< Tilbake til oversikten

Alkohol, lavkarbo og ketose

Viclin sa for siden:

Ja, da har du nok vært i ketose. Jeg syns ketosefylla er skummel. Den er jo over deg før du aner noe som helst, når du bare så vidt har begynt. Jeg tror nok jeg var ganske så brisen bare etter noen få slurker - utrolig nok.

Matitt: Godt det ikke bare var meg som nesten drakk bort Madonna. :knegg:

Paris sa for siden:

Var den god??;)

Hillelille sa for siden:

Tro om det går an å brenne hjembrent på sukrin....;)

Uansett, jeg drikker ikke vin eller brennvin, så jeg kan jo holde meg til vodkaen min med god samvittighet.:p

Paris sa for siden:

Hvordan regner dere ut karbs i vin med info fra vinmonopolet?:confused: føler meg skikkelig dum her nå:o

Rangelet sa for siden:

Mener det er noe hvete eller potet i vodka da. Utgjør ikke det noen karbos?

Photobscura sa for siden:

Nei, i grunn ikke. Det er som regel omgjort til alkohol i prosessen.
Det er forresten en grei indikator særlig på vin, jo høyere alkoholprosent, jo lavere sukkerinnhold -som regel. Det finnes viner som er tilsatt sukker etterpå også.

Mariell sa for siden:

Hei
Mye om viner og sukkerinnhold her.
Jeg har funnet vin med veeeldig lite sukker i :)
Rødvin: Domaine Robert Vic Cuvée Sélection 2006/2007, Frankrike, har 0,20 g/liter.

Hvitvin:Vignabaldo Orvieto Classico 2008, Italia, har 0,01 g/liter
Gode viner, etter min smak. :) Verdt et forsøk, vel

Anom sa for siden:

Trodde jeg gjorde et kupp i dag. 1 karbo i øl'n? Men neida, det var pr 100ml, som jeg jo også visste, om jeg hadde tenkt meg om.

Kjøpte med en boks (o,5 L) Aass i dag.
Det står: pr.100ml
prot 0,4
Karbo 1
Fett 0

Så står det etter: "Og, alkohol 3,4g"

Er det noe tillegg (karbo) på disse 3,4?? Er vel neppe noe jeg kan trekke ifra?? :cool:

Homer Simpson sa for siden:

Så vidt jeg vet er det ikke karbo i alkohol. Bare mye moro:D og eventuelt hodepine etterpå:mad:

Anom sa for siden:

Hehe..
Eneste jeg har å utsette på denne kuren, er at jeg "ikke" kan drikke øl pga alle karboene.
Er ikke så spess glad i vin.

Paris sa for siden:

Finnes det en tråd der man kunne samle eksempler på viner med lite karbo(og evt cider og øl hvis det er aktuelt), man kunne oppgi navn og link til polet. Og dessuten en vurdering av smak? Skjønt smaken er jo som kjendt delt...

Ligger det en slik tråd her?

Carisma sa for siden:

forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=12819

Busta sa for siden:

Takk for opplysende innlegg:):p. Er det noen som har forslag på Rødvin med lav karbo?:full::full:

Rangelet sa for siden:

Smakte solbærvinen Cassandra i går, og den var ganske god. Liker ikke og drikker ikke vin generellt, men denne gikk an. Om den smaker for sterkt, da blander du sitronbrus i ;)

Kitt sa for siden:

Sjekk link i innlegget over ditt!;)

kirhy sa for siden:

Hei. Mulig jeg er på tynt vann her men har hørt at all alkoholen du får i deg blir forbrent i leveren, da burde jo ikke alkohol stoppe den normale forbrenningen eller?

Kanutten sa for siden:

Cassandra inneholder 15 gram sukker pr dl. DET er mye det! Mer enn brus!

frifuggel sa for siden:

Hentet fra slankenett.no;

"Leveren er det mest energikrevende organet du bærer på, bortsett fra musklene. Derfor er den også viktig for fettforbrenning, og vektkontroll. I hvile er leveren det mest fettforbrennende organet og det ville være synd og ikke utnytte denne kapasiteten. En av de faktorer som påvirker leverens forbrenning mest, er alkohol. Om du har alkohol i blodet velger nemlig dette organet og bruke det som brensel i stede for fett. Uansett om alkoholen i seg selv ikke omvandles til fett i noen større utstrekning, kommer den til og stenge av fettforbrenningen så lenge den finnes i blodet. Vær oppmerksom på dette og ikke drikk for mye alkohol hvis du vil holde fettforbrenningen i gang. Ett til to glass vin ett par dager i uken er en passe dose, ettersom vinen, spesielt rødvinen, har mange beskyttende egenskaper. Det har vist seg og motvirke både hjertesykdommer og kreft, derfor er det synd og utelukke rødvinen helt i kostholdet. En annet viktig aspekt når det gjelder leveren og fettforbrenning, er at dette organet kan fyre for kråkene. Det betyr at leveren brenner fett, og at varme produseres. Andre emner kan også brukes i denne forbrenningen, men det er ofte fett som forbrukes. Denne prosessen kalles termogenes, og ettersom bare varme skapes, er det en viktig prosess for deg som vil holde deg i form. Det finnes visse kosttilskudd som er laget for og forhøye varmeproduksjonen i leveren, men en stor mengde frie fettsyrer i blodet kommer til og gjøre det."

Musklene og andre celler forbrenner også fett, så det går ikke helt istå om man drikker alkohol, men det kan virke slik, på vekta...

Frifuggel har helt rett. Fettsyres omdannes til ketoner i leveren, og da er det greit å ha den mest mulig tilgjengelig for å gå ned i vekt ;).
Som en tommelfingerregel bruker kroppen ca en time (for menn) til halvannen (for kvinner) på å forbrenne en enhet alkohol. Det ''morsomme'' med alkohol er at forebrenningen er konstant, det tar like lag tid uansett hvor mye man danser eller hvor mange kaffekopper man heller innpå :o

Så, om jeg drikker en flaske vin, så er jeg såkalt ''kjørbar'' igjen etter omtrent ni timer.

Indiekid sa for siden:

Jeg er ikke så veldig glad i vin, kanskje mest fordi jeg får så vondt i hodet av det. Og det gjelder for både hvit, rød og rosèvin. Men det kan da vel ikke være så farlig å drikke vodka istedet? Kan ikke helt forestille meg at det er så mye karbs i det..og hvis jeg blander med sukkerfri brus? Noen som har noe erfaring med det, og eventuelt om hvor lang tid det tar å "komme igang" igjen?

Kitt sa for siden:

Går helt fint å drikke vodka!:D
Bare blandevannet er sukkerfritt og du husker på at de aller fleste blir utrolig billige i ketose!:eek:

Indiekid sa for siden:

Hahaha, det går bra, jeg er billig nok fra før. Hehehehe. Men da skal jeg kjøre på med vodka og sprite zero eller noe. :)

andreasoe sa for siden:

Drikker 1-2 flasker vin hver helg.. holder meg i ketose og vekta går stadig nedover.. så antar det går greit så lenge man ikke spiser etter man har drukket alkohol?

Krizzi sa for siden:

"......så antar det går greit så lenge man ikke spiser etter man har drukket alkohol? "
[color=#000000][/color]
Hvorfor mener du at man ikke skal spise etter at man har drukket alkohol :confused:

Åh, men du BURDE spise etter inntak av alkohol!
De tre gylne reglene for å unngå å bli fyllesyk er:
-spis fet mat før og etter inntak av alkohol
-drikk minst en enhet vann til hver enhet alkohol
-aldri legg deg på stigende rus

;)

Bulldog sa for siden:

Det fins bare to sikre måter å unngå bakrus på.

Nr 1 er å aldri begynne å drikke.

Nr 2 er å aldri slutte å drikke.

Men det du skrev hjelper også :D

Ha ha ha! :D

andreasoe sa for siden:

Er det ikke slik at når du har drukket, bruker kroppen all energi for å forbrenne dette.. slik at hvis du spiser da blir dette fettlagret?

Nope. Så lenge du har et stabilt blodsukker, og dermed ingen overproduksjon av insulin, så vil ikke kroppen lagre fett. Det stemmer dog at fettforbrenningen stopper opp inntil kroppen har forbrent alkoholen, men det tar jo ikke mer enn en halv dag, pluss minus.

Chunky sa for siden:

Haha - jeg kjører strikt etter Bulldogs andre lov. Faktisk er det mye som tyder på at vin i begrensede mengder hjelper på insulinsensitiviteten, mens sprit har en tilsvarende negativ effekt. Sikkert noe av grunnen til det franske paradokset og suksessen med middelhavsdietter. Det at alkohol stopper forbrenningen av alle andre næringsstoffer er også litt moralistisk begrunnet. Alt tikker og går som vanlig, men alkohol kommer i tillegg til - ikke i stedet for - resten av næringsstoffene. For å være helt ærlig så skulle jeg veid et tonn om så ikke var tilfelle :p

MarLos sa for siden:

Er det noen som vet hvor mye melk/lettmelk/skummet melk jeg kan drikke pr. dag? Jeg er veldig glad i et glass melk til mitt lavkarbo knekkebrød, men er det mye karbo'er i melk?

Kitt sa for siden:

Du kan ikke drikke melk i det hele tatt! Alt for mye karber!:eek:

Bulldog sa for siden:

Jeg mener å tro at Xtravagazaza (elns) er en type sultekur og egentlig ikke lavkarbo som sådan, så man kan sikkert drikke litt. Man skal vel også få oppfølging av arrangør, så jeg ville spurt dem.

Clockwork sa for siden:

Det står 0 kh på Whiskey (blended), gjelder dette all whiskey? Litt n00bspørsmål, hehe. En stor favoritt er Irsk Whiskey med tranebær, hehe.

Charlott sa for siden:

polets sider finner du innholdet på mye av sortimentet, kan være forsøket verdt å søke litt? Er du heldig er det null karbo i favoritten din ;)

Clockwork sa for siden:

Jeg har et litt dumt spørsmål til jeg.
Er det greit å drikke alkohol på lavkarbo generelt, hvis man ikke nødvendigvis følger Atkins? Tenkte å prøve å følge Atkins, men det er såpass mange begivenheter i nær fremtid at å holde seg unna alkohol vil gjøre meg fryktelig usosial, haha. Synd men sant.

Vil jeg ødelegge opplegget mitt hvis jeg drikker innen den første, de to første ukene på lavkarbo, eller bare utsetter jeg forbrenningen\kickstarten, sett at jeg fortsetter på kostholdet og ikke sklir ut på fylla?

niccen sa for siden:

Æh.. skal på fotballkamp i morgen, pub'en først. Jeg kommer til å slå opp leir rundt tappekrana, er jeg sikker på. Men ehm.. drikker jeg rundt 5-6 pils så er jeg - som the americans sier det: screwd?

Får i meg godt under 15 karber om dagen, typ 5 eller noe.
Mindre i morgen, rekkr bare frokost før jeg flyr ut på puben.

Og om jeg så går ut av ketosen er det vel i prinsippet bare å starte om igjen dagen derpå og fortsette lavkarbo-dietten til kroppen inntar ketosen igjen?

Ferskenbeinet sa for siden:

jeg var på lønningspils på fredag, garantert ut av ketosen pga x antall øl ja... Men i går kveld var jeg back on track igjen!

frifuggel sa for siden:

Er ikke helt avholds, men det rekker med litt vin hver 3-4 måned, liksom.. :D Holder, det! Har funnet ut at det faktisk er ganske morsomt å være en av de få, noen ganger den eneste, som er klinke edru ;)

Småspiseren sa for siden:

Men legger man på seg av det man spiser etter at man har drukket og mens kroppen brenner alkoholen? Eller bare stopper det litt opp, og så er man på'n igjen når alkoholen er ute av kroppen?? Skal på fest til helgen, og vil bare vite om det er "trygt" å drikke uten at man må starte helt på nytt igjen :) skal selvfølgelig passe på karbene da ;)

Kitt sa for siden:

Nei, så lenge du fortsatt er i ketose og ikke spiser masse karber, kan du ikke legge på deg.
Skilles det ikke ut noe insulin, er det ingen som gir beskjed om fettlagring!:D
Fettforbrenningen stopper opp mens kroppen forbrenner alkoholen, men det er alt!:D

Live77 sa for siden:

Er også veldig glad i Bacardi Razz, men så jo det var litt for mye karber i den. Men sjekket på Smirnoff Raspberry, og den hadde 0 !!! Så da skal jeg da jammen prøve den siden jeg har en flaske liggende.:D

lilly1977 sa for siden:

Uff, var litt uheldig med valg av vin i går ser jeg nå. Trodde den var halvtørr, så viser det seg i dag når jeg sjekker at det var 50.00 g/l med sukker... Herreman sier nå jeg bare. Drakk heldigvis bare 4 glass, fikk så hodeverk så jeg måtte legge meg i stedet for. Noen som vet hvor mye ca jeg har fått i meg? Glassene var ca 1,5 dl, altså 6 dl vin.

Går på ketolyse, men det er jo nå 15 timer siden jeg drakk og er ikke i ketose når jeg sjekker på ustix. Kjenner jeg er litt stresset her nå...

Det er jo ikke noe annet å gjøre enn å bare fortsette som du stevner, glem hele vinen og fortsett å spise etter ketolyseprinsippene, det er i grunn ikke noe annet å gjøre! Sånne glipper kan skje. Men når du sjekker med sticks om du er i ketose, så gjør det på kvelden, et par timer siden siste måltid, da får du det mest riktige resultatet. Og sånn ellers; Ikke heng deg så mye opp i sticks, den sier kun hva som skjer i urinen din, og ikke i kroppen, og fungerer i beste fall som en indikator.

lilly1977 sa for siden:

Skal prøve igjen i kveld, men gir ikke opp. Føler jeg endelig har funnet den kuren som passer for meg, men skal samtidig bli flinkere til å veie maten jeg spiser for å være helt sikker på kh jeg får i meg;)

Tusen takk for oppmuntrende ord;)

Bare hyggelig :D. Men altså, du er ikke den første til å gjøre skivebom, jeg har helt i meg en G&T uten å ha fått med meg at baren jeg var på hadde skifta til et tonic-merke med sukker i ... Gjort er gjort, spist er spist, og om man ser på det, så er de jo bedre å ha fått i seg en ikke så lavkarbovennlig vin ved et uhell, enn å ha tryna i godteskåla med fullt overlegg ;).

tjeldberg sa for siden:

Bare en liten ting.. spiser lavkarbo.. og er i ketose. Men blir ikke fullere enn vanlig, altså tåler like mye eller mer nå. helt sant, har drukket helt utrolige megder rent brennvin, som rom og congnac uten at jeg blir alt for overstadig..

Det er jo stikk mottsatt av hva de skriver om ketolyse..

Skjønner ikkeno..

Kitt sa for siden:

Noen er som deg, men de fleste, meg selv inkludert, tåler mye mindre i ketose!:p

Kjetilsen sa for siden:

Jeg kan også bekrefte at man tåler bare halvparten av alkoholen man vanligvis tåler under ketose, og det fant jeg ut 'the hard way' :D

Hadde gjort litt dårlige forundersøkelser tydeligvis, og siden jeg liksom bare gikk for 'lavkarbo' og ikke ketolyse regna jeg med at det ikke var noe problem, men da har jeg antageligvis vært i ketose da (?)

Jeg drikker veldig sjelden, drakk ikke i det hele tatt før jeg var 25, og her en gang i mai fant jeg ut at jeg skulle drikke litt en fredagskveld, og kjøpte meg en halvliters flaske med captain morgan rom, var vel knapt kommet halvveis i den før jeg skjønte at oi her skjer ting fort :D enda jeg hadde spist godt.

Så den kvelden endte med at jeg svimte av i godstolen i stua, glemte helt å drikke vann, så jeg våknet på morgenkvisten i en elendig forfatning, på vei til soverommet måtte jeg innom badet for å kaste opp, og fikk vel også kasta opp en tre ganger til på helt tom mage for sikkerhetsskyld.

Så vær forsiktig! :D

gryggaa sa for siden:

Jeg har lett for å stappe i meg mye usunt når jeg drikker... Hehe... Ikke bra!

nattie sa for siden:

[quote=ELLINOR;85354]

Men da må d vell være ren barcardi? Ikke med smak av apple, razz, lemon ? Eller?

Missy_86 sa for siden:

Jeg er veldig glad i Jcobs creek shiraz cabernet, og på polets sider står det 1,0 g sukker pr liter.
Betyr det 1 g HK pr liter?

Hvis det ikke gjør det, hvordan kan jeg regne ut KH innhold? :)

Kitt sa for siden:

1 karbohydrat pr liter, ja!:)
Ekke så ille det, akkurat!:D

Missy_86 sa for siden:

WOHOOOOOOO :D Nei, det syns jeg var ganske lite, mtp at en flaske er 750 ml, og det er det jeg tåler til vanlig. Bør vel kanskje være litt mer forsiktig i morgen i og med at kroppen oppfører seg litt merkelig :p

Kitt sa for siden:

:ja::ja::ja:

Jeg var full en hel kveld på 2 små glass champis en av de første gangene jeg drakk i ketose!:eek:

Deanna sa for siden:

Jeg begynner å forstå hvorfor jeg sovnet uanstendig tidlig to kvelder på rad forrige helg. :flau: Heldigvis var jeg visstnok søt som trøtt. Sikkert bare fordi jeg holdt kjeft. :p

Stine sa for siden:

Jeg hadde flere glass forrige helg og opplevde at jeg ble dårlig dagen etter,noe son jeg aldri vanligvis er .

Haense sa for siden:

Skal bli spennende å se hvordan kroppen blir i helga. Begynte med lavkarbo i går, og skal selvfølgelig fortsette med dette. Den store irritasjonen min er at jeg ikke kan drikke vanlig øl. Jeg er en stor Heineken-elsker, og å kutte ut favoritten blir vanskelig... Men jeg får begynne å blande ut sprit og lightprodukter istedet da. Og vin kan jeg godt drikke. Funker sikkert bra dette, men frykter at ettersom jeg er vant med stort sett bare øl (og Irish Coffee) så blir det noen justeringshelger etter hvert angående inntak... :D

Kjenner at jeg grugleder meg til helgen! :p

Carisma sa for siden:

Det sies at det man har vanskeligst for å kutte ut er det som trengs mest å kutte... :o Forøvrig kan alkohol generellt være en stor brems på veknedgangen, og man bør ikke innta alkohol de første fire ukene på kuren.

Ashley sa for siden:

Jeg elsker hvitvin og har lagt min elsk på 3 favoritter. det er rosemount, black tower rivaner og riesling. er svært kresen på vin. men dette er vel ikke tørre hvitvin? er redd de inneholder masse karber :confused: vet dere hva de inneholder?

drikker dette istedetfor øl og cider. men er sukkerfri cider ok? hva er karbeinnholdet her?

tåler ikke vodka, gin, sprit and so on :p

Carisma sa for siden:

Det finner du ut på vinmonopolet.no. Black tower er hvertfall stappfull av sukker.

tuttalutta sa for siden:

Vil bare dele et tips: "Modell-champagne" Tynn ut rød eller hvitvin med Farris el.l. Det blir deilig forsfriskende drikke med halvparten karber, halvparten kalorier og halvparten alkohol...

Ashley sa for siden:

huff jeg synes alle disse tørre lavkarbo vinene smaker bittert og mildt sagt dårlig. noen som har et par friske å anbefale?:)

Anitra sa for siden:

Jeg har hatt et par runder med alkohol i vår, nå sist var på lørdag. Det har tatt meg 1 dag å komme i ketose igjen, og jeg blir ikke fyllesyk lengre!! 18 juni er det sommerfest med jobben, på'an igjen :D

Frøkendings sa for siden:

Godt skrevet frøken :D

Frøkendings sa for siden:

Jeg fikk anbefalt rødvinen " Robert Vic" på polet for 1 år siden (jeg spiste ikke lavkarbo, men har prøvd å unngå fett og sukker..hehe) Robert vic skulle ha 0,02g kh pr liter vin! Den er faktisk god :) De har en tørr hvitvin også med like lite i, men husker ikke navnet. Bare at den var vond!
Jeg er i begynnerfasen på lavkarbo nå, og magen min sier at jeg IKKE bør prøve meg på noe vin-sprell med det første. . . :( Kanskje like greit..

Lariat sa for siden:

Kan for min egen del si at alkohol på denne kuren ikke funker så bra en blir fort dritings og så blir en liksom ikke edru før det har godt laaaaang tid over det som ellers er normalt :D

Ser dette med karbohydrater og øl eg lurer da på om hvor mange dager det går før du blir kvitt karbohydratene etter å ha drukket 12 halvlitere normale pils ikke ligt .

mizzim sa for siden:

jeg drakk ca 0,5 liter med vodka igår. ble ikke så fll jeg. men nå skal sant sier at vi drakk fra kl 12 på dagen til kl 02.00 på natta, så brukte jo mange timer på det:D hehe.
vi seilte i gummibåter å drakk, var vel en 200 stk:D knall morro.
spiste no pølser på turen, ellers bare ketose mat, pølsene hadde 4 gr karb pr stk. spiste 3, å spiste noen bit av en middags pølse å. men tisset på stikk når jeg la meg, den slo ut, så var tydeligvis ikke ute av ketosen eller?

Bønna200 sa for siden:

Hvorfor tåler man alkohol dårligere på lavkarbo egentlig?
Jeg slokna midt i vindrikkingen min sist, enda det ikke var mye i det hele tatt:eek: Og dagen derpå var heller ikke god...

mizzim sa for siden:

har funnet min favoritt nå, bare drukket en gang i ketose, følte ikke jeg tålte noe mindre jeg da.. drakk 0,5 med sprit, men over 14 timer, så er nok derfor jeg ikke ble serlig full.. hehe
til lørdag skal jeg på fest. stoor jordefest..
så da skal jeg ha med meg sprit, sprite zero og fun bringebær å fun appelsin.. det er kjempe godt å bande med:D å egentlig fun ice te å.. blander sprit å sprite og har i litt saft.. namme nam

Bønna200 sa for siden:

Hvor mye saft blander du i da?

mizzim sa for siden:

jeg var på polet å kjøpte noe vin her om dagen. spurte ang lavkarbo osv, å hun viste meg en chardonay eller noe, hun skannet den å det var 0,4 gr sukker pr liter..
hun kunne ikke få opp karbohydrater pr liter, men sukker..
men funker det? det var en tørr vin, kan jeg da drikke den?

mizzim sa for siden:

ikke så mye saft, smaker det til. men tenk at brusen er vannet liksom, jeg liker ikke så sterk saft da. men det smaker ikke sprit. hehe

Fjasnissen sa for siden:

Generell regel er som så: Tørr vin har lite karbohydrater.
Hadde du huska navnet på vinen, så kunne du enkelt søkt den opp på vinmonopolets egen hjemmeside.... derimot så gir søket "Chardonay" over 1000 treff.

En tilfeldig valgt Chardonay til en rimelig penge har f.eks. 4g/liter, som ikke er veldig mye, men du finner andre med lavere innhold. Her er den jeg litt tilfeldig plukka ut av det store søket:
www.vinmonopolet.no/vareutvalg/hvitvin/frankrike/ardeche-chardonnay-2007/sku-3492101

Chablis pleier å være ganske fin og tørr, og den første jeg sjekka på lista i prisklassen 125-150 hadde bare 0,3g/liter
www.vinmonopolet.no/vareutvalg/hvitvin/frankrike/ch-du-val-de-mercy-petit-chablis-20092010/sku-1453001

Så her er det bare å leite litt :)

Scarlett_1 sa for siden:

Hei hei! 0,5 carb i konjakk, altså svært lite! :)

holloway_road sa for siden:

.............................
Jeg er dønn fersk på dette,har lyst å begynne å prøve lavkarbo jeg også som en livstil.Jeg tar meg gjerne drinker i helgene.Wiskey har null karbo i seg,men det tar jo tid å forbrenne alkoholen. Det jeg erfarer etter at jeg drikker er matsuget som kommer. Det er vel største faren ved å drikke alkoholen slik sett.

mizzim sa for siden:

jeg drakk 2 flakser vin igår, tørr hvitvin. ellers spiste jeg kun ketose mat og holdt meg under mine 15 gr. men igår kveld når jeg tisset på stiken ga den ikke utsalag??
å idag var jeg over 1 kg tyngre en på onsdag, sist jeg veide meg..
så.. hvorfor ga den ikke utsalag igår?? snuuufs.. er alt ødelagt nå?

Ja, nå er alt ødelagt! :cool:
Neida. Så klart det ikke er det. Det er det i tilfelle du som bestemmer. For det første: Heng deg ikke opp i sticksen, den er kun en halvdårlig indikator. Du har fortsatt ketoner i omløp tross alkohol, ettersom det også blir til ketoner, sånn som fett. Så lenge du ligger på rundt 20 gram kh om dagen er det nesten umulig å ikke være i målbar ketose, så hvorfor du ikke har utslag vet fuglene, men det skal du ikke henge deg opp i. Mulig det var mye sukker i vinen tross at den var tørr?

At du veier en kilo mer i dag kan ha tusen forskjellige årsaker, men mange erfarer å både veie mye mindre eller mye mer dagen etter ei kule. Enten er man dehydrert, eller så er man dehydrert og kroppen overkompenserer med å samle ekstra vann. Glem det hele og fortsett som før, det er mitt beste tips! Det er det jevne som drar, ikke hva som skjer én gang.

mizzim sa for siden:

takk:D det var gode ord ¨høre.. nei nå er det hard core ketolyse mat igjen ja. hehe.. har jo vært det hele tiden, bare med untak av vinen igår.
så får håpe vekta hopper seg nedover igjen fort:D

har jo en max vekt jeg kan veie innen 12 september.. hehe, så håper på å klare det. var jo 0,4 under på onsdag.. ville helst enda mer under, men nå er jeg over liksom.. jaja
det ordner seg nok:D

svein85 sa for siden:

Ser at tråden er litt gammel, men tenkte å svare litt likevel.

Dette er akkurat tingen, en vin som er tørr kan fort ha opp mot 6-7 gram sukker pr liter, eller så lite som 0,3 - 0,5 gram/liter. Det samme gjelder også for rødvin. Jeg ville derfor ikke ikke gått kun etter om vinen er tørr eller ikke, men sett på det faktiske sukkerinnholdet i vinen.

Om noen ønsker det kan jeg legge ut lister over sukkerinnhold i de vinene som finnes i basisutvalget på vinmonopolet, både røde og hvite.

Ellers ligger jo de opplysningene for stort sett alle viner inne på vinmonopolet.no, da. ;)

svein85 sa for siden:

Joda, jeg tenkte mer på å gjøre det litt lettere for folk å finne fram i stede for å klikke seg gjennom 50 tørre viner før de finner en de synes har lavt nok sukker :)

Legger med listen over hvitvin for de som vil se.

Sorella sa for siden:

Jeg leser kanskje feil,men ser det står 3.6 g kh..
Er det en lur regnemåte jeg ikke skjønner?
:)

Hva tenker du på? I hele boksen er det vel noe sånt, da en boks vel er på 0,5 liter, antar jeg. MenTitiltulla snakker om pr 100 ml. ;)

Sorella sa for siden:

Da må jeg ha en annen boks for dette står pr 100 :)

Åh, ok. Da aner jeg ikke! Jeg drikker ikke cider, for det smaker etter min gane ikke det minste av skogsbær eller pære eller eple eller hva det utgir seg for å være, kun søtning. Faktisk minner det mest om Redbull/Battery. Og jeg synes det rett og slett er alt for søtt ... :o Hail rødvin! :D

Sorella sa for siden:

Jeg liker òg det, men gikk på en smell for å si det mildt (hvor kom de blåmerkene fra :D) så tenkte å prøve noe annet enn vin og sprit :)
Og så passet det ikke med polet, så derfor ble det kiwi :)
Kjøpte lite øl også da, så får vi se : p

Dammed sa for siden:

Har lest nå igjennom hele nybegynner tråden og de trådene som var linket til der som var relevante for meg. Blant dem så var det denne tråden, som for meg er relativt viktig.

Jeg drikker gjerne Jack & Cola på fester, og festene er som regel en gang i uken. Jack har som jeg fant ingen karbohydrater i form av sukker/stivelse (KILDE) og Cola kan lett erstattes med en sukkerfri variant. (hvilken finner jeg nok ut selv, evt om jeg kommer til å erstatte det med vann ved siden av spriten).

Det jeg sitter her og lurer mest på er det med hvor lenge det tar før kroppen er tilbake til den tilstanden den var i før man begynte å konsumere alkohol. Noen nevner at man er tilbake til "normalen" når alkoholen er ute av blodet, mens andre skriver 3-5 dager...

Men påvirker alkoholen kroppen på andre måter enn å opptre som en energi kilde i en periode?

Hvis ja, hvor lenge tar det før kroppen er tilbake til samme tilstand som før man begynte å konsumere alkohol?

Og hva betyr dette i praksis for en som er på en Atkins/Ketose diett?

PS. Jeg klarer å holde meg borte fra flasken de første 2 ukene, men jeg vil vite hvordan jeg bør forholde meg til alkohol i det lengre løp.

Glorfinia sa for siden:

Tror du relativt trygt kan anta at kroppen er tilbake i fettforbrenningsmodus så fort alkoholen er forbrent. Det skjer jo vanligvis i løpet av en dag, man har ikke veldig ofte promille i flere dager. Hvorfor noen sier 3-5 dager, aner jeg ikke. Ingenting jeg har lest eller hørt støtter opp om det.

I forhold til om alkoholen påvirker noe annet rent fysiologisk, er jeg usikker på. Eller, alkohol er jo dehydrerende da. Og vann er viktig for fettforbrenninga (se f.eks. her). Så pass på å drikke nok vann gjennom kvelden for å i alle fall tildels veie opp for vannet du mister pga alkoholen. Drikker du ikke nok, kan du også oppleve å tilsynelatende ha gått ned en kilo i løpet av kvelden. Men det er kun vann, og vil komme på ganske kjapt igjen, type en dag eller to (i alle fall for mitt vedkommende, mulig det kan variere).

Ellers er jo en av farene å spise ekstra, nattmat f.eks., og kanskje man er uforsiktig med hva den består av. Hvor lang tid til kroppen er tilbake der du vil, avhenger selvsagt av hva du eventuelt måtte skeie ut med. Er det mange karbohydrater, vil det ta lenger tid enn om det er få. Logisk nok. :p

I forhold til ketosen, så vil du ikke nødvendigvis "falle ut", men det blir en annen variant. Ketonene kommer av forbrent alkohol i stedet for fett. Som forøvrig også betyr at du kan bli fortere full enn vanlig (se under avsnittet om alkohol her). Men det har du kanskje finni ut av allerede.

Hvordan du bør forholde deg til alkohol må du bestemme selv. Noen velger å holde seg helt unna, det anbefales så vidt jeg husker på ketolyse, i alle fall de første ukene. Andre igjen drikker nå og da, og igjen noen velger å bruke en del av kvota si på et glass vin hver kveld. Hva Atkins sier er jeg usikker på, det avhenger vel også av hvilken fase du er i. Personlig drikker jeg når jeg vil, men det blir sjeldent oftere enn én gang i måneden, som regel annenhver måned. Men nå spiser jeg ikke ketogent da. Om du skal drikke én gang i uka, vil det nok gå ut over vektnedgangen. (Nå har jeg antatt at du skal ned i vekt uten at du egentlig har skrevet det, men det er fordi du nevnte ketogent kosthold. Om du ikke skal ned i vekt, så står du jo mer fritt, i alle fall i forhold til stagnasjonskonsekvenser.)

Ace70 sa for siden:

Hvor får man kjøpt dette lavkarbo-ølet?
Har vært innom Rema 1000, Mega, Ultra. De to siste har jo stort utvalg av øl, men ingen av dem hadde hverken Red light, Hansa Ultra, Lysholmer Pure eller Grans Bright

Disse finnes nok ikke lenger. Men du har både Aas, Tuborg, Ringnes, Carlsberg og Hansa Lite i de fleste vanlige dagligvarehandler.

Sax sa for siden:

Bør man fremdeles få i seg mye fett dagen derpå? Slik jeg forstår det forbrenner man altså ikke fett når man har alkohol i blodet. Bør man ikke da spise magrere(men fremdeles ikke karbohudrater) frem til alkoholen er ute av kroppen?

Uten blodsukkerstigning og økt insulinutskillelse vil du uansett ikke kunne lagre fett i noen særlig grad, så det har ingen hensikt å spise annerledes dagen derpå. Det er uansett bare snakk om noen timer.

Sax sa for siden:

Vil det gjelde "begge typer alkohol"? Altså både alkohol med få karbohydrater og øl eller andre typer som inneholder en hel masse kh?

Nei. Alkohol blir til ketoner, sånn som fett. Karbohydrater er en annen historie.

Vidarr sa for siden:

Det er ganske stor forskjell på sukkerinnholdet i rødvin og såkalte "tørre" hvitviner. Alle viner på Polet er lagt inn med karbohydratinnhold i LCM-appen. Gratis får man de tre vinene med lavest sukkerinnhold i hver type. Inneholder den nye Matvaretabellen med ca. 1300 matvarer gratis også. Kan lastes ned for iPhone her itunes.apple.com/no/app/lcm-n...8527?l=nb&mt=8

Humbalaa sa for siden:

Jeg er sorfan av jameson wiskey så da vet jeg hva jeg skal drikke på byen:)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.