Hvor mye pleier dere egentlig å bruke på julegaver til hver person? Og hvem gir dere gaver til?
Jeg har ikke så mye penger å bruke, men får ofte litt dyrere gaver selv...
Også er det noen personer jeg møter maks en gang i året, om så ofte engang, og aldri har kontakt med ellers, som plutselig stikker innom med julegave og forventer en i retur... Er det egentlig nødvendig?
Vi gir kun til familien, vi har ikke råd til mere.. Og vi er en stor familie, jeg har 3 søsken og mannen 7.. Vi gir til de barnløse søsknene, barna til de med barn på mannens side og siden jeg har kun en søster med barn får hun og barna og våre foreldre.
Budsjettet er i grunn lik null i år, det tas av matbudsjettet vårt.. Sånn det er nå har vi egentlig ikke budsjett til mat heller.
Jeg lager mange gaver i år og har ellers vært på salg og funnet fine gaver til tantebarna mine.
Vi kommer nok til å bruke +-2000kr på gaver i år. Skulle ønske jeg hadde 3000kr til.
Ellers kan du jo lage noen venninegaver og ha i bakhånd, hva med et glass med salte eller brente mandler? Hjemmelagde karameller? Bringebæreddik? Slike ting koster lite, men de gleder som regel mye!
Har du ikke råd, så har du ikke råd. Men jeg kjenner på de samme følelsene som deg. Jeg vet at mine foreldre har kjøpt gaver til våre barn for langt mere enn vi vet vi kommer til å få til, den følesen er grusom:( Men samtidig, jula handler IKKE om gaver for vår del!
Her ser det ca sånn ut:
Til Kjærsten: 500 til han og 500 til feriekassa(fra hver av oss)
Til Emma-Sophie: 170 kroner i år. (hun er 2 og skjønner jo ikke dette med julegaver uansett, så da kjøpte jeg noe hun ville sette pris på, fremfor noe jeg ville bli blakk på bare fordi at det hadde "passet seg" med mer.)
Til mine foreldre: ca 400-500
Til hans foreldre: ingenting (de er ikke gave eller julemennesker)
Til 2 onkel/tanteunger: ca 600 kroner (tilsammen)
Hans bror: ca 500
Min bestis og ungen hennes: ca 800
Andre får ikke noe annet enn en klem, grøtfest og ønsker om en god jul og et godt nytt år:p
Mitt julegavebudsjett er på 1000 kroner, og jeg har holdt meg fint innenfor der. Er ikke tilhenger av tvungne gaver som ved jul f.eks. Jeg gir heller gaver spredt utover året til unger og mann, i stedet for og vri hodet for og finne et eller annet akkurat til jul.
Vi har en hel haug med folk å kjøpe til i år... I tillegg har jo husstanden økt med en person som skal ha gave til alle også. Gavene fra han ligger vel på pluss/minuss 200 pr pers. Litt mer til mormor og morfar for de har hjulpet oss veldig i år.
Ca 300 pr pers til de voksne (er planen, blir alltid mer!), dvs foreldra mine, faren og stemora til sambo, bestemødrene mine, dama til broren min og søstra til sambo. Litt mer til broren min siden han reddet bilen vår da den totalhavarerte... Mellom 1000 og 1500 fra meg til sambo, samme fra han til meg tror jeg. Og ca 500 fra lillegutt til pappa'n.
Også er det et par hundre til samboeren til søstra til sambo, og det samme til hver av døtrene hans. Og ca 400 til han de har sammen som samboe er onkel til. Og 2-300 til halvsøstra til sambo, og det samme i bursdaggave til henne (22. Des....). Jaja, det drar på!
Hva vi kjøper for til lillegutt veit da fåglarna... :confused: veit ikke hva jeg skal kjøpe heller. Men det blir vel kjapt en tusenlapp eller to.
Jeg har noen venner jeg bytter med. Bruker å beregne maks 100 kr per pers. Men jeg gjerne mottar nyutgitte bøker, DVDer og store gavepakker fra Bodyshop o.l. Så da føler jeg meg litt gjerrig, men lever jo på minstepensjon:o
Også har jeg to stesøsken, hvorav den ene er gift og har tre barn og den andre er singel. Har ingen kontakt med noen av dem, men hvert år dukker hun ene opp lille julaften med gave fra dem alle sammen. Det kan f.eks være en pocketbok.
Og da forventes det at jeg skal ha en gave til hver av dem. Og det blir jo både veødig dyrt og urettferdig for meg...
Joda, det går jo sikkert fint. Kan jo bake noe også, kanskje:)
Men så må jeg jo fortsatt ha noe til hun som er singel, så blir det hundrelappen mer med en gang.
Jeg kunne kjøpt flere pocketbøker for alt det koster meg å gi dem hvert år...
Tomme syltetøyglass er fine å fylle med brente mandler, salte mandler e.l. Knyt et rødt bånd rundt - og vips har du en gave som kan være til hele familien :D
Tja hvor mye?
Sønn får gave til 1000,- for det er noe han trenger
døtrene har foreløpig fått 3-400 kr, og får vel gavekort på 500,- itillegg
Kjekken får noen hundrelapper, (genser og t-skjorte med ønsket motiv)
Mor får vel også litt, så langt 2-300..
Barnebarna får jo også sitt.
Begynnte i god tid slik at ikke alle utgiftene kommer på en gang. Men mye penger er det jo, selv om jeg gjerne skulle gitt dem hele verden! :love:
Venninner har jeg sagt jeg ikke gir mer, og er det noen andre jeg ønsker å glede, gir jeg en plante eller noe enkelt. :ja:
Mannen og meg gir ikke gaver til hverandre lenger så budsjett på 0,- der
Ungene får ca 1000-1500,- hver
Foreldre ca 1000,-
Søsken får ikke lenger, tantebarna der ligger vi på 200 - 500,-
Venninner ligger på 300,-
Men i år skal jeg lage selv.
F.eks: Marinert hvitløk, sambalolek, blande det tørre til noen muffins og pakke i søte poser og legge ved fremgangs måte på hva hun må ha i og noen søte muffinsformer ved siden av. Bare fantasi som setter grenser. Kankje noen får miksen til et lavkarbobrød eller lignende, kommer alt etter hvem som skal få. Så velger jeg å legge ved noen søte ord og innpakkning.
Mamma og pappa: ca 400 til hver
Søsken m/partner: ca 400 til hver
Venninner: 150-200 til hver
Kjæreste: 1-3000 avhengig av hva han trenger. Denne gangen blir det nok nærmere 3000
Andre: ca 100
Foreldre ca 600-700 kr
Barn ble litt dyrt iår 1800 kr pleier å ligge mellom 1000-1500 kr pr stk
Svoger/svigerinne 800 kr tilsammen også litt overskredet budsjett iår :( vanligvis 600
Farmor ca 300 kr
Niese og nevø ca 800 kr tilsammen
Mannen vanligvis mellom 1000-3000 kr alt etter ka han/vi trenger ;) iår lurer jeg på ski eller et anlegg til stuen da han har ønsket seg det lenge da vi ikke har et stereoanlegg.
Mine brødre og deres koner kjøper vi egentlig ikke gaver til men jeg liker og kjøpe gaver og elsker og gi vekk gaver ;) så har kjøpt en liten sjokoladefondue til kvart par og så tenkte jeg lage en liten eske med bountysjokolade til kvar :)
Bruker en del på julegaver, men jeg kjøper over flere måneder og så går jeg ikke og kjøper alt mulig til barna resten av året, så da syns jeg at de kan få litt ekstra hvis det er noe veldig spesielt de ønsker seg men de skal jo ha for likt beløp, det er viktig det, ingen forskjell her i gården :)
Jul er jul og i januar er man fattig :) sånn er det hos oss :)
Min søster og svoger tjener 10-20 ganger av det jeg og sambo tjener. Jeg regnet på julegaveutgiftene og fant ut at hvis jeg brukte 15-20 kr på gaver til dem så tilsvarer det 300-400 kr i gave fra dem. :o Så hvis jeg da bruker 400 kr på dem skulle jeg da få noe tilbake som tilsvarer 4000-8000 kr?? Aldri i verden!!
Lille Gubben - tja, jeg finner stadig ting jeg synes han trenger eller som det hadde vært morsomt å gi ham så jeg ender sikkert på rundt 2000,- til ham tenker jeg
Ungene - host Foreløbig har jeg vel kommet opp i ca. 1200,- pr. unge, men morshjertet er så bløtt at jeg ikke er overbevist om at jeg er ferdig...
Far m/sambo: 500,-
Søsken: ca. 300,- hver
Et par venninner og kolleger: hjemmestrikk, garnkostnader (ikke store ting så det blir ikke allverden)
Div. andre - hjemmestrikk eller noe som ikke koster skjorta. Heldigvis har jeg bare venner og kjente som vet at de ikke får kjempedyre gaver fra meg og som blir glade for det de får. :) At voksne (andre enn partner, det blir litt spesielt synes jeg) skal gi hverandre steindyre gaver til jul synes jeg er bare tull!
I år er jeg veldig på etterskudd med julegaver, og da blir det dyrt :(. Jeg pleier å være flink til å finne tilbud gjennom hele året, og da blir ikke den samlede summen så stor.
Senhøstes pleier vi å dra en tur over til Sverige, og der hamstrer jeg Belgiske trøfler eller annen sjokolade til onkler og tanter. I år ble det 14 pakker belgiske trøfler til 18kr eska. De fikk det samme i fjor -og tilbakemeldingene var at de var veldig gode. I tillegg har -nille servietter til 5 kr pakken nå, så det blir også med i gaven. Dermed fikk jeg unna en haug av julegaver til 23 kroner stykket. I tillegg vet jeg at de som får gaven synes at konfekten smaker godt.
Ellers handler jeg ofte på salget i januar -da er all julepynt som regel med 50-70% rabatt.
Problemet vårt er at vi har så innmari mange på julegavelista. Siste opptelling viste 41 gaver utenom de som går internt i huset her, og da nytter det ikke med dyre pakker.
Nå har jeg planene klare for en del av julegavene til neste år, jeg. Gudforeldrene til ungene får litt større gaver (rundt 200kr stykket), så der kommer jeg til å strikke vingnomer som rommer 3liters vinposer. Vin handler vi i Sverige når vi er over der, og tovbart garn finner jeg på Europris. Dermed vil de pakkene komme på ca 150kr. Mannfolka i familien får raggsokker (15kr i garnkostnader pr par dersom jeg husker garnsalget på SparKjøp)
Ellers har jeg brukt å handle storpakker med stearinlys på tilbud (Bohus pleier å ha tilbud etter jul -der finner jeg 50 lys til 45-49kr) Så kan jeg binde to lys sammen med hampetau og bølgepapp (får alltid noe innpakket i bølgepapp i løpet av året). Det blir ikke så dyrt for hver pakke.
I tillegg finnes det mange fine bilder som kan skrives ut og limes på fyrstikkesker. En blonderest eller litt bånd (båndene som er i skjorter -de som holder skjorta fast på kleshengeren på butikken :p -kan gjenbrukes her) og vips har du ei flott fyrstikkeske.
Med andre ord -når jeg klarer å planlegge jula tidsnok kommer nok gavene rundt 2000kr totalt. Nå frykter jeg at vi bikker 3500kr, og det er penger jeg gjerne skulle brukt på noe annet.
Åja, en annen ting -jeg er flittig bruker av salg på Panduro, bokhandler og klesbutikker for gavekjøp gjennom hele året.
Så godt som ingenting. Jeg skjønner ikke helt den greia med at pengeverdien skal ha så mye å si og at man skal måle verdien av gaven man gir mot den man får, er det virkelig dét det handler om? :confused:
For meg er det virkelig tanken bak som teller; at noen tar seg bryet med å finne ut hva du ønsker deg, eller gir deg noe du de vet at du kommer til å sette pris på. Mamma og pappa får sine faste bøker, så der går det vel 300-400 kr, ellers får alle hjemmestrikket, i blant noen innrammede bilder. Men om jeg har kjøpt en Hello Kitty-dukke til 300 kroner til niesa mi på tre, eller tilbragt hundre timer med å strikke en bunad hvor garnkostnaden er under halvparten så synes jeg sistnevnte gave har mange ganger større verdi. Ikke minst får hun så utrolig mange gaver, at det meste drukner i mengden, så en sånn gave blir mest interessant for foreldrene.
Venner får småting som pulsvanter, en god, men billig rødvin etc, bestekompis har alt bestilt sin julegave -alt han eide ble stjålet for noen år siden, cd-er og pc med all musikken rippa på, så han vil at jeg skal plukke ut en haug med musikk til han og fylle en brenne-dvd. Kjekt med sånne ønsker!
Jeg har veldig dårlig råd, men det ligger mye jobb og omtanke i gavene jeg gir. Det synes jeg teller mest.
Jeg blir i grunn litt lettet over at gavehaugen til meg skrumper inn for hvert år. Ikke for å være utakknemlig, men de billige håndkremene og hudkremene og syntetiske duftlysene jeg får fra tanter og onkler jeg aldri møter klarer jeg meg fint uten, altså. De får jo ikke gaver av meg, så jeg antar det er sånn masseinnkjøpt til alle tantebarn.
Jeg vil gjerne ha en eske sjokolade og servietter eller talglys f.eks., synes det er kjempekoselig med slike gaver jeg. :) Har flere ganger gitt bort en liten kurv med f.eks. litt eksklusiv kaffe, te, kandissukker, noen fiiine konfektbiter og et fint krus og det blir i alle fall godt mottatt. :)
Forleden dag kom jeg over en gave vi fikk for noen år siden, en hjemmesydd (type kjøpt på julemesse...) serviett-eske-holder i et stoff som ingen ved sine fulle fem vil ha på bordet... Sånn blå-lilla-rød-gult-grønt-sinnssyktmønstrete stoff i 80-tallsstil. Lille Gubben har garantert glemt den så jeg tror den skal få avgå en stille død i ettermiddag. Lurer på hvem som ga oss den der egentlig...?
Huff vet ikke om jeg tør å si det en gang hvor mye vi bruker. Jeg legger av penger hele året slik at det blir en fin liten pott. Så får ungene det dem trenger. Han eldste får ny seng blant annet, dvs den aller billigste til rundt tusen lappen. Tante ungene mine får 200kr hver pluss litt sjokolade. Men samlet sett så blir det en del. Ca et par tusen til de eldste. Og det takket være at jeg sparer opp i forveien. Ellers hadde vi ikke kunnet gjort det slik. Nå er de to eldste så store at det blir ikke mange årene før de flytter ut. Og julen for meg er det mest spesielle på hele året så jeg gir masse i julen innad i familien. :rolleyes: Det er så kjekt å gjøre andre glad.
Her har jeg noen onkler og tanter som handler "småting" til både ungene og oss, og jeg skulle ønske de sluttet med det jeg også. Det er begrenset hva vi trenger av kruser -spesielt julekruser som vi nå har en anseelig samling av. For ikke å snakke om håndklær med "god jul" på. Problemet er forventningene om at de skal få gaver tilbake, og det er der jeg har lagt meg på linja med sjokolade som familiegave (i kostnadsklassen 20-30kr).
Likevel kjenner jeg at det som gir meg mest irritasjon for tiden er en fetter som plutselig har begynt å sende gaver til ungene til både bursdag og jul. Jeg trenger å redusere gavelisten, ikke å øke den -så jeg nekter å sette ham på listen min. Det er han visstnok veldig skuffet over har jeg hørt... Vi har ingen kontakt ellers i året, og vi trenger ikke flere gaver enn det som alt finnes under juletreet.
Jeg pleier å gi de bort med beskjed om at "om du ikke liker gaven, får du bare sette fyr på den (lys) eller spise den opp (sjokolade)." De fleste voksne mennesker har jo egen stil og alt de trenger av dilldall, så jeg synes forbruksvarer er kjempekjekt :)
I min vennegjeng fant vi ut at det ble aaalt for mange gaver, og inviterer derfor til pakkelek hvert år. Så har vi en koselig kveld med spilling, og alle gir bort gaver for tils150 kr (ellers ville jeg gitt ca 9-12 venninnegaver for 100-200kr hver).
Ellers gir jeg til 4 besteforeldre, 2 foreldre, 2 søsken, 2 svigerforeldre, 1 svigerinne m. mann, 1 svoger, 2 nieser, 1 kjæreste, 2 venninner og de vi evt feirer jul med. Altså 17+ gaver. Men noen av dem (ca5) blir betalt av min kjære. Det varierer veldig hvor mye jeg spanderer. I år får f.eks 3 av besteforeldrene mine matkurver. Noe har jeg laget selv, noe har jeg fått på jobb (krydder, kaffe, te) og noe har jeg kjøpt. Genialt med slike forbruksvarer til mennesker i 90-årene som har alt! Og billig ble det også ;)
Det går desverre en god del penger bort i julegaver, som student velger jeg derfor å spare penger fra når jeg har en del penger og kjøpe gaver spredd ut over høsten.
Jeg har 8 søsken og 1 fosterbror. Det blir ca 200 kr pr av de, dermed er totalsummen alt oppe i 1800 kr.
Så har jeg 2 par foreldre (skilte). Totalsummen til dem blir vel rundt 600 kr.
Så da er jeg oppe i 2400 kr.
Kjæresten får en gave til rundt 1000 kr. (Det får jeg egentlig ikke lov til. Hun sa egentlig max 700..men jeg måtte bare kjøpe en ting som jeg fant her..). Så da er vi oppe i 3400 kr.
Jeg har også ei venninne som får gave. 300 kr. 3700 kr.
Så si 4000 kr totalt på julegaver. Latterlig mye penger, egentlig. Men jeg kan ikke strikke eller sy, så slike gaver blir det ikke. Skulle jeg laget noe hadde det kosta like mye uansett i og med at det jeg kan lage er en veldig dyr hobby (scrapbooking/kortlaging/o.l).
Jeg gruer meg til søskna mine får barn........:eek:
Jeg gir små gaver til sønnen min året rundt, men før jul får han færre og da samler jeg opp små gaver til å gi han til jul. Han er fem år og får da små leker kjøpt billigere på ebay til et par hundre Det blir mange ting det. Mamma får et par ting til tilsammen 100 kjøpt på ebay verdt det dobbelte. Jeg har alltid noe på lur til venner av sønnen min til burdager og jul. Kanskje jeg deler ut noen av disse. Det er mye fint å kjøpe billig på ebay til barn. Ting som veier lite, som smykker, klokker, etuier, punger, klistremerker, figurer og små kosedyr/dokker. Jeg gir ikke til venner og har ikke kjæreste å gi bort til. Jeg toner ned jula med vilje.
Når de får barn kan du kanskje kutte de ut, og gi til barna i stedet ? Vet om mange som gjør det.
Her i huset får alle tantebarna (i alder 11 til 25) fortsatt julegaver. Nå har 3 av tantebarna egne barn, og jammen meg gir vi ikke til de også :eek:
Takk og pris tok en svigerinne det opp i forrige uke, så dette blir siste julen med gaver til de av tantabarna som har barn. Kjøper bare til tantebarn-barna, men ikke like dyrt som tantabarna har fått.
Regner med at det er meg du mener :p
Da første tantebarn fikk tulla for 2 år siden, snakket jeg med svigerinnen min (altså søsteren til mamman til tantebarnet) om hva vi skulle gjøre. For meg var det naturlig å kutte niesen og heller ha en liten gave til tulla. Men, siden den andre tanten ikke hadde noen planer om å kutte niesen, gjorde ikke vi det heller. Ville rett og slett følt oss gjerrige om vi ikke skulle gi når hun fikk av den andre tanten. Men, takk og pris var det hun selv som foreslo nå at nieser/nevøer med barn skulle strykes av lista.
Selv var det slutt på bursdags- og julegaver fra tanter og onkler da jeg fylte 18, og det synes jeg var helt greit.
Som deg er jeg flink og kjøper gjennom året, så ikke alt kommer på en gang. Faktisk starter jeg allerede på salget i januar, for da er det så mye helt opp i 70 %. Ellers blir det både hekling og strikking til de som jeg vet setter pris på det ;)
Jeg handler også julegaver i januar og når jeg ser det er salg. :o
Jeg trenger derfor ikke kjøpe noen gaver i år, alt er liksom i heimen selv om det er kjedelige gaver! :rodme:
Vi har veldig greie avtaler i min familie. Man gir til nieser/nevøer til fylte 18 år. Da får heller ikke barna deres gaver ;) men dersom man har et særlig nært forhold hvor det er naturlig å gi noe er det også greit... Vi har en veldig stor familie (mamma har 5 søsken og hver av dem har 3 barn i snitt. Noen av dem har også fått barn..) så det går ikke å gi til alle.
Jeg skrev forresten aldri hvor mye jeg bruker på julegaver, men ligger på 2-4000 avhengig av hvem vi feirer med, hva jeg finner osv. Siden jeg gir bort en del "gratisvarer" i år (kaffe, te, krydder mm som jeg har fått på jobb, hjemmelaget mat ol) har jeg landet på litt over 2000kr i år. Det er utenom gave til kjæresten min... Aner ikke hva jeg skal kjøpe enda, så det er ikke så lett å beregne..
Når jeg leser dette, så kjenner jeg at vi kanskje er en smule bortskjemt i heimen.
Har to søsken og vi pleier alltid å få særs dyre gaver i julegave hos opphavet. Eks; pc, tv, speilreflekskamera, senger, møbler, etc.
Dette har naturlig nok medført at vi også kjøper litt dyrere julegaver. F.eks robotstøvsuger, snøfreser etc. Men da altså innad i familien, de menneskene som vanligvis befinner seg i samme stue den 24. :p
Vi er også bortskjemt med gaver fra opphavet... :o. Som regel endel mer og lindre nødvendige ting pluss noen tusen på konto. Men som mamma sier, de har råd til det og gjør det fordi de vil.
Jeg skal til og med innføre "når dere er konfirmert så er det stopp".
Jeg mener, la oss si at hver av mine søsken får 2 barn. Da er jeg oppe i sånn 19 tantebarn..
Og Carisma: Jeg håper ikke jeg er student enda, men kan ikke vite. Jeg er ikke ferdig før om noen år. Kan godt hende jeg legger på mer utdanning (master). Så jeg er ferdig om 4-5 år. Jeg har søsken som er nesten like gamle som meg (vi er 3 stk på 3 år før neste kommer når jeg er 6 år gammel..) - hvem vet hva de starter med de neste åra:p
Men ja..jeg satser på at jeg har litt mer penger enn 6800 kr i mnd etterhvert, når de starter å reprodusere :p
Gave til meg sjøl gjerne par tre tusen.
Kona rundt et par tre tusen, gjerne mer, spørs hva hun trenger. I fjor ble det vel rundt 5000,- (klær og diverse greier)
Ungene blir fort 2000,- pr unge (har 2 stk)
Mor, far og svigermor gjerne rundt 500,-
Barn til andre i familien rundt 2-300,- pr stk, kanskje mer.
Tante og onkelbarn rundt det samme
Venner og bekjente ca rundt 150,- (en god flaske vin)
Ungene sine venner setter vi en grense på rundt 150 siden det blir mange venner osv.
Bruker antakelig rundt 15 tusen på julegaver sånn ca hvert år, så det blir litt ja.
Er ikke så opptatt av at det skal koste så mye, det er tanken bak som teller uavhengig av pris. Men gir vel ikke fra meg toalettruller som er tegnet på til kona heller....Kjøper oftest ting vi trenger som klær og andre nytteting.
Det er jo halv skatt i desember, det hjelper jo ofte ganske mye. Syns ikke 15 000 alt i alt er så hårreisende mye egentlig. Regner med man fort er oppe i det om noen år når lillegutt vokser til og det muligens er noen tantebarn å spandere på også.
Synes ikke det er så mye jeg. Våre venner og nærmeste bruker atskillig mer enn vi. En dunjakke eller gore tex klær koster jo fort 4-7000,- pr plagg for ikke å snakke om eksvis skiutstyr. Kjøpte skiutstyr og hjelmer til kidsa i fjor. Det ble dyrt det. Et par kvalitets slalombriller til unger koster 1500,- pr stk og har man 2 unger så kan du jo selv tenke deg. Svoger brukte 40 lapper på seg sjøl, kona og ungene sine i fjor til julegave for å få komplett kjøreutstyr med klær. Ting koster selv på salg.
Mat i desember mnd bruker vi rundt 17000,- ifølge min kone her. Gjorde nå det i fjor og året før, tror ikke det blir noe mindre i år.
Lavkarbo er forøvrig mye dyrere enn annet kosthold.
Men ja, kona og jeg har vel utbetalt rundt 120 000,- i desember mnd sånn ca etter skatt, så vi har da til pålegg på brødskiva vi.
You just wait and see...:D når våre tante og onkelbarn kom over en viss alder så tredoblet prisen på julegaver seg ja gitt.
for ikke å snakke om egne unger. Før kona og jeg fikk egne barn brukte vi kanskje bare rundt 5-7 000 totalt, men nå ligger vi på det tredoble ja....
Unger er dyrt uansett hvordan man vrir og vrenger på det. Min mor lager ting selv siden hun har fryktelig dårlig råd. men ser at det håndarbeidet hun lager og gir bort er verdt adskillige tusener på nett. Jeg blir mer glad for hennes håndarbeid enn om noen gir meg en hodelykt til 3-4000,- Særlig siden jeg har en 3-4 drittdyre hodelykter fra før.... Forresten så kjøpte jeg meg en sykkellykt her forleden til 6000,- som førjulsgave til meg selv. Lykta gir 1040 lumens og forandrer stummende mørke til dagslys i skogen når jeg sykler. Herlig.
Ja, alt koster! Og dersom man liker å stå på ski vil det bli billigere å eie enn å leie i lengden, så dette kan jo også ses på som en investering ;) Mine foreldre har satt en "grense" på 1000 kr pr barn (+ noe fra hunden og nissen :P ) og det synes jeg er mer enn nok! Barn som får julegaver til mangfoldige tusen har en tendens til å være en smule bortskjemt (uten at jeg ser at dine er det, Hypah). Ville vi ha noe dyrere kunne vi legge mellom eller tanter og onkler spleiset slik at vi fikk en stor gave i stedet for mange små.
At lavkarbo er dyrere enn annet kosthold kan diskuteres. Selv har jeg kuttet matbudsjettet med 25% etter jeg la om kosten ;) To måltider om dagen i stede for 3-4 + snack har nok hjulpet mye på det..
Bah, tipper at vi har minst 3 ganger så mye i lån som deg også da. Så vi er nok ikke så forskjellige når alt er betalt. Vi fråtser ikke her nei. Lån er no dritt...
Men vi klarte oss bra før også når vi hadde kanskje utbetalt 30000,- i desember. Ble jul og julegaver i den tida og, kan ikke huske jeg var noe mer lykkelig da nei. Man tilpasser seg og har det bra uansett. Tror faktisk ikke vi kunne levd på lavkarbo den gang uten å måtte prioritere i hverdagsøkonomien....lavkarbo er dyrt ift høykarbo synes nå jeg da.
Håper iallefall ikke unga er bortskjemte, de får ikke alt de peker på nei. Men hvis de først skal ha en jakke eller en sykkel, så kjøper jeg alltid kvalitet. Dvs mine jenter får ikke en Biltema sykkel eller en Fretexjakke...skal være såpass ærlig. Kjøper jo skikkelig sportsutstyr til meg selv så ser ikke noe grunn til at ungene ikke skal få det samme. De er hhv 9 og 12 år (jenter). Selv er de ikke opptatt av å få merkeklær eller ting og tang heldigvis.
Vi kjøper faktisk utrolig lite klær og ting til ungene, det blir gjerne ifm ferier og høytider.
Når ungene maser får de stort sett nei selv om de gjerne vil ha alt de ser (og de vil jo gjerne alltid ha et eller annet da).
Så det er kanskje derfor vi bruker mye på julegaver og i sommerferier fordi vi ikke bruker noe ellers i året. Flere av våre venner tjener ufattelig mye og de bruker mindre til jul enn vi, men de bruker gi mer gjennom året på en måte.
Ja, det vil jeg tru. I følge sambo får folk tårer i øya når han forteller hvor lite lån vi har :D
Jeg syns heller ikke budsjettet har økt på lavkarbo, heller tvert i mot. Vi kjøpte jo kjøtt, fisk og grønnsaker da også, men en hel del annet tull i tillegg.
Nei, du har nok rett, det er jo mye man ikke kjøper lengre på lavkarbo. Men synes bare vi bruker mer strøm enn før og spiser uendelig mye mer kjøtt fisk og grønnsaker ift tidligere....men har ikke regnet på totalen da. Men vi bruker mer strøm det er sikkert. Jeg fører dagsregnskap nemlig, og da ser jeg raskt at det gikk opp etter lavkarbokostholdet. Vi har vannbåren varme og bergvarmepumpe så det er enkelt å se hva som bruker strøm siden varmtvannet er gratis.
Ja, det og på oppvaskmaskinen. Det er vel det eneste som har endret seg vesentlig siden vi begynte på lavkarbo. Matlagingen gjorde at vi (les kona) tilbringer vesentlig mye mer tid foran koketoppen. Nå må vi (les kona) lage vårt eget godteri osv, tidligere kjøpte vi det bare. Så ja mer koketid og mye mer oppvask. Altså ikke veldig dyrt, men bruker nok ca 2-300 kwh mer pr mnd nå enn de foregående år. Har dagsregnskap på strøm siden 2009.....
Jeg vokste opp som et skikkelig arbeiderklassebarn i en familie med veldig stram økonomi, men hadde veldig smarte foreldre, som fikk det til å virke som om vi hadde det helt kurant. Jeg tror muligens også kjøpepresset var av en annen art på bygda på åttitallet enn det er nå, forsåvidt. Men faren min begynte tidlig å samarbeide med en barndomkamerat om å fiske gjennom sommeren og legge rakfisk, og selge til folk i omegnen før jul, og det ga god uttelling sånn at vi kunne feire skikkelig jul.
Vi er tre søstre, og bytta på hvert år hvem som fikk den "ekstra fine" gava, som f.eks. et år kunne jeg få en gitar (og faren min er musiker, så det var kvalititetsgreier. :)), mens søstrene mine f.eks fikk noen plater og litt klær som de ønsket seg. Finfin løsning, synes jeg!
Jeg var godt opp i tenårene før jeg skjønte hvor dårlig råd vi hadde da jeg vokste opp. Synes det er en god ting å ha med seg det å kunne gjøre mye ut av lite. Jeg bruker ikke mer penger på lavkarbomat, heller. Men jeg har heller ikke oppvaskmaskin, forsåvidt. :D
Veldig greit å ligge på et lavprisnivå, og heller få og gi gaver som er litt omtanke rundt :)
Så en lur gave her om dagen for de som er flinke med scrapping. Var en 70% sjokoladeplate som hadde papp rundt som var pyntet på scrappingsvis. Var skikkelig stilig, og ikke dyr. Flott venninnegave :)
Det var ikke det jeg sa. Men så kjøper jeg sykkel jeg, ikke en Biltema greie med 2 hjul :p
Men den diskusjonen skal jeg ikke begi meg ut på da jeg er aktiv syklist og sykkelreparatør. I tillegg er jeg glad i unga mine, noe jeg påstår foreldre som kjøper Biltema sykkel til unga sine ikke er.... :)
Det er en grunn til at Biltema syklene er så billige, du vil ikke vite hvorfor, men det finner du heller ikke ut før den dagen ramma, giret, hjulet, bremsene, felgen, eikene, setet eller kjedet svikter....
Du mener vel ikke seriøst at en dyr gave ikke er gitt med nødvendig omtanke? Hva i alle dager slags holdning er det da rundt julegaver? :eek:
Jeg er oppvokst med kun mor, far døde da jeg var 5 under tragiske omstendigheter. Huset blei nesten tvangssolgt og jeg har hatt en jævlig oppvekst mht økonomi. Fikk aldri noe ekstra, alltid hjemmelagede klær, sjokoladepålegg og kjøttpålegg visste jeg ikke hva var før jeg kunne kjøpe det selv.
Har såvisst et særdeles bevisst forhold til det å leve på sultgrensen og å gi gaver. Men nå som jeg tjener 7-800 000,- og kona rundt 600 000 i året, så har jeg absolutt ikke dårlig samvittighet for å kjøpe det beste og dyreste med den samme omtanken som da jeg og mor IKKE kunne kjøpe flua på veggen engang.
Kjøpte forøvrig en ferie til mutter til 10 000,- fordi hun fortjente det. Dette ble min aller første lønning brukt til i 1992. 10 lapper på ferie i 92 var MYE penger og en flott ferie, i dag får man vel knapt nok en flyreise og et billig 2 stjernes hotell for den summen...
Dyre gaver eller billige/hjemmelagede julegaver har ikke noe med omtanke å gjøre, men å gjøre med hvor god økonomi man har. Jo mer man kan rutte med jo mer bruker man på julegaver, tanken bak er den samme.... ;)
Så fordi vi har kjempedårlig råd i forhold til dere( dere får utbetalt vel ca halvparten av det vi får på et år godt og vel i desember), så er ikke vi glad i unga våre når en av de sykler rundt på arvet biltema sykkel? Si det til henne du, hun har hatt masse glede av å lære seg og sykle på den sykkelen.
Du MÅ bare innse at det er mennesker rundt deg som faktisk har dårlig råd OG elsker ungene sine, selv om de får brukt ustyr, arver klær osv. Å gi ungene sine skiutstyr og sykler til 10.000kr stk er IKKE å være glad i ungene sine. De er heldige som får det, men det er ikke avgjørende for å elske ungene sine.
Deres matbudsjett er på ca 3-4 ganger så mye som vårt. Vi er også 5 stykker, dog er våre barn yngre..
Vi har heller ikke den store inntekten. For oss begge blir det vel kanskje 300.000 i året.
Nå har ikke jeg barn, men når jeg kjøper billige julegaver til dem rundt meg betyr da ikke det at jeg er mindre glad i dem av den grunn...
Jeg tror nok at en Biltema sykkel er mye bedre enn ingen sykkel:ja:
Tja, jeg har sett ganske stygge feil på dyre sykler også, så det er man ikke garantert mot bare fordi man legger mer penger i det.
Det er jeg helt uenig i. Det har med hvor mye tid man har! En hjemmestrikket genser til en voksen person koster jo kjapt noen tusenlapper. Jeg kan finne en veldig fin genser til en mye rimeligere pris, men det er jo det å ha mulighet til å bruke mye tid på det som skiller. Jeg vil si det ligger mer omtanke i det man har ofret av fritida si på, all den tid fritid i dag er en luksus vi har alt for lite av.
Forøvrig er jeg imponert over de som får hjemmelagde gaver til å være billigere enn kjøpte. Hver gang jeg kjøper inn til å lage ting blir det mange ganger så dyrt som mye jeg kunne kjøpt i butikken.
Det handler mye om planlegging, faktisk!:)
Du vet sånne treplater man brukte som smøreting ved siden av tallerknen i gamle dager? Kjøper 10 sånne på loppis for en 5'er og maler nisser etc til jul, blomster om sommeren, babyer og bamser etc når folk får barn etc. Malingen min har jeg hatt i snart 18 år og supplerer bare litt innimellom med nye, spennede farger og nye pensler.
Treboller, lysmansjetter, kurver, hobbysaker andre har gitt opp osv osv osv får man kastet etter seg på loppis og da har jeg "råvarer" til mange hjemmelagede gaver året rundt!:)
Tja, det kommer an på hva man lager og hva slags materialer man lager av.
I år strikker og tover jeg tøfler til noen, dette er tøfler som i garnpris kommer på 100kr + en rest skinn fra en stor pose vi kjøpte på loppis for slikk og ingenting. Verdien på tøflene blir jo mye mere enn 100kr, jeg vil si det 5 dobbelte. Og jeg har da også lagt mye omtanke i gaven. Men så kjøper jeg da ikke billige gaver for å kjøpe billig, men fordi alternativet er noe ræl..
Jeg har også strikket gode ullgensere for billig garn, genseren kommer på drøyt 100kr( til barn), men garnet fra nille og europris er ikke så ille, etter en vask er det like mykt som det dyre alternativet som koster 3 ganger mere.
Imse, jeg er som du skjønner oppvokst med dårlig råd og hadde ikke egen sykkel en gang. Var derfor kjempeglad når jeg arvet en skikkelig gammel Apachesykkel fra noen som ikke ville ha den lengre. Det er bedre med en sykkel enn ingen sykkel.
Men, barnesyklene fra Biltema til barn er potensielle trafikkfeller og det er greit å være klar over det. Ja, faktisk så farlige at enkelte modeller antakelig ikke burde vært solgt. De er særdeles tunge og uhåndterlige, og siden foreldre ofte kjøper sykkelen for stor (for å spare penger) så er det i seg selv veldig trafikkfarlig fordi ungene ikke mestrer sykkelen godt nok. Rammen er dårlig sveiset og etsvakt punkt, du vil ikke at ungen din skal få rammebrekasje i nedoverbakke..... Biltema har også tilbakekalt visse merker pga vesentlig svakheter på syklene.
Dette er enkel matematikk, en billigere bil er mindre trygg enn en dyrere bil, men dessverre merkes ikke dette før det går galt. kanskje det beste hadde vært å ikke kjøpe bilen da.....
Jeg har drevet for lenge innenfor sykkelverdenen til å kunne si at en sykkel bare er en sykkel, men jeg innser jo at økonomien til mange ikke takler en jentesykkel til 2-3000,- annethvertår, det som da er viktig er å informere kjøper om hva han faktisk kjøper og hvilke sikkerhetsmessige kompromisser man inngår på en sykkel til 599,- kontra en til 2-3000,-. Når det er sagt så sykler kanskje ikke en 5-7 åring så aktivt at man trenger en dyrere sykkel, så der må man jo utvise skjønn. men jo eldre man blir jo mer bør man investere i en sikker sykkel :)
jeg har ikke sagt at de som kjøper slike ting ikke er glad i ungene sine, jeg sier bare at jeg er så glad i mine unger at jeg ikke vil utsette de for trafikkfarlige sykler fra Biltema. Våre unger har derfor fått ny sykkel ca annethvert år siden de var 4-5 år fordi de vokser seg større, men den kunne gjerne vært brukt, så lenge den var av en viss kvalitet. Lønner seg forøvrig å kjøpe brukte sykler av en viss kvalitet fordi de er så billige.
Det kan bli kostbart å ha dårlig råd i Norge, det vet jeg for jeg har vært der i mange år, men min oppfatning er at de aller fleste ville nok kjøpt både bedre biler, nye klær, bedre sykler hvis man kunne det. Å arve er flott, men nå har jeg et anstrengt forhold til det fordi jeg aldri fikk nye klær selv som liten. Måtte alltid arve fra mitt søskenbarn pga dårlig råd, og når man er 12-13 år så er ikke det like kult alltid. Derfor så har vi aldri hatt behov for å arve mye til ungene våre fordi vi har hatt en økonomi som tilsier at vi ikke trenger det. Det betyr jo bare at noen andre med dårligere råd kan få fine klær istedetfor oss som kan kjøpe de selv.
Husker hvor stusselig jeg syntes det var å få arvede klær i julegave fra tante og onkler.....
Du Hypah, det er måten du sier det på. Forresten vet jeg om mange som aldri har hatt noen dårlige erfaringer med biltemasykkel. Selv om jeg mener sykkelene derfra er noe billig skit og sverger til DBS, så sier jeg faktisk ikke at andre ikke er glad i ungene sine om de kjøper slike sykler.
Jeg er også oppvokst med dårlig råd, og vi elsket å få sekker med arveklær, det var kjempespennende! Vi dro på campingtur, naboen til syden, og gjett hvem som fortsatt har kun gode minner fra kanopadling, bålkos og regn? Mens de andre bare husker å bli solbrent og at de løp etter mora på jakt er sydenkupp.
At du har dårlige erfaringer betyr bare at vi er forskjellige. Jeg elsker i allefall mine barn og jeg uttaler meg ikke om at andre ikke elsker sine barn fordi de må ha billig sykkel for i det hele tatt få sykkel.
Carisma: Joda, det finnes alltid feil på luksusvarer også selvsagt. Sykler er intet unntak det var vel ikke det jeg sa?
Min mor som er sparsom av seg av naturlige årsaker (hun har i dag veldig god økonomi, men det gamle sitter igjen), driver med pactwork og lager utrolig mye flott til familien. Som hun sier så koster hennes håndlagede sengetepper for en dobbeltseng ca 2-3 måneder i arbeid og flere tusen kroner i stoff, tråd, symaskin. Hun sier rett ut at det å selge slike vil for folk flest være så dyrt at de ville ikke kjøpe det fordi masseproduserte maskintepper selges for et par tusen i dag. Hun har solgt et teppe til rundt 10 000,- men det har skjedd kun en gang.
Hjemmelagede gaver av patchwork er iallefall ikke billigere enn de man kjøper. men nå er jo min gamle mor pensjonist og hun har masser av tid som hun sier, ikke har hun unger heller (foruten meg da).
Men når hun himler med øynene over at jeg har kjøpt meg enda en ny sykkel til 50 000,- så bruker jeg bare kaste et lite blikk på alle de symaskinene hun har.... Tipper hun har 3-4 stk nå hvor hver av de koster minst 8-10 000,-. Man trenger jo ikke slike maskiner som hun sier, men de gjør jobben raskere, enklere og penere enn om hun skulle brukt den gamle arvegodset :)
Hun fikk forresten ny symaskin i julegave fra mannen sin, den kosta vel rundt 15 000,- og da himla jeg med øynene...hehehe. :) symaskin liksom??? Men dette er nå hva hun prioriterer og liker holde på med, så hvorfor skal hun da ikke få lov til det uten å få kritiske blikk?
Det er ikke meningen å ordlegge meg slik at det oppfattes feil, det er dumt. Jeg vet og om mange som har bare gode erfaringer med Biltemasykler, bevares, men som regel så endrer de ofte mening etter å ha prøvd en kvalitetssykkel. Mye handler allikevel om godt vedlikehold og velsmurte bremser og gir.
Igjen, jeg sier IKKE at andre ikke er glade i ungene sine fordi de bevisst velger Biltemasykler til ungene sine. Ikke misforstå meg nå. Når min datter skal kjøre opp til bil så skal jeg kjøpe en trafikksikker bil til henne fordi jeg er alt for glad i henne til å gi henne en trafikkfarlig bil å kjøre rundt med. Må jeg kjøpe et vrak fordi det er hva jeg har råd til, ja da lar jeg faktisk heller være å kjøpe. Tror ikke jeg ville klart å leve med å miste henne fordi bilen plutselig mistet bremsene eller noe slikt. Nå sier jeg jo IKKE at dette ikke kunne skjedd med en splitter ny bil, men regner med du skjønner hva jeg mener her uten å vrenge på hva jeg sier?
Du var nå heldig som ihvertfall kunne dra på camping og ferie med naboen til syden da. Det kunne ikke jeg fordi det hadde vi ikke råd til rett og slett. Ikke kjente vi noen med kano, hytte eller hus i syden heller dessverre. Men jeg har masse fine minner fra de somrer jeg var hos mormor og morfar som bodde 2 mil unna. Det var også ferie for meg.
Hjemmesydde olabukser og mariusgensre i alle farger og komboer fikk jeg mye av for å si det slik. Så ja, har et litt anstrengt forhold til å få dette nå i dag, såpass ærlig skal jeg nok være.
men vil ikke kalle meg bortskjemt og utakknemlig av den grunn. Det er ikke hva man gir bort til jul som er det viktige. Vi feirer jo jul fordi det er en hellig tid i kristen tro.
I gamle dager var røkelse noe av det fineste man kunne gi bort, og ikke minst dyrt! men i dag hadde kanskje mange av oss blitt litt stuss om du fikk litt Nillekjøpt 4,90,- boks med røkelse fra mor og far kanskje? :)
Mine døtre strikker som regel skjerf og håndleddsvarmere med garn fra Rema 1000 til meg. Stort sett hvert år, og det brukes også til tider. Men må vel innrømme at Rema 1000 garnet ikke tåler veldig mange vask ser jeg. Disse gavene setter jeg dog stor pris på fordi jeg vet de er laget med omtanke og kjærlighet. Men jeg legger ikke mindre kjærlighet i gavene jeg kjøper til mine døtre og kone, skulle jeg laget noe selv ville det antakelig ikke blitt funksjonibelt i det hele tatt :) Ikke er jeg gullsmed heller dessverre.
Tovet forresten grytekluter til mutter i fjor. Hun var veldig imponert da og brukte dem litt. Men de var litt tynne som hun sa så de henger nå på hobbyrommet hennes. De ble merket med: "N.N 38 år"...hehe.
Eh, jeg sa ikke at jeg var på ferie i syden med naboen, det var nabobarna som var i syden. Vi kunne bare drømme om det. Men vi hadde venner med hytte på fjellet som lånte oss hytta. Og du må ikke tro det var noen dyre kanoer. Mine foreldre fikk kjøpte campingvogn billig, det fikk de til fordi de eide huset( fordi mine besteforeldre solgte gården sin hjemme i canada og flyttet), den var ikke i god stand, men vi har mange gode minner, selv om pappa reaprerte hist og her for å stoppe lekkasjer. Vi var sjelden på campingplass, for det kostet penger.
Saken er jo at selv om man er oppvokst med dårlig råd, hjemmesydde klær( jeg skal hilse og si at naboene faktisk var misunnelige på alle de fine klærne mamma sydde, det var ikke bare olabukser og joggebukser, men vinterdresser osv) og billig mat.
Og mine barn liker faktisk bedre å arve enn å gå å kjøpe klær. Klærne de får er kjempefine og knapt brukt altså, så det er ikke gammel og slitt, men fine klær. Vi hadde kunne kjøpt om vi måtte, men det er veldig fint å faktisk spare både lommeboka OG miljøet( ja, vi er litt vel opptatt av miljøvern her i huset).
Jeg er svært miljøbevisst, såpass miljøbevisst at vårt hus er designet mht på miljøvennlige løsninger.
Men, å være miljøbevisst DET er dyrt det. Skal vi se:
Bergvarmepumpe: 120 000,- (gir gratis varmtvann i huset)
Bore hull i fjell for varme: 65000,-
Balansert ventilasjon: 30-50 000,-
Lavenergihus: 20% dyrere enn std hus.
Vannbåren varme i hus: 150 000,-
Kvalitets hvitevarer med energiklasse A+++ og minimalt med vannforbruk: Typisk 15-20 000,- for vask, oppvask og tørketrommel PR STK.
Men alt dette gjør at vi å vårt hus forbruker ca halvparten så mye energi som naboen i samme huset. Vi ligger på ca 18-20000 kwh pr år på 260m2 oppvarmet areale, han er nærmere 35-40000 kwh...
Hadde vi hatt 100m2 så ville vi antakelig ligget rundt 6-7000kwh med bruk av samme energibesparende teknologi pr år.
Og ja, vi har selvsagt ikke vedfyring, DET er jammen miljøsvin nummer 1....men det er det visst ikke lov til å si i Norge ;)
Du nevner jo selv at du stadig vekk kjøper dyre kvalitetsting til deg selv?
Du "får ikke lov til å gi noe selv i gave til deg selv"? Det var da voldsomt til husregler - men du trenger de kanskje? ;)
JEG bestemmer ihvertfall selv - det samme gjør sambo, så får du heller håndtere din situasjon som fruen bestemmer ;)
Men den diskusjonen skal jeg ikke begi meg ut på da jeg er aktiv syklist og sykkelreparatør. I tillegg er jeg glad i unga mine, noe jeg påstår foreldre som kjøper Biltema sykkel til unga sine ikke er.... :)
[/quote]
Mener du virkelig at foreldre som ikke har råd til dyre sykler eller andre gaver ikke er like glad i dem som du som har råd til å kjøpe det?
NEI, jeg mener IKKE at jo dyrere sykler jo mer glad i ungene sine er man. Da er jammen ikke min mor mye glad i meg gitt siden jeg ikke engang fikk sykkel...;)
Jeg har vel redegjort for Biltemasykkelen overfor, og som andre også har observert, Biltema er noe forbanna dritkvalitet på barnesykler. Men, du må lese dette i kontekst med at jeg er aktiv syklist og har god erfaring med sykler da.
Jeg er ikke så opptatt av prisen, men på kvaliteten og trafikksikkerheten. Dessverre så er de billigste syklene til Biltema et kompromiss mellom kvalitet og pris, en kamp kvaliteten og sikkerheten taper dessverre. Nå har Biltema blitt flinkere og mer bevisste, da syklene de tar inn holder bedre stand enn for bare noen få år siden. Da måtte de jo trekke tilbake sykler fordi de var trafikkfarlige.
Vi snakker her om bremsebelegg, skiver, hjulsett, rammesveising og vekt på Biltemasyklene. Den har vært særdeles slett, og har ikke tålt den bruken over tid som en barnesykkel gjerne blir utsatt for. Vekten på en 24" barne Biltemasykkel er mye mer enn en voksensykkel. For et barn å håndtere en tung sykkel er særdeles mye vanskeligere enn lett sykkel og kan i verste fall føre til at barnet mister kontrollen. Når bremsene i tillegg ikke er optimale, ja da er det kort mellom himmel og helvete dessverre.
Gode bremser, justerte gir, smurte kjeder og rette eiker og en lettere sykkel gir sykkelglede og ikke minst gir poden bedre kontroll på kjøretøyet.
Du har da vel ikke villet kjøpe en trafikkfarlig bil med dårlige bremser, dekk og en ramme som kan knekke til poden din når han skal ut å kjøre bil for første gang? Eller? ;)
Nei, overhodet ikke, da tror jeg ikke du har lest hva jeg faktisk har skrevet, men tror du tolker litt vel mye ut fra din egen situasjon?
Du kan ikke legge alt ansvar på at mottakeren skal forstå hva du EGENTLIG mener, du har litt ansvar selv også. Siden dette ikke er første gangen du blir "misforstått", kan det jo være et hint om at du selv kanskje kan ordlegge deg litt tydeligere. Et standard smilefjes viser ikke automatisk at du er ironisk. Eller morsom som du sier i dette tilfellet :)
Eller kanskje du legger opp til at du SKAL bli misforstått slik at du kan si at mottakeren ikke har "sans for humor"? Personlig synes jeg og "spøke" med at foreldre som kjøper biltema-sykler til barna sine ikke er så glade i de som DU er - er HELT på viddene. Du har kanskje en litt velutviklet spesiell sans for humor som det er vanskelig for andre og forstå? Da er det jo enda viktigere at du ordlegger deg tydelig - siden andre ikke er på samme "nivå" som deg humormessig. Det vil si - om du reelt ønsker og bli forstått på riktig måte i utgangspunktet da... :)
Nå var det ikke det med sykkelen jeg reagerte på heller, men det du sa om at de var mindre glad i barna sine. Selvfølgelig er kvalitetssykler det beste, men som det også er skrevet her, så har folk god erafring med biltema sykler også. Noen foreldre har jo ikke råd til dyre sykler, da er det vel bedre med en biltema sykkel?
Slo an og slo an - jeg mener bestemt at jeg svarte ganske så humoristisk tilbake - men det kom kanskje ikke klart fram?? Mener at blunkefjesene burde gitt noen hint der?
I utgangspunktet er jeg med for å diskutere og legge frem hva jeg mener om en sak i forumet. Det er dog lett å bli misforstått på det skrevne ord, men normalt så bruker jeg ordlegge meg brukbart, noe jeg vil påstå siden jeg stort sett får A og B på skriftlige argumentasjonsoppgaver på universitet og høyskole. Men, på et forum som dette så vil man alltid møte på ulike meninger og ytringer og noen vil ALLTID tolke ut fra sine preferanser. Men dette kan da ikke legge sensur på hva den enkelte mener, jeg mener det vil være feil.
Det å mene er ikke en populæritetskonkurranse, jeg respekterer at folk har sine meninger og gir uttrykk for de, jeg er dog kanskje mer nysgjerrig på å finne ut hva som ligger bak og de gode diskusjoner kommer frem når man beveger seg på kanten, ikke sant Nerthus? :)
At vi ikke er på samme nivå rent "humormessig" er nå vel engang bare slik vi er sammenskrudd, noe annet ville jo vært fryktelig.
Jeg respekterer dere alle her inne og aksepterer forskjellighet.
De gjorde det Nerthus, du svarte på en meget humoristisk måte du. Hurra! Jeg forstår humoren din! og du forstår min?????Ehhh, eller kanskje ikke ser jeg nå... ;)
Da er vi enige da! :) Men jeg er uenig i at det er bedre med en sykkel enn ikke noe i det hele tatt. La vær å kjøpe en trafikkfarlig sykkel er min påstand.
Kjøp da heller en brukt kvalitetssykkel som er godt vedlikeholdt fremfor en Biltemasykkel. Enda verre blir det jo hvis du kjøper/arver en brukt Biltemasykkel....
Eller utsett det til man har spart opp litt mer penger og gå for en skikkelig sak.
Beveger du deg opp på 1500-2000,- for en barnesykkel rammestr 20"-24" er det et hav av kvalitetsforskjell fremfor den superbillige til 599-699-799,- hos Biltema....
For 1500-2000,- får du forresten en jævlig bra brukt kvalitetssykkel av et anerkjent merke med gode komponenter OG sikre bremser.
Jo, det og blant annet :) Tråden åpner for å diskutere pengebruken på julegaver, noe vi diskuterer nå eller? ;) Biltemasykkel til julegave f.eks, fordeler og ulemper...ehhe
Men for å spore tilbake til tråden. Jeg vil tipse om en nettside som selger svært billige sportsklær på nett. Rask på levering og utrolig bra service. Så har dere noen i familien som er sportsidioter og trener mye så er det kanskje verdt å ta en titt?
[url]www.wiggle.co.uk[/url]
For å få korrekt pris på velg da at pakker skal sendes til Norge. Da får du nemlig opp en annen pris enn om det står avmerket for Storbritannia (mva trekkes fra)
Godt forslag hypah, jeg kan anbefale www.coolstuff.no for rimelige og ganske artige julegaver, kanskje spesielt de som har "alt". Mine nieser har ønsket seg "air swimmers" - og det får de også ;) (De er ikke gamle nok til å være på forumet så jeg antar at det burde gå greit og fortelle det her, selv om mamman er innom av og til - men hun er jo informert på forhånd;))
Jeg brukte ganske mye penger på julegaver det året jeg solgte en leilighet med ganske mye pluss. DET var gøy! Da kunne jeg kjøpe det jeg visste den enkelte ønsket seg og trengte uten og tenke på økonomien. Det ble dog med den ene gangen da ;)
Den coolstuff var konge! Masse flott til den som har alt og som egentlig ikke trenger noe spess. Takk for tips
Ja og her er en til for de som skal ha diverse ting og tang for de som har alt. Men inniblant her får du tak i utrolig mye rart som faktisk holder bra kvalitet også. Men, strengt tatt så er ting så billige her at du griner ikke over ødelagte ting, du kjøper bare nytt.
[url]www.dealextreme.com[/url]
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.