< Tilbake til oversikten

Ang. lavkarboshaker

bigmum sa for siden:

...noen som vet om det finnes noe sted? Eneste jeg har sett er Atkins sine shaker som man kan kjøpe på Iherb, men det er jo ferdig utblandet og dermed veldig tunge å sende med posten. Hadde det bare vært mulig å få tak i pulvershake, men lavkarbo, ikke lavkalori...Noen som vet?
Vet at det går an å lage smoothies o.l, men er på jakt etter noe kjapt! Noe annet enn Atkinsbarene :)

Nerthus sa for siden:

Vet ikke om noen andre enn atkins-barene eller generelt ferdigblandede. Derfor du ofte får anbefaling om å lage de selv.... Finnes proteinpulver med ikke altfor mye karbo i som du kan prøve - et lite søk på forumet burde gi litt info :)

bigmum sa for siden:

Jeg tror jeg er helt dum eller noe, men får ikke den søkefunksjonen til å virke særlig bra! Hilsen datadumma :p

jvsandem sa for siden:

Nei du er ikke dum, men du gjør sikkert samme feien som mange andre, du lar det stå avmerket i "Vis tråder". Merk heller av "Vis innlegg", da får du opp relevante innlegg. Når du lar den stå slik den er satt opp kommer alle tråder med ett eneste innlegg som passer til ditt søk opp, det er ikke mye hjelp i det når det er 195 innlegg i den samme tråden som ikke passer til ditt søk.

Men merker du "Vis innlegg" så vises nettopp de innleggene, og du kan gå rett dit.

bigmum sa for siden:

Ok, da får vi prøve på nytt :) Takketakk!

Livlys sa for siden:

Har du prøvd Extend shake?
Extend Shake är ett mellanmål som har utvecklats särskilt för människor med diabetes. Tack vare en unik och patenterad blandning av lång––samma kolhydrater, protein och fett, omvandlas Extend Shake långsamt för att hjälpa till att hålla blodsockret stabilt i upp till 9 timmar.

Inget kolesterol Högt proteininnehåll
Inget transfett Tillverkad av glutenfria produkter
Högt fiberinnehåll Lågt GI
24 vitaminer och mineraler
Innehållsförteckning

Sojaproteinisolat, okokt majsstärkelse, vassleproteinisolat, Dextrin (fiber), kokos, inulin (fiber), Xantangummi, socker, solrosolja, sojalecitin, maltodextrin, karagen.

Vitaminer och mineraler: Palmitat, Cyanocbalmin, Pyridoxinväteklorid, Askorbinsyra, Kolekalciferol, dl-Alfa Tokoferylacetat, Fytonadion, Järnortofosfat, Tiaminmononitrat, Riboflavin, Niacinamide, Folsyra, Biotin, Pantotensyra, Jod, Magnesium, Zink, Selen, Kopparoxid, Mangancitrat, Krom, Molybden, modifierad stärkelse, Sukralos, Dextros, naturliga och artificiella smaker.

Allergiinformation: Innehåller mjölk och soja.

Näringsindex

100g	1 påse (32 g)

Energi (kcal) 344 110
Fett, g 3,1 1
Mättat fett, g
0 0
Protein, g 47 15
Totala kolhydrater, g 38 12
Fiber, g 16 5
Socker, g 3,1 1
Natrium, mg 359 115
Kalium, mg 1031 330

Extend Shake blandat med vatten innehåller följande vitaminer och mineraler med en mängd av ca 10% av ett dagligt behov baserat på ett energiintag på 2 000 kalorier: Vitamin A, Vitamin C, Kalcium, Järn, Vitamin D, Vitamin E, Tiamin, Riboflavin, Niacin, Vitamin B6, Folsyra, Vitamin B12, Biotin, Vitamin B5, Fosfor, Jod, Magnesium, Zink, Selen, Koppar, Mangan, Krom, Molybden.

bigmum sa for siden:

100g 1 påse (32 g)
Energi (kcal) 344 110
Fett, g 3,1 1
Mättat fett, g
0 0
Protein, g 47 15
Totala kolhydrater, g 38 12
Fiber, g 16 5
Socker, g 3,1 1
Natrium, mg 359 115
Kalium, mg 1031 330

Hmmmm..jeg skjønte ikke helt den kullhydrat-delen av det... Er det 38 gram kh pr. 100 gram shake? For det er nok litt i overkant for meg som er på ketolyse..:)

bigmum sa for siden:

Ja, jeg så det nå ja, 12 gram per shake....det blir litt mye når man skal være på 20 gram karbo om dagen :) Men takk for hjelpen!

Carisma sa for siden:

Ketolyse handler om å spise ren og naturlig mat, så siden du går på det er jo ikke noen shaker ett alternativ... :o

bigmum sa for siden:

Hehe,,,,,,jeg spiser Atkins barer og drikker cola light, så akkurat DET er vel opp til hver enkelt å bestemme. Tror det gjelder maaange på ketolyse, ikke bare meg. For ikke å nevne gele, fun saft, sukkerfri sjokolade.

Carisma sa for siden:

Atkinsbrarer er jo ikke akkurat anbefalt på ketolyse. Eller noe annet kosthold. siden det knapt er næring i de, kun tilsetningstoffer. Spiser du de når du ammer?

Kitsu sa for siden:

Så nettopp de shake-mixene på eBay. De selges for rundt 15£+frakt fra UK.

Litt skeptisk til noen av ingrediensene her, men det er jo opp til enhver å velge hva en spiser.

bigmum sa for siden:

Unnskyld meg, du er den frekkeste personen jeg har vært borti! For det første så er det utrolig frekt å anta noe som helst om hva jeg gir til min baby, dette har INGENTING med hva jeg lurte på i denne tråden. And for the record, babyen min drikker NAN. Jeg har lest de fleste bøker om lavkarbokosthold, jeg VET hva som er sunt og hva som ikke er det, men det er opp til meg selv hva jeg vil spise!! Jeg ser at du er 34 år, ett år eldre enn meg, da antar jeg at du ikke er mammaen min.

bigmum sa for siden:

PS: Jeg er ALL FOR at man skal holde en hyggelig tone her inne, men det er ikke lett når man får slike kommentarer. Takk for at du minnet meg på at jeg ikke fikk til ammingen. Du eier tydeligvis ikke sosiale antenner, eller så er du rett og slett en bitch.

bigmum sa for siden:

TAKK! Tror ikke jeg er alene om å spise litt av disse tingene. Eller, jeg VET at jeg ikke er det, hvis ikke hadde de ikke vært på markedet!

Lil@ sa for siden:

Jeg holdt på å skrive ett sånt type innlegg i stad Bigmum, om enn i en litt mildere tone :ler:

Jeg skulle ønske at man her inne kunne holde seg til det trådstarter spør om, uten å spinne videre, og anta en haug med ting som (kanskje) ikke er tilfelle..
De aller fleste som ferdes her inne, har god kunnskap om kosthold, og vet hva som er lurt og ikke, spør trådstarter om det finnes en shake med lavt karbohydrat-innhold, og det blir nevnt mineralvann og atkins-barer, så har det SÆRS lite med om personen ammer - eller ikke ammer.
Ikke tar barnet skade av om mor spiser en atkins-bar inne i mellom heller, ikke noe mer enn andre ting en ammende mor har i seg i løpet av ammeperioden.

Og jeg forstår godt at du reagerer Bigmum, jeg kjente samme type irritasjon selv da jeg leste svaret til Carisma

Og vedr shake, så har de dem på Spar kjøp, husker ikke eksakt prisen.. jeg kjøpte en for lenge siden men den står i skapet enda.. av erfaring er jeg lite glad i shaker nemlig :p

bigmum sa for siden:

Ja beklager at jeg ble litt provosert, men nybakte mødre som ikke får til ammingen vet hvor UTROLIG sårt dette temaet er, man føler seg ikke som en særlig god mor. Og dette var en tråd som handlet om noe heeelt annet, hadde ikke regnet med å bli satt til veggs på den måten! Kjenner at svaret til Carisma har ødelagt starten på dagen min, det er helt sikkert!
Tusen takk for hyggelig svar Lil@ :)

Lil@ sa for siden:

Jo takk, vært der selv.. ;) Ammet 2 av 3, mellomste-mann var umulig å få til å amme så der måtte jeg gi opp.. det er ingen god følelse.

Håper dagen din bedres utover dagen, du er en flott mor selv om du ikke får til ammingen vet du ;)

bigmum sa for siden:

Takk takk:) Mamming er viktigere enn amming ;)
Merkelig vending denne tråden tok gitt, hehe! Men i dag skal jeg på Spar og se hva jeg finner :)

LilleFly sa for siden:

Ah som jeg kjenner til det der. Har ei på 4 mnd som jeg måtte gi opp ammingen på etter 5 uker med konstant slit, mas og ork. Og nå har jeg ei i familien som skal ha barn som snakker om hvor viktig det er å amme og hvordan man bør stå på for å få det til... :rulleøyne:realmad:

Hva med denne? gymgrossisten.no/6/no/artiklar/100-whey-delite-920-g

bigmum sa for siden:

Ja det er ikke så veldig gøy med dette ammepresset nei! Rart hvordan alle andre vet så veldig godt hvordan man skal gjøre dette med amming ;) Jeg måtte gi opp begge mine etter 3 uker, de fikk rett og slett ikke nok mat!! Og da skal det sies at jeg ammet dem stort sett HELE dagen. Med en gang de fikk en flaske NAN, sov de hele natten, mette og gode :)
Men du, den shaken der ser jo super ut!! Bare 1 gr kh per porsjon!! Vil kjøpe den tror jeg!! Tusen takk!

LilleFly sa for siden:

Samme her, det var utrolig godt (og sårt) å gå over på flaske. Jeg sluttet å amme "på dagen" og opplevde ikke brystspreng eller lekking, jeg hadde bare ikke nok melk i det hele tatt.

Jeg synes de smaker godt også :) Jeg sliter fra tid til annen å få i meg nok iløpet av en dag og synes det er supert å kunne suplere med en shake.

bigmum sa for siden:

Åja du har smakt dem selv?? enda bedre! Takketakk:)

sirimor sa for siden:

Hei:)
Jeg synes det er praktisk å ha et godt proteinpulver i huset. Den fra Gymgrossisten så fin ut. Myseprotein (Whey) er lett opptakelig og lettfordøyelig.
Jeg bruker det utblandet i vann ifm trening (ikke så ofte nå for tiden..), eller som en kjapp frokost bare for å få i meg NOE. Da heller jeg også i en god dæsj ex virgin olive oil. Det metter en stund. Eller også som et lite ekstramåltid på kvelden før leggetid, når jeg bare er bittelitt sulten men ikke gidder lage noe..

Jeg kjøper mitt på vanlig helsekostbutikk. Sjekker bare karboinnholdet på baksiden av boksen.

bigmum sa for siden:

Ja jeg også hadde syntes at det hadde vært greit med noe kjapt, et alternativ til det jeg ellers tar i farta, pålegg, nøtter og kokt egg :) Med en 3 mndr gammel baby og en gærning på 3 år, så er det ikke alltid så lett å ordne mat i farta! Takk for svar!

Cassiopeia sa for siden:

Disse ser helelr ikke verst ut.
Har ikke prøvd, men vurderer.

sirimor sa for siden:

Ja jeg skjønner det er hektisk. Been there done that..
Lykke til:)

bigmum sa for siden:

Nei nå begynner det å bli mye å velge mellom gitt, hehe! Jeg har alltid holdt meg unna disse kroppsbygger proteinpulverene, for jeg har bare antatt at det hadde for mye karber! Det gjelder iallefall disse proteinbarene man finner på de samme butikkene:) Men nå har det åpnet seg en ny verden for meg :)

Carisma sa for siden:

Det var da voldsomt til såre tær! Ja, jeg mener at atkinsbarer stort sett er søppel, men ang amming så var det ren nysgjerrighet! Jeg antok at om du spiste de og ammet så gikk ikke de dårlige tingene over i melka. Jeg er helt ny på det selv og vet lite om hva som påvirker melka og ikke. Regner med ungen vil reagere rimelig raskt negativt på å få disse stoffene i maten. Som sagt jeg prøver å lære!

Lil@ sa for siden:

Babyen reagerer rimelig umiddelbart på "uting" i melken.. Min datter (siste-fødte) har kraftig melke og egg allergi, noe som førte til at jeg sluttet å amme når hun var 8 mnd, først da fant vi det ut... frem til da trodde vi det "bare var atopisk eksem" og ingen leger nevnte noe annet.
Når man ser tilbake på det, så kunne man lett se at eksemet blusset kraftig om jeg spiste egg, eller inntok melkeprodukter..
Hun reagerte dog aldri på Atkins-barer ;)

bigmum sa for siden:

Ja jeg synes det er helt utrolig at du klarer å vri denne tråden hvor jeg spør om lavkarboshaker, til å dreie seg om mitt personlige liv!! Og JA, det ER sårt å ikke få til amming, og det var ikke noe jeg hadde trodd at jeg måtte snakke om i denne tråden, men når du er så frekk og besserwisser, så følte jeg meg tvunget til å fortelle at jeg ikke ammer. OG HVA JEG SPISER ER MIN BUSINESS, IKKE DIN. Hvis du ikke har en shake å anbefale, så trenger du ikke svare i denne tråden! (Kan ikke tro at jeg faktisk må forklare dette for deg, men noen har visst tyngre for det)

Carisma sa for siden:

Nei, jeg har ingen shake å anbefale. Fordi jeg av egen erfaring vet at shaker ødelegger forbrenninga, og derfor bør ingen anbefale eller anbafales det!

bigmum sa for siden:

Da foreslår jeg at du spiser det DU vil, så spiser jeg det JEG vil. Ødelegger forbrenninga? Det er ikke sant. Rett og slett. LavKALORIshake, kanskje. LavKARBOshake, nei.

LilleFly sa for siden:

Nettopp. For meg som også har en travel hverdag så hjelper en lav karbo shake veldig for å få i meg nok så forbrenningen IKKE blir ødelagt av at jeg ikke har spist nok iløpet av en dag.

j88 sa for siden:

forbrenningen blir vel ikke ødelagt om man tar seg en shake innimellom, om man ikke har tilgang eller tid til å lage mat. Er vel om man bytter ut alle måltidene med en shake som gjør at forbrenningen kan bli ødelagt, og er vel ikke det trådstarter har sagt hun skal.

Nupsida sa for siden:

Vet du spør om ferdigshaker her, men tenkte bare jeg skulle dele min frokostshake, kjempegod, laget på ingredienser man har hjemme og rask :P
3 egg, 20g frosne blåbær, 30g fløte, flytende natreen, vaniljeessens, 50g valgfri olje, og isbiter til ønsket konsistens, kjempegod, stappfull av proteiner og fett og nesten ingen karber! Har ikke noe erfaring med ferdigshakes, men husker mamma hadde en med jordbærmilkshake smak for noen år tilbake :P

forøvrig, Carisma, jeg synes du kommer med utrolig mange unødvendigne og krasse svar her på forumet! Har selv irritert meg, og blitt såret for tidligere kommentarer her fra deg. Kanskje på tide å tenke litt før man poster?

bigmum sa for siden:

forøvrig, Carisma, jeg synes du kommer med utrolig mange unødvendigne og krasse svar her på forumet! Har selv irritert meg, og blitt såret for tidligere kommentarer her fra deg. Kanskje på tide å tenke litt før man poster?

Oh yes, signerer den.

bigmum sa for siden:

Har forresten vært på helsekosten nå, og kjøpt en schvær boks med sjokoladepulver, hehe. Smakte Nutrilett egentlig, men veldig greit sånn på en tidlig morgen når man har dårlig tid. Allright, da løste det seg jo!

Nupsida sa for siden:

Så bra :) Hva het boksen, og hvor mye inneholdt, og kosta den?

Snorkfrøken__ sa for siden:

Hei Bigmum.

Jeg har også ha lurt på om shaker og lavkarbokosthold kan kombineres, flott at du tar det opp! Jeg sliter med å få i meg frokost og da ville dette vært et flott alternativ.

Hva heter pulveret som du har kjøpt og hvor har du kjøpt det?:)

Carisma sa for siden:

På et forum kan man vel ikke vente at alle er enige i alt man skriver til enhver tid? Og når noen er på villspor bør man kunne opplyse om det uten å være redd for at folk skal bli såret. Er man så sart må man kanskje vurdere å ikke være på nettforum. Forøvrig er det jo ingen som utvikler seg om man bare omgor seg med sin egen puse-kose-klappe gjeng!

Nupsida sa for siden:

Hallo, seriøst! Er forskjell på å være uenig, og å være usaklig vet du!

bigmum sa for siden:

Proteinfabrikken 100 % soy protein, 1 kg. Smak av melkesjokolade (vel vel, eller Nutrilett, hehe). Kostet 299 tror jeg, har allerede glemt det! Bra jeg kjøpte spirulina også da, så kanskje hukommelsen bedrer seg:)
1,6 gram karbo pr. serving = et stort glass med shake:) Ble god og mett jeg altså!

Frøken Scott sa for siden:

BigMum:

Først av alt: Jeg skjønner godt at du er sår - og det er trist å se at ammepresset ikke er noe lettere nå enn det var i min tid.

Jeg hadde ikke melk til mine tre, heller - og vet du hva? Det gikk kjempefint :o

Og for en lettelse det var å slippe å svette, slite og streve så jævl... for å få ut noen få dråper. Det ødela mye av den første fine tida med baby.

Da de endelig ble mette, av morsmelkserstatning, ( dengang var det Collett), så sov de hele natta, jeg fikk sove, ungene ble rolige og tilfredse. Og nå er de nesten voksne alle tre - intelligente og harmoniske unge mennesker som omtrent aldri har vært sjuke.

Så vis en mental finger til alle som gnåler om at unger MÅ ammes - for det er ikke sant. Noen ganger må man finne andre løsninger, og så kan man kose seg og nyte den deilige babytida uten stress. Har andre et problem med det, så la dem streve med det problemet sjæl :p

God sommer!

bigmum sa for siden:

Men nå er jeg faktisk ikke på villspor, så du kan putte den pekefingeren din et helt annet sted. Dessuten så har min AMMING (eller mangel på sådan) svært lite med saken å gjøre.
Jeg synes du er nedlatende. Jeg har lest så mye om ernæring og lavkarbo, at jeg finner meg ikke i å bli fortalt hva jeg skal eller ikke skal spise. Om man velger noen usunne snarveier, so be it. Jeg RØYKER også, selv om jeg vet at det er veeeldig dårlig for meg.

Carisma sa for siden:

Jeg har stilt ETT spm ang amming, og forklart hvorfor ovenfor. Det er du som henger deg opp i amming og ikke her. Samme for meg om man ammer eller ikke, jeg lurte som sagt på hvor mye slike kunstige ting påvirket eventuellt.

Bare en tanke: Kan det være at amme-spørsmålet til Carisma er blitt misforstått?

Det er ikke for å blande meg men man vet jo ikke tonefallet her inne...

bigmum sa for siden:

Jeg lurer bare på hvorfor du antok at jeg ammer??? De som har en viss følelse for ting burde skjønne at temaet er skjørt. For meg blir det det samme som å spørre et barnløst par "Hvorfor har ikke dere fått barn enda?"
Dessuten var tonen din anklagende, og ikke spørrende. Men nå er det nok om dette.

bigmum sa for siden:

Nei, det var ikke mulig å misforstå :rolleyes:

Carisma sa for siden:

Jeg antok det ikke, jeg spurte :rolleyes: Jeg ante ikke at amme-temaet var så betent. Med mindre det er et helt bevisst valg å ikke amme, så ser jeg ikke på det som noe større eller mindre enn hvilken som helst annen kroppsfunksjon, og noe man bare må forholde seg til.

Tydeligvis var det veldig mulig.

Furine sa for siden:

Ok, damer, prøv å halde diskusjonen på eit greit nivå, ein treng ikkje å gå til personangrep på kvarandre.

Det har jo skjedd meir enn ein gong at diskusjonen i ein tråd skiftar litt tema, fordi nokon lurer på noko. Prøv å ta eit steg tilbake, tygg litt på det og ikkje ta alt i verste meining. Det kan hende at ein/nokon har misforstått, heilt enkelt. Det er også mogleg å seie unnskyld. ;)

Furine :)
Moderator

Jeg har skjønt at amming er et sensitivt tema og har full respekt for det. Men jeg tolket ikke spm som at Carisma prøvde å tråkke Bigmum på tærne...

Men nå gjør jeg det som jeg ikke sa at jeg skulle gjøre: blander meg. Beklager, men jeg vil bare prøve å hjelpe i beste mening:)

Ha en fortsatt fin kveld alle sammen:)

Cassiopeia sa for siden:

Kjære dere...
Moderator har vært i tråden. Kan dere være så snille å gjøre som ho sier i stedet for å dra det enda lenger ut?

bigmum sa for siden:

Ferdig for lenge siden! :D Dessuten så har jeg vært og kjøpt meg shake i dag, det var jo DET som var poenget med denne tråden! Og da har det jo vært en suksess, hehe, med noen små krumspring underveis.:p Takk for alle pulvertips :p

Nupsida sa for siden:

Det kan godt være at Carisma har blitt missforstått, men da har hun blitt missforstått flere ganger her inne, og da er det vel på tide å tenke litt over hvordan man kan ordlegge seg best mulig slik at det ikke blir like lett og missforstå?

Matglad sa for siden:

Jeg er enig med moderator at det er på tide å legge diskusjonen død. Allikevel fikk jeg lyst til å nevne en ting. Trådstarter opplevde seg tråkket på tærne. Det er jo uansett basert på tolkning av utsagnet til Carisma.

Videre synes jeg faktisk nå at Carisma har blitt til grensen av trakasert i denne tråden. Hun nevnes flere ganger og kritiseres på generelt grunnlag av flere. Jeg synes dette er langt værre enn det som evt opprinnelig ble oppfattes som kritikk fra Carismas innlegg.

Bare en liten tanke som slo meg.

Charlott sa for siden:

:ja:

Og trekker seg ut av diskusjonen, siden jeg tross alt ikke har peiling på pulver :p

Østfoldjenta sa for siden:

Helt ny og grønn her jeg :)
Går det helt fint å bruke proteinshake når det er LCHF som er hovedlinje ? Skal ligge på mellom 20-40 karber pr. dag. Har forøvrig forsøkt Atkins bar og synes vel den smaker veldig godt, men pga. søtningsstoff funker den ikke for meg, må evt. bli krisemat. Tenkte derfor det kunne være sjekt å bruke shake. Vil evt. Proteinfabrikken 100% soy som det henvises til over funke uten å stoppe vekttapet ?:forvirret

bigmum sa for siden:

Den kan brukes ja, men også den inneholder søtningsstoff.....

Østfoldjenta sa for siden:

Ok, noen som vet om proteinpulver som kan brukes som ikke inneholder søtningsmiddel da :confused: og evt. hvor en kan få kjøpt dette utenom netthandel ?

Nupsida sa for siden:

Finnes sikkert rent proteinpulver, men da smaker det nok ikke særlig godt :P

Carisma sa for siden:

Whey protein er bedre enn soya protein. Soya er østrogenbehandlet, og kan klusse med syklusen til kvinner og gi menn bryster... Blant annet.

bigmum sa for siden:

Får håpe det gir MEG litt bryster også da :p Hadde vært kjekt med noe å ha i bh`n ;)

Idarull sa for siden:

Leste om noen som hadde fløte i shaken, kanskje det er godt? Da blir den litt sånn kremete vil jeg tro. Kanskje den metter litt mer også :)

Nerthus sa for siden:

Det er driiitgodt! ;) jeg har fløte og soyamelk sammen. fløten gjør - hvis du blender den lenge nok - at den blir tykk og god :)

er nok egentlig litt avhengig av de der cappuchinosmoothiesene mine....:o

nightly sa for siden:

Må bare skyte inn:

Dette er bare tull.. Ingen shaker i verden klarer å ødelegge forbrenninga di (egne ord fra en ernæringsfysiolog) Det funker bare ikke sånn, er du klar over hva som skal til for å ødelegge kroppens forbrenning? Det er ganske heftige saker som skal til. Da oftes sykdommer..
Jeg trodde det var sånn at om du gikk på shake-kur så tok du av deg mye, men la på deg enda mer etter på, og at grunnen var at den hadde ødelagt forbrenninga.
Sannheten er rett og slett at du har spist for mye, beveget deg for lite og er nok skyld i vekt pågangen selv:)

Charlott sa for siden:

Nei vet du hva! Dette er en typisk ARGH kommentar!... Det ER mange grunner til at man legger på seg, det du kommer med er en typisk kommentar som bygger under fordommer vi klarer oss uten.
For mange av oss er sammensetningen av hva vi spiser viktigere enn mengde og fysisk aktivitet!

nightly sa for siden:

Ja, selvfølgelig!
Jeg er selv PCOS'er så jeg VET dette takk! Men du kan ikke skylde på en shake når du legger på deg, det er ikke pga den du gjør det.. :)
Og min komentar som du klipte ut var ment til de som hiver seg på en sånn kur, går ned en drøss av kilo og fortsetter å stappe i seg potetgull etterpå, for deretter å komme med : nei shaken ødela forbrenninga mi... :rolleyes:

Og du, om du skal quote, ikke bare ta med det som kan misforstås.. Den kommentaren høres jo grusom ut uten det som står over;)

Og tro meg, jeg sitter her med mine 88kg og har LANGT I FRA fordommer, man kaster ikke stein i glasshus;)

Carisma sa for siden:

La meg forklare deg litt om hva slike kurer gjør med kroppen. Det være seg shake-kurer, eller suppekurer og andre sultekurer.
Man går ned de første 2-3 ukene, ofte endel vann. Etterhvert begynner kroppen å forstå at her er det ikke mye næring å få, så den begynner å spare på det den har. Hvilket gjør at man slutter å gå ned selv på et veldig lite kaloriinntak (under 500 kcal pr dag er typisk). Før eller senere må man begynne å spise mat igjen, og siden kroppen allerede er i sparemodus vil den legge alt dette rett i lagrene. Desverre sitter denne lærdommen godt i og for hver slik runde blir det vanskeligere å gjenopprette/opprettholde en normal forbrenning. Hvis man i tillegg er insulinresistent (som de fleste overvektige er) vil det være så å si umulig å komme i rett balanse igjen. Mulig du ikke anser dette som en ødelagt forbrenning, men det gjør jeg.

nellie sa for siden:

Ødelegger kanskje ikke direkte forbrenningen, men det er vel ingen hemmelighet akkurat, at når man slanker seg på MAKS 800 kalorier om dagen, som en pulverkur som oftest betyr, så forsvinner muskelmasse. HVIS man holder på over lengre tid.

Mindre muskelmasse=lavere forbrenning.

nightly sa for siden:

Nei jeg anser ikke dette som ødelagt forbrenning, for det er ikke det.
Du har gjort noe uklokt og du har forstyrret forbrenningen din pga det. Men dette er ikke varig. Det er også derfor man ikke bare skal kaste seg ut i "vanlig mat" igjen etter noe sånt, men ta det svært gradvis så ikke kroppen er på sparebluss når du begynner å innta normal mat i normale mengder:)

Charlott sa for siden:

Det dere diskuterer er mao Hvordan definere ødelagt forbrenning? ;)

nightly sa for siden:

Jo, men muskelsvinn er jo heller ikke en varig ting, man kan jo ikke bare sitte på ræva under og etter en sånn kur. Man må jo oppveie selv.Og om man holder på med kurer så lange at man mister betydelig med muskelmasse, har man vel egentlig andre problemer vil jeg tro...?
Altså; jeg forsvarer ikke bruk av kurer her, bare sier at man ødelegger ikke forbrenningen av det:)

bigmum sa for siden:

Men nå snakker dere om noe annet enn proteinshake tror jeg, det er vel ingen som bytter ut all sin vanlige mat med proteinpulver, hvilket denne tråden altså handler om. Men at man klusser med forbrenningen på LAVKALORIPULVER, og ikke spiser vanlig mat, DET er noe annet :)

nellie sa for siden:

Kanskje ikke for alltid, men det fikses ikke på 1-2-3 heller;) Og det skal ikke sååå lang tid til for å være i gang med jojo-slankekarusellen.

Synes forresten du utviser veldig nedlatende, ovenfra og ned holdninger her. Jeg tåler det, for jeg forble faktisk feit fordi at jeg spiste mer enn jeg skulle, men ikke kom her og vær noe allvitende orakel og begynn å fortelle folk hvorfor de er blitt som de er. Det vet du ingenting om.

nightly sa for siden:

Ja semantikk er ikke alltid enkelt;)

Nei, men jeg vet folk som kommer åresvis etter en kur og sier at den ødela forbrenninga mi og derfor er jeg feit..
Greit, den kan klusse til litt etter endt kur, om du ikke gjør det rett mtp mat og menge etterpå. Men forbrenninga normaliserer seg etter en stund uansett. Kroppen vil ikke alltid være i sparbluss fordi du tok en kur i 1992 liksom..

Carisma sa for siden:

Fint for deg om det ikke er det for deg, for meg har hver slik runde gitt mer og mer katastrofale følger. Og vi snakker om ca 20 års perspektiv her så jo jeg veit at det er sånn og at det er uopprettelig.

Siden du tydeligvis utfra kometaren lenger opp antar at vanlig mat for de fleste overvektige er potetgull, så er vel ikke det noe man bør begynne å spise igjen overhodet. Men heldigvis er de fleste, selv overvektige, mer opplyst enn du gir de kreditt for, og spiser det som anses som sunn mat av ernæringsrådet og andre besserwissere. Noe som selvfølgelig vil opprettholde kroppens sparemodus, siden det gir høy insulinutskillelse og stimulerer til enda større lagring. Hvis man derimot spiser lavkarbo vil man slippe dette. Men, hvis man spiser lavkarbo og stabiliserer blodsukkeret og lærer kroppen at den får sunn og god næring nok og dermed kan gi slipp på lagrene vil man jo ikke trenge å gå på slike syke pulverkurer i utgangspunktet. :rolleyes:

Charlott sa for siden:

Lurer litt på hvordan du kan uttale deg sååå bombastisk når mange har motsatt erfaring?

nightly sa for siden:

Det var absolutt ikke meningen! Trodde ikke jeg tråkket noen på tærne nå...?
Men hvor er det jeg er "allvitende orakel og begynn å fortelle folk hvorfor de er blitt som de er." ?

Charlott sa for siden:

Tja, ved å fortelle at man spiser for mye og beveger seg for lite, feks?

nightly sa for siden:

Er ikke meningen å være så bombastisk altså.. Men det er jo fysiologi.. Med mindre du har sykdom/syndrom som tilsier noe annet, så vil jo ikke kroppen være i sparebluss for alltid..
Og Charlott, om du hadde lest litt lenger ned så hadde du sett hvor jeg ville med den kommentaren, og at det ikke gjaldt generelt:)

Carisma: Men hvorfor fortsette på kurer da? Når du ser at du får lide for det?
Og det om potetgull osv, jeg satt det på spissen. Selvfølgelig er det ikke alle overvektige som sitter på ræva å gomler pizza å potetgull..

Men nå har visst jeg tråkket mange nok på tærne ser jeg.. Det var overhode ikke min mening å gjøre det. Så da er det vel på tide å trekke seg unna tror jeg.. Beklager..

Charlott sa for siden:

Om du går på den ENE kuren vil det jo rette seg, men jo-jo slanking er rimelig vekjent, og etter mange nok kurer vil "forbrenninga" være fucka opp.

Du kan kanskje ta deg tid til å høre hvorfor flere her ikke er enig med deg, høre hvilke erfaringer de har og hva de bygger sine uttalelser på, fremfor å bombastisk fortelle at det er feil ;)

Carisma sa for siden:

Seriøst?? :confused:
Selvfølgelig fordi man er desperat etter å gå ned i vekt, og fordi man ikke forstår hvorfor kroppen gjør det motsatte av det all logikk og folk som mener å greie på sånt sier den skal. Da er det jo en selv det må være noe galt med tror man. Så an prøver en gang til. Og enda en gang.

Hvis du ikke forstår det så har du ikke særlig erfaring med slanking og bør derfor være forsiktig med å uttale deg som du gjør!

Kanutten sa for siden:

Kjære vene! :eek: Ikke tenn så fort. Carisma mener det godt! :ja:

marjusen sa for siden:

Jeg har fått Ipaden min idag!! Hurra. Hihi

Kanutten sa for siden:

:lol:

j88 sa for siden:

jeg har gått på pulver kurer flere ganger, og har alle gangene gått ned ca 5 kg i løpet av ca 3 uker, og gått opp igjen ca 7 kg de neste ukene, og det er mens jeg ahr spist sunt og trent, så at den typer kurer klusser med forbrenningen er jeg sikker på, og jeg sliter forsatt med det, selv etter flere år.

bigmum sa for siden:

Haha!

bigmum sa for siden:

Man skal høre mye før øra detter av ;)

jvsandem sa for siden:

Kjære deg.

Jeg gikk på en sånn "grusom" pulverkur i februar og mars. Begynte på 129,2 kilo, gikk ned 12,6 kilo på de 3 første ukene. Så spiste jeg lavkarbo i 14 dager, og hold vekta jevnt på 117-118 kilo før jeg tok 3 nye uker på pulver. Etter de 3 ukene viste vekta 109,4 kilo, altså en nedgang på 19,8 kilo.

Deretter gikk jeg over til å spise lavkarbo. Jeg følger ingen spesiell linje, det er rett og slett egendefinert, men jeg holder med stort sett rundt 40-60 karber om dagen, maks 70. Og på det inntaket holder jeg meg også i ketose.

Det er nå altså 3,5 måneder siden jeg var ferdig med pulverkurene, og jeg veier i dag 106,8 kilo. Altså en rolig nedgang på 2,6 kilo etter at jeg begynte å spise igjen, men jeg er fornøyd. Jeg skal under 100, men jeg har ikke dårlig tid.

Min bror gikk fra 98 til 84 kilo iløpet av 8 uker i fjor høst. Fra midten av desember 2010 har han gått på et relativt moderat lavkarbokosthold, med en grense på 125-150 karber i døgnet, normalt rundt 100. Han veier i dag 81 kilo.

Kan du forklare hvordan dette er mulig med ødeøagt forbrenning?

jvsandem sa for siden:

Dette er sikkert ikke pent av meg å si, men av og til fremstår du som et prakteksemplar av denne rasen. Du VET, alle andre tar feil. Basta. Typisk besserwissersyndrom.

jvsandem sa for siden:

Kanskje du skulle påpeke dette ovenfor en annen person i denne tråden også? Det er da en som er hakket verre enn Nightly her...

jvsandem sa for siden:

Men forresten, hva vet vel jeg, jeg er jo bare en dum mann....

Charlott sa for siden:

Det holder vel nå? Om du kjeder deg finnes det en del kule onlinespill vettø ;)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.