Er det ikke en blunkesmiley da? Når blunker man i dagliglivet? Bortsett fra når man skal blunke til søte jenter:p Jeg bruker den hvertfall når jeg prøver å være litt spøkefull.:)
Jeg personlig ser oftere :rolleyes: brukt i utide.. Den er ment å være ironisk, men det er jeg langt fra sikker på at alle tenker over. Men igjen, det er jo opptil hver enkelt hvordan de bruker smilyene og hva de legger i dem
Jeg bruker ikke ;) så ofte, for jeg ser vel overlegen nok ut fra før av:p Dessuten så synes jeg folk tar seg nær av alt nå om dagen, så man må være veeeeeeeeeeeeeeeeldig forsiktig med hvordan man ordlegger seg osv. Noe jeg desverre er utroliiiiig dårlig på, selvom jeg prøver å bli bedre.
Har aldri tenkt på at ;) kan oppfattes som overlegen, jeg :confused:
Jeg oppfatter den forskjellig alt etter teksten, noen ganger er den litt selvironisk ; "hva har jeg gjort nå", eller andre ganger som "kult, den liker jeg"
Det kan nok ha litt med hvilken erfaring man drar med seg fra andre forum oppigjennom årene. På enkelte forum er den mest av alt brukt slik jeg beskriver og da henger nok den tolkningen med videre.
Jeg prøver å unngå å bruke den i settinger den kan misforstås, da jeg regner med at den uansett ikke tolkes hundre prosent positiv av alle :)
Jeg kan bare ikke skjønne hvordan noen kan få "blunk, blunk" til å bli negativt!
"Himle, himle" er ikke alltid så pent, men ;) bruker jeg masse akkurat som TrillTrall sier!
Jeg synes blunkesmilyen kan være både positiv og negativ, men som regel heller den over til det negative. Dette inntrykket har jeg fått etter å ha hengt på dyrenett, snute og kvinneguiden. Men for all del, det kommer helt an på settingen og hvem som skriver innlegget, så man skal ikke være redd for å bruke smilyen. Bare husk på at den kan være særdeles irriterende i en opphetet diskusjon :p
;) er ikke negativ for meg. Ikke i utgangspunktet hvertfall, kommer selvfølgelig an på konteksten - men da er det teksten som blir avgjørende. Den er humoristisk, med litt "snert". Gjerne litt "wink wink, nudge, nudge".
En ting til - jeg tenker sjeldent over at jeg bruker nettopp den smiley'n, jeg skriver ofte bare hurtigsvar, og når jeg skriver en blunkesmiley så skriver jeg gjerne "; )" (uten mellomrom) og den blir "oversatt" til ;) når innlegget blir sendt...
Har aldri sett på den negativt i noen som helst setting. Det er mer sånn "... Og så må du huske på å spise grønnsakene dine! ;)"
Jeg prøver å være så tydelig jeg kan i det jeg skriver, smileyer er mer som et krydder i mangel på tonefall og mimikk. Er jeg negativ eller veldig sarkastisk, kan jeg love dere at det kommer fram med eller uten et blunk. ;) (See?)
Nei, mener jeg, så jeg bruker den i positiv mening og alltid med godviljen og humoren bak. Den dagen det blir overlegent å blunke til folk, da skal jeg slutte å bruke den..
Jeg har vært ivrig som både chatter og på forum og har aldri sett noen bruke det som noe spydig eller negativt. :) Stort sett litt sånn fleipende er det jeg har både sett den brukt som eller brukt den som selv. Både på telefon og på nett. De fleste fleipeblinker med ett øye på ordentlig.
Jeg syns blunkesmileyen er litt sånn belærende. :rolleyes: ser litt ettertenksom ut (som i "var det i går tro? :rolleyes:"), men jeg vet jo at den er sarkastisk.
Men man kan jo ikke SYNES at noen mener noe belærende, hvis de ikke gjør det? Man kan jo tolke det sånn, hvis man føler for det eller har den erfaringen, men man kan på en måte ikke bestemme hvordan andre mener det.. Eller?
Jeg synes nok ;) kan virke overlegent noen ganger, i sammenhenger der jeg oppfatter det som at innleggsskriveren serverer det de mener er fakta til mer uvitende sjeler, litt "hør nå her lille venn". Særlig når det er mange i ett og samme innlegg.
Av den grunn går jeg av og til over innleggene mine og plukker vekk mine egne blunkefjes, for jeg vet at jeg selv kan være litt av en knowitall av og til, og jeg synes det er et ufordragelig trekk :cool:
(Og når jeg bruker :cool: mener jeg å være litt humoristisk/ironisk, forresten :p)
Er vi ikke litt vel sårbare nå....disse smilefjesene skal jo bare erstatte kroppspråket vårt på en morsom måte.
Jeg smiler mye og bruker derfor :) ....skjønner ikke at vi skal bli såret av det?
Nei det finnes da andre ting å irritere/bekymre seg over enn dette :)
Jeg synes det er like fascinerende hver gang diskusjoner om hvordan smilefjes oppfattes kommer, jeg - elsker språk- og kommunikasjonsdebatter, og synes det er viktig. For det er jo en erstatning for et ekte, live ansiktsuttrykk, og vi kommuniserer og dobbelkommuniserer MYE med ansiktsuttrykk! Derfor er det greit og lærerikt å lese hvor forskjellig vi oppfatter ting.
Etter min mening er det ikke alltid så enkelt som å si at "avsenderen mente det ikke slik", for med ord og fakter og ansiktsutrykk til sammen dannes det et bilde avsenderen ikke alltid er klar over selv. Men det kan ligge noe under som mottageren oppfatter klart og tydelig (og i mange tilfeller korrekt).
Med bare skriftspråk å kommunisere med er vi jo på sett og vis litt handikappet, derfor skal det som kjent mindre til for å feiltolke. Så selv om jeg kanskje ikke mener å være overlegen med et blått blunkefjes, så tenker jeg litt på hvordan det kan oppfattes, og justerer bruken i forhold til det.
Når jeg skriver ;) selv skriver jeg det ( ; ) ) og mener ikke noe særlig med det. Men har reagert på bruken noen ganger. Leste i en tråd "Det hjelper å lese boken ;) ) Da blir det fort litt nedsettende, og jeg oversetter det med "skjønner du ikke det engang"...
Vi er forskjellige folkens, på godt og vondt....noen reagerer sånn, og andre slik.
....og er ikke det bra da folkens?
;) betyr for meg et hyggelig blunk. Og kommer det sammen et et råd eller tips er det flott at noen tar seg tid til meg. Er så naiv at jeg tror de som ønsker å bidra med noe her inne gjør det av god vilje og ikke for å hevde seg.
:) dette er jo bare et fornøyd utrykk...hva er galt med det???
Mine tanker om dette, og full respekt for de som mener noe helt annet.
Den samme diskusjonen gikk på et annet forum for en stund tilbake, da mente flesteparten det samme som meg. Så det er nok ganske avhengig av hvilket forum man er på, vil jeg tro.
"Passiv aggresjon handler altså om at fiendtlige eller sinte følelser overfor andre uttrykkes indirekte, tilsløret og uten selvhevdelse. Passiv aggresjon oppstår ofte når personen utsettes for krav, eller det forventes at vedkommende handler selvstendig. Det opptrer også når personen føler seg skuffet over andre som ikke har bidratt i tråd med personens egne forventninger om å bli hjulpet. Det hender at mennesker med passivt aggressive tendenser har en stilltiende oppfattelse av at de har krav på andres hjelp og støtte, men de ber ikke selv om hjelp, og blir skuffet og innbitt når de opplever at andre svikter. Gjennom passiv aggresjon får altså sinne sitt utløp på en passiv måte. Det skaper ofte misstemning og ubehag i mellommenneskelige situasjoner, og det kan være vanskelig å forholde seg til fordi man ikke helt klarer å sette fingeren på hva som ligger bak den ”dårlige stemningen”. "
Ja, men da må det være uten smiley.... Med en ";)" blir det ufordragelighet. Med en ":)" blir det passiv aggressivitet. Med en ":o" blir det veldig ovenfra og nedhet. Osv.
Må man bare la være å bruke smileys da og si det som det er? Eller vent, det kan såre. Man må skrive det sånn at det absolutt ikke kan misforståes, provosere eller såre? For alle.
Man kan jo prøve.. Desverre har jeg alltid vært sarkastisk anlagt, så det er en kamp. Man VIL jo ikke såre eller fornærme noen liksom, men det at folk stadig blir mer og mer sensitive gjør at man får lyst til å gi opp, innimellom.
Jeg må egentlig bare slutte å skrive her, for folk vil ha en :) for at inntrykket skal mykes opp. Men hva da når man er sarkastisk en veeeeeldig stor del av tiden og da ":)" gjør det til passiv aggressivitet. I can't win.
Jo, men man kan jo undre seg over at f.eks jeg forstår hva f.eks du mener og sier både med og uten smileys storparten av tiden, mens andre tar det opp i desidert verste mening...Det må da handle om at man er på forskjellige kommunikasjonsbølger, bare for å dra inn organisasjonsteori i diskusjonen. Tror mye ville vært unngått om man tok seg tid til å lese poster to ganger og tenke seg før man fyrer av ett svar i en tråd. De fleste mener ikke det de skriver på en negativ måte og det kan være greit å ha det i bakhodet syns jeg. Selv om jeg også lar meg provosere en og annen gang hostettpargangeriukahost:D
Jeg synes dine Cherry-bomber er forfriskende innslag. Bare så det er sagt. Er veldig fan av folk som snakker fra levra. Så slipper man lure på hvor man har dem, liksom:P Men jeg blir veldig redd når jeg er uenig med deg innimellom:lol:
Jeg kjenner i hvert fall at jeg blir ganske agressiv på en ikkepassiv og ganske direkte måte av de der digre signaturene deres. Noen over flere linjer. Smiletryna er jo mer enn ille nok, liksom. Får lyst til å rålle og himle og alt på en gang.
Ja, haha, du er ikke den første som leser feil, og ettersom folk tydeligvis synes det er mer naturlig å anta at jeg er pervertert enn utholdende, så vurderer jeg å skifte den. :rolleyes:
Er det nå jeg skal bemerke at dessverre skrives med to s-er? Eller bør jeg droppe det?
:veldigusikker:
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.