< Tilbake til oversikten

Likeverd? Respekt?

Kula sa for siden:

Dette innlegget syns jeg oppsummerte hele denne absurde affæren på en glimrende måte!

Cyan sa for siden:

...

Vidundra sa for siden:

Jeg sier at enkelte er bøller. Dette gjelder ikke alle. Det er selvsagt synd dersom selv de som ikke har vært generøse med hånlige kommentarer føler seg truffet av dette, men det har de altså ingen grunn til, deg inkludert. Jeg har nettopp sett gjennom hele denne tråden, og ikke en eneste gang har jeg kalt deg en bølle eller noe annet tilsvarende. Det er trist at du har fått dette inntrykket, selv om jeg ikke forstår hvor det kommer fra. Det er også trist at du synes jeg bruker sarkasme og hersketeknikker, når jeg for det aller meste (ingen er perfekte) prøver å bare svare på kommentarer og spørsmål rettet mot meg og forklare hva jeg mener. Kan hende har jeg i løpet av trådens utvikling blitt flink til å tolke ting i en mer negativ retning, men det er jeg i så fall slettes ikke alene om.

Charlott sa for siden:

:ja: :ja:

Vidundra sa for siden:

Takk for veldig godt råd, og ikke minst for et saklig innlegg med et skikkelig svar. Jeg setter faktisk stor pris på det, og nei, jeg er ikke sarkastisk nå. :)

Vidundra sa for siden:

Forøvrig fant jeg en tråd fra 2006(!) som tar opp noe av det samme, og jeg synes trådstarter der hadde så mange kloke ord at jeg gjerne vil gjenta disse her:

Dette tror jeg med fordel alle kan ta til seg - meg selv inkludert.

Huldr sa for siden:

Nei, du skriver jo stort sett generelt, uten å sitere, så du har forsåvidt ditt på det tørre der. Mitt inntrykk er at du trekker de fleste over en kam og setter deg selv over oss. Jeg er ikke ute etter bare å forsvare meg selv, men også mine forumvenner. Det er IKKE et utslag av klikkmentalitet, men rett og slett indignasjon over det jeg oppfatter som urettferdig kritikk og fordømmelse av svært mange som ikke fortjener det. Og selv de "verste" kommentarene, som Cherry sin, lo jeg godt av. Jeg oppfattet den bare som morsom. Jeg syntes rett og slett hele tråden var morsom! (Kanskje med unntak av den utartede påpekingen av skrivefeil, som jeg synes blir litt personlig.) Jeg skjønner at ikke alle syntes det, og jeg er selv et svært følsomt menneske som noen ganger kanskje tar ting litt for alvorlig. Men humor er en utrolig viktig perspektivskaper!

Jeg prøver å leve etter prinsippet om at omverdenen speiler meg. Dvs min oppfatning av ting baserer seg på mine erfaringer, følelser og tanker. Det finnes ingen 100% riktig oppfatning. Følgen av dine innlegg for meg har vært at jeg har gått i meg selv, og funnet at jeg ikke har noen grunn til å skjemmes, om jeg enn var litt vel raskt ute med mine uttalelser. Jeg gjorde kanskje en feil, og det har jeg innrømmet muligheten for.

Derimot har jeg kanskje gjort noe av det samme som deg tidligere og blitt litt for moralsk forarget - muligens. Jeg setter pris på muligheten til å reflektere over dette og jeg mener at tvil og meningsbrytning er viktig. Jeg synes faktisk det virker som om du også begynner å få et litt større perspektiv på det hele, i så fall synes jeg det er veldig bra :)

Cherry sa for siden:

fnis var den virkelig så ille altså? :p

Men seriøst altså. De to jeg skreiv i den tråden er ikke noen annen tilbakemelding enn jeg ville gitt hvilken som helst av min omgangskrets på samme type tema. Det er sånn vi ER, alle sammen, og ingen tar seg nær av det. Jeg er faktisk ett slikt menneske som åpent og ærlig innrømmer at jeg ikke forandrer ansikt på internett, men fører min person over nettet også. Og jeg er seriøst vant til 1)humor, 2) sarkasme og 3) ironi. Ikke tar jeg meg selv spesielt høytidelig heller.

Når det er sagt, så leser jeg her i trådene at det drives rød og grønnprikking i stor skala i det skjulte her. Støttende og ikke fullt så støttende tilbakemeldinger. Why? Si det dere vil si i det offentlige. At man skjuler seg bak en rød eller grønn prikk i det skjulte for å hetse eller støtte folk syns jeg ingenting om.

senorita sa for siden:

Følte meg truffet av kommentaren til Cherry :) Jeg hadde i utgangspunkt ikke tenkt å skrive noe mer i noen av trådene, men må svare på denne her syns jeg.

Det er vel en grunn til at prikkene er der. Om en skal i alle tråder skrive kommentar på alle innlegg man syns er gode eller dårlige, så blir det mye sånt.. Jeg gir ikke grønne prikker for å gjemme meg bak dem i det skjulte. Jeg var enig i et av Cherry sine innlegg og ga henne en grønn prikk og kommentar, og den står jeg for.. Jeg skrev vel noe sånt som at syns Cherry virker normal og oppegående og at man ikke sitter her kun for å bli venninner og smiske med hverandre istedet for å være ærlige. Og det står jeg for.. :)

Humor er viktig og jeg ser ingen hetsing eller mobbing i den nevnte tråden... Jeg var den som svarte først på tråden hans, og la kanskje lista for fjasinga. Men jeg står for det jeg skrev til han og syns ikke jeg var på noen måte ufin.

Cherry sa for siden:

Joda, takk for prikken, men var ikke akkurat det jeg tenkte på da jeg skrev dette:p

Jeg tenkte mer på at om dere som gir TS grønne prikker kunne vise deres støtte også offentlig, så hadde det gitt tråden en bredere vinkling. Akkurat nå så virker det som om det er TS mot røkla liksom, og selv om jeg egentlig er enig i hovedbudskapet til TS, så syns jeg akkurat den tråden ikke var noe å kalle "hets" eller "mobbing". Ære være henne for å faktisk stå opp for det hun mener i en tråd med over hundre innlegg i. Fantastisk gjort.

Kanutten sa for siden:

:ja: ENIG!!! Ps, sendte deg en grønn prikk nå. :D

Cherry sa for siden:

:p:p:p

Huldr sa for siden:

Jeg har tenkt det samme, men samtidig, og nå snakker jeg generelt: Det er ikke alle som har lyst til å ha like høy profil, og det kan jeg forstå. Det sitter mennesker med følelser bak PC'ene sine og bare leser, også. Noen kan ha behov for å uttrykke seg uten å orke å ta støyten eller klare å formulere seg. Og noen har venner her inne de er uenige med i dette og har kanskje ikke lyst til å markere det så sterkt. Den kjenner jeg litt på selv, det stikker litt når man er veldig uenig med noen man liker godt og man føler man sårer dem ved å si det man selv synes er riktig.

Og nei, kommentaren din var ikke så ille i mine øyne ;)

Det får bli siste ord i denne debatten fra meg.

Photobscura sa for siden:

Oi, her har det skjedd en del. Jeg må si at det har tatt en mer konstruktiv vending etterhvert. Det er bra. Jeg tror ikke tråden behøver å stenges.

Dette må jeg derimot få svare på:

Jeg skal prøve å si dette så konkret som mulig.
Du gjør en del antagelser her som avviker i hvert fall fra min virkelighet. Jeg står med like stor rett som andre til å reagere når det blir gjort vurderinger av både meg som person og moderator, og jeg mener selv jeg gjorde det i rolige, enn strenge ordlag. Jeg har sagt det mange ganger før, men sier det igjen; jeg vurderte ikke det som ble skrevet i tråden det er snakk om som hån eller mobbing. Ja, flere av kommentarene var unødvendige, og jeg har heller aldri påstått annet enn at jeg er enig i at TS i denne tråden har noen gode og viktige poenger, men JEG vurderte aldri responsen i denne omtalte tråden som såpass alvorlige at noen reprimande var nødvendig. Jeg kom også inn i tråden noe sent. Å påstå at jeg har latterliggjort noen tyder på at noen ikke virkelig har lest hva jeg skrev. I beste fall latterliggjorde jeg meg selv. Jeg har lov til å ha humor selv om jeg er moderator, så får den enkelte vurdere om den er god eller dårlig, og som før sagt er jeg også her som privatperson. Det er mitt privilegium som et menneske som gjør en jobb for forumet helt på frivillig basis.
At folk støtter meg skal jeg selvfølgelig ikke si annet enn at jeg setter pris på. Men som du, står jeg ett hundre prosent for det jeg skriver her inne, og jeg lar sjelden mange ord falle uten at jeg har tenkt meg om både en og to ganger. Men de som har gitt meg støtte har gjort det på helt eget initiativ uten at jeg har gått inn aktivt for å med overlegg få meg noen heiagjeng.

Og, bare for å plukke litt på akkurat det med rapportering: Du har, så vidt jeg kan se (jeg har for ordens skyld lett gjennom innrapporteringer) sett én tråd rapportert fra deg, og der gikk det inn en moderator og ba om en vennligere tone. Tråden døde ut kort tid etter.

Om du virkelig ønsker å slette deg, hvilket jeg synes er trist, så står du selvfølgelig fritt til det. Send meg, eller en annen moderator en PM, så tar vi det videre til admin, og kontoen din vil bli slettet.

Sånn ellers må jeg si jeg har svettet litt med dette, for jeg ønsker så klart å uttrykke meg klart og uten misforståelser. Jeg gjør hele tiden mitt ytterste for å lodde forummentaliteten og legge meg så godt i midten jeg kan, for å kunne kunne bevare en best mulig balanse mellom alle de forskjellig individene som er her, med sine grader av følseomhet og spisse albuer.
Jeg håper ingen tror at vi som modererer forumet her ikke tar brukerne på alvor, vi er selv brukere, og vi har også en gang vært nye medlemmer her inne. Men vi må faktisk sette en slags standard som på best mulig måte imøtekommer flest mulig. På den måten kan vi ikke ta lag med noen av ytterpunktene, eller lag på noen måte når det kommer til atmosfæren vi ønsker.
Men dette forumet er også brukerstyrt, og selv om jeg, eller administrasjonen forøvrig ikke ser på det som direkte nødvendig å slå ned på en hver sleivete kommentar, så har dere også et ansvar når det kommer til tonen her inne. Tenk dere gjerne om før dere poster et svar. Det er lov å være morsom, det er lov å "kakle" (som Mofe så godt sa det ;)) litt. Vi er jo tross alt personligheter ved siden av vårt felles ønske om en bedre helse, og mange av oss blir godt kjent. Like mye som man kan kjenne litt på om det man vil poste virkelig er nødvendig, så skal man også få lov til å være såpass trygg og uformell at man ikke føler man må veie et hvert ord i gull i redsel for at noen skal ta anstøt.

Dette blir mitt siste ord i denne saken. Jeg håper vi kan avrunde dette ganske snart.

Ha en fin mandag videre!
-Photobscura, moderator og privatperson.

Charlott sa for siden:

:blomster: :love: :suss:

utolmodig sa for siden:

:ja: !!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.