Tørr hvitvin - ca 1 karb (Tørrere hvitvin inneholder mindre karber)
Rødvin - ca 2 karber
Brandy - 0 karber
Gin - 0 karber
Rom - 0 karber
Vodka - 0 karber
Whiskey (blended) - 0 karber
Likør - halvtørr - 22 karber
En flaske pils 13.5 gram karbo :w00t:
En halvliter 20.4 gram karbo :w00t:
Lavkarboøl:
Red light 2.5 gram per halvliter
Hansa Ultra ca 7,5 gram karber pr halvliter
Lysholmer Pure ca 10 gram karber per halvliter
Grans Bright 2.5 gram karber per flaske
I drinker med sprit, er det blandevannet som utgjør karbofaren, ikke spriten.
Blander du selv, så er det ikke noe problem å velge sukkerfritt.
Men er du på byn, så kan det være lurt å holde seg unna drinker :ja:
Ja, da vet vi hvor mange karber det er i de forskjellige drikkevarene, hva så med hva de gjør med kroppen? Og hvordan påvirker det ketosen?
Når kroppen forbrenner alkohol så går den ikke ut av ketose, men den forbrenner heller ikke fett. Kroppen forbrenner alkoholen før den forbrenner fettet.
Det kan ta noen dager før kroppen er tilbake i fettforbrennemodus.
Altså, du faller ikke nødvendigvis ut av ketose pga alkohol, men det vil ta noen dager før du forbrenner fett igjen ,fordi kroppen forbrenner alkoholen først.
Drinktips:
Liker du søte drinker? Lag drinker med sprite zero, eller fun light. Mine favoritter er peach eller iste-fersken. Med en liten dæsj sprite zero.
Man kan også kjøpe sukkerfri scweppes tonic, for de som foretrekker det, men da må man nok i en litt større matbutikk.
Hvitvin kan også blandes ut med sprite zero eller farris, for å spare karber.
Men husk: den største faren når du drikker alkohol er det du putter i munnen når du har drukket.
[b][/b]
infoen i denne tråden er plukket fra forskjellige "alkoholtråder" på forumet.
[quote=marianne]Jeg har lest at det er noe ulikt innhold i rødvin, og at man kan få opplyst hvor mye det er i de ulike på polet
Det er mye mindre i enn 2 karber i alle de vinene jeg har undersøkt. ALT MELLOM 0.1 TIL 0.4 I ET GLASS. Gå inn på Ketolyse.no og se under Spørsmål og svar der har Torkil skrevet om utregniger av karber i forhold til sukker innholdet. Du kan også gå inn på vinmonopolet og sjekke sukkerinnholdet på alle viner. Hvitvin er jeg ikke sikker på men tror det er mellom 0.1- 0.4 i de tørre vinene i allefall
Tørr hvitvin - ca 1 karb (Tørrere hvitvin inneholder mindre karber)
Rødvin - ca 2 karber
Brandy - 0 karber
Gin - 0 karber
Rom - 0 karber
Vodka - 0 karber
Whiskey (blended) - 0 karber
Likør - halvtørr - 22 karber
Kan man drikke øl og vin på kuren ?
Først vil jeg minne om at man tåler alkohol dårligere på ketolysekuren enn ellers. Les om det i boken. I korthet tåler man ca halvparten av den mengde alkohol man normalt tåler.
Man kan nyte vin på kuren. På vinmonopolet kan du få opplysninger om innholdet av restsukker i vinen. OBS sukkerinnholdet angis i gram sukker pr liter vin.
En halvtør/ tør vin vil typisk inneholde 3-5 gram sukker pr liter, det blir mellom 0,4 og 0,6 gram karbohydrat pr glass vin
Dette overforstår på Ketolyse.no
Feks Jackop Creeks inneholder kun 1 gram sukker og det er flere av mine favoritter som ligger på 2-3 g sukker
et annet tips er bacardi og cola light.
kjempegodt 0 karber i tillegg
Jeg skrev en liten e-post til Grans for å få svar på "tallet" i Grans Bright.
Mitt spørsmål:
Hva er karbohydratinnholdet i Bright? Kunne tenkt meg å vurdere dette, men 80% mindre gir jo ingen holdbare data. Ser frem til å høre fra dere! Med vennlig hilsen, Øltørst, men forsiktig karboteller.
Raskt svar:
Hei,
Normal brygget pils med Alkoholinnhold på ca 4,7 % vil ha et karbohyderatinnehold på ca 25 g / liter. Vår lavkarbo øl - Bright inneholder under 5 g / liter ( ca 4,5 g/l). Håper dette gir tall som er lettere å forholde seg til.
[font=Arial][/font]
Med Vennlig Hilsen
[font=Arial][/font]
Håkon Gran
Grans Bryggeri AS
Mail: [email="[email protected]"="[email protected]"][email protected][/email]
[font=Arial][/font]
Min kommentar og enkle matematikk:
Grans Bright har 0,45 carbs pr. 100g (Ca. samme som Redlight)
En flaske (0,33l) er da 1,5 carb.
Etter min mening (smaken min kan ingen kritisere, da den er min :)) er Grans Brigh bedre enn Redlight, Hansa Ultra og Lysholmers Pure. Men, det er jo min smak da.
Det som er udiskutabelt hyggelig er prisen. 10,- for en flaske på Rema 1000. Dette er 15,- for en halv liter. Redlight koster ca. 27,- for en halvliter, Hansa Ultra ca. 25,- og Lysholmer Pure (0,44l) ca. 20,- (Oslo - her & der priser) Så da er det vel bare dette med smaken da...
[font=Arial][/font]
Det er altså mindre karbohydrater i vin enn øl? og hva med sprit?
Legen min sa Budwiser og Corona var de beste øltypene fordi de var laget av mais, ikke sukker. Ellers annbefakte han tequila shots.
Tequilashots har jeg nok desverre blitt veldig dårlig av (les: syk, ikke fyllesyk) likevel. annbefalingen hans var hold meg unna alkohol. Men nå tåler ikke jeg gjær heller da..
Jeg synes Bacardi Razz blandet med sprite zero er kjempe godt, men finner ingen opplysninger om hvor mye sukker/ karber det er i Bacardi Razz. Den er jo tilsatt Bringebær-et eller annet så derfor er jeg litt usikker på om den er "lov".
De viste det ikke på polet, men det står at det er en kunstig bringebærsmak på den, er nok ikke laga av ordentlige bær sikkert..
Elsker Bacardi Razz og pepsimax.. YAMMI:D
Det står ikke hvor mye gjær det er i det jo...
Blir så forferdelig dårlig av alkohol :( men nå som jeg studerer i australia er det ikke så lett å holde seg unna! :(
Tar det så mye som et par dager før kroppen brenner fett igjen?? Trodde det var til alkoholen var ute av kroppen jeg (det vil si pluss minus tolv timer etter
siste alkoholenehet...)
Når det gjelder det å bli fortere full på ketose, så kan du bremse den effekten en god del med å spise måltider rikelig med fett før du skal drikke, og drikke MINST!! et stort glass vann til hver enhet (glass vin, ølflakse, drink).
Jeg ble akkurat passe på en flaske rødvin. Og ikke noe fyllesyke å snakke om. Og det var i ketose.
Apropos rødvin, så er den som hvitvinen. Det er mindre karber jo tørrere den er. Rødvin er i utgangspunktet ganske tørr uansett.
Men f.eks kjøpte jeg en flaske el Torro forrige helg, og i følge nettsidnene til polet inneholdt den 2 gr sukker pr liter. Itt my!
PS; takk for infoen om den Grans-ølen! Ikke minst at den er billigere, og selges på vanlige butikker! Saavner øl jo:)
Hmm... Det var jo litt nedsig da, hvis det stemmer... Da får det bli Vodka, med funlight og sprite zero i steden.
Men det er jo rart at det er så mye karber i den da, det blir jo ca. 100 karber på en 1 liter...!! Og det er jo merkelig når vanlig rom ikke inneholder noen slik jeg har forstått.
Det står for øvrig på Vinmonopolet sine sider at den inneholder naturlig bringebær konsentrat, så hvor mye bringebær-greier har de puttet oppi der egentlig..??? Med tanke på at bringebær inneholder 3,2 karber pr. 100g.
Dette hørtes merkelig ut ... Alt øl lages av sukker, dvs sukker laget av en eller annen stivelseskilde som bygg (det mest vanlige), hvete, og f eks ris eller mais. Budweiser (den amerikanske) er laget på byggmalt med innslag av ris, ikke noe mais der ...
Men i og med at dette er lette øltyper, er det muligens mindre malt i dem og dermed mindre sukker, akkurat som med lavkarboøl ...
Men at alt øl er basert på hvete/bygg og ett tileggsprodukt som mais eller ris, er en misoppfattelse fra den Norske tragiske renhetsloven som sier at for at det skal hete øl, så må innholdet være basert på minst 50% hvete-/byggmalt. Det eneste den loven har forårsaket er at den eneste typen som finnes i Norge er pils/bayer, altså eksperimentering har vært forbudt.
Det var ikke noen slags oppfatning av Renhetsloven som lå til grunn for det jeg skrev, bare en litt uklar formulering fra min side. Det skulle stått "eller f eks ris eller mais" og ikke og ... beklager uklarheten ;).
Jeg tror han mente at istedenfor hvitt sukker (som er det verste hvertfall jeg kan få i meg) så har de brukt maissukker, ellet et eller annet natursukker. tror ikke han er så hekta på karbohydrater.
OG vennligst ikke tilegg meg egenskaper jeg ikke har gitt utrykk for at jeg har, uten at du vet at jeg har dem. Jeg ga deg ett fornuftig svar på hvor mye karbo det er i det forskjellige ølmerkene utfra hva legen din hadde sagt til deg, og du kommer med noe piss "tror ikke han er så hekta på karbohydrater.
Du skal ikke tro, du skal vite, tro kan du gjøre i kirken, ikke om levende mennesker. Men det er uansett helt riktig, jeg er ikke så hektet på karbohydrater, om du er det, så skjønner jeg ikke helt hva du gjør på ett lavkarboforum.
Og uansett, øl lages tradisjonelt ikke med sukker, men med: malt, humle, vann og gjær. Om det finnes øl som blir brygget med farin i det hele tatt, tviler jeg sterkt på.
Humptidum, er innom for å minne Traxior på at forumet heter LAVKARBO :: KARBOJUNKIE!
Tada! Om man er hekta på karber, så er det f.eks en lavkarbodiett og et lavkarboforum noe som kan hjelpe til å hekte deg av.
Ikke være så krasse og bråsinte nå da. God stemning skaper god debatt. Jeg tror gjerne på utsiden av kirka jeg, men det kan vel ha noe med at jeg ikke er religiøs.
I et anfall av øltørste kjøpte jeg to Lysholmer Lite på Rimi i går. Det stod 70% mindre karbohydrater, men hva betyr det? Er det noen som vet noe om dette ølet? Ser noen nevner Lysholmer Pure her i tråden, men Rimi hadde magert utvalg.
Jeg turde ikke drikke dem, men de står nå her i kjøleskapet og sier "hei, skulle ikke du ha det litt morro også?"
Uhh.. math. Ikke min sterkeste side! Men 15 g pr halvliter er 100%, dvs at 0,15 er 1 %. Kan jeg så gange dette med 30 for å få de prosentene som er igjen eller blir det helt feil?
0 karber i Vodka og Gin? Yey, og jeg som hadde hørt at man måtte kutte helt ut drikke når man går på Atkins!? Næmmen dette skal vi greie å få til.
"Når kroppen forbrenner alkohol så går den ikke ut av ketose, men den forbrenner heller ikke fett. Kroppen forbrenner alkoholen før den forbrenner fettet. Det kan ta noen dager før kroppen er tilbake i fettforbrennemodus."
Gjelder dette Atkins? Jeg er helt ny på dette og ekke helt inne i hva denne ketose-greia er. Bør man holde seg unna alkohol, selv om det ikke er karber?
Ja, det gjelder alle ketogene dietter, dvs. der du er i ketose.
[font=Comic Sans MS][/font]
Kroppen brenner det som er lettest tilgjengelig først og det er i dette tilfellet alkohol....
Jeg ser mange blir glade for at noen typer alkohol ikke inneholder karbohydrater, og at ved å drikke dette vil de ikke gå ut av ketose. Det står også flere steder i denne tråden at hvis du drikker alkohol, vil kroppen stoppe å forbrenne fett og heller prioritere å bli kvitt alkoholen. Dette kan ta 2-5 dager avhengig av mengden alkohol og hvor rask kroppen er til å forbrenne. (Går ut ifra at er man overvektig vil forbrenningen være lav, og det vil også ta lenger tid å forbrenne alkohol)
Det jeg vil frem til, er at når man drikker alkohol med eller uten karbohydrater, vil fettforbrenningen stoppe opp i flere dager. Så hva er da vitsen med å drikke "dårligere" alkohol (egenkomponerte drinker, vodka med saft osv), når resultatet blir det samme? Da ville jeg nok heller drikki vanlig (og som regel bedre) alkohol en gang i mellom.
Konklusjonen er da, drikker man for mye alkohol stopper fettforbrenning opp UANSETT. Vil du gå ned i vekt, ikke drikk for mye alkohol. Jo større inntak, jo flere dager før fettforbrenning starter. Dårlig butikk å drikke seg full hver helg med andre ord - uansett om det er karbofritt eller ikke. Men hvis man absolutt vil drikke seg full jevnlig, må man innstille seg på at det vil ta mye lenger tid før man går ned i vekt også. Men i små mengder går det bra, så lenge man heller ikke gjør dette for ofte.
Selv "slår jeg ut håret" 1 gang i måneden, med både alkohol og spiser akkurat hva jeg vil. Har gått ned 30Kg på 6 måneder (egenkomponert ketogenkost + trening), og har ingen problemer med å komme inn i rutinen igjen dagen etter jeg har skeia ut. Det er utrolig mye lettere å holde seg på matta når man har noe å se frem til - som i mitt tilfelle den ene dagen i måneden.
Sett deg kortsiktige mål, unn deg noe godt når du har nådd målet uten å overdrive, så blir det mye lettere :)
Kroppen bruker ikke 2-5 dager på å forbrenne ei fyllekule, med mindre man er en fordrukken finne med ny verdensrekord i promille. Det kan godt være at vekttapet stopper opp i en tilsvarende periode, men alkoholen er ute av kroppen mye raskere.
Det er slik jeg også har oppfattet det. Det høres litt rart ut at kroppen skulle holde på med alkoholforbrenning (?) lenge etter at alkoholen fysisk er ute av kroppen (tenker da på at man i snitt forbrenner 0,15 promille i timen... ).
Uansett, vi var i Finland her om dagen og jeg saumfarte hyllene etter tegn på lavkarboøl og utrolig nok fant jeg et! Koff Lite (lagerøl) med bare utrolige 0,3 gram karbo pr100ml.
Greit å ha i kjøleskapet nå når saunasesongen starter :D:D
De har den sikkert i Sverige også.
Ellers er det best å ikke drikke noe de første ukene når man begynner på Ketolyse - tror det er fordi kroppen skal omstille seg og trenger ikke å "forstyrres" med å gå over på alkoholforbrenning altfor ofte. Dessuten kan det resultere i vektstagnasjon.
Senere kan man kose seg med vin igjen - og det med god samvittighet...;)
Sorry, men det er IKKE riktig tenkt :o Druer inneholder også karbohydrater. En gjennomsnittlig flaske rødvin inneholder ca 6 gr kh, avhengig av restsukkermengden. Det går ca seks sju glass pr flaske, dermed blir det en knapp karb pr glass.
Jeg er delvis enig med Webola her. Dette gjelder jo ikke for alle. Jeg liker ikke brus en gang, og skyr langt unna drinker som er blandet med noe annet enn juice fra friske bær, men helst bar whisky eller rødvin.
Drikker jeg vanlig øl eller sukkerholdige drinker blir jeg fysisk suicidal dagen etter, vi snakker fyllesyke fra helvete, så lite glad er kroppen min i sukker, og blandet med alkohol er det totalt krise.
En ting er ikke riktig for alle.
Tenkte bare sku slenge inn et godt råd her..:)
Man tåler fryktelig mye mindre alkohol på en lavkarbodiett, så vær forsiktig!
Dette fikk jeg smertelig erfart forrige helg, så vær på vakt til du vet hva kroppen tåler mens du er på lavkarbo:)
Dette er, etter hva jeg ble forklart, at levra lager ketoner av både fett og alkohol, men siden det er enklere med alkohol, bruker den det først..
Satser på at noen retter på meg om jeg har misforstått, men det er hvertfall lurt å være forsiktig!:)
Jeg var på polet i dag, og spurte etter en hvit vin med lite karbohydrater i.
Jeg fikk ei flaska økologisk " Trebbiano D'Abruzzo, Cuore De...Vino" I hånden.
Er det noen som har noen kunnskap om næringsinnholdet på den ?
Prøver å google det, men ja.
:)
Er så utrolig teit at de FLESTE light/lite øl'ene reklamerer for blant annet 70% MINDRE KARBO!!!!! åsså står det ikke næringsinnhold på pakningen! :P 70% mindre enn hva?? sier jeg da.. ! Lameste reklamering spør du meg.
De smaker jo surt uansett... Humbug... I kveld har jeg kost meg vannrett og nesten glugg i hjel med ordentlig øl (St. Peter's Cream stout, Left hand milk stout, Guinness (draught), Nøgne Ø porter, etc) og et par, tre glass med irsk whiskey. Jeg går antageligvis ikke ned noe i vekt disse dagene, men psykisk er de gull verdt :D
Guinness draught har relativt lite karbo i seg, hvis man bryr seg om slikt :D
Jeg stemmer for en boikott av "lite" øl. De smaker forferdelig, holder ikke det de lover, og de smaker forferdelig (en god ting, osv ;) ).
Jeg er full, så ignorer meg etter eget ønske :lol:
Det gjør jo jeg på den måten at jeg dør på innsiden av å drikke øl, bokstavlig talt!
Men, hva mener du med relativt lite? Jeg har f.eks kunnet drikke noen av disse lite-ølene uten å bli i nærheten så dårlig som av vanlig øl, men som du sier, så er de jo langt i fra en fullgod erstatning, dessverre :o
Jeg spiser jo ikke etter ketolyseprinsippene, da. Har aldri fulgt ketolyse, enn om Atkins Induksjon ligner. Spiser ganske Fedonsk/Atkins vedlikehold nå.
Jeg elsker Guinness, men tenkte du kanskje visste hvor mye restsukker/kh det er i, eller eventuelt GI :o
:eek: Skulle sjekke websida til Guinness nå, og fikk beskjed om at jeg ikke var "eligable" på grunn av alder eller lokasjon, og ble redirektert til en side om ansvarlig drikking :eek: :lol:
Takker! Har ikke vanlig lyst øl, typ Ringnes 15 gr pr 1 dl? I så fall høres dette levelig ut. Det er uansett begrenset hvor mye guinness man orker å drikke.
Det som var helt kårni, forresten, var at da jeg prøvde meg på en spansk en med å oppgi at jeg var fra Irland, så skjedde det ingenting. Jeg kom bare ikke videre.
Dustete, altså.
Men da skal jeg be min gode far om å kjøpe en eller to sånne til jul. Han er ikke vond å be tror jeg. I følge mamma var han som en liten gutt i leketøysbutikken da de besøkte Guinness-bryggeriet i fjor vår, og tømte omtrent gift-shopen for Guiness-effekter:lol:
er det noen som vet hvor lang tid det vill ta kroppen å forbrenne fett igjen etter ei fyllekule, så jo en som skrev i tråden her at det kunne ta opp til 5 dager!? da blir det jo ikke mange dagene med fettforbrenning for min del!? hehe, med tanke på at jeg er ute så og si hver helg
Når jeg gikk på grete roede (telte kcal) drakk jeg hver helg. Drakk jeg rusbrus og søte drinker, la jeg på meg 2 kg. Drakk jeg vin eller lettøl, gikk jeg alltid ned en kilo per uke :D Det var ganske greit å vite at jeg kunne drikke og allikevel gå ned i vekt!
Men jeg vet ikke om det vil fungere med lavkarbo.. Er jo en annen type forbrenning..
det jeg også tenkte på! for når kroppen min er for karbohydrater, å jeg da er tom for alkohol i kroppen igjen, så må jo kroppen forbrenne noe!!?? å det ville vel mest sansynelig være fett?
Noen som vet om jeg kan unne meg en dram med baileys noen ganger i uka?
Prøvde å finne sukkerinnhold på vinmonopolet.no, men det stod det at d var ukjent.. Jeg er bombesikker på at det ikke er noe for meg som går på ketolyse, men siden at baileys serveres i så små mengder...? Er jo ikke mer enn 5 cl ivertfall. (jeg foretrekker ivertfall ikke mer enn et par sipp, bare for å få den kremsmaken) :)
Jeg har bare sett sommerølet, jeg ...! Synes i grunn ikke noen av de andre typene smaker noe særlig. Men, altså. Aas, de har vanlig lavkarboøl også? Hele året? Det hadde i tilfelle vært stas :D
Husk at når du drikker alkohol så står levern ( som er vårt fettforbrenningsorgan) i dvalemodus. Ergo: Mens du har alkohol i blodet forbrenner du ingenting. Pass på hva du putter i munnen altså;=)
Det spørs på din forbrenning. Men en generell regel er vel 3 timer pr enhet alkohol?
Dvs når du er edru nok til å kjøre bil, da er alkoholen ute igjen;=)
Det var egentlig det jeg tenkte, men har sett noen påstå at det kan ta helt opp til et par dager før fettforbrenningen tar til igjen, noe jeg syntes hørtes litt vel mye ut. Ikke at jeg bekymrer meg, jeg drikker min vin med god samvittighet ;)
Ja det høres mye ut, men det kommer vel litt an på mengden også? det tar jo lenger tid for leveren å innhente seg hvis det har vært en skikkelig rotbøyte vil jeg tro.. :)
Ha god samvittighet, det har jeg også;=)
Tja, jeg kan ikke helt tro at leveren trenger en liten "ferie" etter en rotbløyte, den jobber nok jevnt og trutt med det den skal... :).
Men at ettervirkningene av alkohol kan sitte i kroppen i dagesvis har jeg sett flere eksempler på :p.
For en partystarter som meg er det surt at selv den tørreste vinen er skikkelig partystopper.
Urk!
Åpnet en pappvin for et par uker siden, men har latt den være siden jeg er på fettfestival. Kommer den til å surne? Hvor lenge holder den seg god tro?
Så litt på alkoholinnholdet der jeg har førtært en halv vin med min mann...
ihht Torkild:
"OBS! Sukkerinnhold angis i gram sukker pr liter vin. En halvtørr/tørr hvitvin vil typisk inneholde 3-5 gram sukker pr liter, det blir mellom 0,4 og 0,6 gram karbohydrat pr glass vin, mens rødvin gjerne inneholder litt mindre, men det er forskjellig fra vin til vin."
Sjekket på www.vinonopolet.no for den vinen vi drakk i kveld.... Wolf Blass Yellow Label Cabernet Sauvignon 2006 kr 128 (australia)
Den hadde sukkerinnhold på 2g/l.. å vel være bra. Denne vinen smaker utmerket og drikkes som kos her i familien.
Jeg tåler mindre og mindre alkohol. Nå har jeg vært i ketose i åtte uker, gått ned nesten 10 kilo og føler meg tipp topp - men nå kan jeg nesten ikke drikke alkohol. Rødvin (ett glass!) har fått meg til å kaste opp og i går drakk jeg et glass hvitvin og ble skikkelig svimmel. Er uvel ennå, 10 timer etter.
Så nå tror jeg at jeg har blitt avholds. Noen andre som opplever det samme?:confused:
Jeg syns generellt alkohol har mistet sjarmen mer og mer jo eldre jeg har blitt. Men etter lavkarbo har jeg faktisk opplevd å bli så dårlig at jeg har spydd dagen derpå. Det har aldri skjedd før.
Jeg har det helt motsatt, etter at jeg begynte på ketolyse/lavkarbo har jeg ikke blitt dårlig i det hele tatt. Det kunne jeg bli etter bare et par glass vin før i tiden.
Nå kan det jo også være HVA jeg drikker nå, eller rettere sagt: hva jeg IKKE drikker... :rolleyes: Øl er det jo omtrent helt slutt på å drikke og jeg er blitt flinkere til å drikke vann. Jeg passer også på å spise noe skikkelig fett før jeg skal på fest
Første gang jeg var full i ketose, så gikk det halvgærent, men jeg trente meg opp igjen :D.
En stor forskjell for meg er at jeg knapt er fyllesyk lenger, i hvert fall i forhold til hva jeg var for tre år siden. Jeg tror kanskje det har noe med at jeg hadde migrene før. Jeg pleide å bli så dårlig at jeg var på grensen til å tenke at jeg like godt kunne dø :lol:.
MEN! Det er viktig å drikke mye vann mens man drikker alkohol, spise godt før man drikker og ikke legge seg på stigende rus ;)
Et lite tips fra meg som er veldig glad i Champagne - en drikk som passer ypperlig til de store anledninger og ellers til sommerens sjømat og varme kvelder :D
40366 Larmandier Bernier Terre de Vertus
Dette er en flott enkeltmarkschampagne som er laget av en liten vinbonde i Champagne. Ved siden av at den er økologisk dyrket er den heller ikke tilsatt "dosage" - en del av produksjonsteknikken i Champagne som vanligvis gjør Champagne litt mindre anvendlig på Lav-karbo kosthold (fordi det tilsettes en blanding av Champagne og rent sukker på flasken rett etter siste produksjonssteg når ettergjæring på flaske avsluttes og "bunnfallet" skytes ut (disgorgement) og før flasken korkes for salg.)
En hel liter med Terre de Vertus inneholder bare 1,5 gram Karber og er således ypperlig følge til lavkarbomat. Ved siden av dette er dette faktisk en virkelig god Champagne - selv om den naturlig nok er av den friske typen som passer best til sjømat eller aperitif.
Jeg har kost meg med denne i mange år før jeg havnet over i lav-karbo kosthold og det gleder meg at dette hyggelige bekjentskapet kan fortsette.
Hvis jeg skal kalle noe en livsstil, MÅ det for min del inkludere vin. Mitt væskeinntak består utelukkende av vann, kaffe og vin. Punktum. Det har det egentlig alltid gjort. Etter at jeg begynte med lavkarbo 5. januar, har jeg fortsatt å drikke rødvin stort sett hver dag. 1-2 glass i hverdagen, og noe mer i helgene. Jeg tror ikke jeg hadde nådd vektmålet mitt mange dagene (eller timene) tidligere om jeg hadde avstått fra vin i hele denne perioden. Jeg tror tvert i mot at denne kveldskosen har hjulpet meg å stresse ned, og dermed virket positivt på vektnedgangen.
Ok. Så reduseres fettforbrenningen noe i timen etter at du har drukket et glass vin, men effekten er mindre på lavkarbo enn høykarbo. Hjernen må ha glukose, og hvis det ikke er karbohydrater tilgjengelig, må dette hentes fra fett/proteiner, uansett om du har drukket alkohol eller ikke. Kroppen godtar ganske enkelt ikke en "mental shutdown". Alkohol hemmer dessuten først og fremst karbohydratmetabolismen, og da spesielt ved høyere alkoholkonsentrasjoner.
Flere studier viser også en positiv effekt på insulinfølsomheten ved et moderat inntak av alkohol. Altså stikk motsatt effekt av høykarbo. Se for eksempel her eller her.
Og hva er egentlig galt med å lage litt stemning i leveren? Fine, fine leveren :)
Haha! Så enig, så enig. Den eneste gangen jeg la restriksjoner på vindrikking var de to første ukene jeg var i ketose, for to og et halvt år siden, fordi jeg var redd for å bli helt utrolig snørrdrita. Jeg kan fint leve med tanken på å aldri skulle spise en bit sjokolade igjen, ever, om det er dét som skal til, men vinen min, den får du aldri :D
Min datter gifter seg 1. august og i denne forbindelse har jeg nå drevet litt "forskning" for å finne god vin til maten. I går kveld testet vi en hvitvin som tenkes brukt til forrett og dette er en vin jeg mer enn gjerne anbefaler som et nydelig følge til ulik mat nå i sommervarmen.
47543 Leitz Rüdesheimer Bischofsberg Riesling Spätlese Trocken - kr. 137
Dette er en tørr Riesling som inneholder 3,4 gram sukker pr liter = 0,5 gram pr glass.
Passer til skalldyr, fisk, spekemat, kylling, kalkun og milde oster.
Finnes i basissortimentet til Polet og burde være grei å få tak i de fleste steder.
Jeg ringte polet i dag, som skulle finne frem vin med lite sukker. De fant en som det er ekstremt lite i. Mannen skal hente de for meg i dag, og skal selvsagt smakes.
Kan komme med navn på vinen, samt min smak senere i kveld :)
Haha, jeg erfarte ketosefylla i går. På Madonnakonsert av alle ting. Kjøpte meg først ett glass vin, og så et glass til. Så likte ikke de to jeg var sammen med sin vin, så den ble helt oppi til meg.
Da konserten begynte var jeg på en rimelig god snurr og jeg har jammenmeg svarte hull. Det var de 850 kronene for billetten, liksom.
At jeg var i ketose ramlet meg ikke inn i det hele tatt, før jeg våknet i dag. Hadde jeg tenkt på det i går, hadde jeg jo vært mer obs og holdt meg til kun ett eller to glass.
Jaja, en erfaring rikere, og nesten en Madonnakonsert fattigere hadde jeg nær sagt. ;)
Haha, det er ikke greit. :p Jeg sto til og med og snakket om det tidligere på kvelden, at på type konsert som Madonna passet det seg ikke å drikke masse, i motsetning til f.eks. Vassendgutanekonsert.
Så greier jeg jammen å drikke på meg svarte hull. MJ-tributen er jeg helt sikker på at ikke var med, men den var vel dokumentert på Youtube i dag, så det er vel heller jeg som ikke var med. :p
Hahaha, kjenner meg igjen her ja! Ble litt for langt vorspiel før konserten! Men jeg fikk med meg tributen til MJ, da, hihi. Men etter å ha lest litt i denne tråden, så skjønner jeg også hvorfor jeg ikke har gått ned noe denne uka: Drakk masse Bacardi Razz før konserten! Og det er visst flust med sukker!! Jajaja...man lærer så lenge man lever. Jeg har vel ikke vært i ketose på noen dager jeg nå da. Ikke sjekka sticksene på en stund, sjø!
Hei dere!
På lørdag hadde venninnen min bursdag, så da drakk jeg grevens - skogsbær cider 0,6 g karbo /100 ml. Etter to stykker fikk jeg beskjed om å ta meg ei pære (også kjent som ett stort glass vann) Har spist lavkarbo (under 20g/dagen) i en uke, kan jeg ta dette som ett tegn på at jeg har kommet i ketose? Det var litt skremmende - da jeg gjør dette under semi kontrollerte forhold - jeg ordner og fiksere sjæl!
:hjelp:
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.