Jeg mistet plutselig alle hemninger, og tenkte at jeg driter i hvordan det går om jeg sprekker... Og plutselig hadde jeg spist gotteri og litt popcorn, samt bestilt meg en pizza... Huffameg! Men litt deilig også, å være litt crazy for en kveld!!! hehe...
Ja, det er det jeg er redd for, at jeg skal skli ut... Jeg har vært i ketose i 2 mnd nå, så jeg er spent på hvordan det blir å komme ut av det, samt det å komme i ketose igjen. Lurer på om jeg får noen bivirkninger... Da jeg starta, var jeg i skikkelig dårlig form i 1 uke.
Men syns også det er litt deilig med en sprekk. Føler jeg har litt ferie om du skjønner. Føler at jeg er meg selv igjen. Er litt gladere, rusa på sukker!!! hehe...
Har du spist litt lite i det siste? Eller var det følelsesmessig påkjenninger som utløste det? Eller har du vært litt for disiplinert at du følte behov for å komme ut av tvangstrøya? No pressure.
Det var faktisk toppen av kaka som skjedde! Har vært frustrert over tid for noe personlig, og så kjente jeg veldig behov for å gi f... Og nå er jeg blid som en sol, og ikke så frustrert!
I tillegg så er jeg så uttrolig lei av kjøtt, grønnsaker og saus!! Lei av å tenke på hva jeg skal lage meg. I går bakte jeg Lollipops brød, og så ble det så mislykket. Nesten alt av det lavkarbomaten jeg prøver, blir bare litt godt. Savner noe skikkelig godt!! (men unntak av noen retter...).
Jeg syns det er deilig å ha gått ned 14 kg, men syns det med maten er pes. Skulle ønske jeg kunne finne en dagsmeny som jeg likte godt! (Mulig jeg er elendig kokk altså... ;) )
Ps, i tillegg så har jeg også vært veldig disiplinert i 2 mnd, uten noen sprekker. Så jeg føler at jeg "fortjener" en sprekk ;)
Reaksjoner:
Det varierer, noen reagerer ikke på noe vis.
Mens andre av oss kan få magekramper, diarè/forstoppelse, masse vann i kroppen og muskel og leddsmerter. Og noen står gjerne stille på vekta i mange uker etterpå.
Husk at ikke alle er like. Jeg reagerer mye, men jeg er jo både ekstremt overvektig, har ME, reagerer på gluten og blir helt i koma av gluten og sukker( i blandt så bortevekk at jeg knapt vet hvor jeg er eller klarer å komme meg opp av stolen og i seng). At vekta stopper driter jeg i, jeg har hatt mange sprekker de siste årene, men det verste er den komatilstanden, vannansamlinger( ikke så kult når fingrene er så stive at man mister krus og kopper) og leddsmerter.
Da skal jeg sprekke på julebord i morra. Skal spise masse desserter til jeg antakelig spyr, eller på grensen. Deretter skal jeg drikke så mye alkohol at jeg blir dårlig, vondt i magen og diare hele dagen derpå. I tillegg skal jeg forspise meg på alskens greier.
Deretter skal jeg veie meg på søndagen og se at vektnåla gikk opp en kilo eller 2. Glemte nevne at det er nettopp dette som gir meg motivasjon til å stoppe selvsagt.
Innta fosterstilling i en uke og blodangre på festen og løpe ræva av meg for å hysterisk bli kvitt de 2 kiloene jeg har jobbet i 5 mnd med å bli kvitt.
Men vet dere hva? Det er verdt det, hehehe. Er bare fett som er lett å bli kvitt etterpå.
Håper du klarer deg med en kveld, jeg har holdt på i ei uke nå:( Tenker hver morgen at nå må jeg inn på rettspor igjen, men så putter jeg alt mulig rart inn i denne stakkars kroppen min.:mad:
Ei som har vært "av vannvogna" i ei uke allerede er på vei inn i en ond sirkel. Bare å sjekke bloggen og profilene til mange jojoslankere her inne det!
Historien lyver ikke dessverre, da må man til med kraftig lut.
Bedre å være ærlig enn å lure seg selv, som veeeldig mange her inne har gjort og gjør fremdeles. Er du ikke enig? Selv om det høres brutalt ut, det har jeg jo ikke nektet for. men det er sagt i beste mening.
Jeg skulle ønske at jeg var en ufeilbarlig superman sånn som Hypah. Som aldri "sprekker", som er kongen av viljestyrke og nyter sitt eget speilbilde i sine slim-fit-klær. Som kan ALT om ALT, og har fasiten på det aller meste.
Så viljestyrke er kraftigere lut mener du? Bevissthet rundt situasjonen mener jeg er viktigst. Man får ikke hentet fram viljestyrke om man velger og være bevisstløs i gjerningsøyeblikket. Altså - bevisstløshet i denne sammenhengen vil være lik "jeg velger og ignorere hele problemet foreløpig". Så da gjelder det og "våkne opp" i tide og gjøre det man vet er riktig. Har lite med viljestyrke og gjøre etter min mening.
Dessuten burde vel du som har så mye erfaring med så mangt se at individer har individuelle behov når det gjelder motivasjon. Noen blir tent av å bli brølt til - "du vil vel ikke bli feit igjen!" - mens andre går i vranglås om man bruker samme metode. Forståelse av hva som skjer når man tar et par feilskjær vil gjøre det enklere og kommet tilbake til den stien man jo egentlig allerede har valgt at man vil være - men det må skje av egen bevisst, fri vilje. JMO.
Ooh, da er jeg glad jeg har "sprukket" fra mitt gamle høykarboliv :D
Spiste forresten kake i går, ca 100 gram med slik smørkremkake med sukkermandelbunn. Himmelsk, men ikke noe bedre enn med lavkarbovarianten. Men var i en begravelse så det passet seg vel ikke med alt for mye lavkarboklaging akkurat da....
Åhh, utifra en annen tråd gikk jeg utifra at du fortsatt mente at det ikke er noe slikt som en "sprekk", at det bare er en fraskrivning av ansvar for egne handlinger og et tegn på svakhet? Sier du at du er...menneskelig? :confused:
Og det er selvsagt ikke noe galt i å nyte sitt eget speilbilde. Selv ville jeg imidlertid fått problemer med å få på meg mine skinny jeans og tettsittende topper med et virkelig, virkelig gigantisk ego.
Enig i det Nerthus, du representerer den ene siden mens jeg representerer den andre siden. Hos enkelte fugerer pisken, hos andre må man jatte med. Du tar den ene rollen (sammen med veldig mange andre her inne) jeg har tatt andre rollen (veldig få her inne). Det vil si begge sider av en sak....det betyr IKKE at jeg har mindre empati enn andre, tvertimot.
Hverken jeg eller andre er her inne for å ødelegge hverandre. :)
Jeg får så mye kritikk for å gå mot strømmen, så for å overleve må jeg følge strømmen av andre her inne ;) og bruke terminologi som er sosialt akseptert her inne, enig?
Jeg er sikker på at du vil være mye flottere med tettsittende klær enn store flagrende. Med det siste så virker man bare enda større enn hva som faktisk er tilfellet (men ikke inne i eget hode kanskje, men for oss andre utenfor derimot...)
Siden jeg har en bmi langt under øvre grense for normalvektig, går jeg ikke så mye i store, flagrende klær. Men hvis jeg hadde et ego som ditt, ville jeg nok ikke funnet noe som passet selv i butikker for ekstra store størrelser.
Og, ang. å følge strømmen, så tror jeg du burde trene litt mer på akkurat dét. Eller, du kan praktisere dét du gjorde i en annen tråd, stillhet. Jeg tillater meg å snakke for mange brukere her når jeg ber deg vurdere å gå for "stillhet" langt oftere.
Vi er jo bare mennesker, så en sprekk en gang iblandt er jo uunngåelig. Samme hvilket kosthold en har. Jeg har alltid vært veldig glad i sjokolade, og skjeier ut med det en skjelden gang. Spiser lavkarbo mat, så vanlig sjokolade er jo ikke lov. Sjokolade er jo usundt i store mengder uansett kosthold det da. Poenget mitt er at det er lov å sprekke en gang iblandt uansett kosthold, det er det vi spiser daglig som teller. :)
Så hva er det som får deg til å tro at det i dette tilfellet var "din"metode som var den riktige? Jeg tar ingen bestemt "rolle" - jeg ser an hver enkelt situasjon og prøver utifra erfaring og kjennskap til den enkelte og finne ut hvilket råd som vil gi personen mest nytte.
Så langt har jeg fått svært mange hyggelige tilbakemeldinger om at jeg har "truffet" riktig også.
Tror vi har forskjellig oppfatning av ordet empati. Men etter å ha lest meg gjennom dine innlegg siden du ramlet innom her har jeg forstått at det er ganske mye du og jeg har forskjellig oppfatning av.
Aner ikke hvorfor du drar inn dette med å "ødelegge" hverandre, etter to år her inne er det ihvertfall ikke noe tema som jeg er kjent med. Og hvem er disse "andre" du snakker om?
Jeg får også mange hyggelige tilbakemeldinger om at jeg har truffet med mine synspunkter gitt. Ja, du og jeg har temmelig forskjellig oppfatning av ting og det er akkurat det som er så vidunderlig med mennesker. Vi er forskjellige, jeg aksepterer forskjellighet og du har et syn jeg virkelig respekterer. Regner med du respekterer mitt også.
Jeg har overhodet ikke sannheten, hva er det som får deg til å nevne det? Har aldri sagt at min metode er den riktige, det må den som mottar si noe om i så fall. Noen liker den, andre liker den ikke.
Verre er det ikke. Krever man bli dullet med så duller jeg, krever man bli presset, ja så presser jeg. Du gjør vel også det, naturlig å tilpasse seg.
Noen liker mora andre datteren, ingentigng er mer riktig av de to...
Ser du de grønne prikkene som står i feltet, under nicket ditt?
Det er såkalte ryktepoeng, liker man et innlegg kan man trykke på vektskåla (også i det grønne feltet, under navn og grønne prikker) og gi vedkommende et positivt ryktepoeng. Som en annerkjennelse :)
Skal vi sammenligne dine og Nerthus antall grønne prikker? :p
Er det nå jeg skal sukke litt og lure på hvor din humoristiske sans er?
Kan`ke skjønne du ikke skjønner at jeg var morsom og sånn ;)
At DU ikke oppfattet det, er vel ikke MIN feil?
Synes forøvrig du er ganske flink som klarer å skrive navnet mitt riktig nå! :ja:
hehe, her var det mye action plutselig! jeg kjenner at hodet mitt ikke klarer å følge med når jeg leser... Kanskje for mye av karbo? Men håper det ikke bryter ut i full krig her da ;)
Jeg fikk nå, for første gang på 2 mnd., LYST til å gå meg en tur!! Tror jammen meg karboene har satt sving i kroppen jeg... MEN kjenner at leddene begynner å verke igjen... Og magen blir full av luft. Og for å ikke snakke om hvor ekkel munnen føles av sukker... Så karbo er ikke godt for kroppen, bare for energien og gleden, og dere skjønner... Nå går jeg meg en tur, ikke finn på noe tull her så lenge da, hehe ;)
Ja, jeg føler meg rett og slett syk når jeg skeier ut med høykarbo nå. Vondt i hodet, kvalm, svimmel, hjertebank, muskelverk og tåkehjerne. Ble litt overrasket over at reaksjonen skulle være så sterk, men det er jo på en måte bra at man nå klarer å kjenne hva høykarbo egentlig gjør med kroppen. Lettere å holde seg da. Men det er jo også en viss "rus" eller kick som du sier! Litt facinerende å kjenne på kroppen hvor stor forskjell maten man spiser virkelig kan gjøre :)
Takk for at du fortalte om sprekken Marella. Det var godt å høre på en måte. Skjønt jeg ønsker ikke at folk sprekker..Men jeg er så nær en sprekk selv..at jeg ikke helt vet om jeg holder ut. Har lyst på så mye..Jeg er borte og åpner kjøleskapdøra stadig vekk.. Det ligger noe godt ..og "ulovlig" for meg der.
Jeg lovet meg selv en belønning når jeg kom under 80kg.. Men det var ikke helt lurt..
Fikk bare lyst på mer..mer..og enda mer.. etterpå. Holder stand enda.. og håper og tror jeg klarer dette videre.. Håper det går greit med deg og.. Vi må bare stå på alt vi kan å holde oss inne på rett spor. Vi vil jo bli slanke..eller i allefall slankere enn nå???
Høykarbofolk (ala Grethe Roede f.eks) skeier definitivt ut dersom de spiser mye fett forresten.. Ser at det bare ble ledd bort, men det er faktisk helt sant: Dersom du går på en diett og du bryter denne, vil det kalles utskeiing.
Jeg har mine egne betraktninger om utskeielser. Det er en kjennsgjerning at de fleste av oss er menneskelige, og før eller siden vil føle trang til å gi seg selv noe de har nektet seg lenge. Man blir lei av å være så utrolig flink og prektig hele tiden, det koster å være standhaftig over tid! De store forandringene som skjer med kroppen i en vektnedgangsprosess er også vanskelig å takle mentalt; plutselig blir man oppfattet annerledes av andre. Uansett hvor velkommen vektnedgangen er, tråkker man ut av comfortsonen og inn i det "ukjente". Det er noe trygt i å ha det slik man alltid har hatt det - og ofte er vi våre egne verste sabotører.
Jeg tror det er viktig å unne seg selv nedgang, framgang og suksess. Og ikke tenke at "dette får jeg ikke til likevel, jeg klarer jo ikke å stå i mot hveteboller". For det gjør man jo. Hveteboller inneholder ingen livsnødvendige bestanddeler. Snarere tvert i mot.
Jeg er stor tilhenger av å skeie ut i svært kontrollerte former. Jeg skeier aldri ut dersom jeg ikke har bestemt meg for det på forhånd. Jeg har også bestemt meg for hvor mye jeg skal skeie ut. På den måten slipper jeg den dårlige samvittigheten etterpå, og den vonde sirkelen der man tenker at "nå har jeg jo allerede spist de dumme bollene, løpet er kjørt og jeg har lyst på spaghetti også!". Så lenge utskeielsen er planlagt og jeg har begrenset meg til dét jeg har bestemt meg for, koster det meg ingenting å fortsette der jeg slapp etterpå. Jeg tror jeg ville hatt større problemer med å hente meg inn igjen dersom jeg gikk på en smell hvor jeg ikke greide å motstå en fristelse. Men om det nå skulle skje - vel - det blir jo ikke noe BEDRE av å fortsette smellen :)
Jeg tror det er lurt å planlegge utskeielser slik som du sier... Jeg hadde tenkt å planlegge det, og har tenkt tanken en stund... men plutselig på 2 minutter, så var all den tanken borte, og jeg bare tok en sjokoladebit i full fart! Deretter en til, men syns ikke sjokoladen var så god. Ble til at jeg spiste litt gummi, en neve potetgull, en neve popcorn, en neve brendte mandler og en lavkarbo sjokolade muffins med 2 ss vaniljeis og litt krem. samt 2 stykker pizza. Ja, det ble en del, men likevel ikke så alt for mye i forhold til hva jeg kunne spise av gotteri før i gamledager... Føler nå at jeg ikke skal ha noen problemer med å styre unna i morra, men det føler jeg alltid når jeg er mett og trett... Fikk iallefall gått meg en tur på 40 minutter i bakker da, og det hadde jeg ikke gjort om jeg ikke hadde spist sukker først. Kjenner pulsen er raskere av sukkeret, og fikk litt hodepine, litt stive lett i fingrene og i leggene, og litt vondt i magen. Men egentlig ikke så mye.
Jeg er ogås offisielt ute av ketose nå. Fikk for første gang helt nøytral stick. Men håper at jeg er fort back in business! ;)
Er helt enig at det er viktig å unne seg nedgang, framgang og suksess... Har ikke selv blitt så tynn at noen venner eller familie reagerer på det, så kjenner meg ikke igjen i det du skriver, men tror deg. Men skjønner hva du mener med å være sin egen saboør.
Jeg har i kveld tatt bilder i samme klær som før jeg gikk ned 14 kg. Jeg ser stor forskjell i ansikt, hals, skuldre og rompe, men magen har ikke krympet så veldig mye. Men den forsvinner vel håper jeg... MEN; jeg skal aldri bli så stor i ansiktet igjen!! Huff, det var ikke et pent syn å se et stappmett tryne full av vann av all sjokoladen!! Nå er jeg nesten "meg selv" igjen i ansiktet, og kroppen følger vel også på etterhvert....
Hei Marlykk :) hehe, skjønner at du ikke ønsker at andre skal sprekke da. Skjønner hva du mener ;) Mitt råd til deg er å kjenne etter på deg selv om du er sterk nok til å kunne bare sprekke en dag, eller om du tror at du ikke klarer å fortsette som før etter det. Jeg har tidligere ikke følt meg sterk nok, og har derfor konsekvent holdt meg unna alt av fy-ting. Men nå føler jeg meg så godt i gang, og sterk, at jeg er ikke så bekymret for morgendagen.
Belønning etter nådd kg burde være nye klær eller noe lignende, fremfor mat, men jeg skjønner hva du mener.
ps, kanskje lurt å fjerne fristelser i kjøleskapet om du føler deg svak? Det er jo ikke verdt det... Lykke til så mye, håper du klarer å gjøre det som er best for deg selv :)
Ja, det er jo helt uttrolig hvordan kroppen reagerer på mat! Håper jeg slipper en bakrus i morra, hehe. Jeg ble også litt svimmel etterpå, men har gått over nå.
Men noen ganger er denne rusen god, akkurat som med alkohol, selv om det har sine bivirkninger. Men lurt å vurdere om det er verdt det, og evt hvor ofte. Man kjenner jo seg selv best, så man må jo bare vurdere selv. Lykke til videre :)
Vil bare si at i dag her jeg vært flink igjen, og at jeg allerede er tilbake i Ketose :) Målte beige i gårkveld, men i dag er sticken lilla igjen... Ingen bivirkninger i dag. Kun vektøkning på 0,6 kg...
Flink du er! 0.6 kg opp er jo ikke så ille heller, selv om det bare er snakk om vann. Er nok vanlig å øke mye mer enn det etter en utskeielse.. Hvis ikke det bare er meg :p
Problemet mitt er at det sjelden blir bare en dag, men jeg gir ikke opp. Det var lettere å holde kostholdet da jeg hadde mye å ta av. Jeg er egentlig veldig fornøyd, men trenger å ta av 8-10 kg til.
Jula som kommer kan sikkert bli en prøvelse for mange. Man kan forberede seg godt, lage lavkarbomat -og kaker/snacks og som jeg: bestille hvilken mat jeg vil ha hos mamma når jeg kommer:)
ja, jula blir sikkert vanskelig for mange. Men jeg har bestemt meg for å ikke overdramatisere jula... Med det mener jeg at en dag er en dag uansett hva den heter. Så fra morgen til kveld så er det like lang tid, med like mange måltider. Jeg tar dag for dag, og måltid for måltid. Og så tenker jeg; Jeg har da kost meg nok tidligere i livet ;)
God ide. Jeg synes jeg koser meg mest nå,jeg, på fettrik mat. Yum yum:) Har unngått det helt siden jeg var 16, og er nå 39. Vi kan jo spise nesten alt som er godt, da. Og hvis noe er utenfor lista over lavkarbovarer kan man jo bare begrense mengden så blir det ikke mye karbo likevel. Herlig. Nøtter f.eks, man trenger ikke spise 100 g, man kan spise 20 g., og tenke det er helt lov og kan gjentas. Samme med sjokolade (tgatose eller hjemmesøtet helst,da). Nyt, nyt:) Jeg spiser litt ost til hvert måltid,jeg fordi det er sååå godt. Har alltid minst tre sorter i kjøleskapet å velge i. Nå er det greddost, ridder og norvegia der.MMMMMM:) Tar max 24-34 g hver gang så jeg ikke blir intolerant.
Ja.. jeg belønnet ikke meg selv sååå mye galt..trodde jeg.. Men det ble 1/2 eple to dgr etter hv.andre..og fire pannekaker..(det spakte himmelsk godt..
Ble 2-3 pannekaker neste dag og.. Så veide jeg meg torsdag..(har veiedag mandag) vekta pekta 1,7kg opp:eek:
Da stramma jeg inn tvert.. Men denne dagen kom alle lystene og det var kjempevanskelig ..Men det gikk bra..fredag litt lettere.. lørdag og i dag.. ingen problem tilb i full ketose.. Helt ok med bare vann nå..
Blir jo spennende med veiing i mårra da.. Men jeg skal ikke fortvile om pila peker litt feil. Jeg vil ned..og går videre med krum hals..
Lykke til alle andre og..:)
Vil bare fortelle at jeg angrer på utskeielsen på fredag... Har gått opp et halvt kg, og har ikke gått ned etter fredag. I dag er det tirsdag. Jeg gikk tidligere ned hver dag før utskeielsen... ca...
Målet mitt om å komme under 100 kg før jul, kan bli vanskelig å nå... :(
Du klarer fint 1.6 kilo til jul, ihvertfall til nyttår! Innskjerping, en gjennomgang av hvordan du skal spise riktig - du har jo kunnskapen - og en fandenivoldsk innstilling om at dette skal du vise deg selv og alle andre at du klarer! Bestem deg for "utskeielser" (a la lavkarbo) i jula på forhånd, og gå gjennom mentalt andre fristelser som vil komme din vei, så er jeg sikker på at tickeren din 1.januar tipper under 100!
Blir jo ikke lettere om du har disse utskeielsene heller da. Tror det beste ville være å kutte de ut kanskje? La de ligge til du når de mål du setter deg. Hvis du eksvis har et reelt ønske om å nå under 100kg før jul, så fikser du det om utskeielsen kan vente til etter jul. Da vet du jo med deg selv at du faktisk kan klare å nå et mål du setter deg også? Og akkurat da så fortjener du jo en liten utskeielse ;)
La oss ødelegge denne tråden og nå da med usakligheter. Hvis du passer på dine egne saker, så skal jeg klare passe på mine, ok, enig? Skjerpings, Charlott! ;)
Det er du som trenger en kraftig skjerpings, Hypah! Det ender med krangling i de fleste trådene du kommenterer i og det er ikke en tilfeldighet. Det er gjerne initiert av deg, du er en mester i å terge på deg andre. Dette ødelegger trådene. Slutt med det.
En sak har alltid 2 sider, men admin virker for meg, tydeligvis kun interessert i den ene siden.
Anyway, kan du bekrefte eller avkrefte admin, at jeg skal passe på meg selv, så kan andre passe på seg selv også? Det er det eneste jeg ber om for fremtiden så skal jeg, for min del, love at dette kan bare bli bedre.
lol!!! hehe, dere må bare spore av så mye dere vil for meg! Jeg smiler mens jeg leser, samtidlig som jeg holder pusten litt! Vil ikke at noen skal bli såret eller bli uvenner, hehe... Men tipper dere ler og har det artig mens dere krangler så fillene flyter!!! :)
hei igjen, dette er meg igjen... Jeg går ikke ned, bare opp etter utskeielsen... Nå en uke siden ca... Dette er ment som advarsel til dere andre som ønkser å skeie ut... Ikke verdt det ;)
Håper jeg snart går ned igjen, ellers kan dette bli tøft kjenner jeg. Er så lei av maten her, savner "rusen" av karbo... ;)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.