< Tilbake til oversikten

Hva har du spist i dag?

Marella77 sa for siden:

Jeg har sett flere tråder her om "hva har du spist til frokost, til lunsj, til middag og til kvelds". Og de trådene er kjempefine som tips. Men jeg syns det hadde vært interessant og sett hva folk som lever ketogent, spiser i løpet av en hel dag. Slik at jeg og andre kan få tips. Vet ikke om noen syns dette er interessant da, men jeg prøver. :)

I dag har jeg spist:

Frokost: Eggerøre av 3 eggeplommer, litt fløte, isbergsalat og litt rømme.
Lunsj: 570g blomkålsuppe ala Helstrøm. Litt valnøtter.
Middag: 1 ½ laksefilet med litt hjemmelaget pesto og 2 ss rømme.
Kvelds: 50g hjemmelaget knekkebrød av linfrø, solsikkerkjerner, sesamfrø og eggehvite med majones, agurk, salami og kokt skinke. En tallerken blomkålsuppe.
Kvelds nr 2: Salat med litt reker og tzatziki.

Kommentar: I dag har jeg spist mye, men er fortsatt sulten. hm...

Peppa Gris sa for siden:

Skal vi se..

Frokost: Halv pakke first price bacon stekt med en god del brokkoli og et egg.
Lunsj: En kyllingfilet med litt ost, fløte og brokkoli.
Middag: Nachos. Eller, lavkarbovarianten blir vel uten selve nachosen. Kjøttdeig med ost, litt mais, litt tacosaus og masse rømme.

I tillegg: En halv pakke Bocca sjokolade. Osteschips av 4oster blandingen til tine.

Kaffe, vann og te.

Ivett sa for siden:

Frokost/lunsj:
Litt rester av kyllingsuppe fra i går og et speilegg + to kopper kaffe med litt fløte

Middag:
Stekt strimla svinekjøtt med stekt blomkål og brokkoli.

Kvelds/dessert (om det kan kalles det..heheh..):
30 g mandler og en kopp kaffe med litt fløte

langaard sa for siden:

I dag har jeg spist: 250g røkt torsk m/fløtesaus og kokt brokkoli, 140g tunfisk m/20g majones og en kopp drikkebuljong til kvelds+ 2 glass tørr hvitvin til nytt på nytt og skavlan:D

Supah sa for siden:

I dag har jeg vært syk, og spist latterlig lite:

Frokost: 2 skiver lavkarbobrød med makrell i tomat
Middag: Litt taco..

I morgen blir en bedre dag!

shailene sa for siden:

Frokost: Proteinshake
Lunch: Spinat og pesto omelett
Middag: Quorn fileer, med "potetsalat" av div. grønnsaker, creme fraiche, majones, hvitløk og urter
Kvelds: Ostechips med Philadelphia som dip, og en neve nøtter

Marella77 sa for siden:

Ønsker deg god bedring!!! :)

langaard sa for siden:

Ja, god bedring til søte supha !:)

Supah sa for siden:

Tusen takk skjønne dere :smile: Det fikk meg til å føle meg litt bedre allerede!

Tiril77 sa for siden:

Frokost: 2 Nannahs knekkebrød med gulost
Mellommaltid: 3 Nannahs knekkebrød med baconost
Lunsj: 2 Fiskekaker, ingen grønnsaker da jeg gikk tom og
var på jobb

Middag: Kyllingwok
Kveldskos: Krem og blåbær

:D :D

Karbobrussel sa for siden:

Frokost: 4 omega-3 kapsuler og mye vann og kaffe
Lunsj: Thai-wok med osekjøtt og grønnsaker, 1 glass rosévin
Middag: Kylling og salat
Kveldssnacks: En liten boks rømme med sukrin og kanel + et par glass vin

En typisk ikke opp/ ikke ned dag for mitt vedkommende

Marella77 sa for siden:

Frokost: 2 speilegg med halv pakke stjernebacon. Litt gräddost.
Lunsj: I tallerken med hjemmelaget blomkålsuppe av kraft, løk og blomkål.
Middag: 1 1/3 kyllingfilet, isbergsalat, 6 cherrytomat, litt agurk, litt tzatziki.
Kvelds: 310g Squash Carbonara med bacon.

Bik sa for siden:

Frokost: Omelett med baconbiter

Lunsj: Var i bursdagsselskap. Spiste et lite stykke oreokake :o .. og et stykke marengskake(lavkarbo)....hvorfor tok jeg den oreokaka egentlig????

Brunsj: Et lavkarborundstykke med bremyk og laks.

Kvelds: Biff med fløtesaus og grønnsaker. Bitte litt peanøtter (fordi de var fri for baconchrisp i butikken)

Marella77 sa for siden:

Mmmm... det rundstykket hørtes veldig godt ut!!! :)

Tiril77 sa for siden:

frokost: kokte grønnsake lunsj: kokte grønnsaker og noen nannahs knekkebrød m bacon ost. Middag: biff, stekte grønnsaker, smørdampet asbarges og sellerirot mos. Og saus. Nam Nam :) :)

Alynna sa for siden:

Så noen rundstykker jeg ville teste ut her kjernesunn-nordkvinne.blogspot.com/2011/08/kjempegode-lavkarbo-rundstykker.html som så enkle og gode ut, og som man kan ha deilige solsikkefrø oppi som jeg liker. Om dette også smaker omelett-tull så kan jeg alltids gå tilbake til Karins brød og lage rundstykker.

Det Bik og Marella nevnte dog og som jeg er helt enig i, er at laks og litt smør gjør et veldig godt rundstykke! Gjerne litt ruccola, rødløk, creme fraiche og hva du har. Jeg lager eggerøre fordi jeg er forelsket i mine nye kitchen-aid stekepanner som kostet en hundrings hver i USA :confused: Klassisk tilbehør til enten speket fisk eller kjøtt. Men vi i Norge er velsignet med god, sunn og billig laks, og det burde alle og enhver på lavkarbo benytte seg av.

Alynna sa for siden:

Likner litt på det jeg spiser en dag da jeg er sulten. Noen dager er man mer sulten enn ellers, , og lek fritt da med det du har til rådighet. Suppen kunne hatt mer fløte eller proteiner i form av reker, kreps, hummer eller noen typer fisk.

Er egentlig superimponert over over hvor mye god mat du lager allererde, på et kosthold du ikke er vant med på ketolyse enda. Mulig du er dødslei av å å lese opp og ned, men du vet veldig mye mer enn de som faller av etter noen uker, og det vil betale seg på sikt. Det du spør om, og undersøker, vil betale seg i form av en ny kropp, mer energi, et stabilt blodsukker, og et sunt liv til syvende og sist. Det blir kanske litt jobb, men det er verdt det!

P.s. hadde vært artig å samles en gjeng der vi lager en god ketolyse-middag og inspirerer hverandre, en gang i måneden. Bare en sånn artig tanke.

Marella77 sa for siden:

Frokost: 2 speilegg med en halv pakke stjernebacon, litt baconost.
Lunsj: 46g Squash-tagliatelle med carbonarasaus og bacon.
Middag: Kyllingfilet (marinert i hvitløk og litt tigersaus) stekt i ovnen på sopp, løk og paprika. Blomkålsaus med fetaost. Rømmedressing med hvitløk og litt tigersaus. Mmm ;)
Kvelds: Litt valnøtter.

Marella77 sa for siden:

Er dette en mye bedre stekepanne enn andre panner? Hvor selges de i Norge?

Tusen takk, så artig å høre at du er imponert! :) hehe. Er jo alltid artig å høre slikt, man føler jo seg ikke så imponerende i seg selv om du skjønner... Elsker akkurat dette ordet! Jeg er super imponert over all kunnskapen du har!! Og så fint at du deler med slike som meg ;) Ny kropp og mer energi, et stabilt blodsukker og et sunt liv er også herlige ord!!! Jeg har nå gått ned 7 kg på 4 uker, og er fornøyd med det. Det verste er at det stort sett har vært ganske lett! Det vansligste har vært å sette seg inn i nye tankemønstre. Men er veldig motivert stort sett, og har ikke sprukket ennå. (..Utenom noen spruter med krem og noen tyggis). Jeg ser frem til fremtiden. Savner livet som slank, og syns det er spennende å være på veien tilbake til fortiden, som er fremtiden!!! hehe, var ikke det fint sagt så vet ikke jeg!! ;)

Den tanken din om å treffes en gjeng over en Ketolysemiddag, hørtes veldig koselig ut, men må fortiden se det an litt. Min mann har fått seg ny jobb, og han jobber døgnet rundt, og jeg er stort sett alene hele tiden med barna, så da må jeg fokusere på krefter rundt dette om du skønner. Men hvem vet... ;) Ønsker deg en fin kveld videre!! :)

Tiril77 sa for siden:

Frokost/lunsj: Egg og bacon og par skiver nannahs knekkebrød
Mellommåltid: Litt tyrkisk youghurt
Middag: Snitzel av svin, wokede grønnsaker, smørkokt asparges,
sellerirot-mos og peppersaus

Mellom: Mere tyrkisk youghurt

Kvelds: Nannahs knekkebrød med smøreost, gulost og grønnsaker.
2 kopper te, og en neve valnøtter

Bilde av middagen:

Marella77 sa for siden:

Nam, dette så godt ut :)

I dag har jeg spist:
Frokost: 2 speilegg og 1/2 pakke bacon, baconost.
Lunsj: litt kyllingfilet med blomkålsaus.
Middag: 1 laksefilet med hjemmelaget Tzatziki og Avokado.
Kvelds: 100 g valnøtter.

macadamia79 sa for siden:

0645 Frokost 1186kcal:
2 laksefileter m skinn
1dl kaffe + 1dl kokosmelk
en avocado
0,5 dl cultura økologisk med en udos probiotika oppi

I løpet av dagen før middag 313kcal:
tre spiseskjeer cocosa extra virgin

1730 Middag 1091kcal:
Kyllingsuppe på beina fra igår, med grønnsaker
2 hamburgere ca 200g tilsammen
2 stekte egg
1 dl kaffe + 1dl kokosmelk
1 spiseskje cocosa extra virgin

Totalt iflg Diett.no ca kcal 2588 fett 217, protein 138, karbo 14

Liz87 sa for siden:

Oy så flinke dere er å spise masse og varierende mat :) spennende matsammensetninger dere har :) jeg begynte på kuren 01.11, er veldig uvant å spise SÅ mye fett, så jeg ender opp med å spise to ganger for dagen. I går spiste jeg to kokte egg med litt reke/egg i majones til frokost/lunsj. Og salat med agurk, mager hvitost, kjøttdeig å rømme til middag/kvelds. Føler meg ikke sulten ellers på dagen :) men dette var en bra tråd, skal følge med her for å bli litt inspirert :)

swirre sa for siden:

Jobber som kokk, og i dag har vi stekt opp første ladningen med juleribbe!! Og som jeg har spist svor og ribbe til frokost!! Det er det beste jeg vet!!!

Siri

Charlott sa for siden:

Min ketogene gårsdag besto av:

2 kokte egg som moses med meierismør og gressløk.
Kaffe med fløte, kanel og cocosa.

Bali kyllinggryte (Superas) med jukseris og grønne grønnsaker.

En stor skje cocosa før trening

Etter trening, et lavkarbo rundstykke med meierismør, majo og 2 kokte egg.
Noen paranøtter.

Marella77 sa for siden:

Så koselig at du liker tråden Liz. Det ligger visst flere like tråder her inne også om du trenger flere tips :) Lykke til, og velkommen ;) (føler det rart å si velkommen til dette forumet, er litt ny selv, men men... alle er jo velkomne ;) )

Ps, har hørt at man ikke bør spise magre oster, heller de ekte... men du spiser jo selvsagt hva du vil...

silia sa for siden:

Her er min meny i dag:
5 stk Nannahs knekkebrød med smør, brie og paprika til frokost/lunch + 8 skiver agurk.

150 g brokkoli/blomkål, gratinert med ost + 2 stykker av årets første svineribbe, med en liten smørklatt til:D

1-2 tekaker ala Lena Beatrice med godt pålegg til kvelds viss jeg blir sulten(er mett etter middagen enda)

3 gode krus med kaffi og en god dæsj fløte i...

Kanskje et deilig glass pepsimax til kveldskos???

Marella77 sa for siden:

Frokost: Eggerøre av ca 2 egg, fersk gressløk, smårettesskinke, bacon og pepperost.
Lunsj: Litt valnøtter.
Middag: ca ½ kyllingfilet, litt sopp og paprika, tzatziki.
Kvelds: 1 kyllingfilet med majones, og en dressing jeg ikke vet hva heter. Spiste ute. Salat, tomat, sylteagurk.

Ps, jeg spiste ute i kveld, og jeg bestilte pepsi max, men det tror kanskje det var Pepsi jeg fikk... så nå er jeg litt i tvil om jeg er ut av ketose... Jeg målte nå, men var veldig svakt utslag på ketostixen. Kanskje den var beige? Er i tvil.. hm... Prøver å google hvor mye karbo det er i Pepsi, men finner ikke ut av det. Drakk ca 4 dl!!!

Kjersti1982 sa for siden:

Sovet halve dagen, så dårlig med mat i dag :o
Guttungen borte på kvelden, så ingen felles middag på oss. Så dette er maten i dag. Lover det blir bedre i morgen. Jeg pleier vanligvis å spise grønnsaker i løpet av dagen:

Frokost: Ingen

Lunsj: 4 kokte egg med majones (Ja orket ikke styre med noe mer da jeg våknet)

Middag: Tok med meg en halv grilla kylling fra butikken i ettermiddag pluss en sukkerfri red bull (Dagens utskeielse)

Lager nå vafler til lunsj i morra så blir nok en plate i kveld som nattmat sammen med ett stort glass farris

macadamia79 sa for siden:

Hvis du er vant til Max og fikk vanlig så hadde du nok kjent det. Men sånn dispenser-brus ute kan være tam og vassen og rar og smaker ikke alltid som flaskevarianten så kan godt være derfor.

All sukkerbrus har ca 10g karbohydrater pr dl.

Marella77 sa for siden:

Takk for tilbakemelding :) Ja, tidligere har jeg alltid kjent det på sekundet om jeg har fått feil brus, men syns den smakte litt søtt...men det kan jo være at maxen kjentes søt pga at jeg har kuttet alt av sukker nå... Jeg drikker zero til vanlig, og den kjennes jo mindre søt enn maxen.

har evt fått i meg 40 karbo ekstra da, så da ville jeg vært ute av ketose. Får bare fortsette som før uansett, men håper ikke vekta hopper opp!! ;)

Raspberry sa for siden:

Til frokost i dag har jeg spist:

150 g bacon stekt i (ekte) smør
3 tynne skiver avocado
2 ss cottage cheese
3 tynne skiver agurk

Jeg er helt fersk i dette :P
Er dette jeg har spist i dag okei, er det riktig?
Hvis noe er feil, vær så snill og kommenter det :D

Marella77 sa for siden:

Frokost: Eggerøre av 1 egg, med sopp, skinke og fløte.
Lunsj: Kyllingsalat med ½ filet med 1ss Tzatziki
Middag: ½ grillet kylling med litt valnøtter.
Kvelds: 100g strimlet svinekjøtt med 50g barnaise (2kh) og bittelittegran hamburgdressing med 3,5 karbo pr hundre. Jeg tok også en skive jarsbergost med 3 skiver choriso. Deretter 5 bringebær med 2 ss krem. Litt valnøtter, totalt 100g i løpet av hele dagen.

Marella77 sa for siden:

Hei :) Jeg er ganske ny i dette selv, bare spiste ketogent i 1 mnd nå. Jeg lurer på om du har glemt å skrive inn alt du har spist... Ser ut til at dette bare er frokosten. Stemmer det?

Også kjekt å vite Bmi og hvor mye du tenker å gå ned når man skal gi tips, det er jo stor forskjell på om målet er 5 kg ned eller 40 kg ned... Jo større du er, jo mer mat trenger du!

Alynna sa for siden:

Hadde vondt i magen pga tante rød... spiste litt rester av karamellpudding utpå dagen, type 1,5 egg og 1 dl fløte.

Senere: Betasuppe laget på svineknoke med litt gulrot, litt persillerot,løk, og en god del kål og blomkål.

Kvelds: 2 pannekaker som egentlig bare ble tull (Gerds oppskrift - smakte godt, men var umulig å få til å fordele seg i pannen, som er ekstremt nonstick, og da ble alt bare ble liggende i midten. Prøvde presse røren ut med silikonspade og da hang pannekaken fast i spaden! :confused:. Løsningen ble å ta en teflonbunn fra en springform og presse oppå kladden i panna, da stekte den fint på bunnen, men den satt fast i teflonbunnen da den skulle vendes :eek:. Og jeg som aldri har bommet på dette med å snu pannekake/omelett før..... Så da ble det eggerøreAlaPannekake med blåbærsyltetøy (nuke 1 kopp frosne blåbær med litt sukrin + splenda) Det teiteste var at den stivnet i tallerkenen og så kjempefin ut der den ikke var krøllete. Og ja, jeg lot den svelle.....Jeg tror jeg for første gang har hatt en panne som slipper for lett :rolleyes:

Marella77 sa for siden:

;) -syns jeg ser det for meg ;)

Janne e sa for siden:

frokost : omelett av 2 egg og 3 skiver bacon,med ei skive meierismør oppå omeletten som smeeeeeltet godt ;)
middag: var så mett at dette holdt helt til middag,så da ble det kylling grateng med fløte og crema f,med karri og kyllingkrydder brokkoli og blomkål samt ost på toppen..
kvelds:da skal jeg ha d samme som i går.. cootage cheese blandet med litt creme fraish,hjemmelaga nøtteblanding,bittelitt sukrin og ei ts syltetøy til å dyppe i..samt litt cocosolje oppi..kanel på toppen nam nam :) holder meg mett leeenge :)

Muff-muff sa for siden:

Frokost: Chorizopølse og avokado.

Lunsj: Fire skiver bacon m/ salat og cherrytomater.

Middag (blir): Engelske pølser m/ oste- og fløtegratinert blomkål.

Kvelds (om jeg trenger): Pepret makrell m/ rømme og salat.

Yrla sa for siden:

Måltid 1: Kyllingbryst på salatseng (av isberg, agurk, løk , stangselleri, paprika og tomat) med hvetekimolje og dijon-sennep.

Måltid 2: Karbonade med egg i og så lett-ost.

Måltid 3: kyllingfilet overhelt med rå tahini + ridder-ost.

langaard sa for siden:

Hvorfor lettost:confused:

Marella77 sa for siden:

Frokost: 2 speilegg, en halv pakke bacon, 15g baconost, litt valnøtter.
Lunsj: Salat med skampi, selvlaget dressing som var dritgod av majones, pepper og tigersaus.
Middag: Salat med kylling og den samme dressingen.
Kvelds: 1 liten medisterkake. Har spist masse valnøtter i dag, ca 170g.

Ps. Dagen i dag har vært tøff i forhold til fristelser... Har såååå lyst på en stor pose smågodt!!!! Men klarte meg uten :) MEN... jeg har spist alt for mye valnøtter!

Camilla82 sa for siden:

Frokost: 2 Fiberrik med ost
Lunsj: Omelett med 3 skiver bacon
Middag: Salat med kylling og fetaost, rømmedressing hjemmelaget med masse hvitløk :)
Kvelds: Piska krem med litt bær :)

Vært dårlig i dag så spiste ikke før i ettermiddag

Middag: Kyllingfilet, grønnsaker og rømme

Kveldsmat: Agurkstrimler og dipp laget av rømme og tandoorikrydder

Marella77 sa for siden:

Ja, dette var ikke mye ;) hehe. Men du, bruker du pose-tandori krydder, eller lager du selv? er det mye karbo i Tandori? Jeg savner indisk mat med ris... men vet jo jeg må droppe risen, men hva med tondorien? Eller Masala? vet du?

Jeg bruker sånn black boy krydderglass. Fant ikke noe karboinnhold på den desverre, men med rundt 45 gram krydder i hele glasset, og ikke noe sukker i følge nettsiden (Ikke som jeg så i farten hvertfall :o), så tar jeg sjansen på at en liten dæsj ikke kan skade. Man bruker vel ikke store mengder krydder uannsett ;)
Synes rømme alene kan bli utrolig kjedelig, og med den indiske smaken er vel rømmen reddet for meg en stund.
Jeg elsker også indisk mat, men har ikke sjekket ut andre ting enda etter at jeg begynte med lavkarbo. Hadde vært kjempedigg med en indisk saus til kylling merker jeg.

Marella77 sa for siden:

Tusen takk for tilbakemeldingen :) Og ja, helt enig! hadde vært kjempedigg med en indisk saus!!! :)

Marella77 sa for siden:

Frokost: 2 speilegg, 2 skiver bacon, litt tomat, agurk, paprika, 1ts mozzarella ost, en skive choriso.
Lunsj: Blomkålsuppe, 1 tallereken. (Suppa er laget av blomkål, kyllingkraft, hvit pepper, fløte, smør og gressløk). Toppet med 10 stk reker stekt i smør med karri-krydder.
Middag: Skivet svinekjøtt i barnaise, med sopp og paprika.
Kvelds: Noen bringebær og litt valnøtter.

Fornøyd med dagens meny, ikke spist så mye karbo, og fått i meg litt variert med grønnsaker.

Yrla sa for siden:

Salat og karbonade med ghee og dijon-sennep + juleosten greddost:).

Salat med 10g ghee som dressing + 100g kylling med tahinisaus på + 50g "så lett" ost.

Greddost, tahini og litt kakaonibs.

Lunsj: Rå Broccoli og blomkål med rømme og krydder

Middag: Laks med smør, grønnsaker og rømme

Kvelds: Atkins-bar.....jaja er lørdagskveld og skal vi danse-finale :o

Marella77 sa for siden:

Frokost: 2 kokte egg i biter i majones, med salt og pepper. Smørte dette over hjemmelaget knekkebrød (av sesamfrø, linfrø, solsikkekjerner og eggehvite) med 2 skiver kalkunpålegg. Agurk.
Lunsj: Salat med skinke, tomat, agurk og Caesardressing.
Middag: 1 tallerken blomkålsuppe med 10 hvitløksmarinerte Scampi. (Suppa: Blomkål, kyllingkraft, cf, salt og pepper.
Kvelds: Valnøtter og bringebær. 1 tallerken til med blomkålsuppe.

Marella77 sa for siden:

Hei Yrla. Jeg har hørt mange snakke om ghee. Hva er det? Blir nysgjerrig ;)

Camilla82 sa for siden:

Frokost: 2 fiberrik med dansk graddost og paprika :nam:
Lunsj:1 medisterkake
Middag:Hjortefile med viltsaus og masse grønnsaker (anbefales virkelig!)
Kveldskos: Frosne jordbær most med fløte = IS! Litt sukkerfri sjokkis og ett glass vin.

Har bursdag i morgen, har feiret den i dag som dere kanskje ser av menyen :kremt:

Lindemor sa for siden:

Frokost: 2 kokte egg, et nannahs supergode knekkebrød, rekesalat og kokt skinke. To cherrytomater og litt agurk. Udo`s og cocosa. Vann.
Lunsj: omelett med baconterninger og ost. Salatblanding.
Middag: Biff, bernaise og grønnsaksmos.

Yrla sa for siden:

Det er klarnet smør. Når du varmer det opp blir det klart og ikke brunt. Sunnere ved at du unngår å få i deg brente melkepartikler. Det fåes kjøpt i spann og hermetikkbokser på butikker med uvanlig innhold. Jeg kjøpte på "Istanbul" i Oslo. Det er noe billigere enn smør siden man kjøper i større mengder. Om du bruker smør til steking er ghee et bedre alternativ.

Marella77 sa for siden:

Okei, takk for tipset:) Jeg steker i smør, og blir ofte litt brunt ja ;)

Yrla sa for siden:

Ja, det samme opplevde jeg også... Dette smelter fort. Noe som passer det utålmodige temperament (som ellers svir det på for høy varme i all sin utålmidighet;)

Marella77 sa for siden:

;) :)

Marella77 sa for siden:

Frokost: Blomkålsuppe, en liten tallerken. 44Gram lavkarbobrød med kalkunskinke og pesto.
Lunsj: Halv grillet kylling med litt pesto. Litt valnøtter.
Middag: Litt valnøtter.
Kvelds: Brokkoligrateng med cheddarost i fløtesaus. Noen chorisoskiver fra Grillstad.

Ps, har spist for mye kcal og kh i dag! Må skjerpings til i morra! :)

Yrla sa for siden:

Frokost: Hjemmelaget kjøttkake med 25 g egg pr 100 g karbonadedeig. Oppi en salat med rå salatgrønnsaker og gulrot.

Lunsj: Kyllingfilet med ghee og tahini over og greddost. Åh, yum.

Kvelds: skavet reinsdyr med hvetekimolje og krydret med paprika, pepper, salt og timian, dijon-sennep med gul ost ved siden av.

Marella77 sa for siden:

De kjøttkakene fikk jeg lyst på!! Har du bare egg og karb.deig og så rører du og så steker du? Er det så enkelt?

Marella77 sa for siden:

Frokost: 2 speilegg med cheddarost, 3 skiver bacon.
Lunsj: Kyllingsalat av isbergsalat, agurk og tomat. Dressing: 15g majones med litt tigersaus og pepper i. Veldig god!
Middag: 1 laksefilet med hjemmelaget pesto og tzatziki. Litt valnøtter.
Kvelds: En osteknekk av 3 skiver Gräddost med majones og kalkunpålegg. mmmm ;)

Yrla sa for siden:

Ja så enkelt. Jeg tilsetter krydder som passer til kjøttkaker pluss gressløk. Jeg rører raskt sammen en pakke karbonadedeig fra first price på Kiwi (den har større innhold enn den fra Gilde og den de har på Rema 1000) ved hjelp av mixer sammen med egg, salt, pepper og krydder. Beregner et halvt egg pr 100 g. Pakken er på 600 g, da blir det 3 egg. Men bruk first price egg ellers er eggene så store at det blir for vått og utflytende. Vil du være på den sikre siden bruker du færre egg (hvis du bare har store) eller tilsetter noe som binder (noe jeg aldri gidder;).

Om du lager 100 grams str på kakene med bare litt smør i panna blir næringsinnholdet:
Porsjon:100g Energi:130 kcal Fett:6 g Protein:19 g Karbohydrat:0 g

Marella77 sa for siden:

Hva mener du med at pirst price har større innhold? Mener du flere gram karb.deig? Er det 0 karbo i first price sin? jeg har brukt gilde sin 5 % fett med 0 karbo...

Supert med tilbakemeldingen her, dette skal jeg prøve. Kan jeg spørre om hvilket krydder du anbefaler? Må du mikse de lenge eller kan du røre med en sleiv? Må de hvile før du steker?

Hadde glemt å ta opp noe kjøtt til opptining, så det ble det jeg fant i kjøleskapet i går :p

Lunsj: Kyllingsalat med rømmedressing

Middag: Diverse grønnsaker med dipp (jada har tint opp kjøtt i dag hehe)
Med litt fløte og sukrin som dessert

Kvelds: To egg og bacon

Yrla sa for siden:

Ja, first price har 600 g. Det er mer enn de andre har. Jeg lar ikke deigen hvile men jeg er ingen ekspert, altså. Til en halv kilo karbonadedeig/kjøttdeig beregner man gjerne en halv teskje muskat og én teskje ingefær, men jeg bruker mer, og pepper og salt og gressløk, som sagt. Jeg kjøpte inn en krydderblanding med begge i, en libanesisk krydderblanding tror jeg det var. Man kan røre med en liten sleiv etter å ha pisket eggene med gaffel.

Marella77 sa for siden:

supert, da skal jeg prøve ;) Tusen takk Yrla!! :)

Marella77 sa for siden:

Hei igjen Yrla! Nå har jeg laget og spist dine kjøttkaker ;) Og mine barn spiser de også akkurat nå.... Jeg syns de var gode, men jeg kjørte de for mye i kjøkkenmaskinen, så de ble veldig kompakte... My bad!

De var gode på smak ;) Tusen takk for tips igjen ;)

Yrla sa for siden:

De blir kompakte for meg også, kanskje av samme grunn, særlig om de har stått i kjøleskapet. Men det er litt morsomt å smuldre de inn i en salat, synes jeg:)

Marella77 sa for siden:

Frokost: 1 ½ osteknekk med kalkunpålegg og bremykt, 2 osteknekk med salami og majones, like a toast.
Lunsj: 1 1/2 stykke Ribbe fra Spar med 50g rødvinsaus (2kh).
Middag: Yrla´s kjøttkaker. 1 ½ stk. (Ca 170g). 250g kokt blomkål med smør. Litt pesto. Litt cheddarost på toppen av kjøttkaken.
Kvelds: 100g krem/av fløte, 50g bringebær. (4,5kh). 1 ts sukrinmelis.

Marella77 sa for siden:

hm... hva kan man gjøre for å få dem mer fløffy da? anyone???

Yrla sa for siden:

Bruke en vanlig oppskrift med melk og mindre egg og det hjelper sikkert med mer fett, som i kjøttdeig.

angel_74no sa for siden:

Måtte bare stikke innom for å sjekke hvorfor jeg pluttselig får en del trafikk til bloggen min herifra. :D Så nå lurer jeg jo på om du fikk testet rundstykkene?? :)

Marella77 sa for siden:

Frokost: 2 speilegg og 2 skiver bacon.
Lunsj: Skinkesalat med guacomole, tomat og agurk. 1 skive Nannas smørbrød (2,16 kh) med smør og salami.
Middag: 2 skiver Nannas smørbrød (4,2 kh) med guacomole og kalkunpålegg
Kvelds: Julepølse, 150 g = 3 kh.

Marella77 sa for siden:

Frokost: 2 stk Nannas smørbrød-briks, 2 kokte egg, litt baconost.
Lunsj: Salma laks i cf. med salat.
Middag: Salat med Salma laks i cf.
Kvelds: Osteknekk med guacomole og salami og et knekkebrød med det samme.

MakkaPakka sa for siden:

Squash-tagliatelle hørtes spennende ut! :)
Kan du være så snill å fortelle meg hva det er? :uskyldig:

Marella77 sa for siden:

Hei. Jeg fant oppskriften her inne, men husker ikke hvem som hadde lagt den ut. Jeg kopierte den da, og her er den.

Squash-tagliatelle:

1 squash

litt (!) salt

Skjær squashen i to på langs
bruk ostehøvel eller potetskreller for å få lange remser
legg de over i et dørslag med litt salt, og la fuktigheten trekke ut
kok squashen ca 1 min i fosskokende vann

Carbonara saus:
1/2 finhakket løk
1 fedd finhakket hvitløk
1 pakke bacon
1/2 kyllingfilet
1 1/2 dl kremfløte
2 eggeplommer
1 ss Norvegia
ca 50 g parmesan
litt salt
litt nykvernet pepper
fersk basilikum

Skjær baconet i små biter, stek det og legg det så på tørkepapir for å fjerne litt fett
Skjær kyllingfileten i små biter og brun den i stekepanna
Brun løk og hvitløk på svak varme
Bland kremfløte, eggeplommer, hvitost, parmesan og basilikum i en bolle, og krydre lett med salt og pepper

Hell fløteblandingen i en kjele sammen med løk, bacon og kylling
la koke på svak varme ett par minutter.

Putt squash-tagliatellen i kjelen
Kok ett par minutter.

Serveres med det samme, pyntet med revet parmesan, nykvernet pepper og litt fersk basilikum.

BON APETIT!!!

Ps, jeg fulgte den ikke helt, men ble god likevel... :)

Peppa Gris sa for siden:

Kjøttkaker bør røres for hånd, da blir de mindre kompakte.

MakkaPakka sa for siden:

TAKK!! Denne må jeg prøve! :)

Marella77 sa for siden:

:) Bare hyggelig ;)

Marella77 sa for siden:

Frokost: 2 egg og bacon, men litt baconost.
Lunsj: Eggeomelett med røkt laks, fetaost og salat.
Middag: Osteknekk av 2 skiver lett-ost med majones og salami.
Kvelds: Kyllingfilet med aspargis, blomkål og en nydelig saus av sopp, fløte, fetaost, manchego, creme fraiche, krydret med chili, paprika, salt og pepper.

Peppa Gris sa for siden:

Frokost: Egg og bacon og stekt paprika
Middag: Taco
Kvelds: Snart nystekt brød, slenger vel på ost tenker jeg.

Og så har jeg spist en Oreokjeks, ikke helt lavkarbovennlig den da.. :o

langaard sa for siden:

Idag har jeg bare spist litt makrell i tomat(uten tomatsausen) er syk:mad:

Marella77 sa for siden:

huffda, det var ikke mye. Ønsker deg god bedring :)

Yrla sa for siden:

Kjøttkake og salat.
Fiskekake og salat.
Sjokoladekake og ost.

Marella77 sa for siden:

Det ble tre x kake det ;) hehe

Yrla sa for siden:

Jammen har du rett, he he. Hjemmelaget alt sammen så da må det bli bra:)

Mariann S sa for siden:

Rømmegraut til frokost og biffsnadder med rømmesaus til middag/kvelds :D
So har eg gnafsa i meg ett blomkål i løpet av dagen:)

Marella77 sa for siden:

Frokost: Kyllingfilet (½), blomkål, aspargis og sopp/oste saus. (Rester fra i går.)
Lunsj: 2 osteknekk av 4 skiver lettost med dressing (rømme, hvitløk og tigersaus), agurk og hamburgrygg.
Middag: Salmalaks i creme fraiche med salat. 10 stk halve valnøtter.

Marella77 sa for siden:

Frokost: salat med Salma laks. (Gjett om jeg føler meg maks sunn da!!)
Lunsj: Biffstrimler i barnaise saus med sopp, paprika og kinakål.
Middag: Kyllingfilet med ost og bacon med majones of salat. Sylteagurk og tomat.

Lunsj: Ost og skinke-ruller med majones imellom
Middag: Kyllingfilet, grønnsaker og rømme
Kveldsmat: Regner med at det blir broccoli og rømme-dipp

Marella77 sa for siden:

Frokost: 2 strimler bacon, 2 egg.
Lunsj: ....
Middag: 2 osteknekk med pesto og hamburgrygg. Litt valnøtter.
Kvelds: Blomkål/brokkoli-suppe med vann, bujongterning, fløte, fetaost, gräddost, gressløk, smør og Salama-laks. Den ble kremet og god :))))

Yrla sa for siden:

Salat med ghee og tahini, kyllingfilet.
Salat med ghee og tahini, kjøttkake.
Fiskekake, ghee og greddost.
Ops, litt mye kcal idag med alt det fettet.

silia sa for siden:

Frokost/lunch: 4 kokte egg, 3 slicer røkelaks og mayones, 2 stk nannahs knekkebrød + smør. Noen valnøtter.
Middag: wok med grønnsaker og strimlet svinekjøtt med med en fløteskvett og en god klatt cream fraiche.

Mett og god :-)

4-5 gode krus med kaffi m en fløteskvett

Marella77 sa for siden:

Frokost: Brokkoli/blomkål suppe med litt Salma-laks. 1 tallerken.
Lunsj: osteknekk av 5 ost med 2 hamburgrygg og bremykt. Litt valnøtter.
Middag: Hjemmelaget tomatsuppe.
Kvelds: 2 osteknekk av 4 lett-norvegia ost med bremykt og hamburgrygg. 1 kyllinglår.

Yrla sa for siden:

Kjøttkake, salat og ghee.
Kyllingfilet med tahini og greddost.
Sjokoladekake med ghee og så-lett-ost.

Marella77 sa for siden:

Hvordan sjokoladekake er det du koser deg med? ;) Høres godt ut! Er det lite karbo?

Yrla sa for siden:

3 egg
150-230g sukrin
60 g mrm eggehviteproteinpulver
4 g bakepulver og salt
45 g kakao og vanilje-essens
250 g cottage cheese: moses med gaffel og tilsettes til sist
gir 809 kcal og 722 g
36,55 g fett
105 g protein
13,35 g karbo.
[u][/u]
pr stk= delt på 8:
101 kcal og 90,25 g
4,6 g fett
13,1 protein
1,7 g karbo

Joppeline sa for siden:

Jeg har spist lasagne (den med squash i) to ganger i dag
litt tomater
serranoskine og brieost
må nok ha litt grønnsaker til kvelds, gleder meg! :D

Marella77 sa for siden:

Tusen takk :) Fikk lyst til å prøve denne ;)

ps, hvor får du kjøpt
mrm eggehviteproteinpulver? Og er det en mix som heter: "kakao og vanilje-essens"? Hvor kjøper du dette?

Og hva er mrm?

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.