Hei. Vil starte med å si at jeg har fått mye fin hjelp av å lese igjennom dette forumet. Mange engasjerte og positive mennesker. Det som plager meg litt er alle som omtaler antall gram karbohydrater som "karber".
Som litt over middels interessert i kjemi må jeg opplyse om at dette ikke er et ord. Siden mange her inne er smarte føler jeg at mange av innleggene likevell kan virke dumme på folk som kanskje skal lese seg opp om denne strålende dietten/livstilen.
Jeg ber instendig om at flere refererer til karbohydrater og ikke "karber" i fremtiden :)
Men nå er det jo de som tror at man blir mindre smart av å ikke spise karber... oops, karbohydrater mener jeg, så det er vel ikke så rart om vi sier karber :p
Tror de fleste veit at det heter karbohydrater, men som Senorita påpeker så er det en veldig grei forkortelse. Jeg har ikke opplevd at noen har blitt forvirra av ordet, så da må det vel være helt legitimt å bruke det? Hvorfor gjør ting vanskeligere enn de er?
Det blir vel det samme som carbs på engelsk det er jo veldig mye brukt... Jeg kommer allefall til å fortsette å skrive karber det jeg syns det passer.. Selv om jeg ikke uttaler det sånn når jeg snakker...
Vi har et handlesenter her som heter kvadrat... Før sa alle ungdommene kvaddå.. Tenk det... Så ble vi påvirket av Kristian Valen og kalte hamburger for habbis.. Gjør det litt ennå faktisk... Men who cares... Jeg mener hvem bryr seg. Som det heter på riktig norsk
å herregud.. really??
Som regel så greier jeg å se noe positivt i alle innlegg men dette ble for dumt. Vi snakker da ikke som fagfolk her! karber er bare et slang, ikke et faktisk ord, vi vet da vel at det heter karbohydrater.
Jeg er faktisk helt enig, jeg synes det er en tåpelig ting å "henge" seg opp i, men jeg er enig. Karbiser, karber, karbs...men det blir kanskje sånn når man poster mange innlegg og blir lei av å skrive alle bokstavene gang på gang? Karber for enkelhetens skyld?
Ja, gudbedre! Hvordan skal man kunne forstå hva folk mener å referere til! Nå skal jeg sannelig fornye mitt abonnement på et rekreasjonsmagasin, iføre meg vannavstøtende fottøy, og benytte tunnelbanen for å besøke kinematografen.
Skal vi begynne å kritisere hvordan folk formulerer seg i forhold til riktig norsk, så er det nok mange som blir kasta ut av forumet. Her finner man jo alt fra de som ikke har lært seg å slå av (eller på) CAPS LOCK, til de som aldri har forstått orddeling. Generelt tror jeg folk blir litt f... når de skal skrive noe på et forum der de ikke engang trenger å si hvem de er. Kommer alltid til å være forskjell i formalitetsnivå på slike forum mot f.eks en bachelor ;) Kan ikke henge seg opp i sånt, da blir man gal!
"sugar daddy" Om du er så opphengt i at alt skal skrives korrekt så det ikke virker dumt - kanskje du skulle se over rettskrivningen i innlegget ditt.
"likevell"? Glasshuset vet du.
(Er det nå jeg ikke skal påpeke at jeg ble usikker av opptil flere innlegg da jeg først leste gjennom ting her, fordi jeg ikke ante om "karber" var slang for karbohyrater, eller om det var et faktisk ord med en egen betydning relatert til dietten?) ;)
Som språkentusiast kan jeg innrømme at jeg godt forstår Sugar Daddys lille frustrasjon. Alle har sine "pet peeves"; selv har jeg alltid hengt meg opp i rettskrivning (til den grad at jeg har korrigert mine egne lærere og professorer) og grammatikk.
Jeg sier meg likevel enig med flere ovennevnte talere om at slike ting bør man tåle å se gjennom fingrene på når man er på et offentlig forum. Jeg forventer ikke at alle andre skal være like begeistret for språk som jeg er, og aksepterer at nå og da vil jeg støte på "pussige" ord som jeg ikke nødvendigvis vil forstå øyeblikkelig; dette gjelder både her og på andre fora. Faktisk; til tross for at jeg i teorien kunne plukket ut småfeil i nesten samtlige innlegg, vil jeg hevde at det språklige nivået her inne er langt høyere enn på mange andre nettfora, for ikke å snakke om kommentarfeltene på Dagbladet.no. :p
Siden du er språkentusiast må jeg bare få påpeke en liten ting: Det heter enig med ovennevnte talere ... evt enig i det de sier. En av mine små kjepphester :p
Uttrykket "karber" er et typisk eksempel på stammespråk. Begrepet blir helt meningsløst hvis man ikke kjenner koden, og kan derfor oppfattes som uforståelig. Et uforståelig og lite presist språk er ikke positivt.
Minner meg om en fyr som fortalte meg at han hadde utvidet minnet på datamaskinen sin fra 2 til 4 RAM.
Når man slenger ut noe sånt på et lavkarbo - unnskyld lav-karbohydrat (pust og pes:eek:) forum så må man forvente reaksjoner. Jeg ser selv mye her inne av rettskriving som irriterer meg noe helt grenseløst (spesielt da/når) men jeg lager ikke en egen tråd på det for det. Slang er helt normalt i slike fora og det syns jeg trådstarter kan respekter.
Og til alle dere som pirker i rettskrivning, husk nå på at det faktisk finnes folk med bl.a. dysleksi både her og andre plasser og slike kommentarer kan virke veldig sårende. Sånn det var dagens moral.
Nå er det jo ikke en mening TS kommer med her, han BER oss faktisk om å slutte å si karber, altså det er en beordring, ikke et ønske. Så det å respektere å bli beordret om å slutte å si et ord som er lettere å skrive og gjør forumet lavformelt gidder jeg faktisk ikke. Folk skal få gjøre slik de vil!
Jeg tror dette er trolling, jeg. Og det virker ...
"Karber" og "carbs" er en del av lavkarbo-lingoen, det har det vært i mange år. Det er helt naturlig å forkorte et langt ord som karbohydrater når man bruker det mye. Drit i disse provokatørene og besserwisserne :p
Nå mener jeg ikke å kverulere, men det er en forskjell på å "be innstendig om" noe, og å beordre det. Trådstarter har ikke beordret noe som helst, slik jeg ser det. Han har bedt om noe, og alle står fritt til å ta hensyn til ønsket hans eller ikke. Dersom dette provoserer noen er jo det selvfølgelig synd, men det var neppe trådstarterens intensjon, og etter den responsen han har fått vil det ikke overraske meg om han ikke føler seg velkommen her og ikke gir lyd fra seg igjen, noe jeg synes er synd. Det er tross alt ikke det samme å uintensjonelt provosere noen ved å ytre sin mening og legge fram et ønske, og å med viten og vilje skrive ting kun for å irritere.
Og ja, jeg vet at det finnes folk med dysleksi. Jeg vet også hva som kjennetegner dysleksi, og hva som er mer typisk for latskap (f.eks. å aldri sette punktum, aldri begynne ny setning med stor bokstav, etc.). Det er likevel sjeldent at jeg faktisk pirker på andre, fordi det er alltid noen som blir fornærmet, og sånt drama og tull gidder jeg ikke. :rolleyes:
I disse "troll"tider kan det kanskje være fordelaktig om man leser andres innlegg i beste mening, i stedet for i verste? Selv om jeg ser hvordan innlegget hans kan virke som trolling, er det jo slettes ikke sikkert at dette er tilfellet, og da synes jeg det blir litt urettferdig å bare slenge ut slike anklagelser i øst og vest. Men kanskje jeg er mer tolerant og åpen enn folk flest? ;)
Trådstartar skal så gjerne få skrive "karbohydrat" i kvar setning, om ønskeleg. Eg vil overhodet ikkje ta anstøt av det, og reint personleg syns eg "karber" er eit teit ord, isolert sett. Men eg trur det nok blir vanskeleg å stanse og reversere ein norsk og internasjonal trend som har søkt å forkorte og forenkle eit ellers noko langt og tungvint ord, i ei uformell setting som dette forumet er. Men det er eit poeng at ein kanskje burde unngå slang i typiske introduksjonspostar til emnet lavkarbo.
Jeg tror nok mer det har med fartstid på forumet å gjøre :)
Vedkommende har skrevet ett innlegg, og har ikke vært pålogget siden ... Om det ikke er trolling, så er det vel lite taktisk av "Sugar Daddy" å starte med å kritisere forumet (der stort sett alle skriver karber og sånn sett kan føle seg truffet).
Skal vi være litt gnien, så ja ordet karber er helteit og jeg bruker det ikke som en fornorsket versjon av carbs, men et slang som er kortere og mindre komplisert enn å skriver karbohydrater hver gang. Det er et langt og tungt ord som blir OFTE skrevet på et sånt forum. Så jeg bruker som regel karbo eller karber for å gjøre det lett og raskt. På et tastatur så kommer ikke ordet karbohydrater flytende, hvertfall ikke for meg, så jeg gjør det for å gjøre det lettere for meg, men finner han det lettere å skrive hele ordet så vær så god! Jeg skal ikke stoppe ham.
De som er godt kjent på forumet og ellers i lavkarbo-verdenen vil ikke stusse på ordet karber engang! Det er ikke mulig å ta feil av f.eks karbiser (karbonader) og karber (karbohydrater). De som greier å blande er ny her og vil tilvenne seg ordene etterhvert, så det er ikke vits i å lære gamle hunder nye triks og be oss om å skrive et annet ord enn hva VI er vandt til bare fordi en nybegynner strever med akkurat det ordet..
Hehehe, jeg er også språkentusiast og nettopp derfor kjenner jeg til begrepet slang! Dere er ikke mye opptatt av språk om dere ikke aksepterer og omfavner slang. Det er kjempeviktig i språket vårt!
Dette er en ganske feilaktig påstand. Det finnes mange måter å være entusiastisk på når det gjelder språk. Ett aspekt er å omfavne slang, et annet er å være mer tradisjonsrettet og foretrekke det gamle og etablerte. Også finnes det grader av dette. Jeg kjenner også til begrepet slang, men det betyr ikke at jeg nødvendigvis kan skille et slangord fra et begrepsord når jeg som ferskis leser om noe jeg overhodet ikke har forkunnskap om. Jeg nyter også mine slangord nå og da, samt pussige uttrykk som ikke gir mening for noen andre enn mine venner og meg, og det er gøy nok det, men at det er "kjempeviktig" vil jeg kanskje ikke påstå. :)
Nei akkurat! :p Rart han skal gidde å være med på et forum som til og med heter noe som ikke er et ord for å så klage over at et annet ord vi bruker ikke er et ord heller hihi ;):D
Nei jeg blir helt svett at dette jeg.. tror jeg melder meg ut av dette styret hehe. Det er så usaklig :p
Hei. Beklager hvis denne posten kanskje virket litt for provokativ på noen. Er ikke meningen å rakke ned på alle sine skrivefeil eller språkferdigheter. Har selv dyslektiske venner og har stor forståelse for det. Vet også at jeg er langt dårlig på og formulere meg skriftelig enn verbalt. dette var bare kritikk av ordet karber :)
Jeg er ikke noen erfaren formumbruker så jeg hvis noen retter på hvordan jeg poster, eller om jeg har skrivefeil setter jeg pris på det :)
Dette er ikke noen troll eller krig mot alle formumbrukerne her inne.
Jeg liker faktisk dette forumet og dens holdninger veldig godt :)
De aller fleste blant oss har sikkert erfart å ergre seg over en eller annen slang eller språktrend - selv får jeg for eksempel spader av "-is"-endelser brukt om alt mulig (slappis, flinkis, etc) ... Men jeg ser samtidig at det er fåfengt å gjøre det til min agenda å endre språkbruken til hele omverdenen. I tillegg har jeg selv språkvaner andre kan plages av. :cool:
Når det gjelder slikt "uoffisielt" språk er det enklest for alle involvert å bare akseptere at språk er levende, og muterer raskt innenfor gitte grupper og samfunn. Det blir, som denne tråden har demonstrert, ikke nødvendigvis tatt vel imot når noen tilsynelatende plutselig dukker opp inni gruppa og beklager seg over en del av det allment aksepterte språket som benyttes. Det er litt som å gå inn i en ungdomsklubb og klage over alle former for "kjempe-", "døds-" og "dritt-". :p
Når det er sagt, velkommen skal du være! Å lære å lukke ørene for visse ting kan være vanskelig, men det er gull verd i hverdagen. :)
Jeg synes rett og slett at vi skal slutte å skrive. Make love, not text!
I ytterste konsekvens kan man ende opp som journalist eller, gud forby, forfatter! :cool:
Det er ikke bare det at det er "gøy" som du sier, det er helt naturlig og joda det er en viktig del av kommunikasjonen, spesialt i sosiale medier. Språket utvikler seg hele tiden, har alltid gjort og vil alltid gjøre det, det blir mikset av ulike språk/dialekter og slang. Forkortelser som "ferskis" som du nettopp brukte :) er blitt vanlig på lik linje med lavkarbo og karber. Hadde ordene blitt brukt i en faglig avhandling ville det kanskje være feil å bruke det, men et forum har en mer "muntlig" karakter og dermed bruker man slang og forkortelser mer. Hurra for det :)
Slang sett utenfra kan oppfattes tåpelig, jeg er ikke overrasket over at nykommere synes karber høres helt fjernt ut. Sånne interne greier gir mest mening for dem som er en del av det.
På den annen side, skal man virkelig finne interne slanguttrykk å plage seg selv med, så foreslår jeg forum for gravide damer.
Jeg har ikke lest gjennom tråden, og har ikke tid nå, er på vei ut døra- men jeg vedder på at jeg er den eneste som ikke går til verbalt angrep på ts, jeg må innrømme at jeg selv faktisk irriterer meg over at folk skriver "karber" og "carbs". Men så er jeg en person som mister nattesøvnen av orddelingsfeil i en nettavis. :D
Må vel innrømme at ordet partystopper :rolleyes: var et ord som ga meg litt "kreaps" i starten og velger heller å kalle det "stoppere" når jeg skal beskrive det. Ellers så liker jeg heller å skrive kh når jeg skal forkorte karbohydrater... enda kortere enn karber :cool: men utover det så er det slikt en får ta med på kjøpet tenker jeg når en er på internettforum.
Jeg har en del skrivefeil hvet jeg. Har lett ordblindhet, men gitter ikke å bruke alt formye til på å finrette, med mindre det er uforståelig. Sikkert da til stor ergrelse for noen.
Jeg irriterer meg veldig over skrivefeil, gramatiske feil og særskriving. Innlegget ditt er fullt av feil, og det er verre enn at folk bruker ordet "karber" som en forkortelse, synes jeg. Sånn, da fikk jeg sagt det! Det gjorde godt :p
Det er vel da fult mulig at karber kan bli et fullverdig ord. Er jo tross alt nye ord som oppstår innimellom, og det er vel En slik bruk av ordet som her som kan føre til at et nytt ord oppstår
I tillegg er heller ikke igjennom et ord. Og kostholdsfilosofien din står til lavkarbo som heller ikke er et ord. Hvorfor skal du få lov til å bruke ord som ikke er ord når du ber andre om å slutte å bruke ordet karber som du mener at ikke er et ord?
Men det skal sies at jeg heller ikke liker order karber. Men det betyr ikke at andre ikke skal få lov til å bruke forkortelsen.
Nå er jeg langt fra perfekt grammatisk, men jeg fant ganske mange feil her:
"langt dårlig"? Skurrer veldig. Jeg tror du mente å skrive "langt dårligere".
"og formulere" er og/å-feil.
skriftelig skal være uten e.
Alltid stor bokstav i begynnelsen av setningene.
Alltid punktum i slutten av setningene (det glemte du i slutten av avsnittene)
Først sier du dette forumet altså intetkjønn og så er det plutselig hannkjønn?
Og så har du flere subjektløse setninger. Jeg bruker det veldig mye selv, men det er ikke grammatisk riktig.
Ellers er det også litt småplukk som ikke er direkte feil, men som høres rart ut.
Men vi er på et forum! Man må jo godta slikt. Ingen hadde sannsynligvis en gang reagert på rettskrivingen eller grammatikken i innleggene dine hvis ikke du hadde laget en tråd hvor du ber oss om å slutte å bruke karber som du mener ikke er et ord. Kaste stein i glasshus, vet du...
Åh, me too! Noen -is-endelser går an da... Tyggis f.eks. Men det er fordi alle sier det rundt her, så jeg har sagt det hele livet.
Hei.! Beklager hvis denne posten kanskje virket litt for provokativ på noen. Er ikke meningen å rakke ned på alles sine skrivefeil eller språkferdigheter. Vet også at jeg er langt dårligere på og å formulere meg skriftelig enn verbalt. Ddette var bare kritikk av ordet karber. :)
Jeg er ikke en noen erfaren formumbruker, så jeg hvis noen retter på hvordan jeg poster, eller om jeg har skrivefeil, setter jeg pris på det. :)
Dette er ikke noen troll eller krig mot alle formumbrukerne her inne.
Jeg liker faktisk dette forumet og dents holdninger veldig godt. :)
Denne tråden var skikkelig tidsfordriv...Jeg er dansk og skriver ofte feil. Jeg bryr meg ikke noe om hvordan folk ønsker å uttale/ skriver karbohydrater..spiller vel ingen rolle egentlig så lenge man forstår hva som er ment:)
Og jeg som trodde denne tråden ble lagt død i går... Kan vel holde på en stund. Selv skriver jeg rimelig rett til vanlig, men med tastatur og dataskjerm går det gjerne litt i kryss og det er ikke alltid jeg tar meg tid til å lese så nøye igjennom og rette alt...
Det hender jeg bruker ordet karber sånn i forbifarten, men om jeg skal forklare noe for nybegynnere skriver jeg karbohydratrer. Skjønner at det kan være forvirrende for folk som ikke har noen kjennskap til lingoen. Men stort sett skriver jeg karbohydrater, eller forkorter til kh. Sånn generelt ser jeg ikke det store problemet med å skriver karber, egentlig, som noen nevner heter jo tross alt forumet lavkarbo. Jeg er over snittet språknerd, og har ingen problemer med slang, brukt i riktig sammenheng. Det er ikke alltid det funker å være uformell.
Når jeg begynte å bruke dette forumet så hadde jeg aldri hørt forkortelsen karber, men jeg forsto jo straks hva det var.
Synes det er helt greit å forkorte det til karber jeg, så slipper man å skrive karbohydrater hele tiden.
Tenker at dersom noen plages av at vi skriver karber, så får det bli deres problem :)
Oi, ja, pust og pes, absolutt. Hele SEKS ekstra bokstaver! Oh man! Hvordan i alle dager skal man overleve all den ekstra energien det tar å taste, for ikke å snakke om den ekstra hjernekapasiteten for å huske bokstavene og rekkefølgen? :eek:
Hvordan er dette noe bedre enn det du prøver å påpeke?:p
Edit: Egentlig ingenting bedre. Tonen var relativt nedlatende mhp. at det "bare" er seks ekstra bokstaver. Dermed faller hele kampen din i grus. Den burde du holdt deg for god til.
Kampen min hadde allerede falt i grus, og man blir lei av å prøve å "gå foran med et godt eksempel" når alt man får igjen for det er å bli kalt "besteborgerlig" og beskjed om at "litt må man tåle". Hvorfor skal jeg holde meg for god til noe, når dere andre ikke gidder det? Jeg har ikke prøvd å male meg selv som noen helgen, jeg hadde bare håpet på litt gjensidig respekt og forståelse. Min egen tråd har bevist at det ikke lar seg gjøre, og da gidder jeg ikke å vise respekt selv overfor noen som ikke fortjener det.
Jaggu, jeg er bare et menneske, jeg og. Dere får kalle meg et troll nå da.
Vidundra: Tror du har misforstått begrepet "troll" litt:) Et forumtroll er en som kommer inn på et forum KUN for å erte på seg folk, ved å slenge ut noe provoserende. Ikke for å skape debatt, men for å skape strid og splid. Det kommer fra begrepet "trolling" som ikke har noe med å være "et troll" utenfor et forum, å gjøre.
Det er egentlig et veldig interessant spørsmål. Personlig prøver jeg å holde meg for god til ting jeg ikke synes er riktig, selv om andre ikke gjør det. Er ikke det en viktig del av det å trives med seg selv og ha respekt for seg selv?
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.