< Tilbake til oversikten

Kari J. - Lavkarbo er bortkastet

mamma87 sa for siden:

• Mitt beste tips for folk som vil ned i vekt kunne stått på én side – «nei takk og ræva i gir». Det handler rett og slett om porsjonskontroll. Du kan spise alt du vil – det er ingen ting som er forbudt eller «farlig» å spise, men du må porsjonere det. Noe trenger du mye av, noe trenger du mindre av. Og så må du bevege deg, forklarer hun.

• jeg umulig tenke meg at det er spesielt smart å spise én kilo bacon i uka, sier hun:

les hele artikkelen her www.kk.no/880349/lavkarbo-er-bortkastet

Hun klarte ikke å holde seg unna denne debatten heller :P

nellie sa for siden:

Nei takk og ræva i gir ja. Hun er så kuuuuul i språket sitt asså..

aslaug sa for siden:

Uff, og hun har skikkelig psykologisk innsikt:rolleyes::rolleyes:! hadde jeg fått den beskjeden den gang det røynet på for meg så hadde jeg hylt!

smgj sa for siden:

Jeg vet iallfall at jeg ikke spiser 1 kg bacon i uka mer enn 1-2 ganger i året... Og det er bedre enn å ha fettskrekk. :p

Señora sa for siden:

1 kg bacon i uka... Det spiser hvertfall ikke jeg. Baconpakken på 100 gram blir kanskje spist i løpet av en uke eller to. Kjipt når folk som ikke har peiling prøver å uttale seg, nei flaut for dem er det.

Bønna200 sa for siden:

Jeg spiser ikke bacon engang:p

nellie sa for siden:

Hun er den eneste anti-lavkarberen som klarer å irritere meg.

nellie sa for siden:

De andre er ignorante, hun er frekk, respektløs og tett i pappen.

smgj sa for siden:

Ja, jeg kunne like henne i 5minutters morgengymmen på GMN... men forøvrig synes jeg hun kan holde helt tett.

Noen klarer bare ikke å innse at siden de har gener som tåler mye juling så skal det samme gjelde alle!

Yonah sa for siden:

Jeg skulle nesten ønsker den dama plutselig kunne legge på seg, til tross alle sine råd, men hun er vel tilfeldigvis av den typen som ikke legger på seg samme hva og aner ikke hva det vil si å kjempe med en kropp som går med håndbrekket på hele tiden uansett hvor lite man spiser og hvor mye man enn trener.

lucifine sa for siden:

Ville nesten grine da jeg las det der.. Vet ikke hvorfor men det traff meg som tusen små nåler, kommentarene under var minst like ille- alle som var bare SÅÅÅ enige.. Huff jeg følte meg ikke mye god etter å ha lest hva hun mener om folk som meg.. Takk for den sier jeg bare..

Peppa Gris sa for siden:

Jeg er veldig enig med henne i at de fleste burde bevege mer på seg, men resten kan hun holde for seg selv.

Nerthus sa for siden:

Mange mennesker som har litt for mye fritid til å dele sine ubalanserte meninger om mange tema for tiden :)

At voksne mennesker uten erfaring eller "behov" for lavkarbo gidder og spre så mye edder og galle forundrer meg veldig.

La de holde på. "Heltene" våre - dvs lavkarboekspertene gjør en fantastisk jobb med og informere saklig, mange her inne engasjerer seg på en fin og fornuftig måte i debatten - vi fortsetter og spise lavkarbo - case closed for ihvertfall lavkarberne ;)

nellie sa for siden:

Jeg er også enig i at mange kan bevege seg mer, men da sier man det på en annen måte enn: "ræva i gir". Hun skal liksom være ille fresk og morsom i kjeften, men det satt sammen med mange tidligere utsagn fra henne skjærer i øra på meg. No respect.

Yonah sa for siden:

Jeg lurer på om KJ er så frekk på privaten som hun er på nett? For hun har virkelig mange frekke utsagn. For å tro at det funker for alle å bare spise mindre og trene mere er arrgoant. Når hun i tillegg sier få ræva i gir, da glemte hun all folkeskikk og var skikkelig frekk i itillegg.

Dietta sa for siden:

Tror hun har et veldig stort behov får å eksponere seg selv.......manglende selvtillitt kanskje ;)

Veggpryd sa for siden:

Jeg må vare le av den dama der. Hun er ikke sann. "Spis mindre og få ræva i gir", er noe av det mest uintelligente jeg har hørt på lenge. Hahaha :lol:

Luguber sa for siden:

Hehe, artig at du skulle stille det spørsmålet:rolleyes:
En venninne som jeg studerte farmasi med fortalte at KJ en gang kom inn på apoteket der hun jobber (jada, et lite brudd på taushetsplikten dette, men venninna mi røpte i hvert fall ikke hva KJ kjøpte) og gjorde seg bemerket som den mest GRETNE og utakknemlige kunden de hadde hatt der på lange tider!
Mulig hun bare hadde en dårlig dag selvsagt, men man skal heller ikke se bort i fra at det står litt skralt til med folkeskikken hennes sånn generelt..:p

Bæret sa for siden:

Har ikke spist bacon på flere uker jeg faktisk, men lassevis med grønnsaker. At det ikke vises økning i salget på grønnsaker synes jeg er litt rart egentlig. knegg

langaard sa for siden:

Det vet vi jo alle som har prøvd, man blir gretten av og være sulten hele tiden! Slik som KJ:p Stakkars dame!

Bønna200 sa for siden:

Okay, jeg må innom her en gang til... Har tenkt litt. (!!!:p)
Jeg var kjempefan av kari før. Da jeg søkte råd der etter et stort vekttap som dessverre snudde uten grunn, fikk jeg beskjed om at jeg hadde gått tilbake til min "gamle livsstil" og at kcaloriene kom ikke fra kosmos...
Min "gamle livsstil" har i alle år vært GR...
Jeg har hørt at hun ved begge sine graviditeter gikk opp 30 kg. Fint for henne hvis det funker med trim og lavkcalori. Det gjør det dessverre ikke for meg.
Hun er så veldig god på å dømme! Jeg klarer ikke dama lenger:(
Og hva med dem så er syke og ikke kan hoppe rundt som durasell-kaniner?
Rett og slett sjikane:realmad:

Supera sa for siden:

Jeg skjønner ikke hvordan hun kan si noe så sterkt som at lavkarbo er helt bortkastet når så mange har fått et nytt liv på lavkarbo? Bare fordi GR ikke er noe for meg og jeg er overbevist om at det ikke er det sunneste man kan spise, så vil jeg ikke si at det er helt bortkastet.

nellie sa for siden:

Det er nok behovet hun har for å være fresk i kjeften:) Høres ikke like kuuuuuuuuuuult ut å si at det er unødvendig eller at det er fint for noen, vettu.

Marina sa for siden:

Hehe. Jeg liker Kari jeg :o Dessverre er det slik at mange spiser myyye og ikke beveger seg. Noen trenger et skikkelig spark bak!

Nerthus sa for siden:

Jo, men det er ingen sammenheng nødvendigvis mellom det du sier der og påstanden om at lavkarbo er "bortkastet"...

Jeg kjenner dessuten mange slanke "utrente" mennesker som spiser det de vil og aldri trener og allikevel klarer og holde vekta under kontroll... og jeg kjenner mange småtjukke som spiser riktig og trener mye uten og klare og gå ned i vekt.
For disse er faktisk lavkarbo et GODT alternativ!

Dessuten, går man ned i vekt og blir kvitt en del plager er det lettere og trene. Jeg får kraftige smerter etter hver trening de første ukene jeg starter og trene, men har etter mange år lært at litt smertestillende jevnt disse par ukene, avhjelper nok til at jeg holder ut lenge nok til å fortsette å trene... ikke alle kjenner kroppen sin godt nok til å fortsette og presse seg til å gjøre noe som gir smerter - og ikke alle BØR gjøre dette før de har fått avklart hva smertene kommer fra.

Jeg trener fordi jeg liker og kjenne at kroppen fungerer - men trening har ALDRI gjort noe for vekten i mitt tilfelle. Om noe stanser trening opp enhver vektreduksjon.

Zincite sa for siden:

Problemet slik jeg ser det er at hun tråkker på noen med den ene foten mens hun sparker "de som trenger det" med den andre.
Og at ubedt sparking ikke er motiverende for veldig mange.

Nerthus sa for siden:

Enig. Veldig unyansert. Perfekt atferd for å provosere på seg folk spør du meg :)

Aline sa for siden:

Ja, det er nok stor sjanse for at vi får alvorlig b-vitaminmangel... Gah...
Jeg har dessuten aldri kjøpt boller på butikk, eller hatt en såkalt bollehelg...

Mange damer drikker 3-4 flasker rødvin i uken... hallo, overdrivelser.no

Og ikke minst så har hun halvert matinntaket fra da hun var 25... stakkars dame.
Jeg var feit som 25-åring også, jeg....

MariaB sa for siden:

hehe, den stusset jeg over også, tror ikke jeg kjenner noen som drikker så mye. De er i tilfelle 18-20 år, fester hver helg og er tynne som få ;)

Syntes forsåvidt ikke artikkelen var unyansert, hun mener jo det er sunt å kutte ned på raske karbohydrater og øke på med grønnsaker. Jeg tror også hun treffer litt blink når hun sier at en del lavkarber i ukene og høykarber for fullt i helgene :o

Aline sa for siden:

Også mener hun at det viktigste er en livsstilsendring, men hun evner ikke å se at lavkarbo er en livsstilsendring...

Synes forøvrig kommentarfeltet på KK er verre enn dagbladet og vg...

nellie sa for siden:

Ja, ingen som nekter for det, men da sier man det på en måte som bygger opp folk. Man river dem ikke ned og sparker litt ekstra på dem i tillegg, bare for å være "kul". Hun bruker ord som vitner om VELDIG lite respekt og empati. "FEITE folk". "RÆVA i gir."
Hadde dette vært det første slike uttrykket hun brukte hadde jeg ikke kicka på det i det hele tatt, men det føyer seg bare inn i rekken av nedlatende drittord hun har å "si" til oss FEITE folk.

smgj sa for siden:

B-vitaminmangel??? :eek: Hvorfor i huleste skulle man få b-vitaminmangel på lavkarbo? Hvilken "B" skulle dette gjelde?

La meg sitere wikipedia

Når det gjelder b-vitaminer i kornprodukter så ligger b-vitaminene langs skallet slik at man må spise fullkornsprodukter for å få nok stemmer. Men kanskje den godeste Kari glemte at det ikke var et vegetariensk kosthold hun argumenterte mot?

www.healthaliciousness.com/articles/thiamin-b1-foods.php
www.healthaliciousness.com/articles/foods-high-in-riboflavin-vitamin-B2.php
www.healthaliciousness.com/articles/foods-high-in-niacin-vitamin-B3.php
www.healthaliciousness.com/articles/foods-high-in-pantothenic-acid-vitamin-B5.php
www.healthaliciousness.com/articles/foods-high-in-vitamin-B6.php
www.healthaliciousness.com/articles/foods-high-in-folate-vitamin-B9.php
www.healthaliciousness.com/articles/foods-high-in-vitamin-B12.php

B12 er vel forresten kjent for å kun finnes i animalske produkter...

Nei - la oss for all del ikke bringe fakta inn til en debatt. :rolleyes:

Yrla sa for siden:

Det er kanskje bortkastet om det er som hun tror , når man spiser snop og drikker seg dritings i helgene og ja, inntar flere flasker vin i uka. Men dette er unntakene.

Dolsi sa for siden:

Hun kan da vel legge på seg hun som alle andre.
Ser du ikke at hun skriver at hun i dag spiser halvparten så mye som hun gjorde da hun var i 20 årene?
Dama er jo veldig aktiv og enda så må hun passe på så hun ikke legger på seg.
Er ikke noen stor fan av Kari jeg heller, men ser mye fornuftig i det hun sier her. :)

marjusen sa for siden:

For meg synes jeg hun banaliserer det alt for mye.

Alkoholikere: Drikk mindre
Narkomane: Slutt å rus deg
Røykere: Kutt ut røyken
Anorektikere: Spis mer
Overvektige: Spis mindre og tren mer.

Dette her føler jeg beskriver måten hun snakker på.

Photobscura sa for siden:

Hei, folkens. Skal vi ikke bare ignorere Kari Jaquesson? Ærlig talt tror jeg at hun driter i helsa vår, ettersom hun ikke er i stand til å sette seg inn i hva kostholdet (eller nærmere sagt kostholdene) vårt går ut på en gang, så tror jeg ikke dette handler om annet enn å få oppmerksomhet, oppmerksomhet, oppmerksomhet. Jeg har ikke tenkt å lese artikkelen hennes en gang, det er ikke verdt tida mi.

aslaug sa for siden:

Enig med deg, ignorer!

mayeliz sa for siden:

Hvorfor hisse seg opp over dama? Ho sier og mener mye hun ikke har kompetanse for å uttale seg om.
Det er ikke så altfor lenge siden ho også var omstridt i media - da mente hun at alle kjukkiser var late og dumme :eek:

nellie sa for siden:

Som sagt, så er hun den eneste motstanderen jeg gidder hisse meg opp over, så da forbeheholder jeg meg retten til det.

Så klart! :D Og jeg skjønner det. ;)
Jeg har nok hissa meg mer opp over Drevon, men det har kanskje med det at han faktisk er universitetsprofessor, og det finner jeg ganske skremmende ... :o

senorita sa for siden:

GIdder ikke lese noe av henne.. Oppgulp. Hun er vel bare redd for at hun ikke skal ha noen jobb lenger sikkert, fordi folk bruker lavkarbo og ikke trenger henne mer :D

nellie sa for siden:

Han blåser jeg i.. Han er vel så opptatt av det han kan og har brukt så mye tid på å tilegne seg, at han ikke tør se for seg at noe annet kan være riktig. Er ikke synet KJ har på lavkarbo som irriterer meg så fælt heller. Er den nedlatende, frekke, bedreviterske, empatiløse, overkule måten å legge frem ting på. Spy.

nellie sa for siden:

Hun har jo helt sikkert hjulpet mange og gjort trening til noe litt mindre skummelt, igjennom innslagene sine på God morgen osv. Men der har hun sikkert ikke fått lov til å kalle folk for late feitinger, som må få ræva i gir. Jeg liker budskapet (selvom det ikke passer for alle). Men blogginnleggene hun har skrevet om det, ordene hun bruker, holdningene hun gir uttrykk for med de ordene og slik hun svarer i kommentarene er kvalmende..

randi.m.a. sa for siden:

juhu!! sier bare jeg:) har slitt med magen i alle år, prøvd gluten fritt, laktosefritt , svelget slanger og alt som er! var for tynn til 30 og este ut etterpå..... etter en måned på moderat lavkarbo virker magen helt max, vekten er på trivsel og energien er på topp! Gidder ikke diskutere hva som er bra og ikke med de rundt meg! det som funker for meg er best for meg! kommer for første gang hjem fra ferie på mange år uten å føle meg som en oppblåst hval!!! mottoet mitt er heretter: lytt til kroppen og den svarer:)

Budeiea995 sa for siden:

Men hvor får disse menneskene det fra, dette med at vi spiser masse bacon og ingen karber? Jeg har aldri i hele mitt liv spist så masse grønnsaker som nå. Går å knasker rundt på ett stykke sellerirot her og en dusk brokkoli der.

Men jeg skjønner at de ikke skjønner for jeg err jo dum jeg og! Når folk spør hva jeg har gjordt av meg så kommer svaret. "Jeg har sluttet å spise karbohydrater" Det rette svaret bør være "JEG HAR SLUTTET Å SPISE USUNNE KARBOHYDRATER"

Jeg tror at om folk får opp øynene for dette, at det er sukker og hvetemel som er skurkene og ikke "karbobydratene" i sin helhet ville mange skjønne mer av ddette og ikke være så skeptiske.

Forskjellen på min og min families middagstallerken er nesten usynelig. Eneste som mangler på min er poteten. Skal love at ikke mine barn tar skade av det.

Bønna200 sa for siden:

Ja, det er nettopp det:ja:

krokodillen sa for siden:

Er ikke sikkert de tror det.

Enkelte argumenterer på den måten, blåser opp et eller annet hos den de diskuterer med, for så å protestere mot det bildet de selv har laget. Dersom det er tilskuere som ikke kan noe særlig, kan dette gi et bedre inntrykk av den ene partens meninger.

Det blir framstilt som et tonn bacon vs variert kosthold, når det egentlig er variert steinalderkosthold vs et tonn stivelse (her bruker jeg teknikken selv for å sette det på spissen).

Kari J. er kanskje redd for færre inntekter nå som lavkarbo har økt.

Yrla sa for siden:

Maase bacon og smør er jo sikkert provoserende for noen å vite at noen spiser med god samvittighet siden mettet fett har blitt betraktet og innprentet som fy-fy så lenge. Man har rett og slett fått negative assosiasjoner til det.

Cyan sa for siden:

Hadde hun vært smart hadde hun bare gjort som GR og laget et opplegg for dem som ønsker å redusere karbohydratene også.

BenteR sa for siden:

Jeg har stusset flere ganger når "eksperter" uttaler seg om farene og unødvendigheten av lavkarbo.
De fleste av disse "ekspertene" godtar lavkarbo for eksempel ved sterk epilepsi og diabetes. For da er det visst ikke farlig og leve lavkarbo, men er man fysisk "frisk" og "bare" har trøbbel med insulin og overvekt, nei da er lavkarbo altså plutselig farlig.:confused:
Hvor er logikken i dette da?
Om man koker hva lavkarbo er for noe, så lever man jo på en så ren mat som mulig uten alle tilsetningstoffer, og man øker grønnsakmengden, men kutter ut brød, poteter, sukker og produkter av mel (iallefall alle de med fint mel).
Selvfølgelig finnes det folk på lavkarbo som ikke spiser f.eks. grønnsaker, men det finnes jo lassevis av mennesker som lever på brus, grandiosa og nudler også. Hvorfor er det bare lavkarberne som får pes??

senorita sa for siden:

ja jeg spiser jo sunnere nå enn før.. Jeg spiste jo like mye fett før, bare jeg spiste karbohydrater i tilllegg.. Derfor jeg bare este ut, pga fett og karbohydrat sammen...!

Så istedet for biff, bearnaise og poteter, spiser jeg nå biff, brokkoli og bearnaise, for å sette det på spissen.. Er det verre altså?

Ser ikke den jeg altså.. :p

marjusen sa for siden:

Nå er vel statens anbefaling å ta svinebiff, potet, lett berne uten smør og masse grønnsaker. Så trimme en time etter middagen

senorita sa for siden:

jo men folk flest spiser ikke etter statens anbefalinger.. så jeg vil nå si det er en forbedring med lavkarbo, kontra det jeg spiste før :)

Tirililltove sa for siden:

Har du lest bakgrunn for LCHF ? eller lavkarbo i det hele tatt?

marjusen sa for siden:

Jaja, helt enig jeg. Mener det er en stooor forbedring å spise det du skrev over her kontra det jeg skrev staten anbefaler og. Så ingen uenigheter der. Hihi

Nerthus sa for siden:

www.uio.no/om/aktuelt/uio200/aktuelle-saker/2011/norum.html

Disclaimer: IKKE les om du får utslett av argumenter mot lavkarbo som er så utafor alle mulige grenser du kan tenke deg... Du er herved advart.

"Frisk med lavkarbo" på facebook (altså Hexeberg) informerer om debatt 25.oktober kl 19 på chateu neuf. Arrangeres av studenter.

Spørs om alle lavkarboentusiaster bare bør holde seg unna, den debatten trenger ikke bli like sivilisert som den på NRK1 her om dagen...

senorita sa for siden:

Denne ”Bærumsdietten” ødelegger for resten av verdens befolkning, det sulter folk der ute, mens vi spiser fra toppen av næringskjeden. Det er ressursmessig gærnt og produserer masse mengder Co2. Det er rett og slett uetisk, mener Kaare Norum.

fnis

PrøveKanin sa for siden:

Disse metastudiene som Fedon Lindberg pratet om som viser at det ikke er noen sammenheng mellom høyere/lavere inntak av fett og hjerte/kar-sykdommer

Hvorfor ignoreres disse av Norum/Drevon osv ?

Nerthus sa for siden:

Fordi de har bestemt seg - og ikke er åpne for at verden har utviklet seg? Prestisje?

Lillemy71 sa for siden:

Synes ikke KJ er så tynn jeg, synes heller ikke hun har en så flott figur som hennes treningsregime burde tilsi. Ok må bare innrømme at dama byr meg i mot, hadde hun nå bare hatt anstendighet nok til å sette seg inn i hva vårt kosthold er og en normal språkbruk når hun argumenterer. Men neida, dama skal være så himla hipp, kul og trendy for da tror hun at hun når ut til flest mulig også blir det bare skivebom.

Egentlig så er hun ikke verdt en tanke, men kanskje jeg forbrant en kalori ekstra ved å fyre meg opp :D

Jeg liker virkelig ikke Kari Jaquesson jeg heller, må jeg innrømme. Det er faktisk nesten litt personlig, etter at hun sa til venninna mi, som har typ drømmekroppen over alle drømmekropper (veldig slank og ganske veltrent timeglass, smaaal midje etc) at hun burde gå ned i vekt fordi hun hadde så høy fettprosent, da hun for moro skyld prøvde en sånn vekt som måler fett/vann/muskler i kroppen på settet til Tjukkholmen, eller hva det het. Hun hadde en fettprosent på 25-26, om jeg ikke husker feil. Helt normalt, altså (normalen hos kvinner ligger på mellom 20 og 30). Makan. Tipper hun bare var misunnelig. :cool:
Og jeg har ikke tenkt å uttale meg om kroppen til KJ, hun er vel fin nok hun, men fin i kjeften kan man vel ikke si at hun er. Så derfor har jeg bare tenkt å ignorere alt hun publiserer og uttaler seg om.

BenteR sa for siden:

Men uttrykket "bortkasta" provoserer meg en smule.
Etter hva jeg anser, så er det man trives med aldri "bortkastet".
Om jeg koser meg med og spise god og sunn mat og ikke støtter Toro eller brødprodusentene, hvordan kan det være "bortkastet"....?:confused:

senorita sa for siden:

sikkert bortkastet at jeg har gått ned 30 kg og blitt mye friskere på alle måter også...

Nerthus sa for siden:

Veldig bortkastet altså... SYND! ;)

Yrla sa for siden:

Fy filler'n, det er sykt, Photo, å oppfordre en normalvektig person å slanke seg. Det er ufølsomt. Skjønner godt du ikke liker henne da. Håper det går bra med venninna di.

Ja, det var jo helt på trynet. Heldigvis har venninna mi god selvtillit, og bare lo av det og sa at ikke alle jenter vil ha sixpack og store overarmsmuskler, og gikk derfra.

Biggie Small sa for siden:

Det er ikke så rart at Kari er så sur og grinete når hun prøver å holde vekten ved å spise så lite.

Yrla sa for siden:

Dritbra! Veldig tøft overfor en autoritet som henne.

nellie sa for siden:

Synes helt ærlig talt ikke det virker som at hun sliter så ille med kostholdet sitt;) Hun sliter mest med innstillinga si og mangelen på kunnskap om hvordan man motiverer folk for en varig endring.

smgj sa for siden:

... og mangel på alminnerlig folkeskikk, synes jeg.

Meeenn - som bootcamp-instruktør hadde hun nok vært helt rå. :D

Yrla sa for siden:

Ja, godt forslag, det er lurt å finne sin plass så en ikke blir avvist. Stakkars, tenk om hun leser her inne.

nellie sa for siden:

Hun snakker så mye dritt om slike feitinger som meg, så det er helt OK om hun ser her inne.

Fibolina sa for siden:

Jeg har kuttet kraftig ned på karbohydratene, men er i bunn og grunn enig med lavkarbokritikerne. Jeg har aldri tatt av så mye som jeg har gjort nå og bruker karbokuttene til å få et spark bak. Jeg har prøvd å kutte ned på sukker, hvetemel ol. før og bevege meg mer, men jeg holder ikke ut så lenge. Jeg er litt lat, må jeg innrømme, selv om det ikke er noe jeg er veldig stolt av. Spiser du mindre kalorier enn du bruker, så går du jo ned. Det går kanskje ikke så fort i starten og er en slitsom måte å gå ned. Jeg skulle ønske at jeg klarte å trene mye og spise bare grønt, men jeg er en godteelskende sofagris. Selvsagt finnes det folk som av helsemessige årsaker ikke går så fort ned i vekt uansett, men jeg tror at den største hindringen i å gå ned (for de fleste) er unnskyldninger, rett og slett. Mulig noen blir sure på meg nå, men jeg synes det er viktig å ikke pakke alt inn alltid.

nellie sa for siden:

Igjen, for 450. gang her, så er det ikke snakk om budskapet, men det er snakk om måten budskapet formidles på.

Fibolina sa for siden:

Det er jeg helt enig i, men jeg opplever at veldig mange som sliter med vekta har veldig mange unnskyldninger for hvorfor de ikke kan trene eller hvorfor de må "kose seg litt". KJ er jo helt på jordet på enkelte områder, etter min mening, men det er jo ikke slik at de som klarer å trene og spise sunt også er smartere enn andre. Men jeg tror ikke at å latterliggjøre henne hjelper noen som helst.

nellie sa for siden:

Nei, det hjelper ikke å prøve å formidle noe til henne hvertfall:) Det ser man klart og tydelig på måten hun svarer på i kommentarfeltet på bloggen sin. Der er det her way eller så er du dum i huet.

BenteR sa for siden:

Selv om jeg aldri har vært overvektig selv, siden jeg er en av dem som er tynn som en strek selv om jeg spiser enormt mye, så reagerer jeg kraftig på denne bastante kommentaren.
Jeg er 1,60 høy og 48 kilo.
Jeg spiser mellom 2300 og 3500 kalorier hver dag. Hvis alle mennesker var like, så skulle jo jeg lagt på meg siden jeg er veldig passiv pga helseproblem, men jeg sliter med og holde vekta oppe.
Jeg har en venn som var nærmere 80 kilo og ca samme høyde som meg. Hun spiste 1700 kalorier pr dag, og vekten hennes økte sakte men sikkert.
Hun gikk tur daglig og svømte to ganger uken.

Siden vi alle ikke er like, så er det ikke like lettvint som du skriver.

macadamia79 sa for siden:

Rart hvordan alle er eksperter på termodynamikkens lover, men enkel biologi skjønner de lite av: Så hver gang du hører noe påpeke (som rett er) at spiser man mindre enn man bruker så går man ned i vekt så må du automatisk si:

"HVA du spiser er med på å bestemme HVOR MANGE kalorier kroppen bruker, fordi hjernen justerer energiuttaket etter både HVA SLAGS og HVOR MYE energi vi tar inn"

Fibolina sa for siden:

Jeg sier ikke at ALLE har det slik som meg, jeg sier at det er slik er det for meg og at flere av dem jeg kjenner som er overvektige har mange unnskyldninger for hvorfor de er overvektige. Jeg vet at mange har helsemessige årsaker for overvekten, som jeg også skrev, men at mange har uttalelser som "Jeg slanker meg og skeier bare ut i helgene" og så viser det seg at "helg" er torsdag-søndag. Det gjelder selvsagt ikke ALLE og det har jeg sagt mange ganger.

Jeg har ikke sagt at alle er like. Det var nettopp det jeg ikke sa.

Jeg har ikke utgitt meg for å være ekspert. Jeg er enig med det du skriver her, jeg. Flere av mine bekjente som ikke går ned på lavkarbo, fyller karbokvoten sin med sukker. Jeg ser helt klart at lavkarbo funker på meg og mannen. Vi spiser sunnere og lager mer mat fra bunnen av. Poenget mitt var egentlig at å bevege kroppen sin og spise grønt er en sunnere måte enn å sitte i sofaen og holde seg unna grønnsaker som vokser under bakken. Hadde jeg ikke vært så lat (eventuelt hatt mer egentid) så hadde jeg helt klart valgt en mer aktiv måte å gå ned i vekt. Det ene utelater ikke det andre, men i diskusjoner på arbeidsplassen og andre steder viser det seg at mange velger lavkarbo for da slipper de å bevege seg.

Nå bablet jeg litt agårde, men men...

Kanutten sa for siden:

Når kroppen kommer i ketose går kroppstempen opp. Og det koster faktisk endel kcal for å øke en stor kropp med en grad. :ja:

Nå tviler jeg vel på at venninna mi, eller i det hele tatt noen jeg kjenner ser på Kari Jaquesson som en autoritet på noen som helst slags områder.

Rin sa for siden:

Dette blir egentlig ikke en kommentar til Kari Jaquesson, men... det beste må jo være å etterstrebe det kostholdet som fungerer best i forhold til hver enkelts forutsetninger?

Jeg synes alle disse debattene ender med å handle om tall og regnskap og teorier som støtter det ene eller det andre, og fokus havner sjelden på velvære. Det å ha det bra, å føle seg bra, å eliminere negative faktorer i hverdagen. Det som betyr mest for de fleste av oss - for meg er det i alle fall mye viktigere at jeg ikke er syk av sukkerhunger og har klart å nærme meg normalvekt til tross for kronisk sykdom som hindrer trening - at jeg slipper å være sulten store deler av dagen, at jeg har det godt i kroppen - det er så mye viktigere enn spekulering i "kunne du ikke fått samme vektnedgang med en annen metode" at jeg klarer ikke å formulere en beskrivende setning for det, engang. :o

Luggetuppen sa for siden:

Jeg orker ikke å irritere meg over folk som slipper til i media med de lite gjennomtenkte kommentarene sine. Jeg har bedre ting å bruke tiden min på.

Peppa Gris sa for siden:

Dette er noe jeg også reagerer på. Veldig mange jeg kjenner og omgås velger lavkarbo fordi da går ned i vekt uten å røre på seg. Jeg mener så klart at det å bevege seg er en viktig del av kostomleggingen og den nye livstilen. Jeg kan finne på å bli småprovosert når mennesker sier de ikke KAN trene fordi de er for.. (fyll inn etter ønske). De fleste friske, men overvektige, mennesker KAN bevege seg mer. Om det så er noe så banalt som eldretrimmen de viste på tv i gamle dager. Få mennesker er så syke at de ikke kan ha noen form for bevegelse (og disse snakker jeg så klart ikke om), men veldig mange liker å innbille seg selv at de ikke har godt av å røre seg mer en de gjør per i dag.

Når friske mennekser som ønsker å gå ned i vekt ikke går en liten tur engang ala dagen tror jeg nok at lavkarbo er valgt på grunn av quick-fix-tankegangen.

Mitt personlige mening er at de fleste (selvfølgelig ikke alle) mennesker har godt av litt mer bevegelse og litt mindre karbohydrater.

Yrla sa for siden:

Er det ikke bedre at folk som uansett ikke vil trene blir sunnere med lavkabo da? Folk må da få velge selv uten at andre skal synse om det vel?

Kanutten sa for siden:

Kroppen har uansett godt av bevegelse!

Jeg trimmer ikke, har ikke gjort det. Men jeg skal begynne for jeg kjenner jo hvordan kroppen stivner etterhvert og DET kan ikke lavkarbo fikse. Da må det trening til.
Kroppen "eirer" akkurat som metall. Skal ting fungere knirkefritt må det brukes kontinuerlig.

Cherry sa for siden:

Velvelvel. Når jeg ikke er gravid, sur og lat, så trener jeg faktisk GANSKE mye. Og da mener jeg ganske mye. Vi snakker timesvis hver eneste dag.

Jeg er i utgangspunktet noe lubben.

Og når jeg sier dette til mennesker som ikke helt kjenner meg eller min situasjon, så ser de opp og ned på meg og tenker "no way". Litt provoserende å bli bedt om å bevege seg mer når man allerede faktisk er ett av de mest aktive menneskene man selv kjenner? Når man allerede er ett av de menneskene som er mest opptatt av helse, trening og kosthold i veldig periferi bekjentskapskrets? Når man allerede vet så mye om helse, trening og kosthold og rådgiver andre mennesker i overvektssituasjoner? Ja, det er litt provoserende. NEI vent, det er VELDIG provoserende. Fat people can also move.

Heldigvis anser jeg at jeg vet så mye om helse, trening, kosthold, overvekt, livsstil og kroppers individuelle forskjeller at jeg forstår at det er mye mer bak en sunn livsstil og sunn helse enn bare "spis mindre, bevege deg mer, nei takk og ræva i gir - din feiting"

Peppa Gris sa for siden:

Det er alltid bedre at mennesker blir sunnere, men når man snakker om reell vektnedgang og lavkarbo som virkemiddel for dette må jeg si at jeg stusser når mange da velger å ikke bevege seg. Når de som trener faktisk risikerer å få råd om at de burde trene mindre stusser jeg enda mer.

Så det er ikke lov å synse om trening, mens alt annet (blant annet Kari`s meninger) er lov å synse om?

nellie sa for siden:

Trening har jo så mange helsemessigefordeler, så å slenge seg ut på lavkarbo for da slipper man å mosjonere.. Det blir litt å skyte segselv i foten, SYNES JEG (blir dårlig med innlegg her inne hvis man ikke får lov til å synse litt) Der og da, mens man enda er ung er det sikkert greit å slippe å bevege på seg, men det er noe man vil merke når man blir eldre. Det må selvfølgelig være opp til hver enkelt å velge dette selv, men det må gå ann å påpeke dette.:) På en grei måte.. Kanskje ikke folk er klar over det engang?

Kula sa for siden:

Er ikke det fint da, hvis det er det de har lyst til? Jeg ser ikke noe moralsk forkastelig i å forbedre helsen uten å lide for det.

Peppa Gris sa for siden:

Så det å bevege seg er en lidelse?

Kula sa for siden:

Det var trening jeg snakket om, ikke det å bevege seg. Det er vel svært få som ikke beveger seg hver dag?

Jeg skal ikke si noe særlig om trening, men for min egen del forbedret jeg helsen 100% da jeg la om kostholdet, ettersom jeg i grunn ikke har trent noe (med mindre gåing og litt sporadisk yoga kan kalles trening) verken før eller etter. Men det er ikke det samme som å si at trening ikke er bra (enn om vi kanskje har forskjellige syn på hva trening skal være), men kostholdsomlegging er uansett en stor forbedreing kontra det å ikke endre noen av delene. ;)

nellie sa for siden:

Nå er det vel ingen som har sagt at ikke en kostholdsomlegging ikke er en stor forbedring kontra å ikke gjøre noe som helst? Du trener Yoga innimellom og virker da som at du trives med det? Pluss at du går mye og da får du jo opp pulsen. Så du mosjonerer:p Det er ikke sikkert man trenger å trene så ille mye når man er 30, men man skal(kan) tross alt bli 70-80-90, da:)

Føler ikke at godene man får av å få opp pulsen noen ganger i uka kan diskuteres egentlig. De er vel opplest og vedtatt med gjentatte studier..

Charlott sa for siden:

Ser heller ikke problemet med å ville ned i vekt uten å, uansett grunn, trene.

Innbiller meg at det vil være enklere og mer motiverende å bevege seg mer/trene når man først har gått ned litt.
Alt man gjør for helsa er et pluss, vil man sitte på sofaen og spise seg slankere er da det mange ganger bedre enn å sitte i sofaen og spise seg større :p

Jeg SER ikke syk ut (mer riktig å si SÅ ikke syk ut nå kanskje :p ), burde jeg da opplyse folk rundt meg at jeg ikke KAN trene pga helsa, så jeg ikke risikerer å bli stemplet som lat?

Peppa Gris sa for siden:

Det ville blitt et trist forum om man ikke skulle kunne diskutere ting ;)

Jeg kjenner en del mennesker som selv sier de går på lavkarbo for å slippe å trene. Jeg velger å tro dem.

Uansett hvordan man vrir og vender på det er det å bevege seg mer en hva de fleste gjør både sunt og positivt for vektnedgang, og det har abselutt helsemessige fordeler.

Peppa Gris sa for siden:

Som jeg skulle sagt det selv.

Jeg tror noen forbinder trening med hardt slit, og det er det nok også for enkelte. Det blir jo hva man gjør det til. Jeg snakker om å bevege seg mer. Selv de sykeste pasientene vi får inn blir oppfordret til å bevege seg mer da det fremmer helse. Klarer/orker man ikke trene er det mange andre muligheter til økt fysisk aktivitet. Alle monner drar, selv enkle øvelser.

Nei, for all del, tolket det ikke sånn, og jeg er muligens til og med mer aktiv en enkelte andre, for alt jeg vet. Jeg ville vel egentlig bare for min egen del få fram at kostholdsomleggingen i seg selv var en såpass gigantisk forbedring for meg at den, i motsetning av hva Kari Jaquesson f.eks uttaler, er alt annet enn bortkastet.
Trening er jo supert, selv om man aldri finner meg i et treningsstudio, så skal jeg aldri komme å si annet. Og jeg går så det ryker av meg, for jeg har bodd så lenge i denne byen at jeg har sett alt før. :p

Cherry sa for siden:

Merkelig det der at det blir MINDRE og MINDRE innlegg i denne tråden, hvem er det som sletter? Mod eller bruker? :P

Yrla sa for siden:

Jeg slettet noen av mine innlegg.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.