Ruth-Elin sa for siden:
Las forsiden av VG i dag at Fedon advarer mot lavkarbo hysteri:rolleyes:
Ruth-Elin sa for siden:
Las forsiden av VG i dag at Fedon advarer mot lavkarbo hysteri:rolleyes:
nellie sa for siden:
Ser ikke helt problemet med det:) Vi har mye å takke Fedon for, hva lavkarbo gjelder i dette landet:) Skal ikke se bort i fra om det han sier ikke er så ille feil..
nightly sa for siden:
Men leste du artikkelen? ;)
Syns han gjør helt rett i det jeg. Det er langt i fra alle som bør spise lavkarbo. Det ER en grunn til at man helst skal oppfølges av lege..
Broren til kompisen min fikk problemer med nyrene på dette kostholdet, og måtte slutte tvert.. Noen får mangler fordi de ikke klarer å kompansere med annen mat og noen føler seg rett syke..
Og det er ikke bare å hive seg på det uten å gidde å lese noe som helst, noe mange gjør:)
Man skal jo spise skikkelig mat på dette kostholdet også, og jeg tror ikke at å shotte fett og fløte til frokost er sett på som "heldig" akkurat:)
nellie sa for siden:
Nå advarer han vel ikke mot lavkarbo, men såkalt "ekstrem lavkarbo". Han jo mer enn pro lavkarbo.
Ruth-Elin sa for siden:
Nei har ikke lest artikkel,men skal gjør det.......men det er vel noen som ikke vet så mye hva de hiver seg ut i når de starter en lavkarbodiett:blinke:
Ruth-Elin sa for siden:
ikke noe problem i det hele tatt,men fint at det blir tatt opp....lavkarbo er nok ikke for alle;)Lulla84 sa for siden:
Syns ikke førstesidens overskrift har så veldig mye med å si hva han faktisk sier. Og han sier noe vesentlig også helt klart.
Bik sa for siden:
Vg er nok redd for å miste sine vektklubbmedlemmer :p
Men jeg tror det er viktig å tenke fornuftig på dette kostholdet. Å få et variert kosthold med nok av fiber og vitaminer, og mest av det sunne fettet som man finner i blant annet fisk, nøtter ol. :rolleyes:
Men det er utrolig at motstanderne ikke ser at folk blir friske av dette kostholdet :confused:
Imp sa for siden:
Jeg tror derimot at lavkarbo er det rette for alle, men det er vel noen som ikke gjør ting riktig og blir syke av det. Og ja, det -er- vel noen dette ikke er egnet for, men de er nok få.
Lulla84 sa for siden:
Bik : Ikke sant . Jeg lever på dette mest pga helsen, og min helse opplever jeg som bedre. Og som alvorlig syk, så tror jeg ikke det er mye inbilninger at kroppen min lurer meg :p Jeg lukker ører for sånt, og stoler på meg selv der.
StegforSteg sa for siden:
Kunnskap er makt, her som alle andre plasser. Viktig å tilegne seg kunnskap om hvorfor og hvordan og ha kunnskap om sin egen kropp og lytte til dens signaler.
nightly sa for siden:
Da kan jeg fortelle at det ikke er tilfellet;)
Kjenner folk som har måttet slutte på det tvert fordi nyrene ikke har tålt kostholdet og folk som har følt seg så elendig på det at de ikke har maktet mer.. Så da kan det ikke være det rette for alle:)
Qlio sa for siden:
Jeg kjøpte både VG og Dagbladet, og det de er mest bekymret for er den ekstreme lavkarboen som blir utført uten legetilsyn. Det påpekes også at diettretningene utviklet av leger er mer liberale, og dermed kanskje lettere å følge?
Jeg kommer aldri til å få min mann på lavkarbo. Da får han et skikkelig kjipt liv. Han tåler ikke melk, egg, nøtter og kokos. Da blir det for begrensende for han, og siden han er så stor så får han få lov til å velge selv. Men han støtter meg, da! Det er kanskje det viktigste for meg. Men han ser at jeg slettes ikke lider noen nød med min mat. ;)
StegforSteg sa for siden:
Jeg synes det er helt feil å dra all "lavkarbo" under en kam - det er stor forskjell på 0 karber (tilnærmet) og opp til 150!
Qlio sa for siden:
Kunne ikke vært mer enig! :D
Kula sa for siden:
Du mener med andre ord at sukker og stivelse i store mengder har en beskyttende effekt på nyrene?
herregud sa for siden:
Tja, f.eks Dale Oen, Petter Northug, Thor Hushovd, osv..? ;)
Lavkarbo fungerer veldig bra hvis man f.eks skal ned i vekt, har diabetes, må gjenopprette sin hormonbalanse, osv.. Men jeg er ikke lenger overbevist om at Lavkarbo er det optimale kostholdet. I hvertfall ikke for alle, eller at det skal være det eneste rette, "det vi er ment for å spise"
Jeg har spist 80/10/10 av Douglas Graham en stund nå (max 10% fett, max 10% protein, minimum 80% karbohydrater) og overgangen fra 2 år på lavkarbo til denne måten å spise på var mildt sagt eksplosiv.
Jeg synes at det ville være synd hvis denne "matrevolutionen" bidrar til at
alle etterhvert spiser lavkarbokost. Jeg tror det er helt feil vei å gå.
Kitt sa for siden:
Det har ikke falt deg inn at disse nyrene nok var syke fra før av og at problemene nok hadde oppstått før eller senere uansett?
Har spesialistene sagt at: du har blitt nyresyk pga lavkarbo!!!
Å slutte fordi man føler seg elendig, er som å fortsette med narkotika fordi man ikke like abstinensene!!!:p
VSB sa for siden:
Jeg tror en hver må lytte til sin egen kropp. Jeg startet med stor tro på Fedon, et moderat lavkarbo kosthold, men har funnet at kroppen min trives bedre i et adskillig strengere regime. Men, som andre sier, kunnskap er makt.
Hamster59 sa for siden:
Det som er mest farlig for nyrene er vel at proteinmengden blir for høy. Kjenner ei som gjerne kunne tenke seg å prøve lavkarbo, men hun har vært gjennom en galleoperasjon. (Tror det var det, beklager husken min er ikke alltid helt 100%.) Men hun må ikke få i seg for mye fett.
Selv syns jeg vi spiser mye mer grønnsaker nå enn tidligere. Idag blir det forresten fårikål til middag, så vi er som som gleder oss og to som ikke gjør det.
Kitt sa for siden:
Det skal store mengder proteiner til før nyrene ikke tåler det og de fleste spiser faktisk ikke mye mer proteiner på et lavkarbo- kosthold enn de gjorde tidligere. Det er fett vi erstatter karbohydratene med, ikke proteiner!
Det at de uten galleblære ikke kan leve labvkarbo er bare tull!:p
Vi er mange her uten galleblære og svært få har noen problemer med det i det hele tatt!
Spurte spl etter min operasjon når jeg kunne begynne å spise normalt igjen. Dette var i mai og hun sa: Til jul kan du spise så mye ribbe du vil om du bare venner deg litt sakte til fett igjen!
Og min kollega hadde helt rett!:ja: Ikke noe problemer med fett. Det er en svært gammeldags oppfatning og har ingen ting med virkeligheten å gjøre for de fleste!
Jeg sliter faktisk mye mer med rå grønnsaker enn med noen form for fett!:p
ftdmia sa for siden:
Finner ikke denne artikkelen på nett.. noen som vet om den ligger ute?
TrillTrall sa for siden:
:ja: Kroppen min trenger litt karber, på mindre enn ca. 40 om dagen blir jeg slapp og kraftløs, men på 40-100 så funker jeg som bare juling. :)
Det Fedon mener er ekstrem-lavkarbo er jo de som er nesten nede på 0 og jeg er litt enig med ham der må jeg innrømme...
Bik sa for siden:
Ligger ikke på nett. Var i papirutgaven av lørdags-vg
Hamster59 sa for siden:
Kitt: Jeg mente ikke at proteinnivået ville være for høyt på lavkarbo, men at et kosthold basert på mye proteiner ville være verre enn et lchf-kosthold. (Ordla meg litt klossete.) Takk for oppdatering mht de galleopererte. Tror det er en villfarelse jeg har levd i siden barndommen med en onkel som var operert for det og som måtte være nøye med hva han spiste. Den villfarelsen er trolig ganske utbredt, ettersom jeg har hørt flere galleopererte si at de må være forsiktige med fett. Skal heretter prøve å formidle den nye kunnskapen til dem det gjelder.
Kitt sa for siden:
Ahh, da er vi jo helt enige, da!:D
Har også en "gammel" tante som har levd fettfattig hele sitt liv med den unnskyldning at hun ikke har noen galleblære. Nå er ikke damen helt god på mange måter, så jeg har vel aldri hørt så mye på det hun sier, men det henger nok igjen fra den gangen man ikke visste bedre at man måtte holde seg unna fett om man ikke har noen galleblære! Kroppen tilpasser seg helt fint, den, om den bare får litt tid!;)
Suann sa for siden:
Så ikke avisa i går. Fant det heller ikke på nett. Var det bare i papirutgaven?
Qlio sa for siden:
Ja, denne var nok bare i papirutgaven. Om jeg husker det skal jeg ta med meg avisa på jobb, så kan jeg scanne den om det er noen interesse for det?
komatøs sa for siden:
JAAAAAA!! Det er interesse for scanning:D:D Det hadde vært flott om du hadde mulighet. Hmmm, det var også en av de avisene som hadde lavkarbo på forsiden. Føler ellers at temperaturen i debatten er slik: Enten er du for oss, eller så er du mot oss. Moren min er helt i mot lavkarbo, og benytter enhver anledning til å kommentere negativt. Hvis jeg sier at "åhh, i dag er jeg sliten", så repliserer hun med "ja du har vært mye sliten etter du byttet kosthold".
Jeg sier som regel tilbake at man må ikke på død og liv spise sukker og poteter, det går helt fint å leve uten! Jaja, nå kom jeg med en digresjon igjen -men hvis du kan scanne; flott:o
Suann sa for siden:
Jaaaa! :) SUPERT!
lifejack sa for siden:
Det går fint an å leve lavkarbo uten melk, egg, nøtter og kokos;) Kanskje ikke optimalt eller like spennende, men definitivt fullt mulig!
Forøvrig slenger jeg meg på interessen for scanning:)
Qlio sa for siden:
Han sliter med dårlig nok matlyst i fra før av. Men han jubler over min nye begeistring for fullfete produkter da (han hater light produkter).
Og ja, jeg skal ta med avisene på jobb i morgen. ;)
nightly sa for siden:
Ja, det var akkurat det jeg sa.... For det finnes ikke gode karber liksom.... :rolleyes:
Ja, personen fikk beskjed om at kroppen tålte ikke et lavkarbokosthold, om skadene på nyrene var der fra før aner da ikke jeg, og i alle fall ikke du som ikke kjenner vedkommende, men det spiller da heller ingen rolle da faktum er at en lchf-kosthold ble helt feil for personen..
Så må dere slutte å snakke som jehovasvitner her, lchf er ikke "den eneste sannheten" kosholdsvis...
Stælken sa for siden:
Hei!
Les denne artikkelen
www.nrk.no/vitenskap-og-teknologi/1.7792583
KimPossible sa for siden:
Jeg fikk faktisk gallesten pga fettfattig kost jeg. Etter at jeg la om til lavkarbo er magen god som gull, mens jeg hadde store problemer da jeg for eksempel holdt på med grete roede.... da hadde jeg konstant halsbrann, luft i magen, og ende altså opp med gallesten. :rolleyes:
Kitt sa for siden:
Da jeg kom på sykehuset for å fjerne en galleblære stappfull av steiner, spurte faktisk kirurgen hvilken slankekur jeg hadde vært på. Da jeg sa Grete Roede, gliste han bredt og sa: Jasså, du også!:eek:
Nesten alle de unge kvinnene han fjernet galleblæren på, hadde gått på en fettfattig slankekur da de fikk problemer. Det han ment var grunnen, var at det da ble lite aktivitet i galleblæren, gallesaften ble oppkonsentrert og steiner felt ut. På et fettrikt kosthold jobber galleblæren mye jevnere og det blir aldri tid til å danne noen steiner!:)
Kitt sa for siden:
Det er stor forskjell på å være nyresyk og ikke tåle et lavkarbo- kosthold og det å bli syk av det!
Og vi sier ikke at lavkarbo er det eneste riktige, bare det beste for de fleste!;)
Lavkarbo er i allefall det riktige for meg! :D Aldri mer GR eller noe annet i den retningen i allefall, jeg trodde seriøst jeg holdt på å dø et par ganger jeg hadde gallestensanfall. :eek:
Kitt sa for siden:
Jeg har født to barn uten smertelindring, en i seteleie og en på 4.2kg. Jeg gjør heller det hver dag en uke enn å ha et eneste gallesteinsanfall!:eek:;):p
Men nå er blæren min borte, så problemet er ikke- eksisterende for min del, da! Skal ikke ha flere egne barn, heller!;)
Ja, det sier jo litt..... :)
Veggpryd sa for siden:
Jeg skjønner ikke helt hvorfor Fedon går ut og advarer mot lavkarbohysteri? Han er jo selv aktiv i kostholdsdebatten, og jeg ser han ofte på LCHF seminarer og konferanser. Null karbo er det svært få som klarer, og det vet han vel godt!? Og uten legeoppfølging...? Hva!? Skal man ha legeoppfølging for å spise skikkelig mat, istedet for sukker og stivelse!?
Vil veldig gjerne se den skanningen. Hva slags hysteri er det han snakker om egentlig...? Det er adskillig flere som har hørt om lavkarbo nå, enn for f.eks. 4-5 år siden. Er det det som kalles hysteri? At alle snakker om det? Har han blitt lurt av journalisten?
Hva slags hysteri dette er skulle jeg gjerne likt og vite. Jeg vet med meg selv at jeg følte meg lurt av alle som har anbefalt meg høykarbokosthold (ernæringsrådet, slankeeksperter, leger osv.) når jeg oppdaget hvilke helseeffekter LCHF hadde på meg. Jeg ble skikkelig forbanna! :lol: Men ernæringsrådet visste vel egentlig like lite som meg om hva et høykarbokosthold faktisk gjør med helsa til folk. Nå vet de fleste det, og da er det veldig rart å komme med uttalelser som "lavkarbohysteri".
Ruth-Elin sa for siden:
:heia::heia:Signerer denne:DChamomilla sa for siden:
Gleder meg til å lese den artikkelen. Kjøpte selv dagbladet på lørdag og der var det overraskende positivt om lavkarbo. Med forslag til frokost, lunsj, middag og snacks fra flere forskjellige LAVKARBO-eksperter! :D Vinklet til at det trenger slett ikke være kjedelig å spise lavkarbo!
Ruth-Elin sa for siden:
:heia::heia::heia::stortsmil
nightly sa for siden:
Altså, nå tror jeg det er noen misforståelser ute å går her...
Fedon advarer ikke mot lavkarbo generelt, langt i fra.
Han advarer mot at normalvektige og de som er litt overvektig går på ekstrem lavkarbo, for det er ikke sunt for kroppen sier han! Det er bare de med ekstrem overvekt som skal gå på ekstrem lavkarbo, det er det kostholdet er laget for...
Kitt sa for siden:
Godt det ikke bare var meg som oppfattet han sånn!;)
Cyan sa for siden:
Men de måtte jo likevel stikke inn en kommentar om at ernæringseksperter advarer mot kostholdet fordi det inneholder så mye mettet fett :rolleyes:
Jeg har ikke lest artikkelen i VG, så den skal jeg ikke uttale meg om. Men når det kommer til hysteri, så syns jeg personlig at det kan være litt hysteriske tilstander/hallelujastemning rundt f.eks. ketogent/ikke-ketogent her inne på forumet og det er mange som setter likhetstegn ved lavkarbo og ketogent. Jeg tror at alle har godt av et karbohydratredusert kosthold, men innenfor lavkarboparaplyen finnes det mange måter å gjøre det på :) Det kan til og med være rom for litt frukt på et lavkarbokosthold :eek: ;)
Cherry sa for siden:
Det er de færreste av oss som shotter fløte og spiser smør av salatskjei. Det vitner om en underlig lite forståelse av at det handler om næringstetthet/sammensetning og ikke volum.
Alle bør nok ikke spise EKSTREM lavkarbo ala 0-20 gram karbohydrater om dagen, noe ekstremt mange tror er ensbetydende med lavkarbo. Lavkarbo er ett paraplybegrep som omfatter filosofier som strekker seg fra 0-150 (hundreogfemti) gram karbohydrater pr dag. 150 gram karbohydrater når du kutter ut det heslige brødspisinga til morgen, lunsj, mellommat og kvelds er ganske mye karbohydrater det, og da spiser man heller ikke spesielt vesentlig mer fett enn de på statens ernæringsråd sitt kosthold. Men ALLE bør spise ren og naturlig mat i størst mulig grad, uten sukker og stivelse, korn og mat som egentlig ikke er mat i det daglige kostholdet.
Hvor får du det fra at man bør oppfølges av lege? Det står i ketolyseboka (?) at personer med diabetes bør oppfølges av lege i en periode. Det har ikke med kosten i større grad å gjøre, det har mer med at kroppen regulerer selv sitt eget behov for medisiner, og da må man justere dosene på f.eks insulin slik at man ikke tar mer eller mindre av det man har behov for. Dessuten er diabetikere disponert for ketoacidose, en opphopning av sure stoffer i blodet. Det skjer om blodsukkeret er altfor høyt, noe som nesten er umulig på lavkarbo. Tilstanden kan føre til koma og død.
Vi andre normale, dødelige trenger mao ikke legeoppfølging, med mindre man selv ønsker det.
Jeg tror ikke broren til kompisen din fikk problemer med nyrene pga. kostholdet. Jeg har ingen bakgrunn for å kunne uttale meg om dette, men basert på erfaring/kunnskap om emnet er det ingenting som tilsier at det skal skape nyreproblemer, snarere tvert mot. Det jeg derimot tror er at han 1) opplevde klassisk ubehag ved overgang fra høykarbo til lavkarbo, 2) Ikke tok det gradvis, 3)Ikke fulgte kostholdet lenge nok, 4)Ikke spiste nok grønnsaker, 5)Om det var nyreproblemer så var de der fra før, men ble forsterket ved overgangen når kroppen kvittet seg med avfallsstoffer og gifter, 6)Mest sannsynlig mageproblemer pga høyt inntak av fett etter mager kost.
At noen ikke greier å kompansere brød og potet med annen mat er ikke det samme som at lavkarbo ikke egner seg for dem. De har jo ikke prøvd. 90% av oss blir også dårlige ved overgang fra høykarbo til lavkarbo. Det går over etter 1-4 uker som regel. Det er heller ikke det samme som at lavkarbo ikke egner seg for dem. Derimot kan det være fordelaktig for de som ikke i det hele tatt fungerer på 20 gram karber etter ukesvis å øke litt på karbohydratene, fra gode kilder, som linser, bønner, villris, fullkornspasta, etc. Igjen, lavkarbo er ikke 20 gram karbhydrater og en ti-litersbøtte fett hver dag.
Cherry sa for siden:
Det var da en underlig holdning. Finnes da masse mat uten disse tingene i. Spiser da verken masse egg, nøtter eller kokos jeg. Drikker melk og bruker melkeprodukter i perioder, men også dette går helt fint å kutte ut.
For meg høres det ut som "han tåler ikke så da gidder vi ikke å prøve". Vil han prøve så får han det til. Men klart, man skal ikke tvinge noen til å endre på kosten sin.
Cherry sa for siden:
Syns nå det er helt greit med matrevolusjoner jeg da. Ettersom jeg mener at det optimale kostholdet er det du klarer å leve med uten å bli syk av i ett lengre tidsperspektiv. Jeg preker aldri om at ett kosthold er det eneste rette, men jeg preker veldig mye om konsekvensene av å spise det og det og det. Jada, ketose er f.eks effektivt for vektreduksjon, men fåtallet av oss ønsker å være i ketose "når matchvekta er nådd". Ergo er ikke ketose ett optimalt kosthold for mange.
Hvorfor skal man ikke få matrevolusjonere Norge? Er ikke de fleste av oss oppegående nok til å kunne finne ett kosthold vi kan leve med?
Det går sikkert helt greit å spise 80% karbohydrater på kort sikt, men hvorfor i all verden frata kroppen for de to viktige tingene, som er fett og proteiner? Siden jeg faktisk vet at kroppen trenger proteiner og at den trenger fett og ringvirkningene når den ikke får det, så høres det faktisk like feil ut som å spise 80% fett eller 80% proteiner. Jeg ønsker deg imidlertidig lykke til og håper at du spiser en del kalorier i den prosentbergninga di sånn at du får tilstrekkelig protein og nok fett, og dermed unngår f.eks osteoroporose og hjerteproblemer.
nightly sa for siden:
Hvorfor retter du dette til meg?
Jeg mente ikke at alle må oppfølges av lege hele tiden, klønete ordlagt.. Men det anbefales jo å ta prøver før og etter så man ser om man får i seg det man skal..
Ang han som ikke tålte det pga nyrene, bommer du nok alvorlig med det du tror er grunnene.. Men ikke gidder jeg å gå inn på det heller, jeg vet bare at han fikk en voldsom verk i nyrene og at han fikk beskjed med legen at dette kostholdet måtte han slutte med nå. Og nei, det var ikke at han spiste for lite grønnsaker (han elsker grønnsaker) og det var ikke at han ikke holdt på lenge nok, og hadde det vært et forbigående problem, så hadde da ikke legen anbefalt noe annet!
Beklager, men jeg skjønner ikke folk som sitter og tror de vet bedre enn legene altså..
Jeg har da aldri uttalt meg om dette jeg vel..
TrillTrall sa for siden:
Hvis man skal bli tatt seriøst når man snakker positivt om lavkarbo så bør man velge sine ord med omhu. Å kalle andre menneskers kosthold for heslig hører ingensteds hjemme etter min mening. Det er direkte ufint og får vel de færreste til å tenke at vedkommende har noe særlig klokt å fare med.
macadamia79 sa for siden:
Enig i at det ikke er lavkarbo/høyfett som er problemet her - det er arv, miljø eller sykdom som ledet opp til ødelagte nyrer som er årsaken. Det er fullt mulig å bli så ødelagt at man ikke kan spise høyfett/lavkarbo.
Kula sa for siden:
Det er grunnleggende hersketeknikk å bruke uttrykk som "hysteri" om andres synspunkter eller handlinger. Ernæringsprofessorer bruker dette uttrykket titt og ofte. Jeg håper dr. Lindeberg er feilsitert.
Jeg syns forøvrig at det er litt synd at noen her på forumet gjør patetiske forsøk på å argumentere ved å beskylde andre for å "snakke som jehovasvitner".
(Å bruke uttrykk som "patetiske" er også hersketeknikk :-)
Cherry sa for siden:
Jeg retter det til deg fordi jeg var grunnleggende uenig i påstandene dine.
Det var jo det du skrev. Du skrev "det ER en grunn til at man skal følges opp av lege", derav reaksjon.
Jeg er nå så heldig at jeg har en fastlege jeg, som sier at det alltid er pasientene som kjenner sin egen kropp best, og det viser seg jo i mange tilfeller at enkelte leger don't know jack egentlig. De ber også pasienter med diabetes å spise mindre fett og mer grovt korn. De fleste av oss vet at det er helt feil tilnærming. Hvorfor ba de han slutte med kostholdet? Jeg har problemer med at ren og naturlig mat skal føre til sånt. Jeg vil ha en årsak, en grunn annet enn at mettet fett fører til at man får hjerteinfarkt og dør i natt. Men greit. Not my buisness.
herregud sa for siden:
Joda, forsåvidt enig i noe av det du skriver, men for meg (og mange flere håper jeg) så handler ikke et optimalt kosthold bare om å holde seg frisk. Det handler også om prestasjoner, smak, energioverskudd, osv.. Og det er ikke slik at alle trives best, yter best, osv på et lavkarbokosthold selv om mange gjør det. Det finnes fortsatt en del mennesker her på kloden med topp helse som ikke spiser lavkarbo for å si det sånn :)
En matrevolusjon i retning av å forhindre sykdom i Norge er jeg selvfølgelig for, og da er Lavkarbo ett av flere gode alternativ. Spesielt for de som allerede har blitt syke/overvektige. Men det er ikke det eneste alternativet hvis man skal spise sunt. Det at syke mennesker blir friske av lavkarbokost betyr ikke at det er det optimale kostholdet for alle og enhver.
Det går faktisk veldig bra å spise 80% karbohydrater på lang sikt også :) Jeg snakker selvfølgelig ikke om raffinert sukker/matvarer. Det handler i hovedsak om frukt og annen ubehandlet mat, og jeg fratar ikke kroppen noen næringstoffer :) Det høres nok like feil ut som det gjør for andre å spise alt det fettet på lavkarbo, men det meste høres vel feil ut hvis noen gjør det motsatte av oss selv :) Men det handler om kunnskap og erfaring. Jeg har jo en vektnedgang på 45kg bak meg pga lavkarbo, så jeg vet at tanken på å spise 80% karbo høres vill ut :)
Ja, spiser nok kalorier. Aldri under 3000 kcal om dagen, og kan enkelte dager runde 5000 kcal, men da etter noen ekstremt tøffe treningsøkter.
Veggpryd sa for siden:
Å si at lavkarbo ikke passer for alle, blir også litt feiltolket. Det høres ut som om det ikke er sunt for alle. Alle har vel godt av å spise skikkelig mat? Selvfølgelig er det ikke alle som er like følsomme på karbohydrater, og kan spise ganske mye av det uten å bli verken syk eller feit. Og mange er faktisk slanke på høykarbokost, men er de friske? De fleste kjenner vel også sin egen begrensning på hvor mye de tåler av karbohydrater? Derfor tror jeg at Fedon dietten ikke passer for alle - like mye som Skaldeman dietten ikke passer for alle. Jeg hadde mistet all kontroll på mat hadde jeg gått på Fedon og jeg hadde blitt feit igjen (jeg har prøvd).
nightly sa for siden:
Signerer!
Nei, men poenget mitt er: Om personer med diverse skader/syndromer/problemer osv ikke burde holde et lavkarbokosthold, så er da da heller ikke for alle..
Ser jo flere her inne også som har gått fra lcfh til lavkalori fordi det ikke funker for dem..
Kanutten sa for siden:
Genetisk sett så tror jeg kroppene våre IKKE er ment for noe ala Twiggy, men heller noe ala Marilyn. :ja: Formfull og vakker!
Twiggy har forresten sikkert blitt sett på som i overkant i disse dager....
Sweetie73 sa for siden:
Åh det der har jeg tenkt på mange ganger når jeg føler meg helt på bunn!!! Takk! :)
morkolv sa for siden:
www.vg.no/mat-og-drikke/artikkel.php?artid=10038599
Jeg er nok mye rart, men ikke "lurt!":)
Ruth-Elin sa for siden:
-"" Jeg synes det er etisk problematisk at VG, som tjener millioner på sin vektklubb, skriver meget negative artikler om lavkarbo-kurer som har hjulpet hundretusener. Som kilder velger VG ekspertise som er negativ til lavkarbo, uten å ha tilstrekkelig kunnskap om kurene""
Dette er tatt ut fra en artikkel fra vg www.vg.no/mat-og-drikke/artikkel.php?artid=10038599
Veggpryd sa for siden:
Jeg synes det er ganske påfallende hvordan mange er veldig glade i å bruke ord som "langer innpå med bacon, fråtser i fett og bælmer fløte." når de snakker/skriver om lavkarbo. Man må være litt våken for ikke å la meningene dine bli styrt av media.
Yrla sa for siden:
Du kanskje, men ikke alle kropper er ment å se sånn ut! Noen er "spikere" hele livet og det er greit nok. Andre er formet som tønner osv. Det er jo nettop behovet for å akseptere variasjon som trengs. Ikke alle kan klare å se ut som marilyn heller. Og smaken er også forskjellig så hva er problemet egentlig?Kitt sa for siden:
Ikke noe problem, men de fleste mener nok at sunne kropper er bedre enn radmagre kropper!
Å være naturlig slank er noe annet enn å sulte seg og være livredd for å legge på seg!
Yrla sa for siden:
Selvsagt.
Biggie Small sa for siden:
Jeg skjønner ikke problemet. Hvis jeg drikker et glass med 2dl. fløte så er det "ekstremt"? Mens hvis jeg har samme mengde i et par kopper kaffe eller te, så er det "normalt"?
For at jeg skal få nok fett på Skaldeman må jeg gjerne ha 50gr. smør i panna hver gang jeg steker noe (bacon), allerhelst olje som gir 100% fett.
Tror dere kroppen bryr seg om man spiser en tykk skive smør på en LC brødskive, rullet inn i en osteskive eller kun smøret?
Mest mulig ubehandlede produkter, balanse mellom de tre energi-typene og mengden kalorier man kan legge seg på for å få kroppen til å passere platåer og unngå "spare energi"-reaksjoner er det viktigste mener jeg.
For noen er det 4500 kcal og 75% fett, for andre er det underskudd i kalorier, og derfor en mer begrenset fettmengde.
Tricket er å gjøre som Skaldeman, virkelig studere hvem du er kroppslig. Tar du deg den tiden, får du ofte mye bedre kontroll.
Biggie
Siria sa for siden:
De har stengt for kommentarer ser jeg, undres på hvorfor. Nok en VG artikkel proppfull av feil. Under ulemper skriver de dette:
Jeg synes ikke jeg spiser annet enn normal norsk mat. Men kanskje de mener normal norsk ferdigmat?
Veggpryd sa for siden:
Kan ikke skjønne annet enn at vektklubb.no sliter veldig for tiden... ond latter :lol: Alle går jo på lavkarbo nå. Noe må ha skjedd den siste tiden, for i går kom moren min og sa hun skulle prøve ut LCHF hun også. Hun har vært en beinhard motstander siden jeg begynte med LCHF for 4 år siden...! What! :o :) Jeg ble jo selvfølgelig veldig glad!
smgj sa for siden:
At vi skal få så mange "næringsstoffer fra karbohydrater" er iallfall bare tull og journalistene burde ha vært skutt på stedet. (www.vg.no/mat-og-drikke/artikkel.php?artid=10038599)
Man kan si at det finnes mange næringsstoffer i karbohydratrik mat, men sannheten er at de er også tilgjengelige i et variert lavkarbokosthold. (Spis for all del grønnsakene! Og velg variert!) Det som man bør vite når det snakkes om næringsstoffer i kornvarer (som slaget i de fleste tilfeller står om nå som fett blant de aller fleste er "frikjent" ) er at de ikke er så godt biologisk tilgjengelige som mye av næringsstoffene i kjøttvarer er på grunn av fytatene. Et tradisjonelt kosthold håndterte disse gjennom fermentering, spiring, langtidsheving og soaking - behandlingsmåter vi har sluttet med.
Dermed blir det i praksis gjerne slik at selv om det kun er en mindre andel av et næringsstoff i kjøttvarer sammenliknet med i korn... så er det også ofte slik at vi kan ta opp nærmere 100% av mengden fra kjøtt, mens kanskje bare 40% fra kornvaren.
Se bare på hvordan jernopptaket påvirkes av fytater:
Bolletryne sa for siden:
Jeg tror det er helt på sin plass å advare mot all form for hysteri, uansett hvilken retning den går i...
Linjemannen sa for siden:
Jeg synes det er flott med slike artikler, som er litt vridd, litt partisk, litt feil og litt provoserende. Og - ja - uansett hvilken retning det trekker imot eller for så treffer de på sett og vis det journalistiske mål. Nemlig å engasjere! Kun engasjerte mennesker gidder å protestere og kun engasjerte, men enda ikke helt fantatiske tilhengere går ut på jakt etter ny kunnskap.
Alt dette flotte som er med havre, bygg, rug, spelt og "if what not" for eksempel, hva går vi glipp av der? Jo, jeg sier "vi" - for vi er vel i lavkarboklanen de fleste av oss på forumet. Ja, så kommer smgj med dette lille kapittelet om fytater. Ok.. fytater altså... Det var en ukjent størrelse for min del, men der ser du - en lærer så lenge en følger med. Nå er det sikkert mye flott i korn som kroppene våre kunne hatt godt av, men enn så lenge så har kroppen min det best uten korn. Om det blir en livslang affære det å skulle holde seg unna korn, vel, det får tiden vise - men med ny forskning, ny kunnskap og nye provoserende artikler fra kostholdsindustriens kommersielle interesser, så kommer jeg sikkert til å lære en hel masse før jeg har gått ned nye 10 kg.
:)
ireile79 sa for siden:
Den eneste positive med VG's vektklubb er fordelingsnøkkelen de har. Den er helt perfekt for oss som ikke helt har kommet inn i fordelingen mellom fett/proteiner og karber :p Og så er det morsomt å få opp tips og råd som er helt på tyttebærtur!
Rin sa for siden:
Den ordbruken henger jeg meg opp i, også. Synes ikke jeg langer eller bælmer i meg noe som helst, med mitt kosthold. :rolleyes:
Ellers er jeg enig i at det aller viktigste er å studere sin egen kropp og ta seg tid til å kjenne på hvilken mat som gjør godt. Jeg stapper ikke i meg fiber som gir meg magetrøbbel bare fordi andre hevder det skal ha motsatt effekt, feks. :p
nellie sa for siden:
Fint om det kan gå begge veier da:) At man ikke blir latterliggjort av enkelte her inne fordi at man har funnet ut at kroppen har det litt bedre på mer karbohydrater:) At man ikke blir "beskyldt" for å spise høykarbo og blir sett på som "svak" bare fordi at man spiser det kroppen ber om. Skulle tro det var en konkurranse her innimellom. "Hvem er flinkest lavkarber", liksom.
Og hva skjer med denna "påtvingingen" av ketogen kost på alle som kommer og spør om hva vi tror passer for dem? "Hei jeg er 170 høy og veier 55 kilo, vil ned til 48 kg, hvilken kosholdsretning passer for meg?" Ja, da må vi liksom, bare fordi at vi synes det er litt urettferdig her i verden at leger sier at ikke ketogen kost er for de som ikke er noe særlig overvektige, skrike ut om hvor fantastisk ketogen kost er.
Heia å bli kjent med sin egen kropp, sier nå jeg.
Kula sa for siden:
Helt klart! Og definisjonen på "hysteri" er; meninger og/eller adferd som i stor grad avviker fra ens egne. Slikt er det viktig å advare mot!
nellie sa for siden:
Passiv aggressiv ironi er vel også en herkseteknikk?
Kula sa for siden:
Herskende, aktiv passivitet er en ironiteknikk!
nellie sa for siden:
Haha:p Ok.
Vi er alle en gjeng med herskesyke ekstremister.
Kula sa for siden:
Mulig det :-)
Har du forresten en bedre difinisjon på "hysteri"?
nellie sa for siden:
Ikke jeg, men "The free dictionary" har:
Hysteria:
1. Behavior exhibiting excessive or uncontrollable emotion, such as fear or panic.
2. A mental disorder characterized by emotional excitability and sometimes by amnesia or a physical deficit, such as paralysis, or a sensory deficit, without an organic cause.
Likte den litt mer dramatiske vinklingen.
Kula sa for siden:
Det egentlige opphavet til begrepet "hysteri" stammer fra gresk, der "hystera" betyr livmor (lat.: uterus).
Hysteri var lenge en ordinær medisinsk diagnose. Legene forklarte at livmoren vandret rundt i kroppen og skapte en rekke problemer for den uheldige pasienten, blant annet pustebesvær, panikk og besvimelse.
(Og legene vet jo best, nåde dem som tror de vet mer enn legene om helsespørsmål.)
Menn har med andre ord ikke forutsetning for å bli hysteriske. Godt å vite!
nellie sa for siden:
Når du sier det, så har jeg faktisk aldri sett et hysterisk mannfolk. Men hysteriske kvinnfolk ser jeg stortsett hver dag.
Yrla sa for siden:
Kuult, men har du det oversatt til norsk?nellie sa for siden:
Kula kan Engelsk:)
Og ja, jeg har oversatt det til Norsk i hodet mitt. Men det var et sånt lite humoristisk innslag i en sånn småhumoristisk dialog, så ikke ta det seriøst:)
Yrla sa for siden:
Jeg synes det er seriøst interessant, jeg. Se her hva jeg kom over. Det er interessant, synes jeg. no.wikipedia.org/wiki/Histrionisk_personlighetsforstyrrelse
nellie sa for siden:
Ja, det er mange spennende diagnoser ute og går og alle burde vel hatt minst 2-3 hver;)
Veggpryd sa for siden:
Hah! Jeg har sett mange hysteriske mannfolk! Det er vel menn som blir hysteriske - ikke kvinner. :p
Carisma sa for siden:
Legene er ikke allvitende guder, men for det meste frustrerte overarbeidede mennesker som oss andre dødelige.
Det er like lett for dem som oss å ty til kjappe konklusjoner som ikke nødvendigvis har rot i virkeligheten...
Rin sa for siden:
Vil kommentere akkurat dette, for jeg tenkte en gang på samme måte. Det aller verste med å bli "mystisk syk" var faktisk akkurat den prosessen; å forstå at legene vet ikke alt, legene kan ta feil, legene kan være svært subjektive, vriene og vrange, og slett ikke alle i sitt yrke er godt skikket for jobben sin. Nå snakker jeg om en sykdomsutredningsprosess, men når man først har lært at det ikke er en selvfølge å bli hørt og sett av legen - enten det nå er fastlege eller nevrolog eller annen spesialist - så har man nok med seg den lærdommen også når man ser hva de har å si om ernæring. :o
Man skulle kanskje tro at slike sykehistorier var sjeldne, men de er jo ikke det. Leger kan være akkurat like fordomsfulle og vanskelige som alle andre...
smgj sa for siden:
Åja -underskrives!
Helsen min er rett og slett altfor viktig til at jeg skal overlate styringen av den 100% til en annen. Og 6 års utdannelse gjør ikke legen allvitende og kontinuerlig oppdatert, ei heller automatisk dyktig på det området som jeg trenger. Derfor er iallfall min erfaring at jeg selv må utdanne meg i min situasjon og finne en lege som er en samarbeidspartner og veileder - heller enn en som kun signerer resepter . Og det at jeg stoler på legen gjør at jeg gjør mitt beste til å gjennomføre det han mener jeg skal prøve... Jeg personlig stoler mer på en lege som innrømmer uvitenhet enn en som ikke gjør det - fagfeltet er for stort til allvitenhet.
Jeg kunne skrive en avhandling om dette, men anbefaler heller bloggen Marias Metode... skrevet av en lege som har kjent langtids, kronisk sykdom på kroppen og som etter dette er veldig opptatt av lege/pasientkommunikasjon og maktforholdet rollene mellom - hva som skal til for å få det til å fungere for begge parter.
Vibeke-67 sa for siden:
Jeg går hos en lege på Fedonklinikken her i Bergen. Hun advarer mot kosthold med mye mettet fett, og fortalte sist at de på et møte med Fedon-legene fortsatt var skeptiske til mye mettet fett i ksotholdet. De har begynt å åpne opp for at melkefett er ok. Hennes erfaring er at veldig mange av hennes pasienter får altfor høyt kolesterol av mye mettet fett. Noen tåler det, men flertallet får for høyt. Så hun som lege kan ikke gå godt for et kosthold med mye mettet fett. Jeg har ikke så mange meinger om dette. Jeg ser jo at mange her inne har det bra med mye mettet fett. Selv passer jeg å få i meg fett via smør (i eggene), olje i maten, nøtter og avocado. Dette har jeg holdt meg til hele veien (i 5 år), og jeg trives i alle fall best med dette. Kolesterolet mitt er også helt fint. Nå har ikke jeg lest nevnte artikkel, men det kan kanskje være derfor han ytrer seg i media om dette? For de er faktisk bekymret i følge min lege....
Kitt sa for siden:
Vel, etter å ha blitt feildiagnostisert flere ganger ved samme tilfelle, nesten mistet livet og etter 20 år fortsatt sliter med senskader, så vet jeg at leger kan akkurat dt de jobber med, og ikke så mye mer!
Faren til en venninne er ortopedisk kirurg. Han var på en konferanse med 200 kollegaer fra hele verden! Da en av deltagerene falt om med hjerteinfarkt, døde han på stede med 200 leger stående å se på. De var jo ortopeder, de kunne da ikke noe om hjerteinfarkt!:p
Dessuten, verk over nyrelosjen er det flere her som har hatt. Bare de fikk i seg nok væske, var det ikke noe problem!
Kula sa for siden:
Leger sliter jo med med det samme som alle oss andre; de er bare mennesker.
TrillTrall sa for siden:
:ja: Det kan virke som om vi som har funnet ut at vi trives best på litt mer karber (ca. 60 g/dag for min del), ikke er "flinke nok" på en måte, for noen her inne. Jeg funker ikke på særlig mindre kaber enn det, samme hvor mye fett jeg spiser, så jeg har funnet min middelvei og trives med det. :)
15-20 g kh/dag er ikke det eneste saliggjørende for oss alle.
Yrla sa for siden:
Torkil selv anbefaler fedonkosthold eller lignende etter ketolyse. Det er vel nettop fordi det er bra for oss i det lange løp, men at ketolyse er effektivt for vektnedgang. For de fleste.smgj sa for siden:
Og så er det ikke alle som må så langt ned for å få et (behagelig) vekttap. Om man da ikke ønsker eller trives ketogent så er det heller ikke nødvendig å velge ketolyse.
Hver og en bør finne ut hva ens egen kropp trives med / går ned på (om det er målet). Jeg tror at det for mange (friske) holder å kutte ut sukker, høyprosessert mat og mel. En del må også begrense andre karbohydrater en del. Men at det for atter andre f.eks med sterk overvekt, intoleranser eller påvirkende sykdom må mer jobb til for å finne den veien som fungerer.
Dessverre er nok verken lavkarbo, ketolyse eller noen annen diettretning en snarvei. Selv om lavkarboretningen har store fordeler gjennom at de generelt jobber med metthet istedet for å kjempe mot metthet.
Mulig jeg er litt svartsynt, men jeg synes jeg ser en god del unge(?) som kommer hit og "angriper" ketose som om det var en konkurranse i limbo (hvor lavt kan du gå) uten å ha forståelse for at det først og fremst er en filosofi (iallfall slik jeg har oppfattet det) for mennesker med reell overvekt. (Dette er ikke ketolysen sin feil - den er såvidt jeg kan se et glimrende verktøy når den brukes på de riktige problemene.)
Jeg oppfatter dette som like betenkelig som de jentene jeg så på GR - med en BMI på 20,5-21,5 og som skulle ned til 19,9, eller helst ned mot 18,5 (det internasjonale punktet for BMI-undervekt). Begge gruppene virker på meg å mangle forståelse for at man ikke kan slanke seg til en vakker kropp - det trenger trening, og da ikke bare time etter time med cardio ... (og at man ikke trenger å fortelle noen hva man veier)
Trøster meg med nye episoder i The Deb-files
(Presentasjonen) primitivestimulus.com/2011/05/limitations/
(Del 1) primitivestimulus.com/2011/06/attention-scale-addicts-part-2/
(Del 2 - bonus) primitivestimulus.com/2011/08/the-deb-files/
(Et ord om treningsintensitet) everydaypaleo.com/2011/09/21/intensity/
Og trenerens egne skrytesider - som ikke på langt nær er så bra som blogginnslagene: www.clackamaspc.com/success-stories/, men SJEKK bildet av den 50 år gamle dama fra presentasjonen...
Huff... nå rota jeg meg helt bort jeg... Må se å komme ned av den kjepphesten og trene selv istedet, altså. :o
BenteR sa for siden:
Etter mitt vett det å være ekstrem, uansett hva det gjelder, absolutt ikke bra.
Helt ærlig, etter å ha vært nødt til å presse karbene mine ned mot 20 nå en tid, siden insulinen min ikke lenger virker (får ny type over helgen, og krysser alt jeg har for at jeg ikke er resistent mot den også), må jeg si jeg er mektig imponert over dere som velger dette for å få en kickstart på slankekuren.
Når jeg da hører om mennesker som vil slanke bort fra 2-3 til 8-10 kilo, som velger å presse seg ned i 15 karber, og noen under det også, fordi de skal slanke noen få kilo, så er det etter mitt vett ganske nær definisjonen på ekstremt.
Etterhvert som lavkarbo har blitt mer og mer "in", så blir det flere og flere som starter med det, uansett helse og vekt, og altfor mange av disse tror i fullt alvor at lavkarbo= max 15 karbo pr dag. Altfor mange av disse hopper fra et høykarbokosthold (kanskje også feilernært) til å kutte karbene helt til rota.
Det er bare å se i diverse tråder her inne hvor det jevnt og trutt kommer tråder fra ferske lavkarbere som har kastet seg ut i dette uten å vite hva de går til og så spør fortvilt om det er normalt med skjelving, svimmelhet, mens-trøbbel, etc. Altfor mange har ikke engang satt seg inn i at for å kunne leve med et ekstremt lavt karboinnhold så er man avhengig av å få i seg fett. De spiser 10-15 karber pr dag og skyr fett. Tror ikke de engang har satt seg inn i at LCHF betyr lite karber og mye fett.
Jeg er faktisk veldig enig med Fedon som advarer mot lavkarbo-hysteri, fordi som alle andre ting i verden, så kan det misbrukes.
Mitt lille ønske er at folk faktisk tar seg tid til å sette seg inn i hva en kostholdsendring betyr, og at man velger det alternativet som er best for ens egen helse og livstil istedet for å kaste seg på en bølge uten å sette seg inn i hva kroppen trenger.
Carisma sa for siden:
noen av oss fungerer mest optimalt på pluss/minus 20 karber, så det er ikke alltid snakk om å presse seg ned i det tallet... :o
Yrla sa for siden:
Jeg tror ikke de som hopper inn i ekstrem lavkarbo vet at en blir så utmattet og annet i begynnelsen. Det står vel heller ikke poengtert i Torkils bok om å trappe ned heller? Kunnskap er tingen. Teit å kritisere at noen vil prøve dette for å gå ned i vekt, synes jeg.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.