< Tilbake til oversikten

Hjelp, må ta en viktig beslutning

senka sa for siden:

Hei:)
Jeg fikk svar av vår snille Torkil om å slutte på ketolyse :(
Grunnen til det er at jeg står på platå i 8mnd. og han sier at Ketose virker ikke på meg lenge..:confused: :rolleyes:,at jeg skulle begynne "Etter slankekuren" boka av Torkil eller Fedon.Jeg er lei for det og håper fortsatt på MIRAKEL:(
Er veldig redd at jeg skal legge på meg av den nye kosthold og trives med ketogen mat.Er det noe med lignende erfaring??
Har dere noen gode råd? Please:hylgrine:

langaard sa for siden:

Hva begrunna han det med:confused:

senka sa for siden:

Jeg trodde at det var pga mine tunge medisiner,men han sa det er ikke det.
Han begrunnet ikke:confused: sa bare at det ikke virker på meg:(

langaard sa for siden:

Hmm.. syns du skal be ham begrunne det:ja:

senka sa for siden:

Jeg er sjenert å spørre:(

Gerd sa for siden:

Jeg syns du skal spørre jeg.

Noe av grunnen til at man på ketolysekuren, iflg. boka ,anbefales å ta en pause etter 6 måneders tid, er at vektnedgangen gjerne begynner å gå saktere, og ev. stopper opp. Det er jo deprimerende og er ofte en grunn til at folk gir opp.

Jeg vil anbefale deg å fortsette å spise ren mat, øke på med grønnsaker, ev. bruke mer karborike grønnsaker. Øk litt hver dag/uke. forstett å spise deg mett og drikke godt med vann.

Dietta sa for siden:

Kanskje et dumt spørsmål senka - men har du regnet på hvor mange kalorier du spiser ? Jeg må ha kontroll på kaloriene også, ikke bare karbohydratene :klem:

senka sa for siden:

Ikke alltid men det er fra 1250-1500kcal.Noen ganger litt mer:o

Dietta sa for siden:

Da spiser du ikke for mye kalorier heller, etter min mening. Det er nok ikke forsvarlig å ligge noe særlig under det.
Huff dette var ikke noe moro å høre senka. Men jeg er enig med de andre som synes du skal spørre om Torkil kan begrunne. det. Alltid mye bedre å vite hvorfor man blir anbefalt å gjøre endringer :suss:

Gerd sa for siden:

Hvor mange karbohydrater spiser du om dagen?
Og hvor mye av det kommer fra grønnsaker?

senka sa for siden:

Mellom 20-30,bruker litt melk i kaffen(kuttet fløten)
Spiser: paprika,løk,litt tomat,squash,blomkål,isberg,kål,litt brokkoli.
Vet at jeg burde spise mye mer grønnsaker.:o

Gerd sa for siden:

Grønnsaker er viktig :ja:

Hvordan har du øket karbohydratinntaket i løpet av kuren? Er det etter øking vektnedgangen stoppet opp?

senka sa for siden:

Nei Gard,det stoppet etter to uker,mistet bare 2 kg..og stoppet.
Spiser like mye av grønnsaker som før.Jeg ble smalere i midje 12 cm da jeg også trente+lavkarbo,men alt har stoppet:(Sluttet med frø i tyrkisk yogurt.Spiser ikke brøderstatning,sluttet med fløte som je likte.
Tusen takk at dere prøver å hjelpe meg:):)

Gerd sa for siden:

Ok...

Ta en titt på Fedon, kanskje :ja:
Vet det er flere som har opplevd å gå ned ved å bytte fra ketolyse til fedon :ja:

Håper du finner en løsning :klem:

senka sa for siden:

Tusen takk,håper det:klem:

Catwoman sa for siden:

Vil få önske deg lykke til, håper du finner en bra lösning for deg :) Og som flere sier her, grönnsaker er utrolig viktig. Näringsrik salat som ruccola, hjertesalat og spinat er også bra å spise :ja:

Photobscura sa for siden:

Har du prøvd/vurdert å kutte alt av meieriprodukter for en stund? Det er en av de aller vanligste partystopperne, og det har gitt uttelling for mange å ta det ut av kosten! (Du kan dog ta dem inn igjen når du vedlikeholder, dersom du ikke ellers reagerer negativt på det).

Ellers se generelt på:
-Stresselementer
-Nøtter/frø (brøderstatnineg, som jeg forsåvidt ser du har kutta)
-Småspising utenom måltider
-Søtstoffer, både i bakverk, godteri og brus
-Vannintak (ketose er vanndrivende, og fordrer et noe høyere væskeinntak enn før).

senka sa for siden:

Nei,har ikke prøvd å kutte ut meierprodukter :o
Det betyr melk,tyrkisk yogurt,ost,smør..Wow det blir tøft:rolleyes: Kan jeg bruke laktose melk i stedenfor??
Spiser aldri utenom måltider,driker aldri brus bare rent vann.
Drikker minst 4l vann,tørr i munnen pga medisiner.
Lager sjeldent gang lavkarbo kaker,spiser ikke knekkebrø,kuttet frø:confused:

Dietta sa for siden:

Helt enig med Photo jeg. Prøv å kutte ut ALLE melkeproduktene en liten periode, for å se om ikke det kan hjelpe. Smør pleier å være greit å bruke, selv for de som kutter melkeprodukter :)
Synes i hvert fall det er værdt et forsøk :)

senka sa for siden:

Må det :eek: for å prøve en stund,men det blir ikke lett :cool:
Som du sier det er værdt et forsøk.:)

Dietta sa for siden:

Helt klart :ja:
Det er faktisk mange som har hatt stagnasjon lenge, som har begynt å gå nedover igjen når de har kuttet melkeprodukter, så IKKE gi opp håpet :)

senka sa for siden:

Kjære Dietta hva jeg skal ha i kaffe,klarer ikke den svarte kaffe uten noe,
vet kke om jeg kan bruke laktosefri melk:confused:

TovHus sa for siden:

Du kan lage eggemelk? Søk her inne, så finn du oppskrift:)

Dietta sa for siden:

Huff, her jeg ikke den rette til å gi deg svar. Jeg liker ikke kaffe, så det er liksom ikke noe problem for meg.
Men, er veldig usikker på det med laktosefri melk. Det er jo fortsatt et melkeprodukt. Hva med soyamelk ? Vet at soya kanskje ikke er så bra, men vi snakker jo om veldig små mengder siden det bare er til bruk i kaffen.
Vet at jeg har lest noe her inne om eggemelk, som man lager selv uten melkeprodukter. Husker ikke i hvilen tråd da :o

Sikker på at noen kommer med gode råd ang. det.

Jepp, ALT av meieriprodukter, også laktosefri! Ikke bare laktose, men også kasein (melkeprotein) som kan føre til stagnasjon. Smør har dog så bittelite av dette, at det kan du bruke.
Det er faktisk enklere enn man skulle tro! Man må tenke litt nytt, men det kan også være gøy. Jeg lager mye emuleringssauser (bearnaise, choron etc) og lager en del thai/indisk-inspirert mat med kokosmelk, bare fantasien setter grenser! Og funker det, så er det jo også verdt det. Prøv det i hvert fall i en måned, helst tre. Som sagt kan du alltids innføre det senere når du har nådd målvekta di.

I kaffen kan du som nevnt ha eggemelk, forsåvidt soyamelk (selv om jeg er skeeeeptisk), man kan alltids kjøpe/lage mandel- eller havremelk også. Mange alternativer til vanlig melk! Eller du kan skifte til en te med koffein, om det er koffeinet som er viktig.

Men la det ikke være uprøvd før du legger om til et annet kosthold, i hvert fall. Dette er så typisk, egentlig, at man stagnerer av noe som er så himla godt! :o (Jeg gjør det. Etter at jeg kutta ut meieriprodukter gikk jeg ned over ti kilo på et par tre måneder etter et og et halvt års stagnasjon. ;))

senka sa for siden:

Å tusen,tusen takk for så flotte og gode råd Photo:) Det er bare å bite tennene sammen:rolleyes:Du hadde det samme problemet og da skjønner du det
godt.Må begynne å eksperimentere med litt av hvert.Ost er godt,som de fleste liker,men finner på noe lignende:confused:
Hjetelig takk Photo:klem:

Bare hyggelig! Ost kan du spise senere. ;) (Jeg skjønner deg dog. Ost er noe av det beste jeg vet!)

Okie sa for siden:

Her rykket det ikke på seg fra august i fjor til januar i år. Prøvde å kutte ut nøtter, så fløte og ost, men det ville som det ville.

Rett etter nyttår gikk tre kilo. Så stopp igjen. Så en til i mars. Så stopp.... jada.

Men jeg spiser ketogent fordi jeg og kroppen trivdes. Skjønner ikke helt hvordan jeg skal få opp karbene etterhvert for å ikke havne i ketose.

Prøv som de andre sier, men ikke gi opp. Plutselig så slipper det taket :)

senka sa for siden:

Du var heldig som til slutt
gikk ned noen kilo.:)Alle vi er forskjellige og funker annerledes:rolleyes:Skal prøve kutte meieriprodukter,jeg spiser ikke nøtter,men liker litt frø i tyrkisk yogurt.Hvor lenge har du kuttet på de varene?Hva mente du for å ikke havne i ketose:confused:Vil du det ikke?Takk for svar:)

bligravid? sa for siden:

Bare ett tips om du er omelett fan (jeg er det), så går d ann å lage omelett på kokosmelk. Å fylle den med avokado, spinat og litt reinskav for eksempel..

Sånn for å tenke utenom det vanlige. Jeg var helt fri for fløte en dag :)

senka sa for siden:

Takk,for tips..må venne meg til kokosmelk,selv om jeg liker kokos:)

Nordmørsloppa sa for siden:

jeg kan igrunnen bare ta alt photo har skrevet her over og signere:)
Etter at jeg kuttet melkeprodukter(allt!) så har jeg bokstavlig talt rast ned i vekt...og funnet ut at kroppen min reagerer dårlig på melkeprodukter(prøvdre og tilbakeføre melkeprod. med dårlig hell)

Runegutt sa for siden:

Det er ikke Lactose(melkesukker) som er hele problemet. Melkeprotein er minst like problematisk. Så å kutte melkeprodukter, betyr å kutte alle melkeprodukter. Et par uker med svart kaffe overlever du.

senka sa for siden:

Takk Loppa:)håper at det virker på meg også:oSavner du ikke ost?Hva spiser du istedenfor:confused:

senka sa for siden:

Leste om melkesurer senere;)Kjekt med folk som har kunskap og hjelper til.Tror at jeg skal lage havremelk fordi jeg ikke overlever svart kaffe uten melk:pda jeg drikker med melk hele livet og jeg er kanskje eldste her:eek:
Takk for svar:)

Yonah sa for siden:

Jeg synes kaffe med kokosmelk er godt jeg da, trodde det skulle smake sært, men det var kjempegodt. Jeg bruker kokosmelk der jeg kan, for å spare inn på melkeprodukter. På rema koster deres type kokosmelk ca 10kr.

senka sa for siden:

Takk Imse:)men du kjenner smaken av kokos i kaffe,ikke sant:(

Man burde nok prøve i mer enn et par uker uten, altså. :)

Yonah sa for siden:

Tja, faktisk synes jeg cocosa smaker og lukter mere kokos, litt rart egentlig. Men det er vel ikke verre enn at du kan slå ut koppen om du ikke syntes det var godt.

Okie sa for siden:

Jeg kuttet ut noen uker første gangen og så lenger andre gangen. Sprakk på ost, er så avhengig selv om magen vil helst uten (er laktoseintolerant). Så ble det mye fløte i jula, kan tenkes at det var når jeg roet det igjen, grunnen til de tre kiloene forsvant.

Jeg er uenig med meg selv om hvor lenge jeg skal spise ketogent. Greier ikke få i meg mer karber selv om jeg spiser tomater og masse grønnsaker til alle måltider. Jeg har vært i ketose i et år nå med en opphold på to dager. Trivdes med maten og har fortsatt rundt 30 kilo å ta av. Vet ikke om jeg greier å spise Fedonsk eller lign senere uten å få sukker hunger og legge på meg igjen. Og jeg sier jeg vil ikke over 100 kilo igjen. Vært det to ganger 143 på det meste. Aldri igjen... jeg nekter.:)

Ost har for meg vert litt som sjokolade var i starten på labkabo...mye sug etter ost. men etter en stund uten(ca 2 uker) så mistet jeg cravings på ost. typisk for folk som er intolerante for nelkeprod. kasein eller laktose..er at kroppen gjerne higer etter det den er intolerant mot.
Og.om.jeg spiser ost av og til...gjør jeg meg selv bare en bjørnetjeneste...da er hele spiralen igang igjen...
Selfølgeluig trenger du ikke ha protein intoleranse, bare min erfaring.
Ellers har jeg mistet.mine ADHD symptomer etter melkeprod kutt :)noe jeg vet kan skje med folk som har ADHD,Aspergers og autisme

Chamomilla sa for siden:

Jeg forstår så altfor godt at det ikke føles greit å kutte i melkeprodukter. Jeg er der selv. Raste ned fem kilo i vinter når jeg var syk, gikk litt opp igjen, men bare litt. Da fikk jeg litt drahjelp til å kutte i melkeproduktene også. Så har jeg sluppet opp mer og mer på dette, melk i kaffen, pizza med masse ost over og under (lavkarbopizza med ost i bunnen)... lavkarbolasagne, men med masse ost.. for meg er det ikke bare partystopper med ost, det er sannsynligvis noe som gjør at vekta kryper gradvis oppover... ikke heng deg opp i tickeren min, den viser det den gjorde før jeg dro igang med melkeprodukter igjen... :o Det er seigt å bestemme seg for å ta det kuttet altså. Jeg har gjort det før - og vet jeg bør gjøre det... Tok også hårmineralanalyse i vinter - og guess what - det fulgte med råd om å kutte ned på melkeprodukter - også fordi det kan sette ned stoffskiftet! Burde jo vært motivasjon god nok...
Det er nok det å starte som er verst og det går nok lettere etter noen uker når cravingene gir seg som Nordmørsloppa sa også... Jeg vet at det er positivt for helsa også - fysisk og mentalt, har merket det før at jeg føler meg mer vel uten de hersens melkeproduktene... :o Så det er jo bare å kjøre på...

Antoinette6 sa for siden:

Åh ! Kjære deg, senka. jeg tror jeg er kommet dit du er ! Sååå deilig å finne en tråd om dette. Jeg har ikke bare stoppet opp, men GÅTT opp tre kilo. På samme kosthold som tidligere. Nå skal jeg vurdere å kutte ut alt av meieriprodukter. . . .

Jeg har lurt litt på Fedon, jeg også, - men etr så liiiivredd for å legge på meg mer.

Det kan kjennes ut som om lavkarbo plutselig har sluttet å virke på meg også. ja. Plutselig, liksom. Og jeg er nokså lei meg. . . :hylgrine:

smgj sa for siden:

I tillegg til at mange ikke tåler melk - så har melkeprodukter mye større insulinvirkning enn det karbohydratene skulle tilsi.

Just saying...

Helt riktig, smgj. Blodsukkeret mitt stiger når jeg tar meg fløtekaffen min. . .

Guuud her må jeg vri tankene mine ! OG kostholdet mitt.

Worth a try ! :ja:

Takk for tråden, senka :klem:

kaffekari sa for siden:

Jeg spiste ketogent ett år, gikk litt ned i starten, ble raskt stående på platå. men fikk masse utslett, reaksjoner på matvarer, tror kroppen min stressa i ketose? Har fibromyalgi, trenger ikke mere stress enn det som følger med det.
Nå spiser jeg etter South beach, og føler at kroppen min trives mye bedre med slikt kosthold! ned 11,5 kg på 6 1/2 uker, savner ingenting, spiser variert, mat med lav/middels GI, litt frukt, litt fullkorn, magre ostetyper, ekstra lett melk osv. ikke alle som passer samme kosthold, mulig kroppen din trenger mer variasjon? De første ukene/fase 1 er for å kutte søtsuget, i fase 2 tilfører man gradvis frukt, flere grønnsaker og fullkorn. Fettkilder er olivenolje, rapsolje, avocado, litt nøtter osv. Men magre meieriprodukter. anbefaler deg å prøve, synes det er lettere å tilpasse familens mat, og har passa på å ikke være i ketose, spiser linser/kikerter/bønner osv.

senka sa for siden:

Tusen takk alle sammen for så flott innspill:)Dere var så hjelpsomme og snille med masse gode råd og tips;)Det er min første dag uten melkeprodukter og jeg klarte meg fint:DKjøpte havremelk til kaffe od det smakte ikke så verst,og i tillegg lagde jeg melken selv i ettermidag av havre.Den likte jeg mye bedre.Har bestemt meg for å klare det,og jeg kan det,fordi jeg VIL.
Jeg gir meg ikke så lett..Jeg er en hard nøtt som er vanskelig å knekke;)
Mange klemmer til dere:klem:

Chamomilla sa for siden:

:D :heia:

smgj sa for siden:

... og jeg, som tåler melk dårlig oppdaget at 2 kopper mokka-kaffe-kakao fra kaffemaskina på jobb er for mye for magen - iallfall i en uke i strekk. Den sa tydelig ifra, gitt... Og er nok forklaringen på at jeg har fått så himla mye kviser den siste uka. :(

Flott! Positiv holdning hjelper det også! :heia:

liker innstillingen din senka :p
Fortsett slik så går det veien:)

senka sa for siden:

Tusen takk Photo for støtte,det hjelper masse:ja:

senka sa for siden:

Tusen takk Loppa:)fortsetter den veien,takk for støtte;)

Xenia sa for siden:

Et kjapt tips er å lese på ALT du skal spise, for skjulte karbohydrater er det overalt... Jeg fikk i meg mye jeg ikke var klar over, så nå skriver jeg ned og teller og veier alt! Lykke til! :)

Lollo sa for siden:

Jeg har stått på stedet hvil i 3 år, men trøsta er at jeg ikke går opp heller... Jeg har prøvd meg på total melkeforbud og ikke noe søtt, i 2 uker til nå. Har gått litt ned, men sakte, så tenker å fortsette en stund til:-) Kan foreslå kokosmelk i kaffen, det er litt uvant i begynnelsen, men smaker godt! Bruker det også litt i sauser, og har laga panna cotta med kokosmelk:-)

senka sa for siden:

Uff så lenge:confused: men det var godt å høre at det har begynnt å gå nedover:D
Jeg har kutta alle melkeprodukter for 3dager siden,og vi får se om det hjelper.Kan prøve kokosmelk,men nå bruker jeg havremelk.Takk for tips og
lykke til,til oss begge:)

Lollo sa for siden:

Ja lykke til:-) Har "bare" 10 kg ca. igjen, men de kiloene sitter godt altså;p

senka sa for siden:

Ja de sitter fast limt dessverre:hylgrine:

Megvel sa for siden:

Senka, du har ikke ticker, jeg lurer litt på høyde, vekt, utgangspunkt, mål etc. Trener du?

senka sa for siden:

Hei:)
156cm/72 kg og har kraftig beinbygning sånn at jeg ikke ser så stor :p.
Nå har jeg kutta alle meieriprodukter, og kanskje det hjelper at vekta rører på seg :(Men tror ikke at jeg skal begynne med generelt lavkarbo som
dr.Torkil foreslå :confused:

Nei. Det er jeg også så redd for, senka. Jeg sitter her med teen min, da. jeg er lite sulten for tida og spiser stort sett bare litt salat, litt kjøtt og så denne teen. men vekta rikker seg ikke. Og jeg har altså lagt på meg over fire kilo på en måned eller så. Jeg er litt redd her jeg sitter, kjenner jeg.

Gudene vet hva jeg skal gjøre. .. Legge inn på diett.no, kanskje.

I wish us luck ! :klem:

senka sa for siden:

Hei kjære deg:)
Hva slags te drikker du?? Skjønner ikke hvordan du la på deg de fire kg:confused:hvis du spiser det samme,men kanskje du har trent mye i det siste,da samler vi også vann,mer en vanlig. Kanskje det meste er vann hos deg,kjenner du det i ansikte eller kroppen.Den siste uka legger jeg alt på diett.no.Masse lykke til:klem:

senka sa for siden:

Hei :)
Nå er det en uke over at jeg ikke har rørt meieriproduktet :(Begynner å bli ganske tøft..men vekta rører ikke på seg,kanskje det er fortidlig.
Da jeg ikke har nok av frie fettsyrer i blodet som dr.Torkil skrev til meg,tror ikke at det skjer mye videre.Har begynt å trene forsiktg 1-2ganger i uka,da foten er ganske vond:rolleyes: Da jeg har aldri skeiet ut når det gjelder maten,hvordan skal jeg begynne da med generell lavkarbo.Orker ikke tanken at jeg skal spise potet eller ris,eller brød.Er redd at jeg er blitt veldig fanatisk,det sier også barna mine til meg.Hvordan skal jeg spise noe mellom,at vekta ikke går opp,selv om den stagnerer i over 8mnd :o
Kanskje noen leser det??

Carisma sa for siden:

Har du forsøkt med tislkudd av cocosa? ni kaffe eller te f.eks, eller bare å ta en ss morgen og kveld? Det hjalp for meg. og tenkte påd et med lite frie fettsyrer du skriver.

En uke er ingenting! Tenk positivt. Det er ikke SÅ vanskelig! Noen av oss faktisk leve mer eller mindre uten meieriprodukter pga. allergi/intoleranse, og det er faktisk ikke så vanskelig, så lenge man har den rette innstillinga! :) Hadde jeg som deg visst at jeg kunne ha spist ost og sånn senere etter oppnådd vekt, hadde jeg vært kjempeglad!
Stress er også en faktor som påvirker vektnedgang negativt.
Prøv å se løsninger framfor hindere. Om du søker rundt på forumet finnes det opp til flere tråder om melkefritt kosthold. :)

senka sa for siden:

Takk Photo:) Skal jeg leve uten Ost :D??Vet at stress påvirker mye...
Er mye slapp i det siste,og lei av å tenke hva jeg skal ha til middag..
Har aldri hatt alergi ang. melkeprodukter.Men tenker mer på det som dr.Torkil sa til meg,at det ikke funker for meg og at jeg må slutte,når det ikke virker lenger...
Hva har du spist da du kuttet melkeprod. hvis du husker??:o

senka sa for siden:

Takk Carisma,jeg tar litt i kaffe,men ikke så mye,kan øke litt,det kan ikke skade;)

Det har jeg jo skrevet tidligere i tråden.

senka sa for siden:

Fant det,tusen takk:) må prøves ;)

Dietta sa for siden:

Hold ut litt til senka, en uke er litt lite å se hvor godt det å kutte melkeprodukter virker.
Du får trøste deg med at hvis du går ned nå, så kan du jo spise melkeprodukter igjen etter at du har gått ned de kiloene du skal bi kvitt :klem:

senka sa for siden:

Tusen takk Dietta for god støtte,skal prøve så godt jeg kan:klem:

. . . . og jeg følger spent med :spent:

Jeg vet ikke hvorfor de fire kiloene har kommet på siden jul. Jeg har spist det samme. Ikke trent.

Nå har jeg hatt tre høykarbodager. Kanskje det hjelper. En boost hadde jo vært å håpe på. . .

:klem: og lykke til til deg.

:blomster:

senka sa for siden:

Ja,kanskje det hjelper deg litt:oMen jeg tørr ikke å prøve noe sånnt:(
Lykke til :klem:

senka sa for siden:

Jeg er på min 18.dag uten melkeprodukter :nedfor: Det er veldig toft ....
men jeg klarer meg veldig bra.Pga. mangel av melkeprodukter spiser jeg ca.
1000-1300 kcal.Kanskje det er fortsatt tidlig at jeg går ned i vekt og at jeg
må være mer tålmodig:rodme:
Men jeg er veldig sint på den dumme kroppen min,som holder igjen og kjemper og kjemper :sint:

Dietta sa for siden:

Så flink du er senka, selv om det ikke har løsnet enda :klem:
Jeg kan ikke forstå annet enn at med så stort kaloriunderskudd, så jo vekta bevege seg nedover snart.

senka sa for siden:

Tusen takk Dietta,for at du trøster meg :_oppgitt: snill du er...håper inderlig
at det skjer Mirakel:klem:

Cherry sa for siden:

Hva er problemet? Har det stått stille i 8mnd så hjelper det ikke å fortsette. Du ligger lavt på kaloriene og ekstremt lavt på karbohydratene. Leptin hos deg må være griselavt! Ikke rart du ikke går ned i vekt.

Her er hva du gjør; For det første må du sjokkere systemet ditt. Spis masse, masse karbohydrater. Her snakker vi om ett minimum 1000 kcal i karbohydrater på rundt 8-10 timer. Også korn, KORN ja, hvit ris, pasta og poteter er anbefalte kilder. Hold fettinntaket lavt denne dagen. Jada, vi er på lavkarbo og noen av dere blir sånn her :O i trynet når dere leser dette. Det spiller ingen rolle, for karbohydrater er ironisk nok det letteste som justerer opp leptin og det gjør ingen verdens ting å spise litt av dem av og til.

Etterpå:
Øk kalorimengden med 200 kcal pr dag til vekta har stabilisert seg. Disse kaloriene skal komme fra karbohydrater (jada, noen får igjen :O, men paradoksalt nok er dette det næringsemnet som hjelper mest i dette tilfellet). Det betyr 50 gram mer karbo om dagen. Ris (hvit ris), potet, søtpotet, kålrot, gulrot, havregryn, erter og masse masse frukt og bær er de beste kildene. Hvit ris fordi det inneholder mest næring i forhold til brun ris.

I uke to øker du også med 200 kcal pr dag, men da fordeler du kaloriene på fett og karbohydrater. F.eks 10 gram fett og 30 gram karbo.

Sånn fortsetter du til spiser minst 35-40 kcal pr kilo kroppsvekt PR DAG, og her skal du holde deg i 2-3 uker før du begynner å redusere på maten igjen. Du får ikke lov å veie deg i disse ukene, og du får ikke lov å redusere på maten selv om du føler deg vannete og feit. Denne framtoningen gjør at alle hormoner i kroppen får lov å balansere seg, og når kroppen er i gang så vil alt vannet forsvinne sammen med ekstra vann fordi stressnivå, kortisol og leptin er på normale nivåer igjen.

Når du reduserer på kaloriene igjen, så må dette gjøres sakte. Man føler seg gjerne ganske pløsen og feit og bare venter på å kunne spise lite og trene hardt. Det fører ingen steds hen. Samme gjelder å kutte karbo til max. Det har ikke fungert de siste 8 mnd så hva får deg til å tro det skal fungere nå?

Du starter med å justere ned 150 kcal. Karbomengden bør beholdes, og proteinmengden din bør være 2xkroppsvekt minst. Her skal du droppe ned vekt i passe tempo i ett par uker, før du justerer ned kcalmengden ytterligere 150 kcal. Du skal ikke miste mer enn 200-300 gram i uka - det vil være helt unaturlig å droppe 5 kg over natta. Ikke juster kalorimengden ned fordi du tror det går raskere. Det gjør det ikke.

Gjør man det på denne måten vil man droppe i fettprosent og beholde muskelmasse på langt mer mat enn 1300 kcal om dagen, noe som ikke er ett passelig energiinntak med mindre du er 159 og 48 kg og ligger i sofa hele dagen.

Lite mat = failure
Mye rett mat = Win

senka sa for siden:

Wow for en lesing :eek:
Tusen takk for at du tok deg tid for å skrive kjempe forklaring til meg.
Hørte om det før noe lignende,men har aldri tenkt å prøve det...Men som om du har ristet i meg...vekket meg :rodme:,noe som jeg ikke ble rådet fra andre før.Dr.Torkil rådet meg å slutte,da ketose har sluttet å virke for meg,og at jeg begynner på generell lavkarbo.Men jeg er redd å legge på meg masse.Det var veldig interessant det du skrev og logisk,men hva hvis jeg legger på meg mye???Har alltid vært redd for maten,som jeg kan huske,dessverre...og spiser for overleve :o
Det blir mye god mat,det du skrev at jeg skal spise og nesten uvirkelig for meg.Skal begynne med det fra mandag,hvis jeg ikke ombestemmer meg,av redsel for all maten.Tusen takk :klem:
ristet

Med mindre du ellers er frisk, så er det vel ingenting i veien for å prøve dette. Men jeg vil ha sagt én ting! INGEN her inne, så vidt jeg har sett, har rådet deg til å spise SÅ lite mat!!!

kaffekari sa for siden:

Som jeg har skrevet i et tidligere innlegg, anbefaler jeg deg å prøve South Beach! Jeg har før prøvd ketolysekuren, gikk ned bra i starten og så stoppet det helt opp, i månedsvis, følte bare at kroppen min stresset veldig i ketose, hadde masse reaksjoner på matvarer osv.
Nå på south beach føler jeg at jeg har funnet spisemåten som kroppen min liker,har kun hatt utslett noen få ganger hvor jeg har spist/laget fisk, og vekta har gått ned hele tiden. Det er ikke alltid streng ketogen kost er det beste, vi er alle forskjellige. Jeg føler at kroppen min trives optimalt nå med linser, kikerter, magre oster osv, les litt om south beach her inne, verdt et forsøk! Ikke ulikt det Torkil anbefaler deg, man kan spise litt fullkorn, litt frukt, masse grønt og nok proteiner. Spiser fler, mindre måltider, masse god mat, savner ingenting!
Har holdt på i 9 1/2 uker nå, og har gått ned 15,8 kg så langt!!!

shailene sa for siden:

Nei, å spise knapt over 1000 kalorier holder bare igang den "onde sirkelen" som sannsynligvis er grunnen til at vekta di har stoppet opp i utgangspunktet. En frisk kropp forbrenner rundt 1200 kalorier bare på å holde igang de livsviktige prosessene, så vidt jeg husker, så her er det noe riv ruskende galt med forbrenninga di hvis du ikke går ned i vekt. Det er altså ikke energiinntaket det står på, du må heller finne en måte å "sparke igang" kroppen igjen, og da er det viktig å spise NOK mat, ellers blir det bare verre og verre i lengden.

senka sa for siden:

Kjære Photo,jeg har ALDRI sagt at det var dere som rådet meg å spise så
lite mat,aldri!!Jeg sa bare at det var ingen som foreslo det som Cherry sa.
God helg:)

senka sa for siden:

Jeg har også hatt mistanke hele livet at det er noe veldig galt med forbrenninga mi:(Men hvordan går jeg frem??Kan vel legen min finne ut av det med noen prøver eller ...Også må jeg begynne å spise Nok mat :o

nellie sa for siden:

Jeg er ihvertfall enig med Cherry i at jeg ikke forstår hvorfor man skal fortsette å holde på med noe som ikke har funket på åtte måneder.. Står man stille i åtte månder, så bør man prøve noe nytt. Og sier ketolyselegen at man bør slutte på Ketolyse, fordi at det ikke funker, så er det greit å høre på han!:) Begrunner gjør han til og med.

Resten av opplegget høres slitsomt ut, men det funker sikkert!:)

smgj sa for siden:

Om du ikke er stoffskiftesyk (det kan legen finne ut) så fungerer forbrenningen for de aller fleste - også for deg, siden den sparer på kaloriene når du sulter den... :o

shailene sa for siden:

Ja, det finnes jo prøver man kan ta, men det er vel ikke alle allmennleger som har helt peiling innen det feltet. Jeg har ikke helt satt meg inn i det der jeg heller, men stikkord du kan lese deg litt opp på er lavt stoffskifte, metabolsk syndrom, og insulinresistens. Vet ikke hva av dette som kan være aktuelt for deg..

Det at forbrenninga går ned når en spiser for lite er jo ikke nødvendigvis et tegn på sykdom da, som smgj skriver. Det er forsåvidt meningen at kroppen skal reagere sånn når den får for lite nærig over tid, og går over i "overlevelsesmodus" (eller "starvation mode" på engelsk). Mer energi inn=mer energi ut, og mindre energi inn=mindre energi ut (sånn i teorien, og ganske forenklet). Siden alle kroppen er forskjellige er det alltid noen som reagerer mer kraftig og virkelig kjemper imot med tenner og klør når den har fått for seg at det er sultkatastrofe. Men akkurat hva som er den beste løsningen for å få igang forbrenninga uten å legge på seg hvis det er det som er problemet er jeg usikker på. Du får komme med tilbakemeldinger underveis hvis du tør å prøve Cherry sitt opplegg ihvertfall, hadde vært spennende å se hvordan det funker :)

senka sa for siden:

Fant akkurat siste prøve fra februar og det var S-Fritt T4 17,3 og ligger fortsatt innen normalverdi (11-23):) selv om jeg ligger i fare pga medisin.
Det betyr at jeg må begynne å spise litt mer ;)
Skal tenke på forslaget til Cherry over helgen og kanskje gi kroppen SJOKK:D
men vet ikke om jeg skal fortsatt holde meg unna melkeprodukter...jeg klarer meg fint uten:p
Tusen takk for alle svar,snille dere:klem:

Åh ! Her var det mye komplisert lesning, kjenner jeg. Jeg blir nesten litt matt.

skal sjekke kaloriinntak på diett.no for seg selv

senka sa for siden:

Hei Antoinette:)
Ikke sant,det var masse komplisert lesning :confused: Sjekk på diett.no,hvordan det går med deg..Jeg måtte bare ta sjanse,men det er ikke lett..Kanskje det skjer noe.Lykke til:):)

Takk, senka. Jeg har postet brevene mine og svarene fra Torkil i journalen min. Kom svar i dag.

Og så hyggelig med vennskap :klem:

senka sa for siden:

Så flott at du postet brevene dine og svar fra Dr.Torkil,da stikker jeg innom og leser.Tusen takk for vennskapet ditt,så hyggelig :klem:

senka sa for siden:

Nå er det en stund siden at jeg skrev:)
Har ikke spist meieriprodukter på 35 dager...ja jeg klarer meg fint;)
Fra 04.06 begynte jeg å sjokkere kroppen min litt som Cherry foreslo.

Men får ikke i meg så mye som jeg skulle,ligger mellom 1400-1600 kcal.
Spiser litt eple,pære,jordbær,kålrot,erter,litt basmatiris,da jeg er ellers veldig forsiktig....
Men 13.06 veide jeg meg og da ble jeg LETTERE 1kg ,endelig etter 9 laaaange måneder stagnering av vekta.
Jeg ble gal av lykke:D Defor skrev jeg ikke før om dette,fordi jeg ikke kunne tro at dette er sant.
Vil takke alle som støttet meg og gi en stor
:klem: :_punk:

Dietta sa for siden:

Fantastisk senka - dette var gode nyheter :heia::heia::heia:
Det er nok sant som de sier: Den som venter på noe godt - venter ikke forgjeves :klem:

Kanutten sa for siden:

Signerer Dietta! :heia:

Fabelaktig! :heia:

senka sa for siden:

Tusen takk Dietta :DHåper at det varer;)

senka sa for siden:

Tusen takk Kanutten:D:)

langaard sa for siden:

Så flott, Senka!! Endelig skjer det noe:heia::heia:

Catwoman sa for siden:

Veldig glad på dine vegne :heia:

senka sa for siden:

Tusen takk Langaard:D ikke sant endelig skjer det noe,:klem:

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.