< Tilbake til oversikten

Opplever du stagnasjon i vekttapet - sjekk her

#1

Nille sa for siden:

Tar meg den frihet i Quote inn et innlegg skrevet av Torkil Himself. Knallgod forklaring og fortjener å bli klistra !!
[font=Verdana][/font]


#2

DrPork sa for siden:

Håper at flest mulig får med seg innlegget fra Torkil. Dette er trolig forklaringen på hvorfor retninger som Lindberg og Southbeach, dvs naturlig lav GI kost, er mest effektive i det lange løp.
Mange på Atkins og proteinkurer som Herbalife, blir mer og mer karbohydratfobe etterhvert som de opplever stagnasjon. De kutter stadig inn til benet med grønnsaker og fyller på med protein og fett, og de står bom fast.
For mange er løsningen en omlegging til Lindberg eller SB, med påfyll av gode karbohydrater fra grønnsaker. Ernæringsmessig får de da tilført kroppen sin en sunnere sammensetning, samt at de som fortsatt trenger vekttap, gradvis vil oppnå det.
Desverre tar det lang tid før en ihuga karbofreak kommer seg ut av "karbohelvete". Ikke så rart. Først går man mot alt det man har hørt, og så virker det, for mange den første effektive dietten, og så skal man gradvis gå bort fra denne igjen.
Jeg vil anbefale SB fase 1 for deg som er fanget i "karbohelvete", i en alt for lang Atkins fase 1. Du vil kjenne deg igjen, samtidig som du kan være trygg på å ikke legge på deg.
Hvorfor SB kontra Lindberg? Gradvis opptrapping av karbohydrater på en helt annen måte enn Atkins.


#3

Alfie sa for siden:

Nille, du er en engel - just what I needed right now etter 5 dager på hotell i fjellheimen. :blomster:
Men - nå har jeg kontroll over inntaket igjen og treningsbagen ligger klar i bilen for ei skikkelig økt etter jobben idag :cool:


#4

Nille sa for siden:

Skjønner hva du sier, og er stort sett enig. Men å sammeligne Atkins og Herbalife blir vel å trekke det litt langt ?? Det kommer an på hvordan man GJØR Atkins vel ? Jeg maser stadig om at folk skal spise grønnsaker og gjør man Atkins riktig SKAL man spise masse grønnsaker - og kutter de stadig inn til benet med grønnsaker og fyller på med protein og fett, ja da tør jeg påstå at de IKKE gjør Atkins, men sin egen versjon. Hva de nå kaller det for kan ikke Atkins lastes for :snill:

...og Atkins vedlikehold er jo i praksis mer likt Lindberg enn noe annet - er det ikke ?
(OK, ikke om man har lest den norske utgaven som er basert på 1992 utgaven av originalen da.... Det er store endringer bl.a. ang. fett i 2003/03 utgaven av DANDR)


#5

DrPork sa for siden:

Ja, å sammenlige Atkins og Herbalife er drøyt, det jeg mener er at begge kan føre til fanatisk karbohydrat avhold, som kan forsterkes ytterligere dersom man opplever stagnasjon.
Hovedproblemet/utfordringen med Atkins, er at over 60% av brukerne blir stående i fase 1 alt for lenge, oppnår ikke det de ønsker, og slutter etterhvert. Dette kan Atkins selvfølgelig ikke lastes for. Derfor mener jeg at det er bedre med SB/Lindberg, for man starter da i et mer naturlig kosthold likt det man ender opp med til slutt.
Dersom man kommer seg til fase 4 i Atkins, er det likt Lindberg/SB. Min erfaring er dog at det er lettere å hoppe fra Atkins til SB fase 1, dersom du har utviklet karbofobi, og tro meg, mange gjør det.


#6

donjuanwannabe sa for siden:

Omlegging til Lindberg eller SB, med påfyll av gode karbohydrater fra grønnsaker?

Atkins inneholder mer enn nok av grønnsaker. Det er vel heller mere karbohydrater i form av pasta, ris o.l. som er forskjellen.

Men jeg er enig i at man ikke bør følge fase 1 for lenge.


#7

DrPork sa for siden:

Og det er der skoen trykker, mange blir for lenge i fase 1, kutter stadig ned på alle typer karbohydrater og får et usunnt forhold til mettet fett.


#8

silje sa for siden:

Hmm.. jeg trodde kanskje jeg spiste for mye squash.. men da gjør jeg kanskje ikke det... jeg spiser squash og brokkoli hver dag. nå har jeg begynt å spise rosenkål også.. og litt tomat... hmmm

silje


#9

DrPork sa for siden:

Nå ønsker jeg ikke å fornærme Atkinsere, men du bør absolutt ikke holde tilbake på grønnsaker. Klart at du skal være forsiktig med mais, poteter gullerøtter etc dersom du er i hardeste slankefase, men der bør du ikke bli for lenge. Tomater er bla fullpakket med antioksidanter, og 1 tomat til hvert måltid er helt ok. Squash har 2.2 gr karb pr 100gr og tomat 2.3.


#10

Iset sa for siden:

Jeg spiser for lite grønnsaker ser jeg. Men jeg syns på en måte ketolyseboken legger veldig liten vekt på det. I ukemenyen i boka er det feks nesten bare middagen som inneholder grønnsaker. Men jeg skal absolutt trykke i meg mer nå. Det er bedre å heller glemme å telle så febrilsk og heller tenke på å få i seg nok ren og frisk mat, som grønnsaker, og litt frukt når man har fått vekk den "verste" overvekten. :D


#11

HP sa for siden:

Problemet med Atkinsere (og ketolysere) er at det er veldig lett å bruke opp karbohydratkvoten på andre ting, uten eller med lite næring, som proteinbarer, sukkerfrie sjokolader, litt brød, litt av litt "forbudt" mat :cool:. Framfor en stor salat... Det gjelder å ha et bevisst og fornuftig forhold til karbohydratene en spiser.

Når det gjelder karbofobi så forstår jeg at det er et problem, men ikke for en som følger dietten.

Merk.: Med å følge dietten så mener jeg den som er presentert i siste Bok, Dr Atkins New Diet Revolution 2002/2003 - og på den amerikanske hjemmesiden [url]www.atkins.com[/url] (bortsett fra alle materstatningene da) Den norske boken om atkinsdietten er ikke representativ for hvordan Atkins fungerer (idag), mye har endret seg siden den gamle oversettelsen (1993) :rolleyes:

Etter det jeg har lest så langt så tror jeg at Dr Atkins anno 2002/03 til idag er ganske ajour med hva du mener DrPork?


#12

Torkil sa for siden:

Hei
Bare for å fortsette tråden.
Jeg har fått tilbakemelding fra en journalist, hvis kone har en bokhandel. Kona fikk mannen til å gå på ketolysekuren. Han har gått ned 25 kilo på vel 3 mdr. 240 gram pr dag !!! det svarer til ca 2000 kalorier pr dag. Dette har skjedd mens han spiste ketolysemat og understreker, at forbrenningen er enorm når man er i ketose.
Mange kjenner dette som en udefinerbar "varme" i kroppen.
Som malurt i begeret , menn og de med størst vekt går oftest ned mer og raskere enn moderat overvektige kvinner.
Han skriver en artikkel i VI menn om sine erfaringer, antakelig Mai/Juni.

Denne journalist er sikkert genetisk velutrustet for dette opplegg, men ikke et unikum, det finnes mange slike mennesker.

Og så en kraftig digresjon :
Naboen stakk nettopp innom med soyaproteinbrød med mye fiber, linnfrø og solsikkekjerner. Det er det absolutt beste soyabrød jeg har smakt!!

Her er oppskriften
180 grader midtrille 2 L form 50 min

5 egg
0,5 dl rapsolje
1 ts LO-salt
1 ss bakepulver
2 dl seterrømme eller cottagecheese/ kesam
4 dl vann
100 gram sesamfrø
50 gram kruskakli
100 gr linnfrø
100 gram solsikkefrø ( eller valnøtter)
175 g ketolyse soyaprotein

Totalt ca 30 gram karbohydrat , 1-2 gram karbohydrat pr skive avh. av tykkelse
Mye gode omegafettstoffer i brødet.

Vennlig Hilsen
Torkil


#13

silje sa for siden:

Topp!

Takk for oppskrift:)
Nå har jeg endelig "funnet ut" hvem du(Torkil) er, har sett det har vært referert til deg flere steder i forumet, og tenkt det var en gammel som hadde sluttet og henge her.. ;)
Skal bake brød i morgen :)

mvh silje


#14

Sugarpill sa for siden:

Hei Torkil!

Du, det var en ting jeg lurte på. Vil ikke mulighetene for å lage forskjellige typer pizza/brød kunne være en ulempe for en del karboavhengige? Jeg tør ikke begynne å lage dette, fordi jeg er redd for å rett og slett ikke greie å stoppe, siden jeg er MYE gladere i brød enn i f.eks kjøtt og egg.


#15

Torkil sa for siden:

Hei
Ehmmm,..... jeg tror ikke noen blir avhengig av soyaproteinbrød, dels smaker det ..... vel, så som så, dels gir det ikke et kick og søthunger på samme måte som loff og annet raffinert, hvitt brød. Soyaproteinbrød er og blir en erstatning for brød, mest av praktiske årsaker - hva skal man legge pålegget på ? ( jeg legger det på en blandet salat, men det er meg det).
Samtidig er de som brødet er tiltenkt, trolig i ketose, og er ikke opphengt i mat i samme grad som er på slankekurer av typen "spis mindre " .

Vennlig Hilsen
Torkil


#16

DrPork sa for siden:

Ja, dersom man følger Atkins sine råd, 2 uker i fase 1, så gradvis overgang til mer og mer riktige karbohydrater, så er jeg enig i hovedtrekkene av dette. Den Atkinsboka jeg har lest er engelsk og kjøpt inn 2002, så det er vel denne du sikter til.
Det jeg er kritisk til er ufarliggjøring av mettet fett samt telling av karbohydrater. Så lenge man er i strikt fase 1 ketose i kun 2 uker, har ikke fettet så stor betydning. Men som vi vet, er det alt for mange som drøyer fase 1 over lang tid. Man kan da få en stor utfordring ved overgang til et normalisert kosthold, og i lengden må man ha et enkelt kosthold for at det skal fungere. Hvis man da har utviklet fobi for karbohydrater, har man et ernæringsmessig forhold. Dersom inntaket av grønnsaker går ned på bekostning av atkinsbarer, fiberrik etc, går man glipp av mange viktige byggestener for enzymene våre.
Målet med fase 3 og 4 i Atkins synes jeg er helt topp, og innholdet i disse fasene er jo det samme hos Atkins, SB og Lindberg. Virkemiddlet for å komme dit er jeg noe uenig i.


#17

Musti sa for siden:

Nabo'n til Torkil ..... jeg tror jeg elsker deg :eek: :D :p :o

Har nettopp bakt brødet hans :D :D :D
Og hør alle sammen ..... det er BRØD!
[color=darkgreen][/color]
Tusen takk Torkil for at du delte oppskriften hans med oss!!!!!
Du må hilse han masse fra meg,- og gi han en stor klem og si TUSEN MILLIONER TAKK!!!
Brødet var bare vidunderlig.
Det skal jammen bli godt å kunne variere salat-lunchen min med brødskiver innimellom!
[color=darkgreen][/color]
Og livet er bare herlig i dag! :D
** SUKK **


#18

Iset sa for siden:

Hva er så farlig med mettet fett da? Det finnes jo utrolig mye dokumentasjon på at naturlig mettet fett ikke er skadelig for verken blodårer eller hjerte. Kokosfett er vel en av de sunneste fetttypene vi har, og det er også METTET. :snill:


#19

Iset sa for siden:

TUSEN TAKK, TORKIL!! Jeg skal bake dette brødet snarest, det høres kjempegodt ut!


#20

DrPork sa for siden:

Fordi vi ikke er helt sikre på langtidseffekten. Feks ble det nylig gjennomført et medisinsk forsøk der man se at de som i utgangspunktet hadde økt risiko for hjertekar sykdom faktisk forverret tilstanden sin ved økt inntak av melkeprodukter, målt ut fra en markør som heter CRP.
Fra før vet vi at økt inntak av mettet fett fører til økt total kolesterol, men det innbyrdes forholdet mellom LDL og HDL holder seg omtrent på samme nivå, noe som er bra dersom forholdet er bra i utgangspunktet. I den studien jeg viser til kunne man måle økt risiko for hjertekar sykdom, økt LDL nivå samt økt totalkolesterol. Nå er dette bare 1 undersøkelse, men poenget mitt er at vi vet fortsatt ikke langtidseffekten.
I mine øyne blir det da feil å gå ut med en ukritisk anbefaling av inntak av mettet fett. Så kan man selvfølgelig kompensere med inntak av omega 3, fiber og grønnsaker. Men hva med dem som ikke får i seg tilstrekkelig mengder av dette?


#21

Iset sa for siden:

Jeg vet ikke, DrPork. Det er jo det bla SEF sier, det du skriver her, og som sikkert 80 % av brukerne her inne er uenige i. Jeg vet bare at feks (lege) Jan Kwasniewski har behandlet tusenvis av pasienter med et kosthold som er enda rikere på fett enn Atkins, og med enda færre grønnsaker (MAKS 300 gram daglig). Jeg har stor respekt for ham, og tror jo faktisk både han og Atkins (som var HJERTESPESIALIST!!) hadde mistet legelisensene sine om pasientene hadde blitt sykere på sikt av kosten de anbefalte. ;)

Når det gjelder langtidseffekt, kan man vel bare se på hva vi spiste som ur-mennesker? Hva vi er GENETISK tilpasset til å spise. Korn har vi ikke spist i mer enn ca 10-15.000 år, så hvorfor snakker ingen om langtidseffekten av korn?


#22

DrPork sa for siden:

Genetikken er jeg helt enig i, men hvor lenge levde urmennesket? Passerte du 35 var du gammel. I tillegg er effektene av korn (fiber) på kroppen vel dokumentert. Atkins selv er enig i at ved inntak av mye mettet fett stiger kolesterolet, selv om det innbyrdes forholdet mellom LDL/HDL bevares, og er det gunstig i utgangspunktet, vil det fortsatt være det. Poenget mitt er at vi ikke ukritisk kan anbefale høyt inntak av mettet fett, men vi bør legge vekt på å inkludere de typene fett som er livsviktig for oss. Det gjelder både fett fra ubearbeidede plantekilder som nøtter, frø, avokado og oliven, kaldpressede planteoljer som raps og oliven, samt fet fisk. Ost, fløte og smør er ikke skadelig og i tillegg smaker det godt, men i moderate mengder. Og det siste bør ikke gå på bekostning av grønnsaker etc.
Det virkelige farlige LDL, de minste LDL partiklene som forårsaker innsnevringer i blodårene, skapes bla gjennom insulin påvirkning. Der tror jeg vi er enig!


#23

Iset sa for siden:

Urmenneskene hadde jo ikke den samme levestandarden vi har idag da, så det at de døde unge er ikke ene og alene pga kosten. ;)
Men det siste innlegget ditt her er jeg jo enig i. Moderasjon gjelder jo for det meste, og vi trenger jo umettet fett også. Omega-fettsyrene skal helst ha en balanse i kroppen, dobbelt så mye omega 3 som omega 6, mens den sørgelige sannheten idag er jo at de fleste får i seg det omvendte.
Den siste setningen din er jeg totalt enig i, og burde være ganske interessant for forskere og SEF, men de bryr seg nok ikke. Det er visst uansett fettet som er den største synderen.


#24

Torkil sa for siden:

Hei
Mettet fett en ikke sundt, spesiellt bearbeidet sådant det er godt dokumentert. MEN det gjelder i et sundt kosthold. Er man på ketolysekuren og spiser mye " usundt" fett, går likevel totalkolesterolet ned , HdL ( det gode kol) økes og LdL ( det farlige) reduseres !
Av de 50 første som jeg sjekket grunndig gjaldt dette for ALLE , untatt to. Jeg sjekket dietten deres. De spiste ikke grønnsaker og salat !!!!! (Egg og bacon til frokost, grillkylling til lunsj, biff til middag, ost til kvelds). Det er viktig med vitaminene og mineralene i grønnsaker og salat for å få en gunstig forbrenning.

Det er sukker som gjør fett farlig.( via insulin mm) Eksempel ; alle som utvikler diabetes med høye blodsukkerverdier og hyperinsulinisme, får forverrelse av tidligere kolesterolverdier, selv om de reduserer fettinntaket og spiser sundt fett.

Altså, man må skille mellon fett kosten på en slankediett som ketolysekuren, og Lindberg/ Atkins fase 4 kosthold. Mange synder mot dette, spesiellt i debatter på TV.

HVennlig Hilsen
Torkil


#25

Kristian sa for siden:

Melkeprodukt er jo så mye, Melk inneholder jo 5% laktose, 3% kasein og 4% fett hvor 33% av det er umetta.
Om de som økte sine forbruk av melkeprodukt drakk skummetmelk og spiste halvfet-brunost, ville det ikke være så rart om de fikk økt sitt kolesterol. Jeg vil også tro at dette skjedde da det var snakk om folk som i utgangspunktet hadde økt risiko for hjertesykdom og som hadde blitt messet for om at melkefett er farlig.

Jeg forbedret alle mine blodverdier i en periode jeg drakk fløte tilsatt proteinpulver til lunsj hver dag. Nei, mettet fett er ufarlig så lenge du ikke blander det med raske karbohydrater:)


#26

Kristian sa for siden:

Kanskje det er på tide at WHO advarer mot å hoppe over grønnsakene:snill:


#27

Iset sa for siden:

Kritikerne tror jo ikke engang vi SPISER grønnsaker, de tror både Atkins og Ketolyse = fett og proteiner og intet annet. :rolleyes:


#28

Daizy sa for siden:

Så denne oppskrifta nå :) Ligna "mistenkelig" mye på "min" versjon av soyaproteinbrødet :rolleyes: :p

forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=4002&highlight=soyaproteinbr%F8d

... som jeg la ut for 10-12 dager siden.
"mitt" har 24 kh (litt fra soyaproteinet mitt her ja. - som inneholder 10 kh per 100 gram..) så det blir rett i overkant av 1 kh per skive (vanlig tykkelse) :)


#29

DrPork sa for siden:

Enig med Torkil over. Samtidig vil jeg understreke at jeg snakker om å være ukritisk til inntaket om mettet fett. Dersom vi luller oss inn i dette går vi i samme felle som de offentlige kanalene gjorde da Atkins først kom med sitt revolusjonerende syn. De hadde sin mening om karbohydrater, og vi vet alle resultatet av den årelange blinde forfektelsen. Lukker vi øynene for ny forskning og dokumentasjon, kommer vi ikke lengre frem, og kan miste viktige helseår før en ny "revolusjonær" står frem.


#30

Kristian sa for siden:

Jo det er jo alltid den gyldne middelvei som er det beste, skjønner godt at leger ikke tørr å slippe sine klienter løs på noe som de ikke er 100% sikre på selv.


#31

DrPork sa for siden:

Som nevnt over må vi passe oss for å ikke bli for fanatisk, slik at vi nekter å ta inn over oss ny forskning. Jeg nevnte en studie over. Har lyst til å nevne flere, det som ligger i bunn av mine meninger er at den menneskelige biokjemi trolig er langt mer komplisert enn vi først trodde, og at sannheter innenfor medisinen trolig aldri har vart kortere enn nå.

En studie fra Amsterdam, publisert i 2005 fant:
Higher intakes of total and saturated fat were positively associated with higher HL (hepatic lipase) activity. In addition, the observed association of total fat with HL activity was modified by the HL-480C-->T polymorphism, after adjustment for age, sex, carbohydrate and protein intakes, and insulin or body mass index.

Høy HL aktivitet er assosiert med 2 potensielle risikofaktorer:
high HL activity may also result in an increased atherosclerotic risk by promoting the formation of atherogenic small, dense LDL particles. HL may also contribute locally to promote atherosclerosis by enhancing the formation and retention in the subendothelial space of the arterial wall of VLDL remnants, IDL and small, dense LDL.
[color=#292526][/color]
Samtidig vet vi at etter inntak av mettet fett, senkes funksjonen til blodårene, og i kransarteriene, de som forsyner hjertet, er resultatet at blodårene snører seg raskere sammen, og utgjør dermed en økt risiko for hjerteinfarkt.
[color=#292526][/color]
Vi begynner nå å skjønne effekten av raffinerte karbohydrater, men fettgåten er langt fra løst.


#32

donjuanwannabe sa for siden:

Hvis de som gjør dette går ned i vekt og trives med kostholdet så må det da være greit. Grønnsaker er jo uansett sunnere enn pasta, ris og korn. Atkins råder til å kutte ned mest mulig av dette og det er jo logisk. Vektnedgangen går også fortere som jo er en annen positiv ting. Å følge Atkins intro er overhodet ikke usunt i seg selv så lenge man spiser kun grønnsaker for å få opp karbotallet. Det er ihvertfall sunnere enn et "normalt norsk kosthold". De fleste vil kanskje si (etter å ha fulgt Atkins intro): "Så mye grønnsaker har jeg aldri spist før". Det sa ihvertfall jeg. ;)

Det er fortsatt forskjeller på Atkins fase 4 og Lindberg/SB. Lindberg/SB vil alltid være å fokusere mer på karbohydrater og ikke spise for mye fett. Atkins vil, i alle faser, fokusere mest på fett og proteiner. Det er jo det som er grunnstammen for Atkins-dietten.

Dette er feil! Helt, helt seriøst. Fett er ikke usunt i seg selv. Samme om det er mettet eller umettet. Det er når man kombinerer fett med for mye karbohydrater man risikerer hjerteinfarkt (og mere til).

Ellers vil jeg si at studier kan være så mangt. Er man mot fett og lavkarbo i utgangspunktet så vil også studiet reflektere dette. Ofte er visse studier lagt opp på en måte som favoriserer tenkemåten til en høykarbo/lavfett-diett og at det må være det sunneste. Det er påvist av Atkins og mange andre. (Økonomiske interesser kommer også inn her, alle vil jeg tjene penger samme hvor usunne produkter man selger). F.eks. i USA var det en gruppe som advarte mot Atkins og for mye proteiner. Og hvem var disse menneskene? Vegetarianere såklart! (atkinsdietalert.com tror jeg). En annen ting var programmet som gikk på Nrk for litt siden der de forsket på Atkins og fett. Metter fett? Konklusjonen var klar; NEI! Men de testet altså med en matrett som ikke finnes på Atkins. (kjøttdeig i tomatsaus med pasta). I dette "seriøse" studiet så la man til en stor mengde fett i matretten, som gjorde at disse da spiste mer enn før. Det er jo bare så dumt! Hva om de kunne lest Atkins-boken først... Da hadde de nok fått store øyne! Det er dessverre flust av useriøse studier på Atkins (og Lindberg, SB for den saks skyld og lavkarbo generelt).

Det er rart ingen Atkins'ere har fått hjerteinfarkt ennå synes nå jeg...

Jeg vet ikke hvor mange 100.000 (eller millioner?) som følger eller har fulgt Atkins, men ingen er rapportert med dårlig helse ennå ihvertfall. Og ingen er døde (bortsett fra ved naturlig død såklart). Jeg har hørt om ett tilfelle, en - 1 - jente som man påstår døde av dietten. Hvor logisk er det, når man vet om alle som får forbedret sin helse drastisk og går ned i vekt. Senere kom det såklart frem at hun hadde en sykdom som hun døde av. Det blir bare for dumt å påstå at noen kan dø av ett sunt kosthold, en steinalderdiett, som mennesket har levd på i 100.000'er av år. Jeg tror heller ikke at mennesket før ble bare 35 år. Hvem kan påvise noe sånt så nøyaktig som skjedde så lenge siden?

Jeg må også legge til at de som kritiserer Atkins (og andre lavkarbo-dietter) ikke har satt seg inn i hva dietten går ut på. Dette gjelder vel spesielt Atkins der mange kritikere sier at på denne dietten gjelder det å ikke spise karbohydrater i det hele tatt! Og jeg (og mange med meg) får også inntrykk av at det er bare å lange innpå med "usunt" fett i lange baner. Les boka sier jeg bare. Når man kutter ned (ikke ut) karbohydrater så får man kontroll over metthetsfølelsen, så de fleste spiser kanskje totalt mindre fett en de gjorde tidligere.

Dessverre er det mange som ikke følger Atkins pga. useriøse studier som sier at du dør av Atkins, og mange som slutter på Atkins av samme grunn selv om helsen deres har forbedret seg dramatisk og blodprøvene var perfekte. Forskere (useriøse) har for mye makt. Det er bedre å tenke på hvordan mennesket levde en gang for lenge lenge siden, da blir alt logisk og ingen studier er påkrevet. Når man kutter ned på karbene så blir man også raskere og lengre mett. Så det er ikke som mange tror at man "kjører innpå" med store ukontrollerte mengder fett på Atkins. Mettheten kontrolleres av seg selv. Altså: man kan aldri spise for mye fett på Atkins.

Atkins har løst fettgåten. :)


#33

DrPork sa for siden:

Og det er her vi er uenig. Denne holdningen er jo den samme som myndighetene hadde ovenfor karbohydrater i 70 årene, og vi har jo sett hvordan det gikk. Det kommer stadig ny forskning som kan være et varsel om at synet på mettet fett og karbohydrater må revurderes. Skal vi da gå rundt med skylapper i nye 30 år dersom dette holder vann, eller skal vi være åpne for nye ting, noe som Atkins ba tynt om for 30 år siden. Umettet er vi enig rundt.

Dersom dette er sant, er det desverre nok et tidsspørsmål. Jeg har selv sett skyhøye LDL og triglyserider hos Atkinsere i ketosefasen.

Ved å måle innholdet av beinrester fra skjelett. Dette er en nokså spesifikk og nøyaktig vitenskap, ikke på måned og år kanskje, men ganske så nært.

Skulle ønske det jeg også, men her er vi bare i starten. Feks har det vist seg at selve fettcellen er mye mer aktiv en vi trodde før, bla hormonellt.


#34

DrPork sa for siden:

Glemte 1 ting. Man vet nå at mettet fett fører til en reduksjon i funksjonen til blodårene rundt hjertet, innsiden av blodårene blir mer utsatt for sammentrekninger, og dermed øker risiko for at de går tapt. Dersom en blodåre som forsyner hjertet går tett, får man hjerteinfarkt.
Her spiller kolesterolet en viktig rolle, et fint nivå av HLD og de rette LDL partiklene kan ordne opp i dette.
Etter et måltid med mye mettet fett, økes påleiringene inne i karene. Er man ekstra uheldig da, kan et fettrikt (mettet) utløse et hjerteinfarkt. Det meste av denne viten er kommet etter at han skrev boka si.
Skjønner at vi er uenig her, for min egen del kan jeg bare si at jeg tør ikke fortsette på Atkins vegen når jeg kjenner til disse nye resultatene.


#35

Muskat sa for siden:

En ting som kanskje er viktig å ha med i debatten om hvorvidt Atkins-spisere får hjerteinfarkt eller ikke, er jo noe som lett glemmes i retorikken. Dietten er utviklet for å hjelpe mennesker som har alvorlige helseplager på grunn av vekt, og som helt klart er i faresonen i utgangspunktet. Det vil si at det for disse pasientene nok kan være viktigere å lette belastningen på kroppen som ligger i vekten, og så kan de begynne å bekymre seg for et sunt kosthold i fase 3. Og denne fasen har jo et helt annet fokus på sunne grønnsaker, fiber og andre deler av et kosthold enn de første fasene har.

Men siden det er så mange Atkinspasienter som har og hadde store hjerteproblemer, er det helt sikkert også mange Atkinspasienter som har dødd av hjerteinfarkt. Dietten var utviklet for at dette skulle skje senere, og pasientene skulle ha et bedre liv før det skjedde, og fokuserer nok en del på å velge det minste av flere onder.

Derfor er jeg faktisk litt bekymret for hvordan dietten virker på normalt slanke mennesker, når disse legger om til en tung, fettrik diett ut fra tanken om at det er "bedre" enn de farlige karbohydratene, og jeg er spent på å se hva framtidig forskning kommer fram til om dette.

Muskat


#36

Iset sa for siden:

Har du virkelig?? :eek:


#37

Torkil sa for siden:

Å se noe:
Med risiko for å bli dradd inn i en lang diskusjons så har jeg også sett ting.
De første 50 personer som var på ketolysekuren fikk målt kolesterol ( total,HdL og LdL og Triglycerider) ALLE fikk bedre verdier på ketolysekuren ( i ketose) untatt TO , det viste seg at de ikke spiste grønnsaker eller salat. Så jeg har set noe jeg også.

Vekttapet på 6 uker( så vidt jeg husker var gjennomsnittlig 14,7 kilo og har redusert risikoen for bla. hjerte og karsykdommer dramatisk for deltakerne .

Enig i at de som ketolysekuren er tiltenkt, har høy risiko for hjerte og karsykdom. Og risikoen bedres dramatisk ved slanking ( referanser til nyere forskning på dette finnes i boken " slank med ketolysekuren".

Og så en enkelt opplysning. Hjerteinfarkt oppstår når plakk( fettavleiringer) rupturerer ( sprekker) og tiltrekker blodplater som klistre seg til plakket. Ikke ved sammentrekning av blodårene.

Håper ikke jeg er dradd inn i malmstrømmen med dette !

Vennlig Hilsen
Torkil


#38

Summer sa for siden:

Når det gjelder disse forskningsresultatene på fett; Er det egentlig gjort noen forskning på det uten karbohydrat /insulinpåvirkning?

For ettersom jeg har forstått, så er ikke fett farlig uten høy GI og mye karbohydrater pga insulinpåvirkningen, og at det er karbohydrater som fører til avleiringer og stive årevegger...


#39

Iset sa for siden:

Bare en liten "avsporing"; blir ikke barn med epilepsi satt på ketogen diett? Med mye fett og minimalt med karber? Leste det i Mat&Helse for ikke så lenge siden. Det sier vel litt?


#40

Torkil sa for siden:

Hei
Inntil 8 av 10 barn som normal epilepsibehandling ikke virker på blir bra i ketose ( se "slank med ketolysekuren". Men det har jo ikke noe med fettdiskusjonen å gjøre!
Jeg har lyst å melde meg litt ut, men Lise har helt rett, fettfarligheten er nesten bare undersøkt i et normalt kosthold med allt for mye KH og insulin som gjør all slags fett farlig ( men speisellt animalsk og herdet fett)
vennlig Hilsen
Torkil


#41

Aline sa for siden:

oi...

lusker ut på kjøkkenet og tar en gulrot


#42

Iset sa for siden:

Grunnen til at jeg tok det opp var pga snakket om langtidsvirkninger osv. Jeg mener at når kroppen blir så bra i ketose så er det vel slik vi er ment å spise? Det var bare det jeg mente. Men det er jo min mening da. :)


#43

Nille sa for siden:

:ja: Godt sagt - helt enig - og jeg har meldt meg ut for lenge siden ;)


#44

HP sa for siden:

Skjønner ikke hvorfor dere melder dere ut jeg :confused: Dette er faktisk et kjempeviktig tema.

Oppsummering av tråden: "Fettgåten" er ikke løst, og det er ikke farlig å spise naturlig fett i naturlig mat - forutsatt at du ikke spiser middels-høy GI karbomat ved siden av, og at du får i deg nok grønnsaker. Alle som med hånden på hjertet kan si til seg selv at de ikke gjør det, har ikke mye å bekymre seg for. :snill:

Men det som er fasinerende med fett er at det er hormonellt aktivt, vitenskapen har lenge trodd at det bare var ballast vi dro med oss. Men nå viser forskning at fettet vi har på kroppen, og fettet vi spiser faktisk påvirker hormonene våre! Påvirker blant annet blodtrykk og inflamasjoner, og mye mer!

Jeg tror karbohydratens tiår ble kort, fettet er det neste store området innen ernæring og helse! :ja:


#45

dingpot sa for siden:

Jeg kom til å tenke på alle de innleggene jeg har lest på amerkikanske lavkarboforum, om de som har brutt platået ved å skeie ut. Det kan vel kanskje være akkurat fordi utkseielsen har tilført kroppen en booster av forskjellige enzymer den trengte for å fortsette ketosen. Disse menneskene har kanskje på forhånd vært skikkelig tilbakeholdne med karber, fordi de merker at de ikke er i ketose lengre (les:karbohydratsky), og kroppen manglet enzymer, så de lurte seg selv i en felle. Heller skulle de vel bare droppa alle andre karbokilder enn grønnsaker, og brutt platået på den måten, og HOLDT inntaket av grønnsaker. Det er fort gjort å lure seg selv inn i den fella, at man skal lage "lovlige" kaker og "lovlige" desserter, lavkarbo brød osv, og kaste bort verdifulle karber fra kvoten på det.

Grønnsaker er det som utgjør mesteparten av mitt kosthold (i VEKT, ikke kalorier), og det er snakk om KILO ikke gram! :D Føler meg mye "renere" innvendig når jeg spiser mye grønt.

Og fett? minimum 2 ss cocosa daglig, i tillegg til minimum 50 gram oljer med hovedsaklig umettet fett (linfrø, tran, omega 3-6-9 blandinger og olivenolje). Utenom dette kommer det litt fett fra proteinene jeg spiser. Jeg er IKKE redd for at dette ender galt nei! ikke når jeg ser hvor flott kroppen responderer til lavkarbo kosthold! Huden blir bedre, fordøyelsen er kjempefin, menstruansjonssmerter- hva er det?, og bedret konsentrasjon osvosv (alle kjenner jo denne regla! :p )

ja... det var det for denne gang. :cool:


#46

DrPork sa for siden:

Med den blandingen du skisserer er ikke jeg heller det. Det høres tilnærmet optimalt ut.


#47

DrPork sa for siden:

Enig, og så lenge vi ikke går rundt med skylapper som de offentlige ernæringsmyndighetene gjorde, kan vi denne gang være i forkant, fremfor å ikke skjønne hvorfor vi blire overvektige og sjuke når vi spiser som de anbefaler.


#48

DrPork sa for siden:

Skal prøve å ikke dra deg inn... I forkant av rupturerte plaques har man ofte sammentrekninger av karveggen, som kan gi seg utslag som hjertekrampe (angina), og disse øker stresset på det overflaten av det enkelte plaque, som kan medføre at de sprekker. Når den naturlige dilatasjonen i karveggen i tillegg er satt ned pga mettet fett, kan man få et problem.
Poenget mitt igjen, er at dette vet vi ikke nok om, og vi bør ikke lukke øynene for ny forskning.


#49

bibba sa for siden:

Skjønner nu at boka jeg har lest om Atkins , og dens forslag med mat, MÅ jeg lese flere ganger.:eek:

[color=#0000ff][/color]
For alt dere skriver over er GRESK for meg.:confused:
[color=#0000ff][/color]
Her er det så mye at jeg skjønner ingenting, så mange uttryk, forkortelse etc.
Har dere godt på kurs også, slik at dere er godt informert om de forskjellige stadiene i denne kuren?
[color=#0000ff][/color]
[color=#0000ff][/color]


#50

HP sa for siden:

Om du leser den norske Atkins boken så blir du ikke så veldig mye klokere, den amerikanske / engelske forklarer mye grundigere. :ja: Når det gjelder diskusjonen i denne tråden så er vel kunnskapsnivået her litt over gjennomsnittet :p


#51

DrPork sa for siden:

Ja, dette tok litt av. Dog alltid nyttig å være litt uenig, får fram nye momenter. Henger meg på Torkil før jeg blir dratt lenger ned i malstrømmen.


#52

Nils P sa for siden:

Hei alle sammen,

Fortsett denne diskusjonen, selv om man kanskje ikke kommer så mye lengre.
Jeg er ny som Herbalife-distributør(og bruker), men er ikke bundet av noen
spesiell filosofi.

Prøver å lære litt her, og det har vært artig å lese hva dere skriver.
Jeg sitter selv ganske nært noen medisinske kilder og liker å sjekke ting opp mot det.

Keep up the good work :)


#53

BlueFairy sa for siden:

PHU!!!
Nå ble iallefall jeg lettet! :cool: Jeg har slitt så fryktelig med å holde salatinntaket mitt under 20 karb om dagen, men ser jo her at 5 fra eller til kanskje ikke er så farlig, når de kommer fra grønnsaker...
Ikke har jeg kommet meg av sted og kjøpt stix heller, men med et vekttap på 4 kg på 14 dager, regner jeg med at jeg har vært i ketose det meste av tiden!
Det jeg savner mest er frukt, men nå er det jo ikke så lenge til jeg kan spise det heller!
Men jeg lurer litt på en ting.... Om vekttapet mitt stanser opp, og jeg allerede spiser "hauger" med kinakål og agurk, hva kan man endre da? Jeg lurer fordi vekten de siste 5 dagene ikke har rørt seg i det hele tatt! Og jeg har ikke endret noe i forhold til Induksjonen, bortsett fra 7-8 jordbær om dagen....:)
Noen tips til hva jeg kan gjøre for ikke å stoppe opp?


#54

Nille sa for siden:

Det kan være at du reagerer på jordbær. Jeg vet om flere som er allergiske og reagerer med å hovne opp i kroppen. Prøv å kutte ut jordbærene noen dager og se om det skjer noe.....

MEN - Det er normalt at vekttapet stanser opp med jevne mellomrom. Alle vil oppleve et platå før eller siden. Det er bare kroppen som må "ta seg litt inn". Tenke seg om litt. Det kan vare fra 1-6 uker. Mer enn 6 uker er ikke bra. Da anbefaler jeg å øke aktiviteten om du ikke har endret på spisemønster og ikke spiser mye kunstig søtstoff eller drikker mye light brus.

Du bør heller ikke veie deg mer enn 1 gang pr uke. Vekten kan variere så mye fra dag til dag - alt etter hva du har spist/drukket (salt og matvarer som binder vann -medikamenter etc) og hva aktivitet du har vært i. Ha en fast veiedag heller, da slipper du frustrasjionen over å ha gått opp f.eks. 200 gr, ikke ned, - eller ikke NOK ned ! Alt fra 0.5 til 1.5 kg pr uke er flott. Over 1,5 kg er OK i begynnelsen, men ikke bra for kroppen i lengden. Som sagt skal den ha tid til å følge med.... ikke minst huden trenger litt tid. For rask nedgang gir som regel slappere hud - og tap av muskelmasse. Og det vil vi jo ikke !!

Lykke til videre !! :D


#55

Hildeborg sa for siden:

Hei hei :)

Dette er naboen til Torkil og forresten er eg av hokjønn..

Eg fann ut at det grove soyaproteinbrødet eg laga var litt for vått. Her er min nye versjon.

Grovt soyaproteinbrød

5 egg
0,5 dl. rapsolje (eller annan olje)
1-2 ts LO-salt eller seltin.
2 dl. sæterrømme eller mat yoghurt
2dl. vatn
1 ss bakepulver
100 gr. kruskakli
100 gr. sesamfrø
100 gr. linfrø
50- 100 gr. valnøtter eller solsikkefrø
175 gr ketolyse soyaprotein

Steikast på 175 grader på midterste rille i 50 min.
Når brødet er kaldt , del det i 2. Frys halvparten . Oppbevar resten i kjøleskåp.:)


#56

Bolla Piggsvin sa for siden:

Det står faktisk i Atkins' sin bok at hvis man ikke kommer i ketose på induksjonsdietten, så skal men kutte helt ut grønnsaker en stund. Men eller er jeg personlig enig med Nille, jeg synes tvert imot vekten stopper eller øker når man ikke spiser grønt i det hele tatt. Har dere forresten prøvd blomkålstappe: Kok blomkål ganske mør, mos den (gjerne med stavmikser) og bland i GODT med smør. Krydre etter smak; gressløk eller muskat f.eks. Mye bedre enn potetstappe!


#57

Nille sa for siden:

Åhh, det har jeg ikke lest noe sted. Det har i tilfelle gått meg hus forbi. I min bok står det at om man ikke får utslag på stix så kan man sjekke om man kanskje spiser for mye grønnsaker, og kutte ned på inntaket...men absolutt ikke kutte dem ut.(Originalutgaven, 2002/03 utgaven av DANDR, side 138). Dessverre har jeg ikke 1992 utgaven tilgjengelig og mora mi har lånt den norske oversettelsen av den, så jeg vet ikke om det står i den. Det er mye mulig det. Det er så mye som er feil og endret siden da.

Atkins skiller klart mellom det å være i ketose/ikke være i ketose og det å ta av/ikke ta av. Men behøver ikke være i ketose for å ta av. Og tar man av spiller det ingen rolle hva stix'en viser. Man skal ikke sette igang drastiske tiltak så lenge vekta beveger på seg og/eller centimetre forsvinner.
[color=purple][/color]
Men så finnes det jo de som ikke tar av i det hele tatt. (Og her blandes ikke ketose inn i det hele tatt). De som er metabolsk resistente - da anbefales "Fat Fast" (side 272-274). Bygget på The Kekwick diet (originalt ikke Atkins, men har bruker den som sin fettfaste). Det en EN ukes kur for å kickstarte systemet. Det får på å spise bare fettholdig mat og samtidig holde kaloriene lavt. (1000 pr dag). Det poengteres at denne er livsfarlig for dem som IKKE er motabolsk resistente og at den absolutt ikke må gjøres lenger enn en uke. At den IKKE må misbrukes. Jeg kjenner flere som har prøvd dette. Og de som har klart å gjøre det i 7 dager har fått vekttap. Som regel kommer halvparten av det de har mistet på igjen etter en uke eller to, men de tar av. De som har prøvd den flere ganger opplever at den virker dårligere og dårligere hver gang. Og til slutt virker den ikke i det hele tatt. Det er vel det den gode doktor mener med å ikke misbruke den. Den skal altså IKKE brukes om man bare ikke får utslag på stix !!
[color=#800080][/color]
En liten digresjon: I min og mange andres erfaring viser det deg at stix'en er oppskrytt, i beste fall misvisende og frustrasjonsskapende. Mange som er i ketose har ikke utslag og mange som har utslag tar ikke av. Farge på stix er ingen garanti for vekktap. Det er helt OK å bruke dem i begynnelsen av en kur for å se om kroppen reagerer, og det ER kjekt å få utslag, - men å la dem styre livet og hva man spiser er helt meningsløst. Tar man av i vekt ELLER centimeter spiller det ingen rolle hva stix'en sier !
[color=#800080][/color]
[color=purple][/color]


#58

Bolla Piggsvin sa for siden:

Ja, jeg er ganske frustert over disse stix'ene etterhvert - tror kanskje jeg også hiver dem. Ganske frustrert over at jeg ikke går ned også - enten de gjør utslag eller ikke. Men jeg har ennå ikke vært på induksjonen i to uker, så jeg får vel være tålmodig. Og kroppen føles i hvert fall fastere, selv om det ikke er målbart ennå. Hei! Jeg skal jo ha mensen i morgen - det kan vel være en forklaring på at vekten står stille? Si ja, vær så snill!!! :D


#59

Summer sa for siden:

Javisst. Syklusen har mye å si den i forhold til vekten vår. :) Også vil jeg si meg enig med deg, i at det er jo hvordan du føler kroppen er som teller, og ikke hva vekten sier. Har du tenkt på å bruke målbånd foresten? (Jeg kjenner flere som ikke har tatt noe videre av på vekten, men de har omfordelt på kroppen så de fikk mer muskler og mindr fett, og gått ned i belte og buksestørrelser. Så det viktigste er hva du føler og kjenner på klærne. ;)

#60

Torkil sa for siden:

Hei
Hmmmmm, kanskje ikke hiv dem, men bruk dem i starten som bekreftelse på at du gjør ting riktig. Det er sterk motivasjon i det vi ser.!
Siden brukes de når man er usikker på om man er i ketose, kanskje hvis man har økt mengden av karbohydrat og ønsker å sjekke urinen for å se at det stadig er utslag.
Jeg anbefaler de som handler i nettbutikken på www.ketolyse.no bare å kjøpe 1 boks stix uansett hvor mye de må ned i vekt. De får neppe brukt den opp, da den som sagt brukes mest i starten, siden bare ved spesielle behov.
Så kanskje legg dem bort, men ikke kast dem. Eller gi dem bort til en som vil starte på kostindusert ketose.

Vennlig Hilsen
Torkil


#61

Bolla Piggsvin sa for siden:

Sukk, denne vekta... Fant ut at jeg måtte forandre signaturen min, jeg. Jeg har jo faktisk gått OPP ganske mye i jula... Nå bør den helst gå nedover heretter!


#62

Torkil sa for siden:

Hei
Når man slutter på ketolysekuren vil man gå opp 1-3 kilo. Det er fysiologisk. Kroppen er nesten tom for karbohydrater ( glykogenlagrene) når du starter med mer "normal" mat vil disse lagrene fylles opp igjenn med karbohydrat ( egentlig glukose og vann) disse kiloene vil forsvinne nok så raskt hvis du starter med ketogen diett igjenn. Har du gått opp 6 kilo, vil du fort gå ned 2-3 kg. med ketolysekuren kan du forvente å gå ned 1-2 kilo pr uke. Noen mer, noen mindre. Dette avhenger av så mangt, og er beskrevet tidligere.
Lykke til
Torkil


#63

agbrox sa for siden:

Hei..
Har problemer om daqgen.... Er nå i min 3. uke med ketolysekuren og har stått stille den siste uken. Ketostixen viser at jeg er i ketolyse, men hvorfor reagerer ikke vekta??? Har kun gått ned 2.5 kg og skal ned 15 kilo til...
Ka noen hjelpe meg?? Vennlig hilsen AG


#64

agbrox sa for siden:

Hei..
Hjelp......
Er inne i min 3. uke på ketolysekursn, men vekten har ikke rørt seg på en uke. Ketostixen viser at jeg er i ketolyse, og følger opplegget til punkt å prikke. Kan det ha noe å si at man spiser for lite??? Mannen min holder også på,og han har masse vekttap...
Trenger hjelp nå, skal ned 15 kg til, har kun gått ned 2.5 kg første uka..

Takker forøvring for kjempefine innlegg av dere, jeg er her hver dag for å sjekke om jeg kan få nye tips...


#65

Nille sa for siden:

Om du tok av 2.5 kg den første uka trenger nok kroppen din å få tenkt seg om litt. Gjentar det jeg har skrevet tidligere her: Det er normalt at vekttapet stanser opp med jevne mellomrom. Alle vil oppleve et platå før eller siden. Det er bare kroppen som må "ta seg litt inn". Tenke seg om litt. Det kan vare fra 1-6 uker. Mer enn 6 uker er ikke bra. Da anbefaler jeg å øke aktiviteten om du ikke har endret på spisemønster og ikke spiser mye kunstig søtstoff eller drikker mye light brus.

Du bør heller ikke veie deg mer enn 1 gang pr uke. Vekten kan variere så mye fra dag til dag - alt etter hva du har spist/drukket (salt og matvarer som binder vann -medikamenter etc) og hva aktivitet du har vært i. Ha en fast veiedag heller, da slipper du frustrasjionen over å ha gått opp f.eks. 200 gr, ikke ned, - eller ikke NOK ned ! Alt fra 0.5 til 1.5 kg pr uke er flott. Over 1,5 kg er OK i begynnelsen, men ikke bra for kroppen i lengden. Som sagt skal den ha tid til å følge med.... ikke minst huden trenger litt tid. For rask nedgang gir som regel slappere hud - og tap av muskelmasse. Og det vil vi jo ikke !!
[color=purple][/color]
Det er urettfrekt, men dessverre er det engang slik at men tar av lettere og fortere enn oss kvinner. Og dess mer man har å ta av dess fortere får det i starten ! Ikke sammenligne deg med andre. Du er DEG !
[color=purple][/color]
Så stå på og ikke gi opp. Pass på at du spiser NOK, - altså minst 15 karber pr dag !
:D


#66

agbrox sa for siden:

Hei og tusen takk for svar..
Det er så fint å ha noen å spørre når det røyner på..
Jeg veier ikke det jeg spiser, men er veldig nøye på at det jeg putter i munnen inneholder LITE karbo. Har nok drukket en del pepsi-max og spist ca. 50 hasselnøtter hver dag.. Skal redusere på dette. Må også bli litt flinkere til å trimme og jeg trener aerobic ( så hardt jeg orker) 2 ganger i uka.
Får håpe at det får litt fortgang i kiloene....

masse hilsner AG


#67

snupperella sa for siden:

jeg opplever vel ikke akkurat stagnasjon nå men jeg testa litt. For det første var jeg hos en venninne som hadde lagd is etter oppskr etter boka på is,og denne serverte hun med noe syltetøy hun sa vi kunne ha og sjokolade fra atkins som det stod 2karbo på hele plata. Jeg har ikke "skeiet"ut med noe sånt og hadde lyst til å si nei, men synes det virka dumt det også. Etterpå følte jeg at jeg hadde gjort noe galt. Er det bare 2karbo i hele sjokoladen??? Finnes det virkelig et syltetøy vi kan ha??
Jeg veier meg ganske ofte og gjorde det igår morges, spiste den sjokoladen jeg omtalte og veide idag morges, stod på samme.Men så drikker jeg litt vann+sykler meg en tur på ca 1 time og veier da 500g mer etterpå. Går det an da? Hvorfor?


#68

Nille sa for siden:

Hvis hun har laget is etter oppskrift i boka er det OK å spise den, men selvfølgelig ikke i ubegrensede mengder ! Det står i oppskriften hvor mye karber den inneholder.
[color=purple][/color]
Det er ikke noe syltetøy "vi kan ha" sånn uten videre. Det nærmeste er vel Heistad sitt "lett" syltetøy. De fleste "lett" syltetøy inneholder mindre kalorier og kunstig søtstoff istedrn for sukker. De som reklamerer med 100% bær eller "mindre tilsatt sukker" bør man være på vakt over. Man må se på karboinnholdet. Det står på glasset. Men rørte bær av usukrede jordbær eller bringebær går bra. Som alt annet; i begrensede mengder.
[color=purple][/color]
Det finnes Atkins sjokolader som inneholder 2 karber, noen inneholder 3 karber. Disse kan du godt spise, men ikke for mange for ofte. De inneholder kunstig søtstoff (bl.a.maltitol) som kan gi magesmerter og diare. Jeg tåler 1/2 sjokolade av noen (Hazelnut Crunch) og en hel av andre. Men disse bør også begrenes til av og til ! Det har vist seg at flere opplver at vekttapet stopper opp når de spiser slike hver dag.
[color=purple][/color]
At du veier mer etter trening og vanndrikking er normalt. Det er vann og muskler. Men å veie deg hver dag og appåtil flere ganger til dagen er ikke særlig lurt. Om du vil bli frustrert og pines er det bare å fortsette ! Alt etter hva du spiser og drikker kan vekten i verste fall variere helt opptil 2.5 - 3 kg fra morgen til kveld eller fra den ene dagen til den andre. Det behøver ikke å bety noe som helst og det er en av mange grunner til at man ikke bør veie seg mer enn en gang pr. uke. Såkalt "kontrollveiing" er bare tull. Og noe som er oppfunnet av de som MÅ veie seg hver dag og ikke klarer å lavære. Om du har spist noe du ikke burde er det ikke alltid du får reaksjonen samme dag eller dagen etter. Det er også forskjell på hvor fort og hvordan enkelte matvarer blir fordøyd. Tro meg, du vil få det mye behageligere om du veier deg kun en gang pr uke ! Helst hver 14 dag om du klarer.


#69

snupperella sa for siden:

takk nok en gang nille, du vet så mye og det er supert. Det var bare denne ene gangen jeg skulle testveie for som du sier er det t å bli gal av. Har veid meg 1 gang pr uke, men skal nå gå over til 1 gang hver 14.dag. Det var bare 3 spiseskjeer is og 1 ts syltetøy men kunne nesten ikke be om å få se syltetøyglasset heller. Men neste gang skal jeg ikke la meg lure. Gikk likevel ned 1.6 kg den uka eller det var på 1.5 uke så det kan ikke ha gjort allverden. Ingen fare at jeg spiser sjokolade hver dag. Den var god men kan godt begrense meg der. Takk for gode råd.


#70

Turte sa for siden:

Hei dere alle!
Så mye erfaring som dere sitter med, kan dere kanskje gi meg et hint om jeg er helt på bærtur!:eek: Føler meg litt vettskremt, liksom...

Jeg spiser til frokost, 2 stekte egg (i meierismør) og 3 skiver bacon. 1/2 tomat. Lunsj: Reker, 1/2 avocado, majones, sitron, dill. Evt. bytter jeg avocadoen ut med egg. Noen dager har jeg spist grillet kylling, eller salat med skinke og fetaost.
Middag: Kjøtt eller fet fisk med blomkål el. broccoli (200g). I starten har jeg sultet litt, så jeg har spist noen bringebær med krem og noen nøtter på. Til kvelds 1 brødskive (brød fra Spisdegslank, 1,5 karbo pr. skive) med ost (brie el.l) med paprika.
Jeg får i meg langt mere vann en før, minst 2 l pr. dag, i tillegg 3-4 kaffekopper. Ingen Pepsi-Max (som jeg elsker!). Jeg trener 2 dager i uka, og har times tur med bikkja 3-4 kvelder i uka i tillegg.
Stixen er mørkerød (mellom de 2 sterkeste fargene).

Jeg har slanket meg i 20 år, så troen er ikke helt tilstede.:cool: Jeg har prøvd GR, Cambrigde (100 år siden), Fedon, Eurodiet, Opimal Ernæring... Men hittil har jeg siden påske gått på Spis deg slank og tatt av 4 kg, og jeg har minst 15 til å ta av. Det blir dyrt! Har tatt av 1,5 kg på 2 uker nå etter ferien etter oppstart på Ketolysekuren, etter at jeg kom over boka i bokhandelen. Det er kanskje ikke så verst? Jeg trenger liksom en bekreftelse på at jeg er på rett vei. Har lest øyet stort og vått på denne nettsiden, og slukt alt som står, men allikevel;)


#71

Skorpia sa for siden:

Holder du deg til 15-20 karbo om dagen kan jeg garantere deg at du går ned.Gikk selv ned 19 kilo på den måten. Problemet nå er å få opp motivasjonen etter vektøkning i ferien.Motivasjon er det største problemet. Lykke til


#72

Nille sa for siden:

Hei Turte !
Jeg tror kanskje du spiser litt mye karber jeg. Iallefall i forhold til Ketolysekuren. Vil tro den dagsmenyen din ligger et sted rundt 20-25 minst.
I tillegg er det en del "partystoppere" i menyen din. Dvs. mat/drikke som gjør at vekttapet stagerer.
[color=purple][/color]
Det kan være kaffen, kremfløten - (det er det mest nærliggende). Kaffe/koffein virker også dehydrerende i tillegg til at den i de mengder du drikker også skaper ubalanse i blodsukkeret. Det skaper sult og kan gjøre at du spiser mer enn du ellers ville gjort. Det er også veldig mange som ikke tåler kremfløte (ikke mer enn et par SS pr dag) i den forstand at de ikke tar av om de spiser mer av den.
[color=purple][/color]
Det "Spis deg slank" brødet skal inneholde 1.5 karber pr skive sier du. Skullegjerne likt å vite hva det inneholder. Om det inneholder noe som helst mel er det ikke mulig å komme så lavt om ikke skivene er supertynne. Det bør du få sjekket opp tror jeg. Og til sist nøtter, - det er det mange som ikke tåler. Det enste jeg kan spise av nøtter om jeg vil gå ned er valnøtter.
[color=purple][/color]
Ellers ser mten din helt flott ut syns jeg (ligner litt på min egen dagsmeny faktisk).
[color=purple][/color]
At du har mørkt utslag på stix behøver ikke bety annet enn at urinen din er konsentrert. Dvs. at det gir en indikator på at du drikker for lite vann og for mye kaffe (som tørker ut). Om du kutter ut litt av kaffen og erstatter den med vann er det bedre tror jeg. Det viktigste er å ha utslag på stix, hvor sterk fargen er betyr mindre.
[color=#800080][/color]
Det er ikke sikkert det skal så mye til å få kroppen igang. Det ser ut som du gjør det meste riktig og at det kun småjusteringer som skal til !
[color=#800080][/color]
:)


#73

Turte sa for siden:

Takk for tilbakemeldinger! Jeg tolker det slik at jeg bør kutte ut både bringebær, fløte og nøtter. I tillegg til kaffe... Det skal jeg virkelig prøve... Brødet skal jeg sjekke innholdet i, men det er helt sært, inneholder overhodet ikke mel, men hamp, noen nøtter, egg etc. Sjekker neste gang jeg stuper i fryseren..

Men er det noen gode ideer til hva man kan spise som mellommåltid hvis man er småsulten? Bare baconcrisp?? Hva med proteinpulver? Eller bør man holde seg til vann og farris?:rolleyes:


#74

Skorpia sa for siden:

heisann Turte ,har du en oppskrift på spis deg slank brødet???
Og husk drikk masse vann, da blir du kvitt alle slaggstoffene som sitter igjen i kroppen og vekta går nok den rette veien skal du se:)


#75

Turte sa for siden:

Hei igjen!
Jeg har ikke oppskriften på dette brødet, men det står innholdsdeklarasjon. Brødet inneholder: Kostfiber, xylitol, eggepulver, valnøtter, amaranth, hamp, ost, linfrø, Johanneskjernemel, E 412 (fortykningsmiddel), salt, aroma, natriumdifosfat, monokalsiumfosfat, natriumkarbonat og maisstivelse. Produsert hos Kremen Konditori i Trysil for Norsk Senter for Riktig Ernæring AS.
I Spis deg slank-materialet som følger med står det angitt at 1 skive inneholder 1,5 kb.
Slik jeg vurderer det er dette ingen gourmet-opplevelse, men det er da brød... Et brød koster 69,- kr. og det er 10 x 15 cm. Jeg henter det på Skedsmokorset, men jeg tror det kan leveres på andre kanter av landet også...


#76

paprika sa for siden:

Det er dritt når man ikke går ned! Prøv å kutte ut de tingene som du har nevnt. Selv gikk jeg på Ketolyse i seks uker uten å gå ned. Det var utrolig frustrerende! Jeg fant ut at grunnen til at jeg ikke gikk ned, var noen medisiner jeg gikk på - Tolvon. Med en gang jeg sluttet på dem, begynte kiloene å rase av. Lykke til!


#77

snupperella sa for siden:

Hei igjen.
Nå trenger jeg litt hjelp. Hvis det er mulig da. Jeg har nå gått på ketolyse i 6mnd, har ikke skeiet ut en eneste gang, har gått mer eller mindre jevnt ned hele tiden, 30 kg til nå og er selvfølgelig kjempefornøyd. Jeg fant fort ut at fløte ikke funker hvis jeg skal gå ned men jeg har derimot kunnet drikke 0,5 l cola light annenhver dag og kunnet spise atkins sjokolade. Jeg har ikke mosjonert mer enn jeg gjorde før kuren.Alt har fungert helt supert, MEN nå har vekta stått stille 1mnd, dvs den varierer opp og ned 2-3kg. Hva kan dette skyldes? Er d naturlig at det stopper opp slik en stund? Jeg har ca 20 kg til jeg vil ned og hadde faktisk tenkt meg det før jul men plutselig så oppdaget jeg at det ikke gikk he he he. Men uansett er det kjedelig og stoppe opp sånn som nå. Noen gode råd?? Noen erfaringer?? Jeg skal teste stixen ikveld og se at den slår ut men jeg kan ikke se noen grunn til at den ikke skal gjøre det.
[color=#ff0000][/color]


#78

donbuan sa for siden:

Hei, er ny bruker her pr dags dato. Prøvde ketosekur i fjor sommer sammen med mye styrketrening og en god del mosjon for øvrig. I løpet av de første 14 dagene gikk vekta ned hele 8kg, men så begynte den å stagnere. Har dette noe med at man i starten av kuren i hovedsak vil miste alt overflødig vann i kroppen?


#79

shallow sa for siden:

Hei Nille

Ser du sier dette flere plasser og jeg er enig at det kan stresse en at en faktisk går opp fra en dag til en annen når en veier seg fra dag til dag, men det å veie seg ukentlig kan også virke stressende. La oss si at fredag er veiedag - da vil man når man opplever å ha gått opp 300 gram siden forrige fredag gå å lure hele uken om dette var daglige variasjoner eller om man nå er inne i en ny trend. -

Det går kanskje an å se på daglige målinger litt annerledes. Når det gjelder daglig veing så vil man se de daglige variasjoner og forhåpentligvis bli vant til disse. - En sammenlignbar verdi fra den ene uke til den andre vil normalt kunne være den lavest oppnådde vekta og andre mål. - Selv om man skulle presse seg - så vil dette være sammenlignbart fra uke til uke.

Jeg er litt fersk fortsatt - men foreløpig så bruker jeg laveste uke-verdi som mål på om jeg er i bevegelse eller ikke. :)

Jeg mener også at flere målinger om dagen ikke er nødvendig - og jeg hopper av og til over dagmålinger.

Shallow


#80

Torkil sa for siden:

Hei Bibba

Jeg er litt lei meg over du synes dette er Gresk. Kosthold og ernæring er forbausende enkelt når det gjelder de generelle prisnipper.
Når det gjelder ketose tillater jeg meg den frekkhet å be deg lese MIN bok, Slank med ketolysekuren.
Jeg har fått veldig mange tilbakemeldinger på at den er enkel å lese og ikke minst å forstå. Det er en slankekur, bygget på kostindusert ketose.
( ketose på grunn av en spesiell- og god- diett)
Atkins bygger +på samme prinsipp ( som Norske Professor Bassøe i Bergen lanserte lenge før Atkinsdietten- men selve prinsippet har vært kjent i vel 150 år) :o Men Atkins går gradvis over i et generellt lavkarbokosthold a´la Fedon Lindberg slik man i fire trinn går fra en slankekur til et sunt kosthold.

Slank med ketolysekuren kan lånes på biblioteket hvis du kvier deg ved å kjøpe den.

Kost, ernæring og slanking er ikke SÅ innviklet.

Denne tråd er et eksempel på at flere av oss blir revet med og begynner å diskutere mere perifere emner, som for oss er artige og et godt krydder på den generelle diskusjon.

Jeg håper ikke du er skremt vekk av denne tråd.

Lykke til med ditt prosjekt.

Torkil :)


#81

jorang sa for siden:

Hallo

Dette er min første post her, og det var mange interessante innlegg i denne tråden. Trodde først jeg var kommet inn i en 'medisinsk' diskusjon, men fant ut at tråden tok seg opp :)

Jeg var kraftig overvektig - BMI på ca 35. Har trent hardt i ca ett år (karate) uten at vekta beveget seg noe av den grunn. Fant derfor ut at jeg skulle starte på et Easylife opplegg etter nyttår. Interessant og lærerikt, men det viktigste var kanskje forpliktelsen som lå i dette - nemlig å kjøpe en årskontrakt på treningsstudio, med ukentlig veiing og måling av fettprosenter etc...

Jeg var utolmodig, og startet å trene ca 2 uker før selve kurset og opplegget startet. Gikk ned ca 3kg disse to ukene uten endring i kostholdet - bare litt mer bevissthet rundt hva jeg spiste.

Startet så på en EasyLife pulverkur, og gikk ned ca 6kg på to uker med denne kuren - kombinert med 4 treningsøkter i uka (ca 1time - 30min tredemølle og 30min styrke). Problemet var at jeg noen ganger opplevde kvalme når jeg gikk på pulverkuren.

Det var derfor som en STOR oppdagelse nåår jeg fant fram til boka til Torkil - Spis deg slank med ketolusekuren.
Jeg kjøpte denne på lørdag formiddag, og klarte ikke å legge den fra meg før jeg hadde lest den ut. En utrolig god presentasjon av medisinske sammenhenger i kroppen - forklart på en måte som alle kan forstå. Iallefall de som strever med vekta (disse/vi kan ofte utrolig mye om kropp og slankekurer fra før :))
Lørdagskvelden unnet jeg meg en god biff med masse salat, en dash Cottage Cheese og potetmoserstatning. Jammen en nytelse etter 2,5 uker med pulver.

Jeg går fortsatt på pulverkur, men med ett måltid mat hver dag (en lunch-rett fra boka til Torkil). Status så langt er -10kg på en måned :D

Det jeg stusser litt på er de begrensingen på antall karbohydrater pr dag som f.eks Nille nevner. Jeg ser at pulverkuren har 17-20karb pr pose, og jeg 'spiser' 3 poser daglig. Allikevel er jeg i ketose. Det ser altså ut til at jeg kan spise 50-60 karb pr dag uten problemer. Er dette individuelt, eller fungerer dette annerledes når man spiser mat i forhold til pulver?

Har ett spørsmål til:
Skal på 50års-dag til helga. Har derfor lett lenge etter karb-innholdet i cognac, men har ikke funnet det.
Ser at Torkil i sin bok sier at moderate mengder whiskey og blankt brennevin kan nytes. Er cognac annerledes?
Regner vel egentlig med det ettersom noen cognac-merker er tilsatt sukker/ karamell - antar disse er fy. Finnes noen 'klarerte' merker?

JoranG (newbie;))


#82

stinasol sa for siden:

vil ønske deg velkommen til forumet og så vil jeg ønske deg lykke til videre...10 KG PÅ 1 MND steike...:eek:


#83

jorang sa for siden:

Takk for en vennlig velkomsthilsen stinasol.

Har faktisk ikke hatt noen problemer så langt - bortsett fra første uka på pulver da jeg ble litt kvalm noen ganger med 'bare vann' i magen :)


#84

Arnold sa for siden:

Hei
Jeg er 33 år og har aldri tidligere brydd meg noe som helst om hva jeg har puttet i munnen. Dette er min aller første kur av noe slag...

Jeg leste Skaldemans "Spis deg ned i vekt" for fire uker siden og er nå inne i min fjerde uke på en diet basert på hans bok. De første to ukene gikk jeg ned fra 110 til 105 (i hovedsak vann). Allerede i løpet av den første uka fikk jeg den karakteristiske "ketoseånden".

De siste to ukene har jeg ikke gått ned stort mer enn 0,3 kg og jeg lurer på om det er noe jeg gjør feil.

Jeg valgte å kutte helt ut karbohydrater fra dag 1 og må si at jeg er overrasket over hvor problemfritt det har gått. Tar MiviTotal vitamtilskudd. Jeg har akkurat økt vannforbruk mitt da jeg mistenkte at lavt vanninntak kunne være bidragende årsak til at vektreduksjonen stoppet opp.

Spiser hovedsaklig egg, bacon, fetaoster, farsekaker, hjemmelagde kjøttkaker, svart oliven etc.
Er det fraværeret av karbohydrater som kan være problemet? Skaldeman skriver vel at dagsinntak på karbo, fra overjordsgrønnsaker, kan ligge på ca 20 gram, og jeg ligger nok godt under den grensa.

Har ikke fått lest Ketolysekur boka enda og jeg regner med at jeg ville funnet noen svar der. Synes bare det er problematisk at all litteratur har forskjellige konklusjoner og det hele ender opp med at man uansett må trekke noen egne konklusjoner og standpunkt.

Det meste positive med denne opplevelsen så langt er at jeg har fått et bevisst forhold til mat og at jeg bruker mye tid på å lese om teorier som rokker ved mitt verdensbilde og det jeg oppfatter som samfunnsmessig vedtatte sannheter. Jeg er mildt sagt sjokkert over en del av den informasjonen jeg har funnet som motsier allt jeg tidligere har lært om kosthold og matvaner.


#85

KarlR sa for siden:

Hei.

Jeg har også lest "Spis deg slank" av Skaldeman. Startet på lavkarbo 10. februar, og gikk ned 5 kg første 2 uker. Vekta har siden stått stort sett stille. Litt opp og litt ned.
Spiser egg og bacon til frokost, kylling eller koteletter til lunch, kjøtt og av til fisk til middag. Steker i smør og koser meg med deilig mat.
Sper på med muggost og/eller creme fraiche hvis ikke det er nok fett i maten.
Blir nesten ikke grønnsaker. Aldri frukt eller andre raske karber.
Føler meg i storform. Har målt blodtrykk før, etter og underveis. (hjemme)
Har fått en markant bedring og ligger nå på 105/55

Håper det løsner snart når det gjelder vektreduksjon.


#86

donjuanwannabe sa for siden:

Hei dere 2!

generelle svar til dere begge:

*vekta kan stå stille i perioder, mens målene kan minke (f.eks. magen kan minke selv om vekta står stille grunnet tap av fett med økning av muskler da muskler veier mer enn fett men tar opp mindre plass under huden)

*vei dere kun 1 gang i uka, eller 1 gang pr. 14. dag (med forbehold om at dere ikke gjør akkurat dette da..). Vekten kan variere mye fra dag til dag.

*produkter laget av melk som ost, fløte osv. kan være ett problem. Mange kan merke stopp i vektnedgang eller minket vektnedgang når man spiser dette.

*dere drikker ikke mye lett brus? Kunstig søtstoff kan være med på å minke vektnedgang (får deg til å spise mer enn du trenger)

*har du ikke så mye overflødige kilo å ta av kan også det gjøre at vektnedgangen går saktere enn før.

*husk også at du taper kun fett på denne kuren grunnet det høye proteininntaket, så hvis du mister 300 g en uke så er dette rent fett. Vær glad for all vektnedgang (selv om jeg vet at det ikke er så lett da).

Svar til Arnold:
*Farsekakene er noe du lager selv eller kjøper? Vet du hvor mye karber pr. 100 g. i disse?


#87

Arnold sa for siden:

Hei Donjuanwannabe

Jeg lager all mat selv og forsøker å kjøpe allt kjøtt direkte fra slakter. Har hatt problemer med å finne helt ren farse. Den jeg kjøper inneholder dessverre litt potetmel, men jeg tror ikke det er snakk om mye.
Skal se om jeg kan finne det ut, eller om det er mulig å få tak i noe som er helt rent for karb.

Har målt meg og det har ikke skjedd så mye der de siste 2 ukene heller.

Drikker ingenting annet enn vann, men jeg kan jo alltids prøve å kutte melkeprodukter. (Gjelder vel ikke smør?)

Nå veier jeg 105 kilo og har planer om å gå ned 10-15 kilo. Det er ikke så mye, men fettprosenten min ligger (ifølge vekta mi) på 40%, og det har jeg definitivt lyst til å endre på.

Jeg er nok litt utålmodig, men dere vet hvordan det er... Vil jo gjerne få en bekreftelse på at det skjer et eller annet når man først har satt i gang denne prosessen.


#88

donjuanwannabe sa for siden:

Det stemmer, gjelder ikke smør nei! Spis mye av den, kjempesunt.

Hva med å bruke familiedeig da? Det er kun rent kjøtt, ihvertfall den fra Gilde.


#89

Teletubbien sa for siden:

Jeg sitter her og tenker litt.
Jeg har gått på ketolysekuren i 2,5 uke nå, hvorav jeg gikk ned 5 kg i løpet av de første 8-9 dager og siden har vekta stått stille. Jeg har lest gjennom hele tråden her, og fått med meg mange gode tips og årsaker.
Likevel er jeg litt forbauset. Jeg mener, klart at jeg skjønner at vekten vil stoppe opp litt etterhvert og at det skal gå saktere, men jeg hadde slett ikke forventet det så tidlig. Så jeg forsøker å finne grunner til det da, og ser på hve jeg har gjort og ikke.
I den første tiden spiste jeg nok kun egg og bacon, omelett, kokt egg, stekt egg, eggerøre. Jeg spiste noe kjøtt/kylling til middag, da med litt brokkoli til og kanskje en salat innimellom. Ørlitt rømme, reker, avacado. Bittelitt nøtter.Bacongull. Drakk fun light og pepsi max og vann, samt litt te av og til.
Hva gjør jeg nå; jo jeg har forsøkt å få større variasjon på kostholdet. Jeg var og er virkelig så lei av egg at jeg føler de tyter ut av ørene mine. Jeg bakte Ziggys polarbrød, og har spist en og to av disse med salami, ost, makrell i tomat... Eller som liten pizza.
Videre har jeg spist litt mer salat (issalat, litt agurk, kylling, ost). Forsøkt meg på blomkålstappe... Bacongull, litt nøtter.
Drikken er det samme, og mosjonen er like liten som før kuren og under første del av kuren. Jeg er fortsatt i ketose.
Er det noen som kan hjelpe meg litt, ER det virkelig mine nye innføringer som har gjort at jeg stagnerer? For jeg syns liksom jeg spiste fløte, ost og kunstig søtet drikke i den delen da jeg gikk masse ned, så da kan det vel ikke bety at jeg ikke "tåler" det??!!!?


#90

Carisma sa for siden:

Må spørre det vanlige spørsmålet jeg da, måler du med målebånd også? Evt merker du noen forskjell på klærne?
Da jeg begynte på Fedonkurs følte jeg vekta stod frustrerende stille, men da jeg målte meg hadde jeg gått ned over 6cm rundt livet på 1,5 uke.


#91

Grethe B sa for siden:

Hei hei....
[size=3][/size]
Du må ikke glemme at kroppen din er gjennom en "arbeidsom" prosess nå.... du har på den korte tiden hatt et bra vekttap synes jeg. Som så mange andre skriver, så anbefaler også jeg å kutte drikker med kunstig søtning..... prøv å drikke mest mulig vann i stedet, da blir "søthungeren" borte ganske snart og kroppen får "skyllevann". Jeg har også erfart å stå ganske "stille" i vekt, men til min store forbauselse minket cm.Ha litt "is" i magen og før opp det du spiser, vekta kan stoppe like godt med for lite karb. som for mye.
[font=Comic Sans MS][/font]
Ønsker deg lykke til videre jeg! :)


#92

Teletubbien sa for siden:

Jeg har ikke målt i cm nei, og jeg ser jo at den øverst magen har dratt seg betydelig inn, selv om de to nederste (ja, der er tre:lol:) ikke er blitt så mye mindre... Også merker jeg kanskje ørlitt forskjell på buksene, dvs de to som passer, men ikke så mye egentlig...

Men Tupp1; jeg trodde at når jeg tålte pepsi max og funlight første uka, så var ikke det noe problem?!? Ikke at jeg ikke kan gjøre et forsøk altså ;)


#93

Grethe B sa for siden:

jeg har tre jeg også..........:D
Det holder søtbehovet ditt oppe og kan virke "bremsende"....... dette finner du ut av etter ei periode, men kan være lurt å prøve først som sist...;)
[size=3][/size]
Du må også huske på at det første som forsvinner når du mister vekt, er veske...... kroppen må få litt tid til å gjøre "grovarbeidet" når fettet skal bort....


#94

Teletubbien sa for siden:

Jeg vet, jeg vet - tålmodighet :rolleyes:

Bare, åååååeee....


#95

Turteldua sa for siden:

Dette var interessant. Vi har gått på Atkins en gang før, i ca ett år, og kan skrive under på at det er lett å bli for opphengt i karbohydrattelling. Vi gjorde som Atkins sa i induksjonsperioden, men så gikk vi ikke særlig ned i vekt og fikk problemer med å øke karbene. De endte med at vi gikk på denne deitten i månedsvis egentlig, det var lett fordi vi ikke ble sultne. Men LEI.
Det


#96

Moder'n sa for siden:

Å dæven..... er det derfor jeg står bom fast på 85 kg?? Hopper opp og ned 0,5 kg men ender like fullt på 85,2. Argh..... Herved kuttes Tolvon! :eek: :eek: :eek:


#97

Bæsta sa for siden:

Det er ikke så lurt å kutte ut slike medisiner sånn helt plutselig. Lurt å gjøre det i samarbeid med legen din og grsdvis, ellers kan du få reaksjoner på det som ikke er ønskelig og kanskje verre enn vektstagnasjon.
Bare et lite råd visst det er interessant.
Men Tolvon gir mange vektøkning ja, men men.


#98

Moder'n sa for siden:

Tolvon hadde ingen betydning - det skjedde ingenting selv om jeg kuttet medisinen :( Ble så deppa at jeg droppet hele ketolysekuren, var lei av å stå stand by uke etter uke. Nå har jeg samlet ny motivasjon og gjør et nytt forsøk....


#99

Jabba sa for siden:

Ketolyse soyaprotein - får man kjøpt dette i vanlig butikk?


#100

scartz sa for siden:

soyaprotein kjøper du i helsekost forretninger, ca 40 kr for 250 gram :)


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.