< Tilbake til oversikten

Likeverd? Respekt?

Vidundra sa for siden:

I dag dukket det opp en tråd på dette forumet, startet av et helt ferskt medlem. Han hadde et enkelt ønske, og ga uttrykk for dette. I stedet for å bli møtt med saklige svar av typen "Beklager at du irriterer deg over dette, men tror nok ikke noen kommer til å forandre på sitt valg av ord", regnet det i stedet krasse kommentarer, skarp kritikk, anklagelser om trolling, og regelrett hån og mobbing i form av unødvendige kommentarer skrevet kun for å understreke bruken av nettopp dette ordet han ikke liker.

Her ble jeg veldig forvirret. Jeg er selv helt fersk på forumet, og mitt inntrykk har hele tiden vært at dette er et sted hvor positive, støttende, vennlige mennesker holder til - fram til jeg leste disse innleggene. Tok jeg feil? Var mitt gode førsteinntrykk kun det - et førsteinntrykk? Har jeg ikke likevel funnet et forum hvor man aksepterer og respekterer hverandres meninger? Får man ikke lov til å komme med ønsker som ikke har noen vonde intensjoner, uten å bli utsatt for slike unødvendige angrep?

Terskelen for å håne andre er så mye lavere på internett enn i det virkelige liv, fordi man er skjermet. Man trenger ikke å se vedkommende i øyet når man mobber dem, og da blir det ofte "greit" med slik oppførsel. Jeg synes ikke egentlig det er greit, verken i det virkelige liv eller på fora, og blir lei meg når jeg leser slike meldinger. Det er så unødvendig. Selv etter at personen unnskyldte sitt opprinnelige innlegg og poengterte at det ikke var ment som kritikk, fortsatte disse latterlige svarene å komme. Hva slags velkomst er dette for et nytt medlem?

Er dette et forum hvor slik oppførsel er greit? Er det her meningen at man skal finne seg i slike unødvendig provoserende kommentarer under påskudd som "han var provoserende først"? I så fall har jeg kanskje kommet til feil sted likevel. :(

Cherry sa for siden:

Vettu hva, om du skal finne ett form hvor slike ting ikke skjer fra tid til annen så må du bare røske ut strømledninga til pcen og logge deg av, for det finner du ikke. Jeg syns faktisk innlegget ditt er noe naivt.

Jeg blir så innmari lei disse besteborgelighetene som skal herske bestandig. Let's face it, ikke alle kan være superduperbestevenninner med hubba bubba og gå hand i hånd. Og på internett er det EKSTREMT vanskelig siden at vi ikke kan se kroppspråket eller høre toneleie til den som sitter på andre siden av skjermen.

F.eks nå, så tør jeg gjette på at brorparten som leser dette innlegget tror at dette er surmaga fra ei sur kjerring. Faktum er at jeg er helt rolig og sier det i ett rolig og tilbaketrukket toneleie inni hodet mitt uten noen form for sutring. Så enkelt er det.

bevaremegvel sa for siden:

:ja: det synes jeg ja. og jeg forstår ikke hvorfor du svarer sånn når du til og med ser det selv :confused:
Jeg er enig med trådstarter jeg. Jeg synes det er alt for mange som er skikkelig ekle i sine svar og sårer mange og jeg skjønner ikke vitsen.
Hvorfor svare om du kjenner at du er så provosert at du må være ekkel mot noen?
kan en ikke bare overse den aktuelle tråden da, eller svare en dag en er i bedre humør :rolleyes:
Vi kan alle trå feil og skrive noe som sårer eller som virker surere enn det er ment, men da kan vi heller beklage det og lære av det :rolleyes:

Vidundra sa for siden:

Helt enig i det du sier om superduperbestevenninner med hubba bubba og gå hånd i hånd. Det har jeg heller ikke forventet. Men at folk lar være å mobbe hverandre ser jeg nesten på som grunnleggende; og nei, jeg trenger ikke trekke ut kontakten for jeg vet om forum hvor slikt ikke forekommer (opphetede diskusjoner om noe av betydning blir noe annet). Disse er imidlertid ikke lavkarbo-forum som kan gi slik info og støtte som jeg finner her, derfor vil jeg jo gjerne kunne fortsette å bruke dette forumet også. Men hvis jeg må begynne å bekykmre meg for hvorvidt jeg vil bli mobbet for meningene mine, kommer jeg nok til å være mye mer passiv.

Du har også helt rett i at internett er vanskelig fordi man mister toneleie og kroppsspråk. Nettopp derfor synes jeg det er desto viktigere at man ikke skriver ting som veldig tydelig kan tolkes negativt, og i alle fall ikke på en slik måte at det framstår som hån. Det er da virkelig ingenting godt som kommer ut av det?

Olive Oil sa for siden:

Har lest tråden du sikter til nå, og jeg kan ikke se noe som minner om mobbing? Reaksjoner, ja, men mobbing er et sterkt ord man ikke bør bruke i tide og utide.

Vidundra sa for siden:

Hva som kvalifiserer som mobbing er det nok kanskje bare "offeret" som kan uttale seg om. Folk har forskjellige terskler for hva de oppfatter som mobbing og ikke. Jeg vet bare at dersom jeg hadde startet den tråden og vært mottakeren for slike kommentarer, hadde jeg ikke følt meg velkommen, jeg hadde følt meg mobbet/hånet, og jeg hadde nok forlatt forumet like raskt som jeg kom inn. Jeg trives f.eks. ikke i nærhten av folk som blåser røyk i ansiktet mitt rett etter at jeg har sagt "jeg tåler ikke røyk" (en ligning satt på spissen, men poenget burde være tydelig). Nå er jeg riktignok noe mer følsom enn hva vanlig er, men det skader aldri å ta hensyn til andres følelser og tenke seg litt om før man poster. Spørsmål som "Kan dette oppfattes som kjipt?" og "Hva bidrar denne kommentaren til?" kan være fine å ha i bakhodet.

Jeg har en venninne som en gang mente at "jeg burde kunne være helt ærlig og si akkurat hva jeg mener om alt og alle, for det burde folk tåle". Hun lærte etter hvert at det var en sikker metode for å ikke ha mange venner, og har i dag blitt mye mer hensynsfull. Nå ser folk henne som den trivelige, hjelpsomme personen hun er, i stedet for "hun som til enhver tid usensurert må si akkurat det hun tenker", og det har vært en positiv forandring for både henne og andre. :)

Olive Oil sa for siden:

Vel, nå var det du som følte at TS i den andre tråden ble mobbet. Om han hadde vært redd for dårlig mottakelse her, hadde han nok ikke startet sin "karriere" som medlem med et innlegg som kritiserer ordbruken til 98% av brukerne. ;)

aatinka sa for siden:

Jeg er enig med deg at noen tråder utarter med "morsomme" kommentarer slik den tråden du nevner. Jeg reagerte også med tanken "dette er unødvendig" på mange av kommentarene, spesielt de som latterliggjorde innlegget. Noen ganger bør man kanskje tenke over om innlegget man er i ferd med å poste har noen verdi for mottakerne. Det var mange av innleggene i den tråden jeg kunne vært foruten.

senorita sa for siden:

Jeg mener nå at man må kunne være ærlig med folk jeg.... Er det bedre å lyve altså bare for at den andre ikke tåler å høre sannheten? Noen ganger er sannheten det man trenger å høre.

Jeg foretrekker i alle fall at folk er ærlige med meg fremfor å lyve til meg. Spør jeg noen om råd eller hjelp, så vil jeg dem skal være ærlig fremfor å smiske med meg og si det dem tror jeg vil høre..

Og hva forventer TS når han/hun starter en slik diskusjon på et forum? At alle bare sier "ja takk og amen, klart vi retter oss etter deg som hverken har presentert deg eller vært på forumet før" ??

hvis TS syns innlegget mitt går som mobbing så må jeg nå beklage det, men jeg ser i alle fall ikke på mitt svar i den tråden som mobbing. Litt må en tåle syns jeg??

Vidundra sa for siden:

Det stemmer, fordi jeg synes kommentarene som kom var unødvendig hånlige og provoserende. Nå har TS ikke skrevet noe mer såvidt jeg har kunnet se, så hvem vet hva han selv synes om det? Jeg er like fullt opplært til å si ifra når jeg observerer noe som JEG oppfatter som urettferdig behandling. Heller at TS kommenterer med "Ingen fare, jeg tåler såpas" enn at ingen sier noe og han føler seg tråkket på.

Denne tråden startet jeg riktignok med ovennevnte sak som eksempel, men budskapet er generelt ment. Det skader aldri å reflektere litt over hvilke signaler og holdninger man gir når man skriver slike ting som f.eks. "haha, han er bare et troll". Jeg vil i alle fall gjerne slippe å oppleve en lignende skur dersom jeg en gang selv skulle være så uheldig å tråkke på tær uten å være klar over det, og som sagt: Dersom den nevnte tråden skal være standarden som nivået ligger på, vil jeg neppe fortsette å være så aktiv som jeg har vært fram til nå. (Om dette er noe som noen bryr seg om, er en annen sak. :rolleyes:)

Klara sa for siden:

Det er noe med det :ja:

Vidundra sa for siden:

Dette er neppe noen uenig med deg i. Klart man skal være ærlig, men det finnes mange måter å være ærlig på. TS ba folk om å slutte å bruke en forkortelse; en måte å være ærlig på er å ignorere forespørselen. En annen er å, på saklig vis, svare at "Beklager, det kommer jeg ikke til å gjøre (fordi ...)". Løgn i dette tilfellet hadde vært å svare "Javisst, det skal jeg gjøre" og deretter ikke gjøre det.

Det er en stor forskjell på å gi et ærlig svar, og å håne personen for spørsmålet/oppfordringen. En stor forskjell, og en vesentlig forskjell. Det ene er akseptabelt, det andre er det ikke.

Igjen, dette er ikke ment som en kommentartråd for eksempeltråden. Kun en oppfordring (hvis jeg tør ...) om å tenke seg om før man kommenterer. Og les gjerne ting som andre har skrevet først, også, så kanskje andre slipper å gjenta seg selv. ;)

nellie sa for siden:

Kan vi ikke gjøre en deal da? Vi, som i noens øyne, bare bidrar med dritt, nedtrykking av person og selvtilitt og kun utøver mangel på respekt, her på forummet slutter med det. Også slutter alle som hele tiden er ute etter å finne urettferdighet og dritt og som synes det er ille gøy å lage 10 høns ut av en fjær, å tolke alt i absolutt værste mening, hele tiden?

Huldr sa for siden:

Jeg må si meg enig med Olive Oil her.

Jeg bragte opp ordet trolling, så jeg må vel føle meg truffet her, men egentlig gjør jeg ikke det. Jeg blir litt målløs, for jeg er absolutt en som tenker på hvordan ting blir oppfattet og er veldig opptatt av å ikke mobbe ... Dette vokste veldig fort i dimensjoner må jeg si, og jeg forstår ikke helt nødvendigheten av det.

Jeg skrev det jeg gjorde som en kommentar til at det ble en seriøs debatt og at folk ble opphisset, for jeg oppfattet det ikke seriøst i det hele tatt, men som et forsøk på å provosere, og hensikten min var dermed å roe ned de som ble litt opphisset ved å ta det med et skuldertrekk. Det var et par gamle gjengangere på forumet som tok tak i det hele på sitt sedvanlige erte på seg gråstein-vis, og det var inkludert i det jeg skrev. Men jeg skjønner at for nye brukere kan det være ting som går hus forbi.

Trolling er ikke noe spesielt stygt begrep etter min mening, det virket bare som et relevant begrep med tanke på flere faktorer i innlegget. Trådstarter har for øvrig skrevet et nytt innlegg der det virker som han forstår at innlegget kunne virke provoserende.

Jeg skjønner at jeg nok tok feil da jeg så det som et åpenbart useriøst innlegg, og det beklager jeg - men måten innlegget var skrevet på og ikke minst overskriften gjorde sitt til at misforståelsen oppsto.

Vidundra sa for siden:

Kommentarer som dette, som på meg virker både sarkastisk og passiv-aggressivt, er et stjerneeksempel på hva jeg mener. Her åpnes det med "vi, som i noens øyne, bare bidrar med dritt (...)" - en indikator på at Nellie uskyldiggjør seg selv, for så å overdrive bakgrunnen for min opprinnelige bønn. Det har aldri blitt sagt at noen "bare bidrar med dritt", og å framstille ting på en slike måte er både unødvendig og meningsløst.

Videre retter skribenten krass kritikk mot meg og andre som drister oss til å snakke ut mot hånende kommentarer, med bruk av sarkastiske overdrivelser om å "synes det er gøy å lage 10 høns ut av en fjær" og "tolke alt i absolutt verste mening".

Takk, Nellie, for at du synliggjør også på denne tråden akkurat den holdningen jeg prøver å ta avstand fra, og for at du beviser at det verken er 10 høns eller én fjær det er snakk om. Når slike kommentarer som dette slenges ut selv i en tråd som setter fokus på å få slippe denslags, tenker jeg at enkelte kanskje har et større holdningsproblem enn jeg i utgangspunktet trodde.

Og med dette tror jeg at jeg sier takk for meg, ettersom jeg ikke synes det er noe hyggelig å bli hånet og latterliggjort bare for å be folk om å ta hensyn til andre. Slikt trenger jeg ikke i livet mitt akkurat nå.

bigmum sa for siden:

"Som litt over middels interessert i kjemi må jeg opplyse om at dette ikke er et ord. "
Er vel ikke så rart at folk reagerer på dette? Må ikke være kjemiker for å vite at det egentlig heter karbohydrater, man må bare kunne norsk, og det tror jeg de fleste her inne kan. ALLIKEVEL velger de fleste å bruke ordet KARBER, fordi det er greit å kunne forkorte det ordet som er ALLER mest brukt her inne! Skjønner virkelig ikke TS dette?

Glorfinia sa for siden:

Kan forstå at du reagerer, men jeg tror neppe noen her mener at alle ikke er likeverdige! At folk reagerer er helt naturlig, enten det er fordi de føler seg truffet, har en generelt dårlig dag, er lette å provosere, eller annet. Jeg håper ikke du tar det så innmari høytidelig og tror at det gjelder hele forumet og alle som er her. Du sier jo selv i et innlegg at du er litt mer sensitiv enn andre, ta det med i betraktninga? Mange vil ikke ta en forumkrangel eller kommentar så veldig seriøst, kanskje ikke TS av nevnte tråd gjør det heller? Jeg synes det burde være rom for alle typer folk her, det må være lov å uttrykke seg uansett humør/tilstand/personlighet vel? Internett er hva det er, en arena der alle typer mennesker finnes.

Photobscura sa for siden:

Som moderator her på forumet blir man etterhvert ganske trent i hva som kan tolkes som mobbing/trakassering, og hva som ikke er det. Og ettersom du sikter til et eksempel her i tråden, så er det gjerne hva jeg vil gå ut fra i mitt svar.
Jeg har lest nevnte tråd, og ser ikke noe som kan kalles mobbing, ikke uten godvilje. Noen unødvendige kommentarer, ja, men generelt helt på høyde med hva man bør tåle. Det er alltid adressanter og mottakere i et forum hvor all kommunikasjon foregår skriftlig, og begge har like mye ansvar, og man legger gjerne lista selv ut fra hva man ytrer, som i tråden du bruker som eksempel, her også trådstarter. Oppfordringen der er vel grei nok i seg selv, men gitt hvilket forum vi faktisk er på, så er den i beste fall underlig og det er vel ikke helt unaturlig at en sånn post resulterer i en del morsomheter (eller, "morsomheter", eventuelt ;)).
Jeg er derimot enig i at enkelte sikkert kunne trukket pusten en gang til før de poster et innlegg, det vil det alltid være, da det å være mer direkte og tøff er lettere for enkelte i et nettfora enn i en ansikt til ansikt-kommunikasjon. Men vi må jo også ta ansvar selv for å ikke alltid lese for mye inn i ting, like mye som vi er ansvarlige for hva vi selv skriver!

Men jeg kan forsikre deg om at vi som modererer her i forumet tar tak i alt vi kommer over hvor brukeres oppførsel faktisk er problematisk, enten direkte i tråden, eller privat med vedkommende, selv om vi selvfølgelig ikke kan rekke over alt. Med det vil jeg gjerne også oppfordre til å bruke rapporteringsfunksjonen, sånn at vi lettere blir gjort oppmerksom på det.
Jeg og de aller fleste med meg ønsker et forum med både allmenn respekt og god takhøyde i sin skjønneste forening! :)

Vidundra sa for siden:

Det burde, men slik fungerer det ikke i praksis, ettersom det alltid finnes noen typer folk som sørger for at andre typer skygger unna. Du har de som buldrer fram og mener at verden burde tilpasse seg deres spisse albuer, og du har de som ikke orker å tilpasse seg disse albuene, og dermed fjerner seg. Slik blir det idelle rom for "alle" typer folk ikke for alle likevel, men kun for de mest hardhudede. Og det er greit nok det, men selv foretrekker jeg nok forum med brukere som er litt mer hensynsfulle.

Og nei, jeg synes faktisk ikke det må være lov å uttrykke seg uansett. Dersom man ikke kan komme med et saklig svar til noen som opprinnelig har skrevet noe på en høflig og vennlig måte, kan man heller la være å svare i det hele tatt. Frekke kommentarer uten mening og innhold oppnår ingenting annet enn å såre og fornærme folk, og slike synes jeg virkelig ikke hører hjemme på noe som helst forum.

Cherry sa for siden:

Jo men greia er jo at jeg kan jo skrive noe som jeg mener ikke kan tolkes som hån i det hele tatt, men så tar motparten det opp i forbanna verste mening allikevel.

Det har noe med den kommunikasjonshøyden man er på selv. De fleste innehar litt selvironi og tar seg selv litt mindre høytidelige og ser derfor ikke det gale i ett innlegg, mens noen ikke har de samme brillene og helt klart føler seg truffet.

Om jeg, i gud en hver post jeg skriver her, på bloggen min, på twitter, på facebokk and u name it, skal passe på at jeg hele tiden ikke skriver noe som kan finne på å virke støtende på noen, så blir det stille fra min kant, ettersom det ikke er fysisk mulig.

Det er veldig, veldig sjelden jeg tar noen forferdelig ille opp som skrives på nettet altså, men det hender at noe IRRITERER meg og jeg kan svare litt kritisk, den tar jeg. Jeg innrømmer også glatt at jeg er den type menneske som er innmari glad i sarkasme og ironi og det overfører jeg til nettet.

Når det gjelder gjeldende post du snakker om så så jeg ikke poenget i å være svært seriøs ettersom dette helt tydelig var det vi kaller for forumtrolling, og for å være helt ærlig så orker jeg ikke å bruke tid på sånt. Jeg kunne jo latt være å kommentere, det kunne jeg. Ser den. Men det er ikke noe artig. Dessuten har jeg fått flere grønne prikker for mitt bidrag i den tråden så det er tydelig at det ikke ble tatt spes. ille opp.

Cherry sa for siden:

Hvorfor syns dere egentlig at mange svar er skikkelig ekle? Jeg har vært her i snart to år og jeg har enda til gode å se så mange svar som dere mener er ekle. Klart det er noen, men det er altså månedsvis imellom at det provoserer meg skikkelig.

Kan det ha noe med....hvordan vi ser forskjellig på livet? :)

Rin sa for siden:

Uten å kommentere den tråden det henvises til for seg selv, må jeg bare slutte meg til de andre som er litt forvirret - jeg ser nesten aldri noe svar jeg oppfatter som ekkelt eller ondsinnet, her. Hvis det betyr at jeg er ekkel og ondsinnet, og dermed blind for det selv, kan jeg bare håpe at noen faktisk gjør meg oppmerksom på det. :cool:

Glorfinia sa for siden:

Photobscura sa det mye bedre. Hun sier at det hviler like mye ansvar på begge parter, og det var det som var poenget mitt. Om alle skal gå på eggeskall i frykt for at noen skal ta noe ille opp, så vil jo de som buldrer fram med spisse albuer som du sier, bli skvist ut. Ser du greia?

Du kan ikke kontrollere andres oppførsel, men du kan selv velge hvordan du oppfatter/takler ting. Det har jeg lært i terrapi, og det er ikkeno' teit råd. ;)

Manina sa for siden:

Kjære Vidundra, du setter ord på det jeg tenkte da jeg leste den samme tråden. Takk for det!
Jeg kan ikke se at ett innlegg skal defineres som "trolling". Det forbeholder jeg det å poste innlegg på innlegg som skal omvende oss som spiser lavkarbo, særlig om de i tillegg bruker en negativt ladet tone.
Men, dessverre så har det blitt mer og mer vanlig å bruke sarkasme og latterliggjøring i innlegg i forumet her. Det er ufint og unødvendig. Det er ikke nødvendigvis mobbing, men det bidrar ikke med noe positivt i forhold til forumets budskap.

Huldr sa for siden:

Jeg tror vi misforstår hverandre litt her, Manina.

Man definerer ikke ting som trolling, men man kan mistenke at det er det.

Fra Wikipedia:

Den diskusjonen du nevner med den brukeren som ville omvende lavkarbere er et godt eksempel på det jeg mener med at det har forekommet stygge kommentarer. Folk ble fryktelig provoserte og skrev ting som "dust" og annet som gikk på person. Der synes jeg folk skulle gått i seg selv, faktisk.

Men her synes jeg det ble storm i et vannglass. Jeg, og flere med meg, så på dette med et humoristisk blikk - og at noen leser kommentarene faktisk helt annerledes enn de er skrevet og starter en slik tråd som denne synes jeg vitner om én ting:

Vi er alle forskjellige og ser forskjellig på ting :)

Deanna sa for siden:

Mobbing er noe som pågår systematisk over tid, og jeg blir provosert over at enkelte bruker ordet om en enkeltepisode. Man kan bli plaget, hetset, utsatt for både det ene og det andre, men det er først når det foregår systematisk over tid at man kaller det mobbing. Det er et alt for stort og viktig ord til at det kan misbrukes på denne måten. Det blir som å kalle et lite dytt for drap.

klart det har noe med hvordan vi både ser forskjellig på livet og er forskjellige :)
jeg har ikke engasjert meg i den tråden som ble nevnt, men jeg forstod det slik at trådstarter kun brukte den som eksempel.
og jeg er jo ganske ny her på forumet og har reagert mange ganger på mange som svarer ekkelt i tråder og "henger" ut andre som mener annet enn de selv.
Jeg forstår som sagt ikke hvorfor dette er nødvendig? kan vi ikke bare la være å svare om vi blir så irriterte at vi føler behov for å "slenge med leppa"? Jeg er ikke bedre selv, jeg kan det jeg også, men prøver så godt jeg kan å la være, og om jeg sårer noen eller "slenger med leppa" så håper jeg å få beskjed så jeg kan skjerpe meg.

poenget er vel at vi alle vil ha ett forum med mangfold og kunnskap og som er for oss alle. Vi ønsker vel en plass der vi kan dele vårt kosthold på godt og vondt uten å føle at vi er redde for å spørre eller mene noe i tilfelle noen "henger oss ut" for uvitenheten eller meningene våre.

Jeg er kjempeimponert over all kunnskapen som finnes på dette forumet og har mye å lære her, og mye hyggelig å lese er det også, det er sosialt å kunne møte noen med samme problemer, samme interesser etc :)

Charlott sa for siden:

Det er helt tydelig at man oppfatter ting ulikt... Har vært her i snart 2 år og synes tonen her jevnt over er svært så trivelig og imøtekommende. Som i verden ellers er det noen som har en litt "brautende" måte å uttale seg på, som kanskje kan oppfattes som ubehagelig av noen få.

For meg er dette et kostholdsforum, vi har en felles interesse for kosthold. Hvordan i alle dager klarer man å ta ting så personlig på et slikt forum??

Noen vil finne en uttalelse fornærmende, ufin og unødvendig, andre igjen vil finne akkurat samme innlegg humoristisk og kanskje tilogmed spissfindig formulert.

Det er uhyre sjeldent det går på person her, det blir slått ned på av moderatorere på en finfin måte, synes jeg!

Så, min oppfordring blir, godta at vi har ulike måter å formulere oss på, og tenk litt gjennom om uttalelsene er personlig rettet (i så fall bør det rapporteres til moderator!), eller om det bare er en litt sleivete uttalelse som går på sak, og noe man bare kan overse.
Bør tross alt finnes større og viktigere ting her i verden enn enkelte uttalelser på et lavkarboforum :D

Hamster59 sa for siden:

Ser at enkelte kan ha lett for å vri på ting. Har selv opplevd at kommentarer jeg hadde skrevet i et annet forum ble hengt ut og latterliggjort her. Enkelte forventer visst at alle vi lavkarbere skal være eksperter på alt som har med lavkarbo å gjøre. Trodde vi var her for å lære av hverandre, og ikke ved å være belærende eller ved å rakke ned på andre. Alt blir så mye enklere om vi behandler andre med respekt. Alle her har vel vært nybegynnere en gang, ingen var vel fullt utlært fra dag én?

Batillip sa for siden:

Men hallo, da! Han var jo en ordentlig tullekopp! Det er helt koko apekatt å komme inn i et forum å presentere seg på den måten.

senorita sa for siden:

Han spurte jo ikke på en pen og høflig måte heller... Syns nå jeg.. Syns svarene han fikk sto i god stil med måten han kommanderte på ;P

Olive Oil sa for siden:

Jeg reagerte tidlig på ordlyden i innlegget til denne trådstarteren, men tenkte jeg burde holde stryta. Med tanke på at jeg selv startet en tråd der jeg sutret om negativitet, mener jeg.:o
Denne nevnte tråden synes jeg forøvrig ble noe helt annet enn hva jeg har reagert på tidligere, og jeg mener TS ba om reaksjoner. Det fikk han. :D

Sitat: "Som litt over middels interessert i kjemi må jeg opplyse om at dette ikke er et ord."

Er det jeg som har misforstått noe vesentlig, eller er kjemi og grammatikk fortsatt to vidt forskjellige ting?:rolleyes:

Brimstone sa for siden:

Men atte hæ... :confused:

Lavkarbo dått enno er i mine øyne det mest forståelsesfulle, hjelpsomme forumet jeg noengang har vanket på. At noen, meg også, tyr til sleivspark og 'morsomheter' i eksempeltråden er da bare normalt når en nyregistrert bruker poster for første gang og vennligst ber om at vi slutter å skrive karber da det ikke er korrekt? Blir litt som en helt ukjent person brøyter seg inn døra di og klager på at du ikke har tatt oppvasken enda?

Eller?

Vidundra sa for siden:

Tja. Det kommer litt an på. Betrakter du forumet som ditt private hjem, eller som et felles sted som skal være åpent for alle?

Uansett hvor pussig, rart eller til og med idiotisk man oppfatter ønsker og meninger fra andre, fortjener de ikke like fullt å bli respektert? Altså i beste fall "irettesatt" på en saklig i måte, i verste fall ignorert? Særlig for en nykommer er det slettes ikke lett å vite om personene som kommer med slike "morsomheter" bare prøver å være morsomme, eller om det er regelrett hån de driver med. Det er sjeldent gøy å bli gjort narr av med mindre det gjøres av gode venner som man vet ikke mener noe vondt med det.

Jeg kunne skrevet så mye mer, men det er tydelig at de som har bestemt seg for at slike "morsomheter" er kult uansett ikke tar til seg budskapet, så jeg gidder ikke. Jeg har, beklageligvis, gitt opp. Heldigvis har jeg oppdaget blokkeringsfunksjonen, så kan de som liker å komme med sleivspark bare kjøre på, og forhåpentligvis får de kanskje litt dårlig samvittighet når/hvis de en dag forstår hvilken negativ effektiv de gir den de sparker mot.

Deanna sa for siden:

Det betyr ikke at andre ikke oppfatter det annerledes. Det er stor forskjell på å være en del av "gjengen" som "vanker" på et forum, og være "utenfor". Jeg synes det er viktig å være lydhør for hvordan andre oppfatter ting. Betyr ikke at de har rett, dog.

Cherry sa for siden:

Det er sant, men man kan ikke hele tiden tenke på hvordan alle skal oppfatte det man skriver. Noen tar det garantert opp i verste mening uansett hvor mange timer du bruker på å formulere to setninger best mulig.

Deanna sa for siden:

Fullstendig enig i det, altså.

Jeg får litt barneskoleassosiasjoner av og til. Den som aller mest ønsker å være en del av gjengen, er gjerne den som roper høyest om hvor galt gjengen oppfører seg.

... men nå har jeg ferie, altså ... :lærerhverdag:

Snorkfrøken__ sa for siden:

Jeg har lært det samme, godt poeng

Cherry sa for siden:

Takkoglov! Jobber også som lærer og har hatt seriøse problemer med en guttunge i den siste mnd :p. Type slå&spark og "reis til helvete ditt, jævla ludder" omtrent daglig:rolleyes:

Kanutten sa for siden:

Trenger ikke være lærer for å høre det.... Nok å ha en pode i puberten...

Deanna sa for siden:

Vi kaller det lemenår. De er jo søte når de er sinte også, og så er det spennende å se om de sprekker.

Kanutten sa for siden:

Jeg synes dere skal la ts føle, mene det hun vil. Er dere uenige så greitt, si det og forklar hvorfor. Men ikke la det bli slik at ts omtrent må be om unnskyld fori hun mener det hun mener. Jeg er meget glad for at det finnes noen som ts... Noen som bistår uten at man har bedt om det. :klem:

Supera sa for siden:

Hvordan kan dere mene så sterkt at TS i tråden det snakkes om har blitt utsatt for mangel på respekt og likeverd? Det skjønner jeg alvorlig ikke. Svarene jeg har lest var ikke så ille. Da leser man dem med utrolig negative briller altså.

Jeg har vært på et forum hvor det var kozemozeoverdoze og knapt noen sure miner og til tider var det jo litt kjedelig. Det var utrolig mange som var innom en kort periode og så gikk lei av kozemozeoverdoze. Og flere av dem klagde over at det var for lite "action". Men vi i "den harde kjernen" hadde det veldig bra der. Jeg har fortsatt kontakten med ca 10 av dem selv om det er fem år siden forumet ble lagt ned.

Litt diskusjoner er bra! Jeg ser ikke disse slemme kommentarene dere snakker om, jeg. Jeg leser innleggene det reageres på, men man skulle tro det stod forskjellige ord i innleggene på min bruker som på noen andres bruker. Hvordan kan det tolkes som mobbing, hets, mangel på likeverd, mangel på respekt osv skjønner jeg ikke. Jeg tror ikke jeg har sett ett innlegg der jeg har tenkt: "Nei, der gikk du over streken."

Men så er jeg av dem som tåler mye selv, så jeg regner automatisk med at andre tåler en del selv. Og at de ikke leser alt med ta-seg-nær-av-alt-briller. Jeg synes det er mange lange tær som tar seg nær av ting som man ikke trenger å ta seg nær av og som ikke er ment som noe stygt i det hele tatt. Vi er tross alt på et forum og må tenke på, som noen sier, at man går glipp av toneleie og kroppsspråk siden det er skriftlig kommunikasjon.

Jeg er møkk lei lange tær. Jeg har nok med en person i familien med slitte nerver som ikke tåler et skeivt ord (tolket av den personen) før personen begynner å gråte. Utrolig slitsomt for menneskene rundt å måtte gå på eggeskall rundt personen konstant. Jeg skal ærlig innrømme at det har gjort meg mindre sympatisk og blir nok oppfattet som ganske kald.

Jeg ser generelt at de som reagerer mest er de som har har hatt det verst. Altså at de har en selvtillitt som er nede i kjelleren eller har blitt mobbet mye av livet og er utrolig hårsåre.

Så en beskjed til de som stadig synes det er negative holdninger og mobbing:
Dette er ikke grunnskolen! Ingen er ute etter å rakke deg ned her! Du er et menneske med masse flotte kvaliteter, og det er den personen som har skrevet det innlegget du reagerte på også! Trekk pusten og les innlegget på nytt og prøv å lese det positivt. Kan det tenkes at personen ikke mente noe stygt med innlegget sitt og at du bare leste det feil?

Regret sa for siden:

Jeg bare lurer, Vidundra.. Hva skulle vi ha svart i den nevnte tråden?
"ja, nå slutter alle å si det ordet, bare fordi TS ville det. Han har jo TROSS ALT bedt om det, og da mååå vi jo selvfølgelig gjøre det, hvis ikke er vi jo respektløs.. " ? Vi som ikke var enige i det ville alle gi en grunn eller to til hvorfor det ikke fungerer sånn, og såvidt jeg så var der 0 form for mobbing, trakasering, nedlatende kommentarer eller noe som helst som kan tolkes som respektløst, så jeg fatter ikke hvorfor du skal lage ENDA en tråd om denne tråden.. Dette forumet er svært hjelpsomt, og med hjelpsomt så mener jeg at folk svarer. Du får svar her, og det er det som gjør det så lærerikt også, så det at han fikk et par svar som du tydeligvis ikke likte gjør oss da vel ikke respektløse vel?

Så som sagt jeg lurer, hva er det riktige svaret i den tråden?

nellie sa for siden:

Skjønner at du er glad i å tolke ting, men jeg er en person som sier ting rett ut. Kjent som den dårlige egenskapen: snakk først, tenk etterpå. Så jeg mente nok det jeg skrev, rett frem, ikke rom for tolkning. Jeg er en av de som folk ofte synes er udregelig, her inne, og prøver selvfølgelig å forandre på det! Det er vel ingen som VIL at folk skal føle seg dårlig, pga noe enselv har sagt?

Men noen kan man ikke gjøre noe med. Noen VIL at alt skal være negativt ment, sånn som du her, og det kan desverre ikke jeg gjøre noe med. Ikke kan jeg bruke kjempemasse tid på å være lei meg for det eller på å forklare deg at jeg ikke mente sånn og sånn, når jeg skrev det sånn og sånn.

Jeg har aldri vært noen form for aggressiv:) Hverken passiv eller aktiv.

Vidundra sa for siden:

Siden du spør direkte må jeg vel svare, selv om svaret på spørsmålet ditt allerede er gitt i tidligere innlegg som du kanskje ikke har lest.

For det første har jeg ALDRI sagt at man må være ENIG med noen om deres meninger for å kunne vise en viss respekt. Det er ikke det dette handler om. Ikke i det hele tatt. Selv står jeg på sidelinjen i den omdiskuterte debatten - jeg har verken noe imot "karber" eller "karbohydrater", og kan forstå både TS' ønske om korrekt bruk, samt andre forumbrukeres ønske om en simplifisert forkortelse. Sånn.

Det jeg derimot HAR reagert på er MÅTEN folk har svart på. Jeg mener IKKE at man bare skal smøre vedkommende og si "Åjaaaa, selvfølgelig retter vi oss etter ditt ønske". Som jeg har skrevet opptil flere ganger tidligere, mener jeg et saklig svar f.eks. hadde vært "Beklager, men det gidder jeg ikke, jeg synes det er mye greiere å bare skriver 'karber'". For eksempel. Å svare TS' ønske med meningsløse kommentarer skrevet kun for å slenge ordet "karber" i trynet hans, er både banalt og respektløst. Det blir litt som å sitte ved siden av et barn som tygger tyggegummi og blåser en boble; når du så gir beskjed til barnet om at du liker ikke at det blåser boble, begynner det å blåse enda flere og gjerne rett foran ansiktet ditt - kun for å irritere og provosere. Flere av svarene som TS fikk i den tråden var akkurat slik. Det var kanskje ikke mobbing, men det var unødvendig og det var respektløst. Merk at jeg her bruker et barn, og ikke en voksen, som eksempel fordi en voksen ville tenkt "Det var nå et pussig ønske, jeg får be ham om å tåle det eller gå et annet sted" i stedet for å utagere barnslig oppførsel.

Flere av kommentarene i den omtalte tråden består utelukkende av meningsløse setninger slengt inn kun for å bruke ordet "karber" provokativt - ett av innleggene var ikke engang en setning, kun ordet "karber" i caps lock om igjen og om igjen og om igjen. Morsomt for brukerne, sikkert, men også komplett unødvendig, meningsløst og ja - respektløst. Joda, han fikk svar, men svarene var useriøse og meningsløse. Dette er latterliggjøring av TS' ønske om å bruke det korrekte ordet, og selv om det ikke nødvendigvis var vondt ment, kan man jo lure på hva hensikten med slike kommentarer er - nytteverdi har de i alle fall ikke. Dersom jeg noen gang skulle driste meg til å spørre om noe her inne, vil jeg mye heller IKKE ha svar, enn å få svar som er ment å provosere og erte meg.

For det andre har jeg IKKE laget enda en tråd om dette. Det er det DERE som har gjort. Jeg startet denne tråden med "karber"-tråden som EKSEMPEL til å stille spørsmål ved om dette er et forum hvor slik oppførsel og slike holdninger aksepteres. Denne tråden var, da jeg først startet den, generell. Likevel ble den, av andre, styret rett tilbake til "karber"-tråden; kanskje fordi noen følte seg truffet og ville rettferdiggjøre seg selv? De fleste som har svart på denne tråden, og kritisert meg for å starte den (at man overhodet kan bli kritisert for å rette litt søkelys på gode holdninger og verdier er forøvrig også noe som forundrer meg), har gått konkret inn på ting som har blitt skrevet i den andre tråden, uten at det var noe jeg hadde ønsket med denne tråden. Jeg hadde ønsket meg en mer generell debatt om hva som kjennetgner konstruktive, positive, nyttige innlegg kontra de som er meningsløse, provokative og respektløse. I stedet har jeg fått pepper fordi jeg våger å tenke at noen på dette forumet ikke utelukkende skriver flotte, vidunderlige og meningsfylte innlegg hele tiden, samtidig som jeg har fått en del positiv tilbakemelding privat, hvor flere påpeker at dette ikke er første gang man har hatt problem slik som i "karber"-tråden. Dette er altså tydeligvis ikke noe jeg bare har innbilt meg. At folk kommer i etterkant og sier at "men jeg mente det jo ikke sånn, det var da bare for moro" er en god start, men jeg vil likevel oppfordre folk til å tenke seg om en gang eller to før man skriver.

Jeg mener IKKE at man skal gå på eggeskall og være redd for å si hva man mener. Dette er også en feilaktig mening som har blitt lagt i munnen på meg, og som jeg aldri har sagt. Jeg mener derimot at man skal bruke et par sekunder på å tenke over HVORDAN man framlegger meningen sin, og om det bidraget man kommer med faktisk har et saklig innhold eller om det bare er meningsløs erting og provosering.

Uten at jeg skal rope det store, fæle M-ordet noe mer, vil jeg gjerne dele en liten historie om hvordan folk kan tenke og oppfatte ting veldig forskjellig; til ettertanke: En venninne og jeg gruet oss alltid til å dra hjem fra barneskolen. Det var en liten guttegjeng som elsket å "ta oss" på veien. De kalte oss ting, dyttet oss i bakken, og tømte innholdet i ranslene våre utover; gjerne i en liten sølepytt. Nei, det var ikke så ille, men der og da var det skrekkelig. Omsider tok klasseforstander og foreldre fatt i dette, og svaret fra guttene da de ble spurt om hvorfor, var et uskyldig og lett "Men det var jo bare for moro!" Moro for dem ja, men ikke for oss.

Og til slutt, et spørsmål til Nellie: Dersom du mente det du skrev der, rett frem og bokstavelig, uten rom for tolkning; hvem er det som har sagt at noen "bare bidrar med dritt"? Det har jeg i alle fall ikke fått med meg. Og hvor kommer det frem at jeg "synes det er gøy å lage ti høns av en fjær" og "tolker alt i absolutt verste mening"? (Dersom det er denne tråden du mener ved "ti høns", så kan jeg opplyse om at nei, jeg synes slettes ikke det er gøy, og denne tråden hadde ikke blitt så lang uten alle andres bidrag.)

Vhanja sa for siden:

Nå har ikke jeg vært så lenge på dette forumet, så jeg kan ikke si hvor vanlig det er med respektløse og negative kommentarer. Men på generelt grunnlag er jeg enig med TS her, jeg synes det er viktig at man kan formulere seg på en saklig måte. Det er det fullt mulig å gjøre selv om man er uenig med noen. Jeg blir også overrasket over at oppfordring til likeverd og respekt blir tolket som "kosemose", "alltid være enig", "lage ti høns av en fjær" og lignende. TS har da ikke sagt noe som tyder på at hun mener noe av dette?

FrkMarge sa for siden:

Hm... jeg er også veldig ny her.... og som ny på et forum "føler man seg frem" og noe jeg veldig fort fikk med meg var at ordet "karber" er vanlig forkortelse her inne, og oppgjort og vedtatt at man kan bruke om man ikke orker å skrive hele det lange ordet karbohydrater....(egentlig ganske forståelig synes jeg).
Å komme med utsagn som at "karber" ikke er et ord, å nesten si rett ut at det ikke sømmer seg å bruke slike forkortelser er jo som å slippe en brannbombe!
Snakker om å kaste stein i glasshus:eek:

Slik jeg ser det sier jo personen at "alle dere som er her er veldig dumme som bruker slike "ord", og hvis jeg skal nedlate meg til å menge meg med dere så får dere oppføre dere skikkelig og snakke slik at JEG forstår dere!"

Ja det var det JEG fikk ut av innlegget.... jeg syntes det var fryktlig arrogant faktisk. Og jeg tipper på at det var ganske mange andre som følte det på samme måte.
man kan da ikke bare komme her og komme her og belære andre om sitt eget syn når man er helt ny i et allerede veletablert "samfunn"???:confused:

Nå unnlot jeg å svare på innlegget, rett og slett fordi jeg ikke gadd å krangle om det....jeg bruker det som er gjengs her inne og "føler meg frem" på hva som er nettopp dette forumets vanlige etikette.

Jeg er helt enig i at det ikke er greit å rakke ned på folk, men det er ikke helt greit å slenge ut bedrevitende kommentarer heller.:o

Cherry sa for siden:

Jeg tror ikke disse hentydningene handler om denne direkte oppfordringen til likeverd og respekt. Alle er vel enige om at man bør vise respekt og likeverd i rimelig grad. Om man ikke er det så vel, opp til den enkelte, men det er jo fryktelig dumt da. ¨

Omtaler om kosmemose, etc. har slik JEG tolker det, vært til omtale om at vi kan ikke alltid være enige og vi bør ikke tolke alt i verste forstand mulig, ei heller hause opp noe som faktisk var ingenting ment fra den andres side.

Huldr sa for siden:

Veldig godt sagt og tenkt :ja: Hurra!

Jeg slutter visst aldri å undre meg over hvordan en kan sitte og tolke det andre har skrevet og gjøre det til en sannhet for seg selv.
hvorfor ikke heller spørre hva personene mener i stedet for å beskylde ham eller hun for slik som det ovenfor.
Jeg tolket ikke det innlegget om karber på denne måten i det hele tatt, absolutt ikke i nærheten engang.

vi er alle forskjellige og ordlegger oss forskjellig, og det vet jo de som har vært på forumer en stund, så hvorfor ikke heller spørre hva en person mener før en bestemmer seg for hva personen mener og dømme ham eller henne nedenom og hjem.

jeg lot det innlegget om karber stå ubesvart da jeg ble usikker på om dette var tull, eller om det var alvorlig ment. Jeg ville ikke tråkke på noen tær og i alle fall ikke såre noen nye slik at de følte at forumet var et forum der en risikerer pepper om en skriver noe "feil".

Hvorfor må en absolutt svare om en ikke har noe nyttig eller hyggelig å si?
Det er jo derfor slike diskusjoner som dette kommer opp gang på gang.

Som sagt før så har jeg vært på mange forum som har vært mye "hyggeligere" i tonene enn dette, og undrer meg over at moderatorene skriver at de slår ned på all personhets etc. Jeg oppfatter ikke at de gjør det, tvert i mot så synes jeg de tillater alt for mye.
Men det er nå min mening da :rolleyes:

Kitt sa for siden:

Mine første ord i denne sammenheng blir: Så enig, så enig!:ja:

Man kan ikke forvente at alle tolker alt likt, det kommer jo veldig tydelig fram i denne tråden, og å please alles følelser er en umulig jobb. Vi får tross alt ikke betalt vi som modererer her inne. Er det noe du, eller andre opplever som personhets, så synes jeg det skal rapporteres inn, så blir det selvfølgelig tatt opp til vurdering. Forumet er jo også brukerstyrt, så her har alle som registrerer seg et ansvar, vår jobb som moderatorer er å rydde opp, strukturere og passe på at trivelsen og nivået opprettholdes. Men vi rekker dessverre ikke over alt, selv om vi prøver vårt beste ut fra våre forutsetninger.

Vidundra sa for siden:

Veldig klokt og godt sagt. Det var egentlig bare dette jeg ville fram til, men jeg klarte ikke å fatte meg i korthet. Kanskje det er derfor nesten ingen leser/forstår noe av det jeg skriver. :rolleyes:

Supera sa for siden:

Vel, nå var det jo faktisk akkurat det dere gjorde også? Flere av de som svarte i tråden mente det ikke noe negativt, men dere tolket det negativt.

jeg har ikke uttalt meg om den tråden annet enn at jeg ikke svarte i den!
jeg har uttalt meg om denne tråden og det den handler om, nemlig hvordan folk svarer på forumet og at de bør utvise respekt og likeverdier.

Men siden du nå dro meg inn i den tråden så leste jeg nå gjennom den og er sjokkert over hvordan flere her inne latterliggjør trådstarter :eek:
Gjett om jeg er glad det ikke er meg som startet den tråden :eek:

Selv om jeg synes det var en litt spesiell måte å begynne med innlegg på forumet så synes jeg ikke noen fortjener å bli latterliggjort på en slik måte.
Men det som vel skuffet meg mest var da jeg så at til og med en av moderatorene var med på latterliggjøringen :(

(så nå kan du heller klage på meg ut fra mine meninger om den tråden, for nå har jeg faktisk sagt noe om den).

Altså, unnskyld meg. Men ettersom jeg er den eneste moderatoren som har deltatt i denne omtalte tråden, så vil jeg vennligst at du forteller meg hvor og på hvilken måte jeg har latterliggjort noen. Jeg synes at denne diskusjonen begynner å gå litt over stokk og stein.
Ja! Det er ugreit å trakkasere og gå til personangrep, nei, det er ikke nødvendig å være flåsete og komme med litt teite morsomheter. Men hvor hårsåre skal vi egentlig være? Og hvems baromerter skal vi stille oss etter? Dette er første gang på mine fire år som moderator at jeg har fått så mye som et hint om at jobben jeg gjør, på helt frivillig basis, ikke er tilfredsstillende for enkelte, og da ønsker jeg så klart å vite hvorfor.
Men det rare er at ingen, ikke én person har innrapportert noe.

Olive Oil sa for siden:

Dette blir for dumt. Synes du skal stenge hele tråden, jeg, Photo. Jeg synes forresten du gjør en utmerket jobb, så ikke ta til deg den teite kommentaren der. :klem:

Tusen takk for det, Olive Oil! :)

Jeg håper forøvrig folk skjønner at jeg også er her som privatperson!

Jeg lar den stå til i morgen foreløbig, for nå må jeg rett og slett hoppe til køys!

Vidundra sa for siden:

Jeg har ikke rapportert noe fordi jeg ikke syntes det var ille nok til rapportering. Som sagt (mange ganger nå) trodde jeg ikke det var noen ondsinnede bemerkninger, kun at en del av dem var unødvendige og respektløse, og en ganske dårlige måte å ta imot en nykommer på.

Ja, hvor hårsåre skal vi være? Så lenge ingen sier noe annet, kan man vel trygt anta at man holder seg innen rimelighetens grenser. Jeg synes at det øyeblikket en person eller flere reagerer på noe og gir beskjed i tråden, burde de som har vært store i kjeften ta det til seg og slutte øyeblikkelig. De som virkelig vil være hensynsfulle og påse at ingen følelser er såret, kan kanskje komme med en enkel beklagelse og forklare at det ikke var ment slik, i stedet for å kverulere på den/de som mener det har gått for langt.

Lite er så motiverende på et forum som å observere urettferdige og flåsete kommentarer, gjøre oppmerksom på dette, og derfor måtte lide seg gjennom flere dager med kverulering og detaljforklaring av hvert eneste ord og uttrykk.

Forøvrig synes jeg ingen tråder burde stenges så lenge det fremdeles er et tema folk har behov for å diskutere. Å legge munnkurv på en diskusjon får ikke problemet til å forsvinne - tvert imot.

Huldr sa for siden:

Jeg tror det er utopi at ingen noen gang skal bli såret av noe som helst. Da måtte vi gått rundt med munnkurv, hjelm og knebeskyttere alle sammen ...

De som er moderatorer her er utvalgt på bakgrunn av sin evne til å være likevektige og saklige, og jeg kan ikke se at Photobscura har gjort noe som helst galt. Jeg er glad jeg som ikke-moderator har litt friere tøyler enn henne, for etter mine begreper har hun gjort en utrolig bragd som diplomat i begge trådene, der jeg har revet meg i håret av frustrasjon fordi jeg ikke skjønner dette oppstyret.

Og hadde det vært meg som hadde blitt utsatt for denne kritikken av moderatorvirksomheten, som er helt grunnløs og blodig urettferdig i mine øyne, så hadde jeg vært veldig såret og sint, og jeg synes at de som slenger ut slikt skal tenke seg om en gang eller tre.

Vidundra sa for siden:

Fra

til

i ett og samme innlegg. Er det rart man blir forvirret og usikker på hva folk egentlig mener om ting? :rolleyes:

Jeg leser her at du blir sinna når du får kritikk. ok det er greit at du blir, jeg står likevel med det jeg skrev. jeg ble lei da jeg så at en moderator skrev i tråden og tillot at det ble vitset om trådstarters innlegg. og så vidt jeg husker, (finner ikke tråden da søkefunksjonen er dårlig), så vitset du om ordbruk i tråden som jeg antok var en fortsettelse av vitsingen av trådstarters innleggg som allerede hadde pågått lenge.

Jeg leser også at du får god støtte av flere medlemmer som "henger" meg ut fordi jeg kritiserer her om den aktuelle tråden. Blodig urettferdig er det visst.

Jeg har selv vært moderator på ett forum og jeg ville aldri tillatt det som blir tillatt her. Så får du heller ta til deg støtten du får her fra dem som liker ett forum der man kan slenge med leppa.

PS: jeg har faktisk meldt inn tråder, men dere har ikke gjort noe med det for det er jo i orden å slenge med leppa. Så ikke si at det ikke er innmeldt tråder for det er ikke sant!!!!!

Jeg ber herved om å bli slettet som medlem for jeg er helt oppgitt over måten dere vil ha forumet på, det støtter i alle fall ikke jeg!

Glorfinia sa for siden:

Aller først: at du står for det du har skrevet, gjør det ikke mer sant. Her er det Photobscura skrev i tråden det var snakk om:

Hvordan kan du på noen som helst måte si at dette er latterliggjøring?!? Dette er på alle måter et konstruktivt svar til TS, akkurat det som ble etterlyst av hun som startet denne debatten i utgangspunktet. Personlig synes jeg du burde ta deg en ti-minutters i tenkeboksen, og vurdere å trekke tilbake det du sa. Om ikke annet enn for din egen del, for å kalle dette latterliggjøring, er flaut.

trillian78 sa for siden:

Kan bare tiltre denne.

Denne tråden blir bare mer og mer absurd i mine øyne. Hvis det er på sin plass med moralsk indignasjon over Photobscura sin kommentar i karbetråden, eller for den sakens skyld over Frøy sin kommentar i denne tråden, så forstår jeg fint lite av forumetikette og folkeskikk. Helt uten å mene å henge uten noen som helst, føler jeg at denne diskusjonen grenser til det selvhøytidlige og humørløse.

Dersom dine kommentarer er konstruktiv kritikk, hvordan i all verden kan Frøy sin kommentar defineres som uthenging? Jeg beklager at jeg spør, men det går virkelig langt over min fatteevne. Her virker det som om en hver mening som måtte avvike fra de som mener at TS ble uthengt i karbetråden i seg selv er ufin, uansett hvordan man formulerer seg.

Nå siktet vel Photobscura til at karbetråden ikke var innmeldt. Ikke at det aldri er blitt meldt inn tråder i det hele tatt.

mama67 sa for siden:

Vi som lever lavkarbo spiser mye egg, og godt er det, for man burde tydeligvis øve seg på å gå på eggeskall her;)

Helt ærlig, så synes jeg dette er storm i et vannglass. Noen er veldig hårsåre, andre er røffere i kantene, og atter andre bryr seg ikke så mye om hva fremmede på et forum måtte mene om dem. Vi er forskjellige. Men en ting er sikkert, og det er at om man skal oppholde seg på et nettforum, må man tåle at folk er nettopp forskjellige. En kan ikke skvise alle inn i samme mal. (Tenk så kjedelig det hadde vært!).

Jeg har vært medlem her inne i 6 år (med forskjellig brukernavn), og har aldri opplevd noe av de som trekkes fram her. Verken mot meg personlig eller mot andre. Det er tydelig at vi leser med ulike briller.
Tvert i mot, så opplever jeg at mange er ivrige med å gi støtte, råd, veiledning og hjelp, selv når det samme spørsmålet kommer for `nte gang. Det kaller jeg service, forståelse og tålmodighet!

Om man mener at dette forumet er for røft, og sletter seg av den grunn, tror jeg man bør holde seg til VG og Dagbladet på nett. Da slipper man debattere.

Lillemy71 sa for siden:

Dette er virkelig blitt blåst ut av proporsjoner og er blitt en hel orkan (kategori 5) i et vannglass, både denne tråden og den tråden som starta det hele. Det er blitt brukt veldig sterke gloser som mobbing, hån, respketløshet m.m. og beskyldninger er blitt slengt i øst og vest, både til de som fortjener det og de som ikke fortjener det, bl.a. Photo, som gjøre en utmerket jobb.

Svært mange av oss reagerte på innlegget tråden "Slutt å skrive "karber". Karber er ikke et ord" og konkluderte (litt for kjapt) med at her er det kommet nok et forumtroll, ikke minst pga av den krasse tonen i innlegget og dermed ble svarene deretter. Ser jo at TS av den tråden har tatt det hele med veldig godt humør og at faktisk TS av denne tråden om har vært med å holde liv i diskusjonen.

Selvfølgelig skal vi ha respekt for hverandre og det har de aller fleste her inne. Det kan gå en smule varmt i diskusjoner og unødvendige kommentarer forekommer, men slik er det både på forum og det virkelige liv. Dersom man er redd for at man ikke vil tåle det man hører så bør man nok holde seg unna diskusjonen eller trekke seg ut når man syns det er nok. Fortsetter man med innlegg må man også forvente at det blir svart med større eller mindre grad av saklighet. Synes vel også er det er noe lavmåls når man ikke får gehør for sine egen meninger ("ikke hån og mobb") og begynne å håne andre sine innlegg (if you can't beat them join them), da faller jo hele argumentasjonsrekka på sin egen urimelighet.

Forumet her er gull verdt og jeg synes det er en veldig fin tone med likesinnede og at et fåtall ikke oppfatter det sånn er jo synd. Og jeg kunne ikke sagt meg mer enig i det Mama sier ovenfor:

Regret sa for siden:

Nå synes jeg det er nok. Nå er det på tide å stenge denne tråden, også den andre. Det har gått for langt..

smgj sa for siden:

Det jeg vil si er at reaksjonen TS fikk i den opprinnelige tråden gjorde iallfall at jeg logget meg av lettere sjokkert.

Jeg ser at innlegget kan være provoserende, men hva hendte med å "ta sak, ikke person"?

Det er ikke kun TS som har ansvaret for innhold og tone i en tråd - det gjelder alle som velger å poste i tråden. Om man mener at postingene i den tråden skal være representative for omgangsformen på forumet, så vil jeg si at jeg dessverre da ikke oppfatter dette til å være det hyggelige, og hjelpsomme forumet jeg først trodde det var.

Kula sa for siden:

Skal alle tråder som inneholder innlegg du er uenig i stenges?

Vidundra sa for siden:

Generelt er dette også mitt inntrykk. Det er nettopp derfor jeg ble så overrasket og reagerte såpass kraftig da "karber"tråden dukket opp, og jeg så det totale fraværet på støtte, råd og veiledning der. Det var kun latterliggjøring og erting. Hvor mye veiledning er det f.eks. i å skrive ordet "karber" med store bokstaver gjentatte ganger, og ingenting annet?

Denne debatten har helt klart sklidd langt utenfor de rammene jeg satte da jeg startet den, og har tatt en uheldig vending. Å stenge den er likevel ikke løsningen; det blir litt som å feie støvet under teppet i stedet for å rengjøre skikkelig.

Om den blir stengt eller ikke, har jeg uansett fått svar på spørsmålene jeg stilte i mitt opprinnelige innlegg (noen har kanskje lest det og husker hva de var?). Dessverre, kan man vel egentlig si.

Dette kan jeg gjerne signere under.

Deanna sa for siden:

Når jeg går inn i konflikter på jobb teller jeg baklengs fra 100, trekker pusten langt ned i magen og husker på at jeg er den voksne. Det er ment som er råd og et hint.

Charlott sa for siden:

Tror mye ligger i at man gikk ut fra at TS i "karbertråden" var et forumtroll, og derfor ikke noe flertallet tok seriøst. Enkelt og greit.

Fellesnevneren her inne er lavkarbo. Utover det finnes det like mange ulike personligheter som i resten av verden. Noen går man overens med, andre ikke. Som i resten av verden får man overse de man ikke kommer overens med. Enkelt og greit.

Om jeg vil velge å lese det du og ett par andre ytrer i verste mening, er jeg egentlig dritfornærmet. Jeg har vært her en stund og trives, da MÅ jo jeg være blant de ufølsomme, mangle empati og være litt hjerteløs, siden jeg, og flere med meg, ikke helt ser mobbinga og den ufine tonen?
Dette ER et meget hyggelig og hjelpsomt forum, med like mange ulike mennesketyper og personligheter som IRL.

Ser du ikke er helt fornøyd med retningen tråden her har tatt, det er bare nok et bevis på at man er ulike. Hvordan skal du kunne sette rammene for hvordan jeg oppfatter noe og hva jeg mener? Slik vil det være nesten uansett diskusjon, og takk fåglarna for det! :D

LKiker mangfoldet og ulikhetene her jeg :D

Charlott sa for siden:

Hehe, gjorde også slik da jeg jobbet i barnehage, og innen PU.

Men, hvem er "den voksne" her og hvem er ikke? ;)

Vidundra sa for siden:

Er det da man fortjener private beskjeder hvor det står "Virker som om din hjernekapasitet er minimal nå"?

Jeg skal la være å slenge adjektivet "lavmåls" tilbake til vedkommende, men jeg kan si at jeg ikke lar meg imponere av folk som påberoper seg retten til å håne andres kommentarer, men ikke tåler at noen gjør det samme med ens egen, og dermed tyr til personangrep privat. Heldigvis har jeg ikke sett noen andre gjøre dette, og velger å tro at denne personen ikke er representativ for saklighetsnivået til forumet forøvrig.

Vibeke-67 sa for siden:

Det er noe uklart for meg, hvem som er den voksne her.
Men det er visst Vidundra som er rengjøringshjelpen her og skal hjelpe oss andre med å vaske bort alt grumset som ellers blir feid inn under teppet.

Vidundra sa for siden:

Kan du vennligst utdype hva du egentlig mener med denne kommentaren?

Furine sa for siden:

Som Photobscura allereie har nemnt tidlegare, du kan rapportere om du synest nokon går for langt. Så bruk dette, for vi har ikkje sjanse til å få med oss slike ting som blir sendt privat til folk.

Synest sjølv at tråden/trådane har eskalert aldeles "over alle støvleskaft", folk er ulike, folk kan vere usamde, og slik vil det vere på eit forum. Men ein kan halde ein god tone, og samtidig kanskje ikkje tolke ALT på verst tenkeleg måte. ;)

ElisaT sa for siden:

Jeg har fulgt denne tråden fra sidelinjen, og tenkt jeg ikke skulle blande meg inn. Nå ønsker jeg ikke komme med noen meninger enten den ene eller andre veien, men fortelle hva jeg gjør i den virtuelle verden.

Det jeg prøver å tenke når jeg skriver er; ville jeg turt å si det jeg skriver i det virkelige liv? Altså "face to face"? Hvis svaret mitt er nei, skriver jeg ikke, er svaret ja, skriver jeg.

Det var en som sa at før i tiden skrev vi brev for hånd, gjerne om kvelden, og hvis brevet fortsatt var "sendbart" gikk det i posten neste dag. Hvis ikke, i søpla. Men i dagens samfunn er vi kanskje litt for raske til å trykke på send-knappen? Det lett å gjemme seg bak brukernavn som ikke avslører hvem vi er, og da er det fritt frem. Må si at jeg har sluttet å lese kommentarer i avisene, så mye møl folk klarer å lire av seg!

Sugarpill sa for siden:

Å stenge tråden blir vel strengt tatt ikke så mye "å feie støve under teppet" som det blir å stanse noe undøvendig, idiotisk og destruktivt- denne diskusjonen er sånn ca. like konstruktiv som to dritingse mannfolk som slåss i en bar.

Dere som synes tonen er så ille, har dere noe særlig erfaring med diskusjonsforum overhodet? Kvinneguiden f.eks? Se denne tråden, der de før side fire har kalt hverandre "bitch", "gammel røy", og snakket om å banke ungen sine.

Ang. Photo har hun oppført seg beundringsverdig (slik hun alltid har gjort), jeg kunne aldri vært så diplomatisk. Og noen skylder henne en unnskyldning.

Jeg skal ikke si mer, i frykt for at jeg ikke greier å praktisere selvsensur mer- men avslutter med et veldig passende sitat: "If you can't take the heat, get out of the kitchen".

Kitt sa for siden:

Jeg skriver gjerne glødende innlegg om så mangt. Som svar på noe eller på tiltale eller hva det måtte være. Sitter her alene forran pcen og irriterer meg grønn over ting og over å ikke kunne ta diskusjonen face to face der og da!:mad:

Skriver av meg alt, leser gjennom og sletter hele innlegget!:p
Da har jeg fått utløp for følelsene mine, litt tid til å tenke meg om og fortsatt vettet i behold!;)

Sugarpill sa for siden:

Btw: jeg vil gjøre ts oppmerksom på at hun ikke kan "sette rammer" for en diskusjon hun starter, og at om hun har forsøkt å sette noen slike rammer ser jeg dem ikke. Uansett, ingen som starter en tråd her inne kan sette rammer eller kontrollere hvordan diskusjoner utvikler seg.

Sothøna sa for siden:

Pleier egentlig ikke legge meg oppi sånne usaklige diskusjoner,
men nå hadde jeg faktisk en tanke i hodet her...

Er det rart det blir krig rundt omkring :confused:

Likeverd og respekt er jeg så enig i at vi skal ha i bakhodet når vi svarer i tråder,
men vi skal også være klar over at det er ikke alltid det som står i skrevne ord blir tolket på riktig måte, for innunder der kommer både tonelag og dialekter i forskjellige former og fasonger også...og ikke minst...kanskje den som skrev hadde et lite glimt i øyet også ;)

Ja ja, ha en strålende flott mandag alle sammen ;)

ElisaT sa for siden:

Høres ut som meg :D! Det er mange innlegg (både her og i aviser) jeg har svart på, enten i hodet eller på maskinen, som aldri har blitt sendt av gårde. Særlig på sene kveldstimer, de er verst!

Vidundra sa for siden:

Jeg uttrykte meg visst klønete, beklager det. Tillat meg å forklare: Da jeg nevnte "rammen" for tråden var det ment som en betegnelse for min intensjon. Som i "min intensjon var å få svar på spørsmålene jeg stilte (men som ingen faktisk har svart på) og å få folk til å tenke litt over holdninger i kommentarer, i stedet for å hetse hverandre enda mer", og ikke "jeg skal styre denne tråden slik jeg vil". Selvfølgelig kan jeg ikke kontrollere hvordan ting utvikler seg; ting hadde ikke eskalert slik dersom jeg hadde kunnet gjøre det.

Vibeke-67 sa for siden:

Ja, det var en direkte kommentar til dette utsagnet skrevet av deg:

Og for å være enda tydeligere for å unngå misforståelser: det er en usakelig kommentar i det jeg annser som en komplett latterlig og totalt unødvendig tråd. Det du prøver å få fram her er unødvendig på dette forumet (etter min mening). Jeg har vært medlem her i mange år, og er svært fornøyd. Men det er slike tråder som dette som gjør at jeg ikke gidder å engasjere meg så mye mer. Hva er innholdet? Null og nada.

Vidundra sa for siden:

Da skal du ha takk, Vibeke, for at du understreker problematikken jeg har tatt opp, og gjennom disse kommentarene dine har framhevet at det faktisk ER et holdningsproblem hos enkelte forumbrukere. Å svare med en usaklig kommentar i en tråd som stiller spørsmål til nettopp slike kommentarer, kunne ikke vært mer treffende eller et bedre signal på at forumet har forbedringspotensiale. At du anser spørsmål rundt respekt og likeverd blant forumbrukere som "innholdsløst" og "latterlig" sier også sitt.

Charlott sa for siden:

Et klassisk eksempel! Jeg oppfattet det innlegget noget arrogant og svarte deretter. Hvordan skal jeg kunne vite at det ikke var din intensjon? Jeg, som alle andre, har kun det skrevne ordet å forholde meg til.
Hvor ofte tror du ikke dette skjer i løpet av en forumdag? Man leser noe man gjerne vil svare på, kanskje litt hektisk rundt en, jobb/barn osv, dermed blir formuleringa slik at den kan misforståes, det svares på feil grunnlag og dermed er det i gang :p

Ang dine spørsmål, slik jeg ser det har du fått svar begge veier. En del ser ikke helt at dine spørsmål er "aktuelle" og andre igjen er enige i at folk kan skjerpe seg.

Lillemy71 sa for siden:

Det jeg mente var at når man setter seg på din høye hest og snakker om likeverd, respekt, hån og mobbing, så virker det litt rart at man snur på flisa og håner andre, når det er det man kjemper mot. Dersom føler for å håne meg og mine innlegg så får du bare gjøre det dersom det hjelper deg jeg tåler det. I den forrige tråden oppfattet jeg innlegget til TS som trolling og jeg trollet tilbake , som brorparten av de som svarte gjorde det. Hvis du tar deg tid til å lese gjennom tråden vil du se at etter at TS svarte for første gang, har jeg ikke lagt inn noen innlegg for da forstod jeg at hn var seriøs - og hn tok det med godt humør :rolleyes: Jeg har på ingen måte hetset/hånet deg eller dine innlegg men du fant likevel ut at jeg skulle være din store syndebukk og du skulle håne mine kommentarer og gå til angrep på meg, Fyrte av en rødprikk med kommentar gjorde du og da fikk du en tilbake for jeg ble irritert på at du ikke er konsekvent og skulle gjøre meg til syndebukk. At du så trekker frem noe privat i et innlegg er jo faktisk personangrep som du så sterkt forsvarer, så kanskje du bør feie for egen dør

Nannah sa for siden:

Nå har jeg av mangel på noe bedre å foreta meg lest begge trådene. Det som forbauser meg her er at TS "Sugar daddy" ikke later til å føle seg hverken mobbet eller missforstått. Så hvorfor du (Vidundra) gjør det skjønner jeg ikke.

Skjønner heller ikke angrepet på Photo, da jeg synes hun er alltid er sakelig og upartisk i diskusjoner. Moderatorer her inne blir valgt med omhu.:)

Vibeke-67 sa for siden:

Bare hyggelig at jeg kunne være til hjelp ;)

Cyan sa for siden:

Vil først og fremst skrive under på Furines oppfordring om å bruke rapporteringsfunksjonen her inne. Det er et stort forum, og vi har ikke sjans til å rekke over alt, og private meldinger er nettop det, private, og vi får ikke sett dem.

Du etterlyser at man skal tenke gjennom holdningene man gir uttrykk for gjennom kommentarene sine, og slik jeg ser det gjør de aller fleste det før man poster. Dette er faktisk et veldig snilt forum. Noen ganger blir det heftige diskusjoner og tonen kan bli krass, men jeg syns selv at det er langt mellom personangrep og hetsing. Og slike tråder blir reagert på, enten med en oppfordring om å være saklig eller ved at de stenges dersom det går over alle støvleskaft (eller det heter kanskje kosteskaft når jeg teker meg om :p) Jeg har nå lest gjennom den tråden som du nevner og trodde selv at TS var et forumtroll basert på tittel og innhold. Så etterhvert at dette var feil og at TS selv kom inn og beklaget seg, men også selv holdt en spøkefull tone. Jeg oppfattet ikke dette som hån i det hele tatt, men en tråd med en gjennomgående humoristisk tone. Kanskje du også skal tenke litt gjennom holdningen din før du poster innlegg? Jeg oppfatter tonen din som svært nedlatende. Det viser vel bare hvor totalt ulikt perspektiv man kan ha på ting.

Vidundra sa for siden:

Det har blitt spurt om jeg har noen erfaring fra andre diskusjonsfora. Svaret er ja. Mye. Som første ledd av dessertgenerasjonen har jeg tilbragt halve livet mitt på internett, deriblant mange fora. Noen av dem har gitt svært korte opphold, da de har vært lite trivelige og ofte dominert av et fåtall bøllete brukere med et arsenal av utrivelige hersketeknikker, andre har vært veldig hyggelige. På de fleste fora oppstår det naturligvis uenigheter nå og da, og på det verste kan det eskalere til meningsløse og hånende kommentarer. Dette blir da tatt tak i umiddelbart, og de "skyldige" har vært kjappe til å innrømme at de nok reagerte litt forhastet og bedt om unnskyldning - i stedet for å gå til angrep på den som tok tak i problemet. Slik hadde jeg også ønsket det kunne vært her. Jeg har helt klart sett verre fora enn dette, men jeg har også sett bedre. Merk at ettersom jeg er ny, og i all hovedsak har fått mitt inntrykk gjennom "karber"-tråden og denne, så erkjenner jeg at forumet som helhet ikke nødvendigvis er så ille som brukerne i denne tråden har klart å framstille det.

Vibeke sier hun er kjempefornøyd, og det er vel ikke så merkelig at de andre som har vært kjappe med hånlige kommentarer har sagt det samme. Jeg har imidlertid over de siste par dagene mottatt nokså mange private henvendelser fra andre forumbrukere som ikke er helt enig; de uttrykker at de støtter meg og føler det på samme måte men tør ikke delta i debatten av frykt for å bli hånet selv, og ber meg om å ikke forlate forumet slik som jeg er ganske nære ved å gjøre. Disse brukerne er den eneste grunnen til at jeg fremdeles i det hele tatt prøver å banke gjennom mitt budskap og fremdeles logger meg inn med klump i magen.

Det er beklagelig om noen føler at jeg er nedlatende ved å gjøre dette. Jeg lurer på hva som er nedlatende ved å be folk om å avstå fra å skrive hånlige kommentarer. Er jeg nedlatende fordi jeg påpeker et forbedringspotensiale som andre ikke ser eller vil vedkjenne seg? Hadde det vært mindre nedlatende dersom det hadde kommet fra noen som var mer etablert og kjent inne på forumet? Kunne jeg uttrykt min bønn på en mindre nedlatende måte?

Kula sa for siden:

Godt at noen er villige til å ofre seg for å redde dette forumet fra fortapelse!

aatinka sa for siden:

Hvis dette er ment som ironi så understreker den kommentaren bare det Vidundra prøver å få frem. En helt unødvendig kommentar som ikke bidrar på noen som helst måte til diskusjonen - dersom den var ment ironisk vel og merke (jeg tolker den i alle fall dithen). Jeg reagerte også på mange av kommentarene i tråden som ble brukt som eksempel i denne. Jeg har også reagert på andre tråder hvor EN kanskje har startet med et innlegg litt på kanten og hvor det plutselig raser på med lignende innlegg som muligens er forsøk på å være morsomme, men som OGSÅ kan virke sårende på både TS og andre.

Cyan sa for siden:

Så synd at du får ødelagt førsteinntrykket ditt på grunn av en enkelt forumtråd. Det nedlatende her ligger mye i at du baserer denne oppfordringen på en enkelt tråd og kommer viftende med pekefingeren. Et innlegg som av mange for det første ble oppfattet som trolling, og derved trollet man litt tilbake. For det andre ga faktisk ikke TS inntrykk av å i det hele tatt ta seg nær av kommentarene, men slengte seg tvert imot med på den spøkefulle tonen. Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor du mener at dette måtte bli slått ned på, og hvordan denne ene tråden i seg selv skal være et uttrykk for en generell hånende og hetsende tone på et helt forum bestående av over 27000 medlemmer (Forøvrig ble det faktisk slått ned på en kommentar, og mod ba om at den ble slettet av vedkommende, hvilket den ble). I motsetning til hva du måtte tro så er det ikke anarki her inne.

Vidundra sa for siden:

Du mener kanskje én enkelt TRÅD, ikke ett enkelt INNLEGG. Det var flere innlegg i den ene tråden som var hånlige og meningsløse.

Jeg synes det er kjempefint av TS i den tråden ikke tok det til seg på en sårende måte. Nå har jeg også merket meg at vedkommende ikke har postet noen flere innlegg noe annet sted, men jeg skal la være å spekulere høyt i årsaken til dette. Det kan selvfølgelig bare være tilfeldig. (Nei, dette er ikke ironisk ment.)

Jeg har, som sagt, ikke basert noe som helst på ett enkelt innlegg, men på flere innlegg fra én tråd (vel, to tråder nå, da). Jeg har ikke ment å vifte med noen pekefinger, og beklager hvis det har blitt oppfattet slik. Dersom man leser mitt opprinnelige innlegg i denne tråden (som du faktisk har sitert litt fra, Cyan), ser man at alt jeg gjør er å stille spørsmålet "ER dette et slikt forum hvor slike kommentarer er akseptert?", uten å ha trukket noen konklusjon selv. Jeg hadde kanskje forventet meg kommentarer av typen "Nei, det er ikke egentlig det, disse kommentarene du nevner forekommer ganske sjeldent og er slettes ikke representativt for forumet som helhet" eller noe slikt. I stedet har tråden bare blitt fylt av stadig flere kommentarer som på sine måter har vært omtrent like hånende og hetsende som i den opprinnelige tråden, om ikke mer. Jeg kan gladelig påpeke eksempler, dersom moderator ønsker det.

Charlott sa for siden:

Dette blir litt på sidelinjen, men, for meg er det en tankevekker at noen er så sårbare at de kan la seg plages av uttalelser/formuleringer på noe så uskyldig som et kostholdsforum. KOSTHOLDSFORUM.

Hensikten med forumet er først og fremst å dele kunnskap og erfaringer med hva vi putter/ikke putter i munnen og ting rundt vektnedgang/mangel på.

Denne diskusjonen er skapt på bakgrunn av et nytt medlems mening om et ord. ET ORD. Som blir brukt om karbohydrater. Absolutt ikke et personlig spørsmål, bare et ord. Resultatet blir at den tråden og den diskusjonen blir det som betegner forumet og brorparten av dens brukere. Er det rettferdig da?

Kanskje Vidundra med flere, skal sette seg ned å lese alle de tusenvis av trådene som finnes her, hvor forumbrukerne svarer imøtekommende på alle nybegynnerspørsmål, gir råd og støtte, - og virkelig gir av seg selv og egen tid, for å bidra.

Mtp alle de som har brukt uttallige timer her for å hjelpe og bidra, slik som Photo, finner jeg det urimelig og unødvendig, at du insinuerer at de som ikke er enig med deg, er av de "ufine".

Eller er det slik at det er den ene negative kommentaren som gjelder og nuller ut de 99 positive?

Edit: Vi er vanlige mennesker her inne, med gode og dårlige dager, gode og mindre gode formuleringer. Bruk det her på forumet som er til hjelp, drit i resten :)

Huldr sa for siden:

Men hva om flertallet her faktisk ikke oppfatter dette som hån og hets? Da blir jo det spørsmålet ditt vanskelig å besvare i og med at premisset for det faller bort.

Du kaller oss bøller. Jeg blir faktisk usikker på mitt eget moralske kompass når noen så hardnakket påståelig sier at jeg er slem. Heldigvis får jeg støtte for at jeg IKKE er det. Jeg prøvde å være ydmyk, det virket tydeligvis bare som bensin på bålet. Jeg synes du mangler selvinnsikt, Vidundra. Du beskylder andre for å bruke sarkasme og hersketeknikker, men den som jeg ser faktisk bruke det her er deg. Du gjør deg selv til et offer. Jeg har ikke villet si dette før, fordi jeg oppfatter at du er svært lukket for andres oppfatninger, og svært, svært hårsår. Men nå er det nok. Jeg står opp for meg selv. Jeg er ingen bølle. Jeg ser ikke at du har bidratt til å skape et bedre forum - tvert imot.

Vibeke-67 sa for siden:

Da skal jeg ta meg bryet å svare deg skikkelig.
Nei, det er ikke et forum hvor dette er vanlig. Jeg oppfatter ikke forumet slik. Se deg om, les flere tråder, og du vil se at forumet er informativt med mange gode og nyttige råd.
Men forumet er stort, det er mange brukere, og noen kan være ganske krasse og direkte i sine kommentarer av og til.
Og når det dukker opp tråder som dette så ser det ut til at det er flere enn meg som synes det er ganske så unødvendig å diskutere. Hva ønsker du å oppnå nå da?

Jeg har ett råd til deg og andre som opplever at diskusjonen kan bli for oppheten og direkte i noen tråder - styr unna disse trådene. Det er det jeg selv gjør (dette er et unntak). Så kan man ta ansvar for at man selv oppfører seg ok.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.