< Tilbake til oversikten

Sjokolade 70% +

Albertine sa for siden:

Bare så det er sagt. Den ultimate kombinasjonen er sjokolade og appelsin.

Iset sa for siden:

Erhm jeg må tilstå at jeg smakte EN rute idag! Det slo meg helt ut og jeg fikk DET suget etterpå men klarte å holde meg. Tror ikke den ruta har ødelagt noe særlig, sjokoladen var heldigivs 70 %.
Det er noe av det beste jeg har smakt!! Bringebærene lå liksom inni sjokoladen i små "korn", det var helt ubeskrivelig! :sikle:

Kia sa for siden:

sukk er nok fare for at jeg løper til butikken så fort jeg blir frisk, håper jeg kan klare å ikke trykke i meg hele på en gang.....

Nena sa for siden:

Klarte ikke å dy meg da jeg fant den med bringebær i butikken i går - den var KJEMPEGOD, og jeg er mektig stolt av meg selv som klarte å spise bare 1 rute! Har plassert resten i bilen, av en eller annen merkelig grunn varer sjokoladen lenger når den ligger der og ikke inne i et skap :p ...

nøtta sa for siden:

appelsin sjokoladen er den samme, den er 70 prosent med smaaa gele biter av appelsin !

Her har de den bringebaer sjokoladen i sanne sma 10 g pakninger , er litt lettere og begrense seg da :o

Summer sa for siden:

Du må ha korte bilturer. :engel_ikk

Nena sa for siden:

:ja: ....

luringen sa for siden:

hva?! har jeg gått glipp av en ny sjokolade??!! GERONIMOOoooo! Butikken her kommer jeg...

Hvitveis sa for siden:

Fant en 70% sjokolade med fruktose, i Tyskland. Husker selvfølgelig ikke lenger hva den het eller hvem som laget den, men de ble solgt på billigkjeden PENNYmarkt. Ikke så god som noen av de andre - men... Billig og null sukker :D

Spiste en halv sånn for dagen i et halvt år og gikk ned 10 kilo allikevel :o

Huldr sa for siden:

Ja, ikke sant!! :ja:

Jeg synes også det går veldig bra med en bit - den smaker så mye! Bitte små biter sammen med en kopp te... :rulleøyne

Siljevanilje sa for siden:

chocolate. mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm

(homer simpson)

Fjonken sa for siden:

Fjonken kan ikke lese et ord i denne tråden. Den er kryptert og fullstendig uforståelig... Fjonken vil ikke ha sjokkissug!;)

Huldr sa for siden:

Lurt :D

(Pga denne tråden kjøpte jeg Freia Bringebær i dag... :cool: )

millah sa for siden:

Har hørt om en studie der en gruppe fikk spise 100 g 70% mørk sjokolade hver dag. Ellers spiste de vanlig kost. De fikk ingen blodsukkerøkning og la ikke på seg mer enn gruppen som ikke fikk sjokolade. HUNDRE GRAM PER DAG og ingen vektoppgang! Tenk det!

Nå må jeg innrømme at dette er noe jeg har fått høre i andre hånd, av legen min. Så jeg vet ikke hvordan studien ble gjennomført. Men det trøster jo når sjokoladesuget er som verst!!! ;)

Zoë sa for siden:

Lurer litt på den fedonsjokoladen.
Det står 19 karbohydrater i en 40 grams sjokolade

• det blir 50 k i 100 gram??!

Det er jo 20 mer enn i alle de andre 70% sjokoladene....:confused:

themonk sa for siden:

Her er det no' søtstoffer inne i bildet. :) Den er søtet med polydekstrose og sukralose. Det er kun 2 gram av de 19 som er sukker.

monkey sa for siden:

Hittade en test på chokladkakor på en svensk websida www.carbzone.se/jamfor_choklad.html
Det var inte så kul läsning för en chokladälskare.... Både Atkinschokladen och Lindt är med i testen

Bea sa for siden:

Noen som vet hvor man kan få kjøpt Dietorelle Mørk Sjokolade og CarbZone Mørk sjokolade? Det var vel de som kom best ut i testen vel.
Aldri hørt om dem, jeg......
Og "sunne" sjokolader kan man jo ikke bare overse, kan man vel?:p

Bea sa for siden:

Hups! Ehh... nå så jeg selvfølgelig at man kan kjøpe LowCarb sjokoladen fra samme nettsted........:rodme:
Noen som har smakt den, eller?

Daizy sa for siden:

Diotorelle Mørk sjokolade får du iallefall kjøpt i Sverige - men det hjelper vel kanskje ikke :D Den er bar helt ålreit i mine øyne, så jeg ville ikke brukt masse energi på å få tak i den akkurat :rolleyes:

mcfrogner sa for siden:

Jeg har aldri skjønt denne sjokoladeavhengigheten jeg... Det irriterer meg faktisk at nesten alle butikker bare har sjokoladevariantene av Atkins-barene. Selv om jeg har minst 10 matbutikker og flere helsekostbutikker og apotek i nærområdet fant jeg i dag til sammen 1 bar som ikke var sjokolade!

Sirius sa for siden:

Jeg har endelig funnet en sjokolade med MINT! Jeg ELSKER mint! After Eight, ha det så godt, jeg savner deg aldri mer! :D

Den er fra Kinsarvik i Bergen, 70%, økologisk og 31 karber pr 100g. Smeltet, med fløte, sterk espresso, kanskje noen mintdråper, blir dette muligens en nydelig..gasp.. Mocca mint! min absolutte favoritt-kaffedrikk!

Oban sa for siden:

Hmmm.
Kjøpte en del forskjellige sjokolader da jeg var i Berlin, bl.a. flere Domori 100% Cacao. Smakte en av disse på lørdagskvelden. Pføy.:eek:
Uspiselig bittert. Lignet ikke på sjokoladesmak en gang. Heller ikke min kone fant denne spiselig. Noen som har tips om hva disse sjokoladeplatene kan brukes til?
[url="javascript:popupWindow('http://www.berliner-kaffeeroesterei.de/shop/popup_image.php?pID=5735&osCzid=fa8a83e0870ab4bced18baefdd54cc99')"][/url]

Hedda:) sa for siden:

Denne har 72%, har lite netto karber og er knallgod. :D

søt uten sukker sa for siden:

Kommer laangt jeg med Anton Berg`s no sugar. Kun 3 rene karbo i den. Dvs 46 karbo pr 100 gram hvor av 43 er maltitol.
Men jeg skjønner ikke helt dette maltitol greine da.. Hvorfor må ikke de regnes med? Fordi de ikke påvirker blodsukkeret?

:confused:

sma sa for siden:

Maltitol er et sukkeralkohol. Sukkeralkoholder oppløses så sent at de blir skylt ut før kroppen tar de opp. Derfor kan du trekke de fra. :D

Elanessë sa for siden:

Er det noen som har forslag til hva jeg kan bruke en stor plate Lindt Excellence 99% kakao- sjokolade til??? :confused:

Den smaker ikke godt ved å bryte biter og spise. Nå syns jeg jo 70% er helt ok og jeg har vent meg til å spise mørkere sjokolade og syns den er god. Men 99% ble litt for heftig ja :rolleyes:

Dette er det eneste som står på platen:
Ekstra fin mørk sjokolade, kakaoinnhold 99%
Ingredienser: kakaomasse, fettfattig kakaopulver, kakaosmør, demerara rørsukker.
Kan inneholde spor av hasselnøtter, mandel, melk og soya lecithin

Romle sa for siden:

Hva med denne Premium 70 % sjokoladen?
Leter og leter etter en spiselig sjokolade i butikken, men dette er den eneste jeg finner og selvfølgelig kokesjokolade..

HVor finner dere disse sjokoladene???

Sandy sa for siden:

På Rema har de Anthon Berg sugarfree sjokolade. Den er 45 gr og koster 8kr :-) Ellers fant jeg Premium (eller var det Bocca?) 86% på Ica gourmet på Aker Brygge :)

themonk sa for siden:

Ville bare tipse om nyåpnet delikatessebutikk på Majorstua, Valkyriegata, som selger Michel Cluizel sjokolade. Prisen er ikke spesielt stiv heller. Dette er sjokolade som er helt i verdenstoppen. Uten tvil den beste sjokoladen du får kjøpt i Norge nå som Assagio di Toscana ikke får lov til å importere Amedei lenger.

Sjokolade fra helsekosten eller ifra matbutikker er ikke egentlig noe alternativ. Det er samme overbrente Ghana-bønnene hele veien, og masse vanillin for å gi den billige smaken. :eek:

Kattemor sa for siden:

Den finnes på Storcash i Oslo!! Kjempegod :))

Photobscura sa for siden:

Åhå! Hva heter butikken?

Tone sa for siden:

Æ vil bare henge mæ på dette spørsmålet! kor i all verdens navn finn dokker de her sjokoladene? Æ skjønne jo at æ ikkje bor i verdens navle, men håpa nu at det skal finnes nåkka i nærheten. Har sånn løst til å lage den her kaka Black Sunday forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=20397 men treng jo sjokoladen!

Så derfor spør æ her: Kor fins det sånn her kokesjokolade som er kunstig søtet i området Narvik/Evenes/Harstad? Noen som veit?

themonk sa for siden:

Fromagerie

Iset sa for siden:

Green & Blacks også? Den fikk best resultat i Mat og Helse for et par år siden, og jeg synes den er best av alle de jeg har smakt. Men mulig jeg ikke hadde likt den om jeg hadde smakt de du snakker om da, så de skal jeg ikke smake. :lol:

themonk sa for siden:

Green & Blacks eies av Cadbury. Der går nok profitt foran kvalitet (og smak). :rolleyes: Jeg likte vel Green & Blacks en gang jeg også. Men det er vanskelig å gå tilbake. :D

Iset sa for siden:

Yikes. Heldigvis får jeg ikke kjøpt de sjokoladene du snakker om her. :knegg:

Jeg elsker G&B, men jeg har i alle fall kommet meg ut av stratos-tåka! Stolt

Spørs om jeg ikke bør ta meg en tur til Majorstua, jeg er jo så og si aldri der med mindre jeg skal på kino på Colloseum, og på den måten plukke av meg Deli de Luca klokka to om natta for å fore cravingen min med en 100-grams sjokkis til over førti spenn-vanen, som i følge theMunk ikke er av god kvalitet en gang. Lurt! :D

Paradis-Oscar sa for siden:

My main mammal!

Vet du, jeg var en av de som ikke likte sjokolade i det hele tatt før jeg smakte Amedei sin Chuao....! :D

Det er som du sier, når en først har smakt himmelen eller the real deal, så nytter det ikke å gå tilbake til G&b eller Lindt....

Utrolig synd med Amedei og Assagio di Toscana, kommer ikke helt over det jeg! :(

Men en god-nyhet har jeg da: de har solgt Michel Cluizel på den lille te & kaffe -butikken i bogstadveien i mange år. De som jobber der skjønner nok ikke heelt hva de selger, men pytt pytt :D
I tillegg selger Gastro i krysset Ullevålsveien/Kirkeveien de også, de har jo åpent til 23 hver dag og greier.

Hvis noen vet hvor i Oslo eller på nett jeg kan få kjøpt 100 % sjokolade, så hadde jeg blitt veldig glad! (tåler hverken vanlig eller kunstig sukker nå)

Iset sa for siden:

100 %? Er det noe godt da, blir ikke det tørt og jævlig? Jeg har smakt 99 %-sjokolade, og det tørker jo ut hele munnen, må drikke godt mellom hvert tygg.

Det gjenstår å se - lover å fortelle når jeg har fått prøvd! :p

Generelt kan jeg si at de sjokoladene jeg har prøvd av dårligere kvalitet (Freia, Nidar etc.) smaker bittert i høy %, mens de gode sjelden gjør det (Vahlrona, Amedei, M. Cluizel).

Eneste jeg vet er det jeg har lest, og 100 % skal visst ikke være så bittert som det høres ut (vel og merke av god kvalitet da).

For meg er det 100% eller ingenting, om jeg vil ha sjokolade...tåler ikke sukker, eller kunstig søtstoff. Fruktose tåler jeg litt av i små mengder, så da blir det ev. for å lage noe :)

Nille sa for siden:

Jeg har prøvd Michel Cluizel 100%, og tro meg, jeg som ikke spiser under 80% til vanlig - det var IKKE godt ! Men det er vel en tilvenningssak, som med alt annet. For en som kommer rett fra Freia Melkesjokolade vil jeg tro ALT over 50% smaker pyton ! Jeg har skate men sikkert vennet meg til mørke sjokolader og er helt enig med deg m.h.t smak/kvalitet. For meg er det også nok med en 10 grams rute. Og det trigger ikke søtsuget heller, siden det ikke er sukker eller søtstoff i.
[color=#800080][/color]

Jeg har en venninde som bor rett over elven fra Lindt Fabrikken og hun sender meg med jevne mellomrom en ladning Lindt Excellence i forskjellige versjoner. Min favoritt er 85%....

De norske smaker rart og kunstig - ikke vet jeg hva de har gjort med dem....

themonk sa for siden:

Det er rart det der. Jeg har aldri smakt en god Lindt-sjokolade, men den siste årgangen av Lindt Excellence har fått veldig bra kritikk i utlandet. Jeg skjønner ikke hvorfor det er forskjell på sjokoladene her til lands og i utlandet.

100% sjokolade er vanskelig å like. Det blir tørt og bittert uansett. Det optimale sukkerinnholdet for å få fram mest mulig smak (uten overdreven bitterhet) ligger mellom 65% og 80%, litt avhengig av bønnetype, brenningsgrad osv.

Mulig at 100% er pyton ja...leste vel på seventypercent.com tror jeg det var, om noen som som synes den var overraskende lite bitter til å være så høy prosent.

Jeg tror det er en tilvenningssak, ja. Jeg likte som sagt ikke sjokolade noe særlig før (ja, for real - det går an :p), eller dvs. jeg trodde jeg likte melkesjokolade best - bare at jeg spiste det jo nesten aldri. Amedei og Chuao var liksom noe helt annet og nytt enn det jeg forbandt med ordet "sjokolade" :)

Men nå kommer jo vi her på berget fra en melksjokolade diggende nasjon, så vi er vel ikke vant til dette fra barnsben av. Til sammenlikning: jeg var Au Pair i Paris, og datteren i familien på 11 år fortalte meg om en deilig "black chocolate" som jeg bare MÅTTE smake...dette sa hun på engelsk, og jeg skjønte ikke hva slgs ny, rar oppfinnelse det var hun snakket om? Så forsto jeg: hun mente bare "mørk sjokolade", det var det hun sto og lovpriset..en 11-åring liksom! Men det er en del av den franske kulturen, der blir mørk sjokolade sett på som nydelig og eksklusivt..også av et barn ;)

Nille, når du sier

- mener du da 85%? Er det ikke noe sukker /søtning i de - eller mente du 100% sjokolade?

Men ang. 100 %, så er jeg fortsatt interessert i å bruke den til baking etc. (fondant etc. :sikle:), siden fruktose som sagt er det eneste jeg ikke blir dårlig av. Så derfor lurer jeg fortsatt på HVOR jeg kan få tak i det - noen som vet? :confused:

mumitrollet sa for siden:

Heisann,
jeg har funnet en sjokolade som jeg syntes er grei. Den heter Bocca fra Nidar, finnes i de fleste kolonialer. Den inneholder 70% kakao. Den er i 65 grams plater og 30 grams, egentlig passe størrelse på en godbit. Kan vel ikke være så galt å ta en slik i helga !

Tamika sa for siden:

Hvilken? Hvor finner jeg den? søtsyk :p

LabbeLis sa for siden:

Namnamnam.. JEg elsker Atkins-sjokoladen, for den ER en sjokolade for meg! Den slukker tørsten etter sjokolade, definitivt. Og det hender jeg spiser to om dagen Fyfy
Egentlig skulle jeg ønske jeg ikke fant den i det hele tatt, for jeg klarte meg fint (dog med litt savn) uten, helt til jeg "oppdaget" den gjennom en venn... :p

Men en annen sjokolade uten sukker er platene merket "Sukkerfritt". De er kjempegode, og minner mer om sjokolade enn Atkins egentlig. Også har de flere forskjellige sorter; med nøtter, hvit sjokolade, melkesjokolade, mørk osv.. Problemet er bare at det er svææææært få dagligvarebutikker som har denne sjokoladen. Du kan være heldig å finne den på helsekost, men det er dyrt...
Her er linken, så du/dere vet hvordan den ser ut. www.sukkerfritt.com/index.php?page=shop.browse&category_id=6&option=com_virtuemart&Itemid=27&vmcchk=1&Itemid=27

Men det skal sies, at når jeg har kjøpt den i butikken, så har den kostet 19.50 pr. stk... Så dette er dyrt.

Men et lite tips iallefall :)

Labbelis; Du kan ikke seriøst mene at du liker sjokoladene fra Sukkerfritt??? :eek:, trodde virkelig ikke det var noen som like dem. Ok, jeg vet smaken er som baken, og kanskje jeg er en smule feinschmecker når det kommer til sjokolade, men Sukkerfritt sine sjokolader er altså noe av det frykeligste jeg har spist og som i tillegg kaller seg sjokolade. Det burde ha hett maltiol med sjokolademak, men det er min meing ...

LabbeLis sa for siden:

altså, nå skal det jo faktisk sies at den eneste sukkerfrie sjokkisen man får tak i her oppi nord er nettopp Sukkerfritt og Atkins - og det er bare så vidt... Men det kan også hende jeg bare ikke har lett lenge nok. Men ja, smaken er nok som baken, for jeg synes at melkesjokoladen er ganske god. Den funker greit for meg. Selvfølgelig er det jo ikke som ordentlig melkesjokolade, men jeg synes den kan være en grei erstatning. Men dersom jeg måtte velge, så hadde jeg definitivt landa på Atkins sin deilige sjokkis-bar :P

LabbeLis sa for siden:

Nå var det kanskje litt ekstremt å si at de er kjempegode, men jeg er enig med meg selv i at de (iallefall melkesjokoladen, som jeg har spist mest av) ligner mer på sjokolade enn atkins. Ikke nødvendigvis på smak, men på konsistens og at den smelter mer på tungen - som ordentlig sjokolade.

Men, dersom noen har tips til annen sukkerfri/lavkarbo sjokolade som er å få kjøpt i butikkene, så tar jeg imot med takk og bukk :) Er enda ny på dette.

nalana sa for siden:

Blir ganske sjesken av denne tråden. Heldigvis har jeg deilig hjemmelaget baileyssjokolade i fryseren.:D Bruker forresten Freias Premium 86 %, men har til gode å ha smakt noen av de eksklusive merkene som blir nevnt i tråden.

Uff, sorry. Så jeg var litt hard på den :p, det største problemet, synes jeg med Sukkerfritt, er at det er så gruelig mye maltitol i de at de blir helt forferdelig søte, videre får man noe vanvittig med luft i magen (i alle fall jeg :o).
Jeg spiser helst bare heeelt mørk sjokolade, typ 86%, men jeg synes Anthon Berg sin sukkerfrie sjokolade er en av de bedre. Det har vært mange butikker som har solgt den. Cavalier sine er helt klart best! Men de får man stort sett bare kjøpt på helsekost nå om dagen ...

LabbeLis sa for siden:

Men.... jeg stusser sånn på hva jeg egentlig kan spise. For i flere av disse mørke sjokoladene som er nevnt i denne tråden, så står det kun totalt innhold av karbohydrater, men ikke "hvorav sukkerarter/sukkeralkoholer"... Såvidt jeg husker, også i Freias Premium som nevnt over i et annet innlegg...
Og også hvis det står f.eks;
Karbohydrater 60 gram
Hvorav sukkerarter 10 gram
Sukkeralkoholder 40 gram
Hva skal man gå ut fra at de resterende 10 grammene er?
Føler jeg sliter litt med sånt, og tør dermed ikke kjøpe.

Det er sukker i de sjokoladene jeg spiser. Men jeg synes det er bedre det å få i meg litt sukker (stort sett kjøper jeg økologiske veldig mørke litt bitre sjokolader med rårørssukker) enn den forbanna maltitolen, ikke spiser jeg mer enn en rute eller to om gangen heller.

Sukkeralkoholer kan du trekke fra, sukkerarter ikke.
Sukkeralkoholene trekkes fra karboinnholdet. Som over, så er det enkelt og greit 60 gr kh minus 40 gr sukkeralkohol gir 20 gr kh. Kakaomasse har jo karbohydrater det også, uten at det er sukker.
Ikke verre enn det.

Like_a_virgen sa for siden:

hm.. ny i dette og er sjokomoms.... de første ukene mistet jeg lysten på sjokolade og var i sjokk-lykke :)
men... nå har jeg holdt på nesten to mnd og suget kommer og går, plukker meg ut mørk sjokolde som f.eks freia 86% ellerno... kan noen hjelpe meg med hvor mye jeg "ødelegger" med å spise litt av den ? Eventuelt hele plata, som blir 20 g karbo ? Hvor mange karbo er max om dagen for å gå ned ?

LabbeLis sa for siden:

Hei!
Det blir opp til deg selv hvor mye du føler du ødelegger ved å spise en hel plate av denne sjokoladen - mener nå jeg. Jeg vet ikke hvilken kostholdsfilosofi du er på...? Selv følger jeg Thor Foseids "spis deg slank uten sult", og her inngår det at jeg ikke skal spise mer enn 25 karbohydrater hver dag. Jeg synes dette for min del er en grei regel å følge. Du har jo karbohydrater i omtrent all mat - som i begynnelsen må veies og måles og regnes på for at rett skal være rett, men nå går det automatisk. Jeg vet hva jeg kan- og ikke kan spise.
Og hvor mange karbs om dagen som er max for å fremdeles gå ned i vekt - det er opp til deg selv. Du vil uansett merke en stor endring bare du reduserer inntaket ved å begynne på diett. Jeg vil anbefale deg å kjøpe en slankebok/diettbok hvis du ikke allerede har det. Selv har jeg bare lest Thor Foseids, men det er veldig mange like filosofier ute og går. Bare "plukk" deg en fra øverste hylle :)

Og forresten... Når jeg begynte på dietten så måtte jeg legge om hele tankegangen min fra "huff, jeg får ikke spise yndlingssjokoladen/godteriet osv lengre" - for den tankegangen ødela!
Nå tenker jeg heller på hva jeg KAN spise bortsett fra hva jeg IKKE kan spise. Det er SÅ mye godt å stappe i munnen :P

Og når det kommer til sjokolade, så tør jeg påstå at det beste alternativet sukkermessig og metthetsmessig er Atkins Advantage. Kan vært vanskelig å finne, men finnes i noen matbutikker i helsekostavdelinga :) m-m-M! :w00t::w00t:

OKei? :)

Takk for utfyllende svar :)

Jeg takker sent for jeg har ikke før nå funnet "tråden" igjen, og viste ikke at noen hadde svart meg, hehe, hvordan i alle dager har man oversikten her?

Prøver forøvrig å leve på lavkarbo, og har vært vedlig flink i nesten tre mnd. Lest både om fedon, skalderman, og ketolyse boka.

Tatt av nesten ti kg :)

Men føler ikke jeg går på en diett lenger, det er bare sånn jeg spiser. Men kan bli litt virrete merker jeg, noen dager små spiser jeg hele dagen, andre dager har kun ett måltid o.s.v. Noen som har tips til å komme i bedre rutiner igjen? Det var det der med planlegging....
Angående sjokolde har jeg oppdaget sukkerfri sjokolde, men den fungerer dårlig på min mage (gud bedre!) så må bare kutte det ut.

Kan man leve på lavkarbo kosthold, eller passer det kun til å gå ned i vekt?
:):):)

Du bare klikker på kontrollpanel-linken på den øverste grønne linja til venstre, da får du en oppdatering av de trådene du abbonerer på (du abbonerer automatisk på en tråd dersom du svarer i den)

Lavkarbo er ikke primært en slankekur, men en livsstil som heldigvis også er vektregulerende. Om du går tilbake til "normalt" kosthold så vil du mest sannsynlig gå opp i vekt og få tilbake eventuelle plager du hadde før du la om kostholdet.
Det er litt forskjellig hvordan folk velger å leve etter at de har gått ned det de ønsker.
Noen trives så godt på ketogent kosthold, at de blir der, mens noen legger langsomt om til et vedlikeholdskosthold som f.eks Fedon.
Når jeg sier vektregulerende, så betyr det også at du ikke kan bli undervektig på lavkarbokosthold dersom du har riktig sammensetning i maten din (f.eks at du spiser nok fett dersom du spiser lite karbohydrater og omvendt).

Stortrives med dette kostholdet jeg! Føler med friskere enn noen sinne faktsik. Bortsett fra at jeg ligger med influensa nå da, men var oftere syk og slapp før jeg la om kostholdet. Så fint at man kan leve på dette, leste i ketolyse boka at de sier max 6 mnd men jeg er ikke i ketose hele tiden, spiser som regel litt for mye karber til det men er alikevel på lavkarbo. Lurer på hvor mange tuuusen karber jeg spiste på en dag før jeg, hehe.

En ting jeg lurer på, er om vekta "stopper" da ved normal vekt? Har en 5 kg til jeg vil ned, men vekta har stått stille de siste ti dagene. Forøvrig gått ned neste ti kg på tre mnd, så kan vært en naturlig stagnasjon? Lurt å bare fortsette, og være tolmodig eller finnes det triks?

Tusen takk for alle hjelp :)

Hei Like a Virgin. Lavkarbo er vektregulerende, ja. Du blir ikke undervektig om du har riktig balanse i kosten din.
Men ... Dette er forresten en tråd om sjokolade :p, kanskje en idé å poste disse spørsmålene et annet sted! :)

...beklager.. lærer meg "reglene" etterhvert, takk :)

Ittno problem. Det går seg til :)

Mizzmaya sa for siden:

Finnes det noen Norske sjokolader som kan spises?

Tiki sa for siden:

Cavalier sukkerfri sjokolade har jeg prøvd å lese varedeklarasjonen på men skjønner ikke at det er noen sukkeralkoholer som kan trekkes fra. Men er det det? Hvor mange karbo pr. 100gr. der ca.?

Kan du ikke bare skrive ned hva som står, så kan vi tolke det for deg :)

Rin sa for siden:

På min lille mørke Cavalier-bar står det:
For carb-conscious dieters: Total carbohydrates 19g - polyols 17g = 2g Net Carbs per bar. :)

Kitt sa for siden:

Jeg har bare den hvite sjoko- planken i hus nå, men der står det pr 100g: 49.3g karber og 36.7g polyols.

Polyols er sukkeralkoholer og kan dermed trekkes fra!

Sungrazer sa for siden:

Det er bare å være tålmodig. Jeg har stått stille i snart 3 uker, og har også gått ned ti kilo, men vil gjerne ned 5 til. Du bør også bruke målebånd i tillegg til vekten. Spesielt om du mosjonerer / trener i tillegg. Du kan bare være glad for at det tar litt tid - kropp og hud bør få tid til å venne seg til den nye vekten. :)

Tiki sa for siden:

Var inne å leste på noen snettsider om Cavaliar, og fant ut mere av det da.

Det jeg blir litt forvirret av er at det er så mange ulike navn på disse sukkeralkoholene, og skjønner ikke altid hva som er det. Men burde kanskje skrive ut en oversikt å ha med meg i lommeboka eller noe.

Carisma sa for siden:

Ikke vanskelig, det slutter på -ol.

Tiki sa for siden:

Takk for et veldig praktisk tips.:D

Vettel sa for siden:

Regner med denne er ok siden det er malitol?
Spurt i en annen tråd, men ingen svar, utålmodig, jeg??

Er denne ok? Er jo mange karber...men tenker den ikke påvirker blodsukkeret så mye? (stigning, svingning, eller hva det nå er!)

www.ritter-sport.de/#/de_DE/p...diaet_joghurt/
Dessverre på tysk...Men ordene er omtrent lik som Norsk da.

Inneholder:
Zutaten: Maltit, pflanzliches Fett gehärtet, Magermilchpulver, Kakaobutter, Magermilchjoghurtpulver (8%), Kakaomasse, Inulin, Vollmilchpulver, Butterreinfett, Haselnussmasse, Emulgator: Lecithine (Soja), natürliches Aroma

Denne har de nemlig på butikken her. De andre diabetesproduktene inneholder fruktose istede for sukker...

Kitt sa for siden:

Ritter er jo kjempegodt!:sikle:
Malitol er jo lov, om enn ikke så lurt.
Se opp for mageknip og hyppige løpeturer til toalettet!:eek:

Vettel sa for siden:

Takk for svar! Skal være forsiktig. Har ikke spist noe malitol enda i min karriære som lavkarbo'er. Bare spist mørk sjokolade 75%, men den er ikke såå god.
Og elsker Ritter, og her i Tyskland har de ca 100 varianter! slafs

nonta sa for siden:

Vil bare nevne at polyoler kan jo være en partystopper da..
Sorbitol er et sukkeralkohol ikke sant?
Ketolyse boka tar ikke opp sukkeralkoholer under det navnet, men er inne på sorbitol flere ganger, og skriver for øvrig om søtningsmidler:

"Søtningsmidler består av en mangefoldig gruppe stoffer.De kan deles inn i to hovedgrupper: De søtningsmidlene som ikke bidrar med sukker til kroppen i nevneverdig grad, og de som omdannes til sukkerstoffer i fordøyelsessystemet! .."Du må derfor velge søtningsmidler fra den første gruppen.Som eksempel på søtningsmiddel fra gruppen som omdannes til sukker, vil jeg igjen nevne sorbitol som finnes i "sukkerfritt" godteri." ..."Når det opptas i tarmen, omdannes det til sukker og tilfører kroppen karbohydrater"

Søtningstoffene boka anbefaler er:
Cyclamat, aspartam, sakkarin og acesulfam K.
(ref: s. 89/90.)
JEg har spist MENGDER av cavalier det siste året, og vekta går ikke raskt ned nei.:mad:
Jeg anbefaler å lage egen konfekt. Med f.eks cocosa, 86% sjokolade, nøtter og bare litt cavalier, eller ingenting. (Sukkeret frigis sakte på grunn av alt fettet og blodsukkeret holder seg lavt) Men, det er jo ei bombe, viktig å ikke spise mange bitene..:rolleyes:

Dette ble et laangt innlegg, men et siste lite tips er å bruke sukrin, dette har en annerledes sammensetning enn polyoler og tas ikke opp i tarmen, blir skylt ut på lik lengde med fiber..

Puuh. Hilsen sjokoholikern:cool:

Kitt sa for siden:

Jeg vet! Aner ikke hvor mange Ritter jeg har trykt i meg på korpsturer opp igjennom!:o

Men de er jo sååååååååååååååååå gode! Elsker den med yoghurt!:sikle::sikle::sikle:

DrBabe sa for siden:

Jeg har nettopp vært inne og lagt inn en bestilling på [url]www.okosjokolade.no[/url]
Kom tilfeldig over den siden da jeg jaktet på matvarer som er gode magnesiumkilder. Rå sjokolade/kakao er visst en solid magnesiumkilde. :cool:

Nå skal jeg prøve å lage min egen mørke sjokolade av rå kakao og kakaofett. Det lå masse oppskrifter der inne også og man velger jo søtningsstoff selv, så det bør kunne tilpasses de fleste kosthold.

Arnhild sa for siden:

Genialt!! løper inn på okosjokolade.no

Morbeline sa for siden:

Aware-sjokolade, 70 % er nydelig nydelig. Kanskje den beste mørke sjokoladen jeg har smakt hittil. Fåes i hvert fall på Bunnpris. Den er en vanlig sjokolade med karber og sukker, men synes at skal man først unne seg en bit så unner man seg ekte vare.

Prøvesmakte den i forold til Freia Premium Dark, og den var desidert mye bedre.

Platon sa for siden:

Jeg prøvde å være litt oppfinnsom her om dagen når sjokolade suget toppet seg. Fant ut at det mulig å lage noe som ser ut som sjokolade av cocos ekstra virgin oljen, bakekakao (uten sukker) og stevia. Smaker ikke godt :-P, men hjelper på sjokolade suget, faktisk :-)

bjørnemor sa for siden:

Hei, er helt ny på dette.. så leser litt rundt.. men er Ritter sjokoladen noe man kan spise litt av når man kjører lavkarbo?:confused:

Vettel sa for siden:

bjørnemor: Kun den "Dïat" som kun inneholder malitol og et annen kunstig søtningsmiddel.... Og her i tyskland har de flere varianter. :)

bjørnemor sa for siden:

Ok, takk for svar :)

Clockwork sa for siden:

Spiste en 65g Bocca for et par uker siden uten at det satte stopper for noe, den har vel 34 g KH pr. 100 g tror jeg.. Men er vel uansett ikke en utskeielse man burde unne seg for ofte nei.

Ellerish sa for siden:

Jeg handler ofte kakaosmør og kakaomasse hos Økosjokolade. Har lagd endel oppskrifter selv, og med litt erfaring har jeg funnet min favoritt..

Sjokoladen blir helt fantastisk god! Den smaker over hodet ikke som butikksjokolade. Noen trenger tilvenning, men jeg elsket den fra første smakebit.. Trygg netthandel og kort leveringstid har de også. Anbefales! :heia:

Alyssa sa for siden:

Jeg syns den sjokoladen smaker pyton jeg :( De jeg har prøvd da, det blir liksom en sterk bitter/ikke god smak som skjærer igjennom.
Hvilke har du prøvd? Jeg tar gjerne i mot oppskrifter, hvis du vil da :)

Ellerish sa for siden:

Jeg har brukt den oppskriften som anbefales i forhold til 1 del kakaosmør til 2 deler kakaomasse. Jeg har prøvd smakstilsettinger som vaniljepulver, lakrispulver, eterisk peppermynteolje, ingefær, kanel og saltflak. Kan gjerne ha i bittelitt Stevia eller andre søtningsmidler man liker for å søte sjokoladen litt.

Jeg pleier å helle sjokoladeblandingen tynt i f.eks. en isboks, og så sette den i fryseren/kjøleskapet, og så kan man da knekke den opp i mindre biter ved servering (eller smaking.. :cool: ) . Jeg har også noen sjokoladeformer som jeg har kjøpt på okosjokolade.no, og de fungerer utmerket.

Personlig synes jeg det er en fordel å lage små eller tynne sjokoladebiter, for dette er ikke en sånn type som man hiver innpå større mengder av siden den er så mektig.

Hvis man vil ha litt tyggemotstand, kan man bruke nibs (knuste kakaobønner) eller hakkede nøtter. Det er bare å bruke fantasien, og prøve seg frem. :)

Min favoritt er den med peppermynteolje. ..og den med kanel.. og den med saltflak... og den med ingefær og lakrispulver.. :rulleøyne :D

Cec1973 sa for siden:

Ser at de fleste her er veldig på mørk sjokolade. Jeg er mer glad i lys sjokolade og fant Thorntons sjokoladekonfekt uten sukker og bare 4 kh. pr. 100 g. Jeg har ikke hatt behov for sjokolade enda, men jeg smakte en liten bit for å finne ut om det var verdt å kjøpe mer av den, resten gav jeg til mannen. Den var veeeldig god og mannen påsto at han ikke kjente noe forskjell på den vanlige og denne! Tror ikke de har den i Norge, men den finnes i England (og i min kjøkkenskuff...:-))

Fant også Lindt 99% kakao til 10 kr. stk. på outlet i England...:-D Tenkte den sikkert var god til matlaging. Har ikke smakt på den enda heller, men kjøpte med meg litt ja. :-D

Cec xxx.

Sorgfri sa for siden:

Når jeg skal kose meg bruker jeg Freia kokesjokolade 70% biter.
Det er sånne små dråper som er ment å brukes til f.eks. brownies, men de smelter på tunga og er gode på smak. Tar kanskje 5-10 stk., det er nok. En pose holder leeenge. Inneholder riktignok 34 karber pr. 100 g da, men 100 g er en hel pose...

Bindi sa for siden:

Kjøpte Jacobs utvalgte mørk sjokolade 70 % i helga.
Kan trygt anbefales, den var veldig god :)

Carisma sa for siden:

Nei fy, alt for søt, og med en merkelig bismak! Kjøp heller kvalitet, som Lindts :ja:

eyrie sa for siden:

kan man spise 70% sjokolade? Som feks bocca. Nå spiser vi veldig lite sjokolade siden vi er helt i starten på kostholdsendringen, men noen ganger er det godt å ta en bit man kan suge lenge på eller feks lage litt is med noen hakkede biter i :)

eyrie sa for siden:

kan man spise 70% sjokolade? Som feks bocca. Nå spiser vi veldig lite sjokolade siden vi er helt i starten på kostholdsendringen, men noen ganger er det godt å ta en bit man kan suge lenge på eller feks lage litt is med noen hakkede biter i :)

Bindi sa for siden:

Jeg synes Lindt er for bitter.
Skal på Lindt fabrikken i helgen, kansje jeg finner en bedre da. Men Jacobs var virkelig god synes jeg!

Kitt sa for siden:

Du har egenkomponert som kostholdsfilosofi, så om du kan spise 70%sjokkis, bestemmer du helt selv!:)
Litt en sjelden gang er ikke farlig!;)

Egwene sa for siden:

Mulu Raw er en av mine yndlingssjokolader^^
Desverre glemte jeg å kjøpe meg to plater sist jeg var i Bergen:(
Så må vel bestille dem fra Kinsarvik eller vente til jeg skal til Oslo til våren x)

Khi sa for siden:

"Sjokoladeprinsen" sin melkesjokolade uten sukker var nammmm.. og jeg som egentlig alltid foretrekker mørk!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.