< Tilbake til oversikten

Tagatose vs sukrin?

lucifine sa for siden:

Hva er best? Hva påvirker kroppen minst mtp blodsukkerstigning? hva er mest naturlig og hva er et søtningsstoff? Trenger å se en god punktliste av en eller annen slag...?

lucifine sa for siden:

har ikke kjøpt enda... vil ikke bruke masse penger på noe jeg ikke vet hva er..

nellie sa for siden:

Da står det sikkert på nettsiden du enda ikke har kjøpt den fra!:)

lucifine sa for siden:

Næringsinnhold pr. 100 g:
Energi: 175 kcal (effektivt 88 kcal, da Tagatesse brukes i halv mengde av vanlig sukker)
Protein: 0,0 g
Karbohydrater: 79,8 g

• herav Tagatose 39,9 g
  • herav sukkeralkoholer 39,9 g
    Fett: 0,0 g
    Kostfiber: 20,1 g

Tagatesse er et strøsukker basert på Tagatose, og er ideelt til baking og matlaging. Det kan også brukes på yoghurt eller frokostblanding, til varme og kalde drikker, eller alle steder du ellers ville ha brukt vanlig sukker. I motsetning til mange sukkererstatninger kan Tagatesse karamelliseres, slik at bruksområdet utvides enda mer. Tagatesse har ingen kjølende effekt slik noen sukkeralkoholer kan ha. Bruk halv mengde av vanlig sukker, ettersom Tagatesse er dobbelt så søtt.

Tagatesse bør oppbevares i en godt forseglet boks. Det er viktig at Tagatesse ikke kommer i kontakt med fuktighet (varm damp, en våt skje osv.), ellers har det en tendens til å danne klumper eller bli hardt.

Noen enkle tips for vellykket baking med Tagatesse:

• La bakverket stå i ovnen litt lengre på litt lavere temperatur (f.eks 160 °C).
  • Om bakverket ser ut til å bli litt for brunt, kan det med fordel dekkes med bakepapir de siste 10 minuttene i stekeovnen.

Ingredienser: Tagatose (39,9%), isomalt (39,92%), fiber: inulin og oligosakkarider, sukralose (0,02%)
Kan virke avførende ved stort inntak.

sukrin:
Sukrin – et sunt og naturlig alternativ til sukker

Ønsker du å redusere sukkerforbruket ditt, men vil unngå kunstige søtstoffer?
Da er Sukrin et godt alternativ.

• Null kalorier
  • Skader ikke tennene
  • Smaker og ser ut som sukker
  • 100% naturlig – finnes i bl.a. frukt
  • Gir ingen blodsukkerstigning (null GI)
  • Virker som antioksidant i kroppen
    Søtt uten kalorier og karbohydrater

Sukrin er den eneste naturlige sukkererstatningen som har null kalorier. Sukrin inneholder ingen karbohydrater som tas opp av kroppen, og er perfekt for de som går på lavkarbodiett. Med Sukrin kan alle nyte søtt i hverdagen med god samvittighet.
Ingen blodsukkerstigning – null GI

Studier viser at Sukrin ikke påvirker blodsukker- eller insulinnivået i kroppen. Ved å kombinere Sukrin med FiberFin og mandelmel kan du oppnå enda lavere blodsukkerbelastning på maten du spiser. Sukrin kan ha en gunstig effekt ved ADHD og candidadiett.
100% trygt og naturlig

Undersøkelser viser at 94% av alle nordmenn er opptatt av å begrense sitt sukkerinntak. Samtidig er mange skeptiske til de kunstige søtstoffene. Sukrin er et 100 % naturlig produkt uten tilsetningstoffer, basert på sukkeralkoholet Erythritol. Erythritol finnes naturlig i blant annet pærer, meloner og sopp.
Sukrin blir framstilt ved en naturlig gjæringsprosess (fermentering), hvor man bruker druesukker som råstoff. Dette er samme metode som brukes for å lage blant annet vin og yoghurt.

lucifine sa for siden:

Sukrin er best?

Gerd sa for siden:

Jeg er i vertfall fornøyd med sukrin :ja:

Dietta sa for siden:

Jeg har begge deler i skapet, men forløpig er de uprøvd. Skal teste ut på kake til jul.
Men tagatose har vel en GI på 2, og det er jo ikke dårlig :)

Kitsu sa for siden:

Jeg skal teste ut Tagatesse bare for å se om det funker til enkelte ting Sukrin ikke funker til.

Likte sjokoladen jeg kjøpte en gang som var søtet med tagatose. Funket bedre enn maltitol i alle fall. Og er vel ingen som selges i Norge som er søtet med sukrin enda.

Alynna sa for siden:

Ser at Tagatesse inneholdt bare halvparten tagatose, og resten isomalt...

Bik sa for siden:

Jeg hr brukt en del tagatose, og syns det har en fin og naturlig smak. Spesiellt til f.eks lavkarbosjokolade :)
Når jeg baker kaker, så blander jeg sukrin og tagatose, så unngår jeg den kalde smaken til sukrin.

Camomilla sa for siden:

Jeg har også lurt på å kjøpe Tagatesse, særlig fordi de skryter av at det karamelliseres. Kunne tenkt meg å prøve en lavkarbo creme brulee - favorittdesserten min :)

Tiki sa for siden:

Har kjøpt det nå, men ikke prøvd. Har også kjøpt den mørke sjokoladen som er søtet med T. Kanskje muligheter å få til en god Pavlova. Eller så kan det kanskje være godt til noe godis. Kjøpt på Sundgodt.

Lillemy71 sa for siden:

Det har i grunnen alltid jeg også lurt på og enda mer lurer jeg nå når jeg ser denne listen. Mener å ha hørt/lest at Xylitol og sorbitol taes opp i tarmene på en annen måte og påvirker dermed blodsukkeret mer? Mener at det står noe i ketolyseboka om dette??

Selv skal jeg teste tagatosen for jeg er ikke så glad i sukrin. Har prøvd den mørke sjokoladen med T og den var veldig god. Har også kjøpt syltetøyet men ikke fått testet det ennå :)

Mariann S sa for siden:

Eg har brukt tagatesse en del, og er veldig fornøgde med det som søtningsmiddel. Eg merkar ingenting på kroppen når eg spiser mat som er søta med tagatesse, so då vil eg tru at det ikkje påvirkar blodsukkeret i nevneverdig grad. Spiser eg ett kakesykke søta med vanlig sukker, blir eg dårlig, kjenner virkelig at blodsukkeret mitt stiger (lenge sida sist no, for det orkar eg ikkje utsette meg for meir).
Når en bakar kaker med tagatesse blir kakene saftigare enn når eg brukar sukrin, og kakene får en søtsmak som er lik den med sukker.
Og en brukar mindre fordi den har en meir konsentrert søtsmak.
Eg laga ei bløtkake i går, og då hadde eg 40 g tagatesse i botnen, og det var søtt nok :) Oppskrift på den kaka.

Bik sa for siden:

Jeg har laget pavlova. Brukte 1 dl sukrin og 1 dl tagatose (grunnoppskrifta sier 2,5 dl sukker) Den ble veldig god og helt lik vanlig pavlova.

Tiki sa for siden:

Det skal definnitivt prøves. Jeg har prøvd en gang tidligere. Tror det da var bare sukrin, og den fikk jeg ikke til. Men her er nye muligheter. :D Takk for tipset

Babycherry sa for siden:

Det står at det kan virke lakserende ved stort inntak.. Noen som har merket noe av det? Håper det ikke har samme virkning som maltitol ihvertfall for jeg kunne tenkt meg å prøve det siden jeg ikke er så glad i kaldsmaken av sukrin..

Bjella sa for siden:

Supert tråd, jeg har ingenting å bidra med selv.
Har lurt på det samme, men ikke fått satt meg inn i det.

Lillemy71 sa for siden:

Jeg merket ikke noe nevneverdig til det. Spiste ganske mye av den mørke sjokoladen søtet med T uten at jeg merket noe særlig, hadde jeg spist tilsvarende av Cavalier som er søtet med M hadde jeg fløyet rundt som en gassballong utav kontroll :D

Selvfølgelig vil det vel være individuelle forskjeller her også, none reagerer mer på malitol enn andre. Det finnes de som opplever kraftige reaksjoner på sukrin også, men det virker som om flere har toleranse for det. Selv har jeg ikke opplevd å reagere noe særlig på bakverk med sukrin og håper dette er tilfelle med T siden det karamelliseres og dermed burde gi bedre kaker :)

frøken sa for siden:

mmm, mange fristende oppskrifter i bloggen din, skal nok prøve de ut etterhvert. Må bare få kjøpt tagatesse først. Kan man kjøpe det på helsekost, eller er det bare på nettet?

Mariann S sa for siden:

Tusen takk :p

Eg har masa på min helsekost, sunkost, og dei har tatt det inn her i bygda :D
Det hjelper å mase :)

Mariann S sa for siden:

Eg har ikkje merka noke til oppblåsthet :) Eg brukar berre tagatesse som søting.

frøken sa for siden:

Ok, får mase da skjønner jeg:D

Camomilla sa for siden:

Jeg har bestilt på nett nå :) Skal bli spennende å prøve!

Bik sa for siden:

Jeg har ikke merket noe når jeg har brukt tagatose. Derimot spiste jeg en cavaliersjokolade som er søtet med maltitol...det ble MASSE luft og mageknip :(

Paris sa for siden:

Hvor på nettet fikk du handlet det?

Mariann S sa for siden:

Iallefall her :)

Camomilla sa for siden:

Jepp, det var der jeg handlet :)

Kitsu sa for siden:

Bakte kransekakestengre i dag, med tagatose i stedet for sukker. Brukte halv mengde av hva man skulle brukt om det var sukker, og sambo'n sverger på at det smakte som vanlige kaker. Jeg synes selv de ble vel søte, skal bruke mindre neste gang.

frøken sa for siden:

Da har jeg bestilt. Gleder meg til å prøve ut oppskriftene dine:)

Dietta sa for siden:

Oppskrift ?? ;) Har en eske tagatose som står i skapet og venter på julebakst :p

Kitsu sa for siden:

Brukte den til matprat.no, byttet bare ut melis med halv mengde tagatose. Og som sagt, så ble det litt vel søtt for meg. Skal ta litt mindre neste gang. I tillegg må steketemperaturen ned under 160 grader. Neste gang skal jeg prøve å sette dem lenger nede i ovnen, på rundt 140 i ca 12min til å begynne med.

Dietta sa for siden:

Tusen takk :D

Lillemy71 sa for siden:

Jeg spiste det blåbær - ripssyltetøyet som er søtet med tagatose. Herrejemini så godt. Til helga blir det tagatosevaffler og syltetøy, skal i tillegg omsider prøve meg på karamellpudding :sikle::sikle::sikle:

Kitsu sa for siden:

Jeg har gnafset i meg en hel masse tagatesse i det siste. Null vondt i magen, goodie.

Kitsu sa for siden:

O lykke! De løy ikke da de sa tagatose kan karamelliseres.

Jeg har nettopp laget salt mandelknekk. Eller, det blir knekk når det kjølner, klarer bare ikke vente så lenge. :P Da blir det brente mandler, evt. andre nøtter som julekos for meg. Omnomnom.

Mariann S sa for siden:

Jippi, då blir det brente mandler her også :)

Kitsu sa for siden:

Bare husk på at tagatesse er dobbelt så søtt som sukker. :P

Mariann S sa for siden:

Eg har brukt tagatesse som søting ei stund :) men har aldri prøvd å karamellisere det :) Har litt lyst å prøve å lage karamellpudding også :)

Kitsu sa for siden:

Jeg laget brente mandler til sambo'n i dag, så fant ut at jeg skulle prøve til meg selv og. Funket som bare det.

Bjella sa for siden:

Er det sant:heia::hungry:
Jeg har bestilt tagatose i dag og gleder meg til å teste ut!
Ble mandlene helt sprø altså?

Yrla sa for siden:

Ja, se her Maltitol is Not as Sweet As Sugar

Estimates run from 75% to 90% of the sweetness of sugar. Again, the information provided by industry groups tends to give the 90% figure, while other sources say 75%. So, if maltitol has ¾ of the sweetness of sugar, ¾ the calories of sugar, and ¾ the glycemic index of sugar, it isn’t a far leap to the conclusion that you need ¼ more maltitol to get the same effect of sugar, which will give you close to the same effect in most other ways (except for dental cavities). You are basically getting expensive sugar.Tatt herfra: lowcarbdiets.about.com/od/nutrition/a/maltitol.htm

ninaPCOliv sa for siden:

Hvor køber I Tagatesse? Det findes nemlig ikke i Danmark og jeg kunne bestemt godt tænke mig at smage det:-) Hvis det ikke har det bismag som Sukrinen har, så vil jeg blive lykkelig:-)

Yrla sa for siden:

På funksjonellmat.no får du det. Det har litt karbohydrater, i motsetning til sukrin, men skal ha bedre smak.

Dietta sa for siden:

Du får det også på www.lavkarbohuset.no ;)

Chamomilla sa for siden:

Ok, jeg lot meg overbevise. Bestilte tagatose, syltetøy med tagatose (savner det på lavkarbopannekakene) og noen kilo med finmalte mandler uten skall. Julegodter og julebakst here I come.... Håper bare det blir bra nå da...

Kjøpte på allergimat - nb! De har tilbud på tagatose og tagatoseprodukter der nå, samt fri frakt for bestillinger over 700 kr. Jeg lot meg dermed "lure" til å handle for over grensebeløpet.. jaja..l

Edit:
En time senere: Ordren allerede sendt!!!

frøken sa for siden:

Fikk pakken min fra funksjonell mat i dag, to pakker med tagatose tilsendt portofritt, og jammen hadde de lagt oppi en pose med malte hasselnøtter også, helt uten ekstra kostnader:D

Albatross sa for siden:

Jeg har lest masse om tagatose nå, men blir ikke helt klok..... :(

Hvor mye karbohydrater er det i tagatosen når man tar vekk sukkeralkoholene??

sistegang sa for siden:

Jeg syns sukrin smaker pyton, får så enormt med metallsmak i munnen. Så nå skal jeg prøve tagatose.

Cherry sa for siden:

Jeg liker altså den finmalte konsistensen til tagatose, den får sånn sukkereffekt da. Jeg bare klarer ikke å spise det. Jeg blir rett og slett uvel av å bruke det. Fysisk altså.

Resten av tagatosen min er nå bare en svær klump, lukka ikke igjen boksen godt nok ,og det MÅ dere gjøre altså. Den tåler ingenting før den herder og blir stein.

Paris sa for siden:

Er det dobbelt så søtt som sukker? Mener noen sa 3 ganger, men kan hende jeg blander med noe. Jeg har fått min i posten - og ser frem til creme brulee osv som jeg nå kan lage :) Bare greit å vite hvor søtt det er :P Brukte litt i te-en idag - og en liten t-skje var nok - men nå er jeg ikke vant med å søte teen lenger, så vet ikke helt om jeg kan bruke det som "mål".

Tenkte også å lage pavlova med det.

Gerd sa for siden:

Det står at det er dobbelt så søtt som sukker.
Jeg syns det blir for søtt, så jeg bruker 1/3 eller 1/4 del og heller litt sukrin i tillegg.

Albatross sa for siden:

Jeg bruker også 1/3 av det som står :ja:

Mariann S sa for siden:

Eg brukar stort sett 1/3 eller 1/4, men eg ser at i suksessterta brukar eg 1/2 mengde.

marjusen sa for siden:

Men hvor mange kh er det egentlig pr 100 gram? 40?? Selv om man trenger halv mengde ifht sukker så blir det fort noen gram

Gerd sa for siden:

jeg regner 40 :ja:

Og i en porsjon med f.eks mandelflarn bruker jeg kanskje 40g... Og får 30 kjeks...

Jeg tenker at dette skal jo ikke brukes hver dag, det er ikke hverdagskosten,liksom :)

Lillemy71 sa for siden:

Hvordan kommer dere frem til 40?

Gerd sa for siden:

Trekker fra sukkeralkoholene:

Næringsinnhold pr. 100 g:
Energi: 175 kcal (effektivt 88 kcal, da Tagatesse brukes i halv mengde av vanlig sukker)
Protein: 0,0 g
Karbohydrater: 79,8 g

• herav Tagatose 39,9 g
  • herav sukkeralkoholer 39,9 g
    Fett: 0,0 g
    Kostfiber: 20,1 g

Lillemy71 sa for siden:

Da bli det jo 0, for tagatose er jo også sukkeralkohol? Det fikk jeg ihvertfall beskjed om fra Funksjonell mat.

Gerd sa for siden:

Næringsinnholdet er hentet fra funskjonellmat sine sider:

www.mamut.net/funksjonellmat/shop/

Lillemy71 sa for siden:

Er det jeg også baserer det på og 40 er feil

Tagatose skal også trekkes fra siden det ikke tas opp i kroppen. Sukkeralkoholene tas også i liten grad opp i kroppen og skal heller ikke regnes med. Litt er det i isomalt men ikke mye så og si at det er 0kh er vel litt feil men det er heller ikke 40 :eek:

Fant omsider svaret jeg fikk fra Funksjonell Mat da jeg spurte om dette:

Gerd sa for siden:

Oki,... enda bedre :D

Dietta sa for siden:

Er det noe rart vi blir forvirret :eek:

Tiki sa for siden:

Høres veldig bra ut. :)

Gerd sa for siden:

Nix.... Så det er godt at slikt bare brukes til festbruk og ikke hver dag :ja:

Dietta sa for siden:

Helt enig :ja:
Men jeg fikk i hvertfall bekreftet det jeg trodde om tagatose. Nesten null kh og veldig lav GI. Bar :)

arnakristin sa for siden:

Hei
Fant Tagatesse i min lokale Spar butikk i dag...

Dietta sa for siden:

Er det lov å spørre hvilken ? Holder til i Drammen jeg også ;)

arnakristin sa for siden:

Spar Kristensen, Holmestrandsveien...

Dietta sa for siden:

Supert - takk for svar :)

sylwester sa for siden:

Dette forsto jeg veldig lite av egentlig.. Tagatose som i følge wikipedia er 92% så søtt som sukker med en GI på 2 som blir blandet 50:50 med isomalt som er omtrent halvparten så søtt som sukker med en GI på 9. Og at på til står det at man skal bruke halvparten så mye fordi det er blandet ut? Det må vel være motsatt og at man må bruke dobbelt så mye?

Lillemy71 sa for siden:

Tagatess som de flest av oss bruker består av :

Tagatose (39,9%), isomalt (39,92%), fiber: inulin og oligosakkarider, sukralose (0,02%).

Ikke 50/50 som du skriver. Sukralosen søter det opp, det samme gjør inulin som også gir noe fiber.

Kitsu sa for siden:

Og jeg har en teori om at det er sånn fordi det bare er et selskap som lager tagatesse. Kanskje det er dyrt å produsere eller noe, slik at de "sper" det ut med isomalt og sukralose? Sukralosen er jo 600 ganger så søtt som bordsukker, så bare den bittelille promillen gir nok litt smak.

Lillemy71 sa for siden:

Er nok ikke urimelig den teorien der, i tillegg er det vel også slik at den jevne forbruker vil ha noe som er så likt vanlig sukker som mulig og da må det blandes opp med noe. Er jo samme med stevia, den er spedd ut med mye rart for at "søtheten" skal være på linje med sukker.

Camomilla sa for siden:

Jeg laget creme brulee (oppskrift på matprat.no) med tagatesse i helgen. OMG så godt! Riktig konsistens og nydelig smak :)

sol-cellen sa for siden:

Hei,
Siden det er så mye diskusjon rundt Tagatesse her, tenkte jeg at jeg ville bidra med litt informasjon som kanskje vil oppklare noen spørsmål.

Ren Tagatose er 92% så søtt som sukker, og er en naturlig sukkerart (ikke en polyol/sukkeralkohol) med GI på 2. Tagatose har samme kjemiske formel som fruktose, men pga en liten forskjell tas den i liten grad opp i kroppen, og har et kaloriinnhold på max 1,5 kcal/g. I tillegg har Tagatose en rekke interessante effekter: Den forbedrer smaken (demper bismaker fra andre søtstoffer), senker blodsukkerstigningen på måltidet det inntas sammen med (såkalt ”blunting effect”), og har prebiotisk virkning (fremmer de gode bakteriene i tarmen).

Tagatose har også den egenskapen at den bruner/karamelliserer. Faktisk bruner den mye lettere enn både sukker og fruktose, og om man baker med ren Tagatose vil bakverket fort bli for brunt. Derfor er Tagatesse tilsatt Isomalt, fibre og sukralose, et intenst søtstoff.

Isomalt er 50% så søtt som sukker, og er en sukkeralkohol. Den er med på å nøytralisere den kraftige brunende effekten av Tagatose.

Fibrene i Tagatesse (inulin, FOS) har en søtsmak på kun 10-40%, men er med på å gi bl.a. bedre bakeegenskaper (saftighet, struktur).

En liten andel Sukralose øker søtsmaken til det dobbelte av vanlig sukker. Dette gjør at Tagatessen blir mye drøyere i bruk, og det minsker risikoen for å få mageubehag, siden mengdene av Tagatose, isomalt og inulin effektivt blir halvert.

Hilsen Asgeir,
Funksjonell Mat

Lillemy71 sa for siden:

Tusen takk for den infoen :)

Camomilla sa for siden:

Siden jeg hadde igjen 4 eggehviter etter creme bruleen, har jeg nå en kranskakestenger-røre stående i kjøleskapet. Hittil har Tagatesse innfridd som en god sukkererstatning, bedre enn både sukrin og splenda (personlig mening) :) Veldig spent på hvordan kransekakestengene blir :)

Lillemy71 sa for siden:

Gi lyd (og gjerne oppskrift) når resultatet er klart da :)

Dietta sa for siden:

Signerer denne ;)

Camomilla sa for siden:

Oppskrift på kransekakestenger fra matprat. Jeg hadde ikke nok mandler, så mine er med nesten halvparten hasselnøtt (fikk jo med en gratis pose som snart gikk ut på dato fra funksjonellmat, så da brukte jeg denne). De ble veldig gode! MEN - kan ikke stekes på 200 grader slik det står i oppskriften. Mine ble fort brune og måtte tørke/ettersteke lenge for ikke å bli helt brent. Neste gang skal jeg senke temperaturen til 160 grader, og kanskje kun bruke varmluft. Konsistensen ble nydelig og seig, akkurat som med sukker! Smakte også veldig godt - brukte halv mengde Tagatesse ift. sukker.

Lillemy71 sa for siden:

SLAFS :sikle: :sikle: :sikle: og takk :D
Neste helg blir det å lage forskjellig julegodis med Tagatesse.
Nøttetopper, kransekake, brente mandler, marsipan, knekk og fløtekarameller. Kanskje jeg klarer å lage amerikanske cookies også??

Gleder meg allerede og i jula blir det karamellpudding til dessert.

Tiki sa for siden:

Disse skal jeg også prøve. Tagatesse gir virkelig nye muligheter på bakefronten. :p
Laget med sukrinmelis i fjor, og de ble for tørre og harde for meg.

Bestemamma sa for siden:

Sitat:
Karbohydratene som er listet opp i Tagatesse trenger ikke telles med. Tagatose (39,9 g), er karbohydrater som ikke tas opp i kroppen. Sukkeralkoholene består av isomalt og sucralose, og disse består også av tilnærmet lik 0 karbohydrater.
Så Tagatesse er et meget godt alternativ for de som vil unngå karbohydrater J

Om det stemmer at karbohydratene fra tagatosen ikke taes opp i kroppen, hvor kommer da kaloriene fra?

Og hva med dette?

Chamomilla sa for siden:

Takker for info om Tagatesse, sol-cellen!

Jeg er litt skuffet over at den inneholder sukralose som jeg ser på som "mindre naturlig".
Jeg bakte med Tagatesse for noen dager siden (nøttetopper eller hva det het, oppskrift her inne, men med mandler). Jeg syntes det ble en veldig bismak - ettersmak som satt i lenge. Har ikke tenkt å gi opp, kjøpte altfor mye i slengen til å kaste inn håndkleet alt...

Camomilla sa for siden:

Jeg innbiller meg at man må være nøye med doseringen - jeg har brukt ganske nøyaktig halvparten av oppgitt mengde sukker og fått flott resultat, både konsistens- og smaksmessig. Kanskje litt i overkant søtt for en lavkarber, men helt innafor hos høykarberne ;)

Chamomilla sa for siden:

Takk for tips. Jeg trodde jeg var nøye.. :confused:kanskje jeg blingsa kraftig.:rolleyes: Håper det.:p

Yrla sa for siden:

Noe som har funnet tagatoseproduktene i Oslo utenom på funksjonell mat? evnt hvor?

Rin sa for siden:

Har funnet det på nesten alle Sunkost-forretninger jeg har kikket innom, i alle fall! (Definitivt på butikken ved stortorvet, der jeg husker jeg kjøpte selv)

Tiki sa for siden:

Da laget jeg kransekakepinner som Camomille refererer til fra matprat.
Ca. 200g skoldede mandler og ca. 300g vanlige malt i foodprosessor. Synes det ble så mye Tagatesse, så jeg stoppet på ca 180g og hadde oppi litt steviapulver.

Stekte de på 150-160 grader og byttet på å ha de midt i ovnen og hakket lavere. De ble fremdeles litt brune, men seige og gode. Litt sånn hardseige på utsiden. Så disse er absolutt godkjent. Men ble nesten i søteste laget. Håper ikke seigheten blir borte med mindre Tagatesse da. Men nå har jeg en stor posjon, så jeg får prøve å ikke spise alt for mye på kort tid.

Eller er det best å oppbevare den i fryseren kanskje, også for seigheten?

Yrla sa for siden:

Tusen hjertelig. Mamma fant de på sunkost, enten på gunerius eller grensen, tre typer sjokolade med tagatose kjøpte hun. Gleder meg til jeg få de imorgen. Diggere oppfetingsmat finnes vel ikke?hi hi

Camomilla sa for siden:

Dersom man reduserer på tagatessen kan man sikkert kompensere med litt indisk tragant (apotek). Jeg har sett flere oppskrifter på marsipan der det tilsettes en knivsodd med tragant for den litt seige følelsen. Tragant er visstnok utvunnet av en tresort, og er et naturlig fortykningsmiddel (en slags gummi). Nå bør det jo bli mulig å lage perfekte kransekakestenger på LCHF :D

hekas sa for siden:

hei,
ettersom jeg reagerte veldig på sjokolade søtet med taglitose, er det noen som vet om jeg også da vil reagere like mye på tagatesse? Jeg prøvde kun en liten bit av sjooladen

Camomilla sa for siden:

Siden tagatose utgjør en stor del av tagatesse er det sikkert lurt å styre unna dersom det var denne du reagerte på.

Cherry sa for siden:

Jeg vil gjette på at det er akkurat som med sukrinen - du må ikke bruke for mye av det ellers blir det bismak.

BTW har merket at det er bismak av vanlig sukker også, kanskje det har med smaksløkene å gjøre? :P

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.