Du skriver godt her, så dette må siteres:) Å gi referanse eller kreditere hvor en får inspirasjon fra, kunnskap fra, informasjon fra, tips fra -ser jeg på som en selvfølge, uavhengig lovbestemmelser vdr copyright eller ikke. Dette har for meg mye med troverdighet, integritet, respekt og tyngde å gjøre. En ting er å dele oppskrifter med venner, familie etc, men å ikke referere når dette legges ut på blogg -med den hensikt å tjene penger, er noe annet. Fotballdamen tjener godt på bloggen og alle oppskrifter hun legger ut (annonseinntekter, hver gang det trykkes på linken til en klesleverandør ol fra bloggen, er prosenter inn på konto m.m.).
Det er fantastisk og kjempeflott at "kokkene" her inne og ellers på nettet vil dele sin kunnskap "out there", trampeklapp for det og da er også viktig å vise respekt for det.
At bloggen blir diskutert i ulike fora på den måten den gjør, har nok også mye med bloggens tema å gjøre. Type blogg kan nok uten tvil kategoriseres som "rosablogg", der fokus er "overfladiske" ting. Det hadde vært malplassert om man kritiserte kjøpevanene eller neglene til Cecilie (fristende lavkarbo) eller noe i den samme gaten til Espen Rostrup. Tema og type blogg fordrer og "lager" eller konstruerer også respons fra lesere, kritikere, media, fora, kunder osv.
Strengt tatt gir man ikke fra seg rettighetene i og med at det ikke finnes noen rettigheter å gi fra seg, men jeg forstår at man kan havne i et dillemma. Hvis man har planer om å tjene penger på oppskriftene sine og er redde for at andre skal komme en i forkjøpet, er nok det smarteste å holde dem hemmelig til man har publisert dem i den form man ønsker for å tjene penger.
Burde vi ikke heller være glade for at noen sprer det "glade budskap"? Syns dette lukter av misunnelse og smålighet å skrive sånn som enkelte gjør.
Ikke legg ut oppskrifter dersom dere er så redde for de. Vi burde heller være glade for at tenåringsjenter har Caroline som et forbilde med sunn kost og trening, og ingen har enda sette hvilke oppskrifter som kommer i boka. La oss heller være glad på hennes vegne. Fordi hun er vakker og slank så trenger vi ikke være så kritiske. Janteloven er sterk i Norge.
Er det noen som har diskutert Lena Beatrice sin kokebok, og om hun kommer til å utgi noen oppskrifter som kan ligne på noe som er publisert før?
Jeg gleder meg til både Caroline og Lena Beatrice sin bok kommer.
Jeg har selv funnet et par av "mine" oppskrifter i andres kokebøker. Men det er fint lite å gjøre med den saken, og jeg kan heller ikke si om jeg 100% sikkert fant opp akkurat de oppskriftene først av alle. Så skal det jo også sies at jeg i nesten tre år har lagt ut oppskrifter i bloggen for at folk skal bruke dem, så da er det kanskje ikke annet å vente :-)
Jeg tror, etter å ha jobbet med boka, at det er omtrent umulig å lage en kokebok uten å la seg inspirere av den ene eller den andres oppskrifter, og den personen igjen ble kanskje inspirert av noen andre. Skal alle referanser tas med så blir den en referansebok, ikke en kokebok.
Jan, jeg synes mange er positive til fotballfruens engasjement innen lavkarbo her inne jeg, at noen er litt uenige er bare sunt i lengden ;)
Som jeg også sa tidligere, om hun kan nå en målgruppe som er lettpåvirkelig med saklig og god informasjon om et kosthold vi her på forumet er enige om er helsemessig forsvarlig - så synes jeg det er kjempeflott!
Selv om jeg og fotballfruen har forskjellige interesser, betyr det ikke at hun ikke kan gjøre en god jobb på et tema hun i starten var en del usikker på, men jammen meg lærte hun raskt og leste seg opp etterhvert som det kom inn kommentarer på blogginnleggene hennes.
Kudos til fotballfruen for dette! Kan man tjene penger på noe man er svært engasjert i OG samtidig kan påvirke "rotløs ungdom" på en positiv måte så er jo det egentlig en win-win situasjon ;)
Jeg er kjempemisunnelig! Skulle gjerne vært populær blogger, med store inntekter på å skrive om meg selv, vanene mine og utseendet mitt, hatt drømmebryllupet og en sporty mann, reist på mange utenlandsturer, OG skrevet livsstilbok! Selvsagt!
Men når jeg ikke kan få det, så er det godt at noen andre kan:)
Unge jenter trenger gode forbilder. Uten å ha lest denne omtalte bloggen noe særlig, så håper jeg at bloggeren får frem at man har all grunn til å være FORNØYD med seg selv, uten å nødvendigvis å få til alt det hun har fått til, med blogg og kokebok, + være like slank og rik som henne.
Guri så tynn hun er....skikkelig sånn skranglete Victoria Beckham tynn....uff...håper at ungjentene som leser bloggen hennes skjønner at det ikke er om å gjøre å bli såååå tynne heller......
Vi skal nok være ganske fornøyde med at en oppskrift ikke regnes som åndsverk. Hvis noen lager en bok så kan vi kopiere innholdet å dele det ut her helt fritt. Og skulle noen finne på å blande noe som er blandet før så blir vi ikke saksøkt. Helt herlig :)
Ang. Fotballfrue så har jeg googlet og havnet på hennes blogg og prøvd en av oppskriftene hennes. Jeg bryr meg lite om fashion, sminke og mye annet hun måtte skrive om, men oppskriftene hennes er jo ikke så ille. Jeg er jo sånn at jeg ikke følger noen oppskrifter slavisk. Jeg kommer f.eks. aldri til å bruke Kesam.
Jeg kjøper kokebøker utifra hva slags oppskrifter som er med i den.
Sammensetningen av oppskrifter betyr mest.
Jeg kan derfor ikke si nå om jeg kommer til å kjøpe boken eller ikke. Dalqvist (eller hvordan hun skriver det) sin bok tiltalte meg ikke så derfor kjøpte jeg den ikke. Men hvis Fetter Anton bestemmer seg for å lage en kokebok med halvparten av oppskriftene fra noe som er ganske så likt Dalqvists og resten fra Fedon og det hadde blitt en bok med oppskrifter som tiltalte meg da hadde jeg kjøpt den tvert! For meg er det ikke oppskriftene som gjør kokebøker personlige, men måten de er skrevet på og sammensetningen av oppskriftene.
Personlig synes jeg hun er fryktelig tynn ja....det ser litt sånn skummelt ut synes jeg. Og det er ikke for å være frekk eller noe - synes bare det er trist hvis idealet virkelig er å være så tynn som hun er.
Denne diskusjonen får i hvert fall meg til å bli interressert i boken, elsker kokebøker av diverse utførelser og har plass til flere i min hylle.
Tror gjennomsnittet i tråden er positive til den lille fruen, og det er vel bra?
Har ikke innleggene hennes endret seg til "det bedre" med årene? Og da sett i lys av hva man mener her inne, vår måte og spise mat på?
Hva med alle dem som ikke er her inne, og som fortsatt spiser brød og potet?..
La dama holde på, alle ønsker vel å tjene penger og ha til salt i maten. Kunne jeg skrevet en blogg og fått penger for det, skulle jeg ha gjort det glatt.
Ååååh, så lei jeg er av å lese om at det liksom skal ha blitt UGREIT å kalle noen for overvektig/feit. Neeeeei. Skjer aldri at noen får pepper for å være stor! Skjer aldri at vi f.eks blir kalt late, dumme, feite, ja til og med ekle og vemmelige! Alle er bare utrolig aksepterende ovenfor tjukkasene blitt. Sier IKKE at det er greit å kalle noen for skranglete osv, men utrolig som folk er blitt overbevist om at det liksom plutselig skal ha blitt helt uaktuelt å snakke nedsettende om overvektige.
Hun er tynn, men både spiser og trener godt og fornuftig. Fremmer hvertfall det på bloggen. De aller fleste som vil bli like tynn som henne vil nok ikke bli det om de spiser og trener likt.. Hun har blitt tynnere med årene. Søk opp gamle bilder.. De taler for seg selv, selvom hun nekter hardnakket.. Men noen har anlegg for å bli så tynn, NÅR de spiser strengt, men fornuftig, de fleste ikke. Begynner man å sulte seg og overtrene kan man vel få det til, men det fremmer hun da heldigvis på ingen måte nå lenger.
Leser ikke bloggen hennes men har forstått det slik at hun er en del på reisefot?. Håper det kommer litt om dette i boka - hvordan hun kombinerer reising med lavkarbo. Hva spiser hun når hun sitter å venter på en flyplass ? Pakker hun noe lurti i veska? Det er jo mange som lurer på dette - hvordan spise lavkarbo når man ikke er hjemme....
Og jeg beklager at jeg kalte henne "skranglete" - det var ikke pent sagt! (skrevet)....
Jeg ble bare litt satt ut av noen av bildene jeg så når jeg kikka innom bloggen hennes i går.....også tenkte jeg meg vel ikke helt om før jeg skrev......
Jeg kommer til å kjøpe "Fotballfrues dagbok", om ikke annet for at den passer fint inn i tallerkenhylla på kjøkkenet mitt. Der får den plass ved siden av Cecilie Theiste-Bratli sin "Fristende lavkarbo". Delikate, duse og lekre forsider som passer godt inn med resten av mitt kjøkkeninteriør. knis
Det jeg derimot reagerer på er tittelen: "Fotballfrues dagbok". I mine ører lyder "Fotballfruens dagbok" mer korrekt! dobbelt-knis
Jeg vil gjerne få kommentere fotballfrue-tilværelsen som fenomen.
Personlig bryr jeg meg ikke om fotball, annet enn de gangene jeg kan spille selv. Fotball på tv er utrolig kjedelig, norsk ligafotball -- jeg har ikke ord, faktisk, og bryr meg for lite til å finne noen. Min interesse for rosa-blogging er på omtrent samme nivå.
Men en kollega var en periode fotballspiller-kjæreste og det var ganske fascinerende å se samspillet mellom henne og de fotball-besatte kollegaene våre. Underlig folk fra fjerne deler av firmaet fant veien til avdelingen for å slå av en aldeles ikke kunstig og oppstyltet samtale om statistikk, banedekke og utstyr og dette før alle kamper.
En periode var fyren skadet, og vi snakker lyskestrekk eller overtråkk, ikke skuddskade i Afganistan, og jeg har aldri sett menn uttrykke så mye ømme følelser, omtanke og medfølelse, for noen de aldri har møtt eller vil møte. "Hvordan går det?" ble et spørsmål som ikke angår de to som snakker sammen, men handler om noen som får daglig massasje og fysioterapi og ellers slapper av mest mulig...
Hei, jo vi har diskutert - eller drøftet det - løst tidligere å lage en LAVKARBO.NOs beste oppskrifter. Så send meg en PM om det, og kopier gjerne HP. mvh Jan
Kanutten - når de gir ut en sånn bok, så tenker jeg ... jajaa.... og himler med øynene og lurer på når de skal gi ut noe med engler eller noe sånt. Men det er bare meg da, og jeg bruker jo mine penger som jeg syns passer meg.
Arg, skrev ett LANGT inlegg (utenskriveleifer) å så kom en feilmelding..
Vel igjen...
Jeg aner misunnelse.
Hvem har æren for hvit og brun saus? Er det Espelig som har monopol på kjøttkaker?
jeg er kokk og vår grunnbok var skrevet av læreren på Kristiansand kokkeskole. Helt standard enkle oppskrifter på sauder, kaker, brød, mm. Ikke han som fant opp kruttet, men han som samlet det.
Asbjørnsen&Mo, hva gjorde de? Fant de på eventyrene? Nei, de bare samlet dem i en bok!!!!!
Hun er pen, slank, smart og på rett plass til rett til.
Hadde jeg hatt sjansen hadde jeg hoppet rett inn i ringen med henne.
30.000 i uka for å blogge???? OMG!!!
Har forresten laget Tiramisu i dag. Som fingre brukte jeg den kakebunnen jeg fant her inne. (Egg, JBKM og nateen) tilsatte 2 ss glutenmel.
Da den var avkjølt laget jeg Tiramisu etter standard oppskrift.
Håper noen lager denne og om den kommer i en oppskriftsbok skal jeg være stolt!!!
Er det virkelig slik at vi ikke kan se med kritiske øyne på de som er unge, slanke og pene uten at vi skal bli kaldt misunnelige? Jeg synes en debatt når et grundig lavmål når kritikerne til kritikken drar misunnelseskortet. Det er faktisk ikke slik at de pene og berømte er forskånet for kritikk, og det er heller ikke slik at all den kritikken med en gang blir usaklig misunnelse bare pga av utseende og vekt, og vellykkethet, på den kritiserte.
Jeg tror ikke vi skal legge oss på en linje som beskytter de pene og tynne menneskene fra saklige (og usaklige) tilbakemeldinger og kritikk. For min del blir jeg litt overrasket når jeg ser slike kommentarer som dette, da det nesten kan oppfattes som det finnes et usynlig filter som skiller mellom de vellykkete og de kanskje ikke er fylt så vellykkete, hvor de ene er frie til å bli kritisert, men ikke den andre.
Personlig tar jeg aldri utseende og veldig sjeldent vellykketheten med i betraktningen når jeg velger å se kritisk på det som jeg oppfatter som uærlig. Også i denne debatten.
De oppskriftene jeg har lagt ut her inne på forumet, har jeg bare sagt hvor jeg har funnet de hvis det er direkte avskrift.
Der jeg har funnet en oppskrift i et utenlandsk magasin har jeg nok ikke linket/oppgitt noe.
Hva hvis jeg har latt meg inspirere av flere på en oppskrift? Er jeg uærlig og falsk hvis jeg ikke oppgir alle inspiratorene da? Skal jeg la være å legge ut en oppskrift fordi jeg ikke selv har bokmerket alle stedene oppskriften har dukket opp på nettet?
Jeg kan jo heller ikke vite om vedkommende jeg leser oppskrifter av, har latt seg inspirere eller rett og slett har kopiert en oppskrift fra andre uten å gi kreditt til rette vedkommende (hvem nå det kan være)
Måten hun definerer seg gjennom sin mann må jo være for å henvende seg til målgruppen (svært unge jenter) for å gi inntrykk av at hun lever et glamorøst liv. Men det er ikke Victoria Beckham vi snakker om her, denne fotballspilleren hun er fruen til er det vel de færreste som noen gang har hørt om? Da blir det jo ganske patetisk!
Når det ikke er snakk om helt standard og enkle oppskrifter, men noen spesielle oppskrifter så er det ufint ikke å oppgi hvilken oppskrift man har forandret på hvis man vet hvilken. Jeg har noen oppskrifter jeg skrev ned for flere år siden som jeg ikke husker hvor jeg fant. Men det er snakk om de gangene man vet hvor og det er tydelig at oppskriften er en variant av en annen. Hvis jeg lager oopsie-rull og bruker 105g kremost i stedet for 100g og så sier at jeg har funnet opp kruttet når det er helt innlysende at jeg har brukt oopsie-oppskrifta, da reagerer folk. Asbjørnsen & Mo påstod ikke at de hadde funnet opp eventyrene, de sa at de bare samlet eventyrene.
Credit where credit's due.
Selvfølgelig kan du legge den ut likevel! Men når du vet at du har kopiert den og latt deg inspirere av andre oppskrifter, så kan du vel si det og ikke si at du har oppfunnet kruttet? Hvis noen har laget en variant av din oppskrift, så er det jo hyggelig at de skriver det i stedet for å påstå at de har kreert oppskriften. Men ingenting stopper dem fra å gjøre det, men du tenker vel ditt når du ser en ikke-enkel oppskrift som er så og si lik din med små forandringer? Om andre ikke har gitt kreditt til rette vedkommende får gå på deres kappe.
Jeg tror ikke det har noe med misunnelse å gjøre at enkelte her er kritiske til fotballfruens oppskriftsbok. Det kan jeg rett og slett ikke tenke meg.
Jeg finner hele rosablogguniverset totalt meningsløst. Selvsagt kan andre holde på med det uten at jeg bryr meg, men altså: Hvis jeg ikke liker det, har jeg lov til det, og neimen om det skyldes misunnelse. Absurd tanke, faktisk, for det er tvers igjennom kjedelig, og det er ikke noe der jeg beundrer overhodet! Jeg vil ha innhold. Ikke glansbilder. Greit nok at en rosablogger kan være intelligent og ha andre interesser i tillegg, og sikkert tjene mye på det, men fremdeles: Drittkjedelig. For meg. Jeg hadde dessuten ikke gjort det, uansett mulighet, nipse seg opp og legge ut masse bilder? No way. For min del hadde det vært en total sellout å gjøre noe sånt.
Såeh, jeg tror ikke at de andre i tråden er misunnelige. Typisk "på seg selv kjenner man andre", javisst, men det går som kjent den andre veien også.
Men kokeboken er sikkert grei nok den, for tenåringene skal vel også ha sitt (og vil betale for det, ikke sant). Jeg er helt enig med Photo lenger oppe i tråden om at det langt, langt bedre enn andre som blogger om babymat for å slanke seg.
Det er lavmål å dra frem misunnelseskortet pga kritikk i en diskusjon. Det er ikke slik at dersom noen er skeptisk eller kritisk til en rosablogger eller annen kjendis så er det automatikk i at det er misunnelse. Jeg kunne sagt mye om hva jeg mener om de flestes rosabloggeres bruke av penger på totalt unødvendige mengder klær, sko og sminke i en verden hvor man bør spare på ressurser, men jeg skal la vær i denne tråden for det gjelder flere enn fotballfruen.
Gidder ikke likne masse her nå men, jeg er ikke misunnelig på livsstilen eller utseende, men muligheten for å gi ut kokebok og tjene penger på det.
Når jeg sier at hun er pen, slank og på rett sted til rett tid så er jo det sant!
Jeg drar "misunnelseskortet" fordi enkelte her inne er fryktelig hatske. Mener noe om noe dere ikke kan vite noe om da boken ikke er ute enda.
Jeg har ikke lest bloggen og er heller ikke i målgruppen, men gi nå dama en sjans!
Er jo flott om enda flere begynner med lavkarbo og da kan jo dette være en fin måte å introdusere dette til de unge på.
Joda ser at om damen påstår at det er hun som har laget oppskriften er ikke det spesielt smart, men mange av de oppskriftene jeg finner er ikke krutt. Mange legger ut på bloggene sine oppskrifter de har funnet en annen plass som igjen er funnet en annen plass og hvor kommer de originalt fra.
Selv lager jeg Ostekake ved å bytte ut sukker med stevia, men ærlig talt er det jo bare ei Ostekake der jeg har byttet ut sukkeret med stevia og det er jo dette jeg pleier å gjøre....
Slutt å syt og vær glad for at noen får det til!!!!
Det er da stor forskjell på syt og kritikk? Jeg ser ikke at "noen her inne er fryktelig hatske" heller.
Altså, er de ikke bare kritiske til det å ta æren for noe andre har gjort? Siden kokeboken ikke er ute engang, så stemmer det kanskje ikke, jeg vet ikke. Selv om det ikke er copyright på oppskrifter, er det fremdeles ikke riktig å hevde at man fant opp noe selv som andre egentlig har laget. Selv om andre gjør det samme. Desto flere som går i feil retning, desto mer tullball blir det.
Nå har jeg ikke orket å lese mere enn den første siden i denne debatten.
Jeg må kommentere "stjeling" av oppskrifter.
Jeg lager ofte mine egne oppskritfer eller endrer på høykarbooppskrifter, og kaller de "mine". Går jeg på nett så ser jeg lignende varianter hele tiden. Om jeg går igjennom alle kokebøkene mine så er jo utall av oppskritfter som er like. Det blir for dumt å påstå at hun stjeler noen ting.
Jeg har forøvrig sett mange "nye" lchf oppskrifter på hennes side som ingen her innpå har "funnet opp". Hun har vel også flere oppskrifter hun ikke har publisert på bloggen men som kommer i boka.
Det å begynne å si at dama er dum og har lav hjerneaktivitet synes jeg er vanvittig patetisk og idiotisk av dere. Sier mer om dere som kommer med slik ytringer enn om fotballfrue.
Jeg skriver ikke ofte innlegg her, men leser mye hele tiden.
Kjenner jeg har mistet respekten for flere innpå her etter dette.
Når noen lager covere av andres låter, så får låtskriver penger per sang spilt/solgt uansett, dette kan ikke akkurat overføres til "oppskriftsverdenen" :)
Utrolig hva du får ut av dette.
Vel, de fleste oppskrifter jeg har sett er en eller annen moderering.
Det er slik alle gjør det.
Hvis du absolutt skal klage på hennes kokebok, hvorfor i all verden ikke klage på omtrent alle andre kokebøker i hele verden?
Det blir for dumt!
Tja, nå er det å kjøre over fartsgrensa ulovlig og farlig i motsetning, så det blir en totalt irrelevant sammenligning.
Og å klage på EN forfatters oppskriftslikhet fordi man ikke liker bloggen og/eller klesstilen til dama blir etter min mening for dumt!
Samtidig som jeg mener det at hun ikke har kopiert og rappet andre sine oppskrifter bare fordi det ligner litt.
Ingen kritikk eller noe slikt til nannah altså, men hvorfor er det tatt for gitt at hun ikke er blitt innspirert av andre sine oppskrifter? Hvorfor kunne hun gitt ut ei "lovlig" lavkarbobok?
Jeg har et par ganger laget lignende oppskrifter som henne, med den opprinnelige høykarbovarianten i bakhodet.
La oss si at jeg synes at du har kul stil og jeg kopierer din hårfrisyre og kjøper like klær. Blir det ikke da rart hvis jeg påstår at jeg har funnet på stilen selv fordi jeg brukte et annet smykke? Det er ikke ulovlig å kopiere deg, men man får da innrømme det. Det er snakk om oppskrifter som er så åpenlyst basert på en annen oppskrift og hun påstår at hun har eksperimentert på kjøkkenet og nærmeste funnet opp hjulet når hun bare har forandret bittelitt på oppskriften.
Jeg synes ikke bloggen hennes er noe ille, det er bare ikke min smak. Jeg kan godt lese rosablogging hvis det kommer fra noen jeg kjenner, men å lese rosablogging fra en person jeg ikke kjenner interesserer meg ikke. Men jeg har brukt flere av oppskriftene hennes fordi lillesøstera mi leser bloggen og vil prøve ut oppskriftene. Og de er som regel gode. :snill:
I det innelgget som Peppa Gris lenket til lengre oppe her, skriver hun om boken og at hun kokkelerer på kjøkkenet. Og det er jo bra, og om hun da i boken skriver at hun har hentet inspirasjon eller tatt utgangspunkt i en oppskrift hvis hun har gjort det, da er det jo helt greit.
Nannah har en egen blogg hvor hun skriver hvor hun har hentet sine ideer fra hvis hun har det. Da er det mer redelig.
Det handler ikke om at man alltid skal henvise til i alle oppskrifter. Å koke fisk er å koke fisk. Men i de mer spesielle er det ok, og lavakrbo-oppskrifter har ikke vært så lenge i omløp, derfor har man som regel en opphavsmann/kvinne til knekkebrødene, kakene etc.
Jeg ville oppleve det som surt og blitt forbanna om jeg hadde brukt mye tid på å utarbeide gode og gjennomtenket oppskrifter og delt de med andre lavkarbere, også hadde en annen tatt oppskriftene mine, kopiert dem nesten 100%, og gitt dem ut i sin egen bok uten å gi noe kredit til meg.
Jeg hadde en sur opplevelse med en strikkebok her forleden. Den kom i posten og var annonsert som noe helt annet på klubbsidene da jeg bestilte den. Hele boken består av gratisoppskrifter man finner på nettet, på drops-sidene, til og med bildene de bruker på nettet er de samme! Og selv om henvisningene er korrekte er det utrolig kjedelig å betale 300 kroner for oppskrifter som ligger gratis ute.
Poenget er at det bør være noe nytt og orginalt i en ny bok. Nå tar fotballfrue bilder selv, og det er bra. Så håper jeg at hun er orginal på oppskriftene også. Den blir nok bra.
Om folk står på kjøkkenet og lager en rett og ikke forteller familien sin om at "det var ikke jeg som fant det på altså", det er liksom litt annerledes enn at noen gir ut bok og tjener fett med penger på andres arbeid? Ser at dette er litt vanskelig å skille på..
Nå handler jo boken om så mye annet enn oppskrifter og det tar kanskje bort noe av "urettferdigheten" ved dette. Det er jo et konsept, på en måte, ikke "bare" en kokebok.:) Men uansett.. Credit where credit is due, er min mening. Andre får så klart mene som de vil om det.
Hva er det dere snakker om? Hvordan kan dere vite hvilke oppskrifter som er i boken? Boken er jo faktisk ikke kommet ut! Den kommer i 20. mars. Jeg synes vi burde se på dette som en meget spennende mulighet for å få LCHF debatten i sving igjen, og at vi har fått en ny talsperson som kjemper for samme sak som oss. Caroline har på bloggen sin skrevet om LCHF kostholdet flere ganger og hun har over 100 000 lesere hver dag.
beste hilsen Jan/forlagssjef
Jeg håper da det - vi gjør vårt beste, men har valgt å utgi denne boken for å nå en ny og annen målgruppe. Vi må ha en miks mellom teoribøker og lettere livsstils- og kokebøker. Senere i år kommer blant annet Gary Taubes, Mark Sisson (gled dere til den!) og en bok om vitaminer- og mineraler i bruk som medisin mot sykdom.
Jeg gjentar at jeg synes overskriften på denne tråden faller på sin egen urimelighet. INGEN her har lest noe som helst av det som står i boken, og det er en oppskrift som er hentet fra en annen blogg, og det har vi skrevet i boken.
Lilla Måne har gitt ut Simon's Cat. Det holder som kvalitetssikring hva lettbent litteratur angår for min del. ;) Jeg kommer nok ikke til å kjøpe denne boka, men det har mest med at jeg ikke er helt på samme vibb som Fotballfrue.
Og at ingen vet hva som vil stå i boken er faktisk et poeng. Så kan man heller diskutere hvordan hun har gått fram i bloggen sin i forhold til oppskrifter og manglende kreditering.
Nei, for jeg synes ikke det i noe særlig grad er åpenbart basert på andre sine oppsrkifter. Jeg kan å lage mat, eksperimentere med mat. Som skrevet før er det ikke rent få ganger jeg opplever å lage noe som er laget før, uten at jeg har lest oppskriften på forhånd. Kjemien i mat er der uansett.
Når det er sagt, basere seg på andre sine oppskrifter eller ei, så er det jeg reagerer på "heksejakten" til enkelte her. Jeg synes det rett og slett er skammelig at voksne mennesker sitter å slenger ut påstander de ikke har fasit på (slik forlagsmannen sier; hva slags oppskrifter boka har, og hva slags kred hun gir til diverse i boka vet vi ikke), og gjør narr av både blogg, klestil og mentale evner til dama.
Denne hetsekulturen på nett synes jeg er totalt forferdelig.
Tja... Jeg vet ikke hvor mange oppskrifter jeg har sett på lavkarbo knekkebrød, også her inne, alle er mer eller mindre identiske, men omtrent alle hevder å ha funnet på dem selv.
Alt i alt kan vel denne tråden regnes som reklame: Jeg hadde hverken hørt om kokeboka eller klikket meg inn på fotballfruebloggen, nå har jeg gjort begge deler.
Målgruppen blir neppe affisert overhodet av en slik tråd som denne.
Jeg kunne ikke være mer enig!
Denne tråden er vel det drøyeste jeg har lest her inne iløpet av de 2 årene jeg har vært på lavkarbo.no
Å baksnakke Fotballfrue på det groveste uten at hun har mulighet til å forsvare seg er lavmål! Hva er dette for et fjortissopplegg?
Om man har sansen for Fotballfrue og hennes blogg eller ikke, så kan man iallefall oppføre seg sånn noenlunde sivilisert!
Jeg har hatt stor glede av å titte innom på lavkarbo.no enten jeg har trengt tips eller oppskrifter, men nå fikk jeg en dårlig smak i munnen.
Denne tråden burde vært stengt eller aller helst slettet.
Til slutt vil jeg sitere Kardemommeloven:
Man skal ikke plage andre, man skal være grei og snill, og forøvrig kan man gjøre som man vil:)
-B.
ENIG med de to siste!! Bloggen er morsom og fin for de med samme smak og interesser som henne, og kokeboka blir helt sikkert flott! Jeg for min del skal sjekke den ut akkurat som jeg gjør med de andre lchf-kokebøkene jeg kommer over! Dersom jeg liker den, kjøper jeg den:D
Jeg er helt matt jeg. Utrolig hva folk klarer å lire av seg.
Jeg for min del syns det er flott at Fotballfrue (Caroline) kommer ut med en lettlest, inspirerende bok for ungdomsgruppen, slik at de kan få fakta på bordet og få lyst til å undersøke mer om kostholdet. For en 15åring kan det nok virke særdeles lite interessant å lese Bedre uten Brød for å sette seg inn i hva LCHF handler om. Caroline bidrar med et nytt perspektiv, og hun er fresh, moderne, smart, kreativ og populær.
Jeg vil bla i boka når den kommer, men kjøper den neppe selv, men det er fordi jeg ikke så mye fagbøker.
Når det er sagt leser jeg faktisk bloggen til Caroline/Fotballfrue jevnlig, og syns det er gøy å se hvor blid og fornøyd hun er med livet sitt, og jeg har fått et inntrykk av at hun jobber hardere enn det flere av oss her inne kan si om oss selv.
Jeg er begeistret og sjokkert samtidig over det enorme engasjementet på denne tråden. Men er enig i at det er på tide å avslutte "debatten", fordi overskriften på tråden er fullstendig gal.
Som hennes forlegger vil jeg imidlertid gjerne invitere alle på lavkarbo.no til vårt bokbad med fotballfruen, lørdag 24. mars, i Oslo.
Send meg melding på [email][email protected][/email]
Vi er alltid på jakt etter nye forfattere og prosjekter. Jeg er aktiv på denne tråden fordi jeg er sjokkert over enkelte av kommentarene her, og tar vårt bokprosjekt og min forfatter i forsvar. Jeg hadde faktisk aldri trodd at jeg hadde måttet gjøre det, HER. I alle våre bøker har vi lagt inn anbefalinger til lavkarbo.no, jeg husker de første heftige debattrundene vi fikk til med Skaldeman, Dahlqvist og andre og var alltid glad over å ha lesere/brukere fra lavkarbo.no "på laget".
Selv har jeg en rekke oppskrifter og om jeg skulle lage en kokebok, skulle jeg da ha sjekket rundt om det fantes andre varianter med samme ide?
En kokebok er jo en kokebok - sjansen er jo svært stor for at noen har en liknende variant publisert ute, et eller annet sted, om det så er på web, ukeblad eller i en bok. Jeg blir også trist når jeg leser at noen sier de ikke vil kjøpe flere bøker fra Lille Måne fordi vi gir ut fotballfruens bok. Vi har jobbet hardt og systematisk i mange år for å få LCHF/lavkarbo opp på dagsorden, og det har til tider vært svært hardt arbeid med mye motstand å håndtere.
Jeg vet ikke, men kan tenke meg at enkelte ikke liker konseptet rosablogger generelt. Det er ikke min greie, iallfall, jeg finner det ekstremt materialistisk. MEN jeg har ikke noe problem med at andre liker det, og jeg tror ikke noe på at fotballfruen ikke er smart, som noen har hevdet her i tråden. Jeg tror tvertimot at hun har et meget bra forretningstalent, noe bloggen vitner sterkt om. Jeg tror også at boka vil selge bra i målgruppen, selv om den ikke inkluderer meg.
Hvis du vil ha flere tips om bøker, så kunne jeg tenke meg lavkarbobok for småbarnsforeldre. "Barn i balanse" finnes jo, men det er bare den såvidt jeg vet. Gjerne mange praktiske tips og enkle løsninger for sunn mat til hele familien, som barn spiser i praksis og ikke bare i ønskedrømmen, og som ikke tar allverden med tid på hverdagene.
Vi har funnet en del løsninger, men tar gjerne flere tips. For eksempel tar jeg ofte tyrkisk yoghurt i et beger med skrukork kvelden før minstejenta skal i barnehagen, og legger litt frosne bær på toppen. Setter det i kjøleskapet til neste dag, hele greia tar få sekunder, og så får hun noe annet enn fruktyoghurt som inneholder nesten like mye sukker som sjokoladepudding. Så ja, istedet for at vi må finne opp mange slike hjul hele tida, tar jeg gjerne en samling av dem i en bok.
Jeg har den, det er glutenfritt, melkefritt og moderat lavkarbo (tror jeg). Men jeg bruker den ikke, i praksis, selv om den forsåvidt var interessant å lese. Siden alt er både gluten- og melkefritt, ble det mye spesielle ingredienser, så jeg har ikke prød noe særlig av oppskriftene. Lenge siden jeg har hatt den framme.
DET hadde vært tingen, den hadde jeg garantert kjøpt :ja:
Så kunne man f eks vist til denne boken på helsestasjonen, når HS snakker varmt om grøt og får nervøse rykninger når du forteller at poden ikke får grøt men grønnsaksmos med SMØR i.....
Høh - der hadde jeg glatt innført en hvit løgn og ordet "litt" i samme setning og da ville jeg gjerne hørt de "vektige" argumentene mot grønnsaksmosen... :eek:
Jeg ble frarådet å gi helmelk til barna siden det gjør de mettere enn lettmelk - dermed mindre plass til annen mat. :rolleyes: Sagt av en god og rund helesøster. Men dette ble vel litt mye utenfor tema..
Ja. Det reker jo noen der ute i tabloidene som påstår at det er barnemishandling å begrense pasta og sukker, og gi næringsrik mat istedet.
Utenfor tema, kanskje ny tråd hadde vært tingen. Men jeg tror det er marked for flere bøker om mat til barn, og for info om sunne og kjappe løsninger (det tar ikke lang tid å lage mat fra bunnen når man er vant til det, men noen er overbeviste om at det er umulig).
Dessuten bør snodig og gal informasjon som gis til småbarnsforeldre påpekes. Noen følger jo de feilaktige rådene.
Hun skriver selv på bloggen sin at det ikke var påpakning hun fikk, men kun veiledning. Jeg leser bloggen hennes daglig, og jeg syns at hun er veldig flink til å merke reklameinnlegg
Det sto påpakning i artikkelen jeg lenket til. Jeg la merke til dette da jeg klikket meg inn i bloggen pga denne tråden, og har en viss opplæring i kildekritikk, kan du si :D - stoler mao hverken på blogg eller vg, men stoler på det jeg ser selv.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.