JensLM sa for siden:
På debatten i morgen, kommer Christian Drevon, Fedon Lindberg, Sofie Hexeberg, Kenn Hallstensen og andre.
JensLM sa for siden:
På debatten i morgen, kommer Christian Drevon, Fedon Lindberg, Sofie Hexeberg, Kenn Hallstensen og andre.
Sweetie73 sa for siden:
Så fint! Takk for at du sa fra!
Inkkan sa for siden:
Supert! regner med det blir en bra debatt!!
Kanutten sa for siden:
Næpskrellet fra vg og aftenposten i går på nettet og i papirvg i dag skal visstnok være med...
Dietta sa for siden:
Gleder meg allerede ! Lurer på om noen tar med seg boksehansker :p
FrkMarge sa for siden:
Nepeskrell???:p Hun som var "hekta på lavkarbo"?Kanutten sa for siden:
:ja:
Dietta sa for siden:
Dytter litt på denne jeg - det er I KVELD - det er I KVELD :D:):D:):D
Rioja sa for siden:
Både mannen og jeg skal benke oss foran tv'n med no' fett og godt! :p
Nerthus sa for siden:
Pernille Dysthe - eller er det noen jeg ikke har fått med meg? Talk to me! Skal se på tv'en ikveld ihvertfall :)
rut311 sa for siden:
Kanutten sa for siden:
Vet ikke hvor jeg har det ifra at næpskrellet skal være med, men jeg mener jeg leste det et sted?
FrkMarge sa for siden:
Her og. Vi har nedtelling:p
langaard sa for siden:
Å, jeg trodde hu var i lavkarbohelvetet jeg!:p
aktivjente sa for siden:
Huff- må se det, men gruer meg. Synes denne fram- og tilbake- holdninga til lavkarbo er slitsom..
Bik sa for siden:
Sørn og! Så det ikke før no. Kan man se det på nett-tv?
Blester sa for siden:
Blir litt redd/skremt jeg. Er dette farlig?
smgj sa for siden:
Heia Fedon - argumentene hans om at reduksjon i transfett/tobakk og tidlig medisinering nok hadde mer å si for endringen i hjerte-/karsykdom enn mettet/umettet fett (påstanden til Devon) var veldig bra.
Aline sa for siden:
Fedon og Kenn Ruuuuuuuler :heia: De andre har jo ikke noe å si! (har ikke fått med meg hele..)
Dietta sa for siden:
Drevon dummer seg ut :p HEIA GODSET !!!!!!!!!
Nerthus sa for siden:
Koser meg jeg, Drevon virker sur og gjentar seg selv - selv om de andre har så mange eksempler på at dette fungerer, det er viktig med balanse, man må kjenne kroppen og utnytte slik den fungerer osv... har ikke så mye å si at Hexeberg ikke sier så mye. Fedon og Hallstensen gjør en glimrende jobb :)
Og NÅ blir det litt hett! Tøft ;)
Aline sa for siden:
Jaaa! Kenn!! :D :heia: (det er med to n'er?)
Nerthus sa for siden:
Hva er farlig?
Aline sa for siden:
De fortsetter å påstå "all forskning viser at" Hallo! Det er drøye påstander!
aslaug sa for siden:
Dama med det lyse håret i panelet,hvem representerer hun?
Blester sa for siden:
Er ikke akkurat gode kommentarer ang f.eks hjerte/kar men jeg håper han tar feil og fortsetter.
Furine sa for siden:
Drevon verkar så sint... :lol: Utruleg kva folk greier å lire av seg... Men han karen på enden, var det Kenn (?), han snakkar godt for seg.
Nerthus sa for siden:
Hun til venstre? Nofima...Matforskningsfirma...
Nerthus sa for siden:
Drevon er jo f.. meg sylfrekk... bra Kenn "tok han" ;)
Aline sa for siden:
Nå begynner Drevon igjen.... sukk
aslaug sa for siden:
Uff ja, han virker så arrogant, orker ikke mer av han!
Aline sa for siden:
Fedon er fantastisk!
Nordmørsloppa sa for siden:
Noen som har link fra nrk nett- tv ??
Furine sa for siden:
Veldig!
:rolleyes:
Nerthus sa for siden:
haha, Fedon begynner og bli ganske forbannet på Drevon hihihi....
Nerthus sa for siden:
www.nrk.no/nett-tv/klipp/793761/
Fant den med døvetolk ihvertfall ler - må følge med på tv'en også sjø :)
Kuredu sa for siden:
Fedon Lindberg, 12 points!
Marina sa for siden:
Jeg ser det på nett nå iallefall :)
aktivjente sa for siden:
Fedon er kjempeflink, konkret og nyansert.
Drevon har vel en gang for alle bevist sin dumme arroganse, og i dag ble han endelig "arrestert" på det; "Hvis all forskning sier, sier du at du har lest alt?" (Fedon).
Synes Hexenberg også snakker godt for seg når hun nyanserer bildet på hvorfor noen bør ha ekstreme dietter..
Endelig en fin TV debatt!
Furine sa for siden:
Herleg, han med kofta i publikum!
Aline sa for siden:
Ja :love:
Dietta sa for siden:
Hun virker mindre intelligent.......
Nerthus sa for siden:
Jøss Drevon: "hvis det virker for en person - så bruk det"...
smgj sa for siden:
JØSS!!! Devon modererer seg noe!
Han må ha skjønt at han er altfor bastant og gjør en dårlig figur...
Nerthus sa for siden:
Sjekk ut sidene til nofima så ser du litt hva slags bakgrunn de har også... :)
Antoinette6 sa for siden:
Fedon er tøff !!!
smgj sa for siden:
:DTo like overraskede sjeler der...
Dietta sa for siden:
Det er så godt å se Fedon få applaus :):) Husker hvordan det var den gangen han startet og bare fikk kjeft.............
Marina sa for siden:
Digger Fedons utsagn "Mener du at de 50% av den voksne befolkningen som er overvektig er friske?"
Imp sa for siden:
Noen som vet om dette går i reprise?
Dietta sa for siden:
Yepp, etter debatten............. :D
smgj sa for siden:
Bra oppsummering... :D
"vi har blitt enige om at man må spise mer grønnsaker..." :D
Aline sa for siden:
Dette var en flott debatt! Husker også godt hvordan Fedon slet i starten. Blir glad av dette! :heia:
NÅ må vel noen forstå at Statens Ernæringsråd må tas med en klype salt ?
Nerthus sa for siden:
Jeg husker debatten i fjor eller var det i forrifjor jeg... den var ekstremt mye mer aggressiv, Dag Viljen og Hexeberg ble angrepet om og om igjen... denne gangen var det MYE mer balansert fra lavkarbosiden, vi snakker ikke om det ekstreme lengre, men at hver en må finne SIN diett - (og vi må alle spise mer grønnsaker...) ;)
Synes dette var en god debatt som lavkarbo jeg. Synes nesten synd på Drevon som nå var alene om å være arrogant og nedlatende...
Fornøyd! Nå natta straks for gamle damer (som meg selv) ;)
Lullen sa for siden:
Beste debatt ever!
Devon fikk så hatten passet og dama fra Nofima gjorde en utrolig dårlig debatt.
Synd Fedon sa veldig mye bra ikveld :)
marjusen sa for siden:
Denne debatten må jeg ærlig innrømme at jeg grua meg litt for. Men dette er jo en hæææærlig debatt. Beste jeg har sett.
Glad nå ja
Dietta sa for siden:
Nå er jeg helt utslitt :eek: Dette var mer spennende enn den beste krim. Har tapet hele greia - og gleder meg allerede til å se det igjen. Som mange sier: En god debatt for en gangs skyld :D
Aline sa for siden:
:lol: :lol: :lol: :lol:
Vibeke-67 sa for siden:
Enig med dere andre her, Fedon var virkelig dyktig i denne debatten, og endelig fikk man en mer nyansert vinkling av det hele :heia:
Brødfjøla til venstre...ehhh....spise bacon med rømme på...bla bla. Eller nesten påstå at koftemannen bløffer....:nei:
Hexeberg var også dyktigere enn jeg har hørt henne før, men jeg synes fortsatt eksempelet hennes med at hvis mettet fett var farlig ville det jo vært farlig å slanke seg er like underlig. Vet man hvor fettet blir av da? Forsvinner det inn i de indre organer før det forbrennes?
marjusen sa for siden:
Har ikke drevon sagt at lavkarbo er direkte livsfarlig? Og idag sa han at om det funker for deg så kjør på... Hmmm
marjusen sa for siden:
Er jo pga slike som hu brødhue på hjørnet som gjør at folk spiser feil på lavkarbo. Merkelig at hun selv ikke innser at det skaper mer forvirring enn oppklaring
Bjella sa for siden:
Det lurer jeg veldig på også.
aatinka sa for siden:
Bra debatt! Fedon vant sammen med Halstensen og Drevon og hun dama helt til venstre (fra Nofima?) tapte i mine øyne. Syns også Hexeberg var flink, jeg skjønte hva hun sa, men det gjorde ikke programlederen på alt.
Ble litt overrasket over at Drevon modererte seg der på slutten! Kanskje det er håp :-)
. . .men han sa også at det ville senke levealderen på lang sikt . . . :nedfor:
Sludder og pølsevev, tror jeg.
Veggpryd sa for siden:
Dette var en skikkelig god debatt! Endelig! :) Jeg var litt redd for at Fedon skulle lange ut mot det han har begynt å kalle for ekstrem lavkarbo, men han var superdyktig! Sofie var superdyktig, og Kenn var helt rå. :heia: Jeg satt med haka på fjerde knappehull da han satte Drevon på plass. :lol:
lizliz sa for siden:
Ser jo helt klart at disse ekspertene som skulle rakke ned på lavkarbo er stresset og desperate. De ser at dette glipper ut av hendene på dem og at forkjemperene for lavkarbo faktisk har gyldige og gode argumenter.
Spise bacon med rømme på!! desperat forsøk..
Her synes jeg helt klart at Fedon og Hexeberg var veldig flinke til å være saklige og ydmyke.. med trykk på ydmyk.. hvert menneske er forskjellig!
Et stålende slag for lavkarbo det her, det tror jeg 90% av seerene kan si og, man skal være tydelig arrogant for å ikke se budskapet etter denne debatten!! Flott flott:D
rut311 sa for siden:
Hahaha, jeg kommer meg ikke inn på nettsida til nofima. Mange som er inne å sjekker hvem som representerte de?? Hun klarte iallefall å irritere meg noe grådig. Blikket til Hexeberg talte også for seg når "Nofima" serverte påstanden om "rømme på bacon"
Elinf sa for siden:
Herlig! Go Fedon!
Er for øvrig mange i NRKs nyhetsredaksjon som går på lavkarbo, forteller venninner som jobber der :-)
For synes også at programlederen var vennlig innstilt..
Veggpryd sa for siden:
Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg ikke savnet Kari Jaquessons hyling og skriking om at man "trenger jo bare å spise mindre og trene mer". :lol:
marjusen sa for siden:
Burde jo sende mail til nofima og høre hva dem sender ut. Rart det ikke leses litt på det man skal diskutere før man kommer. Hehe
langaard sa for siden:
Enig!! Det er veldig skjelden jeg får lyst til å slå! Men akkkurat i kveld klødde det i fingra gitt:mad:
Zincite sa for siden:
Kan i alle fall se det på nett-tv etterhvert. Jeg vet ikke om det blir lagt ut i kveld, men det kommer :)
Bæret sa for siden:
Dette var jo kjempebra!!
For en merkelig type han Drevon er, det er første gangen jeg ser en debatt med ham. Han var jo så utrolig arrogant at jeg nesten ikke har hørt maken...
Fedon, Hexenberg og Kenn var virkelig saklig og fikk virkelig frem hva lavkarbo er!
:happy:
elien sa for siden:
Kommer i reprise på NRK2 i morgen kl 1400
langaard sa for siden:
Nrk2 i morra kl.14:)
babydoll sa for siden:
Drevon var akkurat like blærete og arrogant i denne debatten som den oppfatningen jeg har fått av ham i alle nettmøtene på VG. At noen så bakstreverske og forskningsfientlige er professorer ved UiO er skremmende.
langaard sa for siden:
Tipper Drevon spiser lavkarbo i smug jeg:D
Bæret sa for siden:
Det tror ikke jeg, mine poser under øynene forsvant ved høykarbokutt.
:unnskyldminfrekkhet:
Ennah79 sa for siden:
Nofima AS er eid av
Vibeke-67 sa for siden:
Jeg synes Drevon var fantastisk jeg, hadde det ikke vært for han hadde ikke Fedon og de andres argumenter og synspunkter kommet så tydelig og godt fram :ja:
Men han var da ikke så nedlatende og ille som jeg har sett han før? Han fremstiller sine argumenter basert på den forskningen han velger å se på, og som ligger til grunn for de offisielle kostholdsrådene her i landet. Synes nå denne håndballdama var mye værre - ALL forskning viser at....
Mithila sa for siden:
Dette var ein bra debatt! Eg har vore utan motivasjon for lavkarbo sidan sommaren, men nå fekk eg faktisk ny giv! Hurra for Fedon, han argumenterte godt i dag! Og ho dama frå "Nofima" var jo heilt på feil planet. Synest også at ho håndballspelaren bomma kraftig ein del gonger, og å stole på ei venninna som hadde prøvd lavkarbo nokre dagar, vel....
eller du kan se det på nett-tv med tegnspråk :D www.nrk.no/nett-tv/klipp/793761/
Ennah79 sa for siden:
googler og leter på nofima sine sider, men finner ikke ut hva hun dama het - skulle likt å vite stilling/utdannelsen hennes - noen som har funnet det ut?
Mariann S sa for siden:
Dama heiter Ida Synnøve Grini.
Ennah79 sa for siden:
Tusen takk:)
uten tegnspråk..;) www.nrk.no/nett-tv/klipp/793928/
Chop sa for siden:
Fedon var råbra. Eneste problemet er at han snakker så fort at jeg virkelig må konsentrere meg for å få med meg alt han sier.
Men, selv konsentrasjonsevnen blir jo bedre med lavkarbo, og der har ikke jeg vært flink i det siste, så ergo, jeg kan skylde på meg selv! ;)
arnakristin sa for siden:
Nofima: Ida Synnøve Grini
hun har Bachelor i ernæring, helse og miljøfag
Photobscura sa for siden:
Oi, hva man går glipp av uten televisjon! Men jeg gleder meg til å se dette i morgen. :)
Som med fettet i maten man spiser, så blir også kroppsfettet, når det kan frigis fra fettcellene, brutt ned til fettsyrer (lipolyse) og brukt som energi. Fettet blir ikke av noen sted sånn sett, det transporteres til leveren der det b.la blir gjort om til ketoner. Det er helt gangbart det Hexeberg sier, for det har noe å si hvor langkjedet fettet er. Mettet fett er den korteste forbindelsen.
marjusen sa for siden:
Kunne ikke noen sendt hu dama fra nofima en mail? Har selv lyst, men frykteøig dårlig til å formulere meg. Spess når jeg er ivrig. Er så mange fantastisk gode skribenter her.
Hør hva poenget hennes med å skyte ut at vi spiser bacon med rømme på til frokost. Hva gagner det debatten? Opplyser du folk ved å lire av deg dette? Er jo slike som henne som gjør debatten ekstra uoversiktelig. Var mye mer hun sa som er helt bak mål.
langaard sa for siden:
Ja, dama var helt bak mål!! Håper og tror at hun sitter igjen med flau smak i munnen etter denne debatten!!
streber sa for siden:
Skjønner at jeg har gått glipp av en spennende debatt, får tro jeg får tid til å se det på nettet snart!:rolleyes::)
Supah sa for siden:
Dette var en fantastisk debatt! Har akkurat sett denne ferdig på nettet. :stortsmil
Enig med de andre her som sier at Hexeberg, Kenn, og Fedon gjorde veldige gode inntrykk. Må spesielt si at Fedon fikk meg til å smile fornøyd mange ganger. Han er fantastisk. Synes også det var fint med pensjonisten som så ydmyk fortalte at han ikke var noen ekspert, men at han kunne stå inne for at dette var supert for han!
Hun damen på kanten virket bare helt idiotisk. Hun ødelagte alt for seg selv med hennes kommentar om at vi ikke laget ordentlig mat, men bare spiste bacon med rømme på!!
Og hun idrettsutøveren som mente at lavkarbo var dumt fordi noen av hennes venner hadde vært sliten etter 3 dager? Da har du ikke satt deg mye inn i lavkarbo før du kaster deg ut i det. Heldigvis ble hun godt irettesatt.
Alt i alt en fantastisk time som jeg håper mange nordmenn fikk med seg!
senorita sa for siden:
er det bare her det varer 29 min og stoppet midt i intervjuet av Kenn? :(
Supah sa for siden:
Jeg så hele debatten her: www.nrk.no/nett-tv/klipp/793928/
59:45 min :smile:
marjusen sa for siden:
Sååå enig. Og såååå missunnelig på tickern din. Bah. Flinking har du vært
Supah sa for siden:
:stortsmil Tusen takk for det!
Kari Marita sa for siden:
Bra debatt, og Fedon Lindberg har rett i det han sier. :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.