< Tilbake til oversikten

Opplever du stagnasjon i vekttapet - sjekk her

#201

Ella-A sa for siden:

Går også an å kjøpe ketolyse-soyaprotein på mega. Det koster (ihvertfall her på meny) 115kr for en boks (tror det er 400g?) Men har hørt så mye om at det ikke smaker noe godt fra folk på forumet her, at jeg holder meg til bakemixen fra ketolyse :) Selger denne på meny også :)


#202

paula2angeles sa for siden:

Vekten min har stått stille i over 2 uker nå, det er jo kjedelig. Jeg har
bare vært i ketolyse i snart 4 uker. Mistet 5 kg på en uke, trodde etterpå at det skulle går nedover, men nei da. Bom fast, da må jeg vel spise mere salat og graønnsaker. Jeg har opplevd "varme i kroppen" 2 ganger bare, er litt forvirret?
Hva gjør jeg galt? Jeg trener regelmessig, spiser frokost, lunch og middag og av og til kveldsmat. Jeg holder meg til 10 g karbo...
Kan noen hjelpe meg med å forstå hvorfor???


#203

Karbosara sa for siden:

Ikke gi opp, fortsett som du gjør, så løsner det igjen....har du stagnert i 1-2 mnd, kan det kanskje hende du bør tenke på hva du gjør galt...

5 kg fordelt på 4 uker, er over 1,2 kg i uka...det må vel være bra? Du ønsker vel at kroppen skal henge med og?:ja:


#204

paula2angeles sa for siden:

Endelig fant jeg en som opplever akkurat det samme som meg, det er ganske frustrerende dette her. Jeg har fått mange nye tips nå som jeg tenkte jeg skal prøve i 1 uke. Spise litt mere salat og grønnsaker. Jeg var redd jeg spiste for mye grønt.. spiser visstnok lite av det. Jeg trodde at jeg ihvertfall skulle ned nesten 5 kg hver uke:p. Herved skal jeg kun veie meg hver søndag;).


#205

Karbosara sa for siden:

Kan jo hende at kroppen trenger å komme over "sjokket" det er å gå ned 5 kg på så kort tid?

Lykke til!


#206

paula2angeles sa for siden:

Det er vel egentlig bra når man tenker som du gjør:p. Blir bare så oppgitt når jeg leder at noen går ned nesten 1 kg hver uke. Man er jo selvfølgelig forskjellige:). Jeg får vel bare være tålmodig.
hvor lenge gikk det for deg når vekten begynte å rase ned igjen?


#207

Karbosara sa for siden:

Min vekt har sneket seg ned 10 kg på ett år...
Var frustrert over det i begynnelsen, men nå har denne livsstilen gitt meg så mange positve "bivirkninger" at jeg nå spiser for helsa skyld, like mye som for vektnedgang.

Må innrømme at jeg er ekstra glad når vekta gå nedover, men når den av og til ikke gjøre det (les, stadig vekk) så har jeg det så godt!

Ikke luft i magen, eller mageknip, tannkjøttet blør ikke mer når jeg pusser tenner, humøret er mye bedre, astmamedisin er redusert, kolesterol er normalisert...og...jeg spiser deilig mat hver dag!

Hehe...tar litt av, men jeg opplever det slik, at for første gang i hele mitt liv, har JEG kontroll over det jeg spiser, maten roper ikke på meg, slik den gjorde før...jeg overspiste daglig i mange år...

Så...hvis kroppen min trenger litt tid, unner jeg den det...:)


#208

Ella-A sa for siden:

Wow karbosara, du har skikkelig bra holdning til hele greia her! Til ettertanke..;)


#209

Nicpins sa for siden:

Vekta mi har sneket seg ned 40 kilo på TO ÅR, det har gått jevnt og trutt, men noen "pauser" innimellom. I begynnelsen var jeg også skikkelig utålmodig, og det er vel helt normalt egentlig, at man er så ivrig på forandring når man endelig har kommet igang med noe som faktisk virker.

Joda. Men dette svinger i perioder for oss alle sammen. ALLE. Jeg lover deg! Jeg tror grunnen til at du synes du leser så mye av dette her inne er at folk blir så overlykkelige når de går mye ned at de vil dele det med alle sammen, samtidig som det er godt å skrive det ned når man har lykkes med noe. Registrere det for ettertiden liksom. Så man kan gå tilbake og lese det senere, i perioder da det ikke går så bra. Det er ikke mange av oss som "tør" å skrive det inn her i perioder da vi føler at det går skikkelig dårlig med vekta, for da føler man seg på en måte litt mislykket, hvis du skjønner. Derfor finner du så mange "vellykkede" historier her, og såpass få som "innrømmer" når det går litt trått. Dessverre har de fleste av oss mange dumme følelser omkring mat, vekt og skamfølelse når man ikke "får det til."

Signerer og signerer av hele mitt hjerte! Sånn er det for meg også.

Dessuten: SELV OM jeg nå har brukt to år på å få av meg disse kiloene, (lenge... :rolleyes:) og selv om jeg ennå befinner meg i 30-årene, så har huden hatt problemer med å henge med på vekttapet, ja. Har nå fått endel rynkete hud både her og der. Men sånn må det jo bli når så mye av kroppsmassen er slanket bort. Men uansett tror jeg det er viktig å ta seg god tid i denne prossessen, slik at både huden og huet rekker å tilpasse seg underveis. Jeg kommer uansett aldri til å slutte med lavkarbokosthold, pga alle de andre positive "bivirkningene" på både kropp og sinn.

Signerer helhjertet denne også! :ja:

Beste hilsen fra Nic.


#210

Karbosara sa for siden:

Herlig! Lavkarbolivet er topp!

Så kan det jo hende at huden kommer etter til slutt?...hvem vet?


#211

nattfrue sa for siden:

Foreslår at du lager en egen tråd i et passende forum hvis du vil selge noe, i stedet for å poste samme innlegg 5 ganger i 5 forskjellige tråder...


#212

paula2angeles sa for siden:

OK, er ny på dette. Men hvordan gjør jeg det?


#213

nattfrue sa for siden:

Finn et passende forum i oversikten og trykk på den grønne knappen oppe til venstre hvor det står "Start ny tråd".



#215

nattfrue sa for siden:

:smile:


#216

Marij sa for siden:

Sant som du sier, ikke like mange som det går dårlig med som skriver her.
Så da gjør jeg det! ;)

Jeg er av de som ikke har så mye igjen, ca 10 + kg kanskje.
Har fra før av tatt av ca 25 kg med grete roede, for så å leve på "sultekur" for å holde vekta, aller helst gå ned mer.. men nei.
Så leste jeg om ketolyse og tenkte at dette var løsningen!
Og det var det -de første 10 dagene... Gikk da ned 4 kg!
Så var det stopp, nada de neste 4 ukene....
Jeg mener selv å ha gjort alt riktig. Kan mye om denne kuren nå.

Men nå går det faktisk bedre!
Og det etter å ha joina Fedon og Co.
Har på 2 uker gått ned 1 kg. Ikke såå mye kanskje, men må huske på at jeg ikke har gått opp vannkiloene mine :) så da er det kanskje mer i fett totalt :)

Min teori er at dette kanskje er som de sier; en kur for de som skal gå ned mye.
Min kropp er jo på skikkelig sparebluss, og det at jeg setter meg selv inn i ketolyse er jo virkelig å fortelle kroppen at nå er det sultetider. For det er jo det samme som skjer om vi ikke spiser!
Jeg blei slett ikke opplagt av kuren! Mer trøtt og lat har jeg faktisk aldri følt meg -selv ikke på slanker'n.
Så tror kroppen min tviholdt på fettet....

Men de positive bieffektene som null luft i magen (min værste plage) og liten appetitt er noe jeg savner!! ;)

Dette er ikke noe Fedon propaganda, kun min opplevelse av det hele.
Hvem vet, noen kjenner seg kanskje igjen.
Hvertfall godt med normalt blodsukker og energien tilbake! Og at jeg går ned :)


#217

soffagris sa for siden:

Jeg har vært i ketose i ca 20 dager, og på den tiden har jeg gått ned 2,2 kg. Jeg leser om alle som går ned 2-5 kg den første uken, og kan ikke hjelpe for at jeg blir litt skuffet for at jeg ikke opplever det samme vekttapet.

Jeg har vært overvektig i mange, mange år, så jeg forventer ikke akkurat å bli 20 kg lettere på to uker (for å si det flåsete), men det er faktisk demotiverende når kiloene henger på selv om man er nøye med maten og trener. Jeg trener spinning 2-3 dager i uka, danser 1 gang i uka og går tur de andre dagene (mellom 30-60 min), så jeg er i aktivitet også.

En ting som var litt oppklarende for meg med denne tråden var at man skal spise grønnsaker. I løpet av de 20 dagene har jeg omtrent ikke rørt en grønnsak, fordi jeg ikke har vært helt trygg på om jeg kan spise det. Har spist isbergsalat (tre hoder på 20 dager :)), og bittelitt rosenkål, selleri og blomkål. Skal lete etter en tråd der jeg finner en oversikt over hvilke grønnsaker man kan spise, og så skal jeg legge det til kostholdet mitt. Forhåpentligvis gjør det utslag.

Når det er sagt, så må jeg si at jeg føler meg bedre enn på lenge, jeg har ikke den tunge, dvaske følelsen som jeg har hatt, og jeg er mer stabil i humøret, så ketolysekuren har absolutt hatt effekt så langt i den forstand.

Men jeg vil jo så gjerne bli kvitt fettet!!!!!


#218

Nicpins sa for siden:

Hvor mye fett SPISER du da?! :D IKKE for å være flåsete altså, det var ikke meningen. Vet bare med meg selv at jeg går ikke ned hvis jeg spiser for magert kjøtt. Derfor må jeg spise fett kjøtt og fisk. Ribbe, koteletter, bacon, røykt laks osv. Magert kjøtt (protein) KAN faktisk omdannes til glukose i kroppen. Fett kan ikke det. Dessuten gir animalsk fett størst metthetsfølelse.

Bra at du har funnet ut det med grønnsaker. :heia:Hvis du trenger deilige oppskrifter så kan jeg på det varmeste anbefale Gerd's journal. Nederst i innleggene hennes står det link til oppskrifter med bilder. En helt utrolig ressurs.

Dessuten ser jeg at du er veldig flink til å trene. Veldig bra. Men da må du også ha i bakhodet at da bygger du muskler...og muskler veier som kjent mer enn fett. Selv om du blir slankere så kan vekta gå opp. Måler du deg med målebånd? Det kan være en lur ting å gjøre, måle opp alle strategiske mål på kroppen og så kontrollmåler du en gang i måneden. Det gjorde jeg. Veldig motiverende :ja:

Beste hilsen til Sofagrisen, fra Nic :)


#219

soffagris sa for siden:

Hei, takk for svar! Jo, jeg spiser fett, men det er vanskelig å få i seg (omstilling i hodet), men jeg prøver. Jeg er veldig glad i fettet på koteletter og kyllingskinn og sånne greier, så det er ikke det. Men ellers er det noe jeg må lære meg, men spiser smør og rømme.

Skal sjekke Gerd's journal, alltid bra med inspirasjon.

Ja, jo, måler, men er ikke akkurat imponert over resultatene. :( men har ikke målt andre plasser enn "den øverste valken", så kanskje det er litt mer reduksjon på lår og sånne steder.


#220

Nicpins sa for siden:

-Jaaaa!!! :ja: Valken er den siste som går, ofte... :o

Jeg målte hele sulamitten jeg; ankler, legger, knær, lår, hofter, mage, pupper, overarmer, underarmer... Veldig motiverende å se. Glemmer ALDRI den gangen jeg oppdaget at jeg hadde gått sammen 2 cm rundt ANKLENE!!! :eek:

Fettet forsvinner fra de underligste plasser, hehe... :D

Jeg har tatt vare på alle målingene mine underveis, og det har absolutt vært en ekstra motivasjon å se det svart på hvitt. Lurt å ta fram når det butter litt imot og vekta krangler... :ja:

Fortsatt lykke til! :heia:


#221

Carisma sa for siden:

Jeg har laget excel-ark (passordbelagt off course!) med grafer for vekt og cm på liv, bryst, hofte og overarm jeg. :D Føler det grenser til prykostisk, men veldig gøy å se den peke nedover! :o


#222

Nicpins sa for siden:

SCHTIIILIG, Carisma!!! :D Veldig nyttig å se ja... :ja:

Men du...? Hva er prykostisk?! Og HVA eksakt grenser det til?! :D


#223

Carisma sa for siden:

Det er en liten stat i Uralfjellene, grenser til... hehe, nei litt tastaturdysleksi :lol: Sånn går det når man skal snike seg til å skrive innlegg fort når man egentlig jobber :rolleyes:


#224

Nicpins sa for siden:

:lol::lol::lol:


#225

soffagris sa for siden:

Fra anklene faktisk!!! :eek: Jøss, ja her er det bare å hente fram målbåndet, og starte Excel med det samme. :D

Digresjon: Min betraktning er at det ikke trengs opprettes flere tråder her; her fins jo svar på alt mulig allerede. Så det er tre tips til nye brukere: Tips 1: Søk i tråd
2: Søk i innlegg
3: Utvid søket med flere ord om du ikke fikk napp første gang.
Antagelig fins det allerede noen som har lurt på det samme som deg.


#226

Carisma sa for siden:

Jeg har flere ganger gått ned/opp en skostr avhengig om jeg er på diett eller ikke. ned når jeg er på slanker'n, opp igjen etterpå.


#227

Mona S sa for siden:

Jeg ser at det stadig påpekes at de som er i ketose ikke er så opptatt av mat og ikke blir like sultne...Dette gjelder IKKE for meg! Jeg er fortsatt like sulten, og tenker fortsatt like mye på mat som før. Har holdt på i en mnd i dag. Vil det komme etterhvert??? Håper så inderlig på det....


#228

Gerd sa for siden:

Har du nok fett i maten? Viss du blir fort sulten igjen etter et måltid, kan det indikere på for lite fett. :)


#229

novise sa for siden:

Hei Mona S. Er som deg og tenker fortsatt like mye på mat som før. Elsker mat. Elsker lavkarbomat. Elsker høykarbomat. Heldigvis kan jeg spise mat og slippe å være sulten nå som jeg spiser lavkarbo. En ting er litt annerledes enn før og det er at jeg ikke fyser på mat på samme måten som tidligere, noe som gjør det enkelt å si nei takk til høykarbomat. Det plager meg overhode ikke å se andre spise godteri og hvetebakst, noe som ville vært et mareritt på høykarbokosthold. Må bare sørge for å ikke være sulten når fristelsene står i kø:)


#230

Jabba sa for siden:

Jeg synes "mathungeren" har blitt redusert - men det tok nok 4-5 måneder før jeg virkelig begynte å merke det.....så hold ut!


#231

tula73 sa for siden:

Hei dere:)

Helt ny her....akkurat begynt med ketolyse+ litt sunn fornuft. Ligger på under 15 karbs om dagen. Spiser morgen omelett til frokost og lunsj ofte, ledsaget av salat. Tenker hele tiden på å ikke bruke grønnsaker som inneholder mye karbs selfølgelig. Så det blir mye hodesalat, spinat, agurk osv. Til middag spiser jeg kjøtt og en fet saus med salat eller kokte grønnsaker til. Sliter egentlig med å omstille hodet mitt til å spise mye fett, har jo tidligere synes det er skikkelig ekkelt med mye fett i maten. skåret bort alt av synlig fett osv.
Skal ned rundt 10 kilo. Har også satt samboeren min på ketolyse...hehe.
Begynte for 4 dager siden og har ikke gått ned stort...kanskje 600 gr. Samboeren min har opplevd å gå opp en kilo...og han vurderer å kutte ut hele kuren nå. Vi har begge brukt stix'n og begge har fullt utslag på ketose. Jeg kom faktisk i ketose etter halvannen dag...syntes det var litt vel kjapt igrunn.
Kjenner at jeg har lyst på noe søtt nå...men det er overraskende lett å stå imot..jippi!!!! Jeg har vært en skapsnok av dimmensjoner tidligere:) Hørte at det var greit å spise litt baconcrisp som snacks? hvor mye regnes som litt? En neve?


#232

Jente 1980 sa for siden:

Drikker dere nok vann? Mørk lilla farge på sticks kan indikere for lite veske. Viktig med iallefall 2, gjerne 3 l vann om dagen!

Når det gjelder baconcrisp må du nesten bare prøve deg frem. Men husk at salt binder veske, så drikk ekstra når du spiser det!


#233

Didda sa for siden:

Jeg er også ny - men har gått ned 4 kg. på 5 dager, men fra i går til i dag, var det ingen reduksjon. Tror også det er veldig viktig med vann. Jeg spiser nok mer en deg- masse bacon og egg, kjøtt og ost, feta og gauda. Hvis jeg har fortstått det rett som så skal du spise disse tingene til du er mett. Men det går veldig mye på bacon som jeg elsker og så steker jeg litt grønnsaker i bacon fettet- føler meg veldig uskikkelig og rampete....
Men du må i hvertfall ikke gi opp - jeg har lest og erfart hos andre at denne kuren virker. Har du boken?


#234

Tagimpo sa for siden:

Den brødoppskriften skal deffentlig prøves i morgen! Takk :)


#235

RevD sa for siden:

Dette er ikke noe svar, men et spørsmål. Håper det blir postet i en relevant tråd nå, tilgi meg hvis ikke.

Jeg lurer på hva som er normal eller akseptabel vektøkning mens en er i ketose.

Jeg har holdt dietten ganske så nøye og har gått ned ca 8 kg siden 10. mai, fra 98 til 90. I forrige uke viste vekten faktisk 88,9 men igår var jeg oppe i 91,2 igjen.

Selvsagt vil jo mengde mat og drikke inntak gi utslag på vekten, men selv etter en natt og en morgen/formiddag uten noe særlig matinntak virker det som om jeg har gått opp en del.

Er dette normalt? Har som sagt fulgt dietten nøye og spiser relativt variert innenfor det som er anbefalt i boka.

Håper på relevante innspill!


#236

aprikose sa for siden:

Takk, det med vitaminer har jeg merket hjelper på vektnedgang. Jeg har ikke gått ned noe særlig på mine første 7 uker, ca 3 kg. Så reiste jeg til Hellas og spiste masse gresk salat med tomat, agurk, løk og masse grønn paprika, olje og fetaost. Og vips gikk jeg ned 2,5 kg på en uke! Etter jeg leste dette skal jeg jammen forstette å være flink til å få i meg grønnsaker!! Er lett å sluntre unna og bare spise egg, kjøtt, fisk og fett :)


#237

Veggpryd sa for siden:

Nå vet ikke jeg om du er gutt eller pike :lol: men første tanken er jo at det kan være mens eller eggløsning. Eller vannansamlinger i kroppen etter saltinntak. Har du spist bacongull eller noe annen salt mat?


#238

Polleke sa for siden:

Hm, jeg tilfører kroppen min vitaminer, så dagsbehovet skal være dekket. Er det annet i grønnsakene som er viktig, enn vitaminene, og kanskje fiberen?


#239

Berghite sa for siden:

Hei,
har lest tråden med kjempeinteresse.
Jeg har nå vært på lavkarb i 7 uker hvorav ketose i 5.5 uker, og fordi jeg har gått opp 2 kg har jeg tatt av tilsammen 0.9 kg på denne tiden. På 8 uker før det gikk jeg ned ca 1.5 kg på Grete Roede. Jeg må bare innrømme at jeg begynner å bli kjempesliten. Jeg ser også at magen er på vei tilbake. Det er ikke særlig mye lightbrus eller rare karber, det er heller ikke spesielt få karber og jeg tar tilskuddene. Jeg elsker salat og kan spise det til alle måltid. Det spenstigste jeg spiser er ppilller. Jeg er dessuten kjempesulten hele tiden og har cravings. Jeg rører en god del på meg, har høy muskelmasse og elsker å trene. Stixen blir lilla. Jeg har lite overskudd til å telle karber, og er slapp og svimmel. Ikke orker jeg å gå av kuren heller for da vil jeg jo gå opp mer enn jeg har gått ned på hele denne tiden. Fatter ikke hvordan jeg kan gå 30 kg ned på denne måten. Hva er det jeg ikke skjønner?


#240

Carisma sa for siden:

Sånn utfra symptomene høres det ut som du spiser for lite, og særlig for lite fett.


#241

Berghite sa for siden:

Hmmm - det var en interessant og for meg veldig anderledes tanke! Jeg skal prøve å spise mer et par dager og se hvordan det går. Planen var å spise mindre, men det er ikke noe videre å sitte rundt i standby og være sulten - heller fyke rundt og være mett :D


#242

Nicpins sa for siden:

Signerer Carisma jeg, Berg :) Du skal ikke være sulten og ha cravings på dette kostholdet. Veit ikke helt hvilken filosofi du følger, men en frafallen Grete Roede'er kan jo være så mangt. Vet heller ikke hva du veier eller hvor mye du skal ned i vekt. Dette har endel å si for hvor fort du går ned.

Jeg er kvinne, 39 år, og startet på ketolyse med en startvekt på 96 kilo. Jeg er bare 1.60 høy, så jeg var ca 40 kilo overvektig. De kiloene har jeg nå tatt av, med en fart på omtrent en halv kilo i uka.

Her kan jeg vise deg en omtrentlig dagsmeny for meg, i starten:

Frokost: 3 speilegg, 8 skiver bacon, halv tomat

Lunsj: omelett av 3 egg, smeltet ost, skinke/bacon, løk, oliven
(eller evt. middagsrester fra dagen før, a la 2 kalde koteletter)

Middag: 2 nakkekoteletter (mest fett) med fløtestekt champignon og bacon, broccoli til

Kvelds: 6-8 drøye skiver fransk Brie m paprika eller oliven.

Drikke: MINST 3,5 liter vann. Vann vann vann. Kjempeviktig. De aller fleste av oss får cravings hvis de drikker for lite også.

Lykke til :)


#243

Berghite sa for siden:

Hei! :)
Jeg ønsker meg ned ca 30 kg. Jeg er snaue 1.60 høy, og har brukt store deler av livet mitt på å slanke meg gjennom kurer, sulteforing og hard trening. Jeg begynte å slanke meg da jeg var 9 år gammel og har til og med tellet kalorier som gravid. Noen venner har fått meg igang med Ketolyse/Atkins for å få støttegruppe (de har gått ned mye :eek:!). Jeg har i hovedsak lagt på meg gjennom bruk av medisiner, lavt stoffskifte og et kosthold med svært lite fett og proteiner. Jeg er nå på platåvekten min, ca 86 kilo.
I løpet av en dag spiser jeg 2 speilegg med 20 gr smeltet ost og litt salat, salat med en håndflate protein (Fedon og Sears) og en del olivenolje, rømme og nøtter, og 100g protein med enda mere salat/blomkål + rømme/olivenolje, og evt bringebær med fløte. Jeg er sulten, men jeg har ikke lyst på mere mat, og antagelig trenger jeg vel ikke mer heller, men det er klart jeg merker at jeg kutter ut å røre på meg, og at jeg må psyke meg opp til å gå trappen fx.
Det kan jo være jeg skulle forsøke å drikke litt mer?:confused:


#244

Berghite sa for siden:

Åja, selvfølgelig - lykke til du også!


#245

Nicpins sa for siden:

Jeg tror du skal prøve å spise litt mer også jeg, Berghite :)
Synes dette ser ut som veldig lite mat, og mye salat og grønnsaker.

Unnskyld hvis jeg spør dumt, men jeg har ikke fått med meg om du er vegetarianer? Spiser du kjøtt og fisk? Fett? Viktig å få i seg nok av det, altså :ja: Hovedbestanddelen i kosten min har vært det feteste kjøttet og den feteste fisken. Fett i maten forbrenner fett på kroppen. Men jeg veit også at dette er den vanskeligste terskelen å komme over for oss tidligere proff-sulteslankere. Men det må til. Bare protein går ikke.


#246

Berghite sa for siden:

Joda, jeg spiser kjøtt og fisk og egg - det er de 100 gr med protein, men jeg har vært vegetarianer i mange år og må bare inrømme at jeg virkelig ikke er komfortabel med å spise kjøtt. Men det må til. :(
Og så spiser jeg fett - olivenolje, smør, kjøttdeig, ost og rømme:D
Jeg har ikke lyst på mer mat enn det jeg spiser, men jeg kan nok drikke mer vann. Og sove mer;)


#247

borg sa for siden:

Jeg er ny på forumet, men har holdt på meg ketolysekuren i anart et år. Jeg baker brød utensoyaprodukter, det blir nok mindre proteiner, men smaker desto bedre. Hva er feil med det?


#248

mor til to tette sa for siden:

Jeg har holdt på lavkarbo i snart 2 mnd og har tatt av meg 6 kg på7 uker. Det går ikke fort nok for meg men jeg har merket at huden på magen trekker seg sammen og det blir ikke hengehud slik jeg fryktet. Etter to tette barn og diabetes under begge svangerskap er jeg på vei til min normale vekt 55 kg.

Jeg har merket at hvis jeg ikke spiser nok fett stopper vekten og jeg går mye saktere ned i vekt. Jeg pleier å koke blomkål litt og legger det i en ildfastform med masse masse smør (og da mener jeg masse) kyllingfilet på toppen og avslutter med fløte og ost. Det er masse fett og det smaker faktisk godt. Spis fett og drikk vann så går det riktig vei :)


#249

Krizzi sa for siden:

Dette høres godt ut:) Etter at du har lagt det i ildfastform, steker du det i ovnen da ? temp, plassering, tid ?


#250

mor til to tette sa for siden:

I dag rak jeg ikke å koke den så jeg la den bare i ildfastform sammen med kyllingfile, fløte, masse masse smør og jarlsberg ost. Stekte den vel på ca 200 grader i 40 min. Blomkålen ble faktisk bedre enn når jeg koker den på forhånd. Anbefalles og man får jo masse masse fett i seg :)


#251

Stixiepix sa for siden:

Det bruker jeg å lage også, men bruker i tillegg å ha litt sopp i. Fløten varmer jeg opp før jeg heller den over og smelter en boks med Snøfrisk opp i.
Bare som ett tips, om du vil variere :-)


#252

fett å være slank sa for siden:

Er nå i gang med min 6 uke, og det går bra med ketosen. MEN! Jeg slanker meg ikke i det hele tatt!!!!:mad:

Har før gått på GR kurs i 6 mdr og fulgte deretter opplegget i total 1 1/2 år og tapte hele 5 kilo.

Jeg trener 2-4 ganger i uken i min 60 min.
Skjønner ikke hva jeg gjør feil siden ingen ting ser ut til å hjelpe.

Noen gode råd :confused::confused::confused::confused::confused::confused:


#253

Jabba sa for siden:

Les denne tråden!


#254

Tone-G sa for siden:

Jeg bakte dette brødet idag, og det smaker nydelig:)

Har nettopp spist en skive med fleskepølse :sikle:

Gleder meg til frokost i morra:ja:


#255

anne.kariin sa for siden:

Bakte brødet i dag, fantastisk godt, takk for oppskriften:)


#256

algratt sa for siden:

Enig her, gikk på Herbalife og som karbohydratfobe var det for mye fruktsukker i shakene til at de kom i nærheten av atkins.:eek:

Etter min erfaring har vekt stagnasjon noen ganger med stress å gjøre, holder man følelsene inne går ivertfall jeg saktere ned og kan ha problemer med å holde meg i ketose selv om jeg spiser likt antall karbo. Om jeg har det stabilt med søvn og har det bra går jeg fortere ned enn om jeg er stressa og får lite søvn


#257

Nutteliten sa for siden:

HJELP!!!!!!!!!!
Er bare i uke 2 og vekta stagnerte fullstendig! Gikk ned 1,3 kg første uka, som jeg regner med er vann og tomme KH lagrer. Nå ingen bevegelse i det hele tatt!!!!!!!! Jeg syns jeg er veldig flink. Holder meg strengt til dietten min. Ligger på rundt 10 karber om dagen, de siste dagene kanskje 13. Går treningstur hver dag ca 1 time med vogn. Svetter oppover i bakkene! Drikker 3 liter vann. Tar pillene mine.
Hva er galt???????
Jeg spiser feks: 2 egg, avokado, salat, skinke, agurk til frokost. Av og til egg og bacon. Mozarella med spekeskinke.
Lunch: enten middagsrester eller en blandet salat med litt avokado og ost.
Middag: Kyllingfilet stekt i meierismør, med brokkoli smørdampet og rømme. Eller grateng med litt kjøtt, brokkoli, blomkål, fløte og ost, eller kjøttdeig i tomatpure og fløte gratinert i ovn. Eller kjøtt med en god salat til. Spiser en god del grønt i løpet av dagen.
Etter å ha lest her inne, følte jeg at jeg hadde lite fett, og derfor har jeg økt på litt de siste 2 dagene, med resultat at vekta gikk opp de 400 grammene jeg hadde gått ned de siste 5 dagene før.
Jeg føler meg helt knust idag, at vekta var på akkurat samme som sist. Hadde en gyllen drøm om litt godt vekttap de første ukene, men nå vet jeg ikke lenger....... Hva skal jeg gjøre?? Råd og tips???


#258

Charlott sa for siden:

Om du søker på vektstagnasjon vil du se at dette er ganske vanlig ;)
Det kan ta opptil 4 uker før fettforbrenninga kommer skikkelig i gang, så bare fortsett å være flink så løsner det nok :)
Stress er forøvrig en av de store vektstopperne, så forsøk å ikke heng deg for mye opp i vekta :)


#259

Nutteliten sa for siden:

Takk.
Prolemet er nok akkurat tålmodigheten.... Lett å være litt tålmodig når man ser resultater. Men ikke motsatt syns jeg. :(


#260

Charlott sa for siden:

Måler du deg? Slett ikke umulig at du minsker i cm selv om vekta viser lite i minus. Selv krympet jeg stadig i cm selv om vekta tilsynelatende sto stille :D


#261

Nutteliten sa for siden:

Har ikke målt. Men vet at jeg krympet første uka. merket det på en bukse som plutselig passer. Andre uka merker jeg ingen endring...
Det som er så vanskelig er at jeg ikke aner hva jeg gjør feil, og hva jeg kan gjøre bedre.
Det er enklere på vanlig diett, da er det jo bare spis mindre og sunnere, og TREN. Men nå er jeg et stort spørsmålstegn...


#262

4me sa for siden:

Rundt eggløsning og mensen så pleier man å gå opp i vekt. Mulig det er derfor og for å være helt ærlig så 2 uker og 1,5 kilo er faktisk veldig bra. Forstår deg da jeg lagte omtrendt samme innlegg som deg for 1 år siden. Og nå når jeg tenker meg om så humrer jeg over den tiden. ;)

Lykke til videre, stå på videre så vil du se resultatene komme! :D


#263

Normal+ sa for siden:

Hvor lenge kan man være i fase 1?

Står to uker i boka, men kjenner noen som har vært i fase 1 mye lenger. Har selv vært litt over tre uker i fase 1. Har gått ned 1 kilo per uke i 3 uker nå, og har ca 5 igjen. Går veldig greit, er fornøyd med 0,5 kg i uken fremover. Vurderer å øke karbohydrat inntaket litt fremover, men også skeptisk til det mhp at jeg skal få stagnasjon. Ellers spiser jeg mye blomkål og brokkoli, salat, kjøtt og fisk. Og har laget brødet med ketolyse bakemiks - som jeg synes er veldig godt. Deilig å kunne ta seg en eller to skive brød med salami og ost som et mellommåltid på jobb eller til frokost.


#264

Gerd sa for siden:

Det står ketolyse i filosofiboksen din. Og der er det ikke faser..... :)


#265

Normal+ sa for siden:

Ja, jeg begynte med Atkins dietten, og har lest litt på Ketolysekuren underveis. Anser dem for tilnærmet like: poenget er å spise proteiner og fett, samt grønnsaker og salat med lav GI. Men poenget mitt var hvor lenge man kan holde seg med rundt 15 gram karbohydrater om dagen (Atkins) før man bør øke?


#266

matitt sa for siden:

Jeg tror man kan gå på den helt til man føler man har kommet langt nok ned i vekt...? Hvis du skal ha vekk 5 kg til, ville jeg nok holdt meg på fase 1 en stund til :)



#268

Runegutt sa for siden:

Jahha, nu har vekta stått bom fast i over 4 uker. Hva spiser jeg?
Tomater,agurk, brokkoli, chrispisalat slik at jeg får 20gr karbo/døgn.
Så spiser jeg kjøtt/egg/fisk.
Har forsøkt å øke eller senke fettinntaket. Ingen forskjell.
Har forsøkt mere/mindre proteiner. Null forskjell.
Så, hva skal jeg gjøre?
Hoppe til Lindberg?


#269

Yonah sa for siden:

Ta bort tomaten som er en frukt, eller rett og slett bare gi kroppen noen måneder til på seg? 4 uker er jo ikke så lenge da..
Jeg har ikke vurdert å ta bort noe enda jeg, selv om vekta i grunn har stått bom siden jul, men jeg minker i cm altså, det gjør kanskje ikke du?


#270

Paris sa for siden:

Hvor mye grønnsaker, i gram, bør vi spise hver dag på lavkarbo? Ernæringsfysiologer anbefaler 750 gram. Men dette er jo allslags grønnsaker.

Her nevner jeg de jeg bruker
Noen som vil legge til flere?

Blomkål
Brokkoli
TOmat
Agurk
Salat (kinakål, isberg)
Løk
Paprika - grønn (men ikke så mye. Hva er mye?)

Avocado (men vet ikke om det er grønnsak)


#271

Runegutt sa for siden:

Purre
Vårløk
Stangselleri (Vansindig god når man dypper den i smøreost)
Minimais, hermetiske. Smaker lite, men knaser godt som kveldssnacs
Sorte oliven (Obs sjekk karboinnhold)


#272

mona71 sa for siden:

Kan man spise for mye fett på ketolysekuren? Kan det bli så altfor meget mener jeg...


#273

Debz sa for siden:

Kunne noen gi meg et eksempel på hva jeg må spise for å få 85 gram med protein i meg??


#274

Sjanten sa for siden:

Jeg har passert 2,5 uke på ketogen kost. Får i meg mellom 5 og 15 karber per dag, stort sett ligger det rundt 10 og de kommer utelukkende fra grønnsaker, fløte, rømme, creme fraiche. Jeg bruker ikke lettprodukter, drikker ikke lettbrus. Bruker ikke brøderstatninger, barer, sjokolade, bær eller lignende. Drikker koffeinfri te, noe kaffe med koffein (ikke hver dag).

SÅ - vekta har ikke rikket seg siden oppstart. Ikke målene heller. Og da mener jeg virkelig INGENTING. Venter ikke mensen, den har jeg akkurat hatt. Det kan vel knapt kalles stagnasjon når vekta ikke har begynt å gå nedover, men likevel - noen tips? Vurderer IKKE å slutte, jeg føler meg vel på denne kosten. Men kan ikke hjelpe for at jeg klør meg litt i hodet over ikke engang å ha følelsen av å miste vann i starten. Har ikke engang tisset mer enn vanlig....:confused:


#275

Carisma sa for siden:

Jeg tror du med fordel kan øke litt på karbene, de som kommer fra grønnsaker.


#276

Sjanten sa for siden:

Takk for svar Carisma - jeg skal øke på grønnsakene:) Har skjerpet meg med vanndrikking også så jeg er spent på neste veiing:)


#277

brit10 sa for siden:

Hei!
Jeg er ny her og vet ikke om eg på rett plass i forumet. Eg har dessverre hatt flere lange sprekker og lagt på meg det meste igjen etter ketolysekuren. Dessverre har jeg ikke lest boka godt nok og nå først ser jeg han skriver at ketolysekuren til slutt ikke virker. Det er visst dit jeg har kommet. Jeg lever etter alle reglene i boka, men opplever ingen vektnedgang. Dessverre sier han ingenting om hva jeg kan gjøre for å komme ut av knipa. Det blir uutholdelig å gå på kuren dersom jeg ikke opplever noen fremgang.


#278

Kisser sa for siden:

Heisann, jeg er litt i samme situasjon :-( Ønsker litt tips til motivasjon hvis noen der ute kan komme med noen innspill. På forhånd takk


#279

Tiki sa for siden:

I boka står det ikke anbefalt kostretning hvis kuren ikke virker lengre pga. lang tid i ketose (s77-78 i boka). Er det noen som har en formening hvis en da skal ha en lengre pause a 3-6 mnd. Lindberg, generell lavkarbo, noe annet?
Jeg er i så fall veldig redd for å legge på meg formye igjen i stede for at vekten stabiliseres hvis jeg ikke skal være i ketose?

Så jeg lurer vel på litt av det samme som de to over her egentlig.


#280

Mrs.Pork sa for siden:

På side 100 i "slank med ketolysekuren" står det følgende: "Fedon Lindbergs kostråd er veldig rasjonelle og kan anbefales når målvekten er nådd."
Jeg synes hele kapittelet "når målet er nådd" (s 98) har mange gode tips, og hvordan du kan introdusere karbohydrater i kosten igjen.

Nå har jeg nettopp lest boka, og bare en gang, så det kan være at jeg har misforstått noe eller at det ikke er noe jeg har fått med meg.


#281

Tiki sa for siden:

Er bare det at jeg føler meg ikke ferdigslanket, men pga. av at ketolyse ikke har effekt lengre, trenger jeg en pause. Men har vel også kommet frem til at jeg prøver lindberg innspirert kost. Tror jeg må gjøre noe som kroppen opplever anderledes, og ikke bare litt mere kh og litt mindre fett.

Takk for svar :)


#282

arnakristin sa for siden:

Sjekk ut den nye boka til Skaldeman: Hvorfor går jeg ikke ned i vekt?


#283

Tiki sa for siden:

Takk for tipset. :) Har googlet litt rundt på tema fakir diett de siste fagene, og det begrepet skjønner jeg kommer fra Skaldemann. Problemet mitt er at jeg får hodepine av forlite grønnsaker, uansett vannmengde og alle ketolysetbl. Men det står sikkert flere tips der. ;) Takk igjen.


#284

sam_c73 sa for siden:

Kunne trenge litt inspirasjon...
Min situasjon:

  • Started Ketolysekur 25. november 2010
  • Tok meg fri 3 dager over julen
  • Gikk ned 9 kg fra 25. november til 25. januar
  • Har ikke gått ned siden, har faktisk lagt på meg igjen
  • Har vært i ketose i strekk siden jul (sjekker hver dag)

Jeg klarer ikke for mitt bare liv å finne ut hvorfor vekttapet plutselig stoppet opp. Jeg drikker plenty med vann, spiser masse blandet salat hver dag. Har aldri mer enn 20 karber per dag...

Jeg har kuttet ut hvitost (hører det kan være en party stopper)
Jeg har kuttet ut sukkerfri sjokolade og brus
Jeg har økt daglig vanninntak

En vanlig dagsmeny:
Frokost: 2 fiberrik plater (2g karb per) med litt salami eller peanøttsmør på
Lunsj: Stor blandet salat, gjerne med oliven, tunfisk, agurk, solsikkekjerner, olivenolje og balsamico, og gjerne noe fisk til varm mat.
Middag: Kjøttdeig med taco-spice, wok grønnsaker (paprika, blomkål, broccoli, løk, etc.)
Kvelds: Gjerne en håndfull nøtter, litt beef jerkey hvis jeg har noe i skapet..

Det eneste jeg ikke har prøvd er å øke treningsmengden. Jeg går en del hver dag, men vet at jeg burde hive meg på den eliptiske maskinen min også. Ellers er jeg helt i villrede...hvorfor går vekten opp og ikke ned??? Takker for alle tips og råd!


#285

Bolla Piggsvin sa for siden:

Ikke bli sint på meg hvis jeg er helt på villspor nå, men er du sikker på at du ikke går over 20 karber? Tenker på taco-spice (hvis du mener ferdigblandet pose, er det veldig mye karber i den), peanøttsmør og løk, av det du nevner. Salatgrønnsaker kan også bli en del til sammen. Jeg spør fordi jeg var sikker på at jeg holdt meg under grensen, men da jeg tok en fintelling etter å ha holdt på en stund, var jeg langt over. Ganske lett å skli ut litt etter hvert. På den annen side - er du i ketose, så burde det vel være greit? Selv har jeg aldri fått noe "greie på" disse stix'ene, de slår ut i hytt og pine, synes jeg. Kan være i ketose og ikke gå ned et gram, og ha helt hvite stix og gå ned en kilo i uka :confused:


#286

Fjasnissen sa for siden:

Jeg trodde Beef Jerky hadde en del karber i form av stivelse, men jeg tar kanskje helt feil? Er vel også mulig du må holde deg unna Fiberrik.

Ellers er det jo ikke uvanlig at man får et platå... du har stått stille i 3 uker nå, evt. gått opp litt?

Finregn litt på hva du får i deg av karber, og se om det kanskje har sneket seg inn noe man ikke tenker over.


#287

sam_c73 sa for siden:

Bruker bare bittelitt av både løken og taco-spice...bare for å få littegrann smak...ikke hele posen som anbefalt.
Finregner på karber hver dag, aldri over 20. De jerkey'en jeg køper har 1g karb per 100g, og jeg spiser en 50g stick...har stått stille/gått opp (3 kg!) i 4 1/2 uke nå...

Ellers har menyen ikke forandret seg fra da jeg gikk ned masse i desember/januar, jeg spiser de samme tingene, men det funker ikke nå...


#288

ada-emilie sa for siden:

Siden du sier: whatever works, ville jeg om jeg var deg erstattet fiberrik, peanøttsmør og nøtter med noe annet, som kjøtt /fisk /egg. Det beste er å få karbohydratene kun fra grønnsaker( og egg kommer man ikke utenom).


#289

Turte sa for siden:

Har lest så øyet blir stort og vått, men føler meg egentlig ikke så mye klokere på hva jeg gjør feil. Er det noen her som kan komme men innspill som kan hjelpe meg på rett kurs?

Jeg har gått ned et par kilo siden jul, men de siste ukene har både vekta og målene økt... :confused: Har levd i ketose siden august, raser ikke akkurat ned i vekt, men har vel tatt av rundt 5 kg totalt. Har slanket meg mye i mitt liv, men fikk påvist ulcerøs kolitt for et drøyt år siden, og da ble et liv uten gluten og sukker viktig for meg... :rolleyes: Derfor ketose...

Spiser
Frokost: egg/bacon med agurk/litt tomat eller omelett, noen dager en skive lavkarbobrød med smør/fårepølse og kokt egg.
Lunsj: salat med egg/kyllingfilet el salami, ost, olje el. rømme evt middagsrester
Middag: Kjøtt/fet fisk med blomkål/brokkoligrateng (med fløte/ost ispedd), eller wok med en saus av fløte/rømme.
Kvelds: enten en skive lavkarbobrød med ost, eller bare ostestaver og noen nøtter.
Steker alt i meierismør...

En periode drakk jeg bare kaffe med fløte og cocosa til frokost, da gikk jeg ned litt, men ble utrolig slapp...

Drikker: kaffe, vann (omtrent 2 l), grønn te eller urtete.

Jeg VIL så veldig gjerne... Er det noen som har gode råd?:confused:


#290

langaard sa for siden:

Prøv en periode og kutte ut meieriprodukter:) kanskje det kan hjelpe:confused:


#291

LeneM sa for siden:

Hei,

Lite tips til dere som står bom still etter de 2 første ukene på ketolyse. (det virket ihvertfall for meg, som er litt overfølsom for karbohydrater) Jeg fortsatte med samme kosten og samme mengde karbohydrater, men sto stille, eller gikk til og med opp (og ned) en kg.

Byttet kosthold til streng Skaldeman (Fakir) sist uke, og forventet egentlig ikke at noe skulle skje så fort, men har allerede gått ned 1.5kg siden sist Onsdag (er Mandag idag). Kan være noe å tenke på. Les boken GI-Null er rådet mitt. Har hjulpet meg masse =) Der er det forskjellige kosthold basert på hvor mange kilo du faktisk vil ned, og oppskrifter for hver gruppe. (50+, 25+ og 10+) 50+ er den jeg er i selv om jeg ikke har så mange kg igjen å miste, men har funnet at jeg nok er overfølsom for karbohydrater, og måtte enda lenger ned før fettforbrenningen ville ta fatt igjen =)


#292

LeneM sa for siden:

Må bare nevne at jeg faktisk sto stille i nesten 2.5 måneder før jeg forsøkte noe annet, så jeg har gitt vanlig ketolyse en ordentlig sjangs først =)


#293

Jente 1980 sa for siden:

Nydelig brødoppskrift fra Torkil her tidligere i tråden! :-) Mmmm... "brød"!!!!


#294

Specialized sa for siden:

Har tatt av rundt to kg i uka jevnt i seks uker (fordelt på to perioder), men her for en uke siden falt jeg plutselig ut av ketosen uten at jeg vet helt hvorfor. Mistenker et par brødskiver langs veien på en 7-timers kjøretur, men trodde jeg skulle holdt meg innafor. Har fortsatt slik jeg har gjort hele tiden, men kommer faktisk heller ikke inn i ketose igjen.. Vurderer en sprekk og prøve på igjen om en uke eller så. Skulle hatt av 8-10kg til før jeg gir meg.


#295

Peppa Gris sa for siden:

Jeg går så lite ned i vekt at jeg liksågodt kunne latt være så slanke meg, men kvier meg for å stramme inn enda mer. Jeg vurderer nå likevel å droppe alle meieriprodukter, men synes det begynner å bli lite mat man kan spise etterhvert. Egg er kommet på lista over ting jeg håper jeg aldri ser igjen..

Hva kan man faktisk spise, hva er det som ikke er partystoppere?

:grine:


#296

lille_trille sa for siden:

Åh.. denne var bra jeg leste. Må bli kvitt karboangsten min. Ser at jeg ligger veldig lavt. Skal spise mer grønsaker!!!!!


#297

Mtenn100 sa for siden:

Har vært på veldig lav karbo i 16 døgn i strekk (dvs under 5-6 g om dagen). Ingen utslag på ketostix. Ikke antydning. Jeg drikker litt kaffe, skal forsøke å kutte den også. Ikke te. Forstår i alle fall at mye væskeinntak og mye trening (jeg løper/jogger hver dag mellom 25 og 60 min.) kan gjøre at det ikke slår ut på ketostixen.
Etter å ha gått jevnt og trutt ned som følge av lavkarbodiett, har jeg nå stoppet helt opp. Varierer opp og ned fra uke til uke (intervall ca 1,5-2 kg)men gj.snitt er hel stabil vekt. Hva gjør jeg feil? Og det som er sikkert er at jeg slett ikke kommer i Ketose.
Har et spørsmål til de kloke hoder som kan en del:

  • ketose forutsetter ikke stort inntak av fett? Ketosen kommer vel av mangel på karbohydrater og at kroppen derfor forbrenner eget fett. Ikke av at man har spist mat med veldig høyt fettinnhold.

#298

Carisma sa for siden:

Delvis sant. Man kan også komme i ketose om man spiser lite, er syk e.l. Gravide er ofte i ketose pga kvalme og lavt næringinntak. Grunnen til at vi spiser fett når vi er i ketose er at ikke kroppen skal se på det som en sultetilstand, men kunne hente næring fra fettet. Og for å ikke miste muskelmasse.


#299

trønderjente29 sa for siden:

kremt...:o:o skal skjerpe meg...


#300

Borealis sa for siden:

Fikk bare lyst å bumpe denne tråden, - siden jeg nå er begynt på ketolyse/prøver være i ketose :)

Ikke så mye ned enda (ketose siden fredag) men jeg må vel gi det mere tid.


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.