Ja, da er jeg igang med en runde Ryp (release your potential)
Jeg har prøvd programmet før og likte det veldig godt, jeg har derimot aldri før gjennomført alle ukene, og det vil jeg nå :boxing:
Har gjennomført de to første dagene. Og motivasjonen er det ikke noe å si på!
Tenkte jeg skulle bruke denne tråden til erfaringer og opplevelser. Andre må gjerne henge seg på!
Programmet finnes som app til iPhone/iPod touch som er veldig praktisk!
Sist gang jeg prøvde måtte jeg printe ut eller skrive av dagens program og ta med, nå har jeg det på samme dings som jeg har med musikk på :D
Hei!
Jeg har også RYP på telefonen min:) Begynte i fjor før sommerferien, men slutta! Kom til uke 3 i programmet. Grunnen til at jeg slutta var at jeg begynte på lavkarbo og jeg ble så veik i musklaturen!
Har levd på lavkarbo nå siden 1 juli '11, trent jevnlig spinning, og det går fint.
Har tatt opp RYP programmet igjen, skal teste det ut:)
Har ikke overvekt, men ønsker å stramme opp og bli litt fastere i fisken.
Min vekt er 59 kg
Knebøy 30 kg
Skråbenk 5 kg
Roing 30 kg
Arnoldpress 4 kg
Biceps 6 kg
Trucepspress som nedtrekk 30 kg
Mage 42.5 kg
I tillegg tar jeg planken 1 min x 3, også sideplanke. Og armhevninger 10x3 med føttene på pilatesball. Og nedre rygg i apparat, 45 kg.
Spinner 2-3 ganger i uka som regel, så jeg vet ikke om jeg skal ta intervalltreninga på mølla enda..i ny eller ned kanskje, som en variasjon?
Blir fint å se om vi får progresjon da, mot sommeren :)
Heihei!
Var innom gym etter jobb i dag, kom meg gjennom øvelsene til RYP. Ingen planker desverre..ei heller armhevinger. Tok 30 min på crosstrainer som oppvarming.
Jeg har lest om RYP ved et par anledninger, men det har aldri blitt noe av til nå. Begynner å trene så fort snøen forsvinner her, da kanskje jeg våger meg på en runde RYP. Foreløpig følger jeg bare med her, og heier på dere. :heia:
Vært igjennom programmet i dag, etter en 45 min spinnøkt. Må nok øke litt på håndvektene, de kjennes lette ut, men jobber litt med bevegelsen i øvelsene, så øker jeg etterhvert trur jeg. Har trent flere år i apparater, men har nå drista meg ut på litt friere vekter;)
Tok planken 1 min x 3, både magen og sidene. Ga opp armhevninger på ball halvveis i den siste runden, sliten!
Antar ukens siste RYP blir søndag.
God helg:)
Jeg henger meg på dere sprekinger! Meldte meg inn i treningsstudio i Paris nå (det er så dyrt her, så det ble et pittelite treningsstudio meg gamle apparater ;) ) Men det er bedre enn ingenting!
Løp 4x4-intervaller, makspuls ligger på 195 (så skal man legge til 10-15?)
10RM (med frie vekter)
Mage: 10 kg (vektskive under hodet)
Knebøy: 30 kg
Skråbenk: 10,5 kg
Roing bredt: 15 kg
Arnoldpress: 6 kg
Biscepscurl: 6 kg
Triscepscurl: 6 kg
Trente i tillegg mage, bruker NIKE sin treningsapp, som er GENIAL! De har lagt opp ferdige programmer, med flotte videoer og bilder som tar deg gjennom de ulike øvelsene. De har også kondisjonsprogrammer og generelle styrkeprogrammer, alt etter hva du har som målsetning (stramme opp, få bedre kondis, bli sterkere). Prøv den! Også lett å gjøre disse øvelsene hjemme!
Halloen!
Ukas tredje og siste RYP gjennomført. Litt mer vektbelastning, gikk fint:) Tok 4x4 intervalløkt på mølla først. Prøvde meg med kun 5 min oppvarming, og så rett på intervall. Funka! Liker vanligvis å bruke god tid på oppvarming, men var pressa på tid i dag. I våres når jeg starta RYP løp jeg 10 km/t på flata, i dag prøvde jeg på litt motbakke, men kun 8.5 km/t. Har ikke løpt siden i sommer, så prøver forsiktig...
Blir en økt på gym i mårra, før aftenvakt. Skal få sjekka ut planken i slynger, må spørre en instruktør om veiledning altså:)
Skal også sjekke ut Nike apps:)
God kveld!!
Hei!
Bare skryt på meg at jeg skulle gymme før jobb i dag! Var dødssliten og orka knapt stå opp. Er støl i armer og bein og har underlig gange på jobb!
Lasta inn Nike, masse greier der ja. Elegant app med flotte spenstige damer. Skal litt til å bli lik dem, de var vel ca 2 m høye og med alle muskler inntakt, og null fett!
Aline og Åssi, vi får vel til 3 økter denne uka også?
Jeg startet på søndag, løp intervaller (det ble bare 3, treningssenteret stengte 1330!) og testet 10RM.
Tok en skikkelig økt i går, utrolig deilig å føle at jeg endelig trener riktig :) Har trent mye i mange år, men har aldri opplevd noe forskjell, eller opplevd progresjon i styrken min.
Men jeg har et problem. Treningssenteret her er dårlig utstyrt med vekter. Så alle de små variasjonene fra økt til økt er ikke mulig å få til... de har bare 5-6-7-8-kg osv :/
Ja det er ikke mulig å få lagt til 1.75 kg vekt f.ex. Hvile i dag også, men i morgen er det til pers! Så flott at dere også er i gang! :heia:
Leste her om "kukerundt syndromet" :) det er et poeng når man først har tatt seg tid til å dra på gym at man faktisk tar i et tak når man er der. Ellers er det jo rent bortkastet tid!?
Markløft er, i likhet med knebøy, en baseøvelse. De tar på mye av det samme og derfor inngår ikke begge to i programmet. Er liksom ikke noe vits i å utføre fire sett, med så mange repitisjoner, på samme muskelgruppe. Hvorfor de har valgt knebøy som baseøvelse for rumpe/bein, vet jeg ikke. Kanskje fordi at bred roing tar godt på ryggen?
Ja, markløft kan være litt sånn i starten, også blir det bare fantastisk når man har fått øvd litt.:) Kan være kjekt å begynne med strake markløft først.
Jeg tenker å legge til bulgarske utfall, for det skal gjøre underverker for stumpen. Markløft er jeg så som så glad i, får ikke ordentlig kontakt med riktig muskel der, blir bare krampesliten i fingrene av å holde stangen.
Imorgen er det trenings igjen! Gleder meg, for jeg liker dagen bedre etter en god treningsøkt :)
Ja, da er det dags for en ny treningsdag! Har slitt med migrene i 3 dager nå, tror dette er siste dagen med litt etterheng... Skal tvinge meg på trening og få ut litt innesperret energi, skal bli godt! Noen andre som skal? :)
Hei Åssi!
Tatt dagens økt, etter 55 min spinn. Brukte lang tid på å komme gjennom RYP øvelsene, blir litt tregere etter en lett intensiv spinnøkt. Kjørte på med planken også, 3 rep på alle sider. Brukte bosuball til å 'hvile' beina på for å trigge balansen litt mer. 10x3 armhevninger med beina på pilatesball. Sitter nå og er litt småsliten med mat i magen, et bad blir neste økt på programmet:)
LCHF er visst bra kosthold for de med migrene. 3 dager er mye! Tror Hexeberg har skrevet om det. Sjøl har jeg ikke hatt vondt i hodet en dag etter omlegging, hatt tensjonshodepine før, men det er jo egentlig ikke sammenlingbart med migrene da..
Fortsatt god bedring og kos deg på trim!
Jeg er også ferdig med dagens økt, og oppdaget at uke to er 8 repetisjoner... ikke 12...
Er på dag 2 uke to, så det betyr at mandagens økt var noe hardere enn nødvendig, Ikke klarte jeg 12 rep på alle øvelsene heller.
Men det at jeg faktisk klarte 12 på noen betyr at jeg ikke var flink nok med 10RM.. Der fikk jeg den :rolleyes:
Ja, det var en av hovedgrunnene til at jeg la om kostholdet, at det skulle hjelpe på migrenen. Trodde det hadde det, inntil jeg fikk anfall nå. Får satse på at de hvertfall blir færre enn før!
Dere har vært flinke! Skal dra meg bort når lunsjen har sunket litt. Har vasket leiligheten da, det er jo litt ;)
Bulgarsk utfall er supert for rompa. Bruker den i ny og ne. På spinninga har jeg begynt å stå litt lavt og bakover om dere skjønner, det tar på stumpen det også!
Ang migrene, det er vel ikke gjort i en fei å bli kvitt den, men kan hende over tid at anfallene blir sjeldnere??
Jeg rakk ikke å vaske huset på fridagen min i dag. Måtte til sentrale strøk for å finne bursdagsgave til mannen.
Så kult! Før jeg ble feit brukte jeg RYP for idrett. Når jeg trener den dag i dag bruker jeg fortsatt alle øvelsene fra RYP, men ikke så mange reps. Det har vært hardt i ketose. Tyngre vekter, flere sett med færre reps måtte jeg i alle fall.
Vurderer å "ryp'e" litt igjen nå som jeg kan tillate meg selv mer karbo, kjører du/dere settene fullt ut med alle reps? 12 reps og sånt som det kan være noen ganger og fortsetter økningen kalkulatoren lager for dere hver dag?
I såfall hvor mange %karbo og fett spiser dere?
Da jeg la om kostholdet, klarte jeg ikke løfte vekter jeg var vant med. Slutta da mer eller mindre, men nå etter et halvt år har jeg begynt igjen. Innsett at det bare er å begynne å løfte igjen, men jeg kjenner jeg har en 'indre styrke' nå som er mye sterkere, og da kjører jeg på:) Prøver å henge med på reps og vekter, håper det virker! Gjort unna dag 5 i dag ( hoppa inn i uke 3, der jeg slutta i vår.)
Jeg ligger på rundt 20 karbs om dagen..pluss minus.. Mitt mål er ikke nødvendigvis å gå ned i vekt, prøver bare å bli litt fastere i fisken :lol:
Enig med Lille Virre. Hadde ikke gjort noe å gå 5 kilo ned, men det er vanskelig når det er "pyntekiloene" om man kan kalle det det. Jeg ligger på pluss minus 20 jeg også.
Jeg trener etter oppsettet ja, men som nevnt tidligere blir det ikke langsom jevn stigning på vektene, det blir mer i hopp på et kilo av gangen når jeg øker. Dårlig utstyr på senteret... og så legger jeg til noen øvelser de dagene jeg har god tid :)
Hei RYPer!
Aline, spiser du larver? Heftig! :geip: God proteinkilde vil jeg tro!?
Spinna i dag, 55 min, lå mest i sone 2, sliten i kroppen, gamle dama, pressa meg ikke opp i sone 3, tok det som en restitusjonsøkt:)
Håper på en rypøkt i mårra etter jobb, og den siste på søndag!
God aften!
Så bra Lille Virre! Flink du. tok også en restitusjonsøkt idag, små intervaller på møllen og litt styrke jeg ikke føler RYPen tar så hensyn til (f.eks min kommende sprettrumpe!)
Prøvde for første gang ut Tabata-intervaller, det var ganske morsomt! om man kan kalle slikt morsomt.....
Wiii! Da er ukens 5 treningsøkt (!) over, og RYP er godt igang! Har meldt meg inn i nytt treningsstudio, og skolen har ikke startet ordentlig enda, så har hatt litt ekstra tid til å trene..
hehe, det var ikke så lett, for jeg hadde ikke riktig ingredienser, men smaken var helt himmelsk!
Jeg byttet enkelt og greit ut risen med blomkålris, men burde heller brukt sellerirot. Ellers lagde jeg på samme måte med eddik, men pga fuktigheten i blomkålen kunne jeg ikke kutte makirullen opp. Det ble en hand-roll. Med hjemmelaget chilimajones, soyasaus og ristede sesamfrø ble det et fullverdig sushi-måltid :)
Så flink du er! Jeg merker jeg sliter på intervallene, liker ikke å løpe for tiden... :/
Men fant en løsning på vekt-problemene. Man har tilgang på vektskiver og stang som man bruker på pump-timene, og de har mindre vekter, så da får jeg hvertfall 0,5 kg-variasjonene :)
Heisann!
Godt å se at dere er i gang for uka:) Jeg fikk gjennomført RYP fredag og søndag.
Jeg er nå i uke 5 i programmet og ser at på noen av øvelsene er vekta skrudd skikkelig opp, men da er det kun 4 reps. Første økt blir på onsdag.
Jeg oppdaga på gymmen at det må være forskjellig belastning på vektene i liknende aparater...altså jeg bruker "triceps pushdown" på tricepsen, på en relativt gammel sak..begynte med 30 kg der..når jeg prøvde et nyere stativ eller hva det heter, så var det ikke mulig for meg å pushe 30 kg i det hele tatt! Så jeg får bruke det gamle og øke på med det jeg klarer der :P
Dessuten tar jeg knebøy i sånn smith maskin, og der viser det seg at stanga ikke utgjør særlig vekt, men det viktigste er vel at jeg har progresjon!? :)
Ang intervaller, så sies det i RYP at du ikke skal ta deg helt ut, man skal kunne klare gjennomføre et intervall til når man er ferdig. Kanskje skru ned farta litt Åssi, hvis du blir psyka ut av dem? Hvor høy fart har du, og bruker du stigning? Jeg hadde 4% sist, ikke 5 som de anbefaler, og 8-8.2 km/t. Skrur ned stigning og fart i pausen..
Den bønnesjokoladekaka, ble den god? Har lyst å prøve!!!
Lille Virre, kaken ble vanvittig(!!!!!!) god! Det er uten tvil det beste bakverket jeg har smakt på lavkarbovis. (Men er ikke helt sikker på hvor mange karber det blir totalt) Måtte "dessverre" lage to, ettersom den første falt sammen når jeg skulle snu den over på kakefat ;)
Jeg har løpt med 5 % i stigning, og en startfart på 10. Jeg tror ikke det er farten, men bare en psykisk stopper jeg har fått. De siste gangene har jeg løpt 50 sekunder, hoppet av i 10 sekunder, så på igjen gjennom de 4 minuttene med høy intensitet... men det er kanskje stigningen som gjør at jeg synes det blir så seigt. Ville løpt på 10 uten stigning, så kanskje jeg bør skru ned farten litt :) Takk for tips!
Kjøpte bønner i helga så de står klar i skapet:) Gleder meg!!!
Løp 10km/t i fjor, uten stigning, tror ikke jeg hadde makta det på 5%, hvis du klarer det er du skikkelig sprek! Sikkert lurt å skru ned farta litt ja, siden du unner deg 10 sek pause;) Og kondisen skal jo gradvis bygges opp..eller er den løpinga der for fettforbrenning mer enn for kondis??
Trøtt og jævlig i dag, var nær ved å skulke trening! Men fikk dytta meg avgårde..kreka meg gjennom intervall, gikk helt fint det.... det er håp!!! :)
Er som sagt på den 5 uka på RYP, så det var kun fire repetisjoner. Følte meg sterk, kunne absolutt klart flere!
I morgen blir det spinning før arbeid, så RYP fredag etter jobb. Ja, jeg gjør avtaler her som jeg må holde :D
Deilig! Jeg har dratt til en annen by enn treningssenteret mitt denne uken, så spørs dessverre på ryp-trening denne uken. Men kanskje jeg klarer å komme meg på Barrys bootcamp, knallhard trening! (Men tror ikke det blir noe av;) )
Barrys bootcamp...har ikke hørt om, men googla litt... 1 time trening hver dag?? Hadde vært noe om man var Hollywoodfrue, men akk nei!
Fikk spinna før aftenvakt i dag, etterfulgt av plankekjør.
Åssi, du får kose deg i Frankrike, trim eller ei:)
Nei, hehe, ikke hver dag! Det er bare at de trener ulike kroppsdeler hver dag. timene består alltid av 30 min intervaller på mølle eller sykkel (her blir du pushet hardt) og 30 minutter styrke på de kroppsdelene de fokuserer på. Tror jeg dropper trening nå når jeg er hjemme, vil heller kose meg :) Så får jeg heller hoppe inn igjen i RYP når jeg er tilbake til "hverdagen"
Går det bra her?
Er på 6. uka på RYP. Intervalltreninga tok jeg på 5 % stigning i dag, holdt på å daue, neida, men nesten... mer psykisk enn fysisk. Litt usikker på de 4 reps som ryp mener man skal ta sånn på 5-6 uka, føles litt lett??? Har ikke målt noe større progresjon på musklene..er man for slapp?????
Jeg valgte å heller slappe av og kose meg når jeg var hjemme hos familien, enn å dra på Barrys Bootcamp. Noen ganger er det viktig å bare bli enig med seg selv om at det er greit å slappe av en uke (selv om jeg sliter litt med det)
Hadde dag 2 styrke av uke 2 i går, og tenker å ta intervalltreningen idag.
Jeg sliter også med det psykisk, er jo så kjeeeedelig ;) Men superdeilig etterpå. Jeg føler jeg har holdt på med dette lenge, men er jo bare på uke 2!
Enig, fire reps virker lite! Synes åtte er litt snaut også. Enten så har ryp blitt dårligere (mener at de ikke hadde færre reps før?) ellers så er jeg dårlig på maks 10.
Jeg leste en artikkel om myo reps. (Kan sikkert leses på Aftenposten sprek.) Og da ble jeg enda mer i tvil om hvor effektivt ryp er på den måten det er lagt opp nå.
Tenker at jeg nok hadde hatt utbytte av å starte på nytt og teste maks ti igjen. Og gi på skikkelig!!! Sist måtte jeg jo teste flere sett for å finne rett vekt, og klarte nok ikke gi nok jernet.
Selvom det er kjedelig, så tror jeg at jeg må det!
Sorry at jeg ikke gidder å linke, jeg kvoter på mobil :)
Ble for komplisert, myo reps, akk!
Men jeg tror også jeg var for feig på 10R. Tatt litt tyngere vekter på disse 4, så får man teste på nytt neste gang.
Har en økt igjen, så en uke hvile. Blir mer kondistrening den uka. Og planker. Tror absolutt planken tar på magemålet!
En økt igjen! Bra jobba!!
Jeg økte endel på de tre første øvelsene når jeg testet på nytt. Frister å prøve å fortsette på uke 3, kanskje jeg ikke trenger å starte på nytt? Morgendagen vil vise ;)
Hei jenter!
Så deilig å være på siste uken da! Det er motiverende, eller?
Hvor mange kilo løfter dere nå?
Tok min siste økt i uke 2 igår, roomien min sparket meg litt bak, så kom jeg meg på trening:)
Synes egentlig det var greit å ha ukene fra mandag-søndag, men tror jeg kjører på videre med uke 3 i helgen jeg. hadde jo en god pause sist uke :)
Jeg har nok vært litt slapp også med 10RM, det var nytt treningsutstyr, nye vekter med lite variasjonemuligheter osv. Nå er jeg tryggere i vektrommet, og har lært å variere litt kreativt. Men jeg er veldig fornøyd med at jeg løfter 1 kg mer på armøvelsene enn jeg har gjort gjennom MANGE år med pump 2 ganger i uken. Og jeg har tilogmed mer å gi når øvelsen er ferdig :)
Wuhuuu! Jeg kommer rett fra økt, og er høy på endorfiner :spent:
Jeg la jo på noen kilo på noen av øvelsene, samt at jeg byttet til muskelvekst programmet, så jeg klarte på ingen måte å fortsette på uke 3!
Jeg er nå på uke to igjen og jeg ble skikkelig skikkelig sliten idag. Digg!
Litt kjedeligere med flere sett, men deilig å kjenne det ordentlig :)
Jeg har også startet en push up challenge med meg selv og lastet ned en app som skal hjelpe meg til 50!
Foreløpig tar jeg 5... på knærne... Så dette trengs :D
Og appen er artig og enkel :heia:
Jeg husker ikke nøyaktig kg, men jeg tar nå 70 i knebøy (maskin) og 27 i skråbenk (maskin) og 35 i low row (maskin)
Jeg vil bytte roingen til sånn sitte og dra i kabel-maskin! Tar det ved neste trening :)
så bra! Jeg har lenge slitt med kneproblemer etter for mye twintip/langrenn kjøring, så knebøy er jeg faktisk litt pingle på ;) 70 er bra!
Jeg forsøkte noe nytt igår, tabata-intervaller på møllen istedet for 4*4 intervaller. kjørte 4 tabata intervaller på 30 minutter, og tiden gikk så fort! anbefales ;)
Har gjort unna 4 økter med RYP og dag 2, uke 5 står for døren i dag!
Gleder meg til å svette litt.
Jeg syns dere alle er kjempe flinke!! Jeg klarer ikke like mye i knebøy som dere. Jeg tar kun 20 kilo (frittstående- ikke maskin) så ser at jeg har litt å ta igjen her! :D
Ellers går det ok med intervalltreningen. Setter alltid på 3.0 i stigning (mener å ha lest at det er det man å ha for å ligne ute-forhold). Utgangspunktet er kun på 8.0 km/t, men øker nå gradvis her og.
Som ho-kjønn er jeg jo litt svakere i armane enn det eg egentlig har lyst å være :p så klarer kun mellom 5 og 8 kilo (på hver hånd) i de ulike armøvelsene. Mage og roing ligger jeg på omkring 30 nå.
Kjenner at jeg må legge litt mer kilo på nå siden det er færre repetisjoner.
Jeg skal fra i dag prøve 7-10 dager med lite fett og mye proteiner for å se om det kan gjøre seg for mine 6 "pyntekilo". Har ikke vekt, men håper at det vil gjøre utslag på målebåndet :)
Får se da hvordan det vil gå med RYP i forhold til energi, men satser på jeg skal klare det!
edit: det skulle selvsagt være dag 2, uke 2 i forrige innlegg.
Klarte å karre meg til treningssenteret i går men var helt kake i beina! Klarte å gjennomføre 3 av de 4 intervallene. Siste intervall ble bare med det ene minuttet dessverre. Gjennomførte styrkedelen greit men sa pass på knebøy i går. Kjente det på knærna at de ikke var helt gode.
skal heldigvis tilbake i dag for en styrkedel til, så blir ingen kjære mor da. I ettermiddag skal ALT gjennomføres. :cool:
Ferdig med uke 2 i går! Deilig.
Klarte å gjennomføre alle intervallene og gått opp til 25 kilo på knebøy (men jeg trenger hjelp til å få stanga på plass på skuldrene ;) ).
Jeg er på min 5. dag med lite fett/lite kh og mye proteiner. Det hjelper, og jeg har i tillegg energi! Jeg har ikke vekt, men tror jeg har blitt kvitt litt. (Jeg har ikke så mye å ta av, derfor kreves det litt ekstra med kostholdet).
Har en økt igjen av uke 3, og den blir nok imorgen! :)
Har hvile fra vekter denne uka ja...men har spinna tre ganger, og tatt litt mage/rygg.
Så det funker Åssi, med mer proteiner? Har proteinshake som jeg tar etter trening, man kan jo lure den inn som mellommåltider også..Du får finne fram målbånd.
Når det konmmer til knebøy så er jeg imponert om dere tar det med fri vektstang, jeg er i smithmaskin på den :P
Skal teste ut nye 10R til uka, men jeg er litt bekymra siden en betennelse i albuen har blussa opp.
Begynte på RYP som midlertidig program for en periode jeg også.
Det var godt! Kjører tirsdager, torsdager og lørdager. Er på maksimal forbrenning programmet og på en uke med 3x12 knebøy og mage, resten 2x12. Føles ganske ålreit, til og med lette vekter blir passe hardt på 12reps.
Et spm : jeg har hittil fint oversett kondisjonsdelen, men imorgen har jeg lyst til å sette igang. Hvordan tester jeg hvilken fart jeg skal starte i? Jeg har lest på mobilsiden (som forøvrig er android "app" for ryp!) men jeg fant ikke helt ut av det.. Hvordan gjorde dere det?
jeg bare testet med 10 km/t med 5 % stigning. det gikk greit, og jeg ble sliten nok, så da tok jeg det... Telte pulsen etter siste intervall for å finne "maxpuls". Gadd ikke teste noe mer på farten jeg... :/
Aline: Jeg ville varmet opp i 6 minutt, satt stigningen på 5% og farten på 8 (eller mer/mindre) og testet litt forskjellig. start et sted og løp et intervall (4 min), så roer du ned i 3, og neste intervall justerer du farten opp/ned alt etter som.
Noe av det viktigste tror jeg faktisk er å beholde stigningen, for det er det som gjør at denne øvelsen faktisk fungerer. Kan løpe lenge på 10 dersom møllen er flat, men med en gang det kommer stigning på, kjenner man det plutselig
Det står at intervallene skal være i 85-95 % av makspuls og hvilepausene på 70%. hvis du ikke har klokke så kjennes 85-95 ut som om du har lyst å gi opp, altså mer som å dø men likevel så er det håp inni der som får en til å fortsette:) Om du jogger eller går så er det viktig med stigning på 5 %. Alt etter hvor god kondis du har så faller pulsen i pausene, og man henter seg inn til neste intervall. Hvis man fortsatt er sliten, bør man kanskje senke belastningen litt. Lykke til Aline!!
woho!! uke 3, check! Fornøyd med at jeg gjennomførte hele uken selv på lavkarb/lavkalori :) Nå blir det helg med fett og vin! Før en ny uke med lavkarb/lavkalori, hvertfall frem til neste helg :)
Tja..jeg gidder ikke bruke pulsklokke på det egentlig(mest fordi min er drit), men jeg bruker en treningstime på å teste meg frem.
De rolige intervallene skal medføre slik puls at du klarer å si hele setninger, men må ta pauser mellom setningene. De hurtige intervallene skal være verre, du skal klare å si enkelt ord, men ikke mer.
Klarer du ikke prate i det hele tatt eller må hikste etter luft, også hyperventilere..ja, da tar du for hardt i.
Ellers kan du invistere i en pulsklokke som jeg ikke gadd.
Nå må jeg også legge til at jeg synes intervall er drittkjedelig og foretrekker langkjøring med så høyt tempo jeg klarer, men det er bare fordi jeg synes det er mer koselig iom jeg trener heller kondisjon inne enn på den pisskjedelige mølla. Når jeg gjør det sørger jeg for at jeg løper på ruter med en god del bratte oppoverbakker, og sørger for å holde høyt tempo opp bakkene. Blir jo på en måte intervall det også, men ikke jevne intervaller. :)
Er dere klare for en ny treningsuke imorgen? Jeg har ikke trent idag (senteret mitt stenger 1330! Frankrike altså), og skal få RYPuken unnagjort før neste helg, da får jeg besøk og har ikke tenkt å sette foten min innenfor treningssenteret :)
Så.. jeg har et problem. Armene mine begynner liksom å bli ufine med muskler :/ (luksusproblem?) Men selv når jeg ikke trente, har det alltid sett ut som om jeg har muskler, om dere skjønner. Jeg vil gjerne ha litt slankere overarmer, noen tips? Skal jeg bare ikke eskalere vektene på armøvelsene? føler det også er litt unyttig....
Her slites det litt med motivasjonen.. Har skeiet ganske ut i helgen (ikke så mye enn med lavkarbomat, men en del sjokolade og litt desserter og slikt), og magen min er helt rebelsk. Har derfor ikke startet RYPuken enda
Hvordan går det med dere? Det er blitt så stille her :(
Jeg henger etter! Har hatt det travelt og vært på reise halve forrige uke, men det er strengt tatt ikke god nok unnskyldning. Imorgen er det dags for ny økt igjen. Med tredemølle-intervall-jogging :)
Ble to uker pause på vekter på meg. Hatt så sykt vondt i albuen. I dag trossa jeg smerter og kjørte på. Kjørt litt spinning i disse to ukene. I dag var det intervall, som alltid sævrt bekymra om jeg orker gjennomføre, men det går:)
Jeg har også bestemt meg for å spise nok mat om dagen, ser at det å redusere på ant kcal gjør meg bare slapp og sliten. Vil heller prøve å satse på fettreduksjon via muskeløkning. Tror det er veien å gå når man ikke får av de 5 pynte kiloene. Leste på fitnessbloggen at man bare tærer på musklene når man ikke har de store fettmengdene å ta av, ved å spise for lite.
Åssi, det er da lekkert med muskuløse armer! Du får jobbe med bein og abdominalområdet, så blir proposjonene riktige.
Aline, du får ha lykke til med intervallene dine i mårra!
godt tips, jeg har valgt å gå saktere frem med vektøkningen på armene, og legger inn litt ekstra øvelser på beina. Ryp programmet tar ikke mye på dem og rumpen egentlig!
Nå har de andre damene på gymmet begynt å kjenne meg igjen som "hun som løper, og hopper av, og løper og hopper av". Og det er nok tabata-intervallene de har lagt merke til! En dame i garderoben som spurte om jeg kunne forklare det :)
Lille Virre, jeg er enig i at man blir slapp når man skal langt ned på kcal. Jeg fyllte på med masse proteiner den uken jeg spiste psmf, og da tærer det ikke på musklene. Jeg hadde faktisk også energi akkurat som jeg har nå, selv om jeg lå på kun 1000 kcal per dag.
Men magen er fortsatt vrang, har hatt forstoppelse så og si hele tiden etterpå :/ (det har nok litt med utskeiing i helgen å gjøre også)
Tabata intervall, er det sånn at man holder på ca 4 min, med 20 sek full fart 10 sek hvile osv...det blir 8 intervaller? Prøvde det for noen år siden, før jeg hadde prøvd spinning og ble hekta på det. Da ble det brått slutt på mølletrening!
Dessuten gjorde jeg en del timer på elipsemaskin, og den har jaggu bygd muskler på rompa gitt! Når jeg spinner prøver jeg å ha tyngden litt bak, det tar også på stussen.
Óg knebøy, når man har tyngden på hælene.
Ja har ryp'a i dag etter en ganske heavy spinntime, føles godt. Men det er litt kjipt å ikke få tatt planke, det tør jeg ikke med denne forbaska armen.
Dumt med magen din Åssi. Du får kjøre på med linfrø. Vet ikke om du er kjent med Hexeberg, hun har et lettvindt knekkebrød...1 egg og 80 g frø (linfrø, solsikkekjerner, gresskarkjerner) og litt salt blandes og smøres ut på en tallerken dekt med bakepapir. Stekes i mikroen i 2 min.
Gjorde dag 3 i dag, uke 7 blir det vel?? Spinna først, så vekter. Ja det er så godt så:D
Kjenner meg svært motivert for å møte sommer litt mer fit enn i fjor. Om det blir resultater, vil kun tiden vise. Greit å ha en målsettning som gir drivkraft.
Funker med mat i uka, men går på en sjokosmell hver helg, men nyter hver bit uten dårlig samvittighet.
Aline, var det vanskelig å fortsette der du slapp? Syns det hørtes litt kjipt ut å rykke tilbake til start!?
Hehe, sitter med vin- og sjokosmell as we speak! Har hatt besøk de siste to helgene, og det har blitt null trening og mye utskeiing. Nå skal der bli godt med ny treningsuke med riktig mat!
Litt kjipt, men også fint. Nå tar jeg alle øvelsene utenom knebøy i frivektområdet. Føles mer skikkelig!
Hadde jo tenkt å fortsette å trene etter 6 uker ryp, så egentlig så gjøre det ikke noe :)
uke 1 dag 2 er gjennomført! Med tabata på elipse først. Effektivt!!
Uke 7 ble feil, hadde stilt inn ryp på maks forbrenning, det blir det ingen muskler av. Så i dag uke 8 prøvde jeg meg på å fortsette på muskelvekst, det ble litt tungt! Må rykke tilbake til uke 7 og begynne på nytt der tror jeg.
Løp intervall, og som vanlig var det psyken å jobbe med for å fullføre, men det gikk! Man løsner liksom på den siste, selv om pulsen er skyhøy, og pusten svir:)
Bruker iPhone. Det er jo seksukers program, måtte gå inn å markere alt som ikke utført om du skjønner. Så kan man oppdatere med øk 10RM. Mener jeg leste at man kunne forvente kroppslige forandringer på 13 uker hos dem, hvis man spiste etter anbefalingene deres og kjørte programmet til punkt og prikke. Jeg spiser jo etter eget velbefinnende, men har altså valgt å prøve øvelsene. Mest for å komme ut av apparater, og å ha et systematisk program.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.