsensitivitet... )

Carisma sa for siden:

Jeg reagerte på at det ble uttalt som en allmengyldig sannhet at man IKKE kunne bygge kulemuskler. For jo større sjokk blir det for oss som gjør det. Og mulig er jeg spesiell, men jeg er neppe helt unik, derfor er jeg sikker på at jeg kan spare noen for sjokket.

nellie sa for siden:

Burde trene masse bein du da, Carisma!:) Siden du sier at overkroppen er så mye større enn underkroppen.

Carisma sa for siden:

Beina mine trenger ikke så mye mer egentlig (får muskler av å bære rundt på så mye :rolleyes:) Men som sagt er jeg i utgasngspunktet bredskuldret. Når all polstringa legger seg på overkroppen og man får kulemuskler under/rundt det blir det... iøyenfallende! Hadde hele kroppen min vært som beina og rumpa hadde jeg vært superhappy! :o

Jeg har sånne legger som hun her ønsker seg: ceciliefelice.blogg.no/1311106376_gi_meg_disse_leggene.html Jeg syns forøvrig det er dritstygt....

Carisma sa for siden:

Jeg sparer til voksing for tida, men så snart det er gjennomført kan jeg prøve å få tatt bilde. (Hvordan i all verden får jeg tatt bilde nedenfra bakfra? :confused:)

Eksen sa at jeg ikke kunne gå i kort skjørt med de leggene, og han jeg bor med nå går helst ikke bak meg i trapper om leggene er bare :rolleyes: Mest fordi man ser absolutt hver liten muskelbevegelse, så om man ser nøye på det ser det ut som små marker kravler rundt inni der... Vel, nok om det.

Lillemy71 sa for siden:

Tja nå er det ingen her i denne tråden som har påstått at man IKKE kan bygge kulemuskler, derimot har flere av oss påpekt at det er veldig, veldig vanskelig selv med diverse hormonforstyrrelser. Og vi vel bare fremheve at dette gjelder for et lite fåtall av verdens befolkning og at det stort sett bare er fordeler med å trene tungt. Dessuten kan man ikke anta at man bygger muskler raskt før man har prøvd og det blir for dumt og "skremme" folk fra å prøve tunge vekter for "dersom, hvis og såfremt ifall" man kanskje har en hormonforstyrrelse så kan man kanskje bygge muskler raskt.

Selv er jeg brei som ei låvedør over ryggen og breiere er jeg blitt etter denne treninga, rumper og lår har heller ikke blitt mindre selv om vekta tilsier noe annet. Men jeg ser muskler, jeg ser definisjon og blir fastere og fastere i fisken. Takke meg til det en noe dvaske greier som slenger rundt, men det er jo hver sin smak da.

Og ja Carisma jeg vil påstå at du nærmer deg type unik når du klarer å bygge kulemuskler på noen få timer i sal i løpet av et par måneder. Jeg kjenner ikke mannfolk som har klart det en gang. Og jeg vet om et par som har prøvd.

TrillTrall sa for siden:

Det var f*** ikke enkelt å få tak i en vektstang på ca. 150 cm! XXL skulle jo ha, men da jeg kom på butikken så hadde de ikke hatt det på leeeenge... Grrr... Har også vært på Intersport, G-sport og Obs! Sport, på sistnevnte plass hadde de ikke engang tid til å snakke med meg, de to ekspeditørene inne i butikken gikk med telefonen på øret og snudde ryggen til - greit, da har de ikke bruk for mine penger. Har også ringt på 3 steder til. Niks og nada. Må få dem til å bestille til meg tydeligvis. sukk

Jeg vil ha den NÅ! Spurte på XXL om jeg kunne bruke en slik curl-stang (?), men hun mente at den ikke var egnet til vanlige biceps-løft...? Min kollega sier at det er jo bare tøys - det er jo det den er beregnet for! Det trodde jeg også, men... :confused:

gamlebyen sa for siden:

Hva faen!?!?! EZ-bar er jo LAGET for å kjøre curls for pokker. Idiotdame!

smgj sa for siden:

Bare kjenn litt på dimensjonen (diameteren) på den, at den ikke blir ubehagelig pinglete...

TrillTrall sa for siden:

Det skal jeg huske. Har 25 mm fra før, kortere hantler (heter det ikke det?) og de er behagelige.

milena sa for siden:

Og da var veiledningstimen unnagjort. Blir nok bare med stanga (20kg) på både knebøy, benkpress og roing. Legger nok på litt på markløft. Og så blir skulderpressen tatt med hantler på 6kg. Holdt lenge det:D.

Tar noen mage og rygg øvelser etter og litt dynamisk oppvarming på forhånd. Og så blir det utstrekk til slutt! Gleder meg!

senorita sa for siden:

Ja tar bare stanga jeg også sånn nå til å begynne med, så var det med litt ekstra vekt på markløften.. Trust me, du kjenner det i beina uansett, hehe :D Tok armer/skuldre og mage idag, så i morgen er vel armene knust :P

milena sa for siden:

Uff, jeg kjenner det allerede... :D Og dette var jo bare en prøvekjøring:eek:. Ble ikke tre sett av øvelsene en gang. Men, så ble det dobbelt opp med øvelser da - måtte jo gå gjennom alle på programmet.

TrillTrall sa for siden:

Se så. Da ble det omsider vektstang på 150 cm meg. :D Den har diameter på 25 mm og ligger godt i hånden og en del av de vektplatene jeg har fra før passer på den - i tillegg til at det fulgte med 2x5 kg og 4x2,5 kg. :) Håndgrepene er neeesten i overkant langt fra hverandre, men jeg tror det skal gå greit å gripe litt lenger inn også om nødvendig. Artig!!! :D

gamlebyen sa for siden:

slik er det når man gjør. noe nytt. men det blir bedre. snart kjører dere fire tunge økter i uka og vil ha mer

senorita sa for siden:

Oh yes. Tenk så lekre vi blir da, gamlebyen!! ;)

milena sa for siden:

Meg og, sant?!:p

gamlebyen sa for siden:

hawtnesses wit dem squatz built asses

senorita sa for siden:

Ja tenkte på alle sammen, Milena ;) Hehe

milena sa for siden:

Det er godt! Jeg vil ha hawtnesses:D!!!

Og så er det en herlig følelse å føle seg sterk. Det hjelper faktisk å føle se fysisk sterk når det kommer til psykisk styrke.

gamlebyen sa for siden:

Absolutt! Det er jo også snakk om mestring, at man klarer ulike øvelser, at man ser forbedrigner, både i belastning, repitisjoner og fysisk på sin egen kropp. Merker at holdningen min har endret seg mye det siste halveåret. Går mer rett nå, frem med brystet, rak rygg... OG jeg føler meg så mye bedre!

Lillemy71 sa for siden:

Blir mer "rakrygget", både fysisk og psykisk. Mestring og fremgang er fantastisk og gir meg mot til å prøve meg på utfordringer på andre områder også :)

Deilig med treningsvondt.....:D

ToreH sa for siden:

Har treningsvondt nå. Hard løpetur etter flere uker uten å løpe har gitt gangsperr! Det er ikke godt nei ;-)

senorita sa for siden:

I morgen skal jeg trene bryst.... :) blir spennende altså :D

Jaudaa sa for siden:

Anbefaler å teste ut CrossFit, er nettopp begynt å trene det. Første gang jeg trente det, var en torsdag, og natt til lørdag fikk jeg ikke sove for hadde en siiinnnnsyyyk gangsperr, vondt der og da, men når det går over, så er det en deilig følelse å tenke over at man har gjennomført en sånn økt. Treningen varte i 10min, etter oppvarming. En såkalt AMRAP, as many rounds as possible.

Og treningene er lagt opp til at man skal kunne trene der hver dag :)

senorita sa for siden:

Er faktisk crossfit i nærheten her, i Langevågen.. har ikke tid til det nå, men etter jeg er ferdig med PT så skal jeg vurdere det :)

Anarko sa for siden:

Sambo min er fra langevågen :)

Jaudaa sa for siden:

Senorita: Gjør det :) Viss det er som i Bergen, så har alle instruktørene på crossfit senteret en form for PT utdanning :)

Lillemy71 sa for siden:

Godt med treningsvondt......., sier a mens a forsiktig prøver å komme seg opp av sittende stilling :D:D

Jeg kjenner rumpa mi i dag kan dere trygt si. Trente på mandag og tok da 4x5 knebøy med 80 kg og 4x5 markløft med 75 kg. Må nesten rygge ned trappa, men det er litt sånn godt vondt.

Må skryte litt mer av meg selv for jeg tar nå 4x5 en-arms roing med 22-24 kg. Det er driiiiiittungt, men ganske gøy når småguttene gir meg fortvilte blikk for jeg løfter mer enn de :D

I morgen er det ny time med PT og jeg tror hun da vil teste mitt max på knebøy. Blir spennende og se hva jeg klarer.

gamlebyen sa for siden:

En herlig film der kvinner trener (og bullshitter som menn) og menn "trener" og bullshitter som kvinner

Lillemy71 sa for siden:

He he he den var fin :D

Var faktisk en del situasjoner som jeg kjente igjen her, spesielt den sjekkinga i speilet. Og da tenker jeg ikke på å sjekke teknikk....:D

Der jeg trener er det så mange syklubber (kukerundt trening) blant gutta at jeg tror kjeften får mer trening enn noe annet. Ikke rart de må gå der ofte. Jeg er drittlei av gutta som setter seg på en benk og bruker en halvtime på å trene biceps. Mesteparten av tiden går da til å få på plass luggen, tekste og skravle. De fleste jentene som er i frivektavdelingen er dønn seriøse, effektive og løfter mer enn de fleste gutta. De andre damene går på saltimer og det må de jo bare få lov til. Skulle ønske at kukerundterene kunne ta litt mer hensyn til oss som prøver å være effektive :D

senorita sa for siden:

Kjenner jeg er glad det er lite folk der jeg trener.. men de guttene som trener der er litt sånn kukerundt og dille og ikke helt vet hva de gjør og skravler seg i mellom. Bedre å trene alene da ja ;)

Forøvrig gått ned 3.7 kg siden jeg begynte med PT for 2 uker siden, veiedag idag :D

TrillTrall sa for siden:

Hadde bestemt meg for å stikke innom XXL i morra og kjøpe en Curl bar og et par ekstra vektskiver, men så begynte jeg å lese litt om curl bars på nettet og det skulle jeg ikke gjort...

Noen sier det er mer skånsomt for håndleddene (passer meg ypperlig!), andre sier at de fikk betennelse i håndleddene av å bruke det (det trenger jeg ikke!). Noen mener at den er super, andre mener at den er bare tull. Hva skal en stakkar tro på?! :confused:

Jeg trenger en stang til, men trenger ikke et sett til fra Biltema, egentlig bare stangen og et par vektskiver (har en del fra før som jeg kan supplere med), men det ser ut til at rette stenger på 150 cm er umulig å få tak i i området her, men jeg vet de har curl bars på XXL. Hva mener dere her inne da?!

nellie sa for siden:

Er curl bar en EZ-stang?

TrillTrall sa for siden:

Jepp.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.