Ja, det beste ville selvfølgelig vært om Tagatesse inneholdt kun naturlige ingredienser, dette har vi også kommunisert til produsenten av produktet i Belgia. Men mengden sukralose er veldig liten, og per i dag finnes det ingen andre intense søtstoffer som smaker like bra i kombinasjon.
De 15-20% av Tagatose som faktisk blir tatt opp og metabolisert.
Resten (80-85%) av Tagatosen virker som et prebiotisk fiber, og blir fermentert/omdannet til bl.a. fettsyrer i tykktarmen. Noen av disse tas opp og brukes som energi av kroppen (men øker ikke blodsukkeret).
Gjennom studier har man regnet seg fram til at dette tilsammen vil gi maksimalt 1,5 kcal per gram Tagatose.
2 calories per gram is used for isomalt. Isomalt's lower caloric value is partly due to the fact that intestinal enzymes are not able to easily hydrolyze its more stable disaccharide bond. Less of it is digested and, therefore, less absorbed from the small intestine into the blood, and this happens slowly. Supports Gut Health: Daily intake of 30 g isomalt was demonstrated to promote an increase of the “good” bacteria in the large intestine, the bifidobacteria, demonstrating the prebiotic effect of isomalt.www.polyol.org/fap/fap_isomalt.html
Ja, jeg er utålmodig og spurte to steder. Takk. Nå er det iorden der på diett.no med kcal og karber. Jeg har skrevet der det står poengtert at det er riktig innhold. Grunnen til at de har trukket fra karbohydratene i tagatosen fra sjokoladene er at blodsukkerstigningen er lav!!! Så det kritiserte jeg de for. Juks er juks, en spade er en spade. Så håper de endrer mening og ikke joiner atkins og deres lureri.
Takk. Først kritiserer han atkins som ikke regner med maltitol selv om opptaket er opptil 50% og så gjør han det samme selv. Lav blodsukkerstigning rettferdiggjør ikke å ta de bort, da skulle karboen fra nøtter etc ikke taes med også da:) Rimelig teit og et uetisk-salgstriks. "atkins er enda verre, høh høh", liksom.
Har tenkt å bestille meg tagatesse. Får man det på iherb og heter det eventuelt noe annet? Får bare opp tagatose, men den er jo ren og brunes raskt har jeg forstått. Eller bestiller man tagatesse fra funksjonell mat? Bare lurte siden jeg holder på med en bestilling fra iherb. Noen som bruker dette mye og vet? :)
Hei,
Tagatesse er et europeisk produkt og finnes ikke hos iHerb. Det er riktig som du sier at ren Tagatose bruner veldig raskt. Du kan kjøpe Tagatesse i alle helsekostbutikker, på [url]butikk.funksjonellmat.no[/url] og også hos endel andre norske nettbutikker.
Ok, takk for svar :blomster: Stevia smaken traff ikke meg helt, ble så voldsom og rar smak selv med lite. Så får prøve ut tagatesse. Sukrin er ok, men ikke til alt. Kan bli knasende og/ eller kaldt. Vet at mange blander ulike, går sikkert, men en risikerer jo å bomme. Så nå er jeg spent på om dette faller i smak :p
Bare hyggelig :) Du er ikke den eneste som ikke liker Stevia.. Sukrin fungerer bra til endel ting, men har sine begrensninger pga begrenset løselighet og kjølende effekt. Holder man seg under 20% Sukrin i oppskrifter går det som regel bra. Blandinger er ofte det beste, men skjønner at mange synes det er vrient å skulle beregne mengder da. Det er ikke mye som slår Tagatesse når det gjelder smak og konsistens, så håper du blir fornøyd med det :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.