< Tilbake til oversikten

Chili Texas style

#1

Photobscura sa for siden:

Jeg har alltid vært fascinert av den store greia med chili i statene, med chili-konkurranser, fast pubmat etc. Jeg har prøvd å lage chillgryter flere ganger, det blir greit nok, men det var først når jeg begynte å lese en haug med oppskrifter skjønte jeg noe av cluet, og jeg lagde min egen versjon inspirert av flere, og den ble altså farlig god, og ikke minst er det enkelt og billig, men det tar en del tid, så her må man planlegge litt.
Dette er en ganske stor porsjon:

  • 1 kg kjøttdeig av storfe
  • Smør til steking
  • 2 bokser hakka tomater (400 gram pr boks)
  • 2 ss tomatpuré
  • 2 medium gul løk
  • 2-3 fedd hvitløk
  • 5 dl vann
  • 1 terning oksebuljong
  • 1/2 ts chilipulver (eller mer, mitt er kruttsterkt)
  • 2 ts malt spisskummen
  • 1 ts kanel
  • 1 ss provencekrydder (eventuelt diverse italienske krydder, som timian, merian, basilkum, oregano etc)
  • Salt og pepper etter smak

Stek opp kjøttdeig, skru ned varmen og tilsett tomatpureen, hakk løk og stek sammen med kjøttdeigen til den er blank, krøst hvitløk over.
Kok opp vann, og rør ut buljongen. Hell vann og kjøttdeig i en stor kasserolle sammen med de hakkede tomatene og kok opp.
Skru ned varmen til den er under kokepunktet, og la den stå og trekke i to timer (uten lokk!), rør litt i gryta med jevne mellomrom.
Tilsett alt krydderet bortsett fra salt, og la trekke en time til. Smak til med salt.
Om nom nom! Nesten enda bedre dagen etter!
For de som er litt mindre snaue på karbene er det sikkert også godt med hvite eller brune bønner.


#2

LIBBA sa for siden:

Hørtes utrolig godt ut. :sikle:
Jeg liker sterk mat, så dette skal jeg prøve :D
Ps: spisskummin, er det det samme som karve ?


#3

Photobscura sa for siden:

Veldig veldig godt!

Nei, spisskummen er spisskummen! ;) Men det er beslektet, da. Lukten er ganske lik, men smaken er temmelig annerledes.


#4

BenteR sa for siden:

Jeg elsker chili:)
Svært ofte når vi har chili til middag, så lager jeg ei stor ladning, og så har jeg ferdig lunsj eller kveldsmat i flere dager. Chili blir liksom bare bedre og bedre.....


#5

Tasja sa for siden:

Så kjempegodt ut, blir middag i morgen tror jeg! Spiser dere det med noe til? Jeg synes å huske at når jeg fikk dette i USA at det var med tortillachips og muligens rømme(eller så var det bare jeg som ønsket at det var rømme til fordi det var sterkt :D) ? Kanskje ostekjeks kan erstatte chipsene?


#6

Photobscura sa for siden:

Det er supersupergodt! Jeg vil tro at rømme vil være veldig godt til, ostchips også sikkert! Men husk å sette av de timene som trenges, den skal trekke i minst tre timer! Det er den tiden som gjør denne retten så sinnsykt god! :)


#7

Tasja sa for siden:

Flaks at jeg har operert et kne, slik at jeg er hjemme hele dagen og kan lage mat som trenger lang tid :D
Det står å trekker på komfyren nå, lukter veldig godt, gleder meg til å smake når den tid kommer! :p


#8

Photobscura sa for siden:

Herlig! Jeg skal lage en ny porsjon i dag. Tenkte å lage blomkålris til. :)


#9

LIBBA sa for siden:

Da satte jeg igang :D
Var ikke hjemme før kl 19, men klarte ikke vente til i morgen med å lage dette.
Nå står gryta på ovnen og godgjør seg. (Fant spisskummen på butikken :ja: :o)
Dette blir sein mat.(ferdig kl. 23) :spent:


#10

BlirFjong sa for siden:

Hvaslags chilikrydder bruker du? For det jeg har fra santamaria er ikke særlig sterkt syns jeg.. kjøper du det på innvandrerbutikk?


#11

Photobscura sa for siden:

Yes! Bruker et merke som heter Rajah som jeg kjøper på Sultan, innvandrerbutikk på Grünerløkka. Det er generelt et veldig bra krydder. Boksen ser sånn ut:

Da synes jeg du bare skal smake til, egentlig! De norske butikkrydderne er det dessverre ikke så mye krutt i. :cool:


#12

BlirFjong sa for siden:

Skal stikke innom den lokale innvandrersjappen først og se om jeg finner noe der :)
Takk for tips!


#13

Photobscura sa for siden:

Bare hyggelig!

Nå har jeg spist ei skål! Mmmm! Gleder meg til å spise mer av den i mårra, da er den enda bedre! :D


#14

LIBBA sa for siden:

Å himmel og hav!!
Dette var godt :sikle: :_punk:
Tusen takk for oppskrift :D


#15

Mellon sa for siden:

Nam, må teste. Eldstejenta er fascinert av gumbo etter å ha sett "prinsessen og frosken" x- antall ganger. Kan vel si at dette er gumbo når jeg lager det


#16

Photobscura sa for siden:

Så bra! Håper du har igjen, for den er enda bedre i morgen. :D


#17

Tasja sa for siden:

Nam nam! Dette var godt! Jeg orket ikke å lage ostechips til, så jeg raspet heller litt ost og hadde oppi. Det var supergodt (og så blir det litt mer fett)! Flaks for meg (igjen) at det var masse igjen som jeg skal spise i morgen! :cool:


#18

LIBBA sa for siden:

Det har jeg.
Gleder meg ;)


#19

Photobscura sa for siden:

Tasja: Så bra at du likte den!
Jeg er alltid helt i fyr og flamme når jeg finner fram til en ny, god melkefri matrett. Er jo liksom fløte i "alt" av lchf-mat.


#20

LIBBA sa for siden:

Den var enda bedre i dag :sikle: ;)



#22

kattungen sa for siden:

Denne står og småputrer på gryta nå - gleder meg til å kunne smake om et par-tre timer :p


#23

Kanskje sa for siden:

Spisskunnin er IKKE det samme som karve. Spisskummin er det krydderet som lager den spsielle lukten og smaken på tacokrydderet. karve er vel det som setter smak på surkål.


#24

Photobscura sa for siden:

Håper det smaker! :)

Jah! Men de er beslektet. Når man lukter på det tørre krydderet ligner det noe, men når man bruker det i mat så skiller det seg betraktelig. Karve bruker man i surkål, akkevitt etc. Jeg synes også det er veldig godt med stekt kjøttdeig med salt, pepper og karve.
Om jeg ikke tar helt feil så har det noe med nasjonalitet å gjøre. Karve heter cummin på engelsk, men det gjør også spisskummen, men karve er så vidt jeg vet ikke et vanlig krydder utover Skandinavia. Men dette er bare antagelser, da.


#25

kattungen sa for siden:

Jeg har puttet i for mye chili :p Så her skal det serveres med rømme :p


#26

Photobscura sa for siden:

Ah ... fort gjort ..! Chili må man være forsiktig med! Men rømme gjør det jo litt mildere, da.


#27

kattungen sa for siden:

Litt ost på toppen og litt rømme så funker det bra! :D

Jeg syns den ble litt for flytende (kan det være fordi den kokte de to første timene under lokk? :confused: ), så jeg tilsatte 1,5 ts JBK og nå er jeg strålende fornøyd med konsistensen :D


#28

BenteR sa for siden:

Må nok lage meg chili en av de første dagene. Kjenner nesten smaken bare av å lese denne tråden:rolleyes:


#29

Photobscura sa for siden:

Hmmm ... Sånn veldig flytende skal den ikke være, ikke mer enn en vanlig gryterett. Og den skal bare koke opp, og så trekke. Men du kan godt la den trekke lenger enn tre timer, altså!

Edit: Så først nå at du skrev at du brukte lokk. DA er det kanskje ikke så rart at den ble litt mer flytende, da blir jo mye av den væska som skal koke inn igjen i chilien.


#30

kattungen sa for siden:

Da blir det uten lokk neste gang! :D Supergod oppskrift, tusen takk! :D

Siste spørsmål fra meg: når du lar den stå over natta, står den da i gryta på komfyren (uten varme, såklart) eller i kjøleskapet? :)


#31

Photobscura sa for siden:

Jeg har spist den opp på to dager (frokost, middag, kvelds!), så jeg har bare latt den stå på komfyren med lokk. Det kunne sikkert vært lurt å ha den i en beholder i kjøleskapet, men ... Jeg er litt lat. :p


#32

kattungen sa for siden:

Latskapen lenge leve! :p

Tipper det blir kjøleskapet da, siden jeg skal ha med på jobb i morgen :cool:


#33

Photobscura sa for siden:

Det er nok sikkert mest lurt, enn om det nok sikkert ikke er SÅ farlig om den står i ett døgns tid. Jeg innbiller meg at jeg har en mage av stål, men på denne tiden av året skal det virkelig ingenting før hele kjøkkenet svermer i bananfluer, f.eks ... :cool:


#34

Alynna sa for siden:

Kan skrive under på at dette er en bra oppskrift - jeg bruker ca det samme selv, hehe :) Brukte bønner oppi før jeg startet på lchf, men det er nydelig uten.

Forøvrig - så er det særlig oreganoen i "provence-blandingen" som er viktig, oregano+spisskummen+hvitløk+chili lager liksom den gode tex-mex lukten. Skal teste med litt kanel, elsker det i mer arabisk-insprerte gryter!

P.s. det Rajah-krydderet er bare best, og så får man mye mer for pengene. Santa Maria har bittesmå bokser og er fult av salt og smaksforsterker. Jeg har faktisk ikke noe imot hverken salt eller smaksforsterker, men da kjøper jeg det ved siden av, tusen ganger billigere, og så bestemmer man selv om man vil ha det oppi.


#35

Photobscura sa for siden:

Veldig enig! Jeg bruker nesten bare Rajah-krydderet selv. Det er billig og det er rent! :)
Kanel gjorde noe, altså. Ikke helt lett å si hva, men noe var det. Har jo egentlig aldri brukt kanel til særlig annet enn i kakao, gløgg og på grøt tidligere.
Har også tenkt på å prøve å skaffe meg ceylon-kanel, som skal være enda bedre på smak enn kassiakanelen som er den vanligste typen i Norge.


#36

BlirFjong sa for siden:

Fant Raja-krydderet på første forsøk i går, er visst veldig vanlig merke i innvandrerbutikkene også her omkring :)
Så i dag skal jeg sette i gang med chilien.. den kan trekke og kose seg mens jeg leser en god bok på terassen tenker jeg ;) Virkelig elsker søndager jeg altså, kan ta meg tid til alt mulig :D


#37

Photobscura sa for siden:

Herlig! Håper det blir vellykket!


#38

BlirFjong sa for siden:

Nam nam!! Sitter her god og mett nå, veldig godt :) Skal ha med meg rester til lunsj på jobb i morgen ;)



#40

BlirFjong sa for siden:

Gleder meg allerede til de misunnelige blikkene fra mine høykarbo-kollegaer, der de sitter med de tørre skivene sine (med banan på, er visst trenden nå).



#42

Sanney sa for siden:

virker som utmerket lunsj-mat, går vel greit å fryse ned :) er jo egentlig bare en spicy kjøtsaus :p men må nok vente til imorgen da jeg verken har kjøttdeig, spisskumen eller buljong.. har bare sånn chilipulver på kvern, så må vel lete etter det og.

kollegaene mine spiser for det meste knekkebrød med makrell i tomat eller tunfisk :p


#43

Photobscura sa for siden:

Jah! Kan tenke meg at det er perfekt lunsjmat, den var veldig god kald også! :)


#44

Sanney sa for siden:

vi har heldigvis mikro på jobben. og jeg kom på at butikken litt unna er åpen til 8 ikveld, drevet av indere, så der kan jeg kanskje finne krydderet, og jeg vet de har kjøttdeig. så får jeg meg en tur også! :p


#45

Glorfinia sa for siden:

Jeg lurer litt på hva cluet var, jeg. Liksom, hva skiller denne fra de andre du har laga? :)

Har denne til trekking nå, men jeg måtte ta i bruk to kjeler. Var ikke forberedt på at det ble såå masse. Også lurer jeg på, hvor stor stekepanne har du om du har plass til 1kg kjøttdeig + løk i den på én gang? :p

Gleder meg til å smake. Kan noen fast forward to timer for meg?


#46

Photobscura sa for siden:

At den skal trekke såpass lenge! ;) Og ikke minst at krydderet heller ikke skal i før siste timen. Da ble den mange ganger bedre!! :)

Jeg har en helt vanlig stekepanne, den er vel 28 cm, men har noe høye kanter. Det blir fullt, ja, men så lenge jeg er forsiktig når jeg rører rundt, så går det greit. Kjelen jeg bruker rommer vel fem liter, tror jeg! Så den er ganske stor.


#47

Sanney sa for siden:

gilde kommer i 400g pakker, så da blir det 1.2 kg guffe :p de hadde raja krydder, men ikke chilli seff... og spisskumen bare som frø. så da ble det hindu meksikansk chillikrydder med chilli, spisscumen, oregano, salt og hvitløk istedenfor :p
ikke liker jeg løk heller så denne blir nok noe annerledes :p


#48

Photobscura sa for siden:

Du er jo godt innenfor, da! Det blir sikkert like godt likevel! Finnes tusenvis av chili-oppskrifter der ute i verden, og min er bare inspirert av en brøkdel av dem! :) Cluet ligger nok langt mer i timinga på krydderet og trekketid!


#49

Sanney sa for siden:

da står det å putrer. blir sen kveld idag :p


#50

manebane sa for siden:

Hmm..tenker denne står på menyen i dag :)
Metter en sånn gryte mange mon tro?

Jeg har to små så skal holde meg til butikkhyllechillikrydder i dag ;)

Men hva spiser man vanligvis til en slik rett. Noen nevnte tortillachips. Brød?
ris? pasta?

Jeg klarer meg nok fint fint med kun chilli og en klatt rømme kasnkje :D

Ut å handle nå straks, så kan jeg vel bare sette gryta på. Jo lengre jo bedre sa dere:)


#51

Rin sa for siden:

Jeg oppdaget i vinter at kanel sammen med "vanlig" krydring (chili, koriander) i tomatsuppe ble supergodt. :) Tenker det blir en gryte chili her også, en av dagene - takk for inspirasjon!


#52

Photobscura sa for siden:

Ja, det vil jeg si! Jeg, et voksent menneske hadde i hvert fall fem porsjoner av denne. :)
Jeg tenker at alt du nevner som tilbehør funker. Jeg lagde blomkålris, det var veldig godt!


#53

Photobscura sa for siden:

Bare hyggelig!
Ja, jeg fant til og med oppskrift på en chiligryte hvor man skulle bruke råkakao! :)


#54

Cyan sa for siden:

Dette blir helgemiddagen tenker jeg :)


#55

Photobscura sa for siden:

Hurra!
Så gøy at denne matretten har slått så an!


#56

Cyan sa for siden:

Chili er jo bare snadder da. Syns at jeg lager en ganske god en selv (den har jeg dog alltid hatt bønner i), men den har på en måte aldri hatt den helt rette "umpf'en". Så da prøver jeg din variant med den lange trekketiden, kanel og provencekrydderet :) Det er vel der vi skiller, pluss at jeg har brukt litt wasabi i min. Jeg har også sånn ass-kicking chilipulver. Kjøpt i poser på den lokale borettslagbutikken drevet av en innvandrer :p


#57

Photobscura sa for siden:

Umpf, faktisk! Skjønner hva du mener! For meg var det nok særlig trekketida, og timinga på krydderet som gjorde det store utslaget! :)
Og så har jeg ekstra mye smør i den også, da. Særlig når jeg varmer den opp. Smør er veldig umpf. :D


#58

manebane sa for siden:

Må le litt av meg selv :D Skriveleif :o

Tror kanskje jeg skal teste ut blomkålris Photo, takk for tipset :)


#59

Photobscura sa for siden:

Det er snadder! Stekt i massssse smør (revet blomkål absorberer smør som nobodies bussiness!). Jeg pleier å ha litt garam masala og gurkemeie i blomkålrisen min, i tillegg til salt og pepper.


#60

Glorfinia sa for siden:

Glemte helt å skrive det her, men den var veldig god. Jeg fryste to porsjoner, resten forsvant i løpet av tre måltider. Hadde ost på en porsjon og rømme på de to andre for å få litt mer fett, og fordi det var bittelitt sterkt uten. Jeg er så sart og skjør og sånn. :p Men nam altså. Takk for oppskrift! :)


#61

Photobscura sa for siden:

Så bra at du likte den! Og bare hyggelig. Har slitt litt med sterke krydder selv, på grunn av gammelt magesår, men det har gått seg til over årene med litt langsom eksponering! :D Chili skal jo også være så bra for forbrenninga og kroppstemperaturen når det er varmt i været!


#62

manebane sa for siden:

Nam :D
Men jeg hadde i for mye kanel så jeg syns det smakte litt for mye av det. Blomkålris var også en stor suksess.


#63

Photobscura sa for siden:

Good! Blomkålris er joggu meg bedre enn vanlig ris, spør du meg! :)


#64

Sanney sa for siden:

Nå ble det egentlig bare en kjøttsaus for meg, jeg liker ikke tomatbiter så det ble most av stavmiksern, og jeg hadde bare butikkchilli og litt kreolsk krydder i. Men det var godt. måtte ha ost oppi da, og salat med aioli ved siden av. Bare gryta blir tungt.


#65

Kula sa for siden:

Det har du helt rett i! Her er et lite forsøk på oppklaring.

Cuminum cyminum (latin) går bl.a. under disse navnene:

  • Spisskarve
  • Spisskummen
  • Spisskummin (svensk)
  • Cumin (engelsk)
  • Roman caraway (engelsk)

Carum carvi (latin) går bl.a. under disse navnene:

  • Karve
  • Kummin (svensk)
  • Caraway (engelsk)

Jeg syns ikke det er så rart at navnene kan skape forvirring. De to urtene er til alt overmål ganske like utseendemessig også, selv om det er snakk om to helt forskjellige planter.


#66

Photobscura sa for siden:

Ah! Så det HAR faktisk et eget engelsk navn. Jeg sjekka både google translate og wikipedia (tror jeg i alle fall), begge oppga karve som cummin på engelsk ... :o
Takk for oppklaring!


#67

Kanskje sa for siden:

Jeg har lyst å prøve denne gryten :-)
Men den blomkålrisen dere nevner som tilbehør, har jeg ikke prøvd før. Jeg klarer ikke helt å se for meg hvilken konsistens den får?
Skal man raspe den, og steike den i smør - og så blir den hard, varm, og med smørsmak? Eller blir den bløt av å steikes?
Skal den tørkes før den steikes? Blir det hardt som tørr ris som ikke er kokt, eller mykt som kokt ris?


#68

Photobscura sa for siden:

Vel, den minner litt om ris i konsistensen. Jeg gjør det temmelig enkelt; jeg rasper blomkålen, og steker i smør til den er myk/gjennomstekt. I mens krydrer jeg med litt garam masala, gurkemeje og pepper, og har i salt til slutt. Har gjerne litt ekstra mye smør når jeg lager blomkålris, for den trekker til seg mye fukt!


#69

manebane sa for siden:

Og når man har blomkålrisen som tilbehør til denne retten så smaker det ingenting av blomkål i grunn. (jeg blandet risen og chilien i skåla sammen med rømme.) Da funker risen som vanlig ris :)

Jeg kokte min i 2-3 min og blanda med smør, salt og hvit pepper. Neste gang skal jeg prøve steking.


#70

Cyan sa for siden:

Med andre ord så er kummin det samme som karve da? Ikke rart man blir forvirra, nei. Jeg trodde lenge at kummin og spisskummin var det samme, og at noe som helst av dette hadde med karve å gjøre ante jeg i hvert fall ikke :p

#71

Huldr sa for siden:

Ser ut til at svenskene har skylda :shifty:

#72

Photobscura sa for siden:

Ja, nemlig! Kan de ikke ha oss under sitt styre i union, så skal de jamen meg konspirere for å forvirre krydderterminologien vår! Lumpne typer ...


#73

Kanutten sa for siden:

Lagde denne i går jeg. Den var knallgod inntil jeg tilsatte kanel.. :o
Kanel skal være på grøt. :ja:

Sååå, jeg prøvde meg på å gi restene til ungene.. de er nettopp kommet hjem fra Kreta. Også de reagerte på kanelsmaken! De var dritlei kanel for det er kanel i all mat på Kreta! :rolleyes: Så restene blir frosset ned og tatt opp en gang jeg kan kamuflere kanelsmaken ved å lage pizzafyll.

MEN som sagt! FØR kanelen var den knallgod så jeg kommer til å lage denne flere ganger.. UTEN kanel! Jeg er mest glad i suppe så jeg lager den tynnere, men ellers slik du har beskrevet. Takk for flott oppskrift! Smaken ble forresten UTEN kanelen ala denne sykehussuppa som jeg synes er knallgod! :sikle:


#74

BenteR sa for siden:

Jeg bruker kanel i mye av maten. Kanel er super når man vil regulere blodsukkeret sitt:D
Hadde et arbeidsuhell i går kveld, da jeg fikk lyst på en liten omelett til kvelds.
Alt gikk helt supert, helt til krydringa. Tok frem Provence-krydder og strødde utover omeletten, men reagerte på lukta. Inn i stua etter lesebriller og leste: KORIANDER:eek: Noen hadde bytta på krydderboxene...! Synsproblem kan altså skape nye smaker i maten lol
Kan trøste alle med at koriander ga omeletten min en...litt spesiell smak, men det var likevel spisende!
Tester din oppskrift i dag, så nå lukter det bra her i huset:D


#75

linkn sa for siden:

Er det noen som vet hvor mye karber det er i den? Jeg skal lage den i morgen, skal ta en runde ketose igjen nå tenkte jeg.:D


#76

Photobscura sa for siden:

Aner ikke. Men legg inn ingrediensene i diett.no, så funner du det ut! :)


#77

Tasja sa for siden:

Jeg lagde denne igjen til familyen i dag, og den ble godt mottatt. :) Det jeg kom på underveis var at jeg var usikker på om den skulle trekke med eller uten lokk på gryten? Hva er den gjengse oppfatning?

Merket at det å ha komfyren på laveste ikke var lavt nok til at det ikke kokte. Så kan sikkert være lurt å ha en sånn metallrist i mellom. :cool:


#78

Photobscura sa for siden:

Uten!!! Hele poenget med å la den trekke er å få ut væske, sånn at den blir tykkere, og smaken mer intens! :)
Sikkert lurt med metallrist. Den putrer så vidt på laveste temperatur her, heldigvis. Har blitt litt fan av å la ting trekke! :D


#79

manebane sa for siden:

Nesten så jeg vil anbefale folk å lage denne dagen før den skal serveres. Den er nemlig aller best oppvarmet med en god klatt smør i :o
Takk for oppskriften Photo, og ikke minst, takk for smørtipset. Har aldri gjort lignende før.


#80

Photobscura sa for siden:

Ja, ikke sant! Den er kjempegod når den er ferdig, men dobbelt så god dagen etter! :D
Smør ruler!


#81

Cyan sa for siden:

Jeg har enda ikke fått testet denne, og den er nok ikke helt etter festivalreglementet mitt. Jeg tror jeg må prøve å få laget den den uka som mora mi er på besøk. Da har jeg pause fra festivalen. Jeg trenger jo ikke å fortelle henne hvor mye fett som er i den (hun er fanatisk, normalvektig lavkalorislanker av verste sort) :rolleyes:


#82

Bee sa for siden:

Åh NAM!!

Jeg lagde denne dagen før vi skulle spise den siden den sies og være best dagen derpå.
Stooor suksess, og min lille snuppe på 1 år måtte seriøst begrenses. :D



#84

vaskeklut sa for siden:

Amatørspørsmål: bruker du (masse) smør som fettkilde i dette?


#85

Photobscura sa for siden:

Ekspertsvar: Jepp! :D


#86

Cyan sa for siden:

Denne gjorde stoooor lykke her i heimen, og oppskriften er herved gitt videre til min fettfobiske mor (Jupp, så god syns hun den var :D). Kanelen og spisskummin gjorde susen syns jeg :ja:


#87

Photobscura sa for siden:

Så bra! :)


#88

vaskeklut sa for siden:

Åkei, da skal jeg lage denne en dag til uka :D


#89

Farris sa for siden:

Vil bare takke for en fantastisk god middag!
Diska opp med denne retten i dag. Hadde i grunn ikke noe store forventninger, da jeg aldri har smakt noe lignende. Maten var så godt at jeg tørr påstå at det er en av mine top 10 beste måltider noen gang. Ganer brenner, og jeg svetter som bare det. Men allikevel så sitter jeg her mett og fornøyd!

Dette her blir det mer av fremover!


#90

Photobscura sa for siden:

Hurra!

Jeg må lage denne igjen snart jeg også! :)


#91

LIBBA sa for siden:

Her også :)
Den er fantastisk god :sikle:


#92

Spinnerette sa for siden:

Nå står en halvert porsjon av denne og putrer på komfyren. Veldig spent!
Lurer dog på om jeg har blingsa i hermetikkhylla, og kjøpt en tomatpurè med uhørt mange karbohydrater i seg, eller er 20 per 100g "vanlig"?
Håper nesten litt på at den ikke blir dødsgod, så jeg blir sugen på å slenge ned mer chili i magen enn karbogrensa tillater! :rolleyes:


#93

Photobscura sa for siden:

Jeg bruker Eldorado sin. Det er uansett en ss, hvor mange gram er det? 20, kanskje? Ikke så ille da, typ 2 gram karbohydrater. Tror heller ikke at gryta har så voldsomt mye karber i seg, uten at jeg har tella. Om man er raus på smøret, så er den temmelig mettende! ;)


#94

Spinnerette sa for siden:

Sånn som jeg fikk det til, ble den halverte porsjonen på ca 30 kh. Litt i overkant for hverdagsmat for min del, men er garantert ikke siste gangen jeg lager den, for den ble virkelig kjempegod! Gleder meg til å smake på den i morgen igjen :D


#95

LinLeia sa for siden:

Gleder meg til å smake på den i morgen igjen :D

Den er ennå bedre dagen derpå:D:D:D


#96

Vandreren sa for siden:

Må bare melde meg inn i jubelkoret, fantastisk god Chilligryte!! Takker SÅ mye for oppskriften :D


#97

swimzy sa for siden:

Åh, denne skal testes ut :D sambo skal jobbe overtid imorgen og onsdag, så da spiser han på jobb, men torsdag skal han spise hjemme, så da skal jeg lage denne på onsdag, å varme den oppigjen på tirsdag, gleder meg! :)
Men til hvor mange pers er denne?


#98

Tidl. medlem sa for siden:

Høres veldig godt ut! Sikkert nydelig med en dæsj rømme og ruccolasalat til ;)


#99

Cyan sa for siden:

Mange :ja: Her holdt den til middag for 2 i to dager pluss middag for meg en dag, uten tilbehør til meg, og vi spiste oss stappmett alle gangene. Så da vil jeg tippe ca 6 personer :)

#100

*LoveBugMama* sa for siden:

Mmm, chilli er såå godt! :D (Har ikke prøvd denne oppskriften enda, men den så nydelig ut og skal def. prøves.)

Mine tips til deilig tilbehør er :

Rømme eller creme fraiche. (Jeg liker best CF, da denne er mindre "sur" i smaken, syns jeg.)
Avacado i "biter" eller som guacamole.
STERK cheddarost, revet.
Tortillalefser, klippet i trekanter og stekt til de blir sprø. (Nå kan man jo kjøpe low carb-lefser, mener jeg å vite?)

Noen ganger lager jeg chillien litt tynnere, som chillisuppe. (Tykk suppe.)

Å, nå ble jeg sulten. :p


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.