< Tilbake til oversikten

Fotballfruen gir ut kokebok med andres lavkarbooppskrifter

Peppa Gris sa for siden:

Først skulle jo Fruen gi ut en LCHF kokebok, men nå er den omgjort til en livstilsdagbok med oppskrifter i.

Det som jeg synes er rart er at de fleste oppskriftene inne på bloggen hennes er oppskrifter som har vært å finne på det store internettet lenge før hun trykket dem til sitt bryst. Hun endrer kanskje på en liten ting og kaller oppskriften sin egen.

Jeg personlig har også endret litt på Nannas knekkebrød, men jeg ville aldri gitt ut en kokebok der jeg påsto at oppskriften var min egen.

Nå er det ikke lenge siden hun skrev et innlegg der hun fortalte leserne om sin eksperimentering på kjøkkenet der hun fant opp en helt egen oppskrift, for så å få kritikk for dette, og så endre innlegget til å si at hun surfet på nett og fant inspirasjon på en gitt blogg. Noe kritikk tar hun tydeligvis til seg.

Likevel stusser jeg på troverdigheten og lovligheten av å gi ut en bok med sine egne oppskrifter man rett og slett har knabbet fra andre? Er dette i det hele tatt lov?

Kula sa for siden:

Ja, det er lov. Oppskrifter har ikke "verkshøyde" i opphavsrettslig betydning.

LaLa77 sa for siden:

Jeg er enig med deg, dette er jo ikke akkurat bra, og lite imponerende.
Men hun har desverre lov til å gøre det, spesielt så lenge hun har endret litt på oppskriftene
Google er min venn, og dette dukket opp:

"I henhold til norsk lov er det slik at det generelt sett ikke er opphavsrett på oppskrifter. Bakgrunnen for dette er at de ikke anses å ha tilstrekkelig verkshøyde til at det kan bli gjeldende. Verkshøyden er en begrensning innenfor opphavsrettslovgivingen som begrenser hva det er mulig å opphavsrettsbeskytte basert på prinsippet om at utelukkende orginale arbeider kan kvalifisere som åndsverk.

Jon Gisle med flere definerer i boka Jusleksikon, 2. utg.2002 – Kunnskapsforlaget, begrepet verkshøyde som ”den grad av individuell, skapende åndsinnsats som et verk (et arbeid, en frembringelse) må bære preg av for at den skal kunne karakteriseres som åndsverk og dermed nyte opphavsrettslig vern etteråndsverksloven. ”

Det er derfor et skjønnsmessig spørsmål hvor grensen for verkshøyde går, og kravene vil variere alt etter hva slags verk det dreier seg om.

Når det gjelder oppskrifter, vurderes denne grensen for ikke å være høy nok til at opphavsretten og åndsverksloven er gjeldende.

Moral og etikk er jo en helt annen diskusjon oppe i dette.
Men ærlig talt da, hvor oppegående virker den dama egentlig.....? :rolleyes:
Og ja, jeg blåser i om det er ufint å si ;)

Peppa Gris sa for siden:

Så da kan jeg i praksis gi ut bok med alle Nannas oppskrifter? Ja, da vet jeg hva jeg skal tjene meg rik på :D

Marella77 sa for siden:

Hvem er denne dama da?

EDIT: Jeg googlet, og fant en blogg som jeg tipper er henne... FOR en ego-blogg...

Kula sa for siden:

Hennes mentale kapasitet ligger nok et godt stykke over gjennomsnittet. Hvorfor tror du noe annet?

Marella77 sa for siden:

Takk, fant den jeg også, har skrevet det samtidlig som deg... Da sletter jeg den linken på mitt innlegg...

nellie sa for siden:

Synes hun virker ganske oppegående, jeg!:) Nå er vi jo fra samme by og hun har rykte på seg for å være temmelig smart, faktisk.. Smartere enn de fleste. Dette var lenge før hun begynte å blogge. Men hun lever jo et litt annet liv enn de fleste av oss og da får man kanskje prioriteringer "normale" folk ikke helt kan forholde seg til eller kjenne seg igjen i.

Jeg reagerer også på at hun bare endrer litt på andres oppskrifter og legger det frem som noe helt fantastisk, nytt hun har skapt. Men virker ikke som at folk bryr seg så veldig om det.

Nå er vel denne boka rettet mot leserne av bloggen hennes, først og fremst. Og serveren til Lille måne brøt ned bare minutter etter at hun hadde lagt ut link til forhåndsbestilling, så den selger nok som varmt hvetebrød. Hovedleserskaren er vel rundt 15-16-17 år og de kjøper den vel ikke for oppskrifter, men fordi at den er skrevet av henne. Jeg leser bloggen, men synes den virker litt vel glossy til at jeg gidder bruke penger på den. Det at oppskriftene som regel ikke er hennes engang er en avgjørende faktor.

LaLa77 sa for siden:

Det kan hende at hun er supersmart, men det kommer ihvertfall ikke til uttrykk gjennom de tingene hun gjør.

Jeg kan bare starte med navnet på bloggen, "fotballfrue" Selvfølgelig, mannen min er fotballspiller, la meg definere hverdagen min, og meg selv ut i fra det....

Eller det å ta andre sine oppskrifter, og utgi de i utgangspunktet for å være sine egne. Det blir oppdaget selv ved å endre litt på de.

Skal jeg fortsette? :D

Som sagt, jeg kjenner ikke damen, og det kan godt være at hun er over snittet smart, jeg skal rette meg selv, for meg så fremstår hun ikke som spesielt oppegående ut i fra en del av de valgene hun tydeligvis gjør....:rolleyes:

nellie sa for siden:

For et år siden håvet hun inn 70-100.000 kroner på den bloggen i MÅNEDEN! Tenk hva hun tjener nå!? Jeg hadde glatt kalt meg for "Fotballfrue" for å tjene den slags penger.:p Uheldigvis selger ikke "Møbelselgerfrue" like bra.

LaLa77 sa for siden:

Godt poeng :D
Men jeg blir ikke noe mer imponert av den grunn.... :p

Chamomilla sa for siden:

I det minste så er det fint om hun kan påvirke den yngre garde til en sunn livsstil. Nå har jeg ikke sett boka, men har vært innom bloggen. Enig i at det hadde vært ryddigere å oppgi hvor en finner inspirasjon til oppskriftene man hevder å utarbeide.

For alt jeg vet så sitter fotballfruen og leser denne tråden nå og tenker vel sitt. Å harsellere over hvorvidt andre er oppegående i toppetasjen eller ikke synes jeg folk kan holde seg for gode for.

VSB sa for siden:

Synes Nannahs knekkebrød i modifisert form går igjen i flere kokebøker jeg, eller er det bare meg? Har en følelse at dette er utbreett på nettet, men ofte linkes det jo. Husker et sted hvor det ble ramset opp alle videreutviklinger av en oppskrift og det var MANGE. Å tjene penger og gi ut kokebok synes jeg derimot er drøyt...

Kula sa for siden:

Når hun er "ferdigblogget" om noen få år sitter hun antakelig igjen med nok midler til å klare seg godt resten av livet. Økonomisk uavhengig av sin fotballspillende ektefelle. Ikke så dumt det vel?

Kula sa for siden:

Du kan jo prøve... ;)

nellie sa for siden:

Må vel dessverre ha litt talent også.:p

LaLa77 sa for siden:

Dette syns jeg jo er en litt annen diskusjon.
Når du velger å invitere "hele verden" inn i livet ditt, og legge ut de fleste detaljer så må du jo regne med at andre får en mening om deg. Spesielt når man jobber hardt for å få norges største blogg....
Da er det desverre også slik at ikke alle får et positivt innrtykk av personen, og jeg syns det er en stor forskjell her på å være en offentlig person, enn om jeg skulle ha sagt det om en "vanlig" person.
Spesielt hvis du har fått "statusen din" gjennom å kun fronte deg selv som person, uten å ha utrettet noe spesielt annet i tillegg.

Mulig det er jeg som er sær her :rolleyes:

Supera sa for siden:

Jeg har lest litt på bloggen jeg også, men det er ikke helt min stil. Litt for mye rosablogging der. Hun har prøvd noen ganger å skrive seriøse innlegg, men leserne vil ha mer fjas. Og da gjør hun det. Det betyr ikke at hun har lite i toppetasjen og kun bryr seg om klær og mote og sånt. Hun skriver om det leserne vil ha mer av.

Å kalle en oppskrift sin egen når det er tydelig at man har modifisert noen andre sin oppskrift blir feil. Man bør heller si at det er sin variant, ikke at man har komponert en ny oppskrift. Credit where credit is due. Men når det er sagt, så er vel de aller, aller fleste oppskrifter modifikasjoner av andre oppskrifter? :geip:

Chamomilla sa for siden:

Eller kanskje jeg som er sær ;)

Kan til en hvis grad være enig i at stiller man seg til hogg må man tåle det. Men den som hogger inngir mer respekt om de gjør det saklig og uten latterliggjøring synes jeg. Men jeg er kanskje i overkant prippen på det området. Vi er alle forskjellige.

Rin sa for siden:

Veldig enig med Supera. At noen har en stil og fremtreden - og livsførsel - som er fremmed fra min egen, betyr slett ikke at vedkommende er lite oppegående. De gangene jeg har blitt lenket til å lese noe av denne dama har det tvert i mot vært svært intelligent og stødig lesning, spesielt når man tar med i betraktning hvilken bloggkategori vi beveger oss i og hvilken demografi som utgjør den store, begeistrede prosentandelen av hennes publikum.

Det er fint om man oppgir gode kilder eller hva man har tatt utgangspunkt i for oppskrifter, selvfølgelig, men jeg forventer egentlig ingenting utover at man forholder seg til eksisterende lovverk - og det gjør hun jo.

Kommer til å se etter boka i butikken, jeg - det kan godt hende den er akkurat like inspirerende å bla i som de andre oppskriftbøkene jeg vanligvis oppsøker. :)

Yrla sa for siden:

De fleste som lager noe, være seg kunst, musikk, skriver bøker osv finner inspirasjon fra andres verk. De færreste er orginale. Jeg synes hun er smart, men at de som kjøper boka er litt dummere siden de betaler for noe som er gratis på nettet. Men kanskje de vil ha det i en bok, og det er jo greit og forståelig. Jeg synes all info skulle være gratis, ikke noe noen eier selv. Nå gir hun ut bra oppskrifter til folk utenfor vår lille lavkarboverden her inne, det er bra sånn at det blir mer allmenngyldig. Ære eller ikke, penger eller ikke, det betyr lite for meg. Jeg ville ikke fått folk til å kjøpe så mange bøker med det samme innholdet som i hennes bok, men nå blir disse oppskrifter spredt fordi hun er mer kjent. DEt er bra.

Peppa Gris sa for siden:

Jeg googlet Fruen og fant en 75 siders debatt på et annet forum om temaet. Ganske interessant på en litt sleezy måte. Dog er det ikke bare stjeling av andres oppskrifter som får gjennomgå i den tråden.

Jeg synes det er passe frekt å påstå at man har funnet opp en oppskrift når det man egentlig er god på er google. Jeg endret konsekvent alltid på alle oppskrifter, men jeg kaller de ikke mine egne. Hadde jeg skulle begynt å tjene penger på andres kreativitet hadde jeg fått en flau smak i munnen. Ikke alt handler om å være rik og berømt.

Man skal ikke se bort i fra at årsaken til at hun gikk bort fra ren kokebok var nettopp dette, men det blir ren spekulasjon.

Photobscura sa for siden:

Det skulle vel antas å være god folkeskikk å kreditere opphavskilde, men det er ikke noe krav. Å lage covere av andres låter er heller ikke noe man må innhente tillatelse for, sampling av andres musikk derimot, er en annen historie.

Yrla sa for siden:

Om hun har gjort noen forandringer og gjort de til sine egne er de jo nettop hennes egne for henne. Jeg har gjort det samme for meg selv, brukt eget navn for å skille orginalen fra egen komposisjon for ordens skyld og for å bekrefte at denne er god. Og det er det hun gjør, står bak og sier at dette smaker godt, liksom. DEt er jo mange oppskrifter som finnes som ikke er verdt å trekke frem.

nellie sa for siden:

Poenget er vel at hun kommer til å tjene fett på det!:)

Jabba sa for siden:

Jeg er mest imponert over skosamlingen hennes.... ler

nellie sa for siden:

Hun fikk mye kjeft for den skosamlingen, gett..

Jabba sa for siden:

Åh - det ante jeg ingenting om.....leser ikke bloggen hennes.....
Vi samler vel alle på noe vel....? Sko, frimerker, radiostyrte biler osv osv....:D

nellie sa for siden:

Det er vel litt der skoen trykker.:p Hun samler ikke bare på sko, men kjoler, klær generelt, sminke, ferier osv osv. Hun fikk kjeft for at hun bruker for mye penger på "ting". Dårlig forbilde osv.

Jabba sa for siden:

Ser den.....

Supera sa for siden:

Som om ikke utrolig mange av de som kritiserer henne for det hadde gjort det selv hvis de hadde hatt råd til det. :rulleøyne

nellie sa for siden:

Nei, de hadde sikkert gitt alt til veldedighet.

Men.. At alle rikinger har huset fullt av ting de ikke trenger, betyr ikke at det er moralsk riktig da.:)

Peppa Gris sa for siden:

Hun er ufattelig frekk. Både i kommentarfeltet og når hun stjeler andres oppskrifter og kaller de sine egne. Ganske usmakelig faktisk. Jeg skjønner rett og slett ikke at dette skal være greit, bare fordi hun evner å tjene penger på det.

nellie sa for siden:

Er det noen som har sagt det er greit, bare fordi at hun tjener penger på det? Synes det er forståelig, men det er ingen som har sagt noe om at det er all good.

manne sa for siden:

Jeg skulle gjerne sett en matoppskriftsforfatter som har kokebøker med EGNE oppskrifter jeg. Du må gjerne komme med forslag! :rolleyes:

Peppa Gris sa for siden:

Det er det jo så absolutt. Og det synes jeg er snodig. Ikke synes jeg det er greit i hvertfall, men jeg innser jo at enkelte synes alt fjusk og fanteri er fint så lenge det er innenfor lovverket.

Nerthus sa for siden:

Er helt enig i at det er ufint og gjøre små justeringer og så kalle det "sitt eget". Samtidig åpner lovverket for dette foreløpig, slik at jeg velger og ikke bruke så veldig mye tid på å irritere meg. Irriterte meg MER over at Inger som i Ingers rugbrød har laget både brød, oppskrift og ferdigmix fra Karins "mitt aller beste brød" - men sånn er det.

Skal man se positivt på dette - og det bør man jo ;) - vil det være at fotballfrue faktisk nå etterhvert har satt seg inn i hva lavkarbo innebærer. Det er tydelig og se at hun har vært her inne og lært litt, og har lest seg grundig opp. Hun har i større grad fokusert på HELSE og lavkarbo som kosthold, enn slankekur, og klarer fotballfruen og engasjere og motivere SITT publikum, nemlig litt yngre og lettere påvirkelige ungjenter til å gå over til et kosthold vi alle her inne er helt klare på har helsemessige fordeler på mange måter, vel da skal ihvertfall jeg klare og svelge unna at det skorter litt på etikk og folkeskikk i forhold til manglende kreditering for oppskriftene... Heller at disse kjøper fotballfruens lavkarbobok, enn at de sulter seg ned i vekt slik så veldig mange gjør og vil gjøre...

Traxior sa for siden:

Ja, det kan du gjøre. Men du kan ikke bruke bildene hennes, og ordlyden bør endres. Tar egne bilder, kaller oppskriftene noe annet og med egen ordlyd, så kan du gi ut så mange bøker du vil!

Yrla sa for siden:

Har noen en link der det står at hun tar æren for en oppskrift? Jeg tenker videre at det kanskje ikke er helt riktig å gjøre det, ta æren altså, men at man kan jo ikke vite om det faktisk er leserne hennes som har bedt henne gi ut en bok med tips heller, og at de vil ha hennes navn på oppskriftene for å godta de. At hun ikke gjør det for sin egen del først og fremst.

manne sa for siden:

Hvordan vet dere hvilke oppskrifter som kommer i boken? Hun har jo sagt at det blir oppskrifter som ikke har vært i bloggen hennes tidligere...

Jeg regner med at dere har sett de et eller annet sted siden dere snakker om det i denne tråden. :)

Peppa Gris sa for siden:

Det er i grunn bare å lese i bloggen :) De aller fleste oppskriftene ligger andre plasser, men da med små endringer.

Noen av variantene hennes er faktisk å foretrekke, men jeg synes likefullt det er hennes variant ikke hennes oppskrift.

manne sa for siden:

(Nå er det nesten så jeg mistenker at Peppa Gris har meg på ignore siden hun velger å ikke svare mine innlegg... :rolleyes: )

Hvordan vet dere hvilke oppskrifter som kommer i boken? Hun har jo sagt at det blir oppskrifter som ikke har vært i bloggen hennes tidligere...

Alynna sa for siden:

Fruen er god på mange ting, både klær og matlaging, sminke og styling, men kritikk er hun elendig til å håndtere.

Jeg hadde vurdert boken om det var en ren kokebok, men jeg har ikke tenkt å kjøpe det starletmagasinet hun tydeligvis planlegger å selge. Jeg bryr meg mindre om henne, bilder av henne, bilder av livet hennes ++++, og mer om generelle tips og oppskrifter.

Kjenner jeg får lyst til å trykke en pute foran ansiktet og rødme, av det coveret. Leste kommenterene til det blogginnlegget, og kjente det røre seg i mageregionen. Pinlig! Ikke minst fnisesmiskingen tilbake til de jentene som har lagt inn komplimenter! Men det selger nok bra til de faste leserne, mer enn om det var en ren kokebok, slik hun først tenkte.

Kanutten sa for siden:

Klarer man noensinne finne ut hvem som lagde DEN kaka for første gang eller DEN gode gryteretten? Jeg tror ikke det. Derfor blir det i følge deg ikke mulig å kalle noe for sin oppskrift siden det "alltid" vil være en variant av det noen har laget tidligere.

Jeg kan jo mikse sammen noe jeg ALDRI har sett noen har laget tidligere, men hva slags garanti har jeg for at ikke nabokona har laget noe lignende eller bestemora hennes? Ingen av oss vil kunne si at det er vår oppskrift med mindre man tar patent på den.

Alynna sa for siden:

Enig i at det ikke burde finnes (og ikke finnes) rettigheter til oppskrifter. Fint at alt er åpent, så kan vi kommentere, forbedre, foreslå alternative ingredienser, og slik går nu verden fremover :P

De som ikke vil betale for oppskrifter som allerede finnes på nettet, kan jo bare boltre seg her inne ;) Enig at man kan reagere på at noen tar seg betalt for å trykke noe en annen fant på, men pytt... det er verdt det. Tenk om alle ga ut oppskriftene sine i bok, istedet for å dele de her, da hadde vi ikke hatt dette fantastiske forumet!

Kula sa for siden:

Sånn sett er vel absolutt alle eksisterende oppskrifter varianter?

Kula sa for siden:

...og så så jeg at Kanutten hadde trukket akkurat den samme konklusjonen.

Kula sa for siden:

Ja, bare tenk så artige diskusjonene hadde blitt hvis alle medlemmene hadde en hel haug på ignore-listen...

Yrla sa for siden:

Enig i at hun kunne ordlagt seg annerledes. Hun tar kanskje litt lett på det? Jeg mener at om man deler sine geniale oppskrifter åpent på nettet må man vite og tåle at noen kan ta de i en bok en gang. Jeg tror de som legger det ut er glad i å dele uselvisk, andre vil dele men ha noe igjen for det:) Vi kan være glad vi ikke er som henne istedenfor å irritere oss over hennes annerledeshet?

rut311 sa for siden:

Tenk å være så perfekt på alle måter! Mon tro hun er lykkelig?

Ignite sa for siden:

Vel. Jeg kjøper ikke en bok til fra "Lille Måne". Jeg har ikke tenkt å begrunne det heller.

senorita sa for siden:

Ble jo ikke nysgjerrig her nå da Ignite.. Kan jo ikke si sånt :P hehe..

Mariann S sa for siden:

Det finnes uendelig med oppskrifter, som finnes i litt ulike varianter her og der i ulike oppskriftsbøker.
Kjøttkaker og fårikål finnes både hos Ingrid Espelid Hovig og Lars Barmen... og ingen av dei har vel funnet opp originalen :rolleyes:
Eg har også matblogg, og alle oppskriftene eg bloggar, har eg prøvd ut sjøl
og mange likar bloggen min.... og ville kanskje kjøpe ei bok av meg om eg skulle finne på å gi ut ei bok :)
Nokre oppskrifter har eg funne på sjøl, og fått kommentar på at akkurat det laga eg også i forrige veke.....
javel, kven eig den oppskrifta, som berre var litt forskjellig.
Eg linkar alltid på bloggen min om eg brukar andre sine oppskrifter, der eg veit kven som har originalen.
Men av og til blir det berre en link til en annen som har lagt ut en link osv.....

Ignite sa for siden:

Veldig mange folk tar bilder av trær, solfylte åkre og rare folk. Men publiserer du det uten tillatelse og kreditering, så er du på tynn is...

nellie sa for siden:

Hvis jeg tar en av dine oppskrifter, bruker 1.5 dl vann, isteden for de 1.7 du brukte.. legger den ut på bloggen min "se hva jeg har fått til", nevner ikke deg med et ord og får 150 kommentarer på hvor utrooooolig fantastisk jeg er som har funnet opp noe så genialt.Helt okei det?

Det er vel det Peppa reagerer på her.

Yrla sa for siden:

Ser glad ut, synes jeg. HÅper hun er lykkelig, det er nok av deprimerte i vårt land.

Mariann S sa for siden:

No skreiv eg at eg linkar der eg veit kven som har originaloppskrifta :)
Og det ville eg nok også gjort i ei eventuell bok.
Men det er ikkje alltid du veit kven som har originalopskrifta.
Eg eksprimenterar masse på kjøkkenet, men det kan godt vere at en eller annen vil meine at eg har tatt oppskrifta frå dei.
Kanskje det viktigaste er at folk finn gode oppskrifter og brukar dei,
som med fårikål og kjøttkaker (som finnes i 'alle' kokebøker) -
då bryr eg meg ikkje om kven som har laga oppskriftene, men er glad for at noken formidlar dei til meg :)

Qlio sa for siden:

Jeg kommer helt sikkert til å kjøpe denne boken. Faktisk ønsker jeg meg denne boken. Ikke fordi jeg ikke kan lage mat eller trene. Ikke fordi jeg vil at mannen min skal kaste ut alle datamaskinene i huset og erstatte disse med en fotball heller. Men jeg leser Hexeberg, Fristende Lavkarbo og jeg veit ikke hva, litt for å støtte dem i deres "arbeid" og for å bli inspirert.

Jeg liker følelsen av papir mellom fingrene, se bilder, krølle meg opp i sofaen under teppet med en bok. Og om denne utskjelte fruen kan inspirere min stedatter på 14 til å trene og spise sunt istedet for å gjøre som flere av de andre i sin klasse (dvs drikke alkohol og ha sex med gutta på trinnet over) så kan jeg ikke gjøre annet enn å si: Jeg ville kjøpt to bøker!

Det er jaggu ikke rart det er krig her i verden, når man ikke kan skryte av hverandre eller unne andre suksess. Og hadde jeg hatt like mange penger som frua skulle jeg hatt to rom med klær og sko! Men i likheten med Møbelfrue her inne, kan jeg konkludere med at det ikke er fett å være Nerdefrue heller.

Peppa Gris sa for siden:

Nemlig.

Jeg finner da på varianter av oppskrifter jeg og, men jeg skryter aldri på meg at jeg fant opp kruttet. For min del er det en stor forskjell. Det er stor forskjell på: jeg eksperimenterte og fant opp noe helt nytt og jeg eksperimenterte, ble inspirert og min versjon ble slik som dette.

Det beste med henne er jo at når enkelte reagerer på at hun faktisk ikke har funnet opp noe som helst blir hun ilsk som en kråke.

Siden hun faktisk redigerte det ene innlegget sitt så tror jeg kanskje hun faktisk har tenkt igjennom dette. Det er ihvertfall lov å håpe.

Peppa Gris sa for siden:

Tenk for en trist verden om vi ikke skulle kunne diskutere offentlige personer? Hva skal vi da gjøre neste gang vgs vektklubb kommer med sine eksperter? Bare prise oss lykkelig for at vi ikke er som dem i stedet for å irritere seg over deres annerledeshet?

Yrla sa for siden:

Ja, hvorfor ikke? Det forandrer ikke noe å synse her inne sammen bak fruas rygg. Det er skittkasting mye av det som kommer frem her, og det gjør ingen lykkelige. Å skrive direkte, med fakta på bordet, til den det gjelder er noe annet.

nellie sa for siden:

Jaja, du er en mye større person enn jeg er. Jeg hadde blitt flyforbanna om noen stjal fra meg, på den måten.

Fårikål er en ting, lager du en sitronpai med physaliskrem og wiskeycoulis den ene dagen og en annen brått har funnet på sitronpai med physalisvisp og wiskeycouli dagen etter, er en annen.

Mariann S sa for siden:

Eg hadde linka til kjent opphavsmann :) om det var ei spesiell opskrift eg hadde 'funne' opp ville eg nok blitt skuffa ... og kanskje kommentert det og.
Og kanskje stolt om den kom i ei opskriftsbok, so kunne eg fortelle at det er MI oppskrift :)
Om eg 'finner' opp marsipan på mitt kjøkken, og du vil meine at oppskrifta er 'di', so kanskje du har rett....
men eg leitar ikkje rundt på nett for å finne ut om du eller andre har funnet opp det samme før meg.

Og ta no den fantastiske pastaen som verserer rundt, den ville eg glatt trykt i 'mi' bok.
Ingen veit opphavsmannen, og den er ikkje mi, men det er ei fantastisk oppskrift som bør deles :)

Kanutten sa for siden:

Jeg har funnet ut en megabra måte å vaske steikovnen på. Jeg tar aske ut av peisen på en fuktig klut. Med dette tørker jeg steikovnen skinnende vakker! Min oppskrift! Nåde den som kommer med forbedringer. :rolleyes:

manne sa for siden:

Er det noen som har en link til forhåndsvisning av boken eller mer info om den? :)

Ignite sa for siden:

Jeg snakker ikke om forbedringer, jeg snakker om opphavsrett. Noe som tydeligvis ikke finnes når det gjelder matoppskrifter.

MEN da dreier jeg det til MORAL! . Tenk det gitt - å stjele er dritt...

Marella77 sa for siden:

Nå har jeg fått sett litt mer på bloggen hennes. Jeg syns hun er flink jeg! Dette har tatt mye tid!! Flotte bilder som inspirerer meg til å prøve ut noe nytt... Virker som en flink pike, som jobber og står på!

I listen hennes over hvem hun var, så kjente jeg meg igjen i mye... Iallefall dette med at fjernkontrollene og bladene måtte ligge på linje! Slitsomt å være perfeksjonist, så håper hun ikke sliter seg helt ut! Ønsker henne lykke til. Men enig i andre her at hun burde nevne hvem hun har blitt inspirert av i sine oppskrifter. Men kanskje hun gjør det i boken, hvem vet?

Ellers så tenker jeg... stakkars den som må ta alle bildene av henne... Ja, om det ikke er en profesjonell da ;)

Kanutten sa for siden:

HVOR stor endring skal det da til før at EN oppskrift blir en ny?

Kanutten sa for siden:

Hvordan stjele noe fra den forrige som også bare har moderert en oppskrift?

Carisma sa for siden:

Dama har basert imaget sitt på å være fotballfrue, mao en som lever på andres innsats. Ikke overraskende at hun også velger å gi ut bok hvor andre har gjort jobben....

j88 sa for siden:

Nå har hun jo sagt at hun ikke har lagt ut oppskriftene som skal i boka på bloggen, så er vel ingen som egentlig vet hva som kommer i boka?

Gracella sa for siden:

Jeg synes hun er flink å lage mat og jeg har prøvd mange av oppskriftene hun har lagt ut på bloggen sin.
De har alle vært kjempegode!!!
Jeg har ikke lest resten av bloggen hennes, for det interesserer meg ikke.

Men jeg har lest i kommentarfeltet under oppskriftene, og hun KAN lavkarbo og argumenterer saklig til alle de fettskremte som kommenterer at hun er gaaaal som bruker rømme osv.
Jeg tror jeg kommer til å kjøpe boka hennes, på samme måte som jeg nok kommer til å kjøpe Dreamys/Lena Beatrices bok når den kommer.
Kommer hun også til å få "pes" hvis hun ikke har skrevet inn en link under hver oppskrift om hvem som har vært inspirasjonskilden til retten tro??

Mariann S sa for siden:

Nettopp, å vite kven som er opphavsmann til oppskrifter er nesten umulig...

Spreeze sa for siden:

Kjente jeg ble ganske skuffet når jeg leste denne tråden. Her var det mye surmaga kritikk og tildels stygge kommentarer. Litt misunnelse ute og går kanskje?

Jeg er neppe i fotballfruens målgruppe, er nok litt i eldste laget ;), men jeg synes hun er både flink og tøff. Og vanvittig målbevisst.
Det er mange av innleggene på bloggen hennes som interesserer meg midt bak :p, men når det gjelder lavkarbo så har hun og mannen hennes god peiling, og er gode ambassadører.
Hun har mange gode oppskrifter. Og ja, hun har sikkert fått inspirasjon fra andre på mange av de. Og de hun har fått inspirasjon fra har sikkert i mange tilfeller fått inspirasjon fra noen andre igjen. Hvem har ikke det.

Kanutten sa for siden:

:ja: Enig!

Mariann S sa for siden:

:ja: enig. En av grunnene til at vi klarer å 'lage egne oppskrifter', er lærdom og inspirasjon frå dette flotte forumet :)

krokodillen sa for siden:

Ble nysgjerrig og kikka litt på bloggen, og virkelig: Det der var IKKE interessant. Jeg orket ikke lese. Men det var vel så at målgruppen var fjortenåringer.

Egentlig litt artig at tenåringene heller hører på fotballfrue enn professorene Drevon og Norum.

Kula sa for siden:

Her setter du fingeren på noe veldig, veldig, veldig, veldig viktig! ;)

Photobscura sa for siden:

Tenåringene er vel som tenåringer flest, de. De ønsker ikke autoriteter og læremestere, men idoler. Og det er vel også sånn det skal være i den alderen. :) Jeg i min tid hørte heller på hva Kurt Cobain hadde å si om livet, enn samfunnsfaglæreren. ;)
Men jeg må si meg enig i at når man først skal se opp til en litt lettliva rosablogger, så er det i det minste positivt at det er snakk om en person som fronter en sunn og god livsstil enn en som kaller seg Barbie og anbefaler to glass barnemat om dagen ...

Kula sa for siden:

Word! :)

Alynna sa for siden:

Enig i at hun er gjennomtenkt, vet hva hun snakker om når det gjelder lchf, og heller ikke er ekstremt fanatisk. Hun prøver faktisk å formidle matglede kombinert med sunn bevissthet når det gjelder hva man stapper i munnen, og selv om hun er mer perfeksjonistisk, og trener mer enn de fleste gidder, så liker jeg innfallsvinkelen hennes.

Synes bloggen handler mye om livsglede, å gjøre mye ut av små ting i hverdagen og skape glede. Jeg synes derimot at hun er litt narsissistisk (det blir man sikkert med så mye fokus på seg) og er defensiv når hun blir kritisert, på grensen til det frekke.

Men nok om det - jeg skal bla i boken når den kommer ut, jeg kommer IKKE til å ha den fremme i bokhyllen for enhver pris, men det kan tenkes at dersom den duger som et oppslagsverk for en del bra oppskrifter, så kan den havne i en skuff.

Men det finnes mange lavkarbobøker i disse dager, så det blir et spørsmål om pris og kvalitet. Synes det er mye ræl der ute ala "ta en kotelett og surr den i fløte, og server med kokt broccoli". Jeg kan da tenke selv?

Flere av oppskriftene hennes hittil har vært gode på det som er litt vanskeligere, som går på hvordan man måler opp erstatningsprodukter i rett mengde - det er ikke superlett å vite nøyaktig hvilke forhold man trenger når man baker noe nytt. Fint å ha noe som er testet ut av en perfeksjonist :)

Yrla sa for siden:

Å kalle det stjele synes jeg er overdrevet. Infoen på nett er ofte for alle og den som vil putte det i en bok og prøve å få det utgitt kan det. Jeg ville ikke gjort som henne selv, men å kalle det stjele blir litt for drøyt. Kunnskap er for alle, og noen tar penger for det, men det er mest riktig å ikke ta penger for det.

Mariann S sa for siden:

Ej 'lagar' en del oppskrifter sjøl, og omgjere en del og brukar nokre som dei er :)
Men en ting eg gjere med alle oppskrifter er å perfeksjonere dei,
omgjere alle mål (der det er mulig) til gram, som for meg er meir nøyaktig og likt frå gong til gong.
Og det kan vere en grunn til at folk feks ville kjøpe 'mi bok' :)

Hm, eg lurer på om det sitter en bok'forfatter'spire i magen min :D

janmesi sa for siden:

Hei folkens,
jeg registrerer kommentarene deres. Men jeg må få ta min forfatter i forsvar her. Caroline kan bli en ny fremtredende talsperson for LCHF i Norge, noe vi trenger, i boken står hun ærlig frem og forteller om hvordan hun har fått det bedre med LCHF og appellerer til yngre lesere, ja.

Ja, det er ikke en ren LCHF kokebok - men en livsstilsbok av en litt lettere karakter.

Som forlegger i Lille Måne har jeg vært med på å gi ut tyngre bøker som Bedre uten brød, Matrevolusjonen, Kolesterolbedraget og annet. Nå ønsker vi å stimulere en annen målgruppe.

Hvordan kan dere vite at oppskriftene i boken er kopiert? Det er ingen av dere som har lest manuset! Hvorfor spre slike tullete kommentarer? Cecilie vil bli en ny og viktig alliert for oss alle i lavkarbo/LCHF bevegelsen.

Manuset er fremdeles i arbeid, og dere får se oppskriftene når boken er klar i slutten av mars.

Caroline "fotballfrue" har en helt annen "approach" enn de fleste av våre andre utgivelser, og jeg tror ikke målgruppen vil bli skuffet.

Caroline har måttet tåle mye kritikk og mye jantelov fordi hun som ung, slank og vakker jente med suksess har gjort ting på en annen måte enn tidligere i Norge. Tro meg - hun har mer på hjertet enn hva som kommer frem i bloggen, og vi ser frem til å løfte opp debatten ovenfor en ny målgruppe denne gangen om riktig kosthold og trening - jeg er veldig glad for å ha fått henne i forfatterstallen. Selv om det hun forteller vil være kjent stoff for mange av dere, så vil det for målgruppen vår og hennes være "nytt".

Og det er det vi ønsker med denne utgivelsen - nå en ny målgruppe og få med flere på LCHF-laget. Jeg hadde håpet på støtte fra leserne på lavkarbo.no.

God helg!
Jan

janmesi sa for siden:

Pappa gris: du aner jo ikke hvilke oppskrifter som er i boken, den er ikke kommet ut!

Jesper23 sa for siden:

Tuller du med meg?

Hvor mange oppskriftsbøker inneholder ikke en pizza oppskrift, eller en oppskrift på lasagne, eller en oppskrift på moussaka, eller en oppskrift på fiskegrateng? Dette er jo alle oppskrifter som er "så og si like", alle har bare gjort tvister som gjør at de kan kalles sine egne.. Er jo ingen som har opphavsrett på en oppskrift :D beklager altså, men nå ler jeg høyt

Jesper23 sa for siden:

Kunne ikke vært mer enig :)

Jesper23 sa for siden:

Men hvem er det hun har kopiert da? Og mener du virkelig at det stedet du mener hun har kopiert den fra, var det første stedet som postet den oppskriften?

Jesper23 sa for siden:

Leste gjennom kommentarfeltet, synes hun svarte et høflig "tusen takk" tilbake til de som like hva de så, hva er galt med det? Der hvor jeg kommer fra, er det høflig å takke...

Georgine sa for siden:

Det er faktisk vanlig høflighet å lenke til hvor man har funnet den oppskriften man bruker eller har som utgangspunkt.

I 2007 lagde jeg en brødoppskrift som jeg delte blant annet med en dame på den lokale helsekosten. I ettertid har jeg blitt anbefalt mitt eget brød både her og der og det har blitt representert som vedkommenes ide, noe som er utrolig frekt i og med at dette brødet har nøyaktig samme innhold og mengde av de samme ingrediensene som mitt brød.

Jesper23 sa for siden:

Leser du bloggen, i stedet for å forhåndsdømme, så ser du at hun har skapt sin egen karriere.. fotballfrue er bare et bloggnavn :)

janmesi sa for siden:

Jeg synes overskriften på denne tråden er veldig gal. Det er ingen av dere som vet hvilke oppskrifter som er med i denne boken. Når jeg lager en oppskrift, aner jeg ikke om noen har laget eller publisert en tilsvarende eller liknende oppskrift tidligere. Caroline har laget en bok med oppskrifter tilpasset hver måned for året, sammen med hennes tips for trening og litt om hennes betraktninger om livet osv.

Ja, det er den "letteste" kostholdsboken vi har gitt ut. Men vi har aldri lagt skjul på det heller - vi ønsker med denne utgivelsen å nå en ny målgruppe, og er veldig glad for at Caroline ville være med oss på dette.

Om du på bakgrunn av dette velger å ikke lese fremtidige bøker fra Lille Måne, må jeg si du gjør det valget på et særdeles tynt grunnlag. Vi kommer med Gary Taubes og Mark Sisson i år - for å nevne noen nye prosjekter med en helt annen tyngde og for en helt annen målgruppe enn Caroline sin bok.

Jeg synes det er drøyt at det spres rykter på nettet om at oppskriftene er kopiert når ingen av dere vet hvilke oppskrifter det er som kommer i boken.

(Men ja, trolig er ikke du i målgruppen for denne boken - dette er nok en bok beregnet på et yngre og fortrinnsvis kvinnelig publikum ...)

Georgine sa for siden:

Jeg kjenner godt til bloggen hennes. Det som forundrer meg er at dersom det blir en diskusjon om fotballfruen, uavhengig av forum, så dukker det opp alltid nye nick som ene og alene skal forsvare henne.

Jeg personlig synes det er underlig at det noen registerer seg rundt om kring på forum kun for å forsvare damen, hun er vel vitterlig oppegående nok til å svar for seg selv?

janmesi sa for siden:

du må gjerne sende meg en PM for å forklare hva du insinuerer med dette innlegget. mvh Jan

Alynna sa for siden:

Hei, Caroline :) (eller Lars-Kristian)

Yrla sa for siden:

Jeg støtter deg,jeg, fordi jeg synes det er fint at lavkarbo blir akseptert av alle typer mennesker. Noen tror boka kommer til å inneholde de oppskriftene hun har i bloggen som hun har funnet andre steder, men som du sier, boka er ikke utgitt ennå så vi får vente og se. Jeg blåser i om hun kopierer men da er det mest ryddig å si at det er oppskrifter hun har funnet, men hvorfor skulle vi tro hun ikke kommer til å gjøre det?

amritam sa for siden:

Nettopp. Hvis oppskrifter skulle hatt verkshøyde, hadde ingen turt å gi ut kokebøker. Sannsynligheten for at noen en eller annen gang har skrevet ei oppskrift som er for lik ville vært for stor. Og det ville vært veldig vanskelig å sette noen grenser for når ei oppskrift har store nok endringer fra en annen til at den blir lovlig.

Men det er jo kanskje en grunn til at det er så populært å gi ut kokebøker - det er enkelt å lage.

Vibeke-67 sa for siden:

Jeg synes denne diskusjonen her er ganske så viktig. Vi er på et lavkarboforum hvor mange av medlemmene eksperimenterer og lager og med glede deler av sin kunnskap til glede og berikelse for oss andre. Men ved å dele oppskriftene her, så gir man samtidig fra seg rettighetene. Og dermed oppleve at andre bruker oppskriften uten å kreditere opphavsmannen/kvinnen. Så da har man et dillemma. Mange her inne har fått til å leve på lavkarbo takket være de som deler av sin kunnskap. Men om man til stadighet opplever at oppskriftene blir "lånt" uten å bli kreditert så vil man kanskje slutte å dele oppskriftene med andre medlemmer? Altså står en viktig del av forumet i fare for å bli svekket.

Man kan holde seg for god til å komme med personlige karakteristika av fotballfruen, den er jeg helt med på, men at man diskuterer temaet på bakgrunn av det som står i bloggen hennes er naturlig og sundt. Og fotballfruen er jo ikke den eneste, Hexeberg sin kokebok er et godt eksempel.

Og til slutt ett tips til redaktøren i Lille Måne: Hvorfor ikke lage en kokebok med noen av de dyktige matskribentene som har lagt ut så mange glimrende oppskrifter her inne? jeg tenker spesielt på Nannah. Hun har jo sin egen matblogg med mange gode oppskrifter, samtidig som hun er en dyktig skribent. Jeg ønsker meg en Nannah bok med oppskrifter og dikt.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.