Magda sa for siden:
Hei!
Er så ny, så jeg lurte mest på om det er mange PCO(S)ere her og om det evt. er derfor du jobber med å gå ned i vekt/spise lavkarbo?:mus:
Magda sa for siden:
Hei!
Er så ny, så jeg lurte mest på om det er mange PCO(S)ere her og om det evt. er derfor du jobber med å gå ned i vekt/spise lavkarbo?:mus:
pysa sa for siden:
Jeg er PCOS`er.:hylgrine:
Albertine sa for siden:
rekker opp hånda
lotte sa for siden:
Jeg er også pco`er, muligens pcos ("mangler" noen symptomer). Ønsker å gå ned i vekt pga kommende IVF-forsøk
Magda sa for siden:
Da er vi to! (dvs. jeg må ned i vekt...) Får ikke lov før jeg har gått ned 15-20 kg. Vi skal ha ISCI, vi da.
lotte sa for siden:
Så bra du startet denne tråden. Godt å treffe andre i samme situasjon! Blir spennende å følge med fremover. Har du holdt på med lavkarbo lenge? Merket noe forbedring i forhold til PCO(S) og kostholdet?
Magda sa for siden:
nå er det vel egentlig slik at jeg har mistenkt PCOS lenge, men har ingen offisiell diagnose på det - enda. For 2 uker siden var vi i Porsgrunn på forsamtale til ICSI-forsøk. Vi vet at mannen har nedsatt sædkvalitet og er av den grunn søkt inn for prøverør. Etter å ha hørt min vekthistorie og studert div. resultat av hormonprøver sa dr. Kahn kanske kntant at " du har nok visse hormonforstyrrelser du, men siden dere må ha ICSI uansett går vi ikke dypere inn i det nå". "Ja, tenker du på PCOS da", sa jeg, hvorpå han svarte "Det gjør jeg, derfor skal du få metformin".
-og jo mer jeg leser om PCOS jo mer overbevist er jeg om at det har jeg. Men jeg har ikke så mange eggposer på eggstokkene, men blodprøver og andre syndromtegn tilsier at jeg har PCOS. Bl a vet jeg at jeg ikke har eggløsning hver måned.Ganske upraktisk i en prøversituasjon...men Pergo er ingen vits pga mannens problemer.
Har prøvd lavkarbo nå i 14 dager og har gått ned 4.2 kg. Merker masse endring i energi-nivået. Det er uvant å ORKE så mye! Prøvde Atkins for to år siden og gikk ned 10 kg på 5 måneder. Da var jeg streng og fulgte det slavisk...Derfor tror jeg at det er kombinasjonen lavkarbo og metformin som hjelper meg nå.
Din historie?
:syklubb:
pysa sa for siden:
Min historie (kortfattet versjon)
Jeg fikk konstatert PCOS av spesialist etter at jeg gikk dit for barnløshet ( les null eggeløsning). Tok innvendig UL og der var det masse cyster ( poser)og PCOS ble konstatert. Legen sa det var ingenting jeg kunne gjøre med det ( duste lege) Startet dagen etter på lav karbo diett av det ekstreme slaget og gikk i ketose. ( etter å ha lest at dette kunne hjelpe på pcos på amerikansk forum) da gikk det 2,5 mnd og 8 kg ned så var jeg gravid. Legen mente at det ikke var pga lav-karbo dietten og bare flaks og at jeg antageligvis ikke hadde pcos likevel. Blodprøvene viste ikke betydelig mengder testosteron. så da hadde han nok tatt feil. Jeg var nå lykkelig gravid og blåste igrunn i hva som "hadde" feilt meg.
Nå etter 2 unger er det på tide å tenke på meg... og min tillstand så jeg ikke utvikler diabetes 2 og det som værre er.
Har i mellomtiden byttet lege og står fast på at jeg har PCOS. Jeg har alle symptomene: Ingen eggløsning, uønsket hårvekst ( les skjegg) Overvektig, uren hud, Vanskeligheter for å ta av kilo ( så sant jeg ikke er lever på lav karbo diett) og cyster på eggstokkene.
Lynx Lynx sa for siden:
Fikk konstatert PCOS for 12 år siden. Legen ville gi meg hjelp, I Lillehammer, men jeg måtte videre og flyttet vekk fra den snille og dyktige legen.
Så kom jeg til Bergen, fikk anbefalt en dyktig lege. Som syntes PCOS var tull. Fikk beskjed om jeg ikke kunne få barn.
Gikk på Diane i 8 år, sluttet for utredning like før jeg fyllte 30. Samtidig begynte jeg på Atkins dietten. VUPS, der var jeg gravid og diettplaner ble lagt på boks. Legen klarte nårjeg kom tilbake til 6 ukerskontroll etter fødselen å utbryte... "Du trenger ikke prevensjon, du kan jo ikke bli gravid". jeg ble forvirret, pekte på guttungen, hvorpå hun sa: "Åja, du ble jo spontant gravid du." Dustekjerring.
Nå har jeg en snill, tålmodig lege, som på spørsmål svarer, "jeg vet ikke, men jeg skal forhøre meg om det." også finner han ut av ting og hjelper meg.
Men nå må jeg altså spørre ham om Metaformin. Greit å vite hva man skal spørre om.
Noen som vet om noen dyktige i Bergen?
gaupe
Magda sa for siden:
så fint at vi kan dele erfaringer og historier her inne!
Jeg er i allefall kjempeglad for det, som fersk PCOSer.
jeg venter i spenning på om huden min vil bli bedre nå etterhvert. Har hørt om andre som synes det etter lavkarbo og vektreduksjon.
Egentlig har jeg fin hud, men de siste årene har jeg tiltagende kviser/uren hud rundt hårfestet og nesa. Skulle tro jeg var i puberteten...
VILHAFINHUD!VILHAFINHUD!VILHA!VILHA!
jeef-micro sa for siden:
Da jeg var 12-13 år este jeg bare ut...Jeg fikk ikke mensen, og oppsøkte en lege da jeg var 18 år, for å finne ut av dette, og fikk beskjed om at det var psykisk og at han ville henvise meg til psykiater... Jeg takket pent nei og gikk.
året etter måtte jeg til helsesøstra (verdens BESTE mennesk uten tvil!) og fortalte dette til henne. Hun anbefalte meg å dra til en kvinnelig lege, som tok blodprøver og sjekket litt. Jeg ble på grunn av blodprøvene sendt til innvendig ultralyd på sykehuset, hvoe de fant masse cyster på eggstokkene, og beskjed om at jeg har PCOS og at jeg kom til å streve med å bli gravid. Jeg gikk ut fra sykehuset med en resept på Diane i lomma, og en visjon om at alt kom til å ordne seg med disse pillene. Jeg trodde de mørke hårene jeg har over alt kom til å forsvinne, at jeg automatisk ble slank, og at alt skulle bli bra. -der tok jeg feril. det eneste som skjedde var vel at jeg fikk mensen.Men jeg tok de pillene i fem år, før jeg fant ut at jeg skulle slutte med de for å se hva som skjedde da.
det skjedde ikke så mye, bortsett fra at jeg fikk fryktelig uren hud etterpå.
nå har jeg ikke tatt de Diane-pillene på et år, og synes det er fint, for jeg har ikke behov for å pumpe meg full med kunstige hormoner viss de ikke gjør noe for meg...
Jeg går nå på lavkarbodiett mest for å føle meg mere vel med meg selv, minske farene for en del sykdommer...
min fastlege bare lo av meg da når jeg prøvde å snakke om PCOS. hun sier at jeg ikke har det, mens gynekologen på sykehuset sa at jeg har det:confused:
Leste forresten at en god "kur" mot PCOS er å gjennomføre et svangerskap, men det virker på meg som om dere strever også etter at barna er født...
pysa sa for siden:
Duste lege.... sånn lege hadde jeg også... bytt lege!!!!
Det finnes ingen kur mot PCOS...den beste "kuren" er å leve på lavkarbo mat. Men for min del var hormonene i balanse ca 1 år etter barna ble født. ( kanskje noe med ammingen å gjøre) Og jeg ble gravid med nr 2 når han første var 11 mnd :p . Symptomene blir betydelig mindre med lav karbo diett...( nå har jeg nesten ingen svarte ekle hår på haka, renere hud og ikke minst regelmessig menstruasjon) Kiloene jobber jeg med som du ser i tickeren...og de går heldigvis sakte men sikkert den.Albertine sa for siden:
Det tok hele 12 mnd her i gården da...etter at jeg hadde gått ned ti kilo på tre uker...Nutte sa for siden:
Jeg fikk min diagnose PCOS i 2000, men hadde aldri hørt om det + at legen min egentlig ikke forklarte hva det gikk ut på. Først i 2002 da jeg fikk ny lege skjønte jeg hva dette innebar. Jeg har mange av de vanlige symptomene, overvekt, uønsket hårvekst, noe uren hud. Slet med få eggløsninger, men ble ved et mirakel gravid (jippi) og mensen har vært ganske stabil etter det. Vekten derimot er en konstant fight. Går ned med lavkarbo, men sliter når jeg skal skal prøve å normalisere kosten etter reduksjon. Da blir plutselig den ene lille sjokoladen på lørdag, til en hver dag... Og jeg føler ikke at det er riktig å være konstant på streng diett!
pysa sa for siden:
he he ganske likt ja. Jeg hadde jo så vidt begynt å spise lavkarbo igjen jeg også da....men ikke gått masse kilo ned....( ikke hadde jeg planlagt å bli gravid så fort igjen heller... men når man har fått beskjed en gang at man ikke kan få barn...så tar man de barna man kan få :D )Mum 4 2 sa for siden:
Jeg har hatt diagnosen siden 1995. :( Det var også da alle mine vektproblemer startet. Kom over en artikkel i et ukeblad i 2001 om lav GI mat, og skjønte at dette var noe for meg (med bakgrunn i denne artikkelen www.adressa.no/forbruker/article292863.ece ).
Oppsøkte derfor Lindberg-klinikken i 2002 og endelig fant jeg noe som hjalp mot alle de eksra kiloene. Så etter 2 tette svangerskap er jeg nå kjempemotivert til å gjøre en innsats igjen.
Mum 4 2 sa for siden:
Dine sykeluser evt. uteblitte menstruasjoner (eggløsninger) har ingen ting å si i forhold til IVF. Men selvfølgelig så er det kjekkere å få mensen av seg selv, enn å få den fremkalt av tabletter. Det er jo en del medisiner du må ta i forbindelse med forsøket uansett(spray og sprøyter), så det er jo kjekt å slippe å ta noen. :p
Jeg fikk forresten Metformin i svangerskapet også, var med i et prosjekt ved St. Olavs. Dette prosjektet er nå utvidet til å gjelde så å si hele landet.
nomma sa for siden:
Godt å vite at man ikke er alene.. fant dette nett stedet for ett par dager siden og har vel sittet å lest siden da.. ;)
Jeg fikk diagnosen PCOS i 2002, har hatt lavt stoffskifte siden 1995 men i 2002 følte jeg at jeg datt tilbake og at medisinen mot stoffskifte ikke fungerte lengre, min fantastiske lege henviste meg til en hormon spesialist i trondheim. Og han kunne fortelle at jeg hadde PCOS, jeg fikk kjempe angst, for samme dagen hadde en venninne fortalt meg at hun hadde det og de måtte bruke prøverør for å få barn..
Da jeg kom hjem begynte jeg å søke på internett for å få informasjon, og mange brikker falt på plass.. vektøkning, uteblivende mens, urenhud, depresjon osv.. og jeg sluttet med p-piller samme dag.. Ett år etter fikk vi utredning med UL og legen kunne se ett modent egg så da var det bare å dra hjem og sette igang og det funket. Vi har nå en datter på 1 år. :o
Nooria sa for siden:
Dette er interessant og jeg lurer litt.
Saken er at jeg har ikke cyster på eggstokkene, men jeg har masse uønsket hårvekst, strever med kiloene (kun lavkarbo hjelper meg å gå ned) og har noe uregelmessig mens (ikke veldig mye altså men syklusen ligger på 28-35 dager og jeg har ganske så sen eggløsning).
Jeg har en sønn på snart 20 mnd og det tok oss et halvt år før jeg ble gravid med han (ikke veldig lenge.... bare bittelitt lenge for en utolmodig sjel som inderlig ønsker seg barn).
Noen som tror at jeg kanskje har PCO likevel da?
Summer sa for siden:
Men insulinressistens i seg selv kan gi de samme symptomene også....
Nooria sa for siden:
Ja nettopp..... og jeg har i 3 år vært overbevist om at jeg hadde insulinresistens, men legen på Balderklinikken konkluderte med at jeg ikke har det.... :rolleyes:
Hva skal jeg tro? Er det slik at det kanskje ikke vises på prøvene fordi jeg har levd lavkarbo i flere mnd nå?
Nutte sa for siden:
Ei venninde av meg har også PCOS, men hun har tilsynelatende mens hver mnd, men det er ikke egg. Dvs hun har blødning. Jeg har PCOS, men ved å gå ned litt i vekt, har jeg klart å få stabil mens, men jeg har vel PCOS for det regner jeg med!?!?!?
lotte sa for siden:
Hvordan går det emd dere PCOS`ere? Lite aktivitet i forumet, så jeg tenke å ta en liten spørrerunde:)
Hvordan er ståa og motivasjonen? Skriv inn...lettere hvis vi er flere i samme båt!
Meg selv har vært inaktiv i det siste pga et mislykket IVF-forsøk som gjorde at all motivasjon forsvant. Nå har jeg igjen innsett at det er nettopp dette som skal til for å bli motivert. Dess lettere jeg blir, dess lettere kan jeg vli gravid! Derfor: ny start mandag:rolleyes:
Dere andre...åssen går det?
Mum 4 2 sa for siden:
Hei hei Lotte. Motivasjonen er der, men jeg sliter en del. Ikke letå venne seg av med karbohydratene i sakte tempo. Gikk mye bedre da jeg fikk være i ketose. Men jeg skal ikke klage. Har to skjønne barn, den ene IVF prins, og jeg har brukt mange år på å bli så stor som jeg er. Så jeg har ikke hastverk for å si det sånn. Men jeg ønsker jo så inderlig å komme inn i normale størrelser i klær igjen....:)
Jeg fryser litt jeg nå. Kjenner på en måte klumpen i halsen fra vårt første mislykkede forsøk og hvor skuffet jeg/vi ble. Jeg håper det blir neste gang for dere. Masse babystøv sendes i din retning.
Fornuftig å følge lavkarbo i ventetiden. Jeg ble jo gravid nettopp av den grunn ved vårt andre forsøk. Iallfall var legene overbevist om det. Jeg også for den saks skyld.
Håper flere skriver inn om hvordan det går.
Bruker du metformin forresten??
Albertine sa for siden:
Etter lang tid uten metformin er jeg endelig på vei opp mot full dose igjen. Føles godt, særlig når jeg vet at det er gull verdt for meg. Spisinga får komme etterhvert.
lotte sa for siden:
Takker for babystøvet:)
Jeg starter som sagt opp for fullt med lavkarbo i morra og da skal jeg også starte med metformin. HAr aldri prøvd det tidligere, men pga at vi nå må vente til høsten før vi kan få nytt IVF, skal jeg prøve med metformin og pergotime i ventetiden.
Itillegg vil det være positivt å gå ned noen kilo både pga at det gjør det lettere å bli gravid og at det hjelper på selvfølelsen som ikke akkurat øker etter gårdagens forsøk på sommer-klær-innkjøp:mad:
Ønsker gjerne å høre om andres erfaringer med metformin....bivirkninger, sølskinnshistorier (både ang vektnedgang og graviditet) osv... Jeg vil vite ALT!!!
Nutte sa for siden:
Jeg ønsker også å starte med Metformin. Har bestilt legetime, og håper på støtte fra legen. Men, er det noen bivirkinger? Ulemper?
lotte sa for siden:
Vet lite selv jeg, men har hørt at mye magevondt og kvalme kan forekomme. Hovedsakelig ved inntak av karbo-rik mat. Sikkert noen som vet mer enn meg her????
lotte sa for siden:
Da er jeg igang med metformin. So far, so good:) Ingen bivirkninger å spore så langt, men så har jeg bare tatt en tablett hittil da.....
Startet dagen med veiing og nå skal det gå neeeeeeeedover!!!!
Albertine sa for siden:
Gratulerer så mye! Og lykke til videre.
jeef-micro sa for siden:
Var hoss en halt fantastisk lege her i trondheim en dag, Hun var bare så forståelsesfull og grei. Hun har tatt ultralyd av eggstokkene og forklarte hva hun så hele tiden (masse cyster der...) hun har bestilt en del blodprøver (bl.a glucosebelastning som jeg gruver masse til) og jeg får mest sansynlig metformin til henne neste gang jeg har time...
Albertine sa for siden:
Har du vært hos Vanky?
Mum 4 2 sa for siden:
Glucosebelastning er ikke ille. Smaker litt kvalmt av sukkeret da. Men be om å få isbiter i, evt. en skvett med sitrondråper, så blir det ikke så ille. Det gjorde de da jeg tok slik på endokrinologisk poliklinikk i 10 etasje. Men nå er det visst klinisk/kjemisk som har tatt over den biten.
Men altså, litt kvalmt. Må tilføye at jeg var gravid og var kvalm og kastet opp hele tiden i begge mine svangerskap, men jeg greide allikevel å få i meg "sukkersuppa" og holde den nede i magen. Så dette går så fint så! :klem:
Albertine sa for siden:
...pluss at du må huske på en bok eller annet tidsfordriv, for du må sitte der pent og rolig i et par timer...
jeef-micro sa for siden:
Ja jeg var hos Vanky... en helt fantastisk dame må jeg bare få si. fastlegen min har bare ledd av meg når jeg har nevnt PCOS, og sagt at jeg ikke har det, men gynekologen jeg var hos i 98 sa at jeg har PCOS, så det var utrolig viktig for meg å få en bekreftelse på det. takker for råd om å tamed bok. Har bestilt meg time på klinisk kjemisk nå, men får ikke komme dit før etter ferien. Jeg har vært på laktosebelastning, pga laktoseintoleranse, og det var helt forferdelig. Jeg ble skikkelig dålig i magen, og måtte kaste opp, så jeg håper dette ikke er like ille. Jeg er i utgangspunktet ganske var, og blir lett kvalm, er ikke noe glad i søtt
jeef-micro sa for siden:
er kvalme virkelig en bivirkning av metformin??? Vanky snakket om å gi meg dette, men jeg blir llett kvalm uten medisiner, og ser virkelig ikke frem til dette i så fall...:hylgrine:
Mum 4 2 sa for siden:
Ja, dessverre. Og noen får magekramper og diare. Jeg fikk alle tre delene, da jeg trappet opp for fort med medisinen. Sendte da E.V en mail, og jeg fikk forslag til opptrapping. Når jeg fulgte denne, så ble alt så mye bedre. Men jeg kom aldri opp i den dosen jeg skulle ha, 850 mg x 3, men havnet på 850 mg x 2. (da ble jeg gravid og måtte slutte). Men i følge E.V. så var det bedre at jeg tok noe, enn ingen ting i det hele tatt.
Kanskje jeg skal legge ut egen tråd ang. opptrapping av Metformin??
chablis sa for siden:
Jeg har også PCOS, så melder meg på her. Jeg strevde med "følinger" helt siden jeg kom i puberteten, og la også på meg masse i denne tiden. Så da jeg leste om lavkarbo-teorien i 2001, fikk jeg en a-ha-opplevelse, alle brikker falt på plass. Det var jo MEG de skrev om..
PCOS fikk jeg diagnostisert av gynekolog i 1998, da var jeg 24 år og hadde prøvd å få barn i 2 år uten å lykkes. Fikk Pergotime, og ble gravid på 4.kuren. Da jenta vår var 8 mnd, fikk jeg skrevet ut ny Pergo-kur, vi ville prøve på et nytt barn. Tenkte vi hadde knapt med tid.. Men rakk ikke å starte på kuren, det viste seg at jeg allerede var gravid..spontant! Jeg må nevne at barna mine ble rimelig store, hhv 4460 gram og 5230 gram(jenter).
På første lavkarbokuren min, som jeg mekka sjøl ut fra det jeg leste i ukeblader og andre artikler, gikk jeg ned 20 kg.. så det virker i allefall!
Metformin har jeg aldri prøvd, vet ikke om det er noe for meg?
Problemet mitt er at jeg elsker nypoteter, potetgull og spaghetti...FY!
Albertine sa for siden:
Metformin er noe for alle overvektige PCOS'ere, såpass tør jeg å påstå. Snakk med legen din. Har du insulinresistens (noe jeg er overbevist om at du har...) så er metformin helt fantastisk.
(Nå er jeg veldig preget av at metformin har hjulpet meg da, men det har hatt enorm virkning på omtrent alle jeg har vært i kontakt med - og det er MANGE!:D)
jeef-micro sa for siden:
Men er det for det meste de som har en god del kg for mye som har nytte av metformin? Jeg var jo hos Vanky og det var hun som nevnte metformin først. Men jeg er egentlig ikke mer enn 10-15 kg for mye i følge henne (20-25 i følge meg selv da...)
kie sa for siden:
Jeg har PCOS.
Det er ikke bare derfor jeg jobber med å komme ned i vekt, men er klart det er deilig å se symptomene gradvis vike tilbake når vekten reduseres.
Siden jeg ikke akkurat har problemer med å bli gravid tok det en god stund før jeg fikk diagnosen.
Først nå, som jeg har fått diagnose og behandling for lavt stoffskifte begynner ting å funke ordentlig. Før det var jeg rett og slett for preget av det lave stoffskiftet til å ta ordentlig tak i ting. Jeg forklarte det selvsagt overfor meg selv med at jeg var lat, dum og treg. himle
Jeg lever overhodet ikke karbohydratfritt, men kunnskapen om karbohydrater gjør at jeg er bevisst på å begrense det. Noe som merkes. F.eks. forsyner jeg meg med litt ris og mye av det andre. Det jeg som liten hadde lært var fråtsing, altså. Da var det jo nærmest uhøflig å bruke mye av den dyreste maten.
chablis sa for siden:
Ja, ikke sant? Kjenner meg veldig igjen i dette! Og da jeg begynte å bli lubben i tenårene, formante mamma meg om at det var bedre å spise en ekstra potet og lange innpå med flatbrød, enn det var å forsyne seg litt ekstra med karbonade og ertestuing...Akk, ja!:p
jeef-micro sa for siden:
Jeg fikk ikke akkurat så mye tilsnakk av mamma for hva jeg spiste da jeg "este ut" i tenårene, men naboene bad mamma om å slutte å gi meg så mye mat da... fnis snakk om gode naboer... men den gang var det ikke noe som het PCOS og lavkarbo...
Albertine sa for siden:
For det meste ja, men det er utrolig mange normalvektige PCOS'ere som får metformin og klarer å bli gravide. (For de som vil det, selvsagt.) Så metformin kan ha en veldig god virkning på syklus og hormoner og sånt dill.jeef-micro sa for siden:
Noe for meg da skjønner jeg.. Litt tidlig å begynne å snakke om barn, men det er greit å få syklusen på "rett kjøl"... Har en del venner som faktisk misunner meg det å ha mensen et par ganger i året, og jeg kan forsåvidt forstå dem, men jeg vil heller ha mensen en gang i mnd enn PCOS da... Men det er litt vanskelig å forklare disse greiene, for jeg er jo ikke SYK...
chablis sa for siden:
Det skal jeg jammen meg gjøre!(Snakke med legen min, mener jeg!)
Takk for tipset! Og insulinresistens VET jeg at jeg har, tok en slags glukosebelastning en gang for noen år siden..
Linge sa for siden:
hei, jeg er helt ny her inne. Og jeg har hat pcos nå i 3år. Og må gå ned i vekt får å kunne bli gravid. Etter mange råd fra leger...:confused:
bare lurte på om der er mange andre som har der her inne, kanskje dele litt erfaringer og slikt. Det er sikkert mange som deler samme erfaring som meg... :o
Bare å spørre eller så spørr jeg nok litt også:rolleyes:
jeef-micro sa for siden:
Bra at du tør å spørre når det er noe du lurer på. Bare skriv ned evt spørsmål her eller send pm, så får du som regel svar ;)
Bergrosa sa for siden:
:ja:
Kort fortalt fikk jeg påvist PCOS for ca 10 år siden, har siden da gått på Glucophage,1g x 2 pr dag. Kun avbrutt av et overaskende svangerskap i 1998, da kom en stor gutt til verden. Og et lenge ønsket og planlagt svangerskap i 2003, da kom en like stor jente tilverden. Jeg har deltat i Vanky's studier i 2003, kjenner albertinemor, dumpet over denne siden ved en tilfeldighet, og synes det er veldig godt å finne flere i samme båt. Har prøvd en egen versom av Lindberg for 3 år siden, som resulterte i 8 kg minus på like mange uker. har etter siste svangerskap gått opp igjen 10-12 kg, så jeg bør egentlig gå ned. Men mangler litt motivasjon, selv om vi er i prøve-nr tre- fasen......... Jeg har også veldig god effekt av alternativ behandling, fotsone, akkupunktur og homeopati medisin. Ble gravid med nr to etter tre behandlinger og har STOR tro på at dette skal gå igjen......... Det har terapidama mi også...... Så jeg krysser IKKE bena, men fingrene og håper på det beste. Skal komme med en fullstendig histore etterhvert, nå er det litt sent på kveld for min del. Fint å se dere jenter :klem:
jade sa for siden:
PCO(S) her....
Chumpsy sa for siden:
Får jeg spørre hva PCOS er?
har det noe med nedsatt stoffskifte slik at det er vanskelig å gå ned i vekt?
er det arvelig, eller kan "alle" få det? noe man kan gjøre for å unngå det?
Emme sa for siden:
Pco betyr at man ikke har eller at man ikke har eggløsning hver mnd og da er det vanskeligere å bli gravid.
Nille sa for siden:
Du fikk litt "enkelt" svar tidligere. Har funnet en god link til deg HER jeg Chumpsy. Syns det var masse god info der og svar på de fleste spørsmål !
:)
Chumpsy sa for siden:
takk for bra link, står det meste der ja... :)
Luska sa for siden:
PCOS her...
jeef-micro sa for siden:
og Jeefer'n skal på glucosebelastning på torsdag :hylgrine: :hylgrine: :hylgrine: og har greid å rote bort rekvisisjonen :hylgrine:
Mum 4 2 sa for siden:
Skriv eller mail til legen og så krysser du ut på rekvisisjonen selv, siden du jobber på Øya mener jeg. :) Da skulle alt være i den skjønneste orden.
jeef-micro sa for siden:
Og hvorfor tenkte ikke jeg på det ????? Skal jo uansett ringe å bestille meg ny time til legen i dag... kan jo bare spørre da hvilke prøver jeg skulle ta...Thanx Mum 42
jeef-micro sa for siden:
Ringte for å bestille time, og samtidig høre hvilke blodprøver som skulle taes... men legen var på ferie, og kontordama kommer ikke inn på legens pc, forståelig nok, så nå sitter jeg her og er FORTVIIIIILA!!! har pusset opp littt her hjemme i sommer, og den rekvisisjonen har kommet bort i kaoset... jaja... får ta bare den glucosebelastninga da, så får jeg se hva hun sier på neste legetime...
snoopygirl sa for siden:
jeg har også pcos.ville gå ned pga av det og for at jeg ikke trives med å være overvektig....fikk etter å ha forsøkt i nesten 2 år endelig mitt siste barn...etter å ha fjernet 32 cyster blei jeg gravid etter 4 mnd.
jeef-micro sa for siden:
Glucosebelastningen var ikke så ille som jeg hadde trodd... Det var søtt og ekkelt, men det var kun et stikk i fingeren og to blodprøver, så det var ikke noe å grue for... Det jeg var uforberedt på var å bli så skjelven tre timer etter jeg hadde drukket de greiene... bare så vidt jeg sto på beina.. men det gikk over etter en stund da jeg hadde spist noe salt, og la meg nedpå ei lita stund
Mum 4 2 sa for siden:
Stakkars! :klem:
Jeg glemte å anbefale deg å ta med matpakke til etterpå. Sorry!
jeef-micro sa for siden:
Hehe... ja det tenkte jeg ikke på selv heller... men jeg er ferdig med det nå da, og godt er det...
UmaPuma sa for siden:
PCOS her!
MariaMagdalena sa for siden:
"Henter" opp denne tråden igjen, jeg. Virker som om dette forumet ikke er særlig mye brukt? Det er jo synd.
[font=Comic Sans MS][/font]
Men uansett, skriver litt om meg om min situasjon.
Jeg har Pcos og fikk diagnosen iforbindelse med barneønsket når jeg var 20 år. En typsisk "lærebok" Pco`er ifølge min gynekolog - har cyster som perler på en snor. Jeg har aldri mens eller eggløsning, kun ved medikamenter. Forsøkte pergokurer uten effekt, da det visste seg at mannen min ikke var særlig fruktbar heller. Vi har nå vært så heldige å ha fått to barn etter icsiforsøk. Ved siste svangerskap deltok jeg i et studie ved St.Olavs og fikk metformintabletter (dr.Vanky).
Etter to svangerskap har jeg nå en del kilo for mye som jeg bare MÅ bli kvitt, for å klare å fungere. Knasker metformin igjen og tenkte å prøve å legge om kostholdet. Driver å søker og leter etter hva jeg skal satse på innen kosten. Så langt litt i villrede altså...
nøtta sa for siden:
:confused: hæ ? mener du denne tråden ? for på forumet er det rimelig mye liv ....
Mener selvfølgelig Pco forumet da. Det er kun kosthold tilknyttet pco, som er av interesse for meg, så det hadde vært nyttig om det ble litt mere aktivitet her. Fått litt tips om hva som faktisk funker for andre, sånn at man slipper å være i villrede i evigheter før man treffer på et kosthold som faktisk gjør èn vel...
Psst! Takk for hyggelig velkomst! :confused:
nøtta sa for siden:
:( oj unnskyld !!!!!! var absolutt ikke meningen !!!
Velkommen så masse :klem:
men jeg skjønte ikke helt hva du mente med at det ikke var noe liv her ... det skrev jeg vel etterpå også.... er jo MASSE liv her så skjønte liksom ingen ting :o
uff det ble litt dumt, unnskyld igjen !
:klem:
jeef-micro sa for siden:
det varierer mye hvor mye aktivitet det er her... Vi kommer med spørsmål om PCOS, og vi får svar og erfringer fra andre, og så dør på en måte trådene helt til noen kommer på nye spørsmål...
jeg er litt sløv til å holde meg oppdatert på hva som er lurt å gjøre, eller forskning og slikt...
har vært til samme lege som du snaker om her oppe, og fik en haug med gode råd, som jeg forsøker etter beste evne å følge. Ellers er jeg ikke så flink til å følge med på "siste nytt" for å si det sånn..men jeg er her inne når jeg har spørsmål eller når noen spør om noe... (blander meg stort sett inn enten jeg vet noe om ting eller ikke jeg da. uansett hvor på forumet liksom...)
Boxie sa for siden:
Ja, nå blander jeg meg også inn ! ;) Jeg har forstått det slik at du går hos en kompetent lege som kan pcos. Kan jeg få spørre om hvilke råd du har fått hos legen?
jeef-micro sa for siden:
De viktigste rådene var å ikke drikke noe med kalorier i (drikk lett saft/brus og vann) og følge fedons kostholdsfilosofi, men jeg fikk også beskjed om å ikke kjøpe fedons produkter da, for han var vist en idiot i følge legen min..
og trening/trim
pluss at hun anbefalte meg å ta metformin i tre mnd minst før jeg evt sa at de ikke virket...
hun ville at jeg skulle gjøre dette med tanke på å evt bli gravid, selv om jeg nå ikke har noen å bli gravid med...
det var vel det viktigste
Albertine sa for siden:
Metformin virker positivt på hele kroppen, ikke bare på fruktbarheten. Jeg kommer til å gå på metformin uansett, fordi jeg føler meg bedre. Jeg har også gått til denne vidunderlegen, og jeg var med på forskning av metformin under svangerskap. Endelig er det noen som tar tak i PCOS!
Boxie sa for siden:
Hvordan virker Metformin på deg da? Jeg får nok ikke det av legen for jeg har ikke så mange symptomer. Bare menstuasjon som er sjelden på besøk og lavt energinivå. Og at jeg legger på meg av å se på mat. Selve verdiene er fine.
Boxie sa for siden:
Det legen din sa sammenfaller godt med det som jeg har lest om pcos og diett fra hjemmesider i usa. Det er lavkarbo og kontrollert matinntak som gjelder. Og man trenger ikke kjøpe produktene til fedon for å etterleve hans filosofi, for det er jo standard varer. Man kan lage egen sunn müsli feks. Men jeg synes enkelte ganger det er greitt med produkter som fedon og Atkins for da VET jeg at det er ok. Slipper å tenke så mye...... :rolleyes:
Albertine sa for siden:
Jeg får regelmessig mens, redusert søthunger og jevnere humør. Mye av de samme virkningene som jeg får av ketose. Av forskjellige grunner skal jeg ikke i ketose nå, så jeg skal prøve å komme opp i full dose så snart som mulig.jeef-micro sa for siden:
Jeg kjøper noe fedon-ting jeg heller... men dersom du har lav energi bør du i allefall få metformin. gir økt energi og bedre søvn det... Mine blodprøver er også fine, men jeg går på metformin alikavell...
Mum 4 2 sa for siden:
I tillegg til det positive Albertine og jeefern nevner ang. metformin, så virker det veldig fint på huden min. Uten metformin = mer kviser. Lavkarbo + metformin = mye finere hud (og det gjelder sånn "rødhet" og "flamming" i ansiktet også)
Og jeg har også vært hos denne legen og var med i prosjekt når jeg var gravid med nr 1 (født 2003). Hadde allerede startet med lavkarbo da jeg traff henne, og det var hun veldig fornøyd med.
Boxie sa for siden:
Ser at dere også går ned i vekt! :D Kommer det av lavkarbo eller av Metformin? Eller begge deler kanskje. Med høyere energinivå blir det jo lettere å gå ned i vekt også. I allefall så høres Metformin ut som et mirakelmiddel for/mot pco(s). Men jeg bor i Oslo og her har nok ikke kunnskapen om Metformin/pco kommet til legekontorene enda........
Jeg prøver nå med lavkarbo, men kjenner ingen spesiell effekt på energinivå eller vektnedgang enda, heller omvendt :( men så har jeg ikke holdt på særlig lenge heller. Fremdeles kan mye positivt skje :)
Ha en fin dag!!!!!
Jeg fikk et helt hefte med kostråd for Pcos-kvinner fra en ernæringslege ved St.Olavs hospital tidligere i år. Når jeg mottok det og begynte å lese, syns jeg det ble så overveldende mye å ta hensyn til at jeg gjemte heftet bort. Hadde ikke motivasjon nok til å legge om kostholdet da, men nå skal jeg se om jeg finner det igjen!
Kan opprette en egen tråd her, med utdrag fra heftet, om ønskelig. Iløpet av morgendagen, kanskje.
Jeg får også redusert søthunger, mindre matlyst og bedre humør av metformin. Men jeg sliter også veeeeeldig med bivirkninger!
Albertine sa for siden:
Jeg har fått de samme kostholdsrådene og jeg er ikke helt enig i det som står der. Når et menneske har fått påvist insulinresistens (og dermed en konkret, medisinsk grunn til å spise lavkarbo) synes jeg det er rart at man blir anbefalt å spise poteter. Det var også anbefalt å kutte ned på fett, og der er jeg heller ikke helt enig. Men, det er bedre enn å spise cornflakes til frokost og skolebolle til lunsj...
Boxie sa for siden:
Ja, nå maser jeg igjen, håper det er greitt! :) Hvilke bivirkniner får man av Metformin?
Jeg synes også det var pussig at poteter blir anbefalt, det er jo både kaloririkt (i forhold til grønnsaker generelt) og har høy GI. Men forøvrig så hadde det vært interessant å fått høre mer om hva som står i heftet. Kanskje jeg kan få det tilsendt hvis jeg ringer St.Olavs? Hvilken avdeling kan jeg ringe da? Også fint om du kan klippe inn litt utdrag. Jeg er takknemlig for all informasjon! :)
Mum 4 2 sa for siden:
Kvalme, diare og mageknip er vel de mest vanlige bivirkningene av metformin.
Men er det samme hefte, tro? For det står jo tydelig at man skal unngå poteter! Samt at det også står "Tidligere har man trodd at det var et mål å redusere fettinntaket mest mulig. Dette er trolig feil".
Av bivirkninger av metformin så har jeg tarmkramper, luft og konstant diare. Holder ikke lenge på maten, nei... Men den positive virkningen av metformin, gjør at jeg holder ut og fortsetter. Håper at bivirkningene minker etterhvert.
Skal legge ut deler av heftet her, jeg. Det er forøvrig Endokrinologisk seksjon, St.Olavs som har utarbeidet skrivet.
Boxie sa for siden:
Samme bivirkninger av Metformin som en overdose av sukkerfrie drops altså....;) Men så lenge dere også har positiv virkning av det så er det vel verdt det, som du skriver. Kanskje magen etter hvert blir trenet i å fordøye stoffene i Metforminen slik at bivirkningene vil gi seg. :) Det tok feks en god stund før tarmene mine ville akseptere bønner, men nå går det greitt. Og det blir mindre og mindre vulkan for hver gang ved inntak av sukkerfrie drops.
Albertine sa for siden:
Da har de utarbeidet nytt hefte, thank God.jeef-micro sa for siden:
Jeg har ikke hatt så veldig mange av disse "dumme" bivirkningene av metformin... Jeg har fått bedre søvn, mere energi og dårlig matlyst, men ble ikke kvalm før jeg var opp i full dose på 850 mg X3
så da tar jeg to stk.. viss ikke jeg glemmer og bare tar en da :rolleyes:
Albertine sa for siden:
Jeg skal opp i tre tabletter, koste hva det koste vil. Fordelene er så utrolig mange at jeg ikke kan la være.
jeef-micro sa for siden:
jeg greier ikke tre, men er fornøyd med å greie to pr dag...
snoopygirl sa for siden:
jeg har også pcos :hylgrine:
Boxie sa for siden:
Neimenn, er det så ille? Du som har gått ned så mye i vekt! Det virker da som du takler det ganske bra?! :) :) :)
snoopygirl sa for siden:
uff ja syns det er ille jeg....gikk jo ned nesten alt jeg har gått ned første 2 mnd,,,,etter det nesten ikke noe på så lang tid,,,og sliter vettet av meg med den dumme hårveksten,,,,,,,fysjomfysjom.....
Trolljenta sa for siden:
Vekten kan jeg gjøre noe med..
Hårveksten kan jeg gjøre noe med..
Mensen er egentlig bare deilig å være foruten, men den har begynt å komme i det siste når jeg er flink med maten..
Barn vil jeg ikke ha, så det er ingen sorg..
Hårtapet på hodet derimot :nedfor: :hylgrine:
Nett sa for siden:
Jeg har også PCO(S)!! Spennende å lese om Metformin, tror at jeg kunne hatt pos. virkning av det! Har ikke hørt om det før her jeg, så jeg vet ikke hvordan legen min stiller seg til det (er vel egentlig en diabetesmedisin eller???).
Albertine sa for siden:
Hvis du spiser lavkarbo og er i ketose har det omtrent samme virkning som metformin. Hvis jeg er i ketose og prøver å ta metformin samtidig blir jeg fryktelig dårlig, og det er ikke å anbefale.
Nett sa for siden:
Jeg er i kjempebra form når jeg er i ketose - mye mer energi og tiltakslyst, ingen ledd- og muskelsmerter, penere hud, o.s.v. Lurte på om jeg måtte være i ketose for alltid, men da går det jo an å prøve metformin når jeg EN GANG er ferdig-slanket! Så det er ikke lurt å ta det når man går på Atkins?
Albertine sa for siden:
De fleste leger anbefaler å kutte ned på (eller slutte med) metformin når man er i ketose ja.
Boxie sa for siden:
Hvordan opplever du ledd- og muskelsmertene? Jeg har mye syre i musklene og lurer på om det kan komme av pco (har pco, men det er uvisst i hvor stor grad jeg har pcos)
Nett sa for siden:
Jeg har i tillegg lavt stoffskifte, og ledd- og muskelsmerte henger nok sammen med det også. Har mye vondt i nedre del av ryggen/ bekkenet, får lett betennelse i muskelfestene i bekkenet dersom jeg gjør gale bevegelser (støvsuger, raker løv, sitter/ligger feil, o.s.v.). Da jeg fikk diagnosen hypotyrose husker jeg at jeg hadde utrolig smerter i venstre arm, var sikker på at det var senebetennelse - fra skuldra og helt ned i tommelen, men det var ikke det. Den gang forsvant smertene etter en tid på tyroxin.
Nå merker jeg det særlig i venstre hoft og høyre kne dersom jeg ikke er i ketose; intense smerter når jeg bøyer leddet for langt, virker som kneet "hovner" opp og hofta låser seg. Samtidig som jeg blir stiv og tung i hele kroppen. Når jeg kommer i ketose igjen så forsvinner smertene.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.