Tror heller jeg forholder meg til Store norske leksikon sin definisjon...
hysteri, eldre medisinsk begrep som ble brukt for å beskrive dramatiske atferdsmessige reaksjoner eller kroppsplager, ofte forbundet med sterke, synlige og tilsynelatende ukontrollerbare følelser («hysterisk»).
Ikke min mening å kritisere noen, men jeg tror i fullt alvor at en del mennesker kaster seg på lavkarbo-bølgen fordi de tror dette er en vidunderting, uten å skaffe seg noe som helst kunnskap om hva LCHF er for noe. Når man da presser karbene helt i bunn og i tillegg lider av fett-skrekk og tror at et salatblad eller to er nok grønnsaker, så blir det feil.
Heldigvis finner ganske mange av de som starter med LCHF veien inn hit, og får veiledning, men altfor mange er på "LCHF-diett" helt på egenhånd, og det eneste de gjør er å sulte kroppen sin.
Og disse er en del av det som kalles lavkarbohysteri.
Jeg skjønner ikke hvordan du får det til at jeg har lite tiltro til mine medmennesker, hverken i ernæringspørsmål, eller generelt?
Kan du utdype den påstanden?
Takk, Kitt.
Min personlige oppfatning baserer seg på blant annet tråder her inne, men også ellers i livet når jeg møter mennesker som hevder de går på lavkarbo, de spiser mindre enn 15 karber pr dag, aller helst vil de ned mot 0 karber, de skyr fett og unngår grønnsaker av redsel for å få i seg karber. Og de fleste av disse har normal vekt; de vil bare fjerne et par pyntekilo:confused:
Heldigvis er det langt mellom slike misoppfatninger om hvordan leve LCHF, men jeg mener dette er ekstremt og ikke sunt i det hele tatt.
Min oppfatning iallefall!
Jeg ville kalt det uvettes slanking det du beskriver, men jeg synes du tar litt vel hardt i i din beskrivelse. Får man ikke i seg nok av hverken karbo eller fett vil man bli slapp og søke en løsning for det, søke kunnskapen som mangler, tror jeg.
noen vil nok prøve å søke informasjon, kanksje finne god info og endre noen vaner, Mange (tror jeg) vil heller skylde på at dette lavkarbo greiene ikke funker, fordi de er jo tross alt så langt nede på karbene som mulig. (ikke det jeg mener altså hehe)
Er hvertfall det jeg så langt har opplevd av enkelte mennesker.
Om Bente har lite tiltro til folk, har du nesten litt for mye, vennen! ;)
Er nok mer som det blir sagt her: de skylder på lavkarbo- kostholdet uten å lese seg opp om noen ting og forteller alle hvor slappe og syke de ble av å spise 0 karber!:p
Er desverre ikke alle som er like vitebegjærlige som deg!:)
Men hvorfor var Fedon skeptisk til lavkarbo? Fikk ikke dette helt med meg i starten her. For dette dere nå beskriver er jo lav fett/lav karbo og det er jo i alle fall noe man må være skeptisk til.
OK, etter å ha fått en negativ tilbakemelding fra deg, Kula, der du skriver at jeg har
"For mye "ovenfra-og-ned"-holdning her, syns jeg da..."
vil jeg igjen be deg om å utdype dette?
Jeg er absolutt ikke alene om å lese om eller treffe mennesker som kaster seg ut i det de tror er lavkarbo, uten og ha kunnskap om hva LCHF er, hvordan man lever LCHF, eller hvordan det virker i kroppen, for deretter og skylde på at "dietten" ikke virker når de avslutter fordi de føler seg elendige.
Hvis du har lest artikkelen der Fedon advarer mot lavkarbohysteri, ser du at det er nettopp disse som barberer bort omtrent alt av karber, noen helt ned mot 0, han advarer.
Det er ikke LCHF i sin alminnelighet han kaller "lavkarbohysteri", men nettopp disse som kaster seg ut i en "diett" som de ikke har kunnskap nok til å følge skikkelig, eller har behov for.
Har du lest dr.Torkil sin bok, så ser du at han anbefaler ikke folk og gå ned til 15 karber pr.dag, med mindre man har minst 10 kilo overvekt. Jeg har ikke sett noen plass at han mener det er ok og presse karbene ned mot 0.
Ergo er det ikke bare Fedon som mener at vi ikke bør presse karbene ned mot 0.
Men vi har vel kanskje alle en
"For mye "ovenfra-og-ned"-holdning her, syns jeg da..."
Da er jeg sikker bare veldig dum, for jeg skjønner enda ikke hvordan jeg "viser liten tiltro til mine medmennesker"
eller
"at jeg har en ovenfra og ned-holdning"
i innleggene mine i denne debatten.
Men okke som; hvis noen her inne oppfatter meg som dette Kula mener jeg er, så vil jeg oppriktig beklage dette.
Jeg trodde vi diskuterte Fedons artikkel og hva som menes i artikkelen, og det er det jeg har prøvet å gjøre.
Jeg syns min lille kommentar har avstedkommet ufortjent mye rabalder. Jeg gjør derfor her et forsøk på få det hele ned på jorden igjen.
BenteR skrev:
Det BenteR skriver her (uten forbehold) er at de som starter på en LCHF-diett helt på egen hånd gjør det på feil måte, slik at "det eneste de gjør er å sulte kroppen sin", og dermed blir en del av det som kalles lavkarbohysteri.
Det var dette jeg tok utgangspunkt i da jeg mente hun kanskje hadde lite tiltro til sine medmennesker når det gjaldt deres evne til å tilegne seg kunnskap om kosthold. For det er nemlig mange som helt på egenhånd redder sin egen helse, uten hjelp av dr. Andersen eller dr. Lindeberg eller en fastlagt "filosofi" man kan velge her på forumet.
Nå vil naturligvis BenteR hevde at "det var jo selvsagt ikke det jeg mente...".
Dersom man leser rundt på forumet her, er det mange som er veldig flinke til å lese og lære og bruke tid på å sette seg inn i hva de har begitt seg ut på. MEN, det er også mange som kommer inne her og begynner sitt første innlegg sånn: Nå har jeg prøvd meg på lavkarbo på min egen måte i flere uker og jeg kan ikke skjønne hvorfor jeg ikke går ned. Jeg spiser litt CC til frokost, litt salat til lunsj og en kyllingfilet med en halv tomat til middag. Er kjempesulten og slapp og skjønner ikke hva jeg gjør galt....
(Fritt etter min hukommelse:p)
Og ikke prøv å si at sånn er det ikke, for det er det faktisk!
Litt greitt og vise innlegget man siterer til, og ikke bare deler av det, da slipper man tolkningspørsmål:)
Men, men.
Uansett hvilke personlige meninger og oppførsler noen kan lese ut av mine innlegg, så prøvde jeg bare å diskutere hvordan jeg oppfatter hva Fedon advarer mot....
OK! Da går jeg inn i en periode med dyp selvransakelse :-)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.