"Bra debatt" ? Var vel ikke veldig bra debatt. Synst synd på høykarbo delen av befolkning som har fått slike folk til å stille opp i debatt. Drevon er hvertfall oppegående, selv om han var blærete arrogant og utdatert så var han hvertfall ikke helt bak mål slik som hu svartkledde gråmusa til venstre, og ikke minst hun håndball dama, har man NULL PEILING på hvordan lavkarbo fungerer stiller man ikke opp i en debatt der lavkarbo er temaet for kvelden.
Likte ikke helt at både hexeberg og fedon var der hadde holdt med en av de da de begge har egeninteresse av å få folk til å følge deres råd(penger) kunne tenkt meg rostrup der f.eks :)
Hvertfall ingen tvil om at høykarbo tapte den debatten og at fedon får en ny oppsving ;)
Han trodde, det sa han jo til og med selv (dette var faktisk ikke noe han påstod at ALL FORSKNING viste). Og så rett etterpå prøver han å arrestere andre fordi de kommer med noe han mener er bare påstander... Snakk om å kaste stein i glasshus...
Det var mange patetiske utsagn fra brødhuene (høykarbofolk) i dag. Som at fett bare gir nok energi til en times trening eller at det at Odd og Strømsgodset kan spise LCHF og gjøre det bra sier mer om norsk fotball enn om lavkarbo. :rulleøyne Haha, ja og at ett eller annet lag jeg ikke fikk med meg slo ett av lavkarbo-lagene. Som om man ikke kan tape bare fordi laget spiser lavkarbo?
Hehe, det var lett å høre hvilken side programlederen holdt mest med. :snill: Kanskje litt for lett med tanke på at de sannsynligvis var ute etter en litt jevnere debatt? Men for oss i lavkarboleiren så var denne debatten en seier. :snill: Lavkarbo-siden vant definitivt! Hexeberg, Fedon og Hallstensen gjorde gode profiler! Jeg ble særlig imponert over Fedon som fikk summert opp lavkarbo mye bedre enn jeg trodde at han ville kunne.
Greit med en debatt der deltagerne får prate ut og forklare hva de mener, noen blir "avslørt" i forhold til hva de faktisk kan :)
Og så satte jeg på nyhetene på NRK1 nå, der stod det "Lavkarbodiettene - Uetisk og usunnt å droppe karbohydratene". Anne Spunkland, professor i anatomi ved Universitetet i Oslo var gjest i studio.
Det mest positive jeg fikk med meg var at friske ikke trenger spise lavkarbo, men at om man spiser for mange karbohydrater så vil det lagres som fett. Og at kroppen klarer å lage de karbohydratene den trenger.
Men årsaken til at man gikk ned på lavkarbodiett var at man "ble litt kvalm og uvel og mistet litt matlysten". Som de passer på å lære medisinstudentene er det hvor mye du spiser som gjør om du går opp eller ned i vekt. Sukk. Hun fikk også reklamert litt for kakeboka som hun akkurat har gitt ut, for at alle skal få kaker. (Dvs kaker for allergikere bl.a. Det har jeg sansen for da, til sitt bruk. Selv om jeg nesten får vondt av tanken på smørkrem laget av melkefri margarin :p)
Ja, ja - jeg matte bare furte litt. Ble så glad over debatten i går, og så ble jeg litt lei meg over at hun fikk stå uimotsagt i dag.
Sitter og ser på debatten nå (her) - veldig fornøyelig, og sier meg enig i at spesielt Fedon er i siget. :) Likte at han oppsummerte det så kort med "ekstremt kosthold for ekstreme problemer".
Hun der blondina til venstre høres jo bare ut som alle som bare har hørt overfladisk om kostalternativ og ikke vet mer om hvordan kropper fungerer enn at det fortsatt virker tillatelig å si at "jeg er sikker på at du hadde gått ned like mye på Grete Roede". :rolleyes:
Jeg likte også Fedon veldig godt. Dette med å tilpasse livsstilen til hver enkelt er nok løsningen på sikt for mye av fedme- og sykdomsproblematikken relatert til kosthold. Jeg synes det er tåpelig når noen stiller jeg til dommer over alle og sier at alle bør spise sånn. I min familie og vennekrets spiser 3 lavkarbo\lchf, 4 fedonish inkl meg selv, en karboredusert, men med endel brødmat og en lavfett (sistnevnte trener mye). Fellesnevneren er at det fungerer for hver enkelt av dem og at de har god helse og bra velvære.
Jeg synes også at det var bra hun bloggeren som hadde det innlegget i Aftenposten/ vg her om dagen var med, for å vise at noen tar det for langt. At det er viktig å sette seg inn i det man skal gjøre når man spiser lavkarbo og lese seg opp på på dietten, og at det ikke bare er å trykke inn så mye fett man bare orker uten å tenke på å ha et blansert/ sammensatt kosthold.
Hun fikk jo frem at hun fortsatt spiste lavkarbo, men nå på en mer rett måte.
Ellers enig i at Fedon, Hallstensen og Hexeberg hadde gode innlegg i debatten og snakket godt for seg.
De fleste debatter jeg har sett tidligere er ihvertfall fullstendig motsatt, høykarbo har flere tilhengere og de får tid til å snakke ut, mens lavkarbo blir avbrutt. Her var det 3 representanter fra hver side, om enn ikke alle kom like mye til orde og formulerte seg like godt.
Synes forøvrig det er flott å se Fedon kunne endre tidligere standpunkter. Han har jo fokusert veldig på det sunne fettet, mens han i dag sier rett ut at mettet fett ikke er farlig, men at transfett er farlig.! Ikke så mange som tør endre sine meninger med forskningen nå.
Fedon var glimrende - spesielt med sin oppsummering om hvorfor utviklingen i hjerte-/karsykdommer har vært som den der. Det punkterte jo Devon helt. Man KAN ikke bare fokusere på en faktor og framheve den som "sann" når det er en haug andre faktorer som har blitt endret parallellt...
Tar litt tid for meg å se dette progrmmet, jeg har 3 høyst aktive unger i hus:lol:
Fedon har et poeng folk glemmer oppi denne statlige debatten: Vi er ikke like noen av oss! Det er supervitkig! Så hvorfor skal Drevon sin kost virke på alle da?
Også ble jeg nesten litt sippete av han pensjonisten, Karlsen, tenk for et nytt liv han har fått med lavkarbo.
Det jeg imidlertid savnet litt, er et kritisk blikk på medias rolle opp i alt dette. At det er tabloidavisene som har vært med på å polarisere hele debatten med unyanserte førstesideoppslag med krigsskrift. Ikke rart "folk flest" blir forvirret og får feil inntrykk av lavkarbokosthold. Skjønner det er sensasjonsoverskrifter som selger, men argh, jeg blir så irritert over at de slipper unna med det. Gjelder forsåvidt ikke bare lavkarbodebatten dette, men det blir så ekstra tydelig når man faktisk sitter med en del kunnskap om temaet selv og gang på gang ser artikler og innlegg som er unyansert og sensasjonspreget.
Jeg synes høydepunktet var da Hexeberg flørtet med programleder og da Drevon ble satt på plass, både av Fedon og Hallbergsen.
Jeg smilte også godt da programleder, etter ett innlegg fra Hexeberg, henvender seg til Drevon og sier "høres ikke dette fornuftig ut da Drevon?" "Nei" "Nei vell..."
Ble ikke mindre begeistret for Fedon etter dette!Synes Hexeberg gjorde en god figur også:) Jeg er fornøyd med at "vår" side ble hørt for en gangs skyld kjenner jeg! Folk fikk snakket ferdig:)
Fikk endelig sett denne debatten, og er helt forelsket i Fedon.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.