Jammen bra at det finnes middel mot muskelsmertene. Enten ved medisin eller lavkarbo, for dette hørtes ikke godt ut! Jeg har heldigvis ingen betennelses-smerter, "bare" masse syre og liten energi. Vel, alle har vi vårt. I allefall supert at lavkarbo fungerer så godt for dere!
Jeg har kraftig PCOS, med masse slitsomme blødningsforstyrrelser. Etter å ha gått ned 15 kilo, brukt Metformin i halvannet år og ikke minst smuglet hjem urtemedisinen Agnus Castus fikk jeg eggløsning for første gang på to og et halv år, og ble ufattelig nok gravid på denne ene sjansen. :)
MariaMagdalena - ser du har en gutt født i 2006, ammer du ikke? For jeg har fått streng beskjed fra to leger om at Metformin ikke skal tas når man ammer.
Det sa min(e) også, i nesten 10 år. Men ved en tilfeldighet havnet jeg hos ei som sa "jeg ser hvorfor du kommer ja" i det jeg åpnet døre til kontoret. Jeg var der for noe helt annet og skjønte ingenting, men hun forklarte at hun hadde ledet en forskergruppe på det i mange år, og hun er nok en av de som er mest opplyst på det tror jeg. Har selvfølgelig glemt navnet gremme :(
Hun sa hun kunne se det på meg, både på kroppsfasong og andre ting. I tillegg mente hun eg var insulinresistent selv om jeg ikke har fått bekreftet dette.
Selv om det ikke var så mye mer hun kunne gjøre, så kunne hun hvertfall forklare og fortelle, noe jeg aldri hadde opplevd tidligere. Men eneste løsningen var i følge henne vektreduksjon....
Ikke vår guru da ;) legen jeg (og en del andre her inne) har gått til holder på å skrive doktorgradsavhandling om PCOS og hun er kjempekoselig, flink, og kan utrolig mye om PCOS...
Heisann, jeg bor i Oslo-området og kan ikke møte opp personlig hos denne legen. Kan jeg sende mail til henne eller må jeg ringe? Jeg tenkte det var lettere å forklare "situasjonen" skriftlig eller å ringe når jeg ikke er pasient hos henne.
Jeg lurer på hva som egentlig er kriteriene for å bli sendt på kontroll på sykehuset. Du kan jo kanskje ta kontakt med IVF KK på Rikshospitalet å spørre.. Ikke at jeg synes det hjelper å gå dit, men de har ihvertfall mer kompetanse på PCOS enn mange leger.
Vet ikke om jeg fikk rekvisisjon pga jeg veide 107 kg eller om det var mistanken om PCOS alene..
Tror nok ikke jeg kvalifiserer til et sykehusbesøk. Jeg har jo verken insulinresistens eller er kraftig overvektig (enda..). Men jeg skal prøve en lege i Drammen som jeg har fått anbefalt. Må bare først få overbevist fastlegen (og få henvisning) om at pco ikke bare er et fertilitetsproblem, men også et metabolsk problem.:( (i utlandet er det hormonleger som tar seg av pco, i Norge er det gynekologene......)
hva med Carismas lege da? som hun skrev lengre opp så hadde hun en flink lege i oslo...
Jeg har ikke kraftig overvekt... jeg er overvektig ja, men ikke fryktelig mye... ikke har jeg insulinressistens heller... men jeg fikk resept på metformin, og beskjed om å ta de dersom jeg selv ønsket det...
men det er jo ikke bare metforminen jeg gikk til legen for da...
Tusen takk for gode tips og at dere bryr dere! :) Jeg fikk svar på mailen med en gang (!) fra legen "din" og ut i fra det hun skrev så virket det som at jeg kvalifiserte til Metformin. Jeg kommer til å ta med meg utskrift av den til fastlegen og den legen hun anbefalte i Drammen! Tror jeg må følge denne tråden først. Og fungerer ikke det så tar jeg fly til legen "din"! Jeg er sliten av å være.......eh... sliten! :(
Nå har jeg begynt å tenke lite karbohydrater og lav GI. Pluss at jeg ska trene mye mer kondis og svetting i stede for denne styrketreninga. Vil jo ha muskler, er ikke det, men jeg er jo steike meg muskuløs nok:)
Jeg er inne i en fase der jeg synes synd på meg selv. Jeg skjønner ikke hvorfor alt mulig skal ramme meg og jeg reiser meg opp hver gang, klar for å ta en ny trøkk... Er barnløs, men inne i prøverørssystemet. Skal opp til St. Olavs igjen i september og innen den tid SKAL jeg ned 10-12 kg.
Bare et tilleggsspørsmål ang. BMI. Blir ikke den veldig misvisende?? Jeg har spekk rundt magen, men ikke verre enn at jeg før frokost på en god dag føler meg "vanlig". :p Jeg er 168 høy og 82 kg. Det er jo ganske masse tror jeg. I alle fall når jeg ser på andre som veier ca det samme (les: slankefarmen-amerika). Så tenker jeg... Æsj... Hvorfor i all verden skal dette skjelettet mitt veie så masse?????? Er det virkelig nødvendig:mad: Men mest av alt. BMI`en min sier lite om fedmen... Den tar jo bare tyngden... Eller???
Ser fram til å høre hvordan det går med dere andre PCO/PCOS`ere:)
Også ser jeg fram til å kunne ha et JIPPIINNLEGG hvor jeg kan fortelle at jeg har gått ned noen kilo!!!;)
Jeg vet ikke helt, men BMI måler jo kroppsmassen, og er jo en indeks (pekepinn) ikke en fasit. det er nok derfor det er en viss forskjell mellom øvre og nedre del av normalområdet også.
Jeg har "kraftig beinbygning", men jeg er også ganske kompakt. Fettet mitt disser ikke viss du dytter på det, så jeg ser ikke så tung ut som jeg er, men allikevell rekner jeg at BMI en min gir meg en pekepinn på hvor mye jeg må ned...
Så bra at det er litt aktivitet i denne diskusjonen igjen! Er så stille her inne (jeg bråker ikke så mye selv heller da). Jeg har presentert meg tidlig i diskusjonen, men i korte trekk er dette meg: 31 år, PCOS, pasient hos vidunderlegen i Trondheim, går på metformin 3x850 mg, lite bivirkninger ved resusert karbo-inntak, barnløs (2 mislykkede IVF-forsøk), evig jojo-slanker:mad: , men forhåpentligvis klarer jeg å gjøre noe med det nå! Gikk så fint her i fjor-gikk ned mange kilo! Så skjedde endel ting i livet mitt som gjorde at tanken på riktig kost osv ble litt glemt! Sluttet da også å ta metformin. Og gud bedre som jeg raste opp i vekt!! Så nå er jeg så å si "back to basic" og må starte på nytt!
Lurer på om dere har hørt om "Glycemic index balance" som er et produkt fra Shine club? Fikk nemlig anbefalt å prøve det da har vist seg å ha god effekt på insulinresistens.. .. .. Noen med erfaring? Er det noe i det at det virker eller er det bare tull, tro? Vurderer å prøve det - det kan da iallefall ikke gjøre noe skade?
Ellers vil jeg bare si at jeg følger med her inne og håper vi kan prates litt her. Interessant og motiverende å snakke med andre i samme situsjon som meg selv!!
Produktbeskrivelsen sier: "Natural glykemic inex balance har gjennom kliniske studier verden over vist meget gode egenskaper på balansering av blodsukker" (...) " Forskning viser at Gi indeksen er blitt halvert på enkelta matvarer ved inntak av marine peptider noe som nettopp finnes i Nat. glykemic Index balance (...) Peptider har vist seg å ha en insulinlignende effekt som kan ha stor betydning ved insulinresistens!"
Er litt skeptisk jeg og, men vurderer å prøve. Kan jo ikke skade?
Jeg vet mange tenker at "det kan ikke skade", men hva om det ikke fungerer helt, og så slutter du og da blir det mye værre...
tenker litt slik som med en del slankeprodukt... de setter opp forbrenningen mens du tar de, men så senkes jo forbrenningen desto mere når man slutter... men jeg vet ikke om det er likedan med insulinressistens?
feks så ligger jeg jo på grensa til å få insulinressistens, men har det ikke, og er livredd for å få det dersom jeg starter med noe slikt for så å slutte...
Blander jeg borti litt her jeg. bare lurer på hva man skal mes slike midler når man allrede spiser lav GI mat på lavkarbo. Cluet er jo at kroppenskal kunne omstille seg, hormoner, blodsukker etc stabiliseres ved et naturlig kosthold. ikke ved å ta kunstige tilskudd resten av livet. For tar man slike tilskud jobber jo ikke kroppen selv, den blir kusntig stimulert til å reagere !
[color=#800080][/color]
.....bare lurer jeg .... :snill:
Var usikker selv om jeg skulle bruke Metformin når jeg følger lavkarbo, spesielt ketose, men det skulle jeg faktisk. Beskjeden kom fra Fedon selv. Men de ville følge med på blodprøver da, om jeg faktisk trengte de.
Mum ! Ville bare klargjøre at jeg ikke sidestiller Metformin, som er et legemiddel foreskrevet av lege, og kosttilskudd hvem som helst kan kjøpe og ta. :o
[color=purple][/color] Carisma !
Metformin gis som regel til pasienter med Diabetes type II, men også til de som, har PCOS og/eller insulinresistens. (Insulinresistens hører med ved PCO syndromet, men man kan ha insulinresistens uten å ha PCO) Det eneste metformin/Glucophage gjør, er at den øker insulinfølsomheten i vevet ditt. Det vil si at insulinet virker bedre rundt om i kroppen. Det vil igjen si at du ikke trenger å produsere så mye insulin. Man tar metformin for å avlaste bukspyttkjertelen (omtrent det samme som skjer ved ketose). Når insulinet ditt kryper nedover, så vil det være lettere å gå ned i vekt. Det står t.o.m. vektreduksjon som bivirkning i pakningsvedlegget....
Det sies at det ikke er vits i å ta Metformin om man er i ketose, da ketosen i seg selv senker insulinnivået. Men jeg tror mange tar den allikevel, og har god effekt.
Det har en klok person her inne forklart meg..
Noen får også medisinen uten å ha fått diagnose insulinresistens, men det er fordi insulinresistens ikke er en bestemt ting som påvises av en test. Det er flere faktorer som må være tilstede, - uten at jeg kan gi noen nøyaktig forklaring......
[quote=Nille]Mum ! Ville bare klargjøre at jeg ikke sidestiller Metformin, som er et legemiddel foreskrevet av lege, og kosttilskudd hvem som helst kan kjøpe og ta. :o
Jeg skjønte det Nille. Men siden det har vært mye snakk om metformin i tråden, så ville jeg bare nevne det. Ordla meg litt klønete bare. Mente som sagt kosttilskudd jeg også.
Så mange her med PCOS, jeg også.
Men det er ikke noe problem for meg, vil ikke ha barn, og de fleste leger jeg snakket med sa at det skulle gå bort hvis jeg gikk ned nok i vekt...
fikk diagnose i '99 nettopp før vi skulle gifte oss. Største problemen for meg er at kroppen ikke funker som det skulle.
Jeg bruker p-pillen og får mens hver 7 uker (6 uker på en uke av)
ALdri hadde tenkt at PCOS hvar grunnen til andre symptomer, tenkte mer at overvekt var årsaken til dette....
overvekt tar seg jo av hormoner og ubalanserer hele kroppen.
Her er noen symptomer som kan forekomme. Selvfølgelig ikke alle på en gang eller i like stor grad: [CENTER][CENTER]Symptomer som kan forekomme ved PCOS:[font='Trebuchet MS'][/font][/CENTER][/CENTER]
Insulinresistens
Konsentrasjonsvansker
Høyt blodsukker
Høyt kolesterol
Risiko for å utvikle Diabetes ll
Forstyrrelse av menstruasjonssyklusen lange/korte intervaller
Endometriose
Uteblitt menstruasjon
Mangel på eggløsning
Forstørrede eggstokker
Glukoseintoleranse
Hormonell ubalanse
Økt risiko for abort
Lav progesteronnivå gir uavbrutt østrogenproduksjon
Overvekt
Depresjon
Migrene
Stoffskifteproblemer
Uforklarlig og ukontrollerbar vektøkning / overvekt (som leder til at mer østrogen produseres)
PMS symptomer
Dårlig/nedsatt forbrenning
Emosjonell ustabilitet, irritasjon, depresjon
Forandringer i personligheten
Hovne hender, føtter og ansikt
Problemer med magen (avføring, dvs. hard mage etc.)
Fysisk / muskel svakhet
Lav kroppstemperatur
Håravfall
Tynt hår
Langsom puls
Vann i kroppen som gir hovenhet
Trøtthet
Dårlig/nedsatt hukommelse
Økt vekst av kroppshåret
Høyt testosteronnivå
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.