After eight (ca 24 stk)
20g delfiafett 2 dl sukrinmelis
4 ss fløte 7 dråper peppermynteolje ( kjøpes på apotek) ½ ts tragant(kjøpes på apotek)
-Smelt delfiafett, -Ha i fløten, oljen og rør inn sukrinmelisen (bruk visp) -Kok opp under omrøring, massen skal bli blank. -Dra kjelen av plata -Ha i tragant, visp kraftig! ( klumper traganten seg, bruk stavmikser) Smøres utover en bakepapirkledd form ( min er ca 15x20cm) Settes kaldt Sjokoladetrekk: 1 plate (75g) mørk sjokolade fra sukkerfritt 40g delfiafett -Smeltes på svak varme -Tøm ca halvparten av sjokoladen over peppermyntemassen. -Beveg forma frem og tilbake til sjokoladen har fordelt seg -Sett forma kaldt igjen. -Når sjokoladen er stivnet, løsne massen fra papiret og legges med sjokoladesiden ned. -Resten av den smelta sjokoladen helles over, fordel sjokoladen, og del i ruter. -Settes igjen kaldt. -Knekk rutene og oppbevares i en boks i kjøleskapet, eller fryser. Ble ikke like seige som ordinære after eight, men den knasende sukrinsmaken ble borte under koking, og traganten gjør så det ikke blir tørt.
Det er ikke noe galt med delfiafett. Det er mange myter ute og går med mettet fett, anbefaler deg å sjekke opp grundig :)
Oppskriften høres ut som den kan bli veldig vellykket - fordi sukrinmelis ikkke vil smake så kaldt sammen med peppermynte (fordi peppermynte i seg selv virker "kaldt") og fordi jeg har gode erfaringer med tragant når det gjelder å binde melis.
Sier bare naaaaaam, disse skal testes. Takker Gerd for en ny flott oppskrift:D Noen grunn for at du bruker delfiafett og ikke cocosa? Knib fra nysgjerrijge meg:p
Kan ikke svare for Gerd - men Cocosa er veldig mye dyrere enn Delfiafett. De selger Cocosa på helsekosten under merkelappen "ubehandlet fett befolder vitaminene" men spiser folk virkelig fett for vitaminenes skyld? Det høres dyrt ut for min del, jeg prøver å få i meg det jeg trenger fra grønnsaker og evt. en tablett nå og da. Fett er ikke en god kilde for vitaminer, unntatt A og D som du får via fet fisk.
Fint at helekosten snapper opp behovet for en del nisjevarer før rema 1000 skjønner at folk vil ha det. Men salgsargumentet for å selge cocosa virgin er at vitaminene ikke har blitt ødelagt. Fordelen med å spise kokosfett har imidertid ingenting å gjøre med vitaminer. Det er fordi kokosfett inneholder stor menger laurinsyre som er kortkjedet og går rett i leveren til forbrenning fort. Det booster metabolismen din omtrent som glukose gjør, om du er på høykarbo.
Hvem i alle dager spiser dyr kokosfett pga vitaminer? Man bør ta litt tran eller spise fet fisk for a og d-vitaminer. Men kokosfett har ikke noe med dette å gjøre.
Helsekosten tjener enormt med penger på å få folk til å føle at de må ta virgin kokosolje for å bli sunne. Jeg anbefaler sunn skepsis og å sjekke fakta.
Dette kommer an på mengden tragant - som får melis til å bli formbar omtrent som marsipan. Tar man for mye blir det hard tyggis. Tar man for lite blir det saus. Prøv deg frem :)
Nå husker jeg ikke om after eight har noe kokossmak, for der er jo pepperminten ganske sterk. Jeg bare lurer på, siden jeg har cocosa med smak stående, om hvis jeg bruker den, vil da det bli kokossmak? eller vil pepperminten overkjøre denne? Og smaker delfia kokos?
blir disse sjokoladene klissete i rom temperatur?? Blir jo sånn om man bruker cocosa.. finnes det eventuelt et alternativ å ha i sjokoladetrekket slik at det ikke blir kliss?
Jeg har gjemt boksen i fryseren i kjelleren... Ellers er jeg styggelig redd for at det blir tomt før jul :o
Regner med de holder seg en stund i kjøleskap, siden fløten er kokt opp :ja:
Dette er jeg kjempenysgjerrig på! Det har liksom ikke falt meg inn at traganten kan beholde egenskapene sine ved oppvarming, men jeg har jo bare brukt det til sukkerpasta og sånt....
Så god ide å prøve det i kransekake, jeg har ofte savnet sånn seig tekstur som man får i kaker med mye sukker i. Har etterhvert gått opp for meg at tagatose kan funke til å etterlikne smaken til stekt sukker bedre også, siden man får til maillardreaksjoner, noe jeg har savnet ved bruk av sukrin.
Det er så mye kunnskapsrike og kreative folk på dette forumet, får stadig nye ideer til hvordan jeg kan bake bedre :) Kransekake er jo ordentlig snadder!
Jeg har brukt agar agar for å tykne sauser som har vært varme og som skal kjøles ned, som vaniljesaus (kombinert med andre ting, jeg liker ikke å bare bruke jbkm pga "slimete" smak). Agar agar brukes og i f.eks sjokoladepuddingen fra Tine. Tror det stiller litt i samme klasse som karragenan.
Vi brukte det også til geleplater mellom to glassplater, tillsatt næring, for å lage vekstmiddel for bakterier i biokjemien. Det så ut som normal gele.
Utifra det jeg har sett, agar agar gjør væske stiv og ikke seig, så jeg villle ikke brukt det i After Eight.
Laget i dag. Ble grå istedet for blank, men det skyldtes nok litt for høy varme på minten.... brukte 86% sjokolade med flytende natreen i istedet for sukkerfritt sjokolade. Bruker mikro til å smelte, men da må alt være blandet i på forhånd hvis ikke klumper sjokoladen seg.
Ble knallgodt! Finne ny kasserolle til neste runde og LITT mer tålmodighet så jeg ikke "gråer" minten... (og husker og ha i traganten TILSLUTT, ikke mens det koker... ;)
Har smakt nå etter at sjokoladen på den ene siden etter at alt ble skikkelig avkjølt og denne kommer jeg til å lage mye mer av! Skal gi bort til pappa med dia2 som også spiser lavkarbo :)
Får litt kald sukrinsmak, men faktisk synes jeg den passer svært godt sammen med peppermynte-smaken :)
Lagde denne i kveld, men den ble ikke bra :nei:. Hvor lenge skal massen koke? Den ble veldig kornete og sprø, og så hadde jeg nok for mye peppermynte i. Jeg kokte den i et halvt minutt kanskje, var det for lite?
Brukte 86% sjokolade og cocosa, veldig klissete og for bitter, bør nok ha litt søtstoff i den og mindre cocosa.
En oppskrift jeg så på peppermynteknapper var det ikke tragant eller delfiafett, kun peppermynte, fløte og sukrinmlis. Da må det ikke varmes opp heller.
Hvor lenge skal massen koke egentlig? Ble både blankt og VELDIG varmt! Men fortsatt knasende når det tørket. Og traganten merka jeg ingenting av, annet enn brune klumper. Ja kjørte med stavmikser lenge.
Jeg får den ikke blank, lar den bare boble litt. Har i traganten veldig forsiktig (strør tynt lag) mens jeg pisker hardt etter litt avkjøling. Den blir knallgod når den er avkjølt, knasingen plager meg ikke - fordi den smaker ganske likt after eight minten :)
Sånn, da har jeg prøvd denne. Men brukte Tagatesse istedet for Sukrinmelis som jeg ikke liker. De ble fantastisk gode!!! men mektige, er nok sånn en bit til kaffen-opplegg:) Og merket ikke noe knasing, ble nesten som aftereight faktisk :)
Håper de holder seg godt i lufttett boks i kjøleskapet gjennom julen. Kan ikke bruke opp den vesle plassen i fryseren min på godter :)
Brukte det jeg og. Merkelige greier. Men ble forsåvidt godt da, selv om det knaser endel. Får prøve igjen i morra, for da har vi andre gryter. Tror ene gryta tok kvelden i dag, første ladningen med peppermynte-masse ble full av massevis av små, svarte prikker... Så den gikk i vasken...
Men skal massen bli helt gjennomsiktig altså? Hmmm. Sånn ca. hvor lenge koker den? 5 min. eller en halv time eller 2 timer? Så har jeg noe mer å gå etter...
Ble veldig gode med tagatesse :) Og nei, jeg lot ikke traganten koke, kokte opp massen, lot den småboble i ca et minutt under røring, tok kjelen av plata, venta litt og pisket traganten inn. Brukte vanlig visp til det, ble ingen klumper:)
Faktisk så husker jeg ikke helt, men tror det var i underkant av en dl. Laget et par andre ting i samme slengen, og da hender det at jeg blir litt forvirra av meg selv :)
Veldig, veldig VELDIG dumt og forveksle BAKEpapir med MATpapir når man skal lage after-eight... får ikke av papiret, skraper det jeg kan men blir bare seig masse - som smaker j... godt - men får ikke det AV jo!!!
Nerthus ganske pissed på seg selv akkurat nå! Må lage på NYTT!
(minner om den gangen jeg mistet fattigmannrøra med ti egg i opp ned på gulvet og måtte på butikken og kjøpe nye egg og begynne på nytt...)
PÅ'n igjen!! (Ps - ganske så god med tagatesse også, ble mye seigere, litt usikker på hvilken jeg likte best akkurat nå :))
Disse er lager nuh.. de ble sykt gode!! jeg lagde med tagatesse og de ble like seige som vanlig after eight :D :D :D
Brukte ca 1 dl Tagatesse. brukte tragant også selv om det stregt tatt ikke skal være nødvendig ettersom tagatesse karamelliserer seg.
Et lite tips er å lage et av sjokolade "lokkene" først, for så å ha på mint kremen oppå der igjen.. Mine gikk ikke å løsne ettersom det var for seigt.. Jeg smørte bare på det som satt igjen på bakepapiret da, så gikk jo greit.
nom nom nom, takker for denne oppskriften altså, ettersom dette er en av mine favoritt sjokolader i høykarbo versjon :D
Var det jeg kom fram til ettersom det virket som at dette ikke hadde vært et problem tidligere i denne tråden ( siden massen ikke ble like seig som i vanlig after eight ved bruk av sukrinmelis ) brukte bakepapir og, så regner det er det som er grunnen :)
Mitt forsøk ble såpass seigt at jeg tviler på at det ville gått, ikke så mye hold massen at det ville løsnet samme hva for et underlag det var.. Synes jo egentlig det er ganske bra jeg da, ettersom det da blir en seeeeig masse i midten :) og å lage den ene sjokolade siden først er jo ikke noe problem. ( eller så kan man jo bare lage det som "smil" med mint fyll i silikonformer. men da mister det jo after eight utseendet da )
Jeg laga konfektbiter i sånn silikonform, og da tok jeg først sjokolade og satte kaldt til den stivnet, så en klatt med peppermyntemassen, og så sjokolade igjen. Funka veldig bra.
Runde nr. 3 ble mye bedre. Den ble hvit i motsetning til runde 2, og ikke full av svarte prikker som runde nr. 1 ;) Hadde i ørlitegranne mer tragant, mistenker at min teskje var av litt liten størrelse, og den ble ikke fullt så knasende som runde nr. 2. Dette lover bra!
Life på grønland i Oslo har tagatesse-sjokoladene, trolig også tagatose. Life på Nordstrand har også våknet opp for tagatose og bestilt tagatesse-sjokoladene.
Etter et tidligere misslykka forsøk med sukrinmelis der jeg nok kokte det for lenge, prøvde jeg nå med 1 dl Tagatesse.
Det ble fantastisk.
Jeg smelta et tynt lag med sjokolade i bunn av forma mi først, frøs det, før jeg helte på melismassen. I fryseren igjen, før siste sjokoladelag ble helt over.
Eneste ulempen var når jeg skulle rute oppsjokoladen, så var sjokkoladen vel stiv, ble en del sprekker i den, men fungerer jo greit.
Opplevde samme greia selv og lot den stå litt inne før jeg rutet den opp, da gikk det helt glimrende! Så satte jeg den ut igjen. (har ikke plass i fryseren, og ute er det minusgrader.)
hei!
holder på å lage disse no.. :)
hadde ikkje taragent så eg brukte 2 små finger klype johanneskjernemel i.. også lager eg dei lag på lag i noen fargerike røde muffinsforme. :) så slipper man evt klisset.. hehe.. men feil prioriterte med minten og sjokkoladen så minten va nesten blei stiv, så må smelte den på nytt igjen.. håper den blir litt seig av det.. :)
såååååå namme namme namm.. denne kommer til å bli laget ofte.. hadde bare peppermynte armoa heime.. trenge ein god del for å få litt peppermynte smaken.. må kjøpe olje imåro..
anbefaler å bruke muffinsformer, blei veldig lite gris..
peppermynte kremen min såg veldig gul ut når eg laget den.. eg feil vuderte litt så eg smeltet den opp igjen 3 ganger.. blei gul i fargen, men når eg tok den ut av frysen for å smake ein va den like hvit som sukrin melis.. tusen takk for ei herlig oppskrift.. nam nam...
Eg prøvde desse i går. Og eg var så aldeles sikker på at eg hadde tragant i huset frå nokre år tilbake. Men ikkje om eg fann noko tragant i korgene mine med kake-ting-og-tang, nei! Det var flytande glukose, og kremotartari, og spiseleg lim, og det eine og det andre. Men ingen tragant. Så eg fant ein gammal (men uåpna) pose med gummi arabicum og tok i ei teskjei av det i staden, berre sånn for å sjå kva som skjedde.
Det blei altså ikkje seigt. Men smaker godt, gjer det jo. Lagde fylt sjokoladekonfekt av det. Grei nok, men det hadde vore perfekt om det vart seigtflytande. Her må eg prøve meir, med tagatesse og tragant, forstår eg.
Tagatessen gjør den genialt seig - akkurat som originalen :) Selv om den er knallgod med sukrin også, blir den helt topp med tagatesse :) Lager sjokoladetrekket først i former som var med sjokoladesmelteren min - deretter fyllet og deretter sjokolade, de ser jo ut som proffe jo!
Mmmmmmmmm, eg har nettopp laga after eight :) 1/2 dl tagatesse og 1 dl sukrinmelis. Det smakte himmelsk akkurat som originalen.
Først ett lag sjokolade (86 % med søting), so minten og ett lag til med sjokolade.
Gikk veldig greit å knekke bitane uten at sjokoladen knakk sjøl om den var uten delfiafett.
Skar berre ett knekke'snitt' med en skarp kniv. No kan eg ha dei liggande i ei skål uten at dei blir mjuke :D
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.