Ashley sa for siden:
Er det sant at sukkerfritt sin mørke sjokolade inneholder 1-2 karber pr plate? høres rart ut. hvilke mørke sjokolader (merker) inneholder minst karber? jeg bryr meg ikke om sukkerfrie, vil helst ha minst mulig karber.
Ashley sa for siden:
Er det sant at sukkerfritt sin mørke sjokolade inneholder 1-2 karber pr plate? høres rart ut. hvilke mørke sjokolader (merker) inneholder minst karber? jeg bryr meg ikke om sukkerfrie, vil helst ha minst mulig karber.
Photobscura sa for siden:
Jeg tror det stemmer, men det er fordi den er søtet med sukkeralkoholer, som i vanlige fall ikke blir tatt opp i tarmen og blir til glukose. Men det gjelder visst ikke alle, gitt. Og skal jeg være ærlig så er sukkerfritt den dårligste unnskyldninga av en sjokolade i universet! Jeg spiser heller brukte skosåler! :p Ut fra min smak finnes det to spiselige sukkerfrie sjokolader (av hva jeg har prøvd), og det er Cavaliér sine belgiske, og de DeBron.
Du må nesten gå etter en sjokolade med høy kakaoprosent. Jeg har pleid å kjøpe 86%, men jeg liker ikke disse fra Freia Premium, av en eller annen grunn, de har mye sukker i forhold til kakaomengden synes jeg også. Jeg er veldig glad i Lindt sine sjokolader, Black and Greens, og Max Havelaar er sjokolader som jeg synes har kvalitet og god fyldig smak. Du kan også sjekke hvor mye fett det er i sjokoladene. Min smak tilsier at jo mer fett det er i de mørke sjokoladene, jo bedre er de! :D De er også såpass mektige i smak, at man sjelden orker mer enn noen ruter.
Ashley sa for siden:
takk! personlig elsker jeg freia sin 70% dark premium, men skal teste 86%. mer kakao, mindre karber right?
hvor kjøper man de sistnevnte sjokoladene du nevnte? og hvilke inneholder hva av karber? er ikke opptatt av sukkerfriheten eller ikke, men karbene! masse kakao, fett og lite karber er jo best
Photobscura sa for siden:
Vel, karboinnholdet i selve kakaoen er jo konstant, men det er gjerne mindre sukker jo mer kakao. Husker ikke i hodet hvor mye det er i hver enkelt.
Du får kjøpt Black and Greens på Deli de Luca, og sikkert mange andre steder, Lindt selges på litt mer velassorterte butikker som f.eks Meny, samme med Max Havelaar. Er så innmari sjeldent jeg kjøper at jeg ikke sitter inne med så mange detaljer, dessverre.
Bindi sa for siden:
Nå er jeg hekta på Lindt 70 % med cherry og chili. Herrefred så god den er!
Cloettas melkesjokolade er og god, men föler den er for god til å väre sann.
Hvorfor ofte spisere dere sjokolade?
Carisma sa for siden:
Ja, den er for god til å være sann :o Det cherry-fyllet er fullt av sukker....
Mithila sa for siden:
I går laga eg meg sånn smash-sak med cavalier og bacongull. tenkte eg ville smake den i går kveld og tok litt. Heile natta har vore grusom, med kvalme, superdiarè og kjempevondt i magen, kan eg skylde dette på sjokoladen? Skal på sånn undersøkelse av tarmen i dag, så tok 4 tablettar med tanke på det i går, men eg trur det er sjokoladen...kva trur du? Totalt utslitt i dag, straks på vei til sjukehuset. Småkvalm og uggen enda, mens magen er vond :(
HappyMe sa for siden:
Kan jeg få påpeke at damen som i Supernature-butikken i Oslo som sa at "Mulu Raw Chocolate" var den beste sjokoladen som finnes, aldri kan ha smakt ordentlig, norsk melkesjokolade? Eller den sukkerfrie varianten for den saks skyld. Det var noe av det verste jeg har smakt. Er av den oppfatning at sjokolade skal smelte i munnen, men den her ble bare porøs, delte seg opp og bare lå på tunga.
Kostet svimlende 66 kroner for 68 gram(hadde gavekort i butikken, heldigvis), så styr unna!!!
bittersweet sa for siden:
Truffettes... Mmmmm.... De smelter deilig på tungen, er søtet med maltitol, men det står IKKE oppgitt karbsinnhold i de.. Selv om det ikke er noe som tilsier at det burde være fy.
Veldig mørk sjokolade som har rullet i kakaopulver... :sikle:
Egwene sa for siden:
Jeg liker den Mulu Raw :P
tuttalutta sa for siden:
Syns også det er deilig med mørk sjokolade! Men føler at hvis jeg tillater meg det daglig, så trigger mitt søtsug, og min vektnedagang stagnerer.... Ingen andre som føler dette?
Puzn81 sa for siden:
Jeg er ikke noe fan av mørk sjokolade, men den er grei som en avveksling :) Men er det noen her som kan fortelle meg om Coletta sin melkesjokolade uten sukker er ok og spise når en er på lavkarbo?
Det står at det er ganske mye karbo i den, men at dette er for det meste er søtningsstoff, å sjokolademons som jeg er så leter jeg febrilsk etter en sjokolade jeg kan spise, da med måte selvfølgelig, og i helgene, som er tilnærmet lik vanlig sjokoladesmak, å denne har nesten det :)
Noen som kan noe om dette? :)
Klara sa for siden:
Det kommer vel an på hva slags søtning som er brukt?
Coop Änglamark sin 70% er ganske god, synes jeg. Fet og smelter ganske fort, fruktig smak. Mangler kanskje litt tyngde, men den er ikke bitter.
Og så blir jeg varm inni meg av at den er økologisk og fairtrade :love:
Linda C. sa for siden:
Ha hahahahahaa :D:D der fikk jeg et utolig flashback!! Jeg ELSKET smaken av stearinlys når jeg var liten, jeg pleide å spise lysene som mamma hadde satt i lysestaker men jeg spiste dem alltid fra undersiden så det gikk en stund før hun fant ut hvorfor lysene ble mindre selv om hun ikke hadde tent på dem..Den sjokoladen må være PERFEKT til meg
Bjørnegutt sa for siden:
Sjokolade er deilig. Sjokolade er jo både sunt og usunt men når vi spiser kun to ruter til ettermiddagskaffen blir det ikke mange karber. Kanskje noen bør holde seg unna om man ikke har blitt kvitt sukkeravhengigheten sin? Heldigvis kjenner jeg ikke noen. Jeg bruker 86% sjokolade i Lavkarbokaker. Mange gode på sunnfamilie.net
Isola76 sa for siden:
Jeg lurer også på hvilken "normal" sjokolade man kan kjøpe som inneholder minst mulig karber. :confused:
Rikkem0r sa for siden:
Jeg spiser jo ikke sjokolade, men mener å ha lest noe om nye Bocca 70%? Ikke ta det som god fisk, eller sjokolade da, uten å sjekke altså :o
manebane sa for siden:
Dagens innkjøp;
Cloetta Mjølk choklad
53 gram kh per 100. 40 av disse er sukkeralkaholer, dvs net carbs = 13 per 100 gram.
Som noen har skrevet før, detter er malitol med sjokoladesmak ;)
Plamil Mørk sjokolade, 72 %
41,4 gram kh per 100. Bare 0,4 av disse er sukker.
Søtet med xylitol.
Denne innholder ikke melk, egg, animalske produkter, hvete, gluten eller stivelse.
Begge er kjøpt på Mega.
Har ikke smakt disse men av en eller annen grunn så er jeg stadig på jakt etter "lovlig" godteri. Har gått på lavkarbo over en måned og enda ikke spist opp min første plate med Freia 86 %.
:)
bliss sa for siden:
Er det noen som vet antall karb i Lindt sin 99% sjokolade ? Jeg leter og leter og finner ikke - ikke engang på Lindt's hjemmesider
chbbe sa for siden:
Er det den sjokoladen på linken?
www.lindtusa.com/product-exec/product_id/41/category_id/19/nm/Excellence_99_Cocoa_Bar
Klikk der det står "nutritional info (pdf)"
Cherry sa for siden:
Jeg skal være bra på felgen før jeg spiser 86% sjokolade, langt mindre 99% sjokolade :p
bliss sa for siden:
Mange takk for info om link :)
Haha Cherry - selvplaging ! :D nei da, det er bare sådan at jeg fyser aldri på noe søtt men vet at mørk sjokolade er godt for kroppen - i små porsjoner. Syns ikke det er sååå ille da.
Isola76 sa for siden:
Fant en test av Plamil. Den fikk ikke spesielt bra kritikk. Syntes du den var god?
manebane sa for siden:
Har ikke smakt på min enda. :)
Zuma sa for siden:
Eeenig! :wacko:
manebane sa for siden:
Brukte Freia sin 86% som trekk når jeg laget bounty. Ble veldig godt. Men selvfølgelig blir det jo en "voksen" smak og da spiser man ikke opp alt på en gang. :)
Idarull sa for siden:
Det går ikke an å tynne ut 86% sjokoladen med cocosa og/eller fløte da? Cocosa er hvertfall godt i mørk sjokolade. Mmmmm!
supermama sa for siden:
Joooo, det kan man :)
Jeg smeltet en mørk sjokolade her om dagen, og blandet i Kokoskrem (altså i kokosmelk, men krem). Ble mye fyldigere i smaken og kjeeeempe godt!! Brukte det til å dyppe bacongull i - yummo!!
FlyBabe sa for siden:
hvor kjøper dere sjokoladene og barene,egentlig?
lizliz sa for siden:
Har testet litt mørke sjokolader i det siste.. men ingen slår Hachez 88% smaker bedre enn de fleste 70% sjokolader synes jeg. og jeg er egentlig ikke sååå fan av mørke sjokolader..
smakte en vahrona eller no sånn usjom.. det var ikke godt, smakte veldig rart .. ( 70% )
har og smakt den "sukkerfrie" fra damhert ( søtet med tagatose) den er overraskende god.. ganske likt som kokesjokolade så er nok bra til baking og sånn.. og om det er søtet med Tagatose så er det vel ikke så dumt har ikke det 0 i GI ? ikke sånn som Maltitol som har masse..
Huldr sa for siden:
Den kjøpte jeg i går! Hadde aldri trodd at jeg ville like 88% sjokolade, men denne er gooood :ja:. Og faktisk ganske lite søt, men allikevel ikke så bitter. Sukker er på 4. plass på ingredienslista etter kakaobønner, kakaosmør og kakaopulver. Kvalitetssjokolade!Karbohydratinnholdet er 15 g/100.
Jeg kjøpte den på helsekosten.
lizliz sa for siden:
Jeg kjøpte min på Meny, så den finnes i matvarebutikker og ( har til gode og se den i andre butikker enn meny da ;) )
Skal og nevnes at sjokoladen jeg nevnte tidligere fra damhert har 6,4 kh pr 100 gram :)
gladhverdag sa for siden:
Bestill på Iherb....da blir det billligere. Kan og anbefale healthsmart food sine "sjokolader"
Spizzy sa for siden:
Jeg kjøper også fra iHerb. Jeg syns denne er fantastisk :
Ghirardelli 100%
Den er ganske bitter og markedsføres til baking, men jeg syns egentlig at den også er god å spise i små doser, og gjerne med noe som smaker søtt.
Disse har også mange spennende mørke sjokolader:
Endangered Species
De har mange typer bl.a. poser med små sjokolader av 88% eller 72% og mørke sjokolader tilsatt nøtter og frukt.
Mmm..
Yrla sa for siden:
tagatose har GI 2. så det er veldig lavt, ja. Den store mørkeste (rød pakning) synes jeg er best og den har minst karbo av sjokoladene søtet med tagatesse.Gekke83 sa for siden:
Bestilte varer fra [url]www.okosjokolade.no[/url] og brukte nøtter og maldonsalt i, helt perfekt for min smak! :) :sikle:
Tigerpusen sa for siden:
Noen som vet om en lavkarbosjokolade uten melk? Må visst kutte ut melkeprodukter, og da er det ikke mye igjen å kose seg med..:(
BenteR sa for siden:
Jeg har kumelkallergi og må holde meg unna alt som inneholder kumelk, og har derfor startet jakten på erstatningsprodukter.
Plamil økologisk appelsinsjokolade kjøte jeg på den lokale Rimi-butikken, men den inneholder 48 karbo/100 g :eek:
På helsekosten kjøpte jeg Damhert Puur Noir og den er søtet med tagatose. Inneholder totalt 49.3 karbo/100 g men 45,3 av disse kommer fra tagatosen. Sistnevnte kan inneholde spor av melk, gluten og nøtter :(
Tigerpusen sa for siden:
Jeg fikk smake en homeparty sjokolade i dag som var sjokolade og vitaminer i en og samme bit. Og det beste er at den ikke hadde melk og sukker i seg. Lykke. Har bestillt en diger pakke Nå er det ut med vitaminene og hvetegress, og inn med sjokolade :p
Roy1970 sa for siden:
Hvordan passer denne sjokoladen sammen med lavakarbo? Sukker er jo ikke akkurat bra for kroppen.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.